i i “5-3-Zitnik-naslov” — 2009/3/27 — 12:09 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 5 (1977/1978) Številka 3 Strani 183–187 Janez Žitnik: O GIBANJU RAKET Ključne besede: fizika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/5/5-3-Zitnik.pdf c© 1978 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2009 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. o GIBANJU RAKET Na kratko 0plslmo delovanje rakete, tehn ične podrobnosti bomo pustili ob strani. Raketo sestavljajo ogrodje, gorivo in ko- ristni tovor, na primer instrumenti. Gor ivo iz rezervoarjev priteka v izgorevalno komoro. Tam zgori, nastali plini pa z veliko hitrostjo iztekajo skozi izpušne šobe in potiskajo ra - keto. Gorivo izteka v stalnem toku i n masa rakete se manjša. Dokler je še kaj goriva, potiska raketo sta lna sila iztekajo- č ih plinov F = ~mvo' S ~ m označ imo masni tok iztekajočih pli- nov, z Vo pa njihovo hitrost . čim manjš i je koristni tovor, tem bolj ga z dano maso goriva pospešimo. če že limo pos lati v veso lje mnogo i ns t ru me nt ov , potrebujemo pač več goriva. Masa rakete je zato večja in za pospeševanje rakete potrebujemo večjo silo. Končna hitrost rakete je odvisna od hitrosti i z pu- šnih plinov i n razmerja med začetno maso rakete in koristnega tovora . E n a č b o , ki pove, kolikšna je končna hitrost rakete, je leta 1903 izpe lja l ruski znanstven ik K. E. Ciolkovski . Zapišimo in pojasnimo jo: Tu so: Vo hitrost iztekajočih plinov , mo začetna masa rakete in m masa koristnega tovora skupno z ohišjem rakete . Zap isana enačba ve lja, če se raketa giblje v breztežnem prostoru . Enačbo Cio lkovskega še i z pel ji mo . Izpe lja va ne bo č isto neopo- rečna, čeprav bo rezu ltat pravilen. Zaradi l a ž j e ga računa si bomo zamislili, da gorivo izgoreva v kosih . V kratkem času naj zgori kos goriva, ki ima N-krat manjšo maso kot je trenutna masa rakete. V resn ici to ne drž i, saj s mo videl i, da raketni motor ji izpihavajo stalni masni tok pl ina. V našem poenostav - l j e nem primeru se raketa sicer drugače pospešuje kot v resni- c i, končna hi t r os t pa je enaka kot prej. Hitrost iztekajočih plinov glede na raketo naj bo vo' Skupna gibalna ko lič ina ra - kete i n izteklih plinov je konstantna. Naj bo mo začetna masa rakete. Giba lna kol ičina plinov, nasta lih i z prvega kosa gori - 183 va z maso mo/ N, je moVo/ N. Sprva miruJoca raketa pri tem dose- že hitrost Vj , njena gibalna količina je ( mo-mo/ N)V j ' Preosta- la masa r a ke t e je mj ~ mo( 1- 1/N ) . Iz oh ranitve skupne gibalne količine sledi za hitrost rakete Vj ~ Vo ( N-1) . Ko zgori drugi kos goriva, katerega masa je spet N-kra t manjša kot trenutna masa rakete, je hitrost ra kete V2' Masa rakete je potem m2 ~ mo ( 1- 1/N )2. Ohranitev skupne gibalne kol i čine v sistemu, zvezanem z raketo, da : mjV o/N = m2(v2 - V j ) ' Iz tega izračunamo hitrost rakete potem, ko zgori drugi kos goriva: v2 = V j + + v omj/ Nm2 = 2v o/( N-1). Ko zgori k- t i kos goriva, je masa ra- kete mk = mo ( 1- 1/N )k, hit rost rakete pa je "« ~ kVo/ (N- 1 ) . če hočemo, da ima ra keta v tem trenutku neko določeno hitrost v, mora biti: k = V(N- 1 ) /v o ' Tedaj je masa rakete ravno: m = mk ~ m o{ ( 1- 1/N )V(N- 1 )/vO} m o{ ( 1- 1/N )N- 1} (v /v o ) V resnici gorivo ne zgoreva v kosih, ampak zvezno. če se hoče­ mo z našim modelom približati resničnim razmeram, moramo vzeti zelo veliko majhn ih kos ov goriva. Ko se N veča pre ko vseh meja, gre izraz (1_1 / N)N-1 proti določeni vrednosti 1/e = 0,6378 .... Stevilo e = 2,7~82 . .. je osnova naravnih logaritmov. Enačbo za maso sedaj zapišemo v dokončni obliki: m = m e-( v / v o ) o Ko logaritmiramo in preuredimo, je pred nami enačba Ciolkovske- ga : mo V = vo . l nm Za primer izračunajmo, koliko goriva potrebujemo, da v vesolju pospeslmo sprva mirujočo raketo s hitrostjo 33 krn /s. Hitrost iztekajočih plinov naj bo 7 krn /s. Iz enačbe Ci o l kovs kega sledi: mimo = e- 4 ; 7 = 0,009. To pomeni, da potrebujemo za pospe šitev 100 kg koristnega tovora kakih 10000 kg goriva. Tabela in dia- gram kažeta, kako se spreminjata hitrost in masa rakete v od- visnosti od časa za naš model gibanja in za resnično gibanje. Računali smo, da raketni motorji izpihujejo po 82,5 kg plina na sekundo. Pri modelnem gibanju izpihnejo raketni