'¦ i — 2 — Lenoba in pridnost. t?. 1. Dvojno opravilo. Ko so se bili Izraelci iz sužnosti vrnili zopet v domače kraje, so začeli vse drugače živeti. Britka iz-kušnja v pregnanstvu jih je bila izmodrila. Pa čakalo jih je težko delo doma. Njihove domovine so se bili polastili sovražniki in jim razdejali prekrasni tempelj Salomonov. Rešiti jim je bilo torej dvojno nalogo: odganjati sovražnika in zidati tempelj. Pa kako so jo rešili? Zgodovina nam na kratko pove: Venirokisodržali meč, dasose branili sovražnika, v drugi pa ometačo, da so g ra-di I i t e m pe 1 j. Tem Izraelcem je podobcn vsak dober človek, ki hoče kdaj priti v sveta nebcsa: odganjati mora svoje sovražnike, t. j. greh in kar je z grehom v zvezi; ob-enem si mora pa tudi graditi krasen tempelj, t. j. svojo dušo lepšati s čednostmi in bogatiti z zakladi dobrih del. Zato pravimo, da ima nebeška lestvica dve stranici, ki ji opisuje nauk o ,,krščanski pravičnosti" tako-le: ,,Varuj se hudega in delaj dobro!" Fristaviti morani pa Še to-le imenitno okoliščino, ki nam \o izpričuje in potrjuje najbolj zanesljiva uči-teljica: izkušnja. Ako se namreč odiočno borim zoper kako pregreho, si že s tem pridobivam nasprotno čednost; ako pa si resno prizadevam za kako čednost, že s tem krepko pobijam nasprotni greh in se zava-rujem proti njega izkušnjavam. Fa izkušnja nas uči že več: ako korenito odpravim en greh, sem s tem hkrati odpravil se več drugih napak: ako n. pr. premagujem napuh, seni s tem ukrotil že več drugili hudobij: jezo, nevoščljivost, nepokorščino itd. Isto velja o čednostih; ako sem si pridobil eno čednost, sem si ž njo pridobil hkrati še več drugih čednosti, njenih vrlih sestric. Kdor si je, na primer pridobil ponižnost že v precejšnji meri, pri njem gotovo ne bo osamljena ta prelepa čednost, marveč bo nastopila že v družbi mnogih drugih čednosti, ko bi se morda tudi posebej ne bil prizadeval zanje: istinito ponižen človek je krotak, .__ 3 __ miroljuben, prizanesljiv, postrežljiv, skromen, zado-voljen itd. Kar sem tu povedal splošno, pa še v posebni meri velja o lenobi in pridnosti Kdor je lenobo pregnal iz hiše, je že tudi vzprejel pridnost v svoje stanovanje. Ako je pa kdo hotel pridnost privabiti na svoj dom, kar ni hotela poprej stopiti čez prag, dokler se ni poslovila lenoba. Je že tako, da to dvoje ne morc bivati skupaj pod eno streho, ali recimo, pod enim klobukom, marveč izvrši se oboje hkrati: lenoba ven, pridnost noter! S premago lenobe je pa že tudi premagana dolga vrsta napak, in s pridobitvijo prid-nosti je zagotovljen že krasen krog čednosti. Prav-zaprav je pa tukaj še ta važna izjema, da sploh sma-trajo lenobo za korenino vseh pregreh, pridnost in gorečnost pa za mater vseh čednost. Torej bo končno vseeno, ali premaguješ lenobo, ali pa si pridobivaš pridnost. Najbolje boš pa vozil, ako rabiš obojo priprego hkrati: ako se hrabro voj-skuješ zoper lenobo in si obenem tudi prizadevaš za pridnost. Zato sem kar oboje zapisal na čelo naukom in opominom, ki jih je za letos ,,Angelček" namenil svojim čitateljem. *¦ * Sveti Andrej Avelinski je bil silno priden in delaven; oni, ki so ga dobro poznali, so trdili, da ni po nepotrebnem zapravil nobene minute. O spanju je povedal sam, da ni nikoli tako dolgo spal, kot si je želelo njegovo telo. Če ni mogel spati o določeni uri in ga je spanec nadlegoval takrat, ko bi moral vstati, je rekel telesu: ,,Ko sem jaz hotel spati, ti nisi hotelo; zdaj kot ti hočeš, pa jaz nočem; kar takoj mi vstani!" Večkrat je dejal, da je lenoba izvir vsega zla, in da kristjan nima večjega sovražnika, kakor je ta. Nekoč je obiskal moža, ki je hodil k njemu k izpovedi, in našel ondi več imenitnih gospodov, ki so igrali. Svetnik jih resno posvari. Ko mu pa rekč, da ne igrajo iz dobičkarije ali strasti, ampak le za kratek čas. mu zarose solze v očeh in vzdihne: ,,Joj, joj meni! Torej vsem je čas predolg, le meni je prekratek. __ _J ___ Meni, revežu, poteka tako naglo čas, nikakor ga ne morem zadržavati; drugim pa tako počasi, da ga mo-rajo preganjati." Komaj je izgovoril, že sevskrbi, da trati čas, obrne in hitro odide. Gospodje so bili osra-močeni, urno so vstali od igre in se odpravili h ko-ristnejšemu delu.