NAŠA TBIBOMA Ali naj šolsko inšpekcijo organiziramo po občinah Mnenje, ki govori v korist okrajnih inšpekcij Z novo komiu.nalno ureditvijo je do-lo-čeuo, da bo šolsika mšpeikciija ipri okraj-nerai .ljuidisikani odlboru. Todu že med raz-prav.ljanjem o novj ureditri so prišla do izraza minenja, da naj ostame šolska in-špekci.ja vsaj v boli razvitih o-bčimah. Ta-ka mnen.ja siišimo tmJi danes na skup-ščinah pros'vetnih. delavcev in bereoio v dneveam (er pogosteje v strokovmem ti-sku. Ponekod jih siprcjema.jo tudi v skle-pe konferenc ali posrvetovainj, Zahteve, da se šolska inšpekci.ja vrne občinam, redino spremlja.jo določeue obrazložitve. Naveddi bomo nekaj raz-logov. ki jih staJino ponavljajo tisti, ki paudarjajo prednosti vraitve inšpekcije oboiflam. Predvsetin izhajajo s stališoa, da ie danes Mišpekcija daleč od šole in da ima to ne-lzopiibno za poslcdico slabši vpogled in-špekcije v delo in stanje v šoli Navajajo, d& imispe.kci.ja nima možnosti. da bi po-magala učiteljeTn. Nadalje. inšpekcije bolj redtko prihajajo v šole. Torei Je masčini 7. zaiprfiim m sorazimenno majhmim krcffom šol icn mčitoljeT znašel v položajn izolira-neffa deilatvca frledie ipeda^oškili virov in 7. ome.fendinii možijos^tma za sprcmeniitev iz-kiuišenj. Kakšue predinosti ima taka šolska in-špekcija, kakršina je danes pri nas po-stavljsna?' Ljudska skupščina in izvrš-ru svet Bosne in Hercegovine s>ta orfranizi-rala skupno komisijo, ki je proučila. eno-letne izkmšn.je komuTialne ureditve v tej rerniiblik.i. Razen z druffimi viprašanji se je komisija ufcvarjala tudii z reziultati dela šolsko inšpekeije. Komisija je prišla do sklepa, da se je zelo povečal ugled šolvskie i,nšpe.kci.ie po "jovi organizaciji. Obhodi šol se resneje pripraTljajo, po-rorala. anailize iii predlosi imhpekcije so Nnj:noso bolj kakovost;ni, reaLnejši i.n kon-kretaejši. Ce bi bila inapekcdja bolje or-sainizjiraina in če bi bilo potrebno razume-vanje vlopre i.nšpekoiTe v posameznih ob-činah. bi bila uveljavitev šoiskf inšpek-cije v okrajih še bolj izrazita. Komiisiija se je posta-vi.la na stališče, da ie treta šoLsiko iinšpekcijo še naprej ofodržaii t okraimiih 1'indtsikiili odlborih. Razlogi, ki govore v korist okrajne inšpekcije Kaj po.Efojuie kakovostniejše delo iii-špekcije. če je na okrajnem ljudskem od-bom? Predvs&m so namesto boli ali manj osaml']enih posamezinikov ustvarjene več-je skuipine naibcli izkušenih prosvetnih delavcev. Delo v skupiini naidii mnofto več po^ojev za teoretiono napredovanje vsa-bemoi inšpekltorjii, omogoča mu, da zaja- tue pediagoško prakiso mmoffo boi; šipoko m bolij razinovrstno. Skupna raizprwljaaja pri priipra^vah obbodov šol in sesta-n^k« T>° vrndtvi iz šol so s€ izkazali b« eamo za izreduo hvaležne oblike izmenjave izku-šea,.j, tenrveč tndii kot ustrezma me-toda k&lekfivnefra in posameznega napredova-nja tega kadra. Po tej poti se razen dru-ffefra n.evsi 1 jeno iin spontaao konrtroliira, kako se tudi vsak iposamezn.ik pripravilja, kako i.n s kakšmim uispehoan opra.-lja po-verjene nwi nafose, vse t© pa nedvomoo krepi tudi osefono odlsovorno*t. Oamljen posamezinik se Iahko zanemari, posebjio v man.jšiih krajih. ne da bi to kdor ko]ii daljše razdobje cbčutil. Gotovo ie, da od takeffa iinšpektorja niiitnaia inšpetci.ia i'n šola nobene koristii. V novih raznnerah pa &e tiis'ti, ki ne napredu'}ejo. ne morejo dolgo v^držati. Dolžnost šolskeffa in.špektorja je zeJo zapletena in pcsebno delikatna, ker se z ličenjem in vzgaianjem ne saino ukvarja, temveč iu raora po dolžnosti tudj usmer-jati. Inšpekror mora biti pravočasno in-formiran ve samo o novih strokovnih in pedajro&kih dosežkiih. tenvveč tudi » noTih momontiMi naših idejno polittčnih m kml-turoo umcttiiiškiih fribamj. k*r n.jeniu taka vprašanja zas-taviLjajio. Zato ni brezipo-membno viprašanije, ali je mesto. v kate-rem živi ali sredina, v kateri se giiblje, maui ali bo-lj poLitiično dozorela. Nedivoanno fe eden izimed posojev da-našn.jeffa kvalitetnejšeg-a dela šokke in-špekcije tudi to, da so inžpektorji na okrafih ppostij admiiTiistrativnib p.»iov, s . katerimi so biJi prej preveč obremenjeni. Nadalije, inšpektorji so se prej zelo po-gmto ufcvarjali tudj s po&lsi vzv&n šolstva. in prosvete. to pa na šiotio svojib osinov-nih nalop. MTi«nja sem, da v današnjih obfinnah i.nšpekitorjein to ne bi mofrlo biti pnihranjeno srlede na ob^ejf poslor v oib-činah in na sestaTo njihovih stro^kov.niih kadrov. Niimamo š-e zak't>na o šolski ilnišpekci..ri, ki bi določil nalo^e inšpekcije im regiuia-ral diolžnosti in praTice imšpeHorjev. VerjefiTio je, da bo sprejem tesa zakona, ki ga pripravljajo in po kateretn čiitimo veliko pofrebo, prispeTai k rasinejši aso-ttm-e!ra. aapraviili bi le 0rgainr2aci.js.ko ZTnešnjavo. Mmeinja smo, da fe z n*vo (ko-miumalno urectt-vi.jo šohka inšpektiia do-bro posta'. "ona in če \o dobro orsanizi-ranw> ter ne zahievamo od n.je tistiepa, kar ji funkoionalno ne priti.če. scm ore-pričan, da bo eedalje manf zahteT. da bi šolsko iinšpekd}o izročili občiinam. Mitar Papić