JbvcJza, Izhaja vsak četrtek • Posamezna številka stane Din 1*50 Celoletna naročnina Din 35-— • Čekovni račun: „Straža v viharju", Ljubljana, št. 16.790 tl Izdaja: Konzorcij „Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: R. Čuješ Uredništvo in uprava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslovanske tiskarne (K. Čeč) Ljubljana, 14. oktobra 1937 'S £ Leto IV — Številka 2 Nepričakovana sorodnost Zadnje čase so se po raznih krajih Slovele pojavili številni lističi, ki vsi trde, da so ®{asila nekega slovenskega kmečko-delavskega pihanja. Po prenehanju »Ljudske pravice« je 2astopala to stališče mariborska »Neodvis-n°st«, ki naj bi tolmačila težnje prvega posku-®a »slovenske ljudske fronte«, ki pa se je za-Tadi notranjih razprtij kmalu razbila. Na Jese-nicah zagovarja podobne namene »Naš kovi-‘tlar<<, v Ljubljani »Delavski list«, »Slovenska )as«, v Zalogu pa je sredi avgusta začela Rajati »Kmečka sloga«, »list podeželskega delovnega ljudstva«. Tam nameravajo tudi iz- a)ati vsakih 14 dni male knjižice, ki bodo s'-ale samo 50 par. Danes se hočemo nekoliko podrobneje ba-^di samo z »Delavskim listom«, ki se v svojih *ankih neprestano ogreva za marksistično Panijo, se bori proti »vojni in fašizmu«, za “demokracijo«, napada trockiste, socialiste, pi-Se simpatično o sovjetski Rusiji, se ogreva za “kmečko-idelavsko gibanje«, za sindikalno hotnost, za enotno delavsko stranko, za »demokratično fronto«, »enotno fronto«, »slovenju ljudsko fronto«, vabi katoličane, kar nas pehote opozarja na taktiko »ponujene roke« v raneiji... Ko v tem in njemu podobnih listih beremo j* enotni fronti, ljudski fronti, demokratski r°nti, fašistični nevarnosti in podobno, se vPrašujemo, kaj prav za prav ti pojmi pomedlo, odhod prihajajo, kdo jih uporablja, v či-8av prid naj se uresničijo. Če hočemo povedati Vs° resnico — in to moramo — potem moramo ?° vestnem preiskovanju in primerjanju gesel j® Pisanja recimo »Delavskega lista« z začu-niem priznati, da hote ali nehote razširja Odobna gesla in podobne misli, kot jih bere-e n. pr. v ilegalnem, v tujini tiskanem sprejo eru«, velja za organ prav tako ilegalne £°munistične stranke Jugoslavije. Navesti ho-eino nekaj citatov iz obeh listov, da nam ne 0 kdo očital: krivični ste. *ftotna fronta — Ljudska fronta , “Proleter« (februar, 1937) na str. 17. pravi hrvaščini): »Komunistična str sinka Jugosla-^l,e se ne bo nehala obračati na voditelje vseh emokratskih strank in organizacij naše zem-e' na vse sloje delovnega ljudstva, na vse na-f Jugoslavije: Osnujmo ljudsko stopila tu surova sila in vojaška premoč. Japonska bi si morala izbrati drugo pot. Katoliška akcija 2. Prvi dokument Pija XI. Prva okrožnica, ki jo je izdal papež Pij XI., se začne iz besedama »Ubi Arcano«; izdana je bila 23. decembra 1922. V njej razvija papež program za svoje delo. V prvem delu okrožnice popisuje žalostno versko in nravno stanje v svetu, v drugem analizira vzroke, ki so povzročili to stanje in v tretjem nakaže pota in sredstva za novo pokristjanjenje sveta. V tem tretjem delu omenja papež tudi Katoliško akcijo, in sicer ne le mimogrede, marveč razvije v kratkih besedah ves njen program. Takole piše: »Spoznavamo, da se sveti apostolski duh vedno bolj -širi, to je tisto vedno bolj vneto pri' zadevanje vernikov, da najprej z vztrajno molitvijo in z zglednim življenjem, potem z dobro besedo in plodonosnim tiskom ter drugimi deli in sredstvi krščanske ljubezni pripomorejo do tega, da se v srcih posameznih ljudi, pa tudi v družini in javni družbi vrne najprej dolžna ljubezen, češčenje in gospodstvo božjemu Srcu Kristusa Kralja. Temu velja prav tako sveti boj za oltar in ognjišče, ki ga je treba začeti in