MUZIKOLOŠKI ZBORNIK - MUSICOLOGICAL ANNUAL XV, UUBUANA 1979 UDK 786.2.082.2 Šturm KLAVIRSKA SONATA FRANCA ŠTURMA Katarina B e d i n a (Ljubljana) Skladba je lep primer težnje klasikov 20. st., da bi v mogočni formi, ki se je razvijala dobri dve stoletji, našh oblikovni okvir za nov glasbeni izraz in za podobo sodobnega naziranja. Zamisel, kje naj se združijo nova kompozicijska načela z bistvom doslej najvišje razvite glasbene oblike, je dala številne skladbe s tem naslovom. Vprašanje sodobne sonate je povezano z valom novega baročnega in klasicističnega ideala. Prve oblike že zanesljivega izražanja v različnih inačicah razširjene tonalnosti so terjale odgovarjajočo obliko. Preobrazba sonate je bila na vidnem mestu, saj je z večjim ali manjšim uspehom vpregla ustvarjalni duh povsod, kjer se je spočel sodobni glasbeni nazor. Način preoblikovanja je bil, tako kot v sleherni novosti, odvisen izključno od domiselnosti in umetniške moči posameznikov, ki so utirali pota novi glasbi. Šturmova klavirska Sonata je izsek v konglomeratu teh poskusov ter izraz njegovih umetniških intencij. Kompozicija je enajsto delo po kronološki ureditvi Šturmovih del, nastala pred študijem v Pragi (1932). Ta absolvent Osterčeve šole je toliko napredoval v kompozicijskem znanju, da je dospel do formata samostojnega ustvarjalca, ki »ima kaj povedati». V celem izredno plodne počitnice po absolutoriju ljubljanske šole pričajo o visoki umetniški ambiciji enaindvajsetletnega umetnika. Značilnosti dela skladno povezujejo posebnosti v oblikovnem in harmonskem ozira. Sonata je zamišljena kot ciklična oblika brez premora med stavki. Uvaja jo vsebinsko zaokrožen Sostenuto, siedi Allegro (vsebinsko in po obsegu težišče skladbe), nanj je navezan brez, prekinitve, ritardanda ali drugačne priprave Andante kot počasni stavek, temu sledita Allegro kot repriza sonatne ekspozicije, in coda. V osnovnih obrisih je oblikovna shema takale: uvod — AB — počasni stavek — Ai — coda, podrobnejši prerez pa je naslednji: SOSTENUTO^ (passacaglia)^ l attacca subito ALLEGRO (sonami stavek) uvod (41—44) ekspozicija (45—112) i 78 takti: 1 — 40 41—185 186—229 1. tema most 2. tema prehod (45-52> (53-64) (65—72) (73-84) i izpeljava (113—185) i ANDANTE(2. stavek) sklepni del (85—112) attacca subito A B Ai coda (186—209) (210—217) (218—225) (226—229) 230—313 314—329 ALLEGRO k repriza ekspozicije (230—297) prehod (297—313) coda attaca subito Andante (314—320) Allegro (321—329) Šturm je v tem delu poskusil spojiti vse značilne lastnosti pojma sonate, ki se je razvil v naši zavesti, ne glede na različne razvojne vrste forme ter dobo in slog. Kompozicija je grajena tako, da vzbuja vtis skladateljeve volje, da bi se tudi sam sonatno izrazil — preizkusil »izrabljeno« formo za podobo lastnega umevanja glasbe in nove arhaičnosti. Pri analizi skladbe lahko dojamemo štiri temeljna vodila in »zglede« iz tradicije, ki jim je Šturm sledil pri organskem povezovanju kompozicijskih prvin: v začetku preprostega, pozneje visoko razvitega vsebinskega okvira, od zgodnjega baroka do preloma s tradicijo: a) značilno ponavljanje počasnih in hitrih delov^ ki si sledijo brez premora, menjava sodih z lihimi taktovskimi načini1 (Sostenuto: tridelen, Allegro: štiridelen, Andante: petdelen, Allegro: štiridelen); način polifonskega mišljenja z motoričnimi učinki; b) miselna povezanost in klasicistična odvisnost idej v tematiki; c) simetrična periodizacija kljub posebnostim gradnje, členjenje notranjih sorazmerij, spajanje kontrastov v smislu enovitosti različnega; d) intenzivno notranje dogajanje, prepredanje misli, dramatika in lirika v strogi organizaciji strukture, ki najde oporo v periodični harmonski zasnovi novega zvoka. 1 Prim, strukturo zgodnje baročne sonate (canzone) in sonate da chiesa. 79 Uvodni stavek (Sostenuto) je passacaglia s štiritaktno temo in devetimi variacijami, Ostinato se v nespremenjeni obliki ponavlja skozi vse variacije, le pri šesti je premaknjen iz spodnjega v zgornji basovski glas. Prva in četrta variacija sta dvoglasni, tema in štiri variacije so triglasne, ostale štiriglasne. Stavek kot celota teče v umirjenem toku, variacije ne razvijejo ostrejših kontrastov, filigranska razporejenost prvin ne opredeljuje »velikega« pomena, dimenzije posameznosti so usklajene z ne pretiranimi poudarki v nizanju malih period,, vendar je navidezna tematična pritajenost tako zasnovana, da predstavlja v temi in nekaterih variacijskih pretvorbah miselno osnovo cele sonate. V začetku predstavljeni detajli opredelijo vse konstrukcijske in izrazne lastnosti skladbe. Kako so označene motivične prvine preoblikovane v sonatni tematiki, bo razvidno pri obravnavi