l€ TniKi7Liubiidn a • 1929^0 1nem — več slišal.« »Da, prenehal je ... Zdaj se tudi meni zdi, da je bil kuguar.« »Saj sem pravil!« Wilson je izginil v temo. Previdno je stopal od drevesa do drevesa in počasi dospel do pečine, ki je bila nekoliko višja od njega. Dasi je bila vsa v temi, je na njej le opazil nekaj belega. »Miss, ali ste — ali right?« je tiho vprašal. »Da, a do smrti prestrašena,« je šepnila. »Nobene nevarnosti ni več, kar pojdite!« ji je rekel in ji pomagal s pečine ter jo nato vodil k potoku in ob njem navzgor. Voda je glasno šumela in je skoraj preglasila rahel Wilsonov žvižg. Ko sta prišla ob strugi do majhne jase, sta zaslišala od desne odgovor. »Dale je blizu,« je dejal Wilson. V grmovju je zašumelo, rahli koraki so se čuli in še neke stopinje. Kmalu se je pojavila izmed grmičja temna postava in ob njej siva, dolga senca, ki je pritajeno lezla čez jaso. »Wilson!« je zamolklo zaklical Dale. »Tu. Imam jo, zdravo in nepoškodovano,« je odvrnil Wilson, se bližal visoki postavi in izročil utrujeno Bo Daleju. »Bo, Bo, ali ste ali right?« je drhtel Daleju glas. »O, Dale, hvala Bogu in Jimu Wil-sonu!« je vzkliknila Bo in se ga oklenila. »Bo, jaz — mi vsi mu bomo hvaležni . .. Wilson ali bi zapustili tolpo?... »Dale, o tolpi pač ni več sledu, kvečjemu, če ste pustili Burta, da je odnesel pete,« je odvrnil Wilson. »Nisem ga ne usmrtil ne ranil, a prestrašil sem ga tako, da se ne bo zlepa ustavil ... Wilson, ali so pomenili oni streli boj?« »Da, nekaj takega.« »O, Dale, nekaj groznega je bilo. Vse sem videla. Jaz .. .« »Miss, le pustite zdaj, boste že pozneje pripovedovali, ko ne bo mene zraven . . . Želim vam vseh sreč!« Wilsonov glas je bil hladen, miren in je za spoznanje drhtel. Bo je nenadoma prebledela, se približala banditu in mu stisnila roko: »Bog z vami, Jim Wilson. Kes ste Teksanec!... Nikdar vas ne bom pozabila — vse življenje bom molila za vas! ...« Wilson se je oddaljil in se bližal medlemu siju, ki je tlel tam doli pod borovci . . . C;ASI>ER NEVIHTA: ELI. (Tožba teptanega naroda.) Elt, elf, Vem, da si, lamina sabaktani, dobri Bog, nad nami, zakaj pusti!, o Bog, zagrni nas, zakrij da umiramo zaničevani... % toplimi rokami! Tc črne dni, ta bridki, straHni Čas. Elt, cit, Elt, elt, glej, opljuvili so obraz nam in oči, srcu zavdali so. o, nc pozabi nasl... ST. PETELIN: ŽELEZNA DOBA. Ce boš v našem muzeju (druga dvorana) ogledoval bogato zbirko iz železne dobe, se boš nehote zamislil daleč nazaj v preteklost. Predstavljal si boš silnega, do zob oboroženega prebivalca z Vač, ki drži v rokah železno kopje, na glavi pa se mu blesti bronasta, klobuku podobna čelada z grebenastimi okraski, izpod katere se mu bliskajo žareče oči, ki te opominjajo, da mu ne hodiš preblizu, ker bi te utegnil oplaziti s svojim dobro nabrušenim mečem. Morda pa ti bo še bolj ugajal stasit Smarjetčan, ki je na boj pripravljen prikorakal iz utrjenega gradišča. V duhu napraviš izlet v Mokronog ali Podzemelj. Tu opaziš, če le malo odpreš oči, da ostane ženskam precej časa za lišpanje in kitenje, čeprav imajo opravka z gospodinjstvom, s prejo in drugimi domačimi deli. Le poglej lepe obeske, lasne igle, pasove, uhane, prstane, obroče, zapestnice in vsakovrstne fibule prav okusno izdelane in v veliki množini. Podvomil pa boš takoj, da bi se z vsem takim nakitjem hotele lepotičiti današnje moderne ženske. Zal, da ne moreš v resnici opazovati tako zanimivega življenja tedanjih prebivalcev. Koliko mikavnega bi vedel povedati! Tako pa je mnogokaj zavitega v temo in bo tudi ostalo. Vse to je davno minulo, kakor je minljiva vsaka stvar na svetu. Le nekaj dragocenih spominov na tedanje čase nam hranijo razna grobišča. Prav za prav bi se moral šele sedanji čas imenovati železna doba. Sedaj, ko je moderna tehnika v silnem razmahu, ko imamo vse mogoče železne stroje in je skoro ves svet preprežen /. železnimi progami, po katerih se vijejo železne kače. V dobi, o kateri govorimo, pa se javljajo šele skromni početki uporabe železa, železne obrti. Koncem drugega tisočletja pred Kristom je začetek železne dobe, najprej v Prednji Aziji, nato v drugih pokrajinah, ta- ko na primer