Tina Štemberger, Majda Cenciè Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV S POUDARKOM NA GLASBENI USTVARJALNOSTI Izvleèek Vzgojitelj ima pri spodbujanju ustvarjalnosti predšolskih otrok pomembno vlogo. Nastopa tudi v vlogi ustvarjalnega modela, zato je za spodbujanje ustvarjalnosti otrok kljuèno, da se zaveda lastne ustvarjalnosti. Cilj raziskave je bil ugotoviti, kako vzgojitelji ocenjujejo svojo ustvarjalnost na razliènih podroèjih (osebnem, gibalnem, jezikovnem, prostorskem, logièno-matematiènem in glasbenem) ter kakšna je povezanost med ocenami ustvarjalnosti na razliènih podroèjih. Posebno pozornost namenjamo oceni glasbene ustvarjalnosti. Rezultati kaejo, da vzgojitelji najnije ocenjujejo svojo glasbeno ustvarjalnost, pri èemer vzgojitelji višje ocenjujejo svojo glasbeno ustvarjalnosti kot pomoèniki vzgojiteljev. Ocena glasbene ustvarjalnosti pa se statistièno pomembno povezuje z vsemi ostalimi podroèji ustvarjalnosti, najbolj pa z jezikovno in gibalno ustvarjalnostjo. Ugotovili smo tudi, da ni statistièno pomembnih razlik v oceni glasbene ustvarjalnosti glede na vrsto vrtca, delovno dobo vzgojiteljev, oceno klime v vrtcu ter glede na okolje vrtca. Kljuène besede: vzgojitelj, model, ustvarjalnost, razlièna podroèja ustvarjalnosti, glasbena ustvarjalnost Abstract The Importance of Preschool Teachers’ Creativity with an Emphasis on Musical Creativity Preschool teacher has an important role in fostering preschool children’s creativity. He also has a role of a creative model and thus it is very important how he perceives his own creativity. The aim of the research study was to determine how preschool teachers perceive their own creativity in different fields (personal, physical, linguistic, spatial, logical and musical) and what the link between the assessments of these fields is. Special attention was paid on musical creativity. The results show that preschool teachers perceive to be the least creative in the musical field with preschool teachers perceiving their musical creativity higher than the preschool teachers’ assistants. The perceived musical creativity is statistically significantly linked to all other fields of creativity, with the highest and positive connection with linguistic and spatial creativity. We also established there are no statistically significant differences in preschool teachers’ perceived musical creativity according to their work experience, their working position or the perceived atmosphere in kindergarten, as well as according to type of kindergarten or environment of the kindergarten in which they work. Key words: preschool teacher, model, creativity, fields of creativity, musical creativity 5 Tina Štemberger, Majda Cenciè, POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV... Uvod Z normativnega vidika velja, da je za vzgojiteljski poklic potreben zakljuèen visokošolski strokovni program Predšolska vzgoja (Pravilnik o izobrazbi vzgojiteljev predšolskih otrok in drugih strokovnih delavcev v programih za predšolske otroke in v prilagojenih programih za predšolske otroke s posebnimi potrebami, 2012). Vzgojitelj predšolskih otrok pa je obièajno tudi prva oseba, ki ji je otrok zaupan po domaèem okolju oz. domaèi oskrbi (Lepiènik Vodopivec, 2010), je tudi oseba, na katero se otrok navee (Cugmas, 2009) in s svojim delovanjem pomembno vpliva na otrokov razvoj. Lahko reèemo, da vzgojitelj deluje tudi kot model ali vzor, po katerem se otroci ravnajo. Zato je toliko bolj pomembna njegova profesionalna, pa tudi osebnostna naravnanost. Vse bolj pa se poudarja tudi vzgojiteljeva