bojevati na celi črti za božje in naravne pravice verske in domače družbe, torej za Cerkev, za družino in vzgojo otrok. Končno spada sem obseg organizacij, ustanov in podjetij, ki gredo pod ime Katoliške akcije, ki je Nam tako draga. Njo so Naši najbližji predhodniki s toliko skrbjo in tako modro ustanovili, jo s tolikimi in tako sijajnimi dokumenti vzdrževali, vodili in urejali, da bi se v različnih socialnih okoliščinah, ki se hitro in neprestano spreminjajo, vzgajali vedno popolnejši kristjani in s tem vedno popolnejši državljani in da bi se njihova vest v odločilni meri krščansko oblikovala, tako da bi vsaik čas, v vsakem položaju bodisi zasebnega ali javnega življenja znali najti ali vsaj hoteti in aplicirati krščansko rešitev različnih problemov, ki se pojavijo v tem ali onem življenjskem položaju. Vse te oblike in ustanove, ki jim posvečamo Svojo pažnjo in skrb od prvih dni Svojega pontifikata, morajo ne le ostati, marveč se tudi okrepiti in vedno bolj razviti. Vernike opomnite (namreč škofje), da bodo šele tedaj popolnoma vredni imenovati se »izvoljen rod, kraljevsko duhovstvo, svet narod, pridobljeno ljudstvo« (1 Pet. 2, 9), ko si bodo pod vodstvom svojih škofov in duhovnikov prizadevali, širiti doma in v javnosti spoznanje o Kristusu in utrjevati ljubezen do Njega. Tedaj šele bodo z nami in s Kristusom najtesneje združeni in bodo postali kar najbolj zaslužni za medsebojni mir med ljudmi, ko bodo z voetim prizadevanjem širili in ohranjevali Kristusovo kraljestvo. To je namreč neka resnična enakost pravicr ki živi in cvete v Kristusovem kraljestvu, da se vsi odlikujejo po istem plemstvu in krasijo z isto dragoceno Kristusovo krvjo.« Te programatične misli je nato papež Pij XL v svojih naslednjih dokumentih vedno bolf razvijal, zlasti glede nia organizacijo sodelovanja laikata s hierarhijo pri apostolatu Cerkve-Že iz navedenega prvega papeževega dokumenta pa sledi, da je to sodelovanje nujno pO' trebno, da je dolžnost laikov in da je edino sredstvo za zopetno pokristjanjenje sveta. Germania, quo vadiš? 14, oktobra 1937 7 »STRAŽA V VIHARJU SLOVENŠČINA NA KOROŠKEM O slovenščina, ti jezik oseh jezikov, ii sladka mešanica polumočnega narečja in rezkih krikoo kraljevo jeznih orloo, ki se za plen borijo nad prepadom, ii gibčni veter vonjavih blagoglasij, ti čista jasnost, bolj cista od jutranje prozornosti neba, ti žlahtni s°k, sladek in opojen kot staro vino, tu si bila kakor nebogljeno dete, ki je zamenjalo za prožnost lastnih nog okornost tujih ber-Selj! (Izidor Cankar: Obiski.) Po 10. oktobru Ti moj nemški gospodar, zakaj me preganjaš? Ali nisem miren in tih, samo doma v svojem je-**ku govorim, potisnil si me že čisto ob stene Karavank. Kaj mi še hočeš? Redno ti davke plačujem, tlako ti delam. Heimatbund tudi vzdržujem, Heimatbund, ki ima nalogo, da me uniči. Kaj hočeš še od mene? Sole vzdržujem, šole, ki so ponemčevalnice, ki mojega jezika ne poznajo. Strup kup1£ naročnikovi £«*■ Dnevno povelje: Danes je moderno vpiti »dol s fašizmom!« Moderno pa je danes to, kar diktira »javno mnenje« oziroma to, kar je »javnemu mnenju« diktirano. * J avno mnenje« v Evropi po razdejanju katoliške realnosti v kulturi in civilizaciji ter v vsem družbenem ustroju ni več katoliško. Zato imamo dovolj tehtnih razlogov, da dvomimo v pravilnost in upravičenost gesel, ki jih bruha »javno mnenje« oziroma, ki so vanj vržena, torej v našem obdobju v pravilnost in upravičenost »protifašistične« razbesnelosti. Po vseh znakih in praktičnih aplikacijah, ki smo jih dosedaj že imeli priliko dovolj videti, je dognano, da laična javnost pod »fašizmom« razume večkrat stremljenje po vrnitvi k pravemu pojmovanju življenja, svobode, kulture, urejenosti, odnosov