v Egiptu. Skiti so kmalu zasloveli kot dobri kovači. Asirci so znali spretno obdelovati železo in so izdelovali lepe čelade in meče. V Srednji Evropi se je pričela ta obrt razvijati v prvem tisočletju pred Kristom. Širili so )o, kakor tudi trgovino železnega blaga, brez dvoma Feničani. V začetku železne dobe sta nastali llijada in Odiseja. Grško naseljevanje ob raznih točkah Sredozemske obale in po otokih, kakor tudi vpliv Etruščanov, ki so stali v materialni kulturi jako visoko, še pospeši ta razvoj. Za naše, kakor za vse vzhodne alpske pokrajine, so važni zlasti Etruščani. Železo ni bilo splošno v rabi takoj in je bron zavzemal še vedno važno mesto. Prvi del železne dobe (tja do 1. 500. pr. Kr.), ko se v obilni meri uporablja še bron, imenujemo pozno bronasto ali hallstattsko periodo. Hall-statt je mesto v Avstriji, in je eno najznamenitejših najdišč te dobe. Pisanih dokumentov iz te dobe še ni, kakor ne denarja, ostankov palač ali svetišč, zato si še ne moremo ustvariti povsem verne slike tedanjega življenja. Orodja in orožja so pa našli v najrazličnejših oblikah, zlasti fibul. Na našem ozemlju so bila važna gradišča Glasinac blizu Sarajeva, okolica Otočca, Sv. Lucija, Ruše ob Dravi, Negova, dalje Ro-zek in Napoleonov vrh pri Beljaku na Koroškem. Posebno znamenite so pa za nas Vače. Prve sledove nekdanjih naselbin so našli 1. 1878. Odkopavali so tu več let in zbirka različnih predmetov se je namnožila. Dočim se je človek v kamenem dobi skrival v duplinah,*) pozneje prebival kot mostiščar ob rekah in jezerih, v bronasti dobi ob važnih trgovskih potih in rudarskih revirjih, se naseljuje sedaj povsod. Dostikrat se mu je *) V zadnjem času so našli sledove na selbin iz kamenem- dobe tudi v Potočki jami na Olševi. zdel najpripravnejši gričevnat svet. Bivališča so bila pogosto zavarovana z nasipi in obdana z jarki. To so gradišča. Ro ogleduješ na Vačah in drugod izkopane predmete, opaziš številne velike žare (urne). Vse kaže, da so mrliče sežigali in v te žare shranjevali ostanke pokojnikov, le malokdaj so pokopali celo truplo mrliča. V žare so dcvali še vsakovrstno blago, zlasti nakitje, pokrivali so jih pa s kamenitimi ploščami. Dolgo je trajalo, preden je železo povsem zamenjalo bron. V zgodnji hall-stattski dobi najdemo splošno le malo železnih izdelkov, le ponekod jih je več, tako v pokrajinah vzhodnih Alp od Jadranskega morja do Donave, ker so tod kmalu začeli izrabljati številne železne rudnike. Železo je sprva redkejše in dragocenejše kot bron, zato rabijo železo le kot vložke na držajih mečev, pri nakitju itd. Ko pa je železa vedno več in več, začne izpodrivati bron, ne samo v izdelovanju orodja in orožja, temveč tudi pri fibulah, ki imajo dostikrat čolničaste oblike, druge so po dobne očalom, tretje pa zopet naliku-jejo loku. Ko postane raba železa že splošna, dobi bron večjo veljavo in iz njega izdelujejo le okrasno blago, bron služi odslej za izdelovanje nakitja. To velja splošno. Na Vačah so izkopali pogosto železno okrasje poleg bronastega orodja in orožja, in sicer iz starejše hall-stattske dobe. V poznejših grobiščih pa se najde več bronastega okrasja, dočim so ostali predmeti železni. Bojujejo se takratni ljudje z dolgimi meči, a čim mlajša najdišča raziskujemo, tem krajše meče bomo našli. Čelade z grebeni so redke in izhajajo iz starejše dobe (Vače), ostale so večinoma mlajše in etruščanskih oblik. Mnogo lepše kot žare in druge lončene posode so tako zvane situle, zgoraj široke spodaj ožje, podobne posodam za vodo, kakršne rabimo še dandanes. Najznamenitejša je vaška situla (v omari 6), ki so jo našli leta 1X79. Na njej so upodobljeni vozovi, konji, vozniki, bojevniki, lovci, živali itd. Predmeti ostalih številnih najdišč, zlasti na Dolenjskem, nalikujejo vaškim. V bmarjeti so dobili zlasti lepe žare, deloma okrašene. Najdbe iz okolice Mokronoga so številne 111 dobro ohranjene. V zbirki je žara z lepimi ornamenti. Večja naselbina je bila na Vinkovem vrhu na levem bregu Krke v žu-žemberški okolici, istotako v Podzemlju v Beli Krajini. Iz slednjega grobišča je posebno lepo ohranjen bronast meč (4J. Večja je tudi zbirka z Dobrave, ki