ustvarjalnost, saj naj bi vrtci bili ustvarjalne delavnice (Vonta et al., 2006).1 Od pedagoških delavcev se tako prièakuje, da bodo razvijali ustvarjalnost ter spodbujali monosti za inovativnost (Hargreaves 2003, v Peklaj et al. 2009, str. 13). Pri tem pa igra pomembno vlogo tudi vzgojiteljevo preprièanje ali stališèe o njegovi ustvarjalnosti.2 V besedilu se usmerjamo na razlièna podroèja ustvarjalnosti: na osebno, gibalno, jezikovno, prostorsko, logièno-matematièno in glasbeno, o èemer je pisal Gardner (1995) v svoji teoriji o mnogoterih »inteligencah« oz. o razliènih podroèjih ustvarjalnosti. V kasnejši knjigi z naslovom Pet umov prihodnosti (2007, v Štirn, Štirn in Jeznik, 2007), pa je ustvarjalnost opredelil kot enega izmed »umov« prihodnosti. V tej povezavi se dotikamo tudi glasbene ustvarjalnosti. Izhajamo iz razmišljanja Kratsborna (2007), ki poudarja, da se glasba dotika bistva realnosti na neposreden in konkreten naèin. To povezavo poimenuje »metuljev dotik«. Navaja sedem podroèij vpliva glasbe na razvoj odnosa posameznika do resniènosti, ki jih opredeljuje tudi kot sedem korakov skozi glasbo: glasba kot odpiranje èutov, glasba kot znak èasa, glasba kot reševanje problemov, glasba kot ustvarjalnost, glasba kot predstavitev in glasba kot refleksija in povezovanje. O glasbi kot ustvarjalnosti pišejo tudi razlièni naši avtorji, npr. Borota, 2013; 2014; Denac, 2010; Lešnik, 2011; Sicherl – Kafol, 2011 in drugi. Vloga vzgojitelja pri spodbujanju ustvarjalnosti otrok Menimo, da sta vzgojitelj in pomoènik vzgojitelja kljuèni osebi v vrtcu. V Beli knjigi (2011, str. 75) je kot eden izmed ciljev na podroèju predšolske vzgoje zapisan cilj »zagotoviti spodbujanje razliènih podroèij razvoja v skladu z zakonitostmi razvojnega obdobja ter znaèilnosti posameznega otrok«, pri èemer je v luèi ustvarjalnosti vzgojiteljeva naloga, da (prav tam): 6 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 23. zvezek 1 O šolah kot o delavnicah je pisal e leta 1632 Komenský, ko je predlagal: »Šole naj ne bodo niè drugega kot delavnice, v katerih vre od delovne vneme.« (Komenský, 1995, str. 129). 2 Stališèe, da nismo ustvarjalni je lahko prisotno tudi zato, ker šolski sistem daje veèjo prednost analitiènosti, logiènosti, linearnemu zaporedju ipd., ne pa ustvarjalnosti, slikovitosti, èustvenosti, celostnemu uèenju, intuiciji ipd. (Marentiè Poarnik, 2000, str. 24). Kot ovire za ustvarjalnost omenjajo tudi iskanje le enega samega pravega odgovora, slepo sledenje pravilom, strah, da bomo izpadli nevedni, strah pred napakami in neuspehom, nesprejemanje igre (Kirby, 2003, str. 139), lahko bi dodali pa tudi nesprejemanje in nerazvijanje domišljije v èasu šolanja. – spodbuja razvoj in uèenje govora za uèinkovito sporazumevanje, ustvarjalno rabo govora in fleksibilno mišljenje; – neguje in spodbuja radovednost, domišljijo, raziskovalni duh ter neodvisno mišljenje ter – spodbuja umetniško doivljanje in ustvarjalno izraanje. Vzgojitelj bi moral spodbujati vsa podroèja ustvarjalnosti, vendar pa je, kot poudarja Marentiè Poarnikova (2000), v našem vzgojno-izobraevalnem sistemu navadno tako, da se poudarja predvsem ustvarjalnost na umetniškem podroèju, ostala podroèja pa so v primerjavi z umetnostjo manj zastopana, kar je razvidno tudi iz Kurikuluma za vrtce (Bahovec et al., 1999). V slednjem so opredeljena razlièna podroèja (jezik, narava, umetnost, prostor, gibanje, druba), v zvezi z ustvarjalnostjo pa je najveè zapisano prav za umetniško podroèje, v katerega sodijo likovna, glasbena, plesna ter dramska umetnost. Za podroèje umetnosti je navedeno, da mora