ostalih stavkov. V zvezi s predstavljenim začetkom passacaglie si velja podrobneje ogledati harmonsko osnovo, ki je prav tako izhodišče zvočni gradnji v nadaljnjem toku sonate. Preprosta, skoraj primitivna harmonska slika oziroma tonsko razmerje v melodičnem gibanju horizontale in vertikale, je premišljeno zastavljena: v posameznostih kot v skupnem učinku odraža neke vrste historično retrospektivo, spojitev predtonalnega, tonalnéga ter razširjenega tonalnega mišljenja. Analiza notranjih zvočnih odnosov v linearnem in vertikalnem pogledu kaže načrtno redukcijo sozvočij na štiri vodilne intervale: veliko sekundo (v obrnitvi nastopa tudi kot mala septima), malo terco, čisto kvarto ter čisto kvinto. Zgornja dva glasova: Ostinato: m 3 ostinato g 4________ mgi i m 7 IS v2 v2 vT «Tvlci viY* 13*2 ©4 (v2) 80 Za ostinato je še značilno, da je zgrajen iz pentatonske lestvice (brez poltona). Ta ustvarja arhaični prizvok, poleg tega š samo konstrukcijo daje za skladbo značilne intervale: V vertikalnem pogledu je razmerje intervalov med glasovi oblikovano v podobni odvisnosti. Naslednji primer podrobneje kaže kvartne (—») in sekundne odnose (~*)> Pr- 5a pa vodilno strukturo intervalov v vertikali: Pr. s Vertikalni kvartni(—») in sekundni odnosi ( m 7 =v2; Pr.5a •)•• fm3 ' [m? ~&-------rtr ¦»¦* ^^ Iz primerov je razvidno, da je vsem glasovom skupen središčni ton d. Nanj različno inklinirajo, zgornji glasovi ga razvijejo v a^-mol, D-dur in h-mol. Kombinacija in variiranje nakazanih sozvočij razvijeta zvočno paleto vse kompozicije. V kratkem: čista kvinta omogoča dozdevni odnos tonika-dominanta, mala terca molov karakter, posebno v delih z mešanjem durove in molove barve, čista kvarta novo gradnjo v izogib tereni, pentatonika reminiscenco na arhaični kolorit, obenem pa je pogosto sredstvo v klasiki našega stoletja. Izpuščena je ostala obravnava prvega intervala, čiste oktave med basovskim in altovskim glasom. Za uvodno passacaglio ne odigra važnejše vloge kot to, da poudari središčni ton d3 pomensko vrednost dobi na začetku sonatnega stavka in v codi. Stiritaktni uvod k ekspoziciji sonatnega stavka začne z oktavno podvojitvijo tona fis (vodilni ton dominantine dominante središčnega tona d), ki skupaj z malo septimo v zgornjih glasovih e-d (ta je identična z začetkom ostinata, pr. 7 cl) nakaže harmonsko osnovo stavka. Uvod se nadaljuje s tekočimi osminkami, te se v nadaljevanju z različnimi modifikacijami oblikujejo v dopolnilni glas pri tematični gradnji in postanejo eno od sredstev motoričnosti skladbe: it PrA m? t trtttj nujui IF Uvod pripravi nastop prve teme na tonu d. Gradnja tematičnega gradiva sloni na motivičnih jedrih passacaglie, ki v osnovnih postavitvah zvenijo takole: 81 @)lg. fid® b)sr.gl. Pw.7 m.% '*ri UJjjiJJ-f4f-fcfi4^ i_______i !------------------------------------1 «-----------------8 @1 ©i e§ Po osnovni zamisli spominja stavek na značaj drugega fugiranega stavka baročne cerkvene sonate. Uvod (pr. 6) obeta fugo, vendar se razvoj misli oblikuje y načinu klasicističnega tematičnega dela. Svoboden polifonijski izraz, ki pa temcfjitp izrablja in presnavlja tematiko, do najmanjših fragmentov kot značilnost skladbe— enako izražena v manjših in večjih oblikovnih členih. - Začete"k ekspozicije: m -si r Simetrična struktura prve teme šteje dve mali periodi: a (al +-a2) b (bi + b2) Glava teme izhaja iz passacaglie (pr. 7 b2), drugi del motiva spominja na tretjo variacijo passacaglie.2 Motiv a2 ima osnovo v osmi variaciji3 in prinaša karakteristične intervale (sekundo, kvarto, kvinto). Drugo polovico teme označujeta padajoča mala terca in velika sekunda (pr. 7 bi in S3). Spremljava v tekočih osminkah ima samo deloma vlogo kontrapunktičnega glasu, le z majhnim imitacijskim deležem. Njen pomen je razmeroma gosta zvočna dopolnitev teme v bitonalni zgradbi, konfrontacija D-dura z d-molom (načelo nasprotnega v enotnem). Nadaljevanje ekspozicije je most k drugi temi. Menjavajo se motivi prve in druge periode s postopnim razpadanjem. Zadnji takt mosta z imitacijo motiva b razbije bitonalno jasnost. Paralelna mala septima v oktavah in prekinjena osmin-ska spremljava ustvarita »praznino« in pot dominantni tonaliteti: Melodična linija periode a ima zametek v osmi variaciji: 82 t.64 Drugo temo uvaja punktirana kvarta na tonu h (dominanta dominante A-dura in a-mola), ki nakaže ritmično spremembo in novo bitonalno barvo kot kontrast sonatnemu delu A: Periodična razdelitev motivov^ je zopet simetrična, oblikovanje tematike pa izkazuje popolnoma drugačno rešitev povezovanja s passacaglio: prj a 3, a 2 retrogradno ft.variaeija 2.variatila Lvoriocifa varjflci|a al (istroprodno) 83 pr. 71» 6.Y@ri