leži ob cesti Žužemberk-Trebnje, a kopja kakor tudi lepotičje ni več dobro ohranjeno. Velika gradišča, kakor Šmagda-lena pri Šmarju, Šmihel pri Postojni in v okolici Cerknice so bile hallstattske naselbine. Manjša najdišča so še: Stražišče pri Kranju, Kamnik, Bohinj, Železniki, Mengeš, Zelimlje, Javor, Korita pri Dobrovi, Golobinjek pri St. Jerneju, Črnomelj, Malence ob izlivu Krke v Savo itd. Po številnih gradiščih sodimo, da je bilo prebivalstvo v naših krajih tedaj razmeroma gosto naseljeno, posebno na Dolenjskem. Življenje mu je gotovo potekalo dokaj mirno, vsaj spočetka te dobe, o čemer nam do neke mere priča razvoj umetnosti. Prebivalci so bili že dobri poljedelci, poleg tega pa še vedno lovci. Bivališča so bila lepša in udobnejša kot v prejšnjih časih. Vsekakor pa so bili dobri in izvežbani vojaki. Javlja se figuralna umetnost na posodah. Upodabljajo radi dogodke iz vsakdanjega življenja, kakor lov, vožnjo z vozom (vaška situla), drugod tkanje in ples. Oboževali so prirodne sile, pokojnike so jako spoštovali. Obrambne stavbe, varovalni nasipi in jarki se gradijo pozneje, zlasti proti koncu hallstattske dobe, kar spominja na popolnoma vojaško ureditev. Zadnji odsek prazgodovine, nekako od 1. 500. pr. Kristom dalje, imenujemo latensko dobo, po znanem najdišču l.a Tčne ob severnem obrežju Neunburškega jezera v Švici. Železnih predmetov, tako orožja in orodja kakor tudi obilico najrazličnejših posod so našli tu silne množine. Železo je sedaj žc skoro popolnoma izpodrinilo bron in opaža se že večja izvežbanost v izdelovanju vsakovrstnega železnega blaga. Kultura prejšnjih dob je vzklila na jugu, oziroma na vzhodu in sc odtod širila proti severu. Sicer je tudi kultura latenske dobe nastala pod vplivom one z juga in vzhoda, a središče njeno je v zapadnem delu Fvrope, v Franciji. Nosilci te kulture so Kelti ali Galci. Današnja Francija je bila nekoč nekako veliko vojaško taborišče. Kelt 'se je ponašal z veliko krepko postavo in nenavadno hrabrostjo. Močna, krepka njegova rast se ni skladala s prirojeno živahnostjo in nemirnostjo. Kelti so bili združeni v plemenih, živeli so tudi v mestih, kjer sc je razvila obrt in trgovina. Kelte prvi omenja Grk Hekataios (okoli (?o-480V Prišli so kmalu v ozke stike z Iberci. T.igurci in Retijci. Iliri, ki co prebivali na našem ozemlju, so se polagoma pokcltili. Glavna najdišča te dobe pri nas so ob Bači, Planina v Vipavski dolini, Šmihel pri Postojni, Mokronog (Slcp- šek), Slavina pri Mokronogu, Šmarjeta in Podzemelj. V početku latenske dobe so meči kratki in koničasti, pozneje pa vedno daljši in bolj okrogli. Cezar, pa tudi Livij opisujeta boje, v katerih so Kelti rabili dolge meče. Pri mečih onazimo cesto verižice iz podolgovatih členov. Sekire so široke, istotako rudi kopia. Fibule se razlikujejo od hnlbtattskih, zapestnice, tudi steklene, so velik c, močne, često olepšane z vzboklinami. Različnega nakitia iz latenske dobe ni mnogo, priljubljeno pa je tako iz emaila, pisanih biserov, stekla in koral. Na mečih, kakor tudi na dnioih predmetih, se najdejo pogosto podobe živali ali pa rastlin. Pri zadnjih ne posnemajo točno narave, temveč ra-biio precej sicomctričnc oblike. Poljedelstvo, zlasti pa obrt in trgovina, sta tedaj jako napredovali. Mrliče navadno nokonavajo nesežgane, tako na ozemlju Francije in zapadne Nemčije, pri nas pa se je običaj sežiganja mrličev sc ohranil v veliki meri, kar znači vpliv prejšnje dobe. SFDMOSOLEC FR. PUŠNIK: KAKO SEM PREŽIVEL POČITNICE KOT DELAVEC. Ze precej časa poprej, preden so se pričele počitnice, sem jih sklenil porabiti tako, da bom šel delat v trboveljski premogokop. Do tega sta me privedla dva nagiba: Glavni, ker je bilo pač treba zaslužiti nekaj za knjige in najpotrebnejšo obleko, drugi pa, ker sem si želel priti vsaj malo v ožji stik / delavstvom in nekoliko spoznati njegov položaj. Zato sem vložil takoj prvi dan počitnic pri ravnateljstvu premogokopne družbe v Trbovljah prošnjo, da bi dobil za dva meseca kako lažjo službo. Dobil sem jo in obratovodja mi je napisal v delavsko knjižico: »Vozač na separaciji.