med narodi in miru. Ako naj torej »fašizem« pomeni oni moderni pojav, ki hoče, da se po edino možni poti avtoritete v razdejani in do nedoumljivosti demoralizirani atmosferi laičnega kulturnega in javnega življenja sploh zopet vpostavi pravo naravno zapovrstje vrednot, ki ga je porušil stoletni javni, neosebni kulturni in Mednarodna morala Po svetovni vojni so se Združene države Amerike umaknile iz Društva narodov in so začele povdarjati strogo nevtralnost in načelo nevmešavanja v neameriške zadeve. Zdaj se zdi, da se Roosevelt nekoliko preusmerja. Že državni tajnik Cordell Hall je izjavil v svoji spomenici, naslovljeni v juliju na narode: »Nikjer na svetu ne more biti vojne, ki bi ne zadevala tudi interesov, pravic in obveznosti Združenih držav.« Kljub miroljubnosti in Zvestobi do sklenjenih pogodb povdarja torej Amerika vzajemnost mednarodnih interesov. Roosevelt je storil korak naprej: V svojem govoru v Čikagu je zavzel odločno stališče proti vsakršnemu ogrožanju teh interesov. Ostro biča sedanji režim strahovanja in mednarodne protizakonitosti, ki se mu zdi vedno bolj grozeč. Zato se ameriška politika spet zavzema za intervencijo. Klice mednarodnega nereda sor nenapovedane vojne, poboji civilnega prebivalstva, poseg v notranje spore drugih držav, morsko gusarstvo itd. Vse to pa izvira iz pohlepa po oblasti in nadmoči, ki nima ozira na pravičnost in človečanstvo. Proti tem nevarnostim se morajo narodi zavarovati, ker »je v modernem svetu vzajemnost vseh, odnošajev tako tesna, da se noben narod ne more popolnoma osamosvojiti v ekonomskem in političnem oziru od drugih narodov ...« Treba je vrniti zakonom veljavnost in preprečiti kršenje pogodb. — Glavna točka Rooseveltovih izvajanj je torej: obnovitev mednarodne morale, ki spoštuje pogodbe in svobodo narodov. Prav to načelo je poudaril 1. 1917 papež Benedikt XV. Roosevelt pravi, da je treba podvzeti vse korake, da se ohrani mir in da se oni, ki hočejo vojne, odvrnejo od tega. S tem je Roosevelt podčrtal večno veljavnost moralnih zakonov, svetost dane besede, nedotakljivost tuje lastnine. Prevzgoja v tem smislu je narodom potrebna. Po neki londonski statistiki je na svetu približno 6 milijonov slepcev. V prvem polletju 1937 cenijo izgubo na delavskih mezdah v USA zaradi stavk na približno 90 milijonov dolarjev. V Franciji opažajo močna prizadevanja cerkvi nasprotnih krogov, da se uvede civilni pokop. Cerkveno naj bi bil pokopan samo tisti, kdor to izrecno izrazi v oporoki. Dol s f aSizmom I socialni odpad od Boga in Cerkve, — potem pomilujemo one katoličane, ki so, zaljubljeni v stoletno laično kulturo, civilizacijo im demokracijo, kot že večkrat, ponovno zaplavali za »javnim mnenjem«, ki mu krepko sledijo s posnemanjem in poiav-ljanjem njegovega dnevnega povelja: Dol s fašizmom — živela demokracija! Ali na naj-otipljivejši praktični primer zaobrnjeno: Dol nacionalna Španija — živio rdeči Madrid! Ako gre za tako pojmovano dilemo, jo mi brez strahu in sramu zavrtimo: Dol e demokracijo — živio fašizem! In na živem primeru: Dol z Madridom — živio Španija! Dimitrov, prerok sovjetov, je dal komunističnemu svetu vseh dežel geslo: Ljudska fronta proti fašizmu. »Dol s fašizmom« je torej v tej obliki tipična sovjetska parola. Ako pa fašizem pomeni zgolj oboževanje totalitarne države in raznih voditeljev, potem spada v to kategorijo predvsem boljševizem, poleg njega pa še nacionalni socializem, potem velja tudi za nas »Dol s f a -š i z m o m«. Protiverski pohod v Franciji Protiverska propaganda >Zveze proletarskih brezbožnikov Francije« (to je francoska sekcija proletarske svobodomiselne internacionale), je v zadnjih letih doživela velik razmah. V