v PETI TEČAJ VREJEVAL IN IZDAJAI, dr. ANTON MAHNIČ, profesor bogoslovja V GORICI IIILARIJANSKA TISICARNA 1893 -Oboosas/o ii n t V. letnika „RIMSKEGA KATOLIKA4'. IVilozofija, veda, politika« stran Vojskujoče sile v devetnajstem veku. . 1 1. Vvod ......... 4 2. Boj sovražnik sil je boj idej ..... 5 ii. Naturalizem. Materijalizem..........................6 4. Milost in čudež ....... 7 5. Brezmadežno spočetje. Zmaga milosti in čudeža . 8 6. Naturalično oboževanje človeka — propade v ma- terijalizem . . . . . . . 129 .— 7. Dvoja internacijonala — katoliška in antikatoliška 133 11 i m h odi n a ni d o m sveto mesto . . . 11 V p o r a b n o s t in p 1 o d o v i t o s t katoliške d o g m e . . . . . . . . . 26 A p o 1 o g e t i č n i r a z g o v o r i . . . . . 37 1. Apologet mora dandanes braniti vedo in vero . 37 2. Ali je mogoče resnico spoznati ? Skepticizem . 38 3. Kritika skepticizma ....... 40 4. Teorija in praksa . . . . . . .159 5. Um in srce...................................162 6. Tudi kdor ničesar ne veruje, mora nekaj verovati . 164 7. Kako spričujejo učenjaki, da veda in veva si ne nasprotujeti‘?........................293 8. Je li res, da v narodih tem bolj gine vera, čim bolj napredujejo v omiki ?..... 295 9. Veda pa cerkev in papeštvo ..... 297 10. Je li res, da najnovejši rezultati znanstvenega raziskovanja nasprotujejo verskim dogmam? . 29S 11. Večni atom? ........ 299 12. Fizika uči, da sedanji svet se mora končati in ne more biti od vekomaj ; iz tega sledi, da mo ra bivati Bog . . . . . . . .436 13. Kaj uči asti onomija ? ...... 440 Liberalizem je zakrivil s o c i j a 1 n o bedo . 43 Kdo je dolžan skrbeti za dobro glasbo v c e r k v i....................................47 Nekaj o rabi in zlorabi besed „liberalec“ in »liberalizem11 Kako se spozna katoliški liberalec?........................... J 798 < 1893 < 1993 ................................. David Friderik Strauss. V vod .... I. Straussovo življenje in slovstveno delovanje . II. Straussova mitična hipoteza o evangelijih V g o v o r i in v p r a sanja............................ 250, Odgovori na vgovore ..... 302, P o g n ni n o i n o d I o č n o n a p rej! S1 o v e n s k a L e o n i n a . 1J č e n o sl pa m o d r o s I — ali č e s a n a in j e n a j bolj t r e b a V II. Učenost pa modrost glede na človeško srce . lil. Učenost pa modrost glede na človeško delovanje. Sokrat — podoba zgolj naravne modrost ter starosta zdravega modrovanja .... IV. Sklep. Kristijaustvo in modrost. Lessing — vzgled novodobnih prevzetnih učenjakov odtujenih kristi* jamstvu. Kristus naj viši vzor ter početnik modrosti ......... Z e n s k o p o g I a v j e. Zakaj smo se lotili pisati o ženskah ? . Kdo stoji dandanes za ženskim vprašanjem ? Pretirano češčenje ženstva na Slovenskem. Prešeren . Kaj včinja tako žensko malikovanje v ženskah samih? Zena vstvarjena ........ Zakaj je prav in naravno, da je žena podrejena možu? »Soča11. — Zensko pismo z našimi opazkami Zenska v javnosti in politiki ..... Slavi ze m i n p a n sl a vize m s posebnim* ozirom na Slovence. I. Zgodovinski razvoj narodne zavesti v Slovanih . II. Slavizem po katoliških načelih .... III. Slavizem po breznačelnosti liberalcev. — Politični panslavizem ........ IV. O kulturni vzajemnosti slovanski. Poslanstvo slovanstva ................................................ V e r a in politi k a. Kako uas sodita dva mariborska gospoda ! . Področje vere in področje politike .... Razmerje mej cerkvijo in državo v zgodovini Politikovauje je opravilo lajikov. Vodstvo v politiki Duhovnik ne le more, ampak tudi mora dandanes po-litikovati ......... 1 Ne zaupajte liberalcem, ker so prekanjeni! Dr Tavčarjeva značajno st ....... 99 [02 137 145 148 285 300 432 258 263 273 276 279 307 309 — 31 ! 313 316 317 419 453 321 323 326 333 373 374 37« 383 384 38« Zavornica duhovne sile...............................................390 Kaj je smešno? 421 Vzgoja in šolstvo. S u m 1 j i v a z n a m e n j a v slov. a k a d e m i š k i !i i n (lij a škili krogih...............................................53 „Vesna“, nje okrožje in nje ozadje Odgovor. 225 Se nekaj razlogov, zakaj smo proti „ Vesni" in Ve-snjanom" ......... 233 Češki vzorec slovenske „Vesne“ ..... 234 Kdo je dr. M.asaryk ....... 238 Dijaško gibanje- n a- S 1 o v e n-s k e m . . . 350 Filozof H e r b a r t v nov o d o b n i d r ž a v n i šol i. Gospod Henrik Sclireiner pri glavnem zboru učiteljske .Zaveze". — Slomšek. -- Herbart .... 403 Pred vsem moramo ločiti mej naravnim in čeznarav-liim smotrom !........ 407 Herbartove in Kristusove nravoslovne ideje . .412 Herbartova pedagogika — na višini samostalne znanosti, posebno njegova psihologija . . . .414 Pustite filozofijo! . . . . . . . .419 Slovstvo in polemika. Cezarizem in b i z a n t i n s t v o v i z h o d razkolu Levstikove poezije I in JI . Šolstvo n a H r v a t s k e m ljistek. K a j piše „ M a r i c a “ ! . li a d i k a 1 n a s r e d s t v a S 1 o v e n s k a in h r v a t s k a ,.M a r i c a‘ !2igoclovinslfo-l£altarni spisi. ►Spiisi l-azliene vsebine. L e o n XIII — 1 u č n a n e b u N e k a j z a n i m i v e j š i h p o g 1 a. vij iz ruske c e r k v e n e z g o d o v i n e o d XIII d o XV II stoletja. . . . . . . . . (i 1 Moskva 13(1 B o 1 g a r i j a i n K i m . . . . 185, 337, 457 e m 79 . 103 . 241 . 114 . 118 . 245 1 Družba sv. Cirila in Metoda..........................................120 Oberprokurator sv. sinode P. V. Vanutelliju . . . 125 Za mlade pisatelje ..... 127, 156, 372, 484 Da se liberalnih nazorov sam ne navzameš ! ! . . . 252 Da ne bodeš liberalne sekte sam vtrjeval in povspešeyal . 254 „D6!o“. — »Slovenec". ....... 255 Pazite, kako berilo podajete mladini! .... 369 ^ Govorijo pač jasno! . . . . . • . .370 »Cerkveni Glasbenik.“................................................3(2 Sveti Pavel . . . . . . ■ • . . .478 „Vesnau o nasvetovani „Leonini“ ..... 482 „ Danica"............................................................484 Dijaška priloga. Slovenskim dijakom 1, 17, 37, 57 - Z mojega sprehoda po gozdu 6 Moj prvi pogled na morje 8 Materino oko ......... 10 Zadostuje, da umetnik le naravo posnema? Nekaj odlomkov iz spisa »Zakaj nam mora umetnik pred- 12 stavljati vzore 14 Želje 15 Čemu se učimo klasikov ?....... 22 Kateri šolski predmet meni najbolj vgaja in zakaj ? . 26 Kateri šolski predmet meni najbolj vgaja in zakaj ? . 28 Skopuhova smrt 30 Solze .......... 32 Ponočna tišina je meni ljuba ...... 33 Dijaško srce, junaško srce ....... 34 Vstajenja dan ......... 41 Spomini na mojega deda 41 Kako se dokaže duhovnost in nevmrljivost človeške duše? 42 Napoleon I. premišljuje vsodo svojo na sv. Heleni 45 Nasledki križarskih vojsk 51, 59 Prej dijak, zdaj — klatež 64 Kako se vtrdi značaj ? 68 1'opravek. Dijaška priloga str. 24 in 25 nam. Lessing beri Herder.