90 Ventil 19 /2013/ 2 INTERVJU Hella Saturnus za luksuznega Infinitija izdelala meglenko Z velikim veseljem smo sprejeli novico, da je vaši raziskovalni skupini pod vodstvom Tadeja Cajhna uspelo razviti popolnoma novo LED-meglenko (angl. Light Emission Diode) in, kar je verjetno ravno tako pomembno, to meglenko prodati eni največjih avtomobilskih korporacij na svetu in, kar je tudi pomembno, za enega naj- prestižnejših osebnih avtomobilov na svetu. To je uspeh, ki ga v Sloveniji ne doživimo vsak dan. Še toliko bolj je pomembno, da gre za uspeh, dosežen na tehničnem področju. Če bi bil na nekem drugem področju, bi o njem poročale številne javne medijske hiše. Ob tej priložnosti bi za bralce revije Ventil radi pridobili več informacij in podatkov o tem dogodku, da bi bolje spoznali vašo raziskovalno skupino, ki je delala na projektu, in sam proizvod, ki je relativno nov. Ventil: Prosim vas, da na kratko in preprosto opišete, mogoče celo s sli- ko predstavite, LED-svetilko in LED- -meglenko. T. Cajhen: Zakaj smo sploh začeli z razvojem LED-meglenke? Dejstvo je, da klasične halogenske meglenke nikakor ne ustrezajo današnjim ža- rometom, ki imajo vedno več funkcij v LED-tehnologiji. Najbolj moteča je različna barva svetlobe med izvori oz. funkcijami. Tako rumenkasta sve- tloba halogenske meglenke nikakor ne gre h xenonu oz. LED-u kratkega pramena. Pri meglenkah se ni mo- žno poigravati z dizajnom, kakor je to mogoče v primeru dnevnih luči (pentlje v žarome- tih). Specifična la- stnost LED-meglen- ke je, da so LED-ice pozicionirane na vrhu reflektorja, kar nas postavi v situ- acijo, ki omogoča, da lahko z različnih zornih kotov gleda- mo v reflektor, ker ni zaslepljujoče sve- tlobe kot v primeru žarnice. Tako pride- jo do izraza mikro- prah oz. nečistoče, kar nam povzroča v proizvodnem pro- cesu nemalo težav. Ventil: Na kratko predstavite zgodo- vino razvoja LED- -svetilk. T. Cajhen: S pred- razvojem LED-sve- tilk za avtomobilsko industrijo smo v Helli Saturnus Slovenija pričeli raz- mišljati v letih 2007 in 2008, ko smo razvijali standardni LED DRL- modul, ki bi nadomestil funkcijo meglenke v obstoječih ohišjih oz. produktih. Sicer pa so bile cene svetilk še rela- tivno visoke in naši kupci niso kazali pretiranega zanimanja za njihov na- kup. Hkrati je pomembno dejstvo, da smo bili kot Hella v tistem obdo- bju tudi cenovno neustrezni. Ventil: Koliko časa se v podjetju Hel- la že ukvarjate z razvojem LED-sve- tilk za avtomobilsko industrijo? T. Cajhen: Z razvojem oz. koncipira- njem LED-izdelkov smo pričeli leta 2008, ko smo podali prve ponudbe DRL-jev (dnevnih luči) na povpraše- vanja kupcev. Prva kupca LED DRL- -jev sta bila Ford in Škoda. Dnevnim g. Tadej Cajhen, vodja razvojnega projekta Nova LED-meglenko za Infiniti-Q50 Janez TUŠEK 91 Ventil 19 /2013/ 2 INTERVJU lučem so sledila povpraševanja po LED-meglenkah v 2010. Ventil: Kaj na tem področju, v tem segmentu pomeni Hella v Ljubljani in kaj Hella kot korporacija v primer- javi s svetovno konkurenco? T. Cajhen: Hella v Ljubljani je sve- tovni kompetenčni center za male luči (Small Lamps). To pomeni, da imamo popolno zaupanje Helle KG v razvoj tega segmenta. Drugače pa je Hella v svetu med tremi vrhunski- mi razvijalci svetlobne opreme. Ventil: Koliko raziskovalnih ur je bilo potrebnih pri razvoj-u LED-meglenke, ki ste jo razvili za avto infiniti Q50? T. Cajhen: Približno 8 500 razisko- valnihih ur. Ventil: Kaj je bilo odločilno, da je ena izmed večjih svetovnih avtomo- bilskih korporacij izbrala prav vas? T. Cajhen: Dobro ime Helle kot kon- cerna in koncept, ki smo ga predstavili. Ventil: Če nam lahko zaupate, koli- ko je dodana vrednost pri proizvodnji LED-svetilk za avtomobilsko indu- strijo v splošnem in koliko je pri tej vaši meglenki, ko gre za avto višjega cenovnega razreda. T. Cajhen: O dodani vrednosti je tež- ko govoriti, kajti včasih gre za stra- teške projekte, ki nam omogočajo, da ostanemo prisotni v določenem koncernu. Lahko pa okvirno podam informacijo, da se v povprečju giblje- mo med pozitivno 0 in 10 % profita. Ventil: Prosim vas, da nam na krat- ko predstavite trenutne trende pri razvoju LED-svetilk pri nas in v svetu. T. Cajhen: Trenutni trendi na po- dročju žarometov in majhnih luči so optični vodniki, in sicer tipa »light guide« in »edge light«. Ventil: Prav gotovo bo naše bralce in predvsem naše študente zanimalo, kakšni profili inženirjev so primerni, da jih vključite v vaš razvoj na podro- čju LED-svetilk. In tudi, ali v tem času za to področje iščete nove kadre? T. Cajhen: Potrebujemo kadre vseh profilov, in sicer tako konstrukterje, planerje procesov, planerje kakovo- sti (elektronika, mehanika), elektro- nike za razvoj vezij in vodje projek- tov. Torej na kratko: potrebujemo zelo širok spekter inženirjev. Ventil: Zahvaljujemo se vam za vaše odgovore in vam tudi v prihodnje že- limo veliko uspehov. Janez Tušek, UL, Faklulteta za strojništvo Razvojna ekipa Infiniti meglenke Infiniti-Q50 Znanstvene in strokovne prireditve Sensor + Test 2013 – Sejem senzorike, merilne tehnike in preskušanja 2013 14.–16. 05. 2013 Nürnberg, Nemčija Informacije: – www.senzor-test.de/direkt/foer- derung Fachsyposium: Kleben im Maschi- nenbau – Strokovni simpozij: Leplje- nje v strojništvu 06. 06. 2013 Mainz, ZRN Organizatorja: – reviji Der Konstrukter in Der Betriebsleiter Vsebina: - osnove, - lepila, - postopki, - konstruiranje spojev in elementov, - primeri iz prakse: stroji, vozila, ele- ktrotehnika, - perspektive razvoja. nadaljevanje na strani 124