oktobru 1935 je bil v Parizu ustanovljen Protiverski institut, ki predstavlja organi-zatorični okvir za brezbožniško propagando v vsej Franciji. Komunistični agenti spretno izrabljajo proti-cerkveno usmerjenost nekih slojev Francije, ki pa še ne kažejo nobenega nagnjenja h komunizmu in jih polagoma prepajajo s svetovno revolucionarnimi stremljenji Moskve. Volk se pere Za časa Trockijevega-Bronsteinovega bivanja v gostoljubni Mehiki je izšel v velikem mehikanskem dnevniku »La Razon« članek z naslovom: »Trocki mrzi Stalina, a je še vedno vzhičen nad marksizmom.« Članek pravi med drugim dobesedno: »Naš gost Leon Trocki — ruski pseudo-nlm hebrejskega gospoda Bronsteina — protestira proti krivičnosti Stalina. S tem mi soglašamo: Stalin in njegovo gospodstvo sta sramota za človeštvo. Toda... Preden je izbruhnil »družinski« prepir med Stalinom in Trockim, ali je bil tedaj v Rusiji raj? Ali tedaj, ko je vladal g. Bronstein z železno pestjo, ni bilo talcev in tožba, ali tedaj ni ibilo nikakih sramotnih zločinov proti pravu, nobenega mučenja, nobenih »ofteielnih« umorov? Ali se more ustanovitelj Čeke pritoževati nad GPU? Ali ni v njegovem času pod njegovo tiranijo bila prelita kri milijonov ljudi? G. Trocki, ki je danes padel v nemilost, vidi z vso ostrino strahote, ki jih počenjajo proti njegovim privržencem. Toda — ko je on stal zgoraj in so bili drugi ljudje žrtve kot sedaj njegovi prijatelji, ali je svoje grozote gledal z isto ostrino? Ali pa morda obstoja tudi posebna duševna optika, po kateri se od spodaj navzgor bolje vidi kot od zgoraj navzdol? In če bi se vloge zamenjale in bi bil danes Trocki na Stalinovem mestu, ali bi bil on milejši, bolj človeški do svojih sovražnikov? Toda za nas je še važnejše in pomembnejše dejstvo: Trocki mrzi Stalina, toda še vedno je navdušen za nauke marksizma. Za katastrofo v Rusiji dela odgovornega enega človeka, ne pa sistem. Skandalizira se nad birokratizmom ▼ Rusiji; a ne uvid!, da je to le neizprosna posledica Marksovih teoretičnih predpostavljanj.« Iveri 15. okt. 1.1. začne Zveza zadružnih delavcev izdajati svoj list, obenem pa bo prenehala izhajati »Delavska fronta«, ki je izhajala vsako soboto v Mariboru. ZZD šteje 3008 organiziranih članov, Mladina ZZD v Ljubljani 312 vajencev, Društvo združenih zasebnih in trgovskih nameščencev Slovenije 980 članov, Strokovna poljedelska zveza s sedežem v Mutrski Soboti 3700 poljedelskih delavcev. — ZZD je samostojna organizacija, ki ni od nobene druge odvisna, hoče pa biti in ostati bistven člen slovenske skupnosti. V Budimpešti so že pričeli z velikimi pripravami za evharistični kongres. Velike vsote so določene za izboljšanje cest, zgraditev stanovanjskih hišic in oltar za kongresno sv. daritev. Računajo, da bo samo iz drugih držav prišlo nad 100.000 ljudi. Francoska akademija je nagradila dva književnika. Časnikar Joseph Ageorges je dobil nagrado za knjigo »Sur les chemins de Rome« (Na potih v Rim), P. Gervais Quenard pa za knjigo »Le miracle des eglises noires« (Čudež črnih cerkva). Holandska statistika je zopet nazorno pokazala /nevarnost mešanih zakonov za vero otrok. Od 72.504 otrok, ki imajo oba starša kotoliška, je bilo 72.174 (99.54%) katoličanov, 92 (0.13%) protestantov in 237 (0,33%) brez veroizpovedi. Med tem pa je bilo od 7520 otrok iz mešanih zakonov 2348 (31%) katoličanov, 1585 (21%) protestantovr 12 (0,42%) Židov in 3575 (73,5%) brez veroizpovedi. »Agence D’In!ormations de LOrient« poroča iz Moskve, da bodo postavili v službo brezbožniške propagande tudi gramofonske plošče. Najprej bodo izdelali plošče: 1. mednarodno brezbožniško himno; na zadnji strani kratek govor španske komunistke Dolores Ibarruri o gibanju svobodomiselstva v Španiji; 2. kantato za 20 obletnico SSSR; na zadnji strani govor Jaroslavskega: »Vera — sovražnik komunizma«; 3. internacionalo; na zadnji strani govor Dimitrova: »Cerkev — varuh fašizma.