PLAKETA KRILATI LEV 26 KOLEDAR IN NJEGOVA VLOGA V današnjem času ima koledar dvojno funkcijo. Uporabno vre- dnost in videz. Kdaj koledar sploh izpolnjuje svojo funkcijo? Na to vprašanje ni tako prepro- sto odgovoriti, kot se zdi na prvi pogled, čeprav večinoma vsi ve- mo, za kaj gre. Grafični obliko- valci največkrat pozabljajo na njegov osnovni namen, narediti hočejo namreč čim bolje proda- jani izdelek in s tem povečati nje- govo tržno učinkovitost. Da bi pojasnili osnovni namen in upo- rabnost koledarja, bo najbolje, da izhajamo iz definicije. Slovar slovenskega knjižnega jezika pravi: koledár ­ ja m (á) 1. sistematična razdelitev leta na dneve, tedne in mesece ... 2. list, več listov (papirja) z raz- delitvijo leta na dneve, tedne in mesece, navadno s podatki o luni- nih menah, praznikih ... V učbeniku Tehnologija knji- goveške dodelave, poglavje 11.8 Koledarji, pa beremo: Koledar je grafični izdelek s pre- gledom dni v letu po tednih in me- secih. Po vrsti pregleda ločimo dnevne, tedenske in mesečne, po namenu pa zidne, namizne in knjižne koledarje. Knjižni in na- mizni so namenjeni tudi shranje- vanju informacij ... Koledar torej izpolnjuje svojo vlogo, če ustreza navedenim pa- rametrom, torej mora biti siste- matsko pravilno urejen: 1 delitev leta na mesece, tedne in dneve, 1 vidno morajo biti označeni delovni in dela prosti dnevi, 1 prazniki morajo biti še po- sebno vidno označeni, 1 želeni so še podatki o luni- nih menah, godovih in prazni- kih, 1 pisava mora biti izbrana ta- ko, da je dobro vidna in čitljiva tudi z večje razdalje. Običajno pa doslej temu ni bilo tako. Predvsem prevladuje speci- fičnost besedila in posledično tu- di stavka, ker je oblikovalčeva za- misel pomembnejša kot izvedba koledarja. Bolj so prisotni likov- ni in slikovni učinki kot pa nje- gova uporabna vrednost. Kupec torej lahko izbira med koledarji z izrazitimi slikovitimi barvnimi motivi, ki človeka kar pritegnejo, čeprav ne dobi popolnih infor- macij pa tudi ne more si ničesar zapisati in celo išče po koledarju tekoči datum, in klasičnimi kole- darji, ki so dobri nosilci informa- cij, nas obveščajo, opominjajo, če smo kaj pozabili, pozabljivi pa si lahko tudi kaj zapišejo. Sodoben koledar bi moral torej vsebovati elemente enega in dru- gega. Na žalost pa si oblikovalci še vedno niso povsem na jasnem, ali je koledar funkcionalen in uporaben izdelek ali zgolj le do- bra dekoracija za prostor. OCENJEVANJE KAKOVOSTI Združenje za tisk in medije pri Gospodarski zbornici Slovenije je v žirijo za podelitev nagrade krilati lev, za najboljši koledar leta 2004, imenovalo naslednje člane: 1 Ivo Molek, Srednja šola tiska in papirja 1 Leopolda Scheicherja, Inštitut za celulozo in papir 1 Florjana Pezdevška, Srednja šola Tiska in papirja Strokovna žirija je pregledala enajst koledarjev, ki so bili dosta- vljeni na razpis. Kot osnovo pri ocenjevanju je komisija upošte- vala novozasnovani ocenjevalni list, katerega sestavljajo ključni parametri kakovosti za posame- zne delovne operacije: tipografija enakomernost besedila, razmerje belin, pravilnost stavljenja, raz- merje pisav, čitljivost ­ bralnost reprodukcija ostrina, gradacija, enakomernost, dominante tona tisk barvno skladje, ostrina rastrske pi- ke, sijaj odtisa, čistost tiska dodelava odpiranje koledarja, izsekovanje, spiraljenje, žična obešanka, podloga Komisija ocenjuje posamezne delovne faze s številčnimi ocena- mi od 1 do 10, pričemer je ocena 1 najslabša in ocena 10 najboljša ocena. Pri končni oceni se števil- ke seštejejo in izračuna aritmetič- no povprečje. PODELITEV PLAKETE KRILATI LEV Združenje za tisk in medije pri Gospodarski zbornici Slovenije je tudi letos podelilo nagrado kri- NAJBOLJŠI KOLEDAR ZA LETO 2004 TISKOVNO SPOROČILO 27 lati lev najboljšemu izvajalcu ko- ledarja. Letošnja podelitev je po- tekala v sklopu prireditve Mar- keting klub 2004. Priznanje krilati lev je zelo re- prezentativno umetniško delo priznanega akademskega kiparja Boštjana Putriha v globokem re- liefu, formata 40 x 40 cm. Na- grada se podeljuje v skladu s Pra- vilnikom za podelitev priznanja krilati lev posebej za najboljšo tehnično izvedbo knjige in pose- bej za najboljšo tehnično izvedbo koledarja. IZBOR KOLEDARJEV Na razpis se je odzvalo relativ- no skromnoštevilo slovenskih ti- skarn, vendar pa so bili nekateri od poslanih koledarjev vrhunski izdelki. Žirija, ki je ocenjevala koledarje, je v ožji izbor uvrstila tri koledarje: 1 tiskarna Collegium Graphicum, lasten