« (Separacija sc imenujejo prostori, kjer se premog čisti kamenja in prsti, ko pride iz rova.) Na separaciji sem se predstavil višjemu pazniku, ki je pregledal moj spre-jerfini list, malo skomignil z rameni, češ, kakšno delo naj ti dam, nato pa naročil drugemu pazniku, naj me odvede do mesta, kjer izbirajo delavci premog. Paznik me je privedel do preddelavca, ki nadzira delavce pri izbiranju premoga. Ta me je namestil pri izbi-rališču, mi pokazal par kosov premoga in me prepustil samemu sebi. To izbirališče si najlaže mislite kot kakih 10 m dolg, 1 m visok in i\$ m širok votel kvader, ki je položen v vodoravni legi. V ta prostor prihaja premog naravnost od kopačev v rudniku. Ta premog pa ni čist, ampak mu je primešano kamenje in prst, včasih v večji, včasih v manjši meri. Premog je treba sedaj očistiti kamenja in prsti. Drobnejših kosov se drži časih toliko prsti, da jih moraš prati še z vodo. Moje delo skozi dva meseca je torej obstajalo večinoma v tem, da sem izbiral kamenje in prst iz nakopanega premoga. Zato bi se bil moral imenovati pravilneje »izbirač« in ne »vozač« na separaciji. Predaleč bi me vedlo, če bi hotel opisati vse stroje, ki pomagajo pri izbiranju premoga; kdor tega dela nikdar ni videl, bi ga tak opis tudi ne zanimal. Povem naj rajši, kako sc je godilo meni samemu. Dočim sem se prvi dan čudil, zakaj me je paznik, ki me je pripeljal na delo, vprašal, ali poznam premog, sem pozneje, ko sem moral izbirati, takoj uvidel, da ni to za novinca nikakor najlažja stvar. Ko bi človek lahko počasi izbiral, bi že šlo, toda največkrat je treba hiteti na vso moč in ni časa, da bi šele ugibal, ali je premog dober ali ne. Kadar je premog blaten, ga sploh ne moreš presojati drugače kot po teži; dober premog je lahek, slab, t. j. s prstjo in kamenjem pomešan, je težak. Vsakemu novincu se ob izbirališču dozdeva, da sc sam vozi venomer naprej, četudi stoji v resnici mirno na enem mestu; tak vtis povzročajo plošče s premogom, ki se premikajo neprestano mimo njega. S tem se seveda želodec noče sprijazniti in skoro vsakemu postaja prve dneve slabo. Meni se sicer kaj takega ni dogodilo. Drugi delavci *o me pa vendar vedno po strani pogledovali, da mi je bilo že precej sitno; mislili so namreč, da mi je slabo, ker sem bil bled, kot sem vedno. Na delu mi je bil čas neznansko dolg. Osem ur dela doma in osem ur dela pri izbiranju premoga je namreč velika razlika! Pa bi si kdo mislil, da smo lenuharili, ali pa da je bil le meni kot začetniku čas dolg, drugim pa ne. A ni tako. Glavni vzrok tega dolgega časa leži v tem, ker mora delavec skoro neprenehoma sedem ur in pol stati poleg izbirallšča in delati neprestano isto delo; izbirati premog, razen če sc dogodi kaka nezgoda, kar je sicer, hvala Bogu, redko. Saj se človek tudi pri učenju najhuje utrudi, če študira dalje časa le cn predmet. Jasno se kaže ta dolgost časa tudi v tem, da vsak delavec pri izbiranju premoga zelo težko izhaja brez ure; kajti ni hujšega, kot v tistem dolgočasju viseti v negotovosti in ne vedeti, koliko je ura. Vsak seveda nima ure; zato pa sprašujejo po uri vsi tistega, ki jo ima, in temu bi zlasti proti koncu šihta (delovnega dne) skoro ne kazalo drugega, kot da bi obesil uro na kak steber, češ, sedaj pa glejte nanjo kolikor hočete! Vsakemu, ki misli, da delavec lahko prenese več kot 8 ur dela, bi svetoval, naj gre za par mesecev izbirat premog, in kmalu bo spoznal, da je osem ur takega dela za človeka popol noma dovolj. Seveda je mnogo takih, ki poleg svojega šihta delajo še na-daljnih S ur, a k temu jih primora beda in njihove družinske razmere. Taki delavci, ki delajo večkrat po r6 ur dnevno in počivajo le kakih 7 ur, so res veliki reveži. Utrujenost se jim bere že / obraza. Dostikrat sem jih opazoval, ko smo se peljali 7. dela, kako so jim klonile glave na prsi in kako je marsikdo zadremal. Zelo čudno sc mi je zdelo, da nimajo delavci pri izbiranju premoga ob desetih dopoldan nikakega odmora, kot ga imajo v drugih obratih, da bi pojedli kruh, ki ga prinesejo s seboj od doma. Tako pa mora vsak delavec pojesti kruh med delom; z eno roko izbira premog, v drugi pa drži kruh jn j£, (Konec prih.) KOT/O^O/OL/O lanai JOŽA ŽABKAR: ZVONČKI. »Mamica, pa sc tiste — tiste lepe bele zvončke. Kako rad ui jni, mamica. L)a jih samo pobožam Tiho se je nagnila mamica črez. posteljo — težko ji je bilo. Po licu je polzela velika, utrujena solza in se izgubila na mehki odeji. Gledala mu je v nedolžne oči in iskala besedo . . . »Tam zunaj, glej, mamica, tako lepo sije solnce. V livadi so tako lepi beli zvončki. Ali čujež, mamica, kako se pogovarjajo. Ah, ti beli zvončki.