« Dobile jih bodo samo združbe svobodo-miselcev in brezbožnikov. Besedilo bodo priredili v ruskem, poljskem, nemškem, francoskem, angleškem, španskem, holdanskem, kitajskem in japonskem jeziku. Kominterna rovari tudi proti m isij onom. Iz Moskve poročajo, da so vse komunistične stranke v misijonskih deželah dobile nalog, da vržejo vse moči na to, da uničijo vpliv misijonarjev in Cerkve. Akcijo naj vodijo damačini. Navodila obsegajo: 1, proti- versko propagando v besedi, sliki in radiju; 2. ustanove naj se celice brezbožnikov za mladino domačinov; 3. sramotenje duhovščine in družbeno onemogočanje krščenih; 4. redne shode naj vodijo pod geslom »Kristus vas ne nasiti, pač pa marksizem« v duhu materializma kot boj proti vplivom vere. R. F. s R. F.? Francosko ljudstvo baje bere začetnici R. F. (= Republique Fran<;aise) tudi Repu-blique Francma<,onnique. Vsekakor pričajo podatki, ki nam kažejo udeležbo francoskih framazonov v vladah Francije, da je njihov vpliv izreden. L. 1934 je bilo v Doumergueo-vem kabinetu od 19 samo 5 framazonov, leta 1935 je imela Bouissonova vlada že 8 članov lož. Prva Sarrautjeva vlada v začetku 1. 1936 je štela 12 framazonov, ljudsko frontaška vlada Leona Bluma je imela od 21 samo 4 ministre, ki niso čili člani kake lože, Chautempso-va vlada pa ima celo samo 3, ki niso frama-zoni, in sicer Campinchi, Queuille in Chapsal. Chautemps je član lože »La R6publique«, fra-mazon 32. stopnje z naslovom: »Vzvišeni knez kraljevske skrivnosti«. KatoliSRa sociologija Kakor so hoteli nekateri pojmovati sociologijo preširoko in so jo hoteli kakor na primer A. Comte, povzdigniti v vedo, ki nad-kriljuje in usmerja vse druge vede, tako so zopet drugi, n. pr. Vierkandt, Wieser, predmet sociologije pretirano omejili. Vsebino družbenega življenja so prepustili drugim vedam (državoslovju, zgodovini, pravni vedi itd.), za sociologijo pa so prihranili samo študij družbenih oblik, odnosov in zakonitosti, ki ustvarjajo kot splošni vzroki podlago vsakemu 'očestvenemu dej-stvovanju. Ta formalna sociologija ničesar ne vrednoti, ampak hoče biti povsem izkustvena veda, ki raziskuje samo pojave in njih zakonitosti, ne meni pa se, kaj bi bil namen in smisel razvoja družbe. Oboje je napačno! Kakor ni sociologija nadrejena n. pr. etičnim, verskim in sploh duhovnim vrednotam, saj bi v tem primeru resnica in nravnost ne temeljili v nespremenljivem metafizičnem redu, ampak bi postali odvisni vrednoti družbenega razvoja, prav tako ne sme sociologija samo ugotavljati le izkustvena dejstva in p oj a ve.* Tudi to je njena naloga, a ni vsa. Poleg kar najbolj natančnega poznavanja vseh dejstev, pojavov in zakonitosti družbenega življenja nam mora sociologija pokazati tudi pomen in namen vsega družbenega dejanja in nehanja. To pa je že vrednotenje, ki je nujno odvisno od svetovnega nazora, saj je prav ta vrednostna lestvica za celo vrsto najosnovnejših, za vsakega človeka najbolj perečih dejstev in vprašanj družbenega življenja. Vrednotenje in po vrednotenju določanje smeri razvoju družbe, da kar najpopolneje dosega svoj namen, nujno utemeljuje odvisnost sociologije od svetovnega nazora in utemeljuje tudi katoliško sociologijo. Temeljne sestavine katol. pogleda na družbo. Katoliško pojmovanje družbenega bitja in žitja, dejanja in nehanja temelji na katoliškem svetovnem nazoru. V njem pa moremo ločiti tri plasti, ki od njih vsaka višja nižjo spopol-njuje tako, da so v najvišji vse obsežene. So pa: teistična dediščina dobe pred nastopom