koledar, 1 tiskarna Gorenjski tisk, koledar Mobitel in 1 tiskarna Cetis, Po meri, lasten koledar. Pri vseh pregledanih koledar- jih, ki so bili dostavljeni na raz- pis,žirija ugotavlja, da oblikoval- ci besedila ne upoštevajo osnov- nih tipografskih pravil. Po izboružirije je plaketo krila- ti lev 2004 dobilo podjetje CETIS d. d., Celje, za koledar PO MERI (Made To Measure). Čestitamo! URADNA OBRAZLOŽITEV Tipografija in reprodukcija Koledar podjetja Cetis odlikuje zelo kreativna in zanimiva rešitev vsakega posameznega meseca. Zanimivost pri koledarju je tudi uporaba različnih tiskovnih ma- terialov za posamezni mesec, kar je zanimiva grafična rešitev. Za- radi oblikovalčeve zamisli kole- darja in specifičnosti stavka na koledarju je pomembnejši vizu- alni efekt vsakega posameznega meseca kot funkcionalnost kole- darja. Zato funkcionalnosti in s tem tudi čitljivosti in pravilnosti stavljenja pri tem koledarju ni- smo ocenjevali. Reprodukcijo odlikujejo velika barvitost, urav- noteženost barvnih tonov in ena- komernost barvnega tona. Tisk Tisk je izveden na različne ti- skovne materiale, kar daje še ve- čjo težo zahtevnosti tiska. Velike tonske površine so gladke in či- ste. Pohvalimo lahko tudi dobro površinsko trdnost odtisa. Re- produkcije na koledarju imajo dobro ostrino v skladu zželenim učinkom. Obarvanje je dobro, prav tako pa velja, da je tisk izve- den v dobrem barvnem skladju. Koledar je posebej zanimiv tudi zaradi izjemne raznolikosti re- produkcij in prikaza široke pale- te barv. Dodelava Bistveno ne izstopa nobeden od posameznih elementov vezave, vendar pa je v celoti gledano ko- ledar izdelan dobro. Posebno ga odlikuje dobra kartonska podlo- ga, ki preprečuje stransko zvija- nje koledarja. V zaključku lahko pohvalimoše spiraljenje, ki je iz- delano brezhibno, kar je eden od ključnih parametrov za dobro vezavo koledarja. Dobra vezava daje koledarju tudi lep videz. Gregor FRANKEN Leopold SCHEICHER V ožji izbor so prišli trije koledarji. Na skrajni levi je koledar tiskarne Collegium Graphicum (lasten koledar), na skrajni desni je ko- ledar tiskarne Gorenjski tisk (koledar Mobitel) in na sredini koledar podjetja Cetis (Po meri, lasten koledar). Alpe papir predstavlja najbolj znano evrop- sko blagovno znamko brezlesnega prema- zanega papirja - HELLO. Glavna vodila pri določanju strategije te blagovne znamke so bila enkratna ponudba različnih površinskih obdelav,široka paleta gramatur in formatov ter visoka raven dodanih servisnih storitev. Alpe papir je hčerinsko podjetje avstralske multinacionalne družbe PaperlinX. V spod- budo so mu bili odlični rezultati, ki so jih z znamko HELLO dosegla sestrska podjetja iz skupine PaperlinX širom po Evropi. S papirji HELLO ponujamo prodajni pro- gram brez primere, z odličnimi dobavnimi roki in temeljitim poznavanjem tržnih kot tu- di tiskarskih zahtev. Samo močna blagovna znamka lahko zagotovi brezhibno kakovost izdelka in ustrezen servis. S papirji HELLO bomo še izboljšali odnose s kupci, saj so njihove zahteve najpomembnejša prvina naše filozofije. Uspeh in prepoznavnost blagovne znamke HELLO je rezultat nenehnega izboljševanja na podlagi povratnih informacij pri razvoju izdelka, v tesnem sodelovanju z glavnim evropskim proizvajalcem brezlesnih pre- mazanih papirjev SAPPI. Koncept povra- tnih informacij je bil ključen pri graditvi znamke HELLO, obenem pa je potrdil re- zultate PaperlinXove raziskave, ki je izkaza- la, da tiskarji enako cenijo kakovost servisa in kakovost izdelka. Trženje znamke HELLO se je začelo leta 1998 z uvajanjem na trge Velike Britanije, Nemčije, Francije, Nizozemske, Belgije, Portugalske, Irske,Švedske, Danske, Italije in Španije. Glede na njen izjemni uspeh v Evropi pričakuje Alpe papir podobne rezul- tate tudi v Sloveniji. Slovenski kupci lahko od 1. marca 2004 iz- birajo med petimi različnimi površinami pa- pirja (Hello Gloss, Hello Silk, Hello Matt, Hello Silk Creme, Hello High Silk), široko paleto gramatur (80­350 g/m²) ter forma- tov (od 320 × 450 mm do 1000 × 1400 mm). Papir je trikrat premazan, zato dose- žemo odlično ostrino rastrskih pik, visok kontrast in brezhibno barvno reprodukcijo. Gladka površina prispeva k varčni porabi ti- skarskih barv in lakov ter preprečuje odma- zovanje in drgnjenje odtisov v proizvodnem procesu. Dodatne informacije: Maja Dolgan Valenčič ALPE PAPIR, d. o. o. Letališka c. 16, 1122 Ljubljana tel. 01 546 64 79 faks 01 546 64 98 e-pošta maja.dolgan-valencic@alpepapir.si.