Šolsko obzorje. Iz Zagreba. (Izkaz i&rebanih sreček lotrije 1. obče hrvatske učiteljske skupštine.J Kot žrebanja sreček, ktere je izložbeni odbor 1. obče hrv. učit. skupšlin v korist narodnih šol napravil, izvučene bo sliedeče Berije i sliedeči brojevi: Ser. 1. br. 50, 65; — ser. 3. br. 41, 85, 45, 77, 54; — ser. 3. br. 93, 75; — ser. 4. br. 30, 15; — ser, 5. br. 43, 9, 67; — ser. 6. br. 45, 37; — ser. 7. br. 61, 33; — ser. 8. br. 44, 35; — eer. 9. br. 18, 8; — ser. 10. br. 58; — eer. 11. br. 94; — ser. 13. br. 38, 15, 90, 4, 18; — eer, 13. br. 69, 60, 47, 3; — ser. 14. br. 83; — ser, 15, br. 19, 23; — ser. 16. br. 35, 21; — ser. 17. br. 12, 16, 38; — ser. 18. br. 84, 88, 37, 83, 47; — ser. 19. br. 41, 84, 63; — ser. 20. br. 54, 14, 96; — ser. 31. br. 44, 5; — ser. 33. br. 11, 6, 75; — ser. 33. br. 23, 43, 90, 85, 19; — ser. 34. br. 85, 37, 80, 71; — ser. 25. br. 20, 5, 37, 74; — ser. 36, br. 66, 39, 95; — ser. 37. br. 35, 48, 47, 39; — ser. 38. br. 11 ; — ser. 39. br. 45; — ser. 30. br. 37, 54; — ser. 31. br. 74, 11, 5, 85; — ser. 33. br. 8, 4, 47, 39, 63; — ser. 33. br. 7, 91; — ser. 34. br. 30; — ser. 35. br. 93; — ser. 40. br. 33; — ser. 45. br. 35, 11, 31, 85; — ser. 47. br. 84, 3, 48, 73; — ser. 54. br. 41; — ser. 56. br. 85, 67, 3; — ser. 57. br. 31, 34, 45, 3; — ser. 58. br. 33, 18, 30; — ser. 59. br. 14, 69; — ser. 60. br. 38, 19, 72; — ser. 61. br. 25, 7, 62, 27; — ser. 62. br. 95, 61, 42, 91; — ser. 63. br. 81, 20, 80, 98; — ser. 64. br. 73, 36, 30, 83; — ser. 65. br. 20; — ser. 66. br. 37; — ser. 67. br. 45, 14, 85, 69, 98; — ser. 68. br. 27; — ser. 69. br. 3; — ser. 70. br. 5; — ser. 71. br. 100; — ser. 73. br. 45, 48, 34, 52; — ser. 73. br. 34; — ser. 74, br. 9, 20, 25, 34, 47; — ser. 75. br. 25; — ser. 79. br. 100, 58; — ser. 80. br. 69, 52, 30; — ser. 81. br. 83, 70, 88, 69, 42; — ser. 84. br. 63, 35; — ser. 85. br. 63, 99, 79, 5, 14; — ser. 86. br. 34, 43; — ser. 89. br. 63; — ser. 93. br. 62, 11; — ser. 93. br. 54; — ser. 94. br. 37, 13; — eer. 97. br. 16, 20, 15, 69; — ser. 98. br. 1, 2; — ser. 100. br. 75; — ser. 101. br. 61; — ser. 102. br. 14; — ser. 103. br. 82; — ser. 104. br. 5; — ser. 105. br. 11, 47, 79, 65, 99; — ser. 106. br. 6, 8, 54; — ser. 107. br. 51, 48, 82, 79; — ser. 108. br. 81, 3; — eer. 110. br. 41; — ser. 111. br. 77, 83, 85; — ser. 112. br. 96, 44, 88; — eer. 113. br. 29, 45, 48, 95; — ser. 114. br. 61, 76. Svaki sgoditak označen je v glavnem izvješča s posebnim brojem. Glavni sgoditak zapao je seriju 15. br. 19. lzlo&beni odbor. Od Bistrice.*) ,,Uč. Tovarš" je oiuenil, da bodo v Ljubljani na glavnih šolah se vpeljale mesto konecletnih preskušenj otroške veselice, in učitelji bodo posihmal učence skupuo razveseljevali in ne zarad premij ^pogoljufali", kakor je večkrat po njihovi delitvi g-ovoril kak nezadovoljnež. Otrok je rad vesel, zakaj bi se mu ne dopustilo nedolžnega veselja pod nadzorstvom učiteljev in starsev? Da je veselica v resnici veselica, jo je treba prav voditi in vrediti. Da bi bile