« »Zdrav boš in pojdeva ponje, Van-ček.« »Ne, ne, mamica! Ali čuješ? Mehki glasovi, pa kar preko polj in travnikov z livade: Vančka ni več k nam; umrl bo. Ah, pusto je v livadi. »Vanček, spančkaj!« Mamica je stopila k oknu in ga narahlo priprla. Kakor da išče ljubezni, je zrla za solncem. Vanček je zrl v strop in molčal. Večerne zarje so žarele nad gorami. Lahen veter je silil črez polje — sladek vonj pomladanskih rož se je topil v večernem mraku. Kakor tajna slutnja je visela zavesa na priprtem oknu. Solnce se je zadnjič uprlo v sobo in mehko poljubilo Vančka na bleda lička. Suhi, drobni obrazek se je topil v večernih poluscncah. Pred Marijo )c gorela lučka; plaho je trepetal plamen, se poganjal, umiral v polmrak in izdihnil ... Ml Mamica je prišla po prstih v sobo. V težki slutnji se je sklonila nad posti |jo — iz ust ji je dahnilo bridko: »Vanček — ah, ti moj ubogi fant!« Prekrižala ga je na čelo in ga vroče poljubila na suha ustka: »Ti ga varu)! Ne vzemi mi ga, otroka, ki ga ljubim!« Ustka so se zganila in v polsnu je zakiical Vanček: »Saj ne bom umrl, mamica. Zvončki, ah ti zvončki« ... btopila je mamica iz sobe; bila je tmdna in stara. »Pa bi mu le prinesla zvončkov, Lojzka, ko jih tako želi.« »Bom, mamica. Takoj grem ponje.« Solnce je sijalo, kakor še nikoli. Zunaj je bila pomlad; zunaj je bilo zdravje, življenje.. . Vanček je bil žalosten in je molčal. Nič več ni hrepenel po zvončkih. Mamico, ki je jokala ob postelji, je gledal in ni jokal. Sestro, ki mu je prinesla zvončke, je samo pobožal in ni rekel besedice. Zvončki so ležali na odeji — kakor pohojeni, oveneli... v »Zunaj je toplo pomladansko solnce. Glas zvončkov na livadi je žalosten. Mamica, jaz bom umrl!. . .« Vrgel se je iz postelje in zahrepenel k oknu, da bi videl solnce, življenje . .. Solnce je zašlo. Lučka pri Mariji ni gorela več. Vanček je umiral. Sladek nasmeh mu je igral na ustkah. V roki je stiskal Jezuščka in ni popustil . . . . Bel golobček je zletel skozi okno in bežal za solncem v zarjo. Večerne polu sence so sc zgrnile in skozi zaveso je dihnil topli pomladanski veter. Vanček je odšel z angelčki v nebo. Vančka smo pokopali. Na grob smo mu nasuli lepih, belih zvončkov. Na livadi je ugasnilo življenje. Gaj je sameval — sladko pomladansko solnce nima zame več ljubezni, odkar ni Vančka. LITERARNI POMENKI V. Artistični jezik se javlja vselej, kadar je subjektivno jezikovno doživljanje racionalno in teži za določenim smotrom v izrazu. Je torej zgolj individualizirana jezikovna tehnika. Kjer je tak jezik le slučajno sredstvo v službi višjega smotra v pesniškem oblikovanju, je pomemben, konstruktiven element; kjer pa vztraja v izključni in dosledni subjektivnosti in mu je le za nekak samosvoj blesk ter skuša pretvoriti obliko v svoj osebni izraz — tedaj vpliva kot orodje in ne kot organ — pesnikovaški in ne pesniški, torej destruktivno. Virtuoz se postavlja z njim, ker je krepek v risanju in slikanju, toda je lcdenomrzel; poantiran je in točen, toda oster, hektičen in zverižen, podajajoč predmete le zunanje, navidezno združene, ne pa v živi celoti. Artist vidi v formi zgolj tehniko in računa z vsakokratnim okusom. Forma mu ni telo in postava, marveč maska in fantom. S svojim artističnim jezikom ne ustvarja podob, temveč figure, ne podaja glasbe, no muzicira. Strofa mu je samo shema, šablona, ki jo zavedno in z lahkoto obvlada. Njegova besedna umetnost je — besedno igračkanje. Aretino je uvedel ta artistični način izražanja v evropsko književnost. V tem pravcu gre tudi ves ekspresionizem današnjih dni, kar morete ugotoviti skoraj ob slehernem naših modernih. Vrednost tega podajanja je zavedno šolanje jezika, obogatitev in uglajenost tehničnega aparata in