vzgojitelj poskrbeti, da umetniške dejavnosti potekajo tako, da otrok sam išèe, raziskuje in najde odgovor, rešitev ali idejno rešitev. Vzgojitelji zaznajo in podprejo vsako otrokovo napredovanje. Otroških del ne ocenjujejo, komentirajo ali grajajo in nikoli ne spodbujajo k oblikovanju shematiènega, všeènega, obièajnega ter prilagojenega izdelka. Otroka opazujejo pri odzivanju na sreèanja z umetnostjo in na osnovi tega prono ter iznajdljivo naèrtujejo in oblikujejo nadaljnje otrokove izkušnje. Izoblikujejo bogato in raznovrstno glasbeno, plesno ter gledališko okolje z razliènimi spodbudami, ki otroku omogoèajo doivljanje sebe in drugih, okolice in umetnosti. Pestri, zabavni, zanimivi ter presenetljivi viri izzivajo otrokovo eljo po ustvarjanju in udejstvovanju. Pri tem ne gre zanemariti dejstva, da se (kurikularna) podroèja oz. vse vrste ustvarjalnosti prepletajo (Gardner, 1995). V tej povezavi Kratsborn (2007, str. 79–80) izpostavlja glasbo kot »manjkajoèi èlen«, ki je povezana s èimer koli, z besedami, slikami, gibanjem, pripovedjo ipd., z namenom, kot slikovito pravi (prav tam), »da drugim stvarem dodaja vrednost z dodajanjem sebe, a sama nièesar ne izgubi, ko se od njih oddalji.« Menimo, da sta za spodbujanje ustvarjalnosti otrok zelo pomembna vzgojiteljevo razumevanje ustvarjalnosti ter njegova pripravljenost za spodbujanje in dopušèanje ustvarjalnosti (Krofliè in Gobec, 1995). Èe namreè med vzgojitelji prevladuje mnenje, da so ustvarjalni le redki posamezniki, bodo ustvarjalnost spodbujali le pri njih. Nasprotno pa preprièanje, da je ustvarjalna veèina otrok in da so ustvarjalni na razliènih podroèjih, poveèuje vlogo vzgojitelja in njegovo odgovornost za identifikacijo in spodbujanje ustvarjalnosti pri slehernem otroku (Diakidoy in Kanari, 1999). Podobno je tudi s preprièanjem, da je ustvarjalnost prirojena, ali da se jo da razvijati, o èemer nas preprièuje tudi De Bono (2009). Od preprièanja pa je odvisno tudi delovanje. Strinjamo se, da vzgojitelj bolj kot z besedami deluje s svojim vedenjem. Ali kot je zapisal Kovaèiè Peršin (2007), besedna komunikacija ni dovolj, potreben je tudi zgled in vzgojiteljevo ravnanje. Uporablja se tudi pojem prikriti kurikulum, ki ga povezujejo s posrednimi sporoèili, ki jih otroci dobijo o sebi in drugih preko vzgojiteljevih stališè, vrednot, predsodkov ipd. (Prikriti kurikulum, 2002). 7 Tina Štemberger, Majda Cenciè, POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV... Omenili smo vzgojiteljevo vlogo ustvarjalnega vzora oz. identifikacijskega modela ali zgleda, s katerim se otroci bolj ali manj identificirajo. Menimo tudi, da je prav v predšolskem obdobju vzgojiteljev vpliv modela ali zgleda izredno velik. O tem je pisal tudi Jaušovec (1987, str. 4), ki pravi: »Menim, da je prav uèiteljeva in vzgojiteljeva ustvarjalnost tisto, kar najbolj koristi otroku, da tudi sam razvije svoje ustvarjalne potenciale.« Ustvarjalen, širok, fleksibilen in iznajdljiv vzgojitelj bo dosegal lastno samoaktualizacijo in omogoèal transfer teh lastnosti tudi na otroke (Krofliè in Gobec, 1995). Prièakovati je, da bo vzgojitelj, ki posveèa dovolj èasa samorefleksivnemu razmisleku o svoji vzgojni praksi, našel številne monosti za omogoèanje in spodbujanje razvoja ustvarjalnosti pri otrocih (Krofliè et al. 2001). Vzgojitelj je v vrtcu tisti, ki v najveèji meri uredi in strukturira neposredno okolje, izbira vsebine, uporablja uène metode, torej v najveèji meri determinira dogajanje, dejavnosti, aktivnosti v oddelku. Zato pri spodbujanju ustvarjalnosti ne more delati po receptih, ampak je ustvarjalec