vesclice prijetniše, je rooja misel, da bi bilo dobro jim dodajati v ta iianien vesele otroške igrokaze, ki naj bi bili otroški starosti, umenosti in zmožnosti primerne in na prostem lehko i/.peljavni. Gotovo bi to otroke močno zanimalo, ker bi sami predstavljali in gledali v živih pudobah čerte iz človeškega življenja. Koliko more spretni in otroško življenje prav in dobro umeči pisavec lepega, krepostnega, podučnega in veselega vmen vplesti, ni treba govoriti. Dobro je znano, da so tudi pravi otroški pisavci redko nasejaiii; dobro djanje pa zahteva umetnost, korist, mikavnost in lepoto; zato misliin, da ne bi bilo od več, ako bi se uč. društvo tudi po igrokazih oziralo, primerno nagrado razpisalo, ali kako drugače n. p. s poslovenjenjem si jih pridobilo. Naj bi ,,Učit. Tov." ali MVerteca tako igro včasi za prilogo prinescl, se ve da ne mislim brez denaine priloge od strani prijeinnikov in njibovc podpore, ki jo slovenski listi večkrat močno pogrešajo. Iz Selc. Dovoli mi, dragi ,/Tovars", da ti zopet iz med našili hribov •) Oba ta dopisa prideta zavoljo malega prostora pozno na mesto. Vredn,kaj spoiočim! Skoraj iuo dolžnost veže, da nekoliko svetu naznanim, v kakem etanji da je tukajšnje šolstvo. Že velikrati si nam donesel, Ijubi ,,Tovarš," zdaj od tii, zdaj od tam britko novico, namreč, da je poletni čas zelo šolske izbe izpraznil. — Sicer težko, ali moram ti Ijubi ,,Tov." naznaniti, da je žalibože tudi pri nas tako; kajti poletni čas izostalu je dobre dve tretjini šolske mladine popolnoma, kar je pa še popolnoma šolske izbe pozabilo ni, — obiskuje šolo tako, da se Bog usmili. Znano je, da kdor svojega posla ne opravlja, bode slabo izhajal; to pa pri šolskih naakih še bolje velja, kajti pri druzih opravilih, kar človek stori, je storjeno, ako tudi potem 2, 3 ali se več dni svoje delo opusti; pri eolstvu pa ni tako, kajti otroci ne zaraujajo samo tistih naukov, ki 80 ee one zamujene dni učili, anipak, veliko od tega, kar so se že naučili, pozabijo. Kakošen vspeh in napredek je od take šole, kjer mladina neredno v šolo dohaja, pričakovati, naj si titatelj in ,,Tovarš" sama mislita! Radoveden bodea gotovo, Ijubi ,,Tovaiš", pozvediti, od kodi da ta nerednost izhaja; torej ti bočem nekuliko pojamiili. Da je nerednoet v šolskem obiskanji skoraj verhunec dosegla, je vzrok samo to, ko se korist in potreba šolskih uaukov preraalo ceni, in ko tukajšnja šola niina nobenega prijatelja. Znano je, tla bi po postavi za rcdno šolsko obiskanje mogel skerbeti krajni šolski svet in okrajna gosposka; ali vidi se, da te šolske predstojnike eole in šolske postave malo brigajo. — Tnkajšnja sola je že v začetku meseca inaja naznanila zanikerne otroke okrajni gosposki; ali mislite, da je kaj storila! prav nič! Še staršev ni k odgovoruosti poklicala. To ee pravi postavo izpolnovati, ki pravi: ,,Starsi in gojitelji za šolo godnih otrok, kteri svojo dolžnost zancmarjajo, naj se k terau ailijo, da se postava izpolnuje!" Kakor ae iz tega vidi, je treba, da se le