jačenje oblikovalne volje. Stvariteljski element pa ni tako jak, iskrenost zabrisana, medla; vpliv takega dela: po zunanji formi teatraličen, vsebinsko pa omejen. V simboličnem jeziku doseže objektivno doživljanje svojo najvišjo stopnjo na poti do ideje. Javlja sc, ko se prelije snov sama v idejo in vsebino, ko se objektivno usmerjeni jezik oddalji od subjektivnega pradoživetja, rekel bi, v prostornost abstraktne vrednote. Je jezik tihe notranjosti in njeno tajno tolmačenje. Vse osebnostno, kar je ostalo iz doživljanja in privajene tehnike, je prešlo v tajno čiste biti, postalo simo prilika in primera in sila, ki tolmači. Ker živi iz tihega zamaknjenja v poslednje in stalno bistvo vsega, izvira iz tega njegova umerjenost v izrazu, dalekosežna esta in sonoren, uklenjen zvok pomembne esede. Primer zanj imamo v sakralnem jeziku liturgije, v katerem se je vtelesi! duh občestva. Kjerkoli sc javlja simbolični jezik v profanem pesništvu, je izraz najglobljih in najvišjih spoznanj in dognanj. Tako v Danteju, Shakespearu, Calderonu, Manzoniju, v poslednjih delih Goethejevih, Ibsenovih 111 še v drugih vrhovih tu in tam. — Onemu, ki vstvarja v tem jeziku, je forma posvečena in sveta, vrednota in simbol; doživlja jo kot dejanje in delo in dogmo. Umetnina, podana v tem izbrušenem in dognanem jeziku, je vedno učinkovita in njen vpliv je trajen. Tako smo videli v kratkem, da pesnenie ni igračkanje, ni delo, ki bi ga zmogel vsak, ki pozna črke in zna zapisati besedo. Ilcscda, jezik, je skrivnost, ki jo redki doume in obvlada tako, da bi mogel z njo — ustvarjati, '/.ato: kdor se pripravlja, da stopi v hram umetnosti besede — pesništva, naj ne bo lah-komišljcn. Pretehta naj se in presodi! Kolikor sem doslej mogel ob Vaših pošiljatvah ugotoviti, ste do kraja vsi še lahkomišljeni, ko menile, da obvladate pesniški jezik, v resnici pa še navadnega ne zmorete! Metod K.: Pesem, ki ste jo posvetili »Materi«, je pač dosegla svoj namen, če ste jo vpo-rabili ob materinskem dnevu. Prisrčna je res, a oblikovno še prešibka, da bi mogla v »Mentor«. Če ne bi moral biti kratek radi prostora, bi Vam opiljeno v odgovoru priobčil, da bi videli, kako bi se morala glasiti. Tudi v »Hrepenenju po pomladi« niste našli pravega izraza. Mogoče boste ob letu mater in pomlad lepše pozdravili I M. Ilohorič: Proza in pesem kažeta, da sc boste naredili; poslano pa še ni godno. Krajnikov: Res je, da »Mentor« ni nikak visoko stoječ literarni list in da je kolikor toliko namenjen le začetnikom, a prav zato skuša svoje mlade sotrudnikc uravnati in obdržati na poti, ki meni, da je njihovi stvariteljski moči primerna. Prav radi tega pa nismo doslej priobčili še nobene Vaše stvari, dasi ne moremo reči, da nimate talenta. Imate ga. vse Vaše pošiljke ga pričajo, a svobodni verz izključno tega uporabljate — Vas /avaja v gostobesedno nediscipliniranost, ki ubija sicer lepe invcncije in motive. Poskusite s tradicionalnim verzom; verujte mi, da z njim na modernosti prav nič ne izgubite, ako ustvarite v njem — dobro pesem. Marijan Kryst«zcvskij: »Spomin na lepi zimski dan« je lepa Šolska naloga — nič več. l.avoslavov: Nič nisem mogel izbrati iz Vaših pesmi, ki so Še vse začetniško šibke. Vi- tako, kakor si jo tvoj v sodobnosti zasidrani duh poželi — in pri tem mitos, glej, nič ne trpi; ker je mitos na svetu zato, da veže notranjost z notranjostjo, ne zunanjost z zunanjostjo. To poslednje, Ivo, moraš tolmačiti tako, da so gola zgodovinska dejstva plod nekega razburkanega, jakega, napetega notranjega dogajanja, ki se v številkah, točnosti in verodostojnosti v smislu zgodovinske vede prav izraziti ne da. Tu je potrebna notranja vez med vekovi, vpogled v »delavnico« časa, ki oblikuje duha. Miloš, ki to delo opravlja, nikdar ne izumre. Danes skr In' novinc zanj, nekdaj so skromne kronike ali pridnega razumnika zapiski. Le bistra, vse zu-nanjc pripomočke nadvladujoča umetnikova domišljija more napraviti sintetično podobo preteklih, za nas .mitoloških- časov. Tako le, mislim, boš znal prav gledati v zgodovinsko povest. Škorec. List za zabavo 6. c v letu 1929—30. Ilustratorja Stane in Drago. Izdajatelj in urednik