krščanstva, skupna posest vseh kristjanov in posebna, samo katoliška posest. Prim.: dr. J. Jeraj, Sociologija, 6tr. 16—18. Književnost Pesnik Gustav Strniša Za Žitnikovo Pomladjo in Seliškar jeoi-mi Pesmimi pričakovanja smo dobili letos že tretjo pesniško zbirko, Strnišev e Zvoke in žarke. Njegova knjiga, ki jo je okusno opremil arhitekt Serajnik, obsega 132 struni z 78 pesmimi. Uvodne besede o pesniku je napisal Anton Slodnjak. Strnišo uvršča med zapoznele učence slovenske moderne. Poglavitno vrednost Strniševe pesmi vidi v »njenem individualno-sociološkem pričevanju o duhovnem in telesnem življenju, ki ga živi vmesna plast med slovenskim kmečkim, delavskim in meščanskim življenjem«. Po kratkih glosah o sodobnem slovenskem slovstvu Slodnjak riše razvoj pesnika: brezosebni impresonizem se umakne individualni in socialni pesmi. Bodrilo na zaključku uvoda se glasi: »Še en korak, poet, v poslednjem, najhujšem pogumu zavrzi vse slovstvene in življenjske predsodke (?), pomeri se s prevaro, razbij priliznjeno zrcalo samoprevare ter zgrabi resnico svojega in našega življenja, ki je obsežena v večnem menjavanju oreha in pokore.« Ko po tem laskavem uvodu beremo prve pesmi, se skoraj zgubimo v vrtincu sladkobnih besed, s katerimi poet žonglira, hoteč tako opravičiti prisiljeno simbolični in zastareli naslov zbirke. a) Teistična dediščina. Kot teistično dediščino označujemo spoznanja in resnice, ki so si jih ljudje pridobili tako ali drugače še pred nastopom krščanstva. Naj omenimo samo najvažnejše. Spoznali so že, da je bilo v začetku razumno in svobodno bitje — Bog. Ta edini Bog je iz nič ustvaril vse kar je. Razumen vzrok vsega, kar je, zahteva tudi razumen namen stvarstva. Ta pa je dvojen: prvotni namen stvarstva je Bog sam, drugotni pa, ki je v prvotnem vključen, obsega lastno spopolnjenje stvari samih. Vse se giblje v območju vzroka in namena, tudi človek. Stvarstvo je dvojno: duh in snov, v človeku pa se družita oba, vendar tako, da je duh fiad snovjo. Vsa snovnost je človeku sredstvo, da doseže svoj namen. Človek dosega svoj namen samo v družbi. Nravni zakoni vežejo tudi njo. V medsebojnem sodelovanju je samostojnost obeh obvarovana. Usoda človeka je v njegovih rokah. Z grehom je zgubil prvotno popolnost posameznik, pa tudi družba. b) Krščanska skupna posest. Na teh resnicah gradi skupna krščanska posest. Prva starša sta se zadolžila za vse človeštvo, prav tako je Kristus odrešil vse človeštvo. Prepad med Bogom in človekom je premostil Bog - človek, in kar je bilo poprej samo njemu mogoče, je odslej dano vsem: da postanemo otroci božji. Z božjo milostjo zopet obvlada človek neurejene gone. Odrešenje, je naravo uredilo in vzpostavilo prejšnji red. Nagon ohranitve samega sebe čuva posameznika, nagon ploditve ohranja družbo in družbeni nagon omogoča življenje v družbi. Naravna napetost med težnjami posameznika in težnjami družbe ni v krščanstvu odstranjena. Samo, v kolikor je pretirana in v kolikor ruši sožitje ljudi, je omejena, da blagodejno vpliva na povečanje dejavnosti. c) Katoliške resnice. V življenju družbe pa se očito odražajo tudi vplivi posameznih veroizpovedi. Če se torej v krščanski sociologiji, ki gradi na naravnih in razodetih resnicah krščanstva, uveljavijo tudi še povsem katoliške ideje, govorimo o katoliški sociologiji. Za katolištvo je značilna tesna povezanost nauka z življenjem. Katoliško pojmovanje odnosa med naravo in nadnaravo zavrača naturalizem, ki končno vse izvaja iz snovi, pa tudi supernaturalizem, ki odreka snovnosti vsako vrednost in pomen. Narava je izšla iz božjih rok dobra. Greh je porušil harmonijo v človeku, ni pa človeške narave uničil: človek lahko spozna resnico in z