učitelji ravnajo po postavi, drugim jih tieba ni. Da tukajšnja sola nima prijateljov, se že lehko povzame iz ,,Daničnega" dopisa od 26. vel. trav., v I. 21., kajti tukaj popisuje nekdo volitev krajnega šolsk. sveta, ter pravi, da ae je ta volitev dvakrat ali še celu trikrat veršila, predno smo dobili kraj. šolski svet; — res, še celii štirikrat se je voliln, a krajnega solskega eveta veudar le nimamo, kajti odpovedala sta sc predsednik in še ea ud, kteri je bil ob enem tudi za krajn. šolsk. nadzornika postavljen, kar pa noli ni žal, kajti od nju bi šola ne iniela kaj prida pričakovati. Tukaj pri tih volitvah bo uaši srenjski očetje javno pokazali, koliko j!m je za solo in ljudsko omiko mar. Posebno se je pr! zadnji volitvi srenjski predstojuik odrezal, kajti rekel je: ,,ŠoIe so za kmečko Ijudstvo prav nepotrebne, ker tisti, kteri je kaj v šolo bodil, je navadno slab delavec in rnalo prida gospodar". Tedaj mislimo ei, da, ako tisti, kojega si je občina za voditelja izvolila, od šol in šolskih naukov tako govori, kaj morejo še le drugi misliti. — Nekteri pravijo, da so se možje drugi volitvi za to odpovedali, ko so se spoznali, da niso zato; vprašam pa, kako je pa to, da se sposobne čutijo, srenjsko kermilo vladati? Da niso volitve sprejeli, je to pravi vzrok, ker jim Ijubezni do sole, do Ijndske omike in do naroda manjka, in ko se za to poslovanje ni obljubilo kako mastno plačilo. Gorje srenji in šoli, kjer imate take voditelje! Nadalje pravijo, da tukajsnje ljudstvo ni tako nevedno, kakor bi si kdo niislil; da Ijudslvo ne šari veliko, vendar pa zna močno brati, ker hribovci po zimi otroke Bami doma brati učijo, in on hoče to s številom udom dmžbe sv. Mohora dokazati. Imas ti znanje branja že za vso učenost in vednost? Pridi torej, dragi moj, ki tako govoriš, saj enkrat v nedeljsko šolo, kamor tudi hribovski otroci zahajajo, ia prepričal se boš, koliko in kako brati znajo; potem bodeš gotovo drugaee sodil, ako nisi družej onih, zgoraj imenovanih. — Tudi dopisnik toži ae dalje, da vseh teh zmešnjav, je le nova šolska postava vzrok. Zopet se prederznem vprašati, ali je znano, kakošna je bila lukajšnja sola prejšnja leta, t. j. še pri stari postavi? Ni me še bilo tukaj, in že sem vedel, da je ena izmed naj slabejšeh v tem okraju, in to za to, ker ji manjka pravih prijateljev. Ljubezen do šole in omike naj stopi na mesto nasprotovanja; potem nove postave ne bodo vzrokovale zmesnjav. Dragi mi ,,Tovars"! naj ti še nekaj bolj veselega naznanim. Veiii g. Fr. Krašan, gimn. profesor v Kranji in okrajni šolski nazornik, je tnkajšnjo borno število učuih pripomočkov s prekrasnim slov. Globusom, kojega je g. Tornšič sestavil, pomnožil. Pokazal se je verli gosp. javno, da mu je šola in Ijudska omika zelo pri sercu. — Dolžnost me veže, da 8e blagemu dobrotnika za ta krasni dar javno zahvalim. Zraven pa želim, da bi se še kjc drugej kak mili dobrotnik šol tudi nase šole spomnil. M. Kovšca. Iz Ljubljane. Ueitelji, ki so v letošnjem nadaljnem izobraževalnem