Rb—ič. Uredništvo v 6. c na realki. Tiskarna pri uredniku I — »Škorec« izhaja vsak mesec enkrat. Ta naslov in podatki niso nič posebnega, razen imena lista morda in pa to, da sem jih zbral iz raznih številk, ker niso navedeni povsod enako in ne na istem mestu. Cire za zavoden list, kakor jih je izhajalo že več, jih izhaja in jih, upamo, Še bo. — Zdi se mi pa list pomemben radi svojo opreme in celotne ureditve. Ilustriran je razkošno. Akvarel, svinčnik, tuš, rdečilo, fotografija, barvast papir: vse mora prihiteti na pomoč, da naredi lisi ilustrativno zares izredno pester in živ. Med mnogoštevilne slike se je, rekel bi, vrinil tekst, napisan večinoma s pisalnim strojem: kratki potopisi, spomini, pesmice, parodije, raznovrstna poročila o knjigah, dogodkih, vre menu, nagradah itd., šale, anekdote in slično. Za prilogo pa še (v novoletni številki 19J0) zemljevid bodoče Slavije — po /nani »od Urala do Triglava«. Besedilo samo, leposlovno in poučno, se izvečinc sicer čedno bere, ni pa nič posebnega; pač pa je zanimiva razporedba. V hoteni neurejeni urejenosti se meša besedilo z ilustracijo in drugim besedilom, tako da naletiš n. pr. sredi poučnega sestavka na reklamno notico ali samostojno sliko, ki ni nič v zvezi z besedilom, ali na »vic« in podobno, nakar se nadaljuje spet članek. Vse to dela list prav svojevrsten. Vsaka številka je v sebi zaokrožena celota, saj more »izhajati« list radi originalnih ilustracij naravno samo v enem izvodu. List je zares čeden, stoji visoko nad podobnimi zavodnimi listi in dela čast uredniku, ilustratorjem in vsemu razredu (6. c na realki v Ljubljani, realno-gimnazijski oddelek). Urednik Mentorja pa prosi svojega tovariša pri Škorcu, naj bi mu blagovolil pošiljati svoj list v zameno (proti vrnitvi) ali ga pa za primerno nagrado odstopiti za Mentorjev arhiv. DIJAŠKI ŠAH (Urejuje Bogo Pleničar.) IU. KONČNE IGRE. 3. Tekač in skakač proti kralju. Tudi v tem slučaju je mat vedno dosegljiv, vendar samo v onem kotu deske, katerega polje je iste barve, kakor polja, po katerih se sme gibati predmetni tekač. Če je torej tekač na belem polju, moramo tudi sovražnega kralja pripeljati v kot na belo polje (aS ali hi). Treba je najprej sovražnega kralja pripeljati na rob deske, kar storimo s pomočjo lastnega kralja in skakača na ta način, da s skakačem igramo tako, da / njim ogra?amo polji druge barve kakor je ona, na kateri so giblje tekač. Za sovražnega, odnosno preganjanega kralja je nasprotno najbolje, da skuša priti v kot deske tiste barve, na katero ne more nasprotnikov tekač. Če je tekač n. pr. na belem polju, tedaj je za črnega najugodneje at ali hS. V poziciji: beli Kf6, l.f5, Sg5 (tri figure), črni Kliti ena figura), bi bilo igrati 11. pr. sledeče: '•) SgJ—b+ KI18—g8 2.) I.f j—04 Kg8—18 J.) I.C4—I17 Kf8—e8 4.) Sf/—ef Ke8—f8 f.) Set—d7+ Kf8—e8 6.) Kf6—e6 Ke8—d8 7.) Ke6—d6 Kd8—e8 Če bi v 7. potezi črni igral Kd8—c8, tedaj bi moral beli odgovoriti z 8.) Sd7—c5. Kc8 —d8, 9.) I.I17—g<5 itd. 8.) I.I17—grf-t- Ke8—d8 9.) I.g6—(7 Kd8—c8 10.) SČI7—cf Kc8—d8 11.) Sc j—b7 f Kd8—c8 12.) Kd6—c« Kc8—b8 13.) Kc6—b■ Avcntin, 10. drama, H. Vojko, 12. knuta, 13. dogma, 14. krona, 15. losos, ((,. Toplice, 17 Kavkazna, IH. ponovitev, |0. martinček, 21). kraljevič, 21. lastavica. 1 Psa V? ,rc,ili; V C e 1 J u : Perko Ida (deloma). Zalokar Srečko, Pammer Karel (deloma), Grobelmk G., Pilih Vikt., Zajc Adolf (deloma), Bevc Rih. (Križaljko), Lokošek Vil j.. Kresnik Bogom., Pograjc Fr. in Majcen B'\mi-voj; v Kočevju: Ecker Burgh.; Kump Pet. Bagar Iv., Zose Jož.; Vetrovec los,, PresI Karl in Sajovic Ivo; v Ljubljani: Sadar Fr. (deloma); v Mariboru: Modrinjak France in Horvat Fran; v Novem mestu: Kap? Stanko (deloma); v Ptuju: Obt*an Martin; v Studencih pri M.: lug Franjo; v 5t. Vidu nad L j.: Aljančič Pet.. Kastelic Vinko, Wurz.bach los. in Moder fanko; v Veržeju: Jan L., Gutovnik Jož., Arnšek Fr., Cigan Joško in Pučko H. Nagrado je dobil Pograjc Franc v Celju. Vsem ugankarjem. Rešitve naj se pošiljajo na odprti dopisnici ali pa v p i-s m u (znamka 1 Din), ne pa. kar se je zadnje ča«e parkrat dogodilo, kot tiskovino v pismu. Te”.i pošta ne priznava in