milostjo božjo dosega svoj namen. V vsem dogajanju priznava prvi vzrok — Boga, poleg njega pa še drugotne vzroke, ki sodelujejo. Katoliško pojmovanje družbe obsega angele in vse človeštvo, združene v kraljestvu milosti. Samo po tem občestvu je človek deležen odrešenja in milosti, samo taka zamisel občestva daje žrtvam in molitvam pravi smisel. Vendar pa kljub poudarku o t^č estvenosti posameznik ne trpi, saj mu prav krščanstvo postavlja prav individualen namen: lastno zveličanje. Krščanska občestvena misel, ki se je uveljavila v veri in cerkveni organizaciji, je močno vplivala s svojimi idejami tudi na življenje družbe. Naloga katoliške sociologije torej je, da raziskuje in prikaže človeško družbo, njeno bistvo in življenje, njene oblike in zakonitosti v njih notranji povezanosti s celoto katoliške vere in misli.* Temelji na resnicah, ki jih mi lahko sami spoznamo, pa tudi na resnicah, ki so nam bile razodete. Družba mora ostvarjati od Boga ji po naravi določen namen. Iz naravnega in iz razuma izvirajočega namena oblikuje idealni tip človeške družbe, k čegar uresničitvi navaja ljudi, da se po spoznanju dejanskih razmer in po idealnih razmerah ustvari za vsak čas in vsak kraj kar najboljši družbeni red na naravnih temeljih, očiščenih in okrepljenih po milosti božji. * Prim.: Schvver W., Kath. Ge&elLschaiftelehre, str. 59. Delajte, a delajte prav! »Jutro«, ponedeljska izdaja z dne 11. X. 1937, str. 2, prinaša poročilo o spominskem zborovanju ob obletnici koroškega plebiscita, ki sta ga priredili mariborski podružnici Bra-nibora in Kluba koroških Slovencev. Med drugim piše: »Drugi govornik je bil profesor Šedivy, ki je očrtal narodnostne razmere v Korotanu in k temu omenjal, kako postopajo z našim življem v Korotanu oni »katoliški« Avstrijci, ki sicer kažejo veliko zanimanje za misijonske akcije in zamorčke. Viharno ploskanje je sledilo njegovi izjavi: Mar smo mi manj vredni kakor oni zamorčki? Mar je naš jezik za bogoslužje v cerkvi manj vreden kakor latinščina, ko se v »katoliški« Avstriji iztreblja slovenščina iz cerkve? ...« Pri spominskem zborovanju nismo bili navzoči, zato prosimo g. prof. Šedivyja, da zahteva od »Jutra« popravek, če njegova izvajanja niso bila taka kot jih podaja »Jutro«. Ker pa je poročilo že v javnosti, menimo, da moramo nanj nekoliko odgovoriti, ne da bi se ozirali na to, ali so bili očitki izrečeni ali vsaj tako izrečeni. Dejstvo je, da postopanje Avstrije s Slovenci na Koroškem ni v skladu z obveznostmi santgermainske pogodbe in ni v skladu s katoliškimi načeli. Da se Avstrija sama imenuje katoliško, naj nikogar v njegovi sodbi ne prenagli. O tem, kdo je katoliški in kdo ni, odloča Cerkev. Omenimo samo poročilo »Straže« (glej 1. II., št. 14 od 1. V. 1936, str. 117), kjer poroča, da je kardinal Innitzer opozoril avstrijske oblasti, naj se pri socialno obnovitvenem delu ne poudarja samo katoliško ime, ampak naj se v katoliškem duhu več dela. Identificiranje vlade in Cerkve v Avstriji ali podtikati krivice, ki jih napravi svetna oblast Cerkvi, ne odgovarja resnicoljubnosti. Kaj naj pomeni namigavanje na latinščino kot tekmeca slovenščini v bogoslužju, ne razumemo. Saj menda nihče ne more zahtevati, da bi Cerkev uvedla za slov. ozemlje Koroške slovenščino kot cerkveni jezik, Prav tako smo mnenja, da neko omalovažujoče gledanje na misijonstvo in zamorčke, ki ga je po poročilu publika tendenciozno razumela (aplavz!), ne bo prav nič pripomoglo k rešitvi koroškega vprašanja. Čudimo se, da mnogi, tudi katoličani, niso toliko kritični, da bi ločili napake in krivice, ki jih dela avstrijska vlada, od dela Cerkve za koroške Slovence, ki je vsekakor mnogo bolj pozitivno, kakor bi mogli to spoznati