tečaji, so: 1. Zore France iz Spodnjega Tuhinja, 3. Gross France izSentVida pri Berdu, 3. Koželj Jakob iz Čerraošnic, 4. Gerčar Martin iz Cateža pri Trebneni, 5. Berčič Anton, podueitelj v Žireh, 6. Rupnik Janez, podučitelj v Idriji, 7. Kraiochwill Anton, podučitelj v Ložkem potoku, 8. Vončina Jožef iz Gotenice, 9. Javoršek Antoii iz Planine (Kočevje), 10. Hiti Šimen iz Slapa, 11. Kete Silvester, podučitelj v Bistrici, 13. Vizjak Henrik iz Kamnegorice, 13. Sfampa Štefan in Zaspega, 14. Hudovernik Matija iz Žabnice. 15. Peruci France iz Dola (Mariathal), 16. Gros Peter, podučitelj v Št. Vidu pri Zatičini, 17. Brežnik Martin iz Št. Jakoba, 18. Kernec Janez, podučitelj z Iga, 19. Bernot Valentin, podučitelj na Verhniki, 30. Teršelič Janez iz Velike Doline. — Odbor učiteljskega društva za Kranjsko je g. dr. Močniku v Gradec to-le slavilno pisino poslal: Blagorodni gospod deMni šolski nadzornik! Slavni šolski pervak! Novica, da je iVjihovo Veličanstvo Vas pri vstopu v pokoj poslavilo z redom železne krone, je kranjske učitelje zelci, zelo razveselila in vdano podpisani odbor učiteljskega društva za Kranjsko Vam, slavni gospod doktor, v imenu kranjskih učiteljev tej slavni odliki iz serca srečo vosi, in to toliko iskreneji, ker Vas kranjsko učiteljstvo časti kot svojega pervega buditelja v speči učiteljski dobi na Kranjskem. Sprejmite, blagorodni gospod, to Berčno voščilo v dokaz, da Vas kranjski učitelji zelo spoštujejo in se iz serca radnjejo, da se nad Varai slavno spolnuje pregovor: ,,Zaslugi venec!", in dovolite, da Vaa učiteljsko društvo za Kranjsko imenujc od danes zanaprej svojega častuega uda. Bodite dalje blagovoljni kranjskim nčlteljem, in dovolitc, da bodo vedno Vaši spostovalci. lz odbora učiL društva za Kranjsko. V Ljubljani, 13. julija 1871. Diplorao to je prelepo zrisal in spisal naš krasopisec g. F. Stegnar. — Njihovo c. k. veličanstvo je z najviksim sklepom 10. t. m. gimnazijskega profesorja v Ljubljani č. g. Janeza Šolar-ja imenovalo deželnega šolskega nadzornika drugega reda (za srednje nole). — Včeraj začel se je deželui zbor pod predsedništvom dr. Jak. Razlagom. Da bi bil tudi nam učiteljem vgoden! — Učiteljem pevcem! Imena vseh gg. učiteljev pevcev, ki so se oglasili za petje pri ,,učiteljaki besedi", smo izročili g. A. Nedvedu, kteri je na podlagi tega sestavil ta-le program: 1) ,,Tovarštvo", besedc A. Praprotnikove, napev A. Nedvedov; 3) rMoj dom", napev Nedvedov; 3) ,,Lipa", nap. Ipavicev; 4) ,,Tak je krasua"! narodna; 5) ,,Mojim rojakom", besede Voduikove, napev Belaijev; 6) ,,Zvezdi", besede Terstenjakove, nap. Ipavicev; 7) nSveta noč", po Bethovenovi; 8) ,,Naglo, bratje"! nap. Stuncev. Vsi ti napevi so tako lahki, da jih bodo gg. pevci že pri poskušnji lahko peli, in jim jih tedaj zavoljo kratkega časa ne pošiljamo na dotn. Še enkrat vljudno vabimo vse gg. pevce (tudi vse (e, ki se niso oglasili), učitelje in učiteljske pripravnike, da bi 37. t. m. obilo prišli k zboru in k uč. bese"'- Odbor uč. društva za Kranjsko.