motorji dvanajst kosov goriv a, od katerih ima vsak 3,5-kra t manjšo ma- 184 so, kot je trenutna s kupna masa ra kete. I z diagrama se vidi, . da se v resnici giblje ra keta ob koncu delo van ja motor j ev z veli ko ve čjim pospeš kom kot na z a č e tk u , sa j s t a l na po t is na s i - l a motorje v potiska teda j veli ko manj šo ma so kot v začetku. Na začetku hit rost skoraj enakomerno nar a šča, ke r se masa zaradi razmeroma majhnega masne ga toka le počas i zmanjšuje . Pr i našem preprostej šem modelu gibanja je poti sna sila motorjev odvisna od t renutne mase ra kete . Razmerj e med pot i s no sil o i n ma so ra - ket e j e kons t a nt no , zato je tudi pos pe še k kons tant e n. t ( S ) v ( krn /s ) ro (k g) v ( krn /s ) ro (k g ) mod e1 mod el O O 10000 O 10000 10 0,6 9175 2,8 6845 20 1,26 83 50 5,6 4686 30 1 ,99 7525 8,4 3207 40 2,80 67 OO 11 ,2 2145 50 3 ,7 2 5875 14,0 1503 60 4,78 5050 16,8 1028 70 6,03 4225 19,6 704 80 7,55 3400 22 ,4 482 90 9,50 2575 25,2 33 O 100 12,20 1750 28,0 225 110 16 ,66 925 30 ,8 154 120 32,50 100 33,0 102 Z enostop enj s kimi rak etami ne moremo dose či prav veli kih hi- trosti. To se p osr eč i z več stop e n jskimi raketami . Te so ses ta v- ljene iz več z a por ed ni h pogons kih rak et , instrume nti pa so v konic i zadnje ra ke t e. Na jpre j potis ka r ak e t o prva stop nja . Ko ta porab i vse gor i vo , j e oprav i l a nalo go. Og ro dj e , r e zer voarj i za gori vo i n motor od pade j o od ra ke te in pogon prevzame d r uga stopnja . Ko prva stopnj a odpade, s e masa r a kete mo čno zmanj ša . To j e ugodno, saj mo torjem d r uge stopnje ni treba rabit i s voje mo či za posp eš e va nj e odv e čne ma s e moto rjev, reze rvoa rjev in ogrodja prve stopnje . Ko druga s t opnj a opravi s voj e delo, od- pade. Njeno delo pr e vzame na slednj a stopnj a. Ko odpade za dnj a 18 5 v Ikmre) 32 16 20 40 60 80 100 120 Us) Sl. la : Hitrost rakete pr i gibanju v breztežnem prostoru . Polna črta ozna- čuje hitrost rake t e , ki i zpi huj e stalni tok pl inov . Crtkana črta označuje povprečno hitrost ra kete, ki izp ihuje pline v sunkih , ka- ter ih masa je sorazmerna s trenutno maso ra kete. Končna hitrost je v obeh primerih enaka, če je enako razmerje med začetno i n končno maso rakete in je enaka hitrosti izpušnih plinov . Sl. lb: Masa rakete pri gibanju s prejšnje slike . 5000 o 18 6 20 40 60 80 100 120 Us) stopnja, ima kapsula z instrumenti ali s človeško posadko že dovolj veliko hitrost, da ubeži privlačni sili Zemlje. Običaj­ no je r azme r j e med skupno maso in maso ohišja za vse stopnje rakete približno enako. če prva stopnja pospeši raketo do hi- trosti v, pospeši druga stopnja raketo do hitrosti 2v, tretja stopnja pa do hitrosti približno 3 v. Zelo znani večstopenjski raketi sta ameriški raketi Saturn in Titan. Prvo stopnjo rakete Saturn lB sestavlja osem manjših raket s skupno potisno silo kak ih 7000000 N. V motorjih izgo- reva ta tekoči kisik in kerozen. Drugo stopnjo poganja šest mo- torjev na tekoči vodik s skupno potisno silo 420000 N. Za tre- tjo stopnjo uporabljajo običajno kako manjšo raketo. Masa ra- ke te ob vzletu je 550 ton, v vesolje ponese kakih 15 ton ko- ristnega tovora . Za polete na Luno so uporabljali izboljšano verzijo Saturn 5 . Tristopenjska raketa s skupno višino 110 m lahko ponese v vesolje 130 ton koristnega tovora. Prvo stopnjo Saturna 5 poganja pet motorjev. Vsak ima osemk rat tolikšno po- tisno silo kot ce l a prva stopnja Saturna lB . Raketa Titan 2 je visoka 32 m, njena skupna masa pa je 150 ton. Pogonsko gorivo je hidrazin . Poti sna sila motorjev prve stopnje je 2000000 N, d ruge stopnje pa 450000 N. Ta raketa lah ko ponese v vesolje le oko1 i tri tone kori stnega tovora. Velik pomen v razvoju raketarstva ima gorivo . Tabela kaže ne- kaj podatkov za največ uporabljana goriva : acetilen 2C 2H 2+502 + 4C02+2H 2O+611kcal 2880 kcal/kg vodik 2H2+02 + 2H 2O+115kcal 3220 kcal/kg aluminij 4Al+302 + 2A1 203+788 kcal 3860 kcal/kg berilij 2Be+02 + 2BeO+292 kcal 5840 kcal/kg Sežigna toplota ReakcijaGorivo Hitrost plinov 4,9 krn/s 5,2 krn/s 5,6 krn/s 7,0 krn/s Tehnologi lsceJO nova goriva, pri katerih bo specifična sežig- na toplota in s tem izpušna hitrost večja. Tako bo bližnji ve- soljski prostor človeku lažje dosegljiv . Janez žitnik 187