iz poročila »Jutra«. Posredno ali neposredno, hoteno ali nehoteno klicanje Cerkve na odgovor zaradi napak in krivic raznih režimov, kakor tudi hoteno ali nehoteno vzbujanje nezaupljivosti ali celo mržnje do Cerkve zaradi krivic, ki jih zagreši kaka vlada, smatramo za objektivno krivico, pa naj ga zagreši ta ali oni. Vendar pa srečamo tudi kako dobro pesem, ki je miselno mnogo boljša kakor oblikovno. n. pr. Mrak v dolini (16). Mestoma poet zaide 'v docela prozaično in začetniško dikcijo: »Moj drzni duh je o ječo sveta ujet, noč in dan trpi v življenja verigah, zgublja ideje v vsakdanjih brigah, ko se za kruh bori in vendar ne popusti, tava dalje in išče sproščen je, ko me s tegobnim izkustvom trpinči žiolenje.« (Bolečina, 22.) Pač pa je čudna izjema »Blaznikom« (25), nedimmno najboljša pesem v zbirki. » ljubim vas, saj ste raztrgali dvomov mračne zastore, drzno pogledali soncu usode o plamteči obraz, ogleneli so vam možgani, se očistile misli, razsvetljenci ste prezrli človeštvo, radost, bolečino in čas « Tudi pesniški pesimizem, ki spominja na Stritarja, najde svoj zvok, ki pa žal diši po starini. »Sam sem na otoku zapuščenem, pravijo mu svet, kakor pri klavirju razglašenem skušam razodeti se — poet«. (Nesoglasje, 31.) Pesnik, ki dejansko živi popoldan svojega življenja, gleda v bližajoči se mrak. »— Večeri V vesolju smoter je iskanja, njegov akord kot vetra piš zadiha, razgiblje se. že zvon n skrivnostni uri niha, da z glasom vseubranim reši osa vprašan ja!« (Večer, 34.) Ves 11. del (strani 41—53) je en sam pogled o večnost (Hčerka, Dvogovor). V 111. delu je morebiti najboljša »Binkošti« (64): zmagoslavje duha nad tvarino, jutranje svetlobe nad temo, visoke pomladi. Izmed socialnih pesmi je dobra edinole Jutro na kolodvoru (110), ki je prosta značilne dikcije Seliškarja in Klopčiča, medtem ko so ose ostale (Viničar, Sitarska, Delavci) vobče epigonske in kaj šibke. , Zelo samozavestna in korajžna je Veseli vozniki (79). ki je kot nalašč za napev, pač pa spada Resignacija (85) z mislijo »življenje je za menoj« oblikovno v konec prejšnjega stoletja. Ritmu in motivu narodne pesmi se približuje Majda (94). Poslednje pesmi zaplavajo v kroge ljubke kmečke idilike (Vasovanje, 119), ki mestoma spominja na Murnovo živobarvno in sončno prirodo. Spričo dejstva, da je Strniša popolnoma zrel človek in da predstavljajo te njegove pesmi nekak obračun s pesniško tvornostjo, velja zanje drug kriterij presoje kakor pri mladih talentih, ki imajo literarno življenje še pred seboj. Če je hotel Strniša samega sebe pred- staviti tudi kot pesnika (piše namreč povprečne in šablonske kmečke povesti za naše tednike, posega celo v mladinsko književnost, n. pr. Harmonikar Binček, 1937), bi moral biti mnogo bolj avtokritičen. Izmed objavljenih pesmi bi jih najmanj polovica lahko ostala skrita v njegovem zasebnem pesniškem albumu. Če naj ocenjujemo vrednost pesmi po nastrojenju, ki ga med či-tanjem zbujajo v čitatelju, bo sodba še strožja. Strniša je kmet, kakor sam pravi: » jaz, moji dedje starodavni želeli smo le zemlje, krampov in motik. uživam, ko potim se in sušim otavo, ko or jem in prirode pijem mir. Iz črne zemlje dvigam si zaklade — prepevam srečen v božji mrak, krepim si svoje sile mlude, poet, kmet — korenjak!« (Poetom, 131.) Njegov jezik je slab, to mestoma sploh pesniški jezik ni! Pri Strniši ne moremo upoštevati mladosti in se tolažiti z boljšim. Kot človek, ki je rasel iz moderne, bi moral vendarle biti bolj izbirčen pri sestavi zbirke. S tridesetimi pesmimi na šestdesetih straneh bi pomenil za slovensko poezijo povprečen plus, tako se bo pa zrnje žal razgubilo v plevah. Knjiga je izšla v založbi Sidro in stane 40 din.