mora uredništvo plahti dvojno poštnino. '7<>ri«l;iv Poslane uganke pridcio polagoma na vrsto. Ljubše b>’ mi bilo, če bi bil napisal vsako na poseben list loži- P„ <”>Uc. Vremenska uganka, skrit napis in krog bi morale Hiti lepo, pa s tušem narisane. Tud; pcvlobnica in mesečniki nista '•> risl< PriobčM bom črkovnico in posetnico Pošlii ?e kai! I. T., Novo me«to Zlosovna križaljka ima nekatere hilv zaradi katerih ie ne morem priobčiti. Križatike ki iih obliuhliaš, morajo h’ti prav sestavIVne "n s tu”em narisane. Vt R Novo nvsfo. Kadar pošlješ rešitve ueank. ne smeš napisati na isti papir na druei strani tudi svoiih ueank o katerih želiš, da Iv pile priobčene v li«tu. Svoie ueanke napiši ve dno na drn>; in sicer vsako na nojeben list Posetnica 'e š(. nekoliko pomanjkljiva; pošlji kaj drueega! St. K.. Novo mesfo. Za tiskarno piši vedno le po eni strani lista! Prečitaj tudi. kar sem ZBorai že drugim povedal! Znamenje bom ob priliki priobčil. V. L., Store. Ali tako malo uvažuješ uredništvo -Mentorja«, da mu pišeš kar s svinčnikom? To prvič ni olikano, drugič pa tudi za tiskarno manj uporabno. Piši zato vedno s črnilom! c"Y rešitve uganke že ne napišeš na poseben listiČ, pa jo napiši vsaj toliko od ugan ki' ločeno, da jo urednik lahko odstriže. Poleg teh ima pa tvoia križaljka še nekatere druge hibe in 111’ za tisk. Jan L. Trak mi zelo ugaja; le rešitev se mi zdi /a naše reševalce nekoliko pretežka. N. F. H. Kar sem povedal drugim, velja tudi Tebi: piši vsako uganko na poseben list! Steber bom ob priliki priobčil. Križaljka mi ne ugaja. Skušaj sestaviti križaljko brez vstavi: bel . -vstavi: tali*, "oblika od: učiti-, »oblika od' bdeti- itd. KNJIGARNA NOVA ZALOŽBA Trgovina s pisarniškimi . potrebščinami r. z. z o. z. v Ljubljani, na Kongresnem trgu priporoča dijakom in njih staršem bogato izbiro vsakršnih šolskih in piur-nilkih potrebščin, vse knjige za šole, zvezke, pisalno in risalno orodje, barve, papir za risanje in za načrte itd. * Kdor kupi za 100 Din, dobi na izbiro: Podobe iz sanj (Cankar), ali dramo Kasijo (Majcen), ali pesmi Tristia cx Sibcria (Mole) kot dar. — Pri Novi Založbi jc izšla Literarna veda (dr. Keleminova). LJUDSKA POSOJILNICA reg. zadruga z neomej. zavezo. V LJUBLJANI obrestuje hranilne vloge po najugodnejši obrestni meri, vezane vloge po dogovoru ter brez vsakega odbitka. Tudi rentni davek plačuje posojilnica sama. Svoje prostore ima tik za frančiškansko cerkvijo, v lastni palači, zidani sc pred vojno iz lastnih sredstev. Poleg jamstva, ki ^a nudi lastna palača, veleposestvo in drugo lastno premoženje, jamčijo pri Ljudski posojilnici kot zadrugi z neomejenim jamstvom, za vloge vsi člani s svojim premoženjem, ki presega večkratno vrednost vseh vlog. Hranilne vloge znašajo nad 160 milijonov Din. Trgovske knjige lu šolski zvezki. Vedno v zalogi: glavne knjige, amerikan-ski journali, štrace, spominske knjige, bloki, mape i. t. d. Na debeloI Na drobno! RIlT.JfinEŽIC LJUBLJANA Florljanska ul. St. 14 Knjigoveznica, industrija šolskih zvezkov in trgovskih knjig. TISKARNA SLOVENIJA DRUŽBA Z OMEJ. ZAVEZO V LJUBLJANI WOlFOVA ULICA St. 1 IZVRŠUJE VSA V TISKAR. STROKO SPADAJOČA DELA PO ZMERNIH CENAH ČASOPISI, KNJIGE. BROŠURE, VABILA, PLAKATE-ITD. ITD. USTANOVLJENA LETA 1889. rr»,»-.arss a ar- m. , : 1 ■■ : r. ■ 1 t::. y:ai 11 Telefon Stcv. 10. PoStnl ček. 10.533. Stanje vloženega denarja nad 300 milijonov dinarjev (1 milijarda in 200 milijonov kron). MESTNA HRANILNICA LJUBLJANSKA (GRADSKA ŠTEDIONICA) LJUBLJANA PREŠERNOVA ULICA sprejema vloge na hranilne knjižice kakor tudi na tekoči račun, in sicer proti najugodnejšemu obiestovanju. Hranilnica plačuje zlasti za vloge proti dogovorjeni odpovedi v tekočem računu najvišje mogoče obresti. Jamstvo za vse vloge in obresti, tudi tekočega računa, je večje kot kjerkoli drugod, ker jamči zanje poleg lastnega hranllničnega premoženja še mesto Ljubljana z vsem premoženjem ter davčno močjo. Vprav radi tega nalagajo pri njej sodišča denar nedoletnih, župnijski uradi cerkveni in občine občinski denar. Naši rojaki v Ameriki nalagajo svoje prihranke največ v naši hranilnici, ker je denar tu popolnoma varen.