vzgojno-izobraevalnega procesa (Krofliè in Gobec, 1995). Njegova naloga je, da oblikuje tako uèno okolje, socialno in materialno3 (Kovaè, 2003), ki bo naklonjeno ustvarjalnosti, kar pomeni, da mora biti to okolje pripravljeno sprejeti razliènost, biti mora odprto in tolerantno, vzgojitelj pa ne uporablja rigidnih sankcij za neškodljive napake (Cropley, 2001, str. 150). Vzgojitelj mora zagotoviti otrokom uèno okolje, kjer bodo lahko raziskovali, eksperimentirali, ustvarjali in jim na ta naèin omogoèa, da bodo lahko gradili svoje znanje (Kemple in Nissenberg, 2000) ali vzgojiteljeva naloga je, da oblikuje varno, spodbudno in inkluzivno uèno okolje, v katerem si otroci upajo tvegati, in ki otroke spodbuja k raziskovanju, ustvarjanju in dajanju pobud (Vonta et al., 2006). Ker ustvarjalnost vzgojitelja deluje kot vpliv, vzor ali model in ker vzgojitelji lahko skozi vsakodnevno interakcijo z otroki spodbujajo tudi ustvarjalnost otrok (Woolfolk, 2002) nas je zanimalo, kako vzgojitelji ocenjujejo svojo ustvarjalnost, s poudarkom na glasbeni ustvarjalnosti. Problem raziskave in cilji Izhajamo iz preprièanja o velikem pomenu vzgojitelja za razvoj otrok,4 da delujejo vzgojitelji kot model ali vzor za otroke in da so zato zelo pomembna njihova preprièanja ali stališèa o svoji lastni ustvarjalnosti. Kot smo navedli, pogosto trèimo na stališèe, da so osebe bodisi ustvarjalne ali pa ne, po drugi strani pa smo tudi navedli, da nas preprièujejo in dokazujejo (npr. De Bono, 2009), da se lahko nauèimo biti ustvarjalni, pa èeprav dodajajo, da so nekateri ustvarjalnejši od drugih (Kirby, 2003). V nadaljevanju se usmerjamo na razlièna podroèja ustvarjalnosti, s poudarkom na glasbeni ustvarjalnosti. Cilji so bili ugotoviti: – kako vzgojitelji ocenjujejo svojo ustvarjalnost na posameznih podroèjih; – ali obstaja povezanost med ocenami posameznih podroèij ustvarjalnosti: 8 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 23. zvezek 3 Za materialno uèno okolje uporabljamo tudi pojem fizièno ali grajeno uèno okolje. 4 Pamela Sims (1999, str. 139) je zapisala misel Henrya B. Adamsa, ki je leta 1918 dejal, da: »Uèitelj vpliva na veènost.« Dodali bi, da to še toliko bolj velja za vzgojitelja. – ali ocene ustvarjalnosti na drugih podroèjih lahko napovedo ustvarjalnost na glasbenem podroèju in v kakšni smeri; – ali obstajajo razlike v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti glede na vrsto vrtca, delovno mesto, delovno dobo, oceno klime v vrtcu ter glede na okolje vrtca. Raziskovalna metoda Uporabili smo deskriptivno in kavzalno-neeksperimentalno metodo empiriènega pedagoškega raziskovanja. Vzorec V raziskavo smo nesluèajnostno in namensko vkljuèili 366 respondentov, od tega je bilo 255 (69,7 %) vzgojiteljev in 111 (30,3 %) pomoènikov vzgojiteljev.5 Zajeti namenski vzorec na ravni inferenène statistike predstavlja enostavni sluèajnostni vzorec iz hipotetiène statistiène mnoice. Zbiranje podatkov Anketiranje je potekalo preko spleta, in sicer oktobra in novembra 2013. Podatke smo zbrali z vprašalnikom, ki je bil namenjen širši raziskavi, v tem prispevku pa se osredotoèamo na rezultate, ki smo jih dobili na osnovi podatkov, ki smo jih zbrali s 5-stopenjsko ocenjevalno lestvico. Sodelujoèi so z ocenami od 1 (pomeni, da ocenjujejo nizko) do 5 (pomeni, da ocenjujejo visoko) ocenjevali stopnjo lastne ustvarjalnosti na šestih podroèjih:6 (1) jezikovno, (2) glasbeno, (3) logièno-matematièno, (4) prostorsko, (5) gibalno in (6) osebno. Vkljuèili smo tudi podatke, ki smo jih zbrali z anketnimi vprašanji zaprtega tipa, in sicer: (1) delovno mesto, (2) delovna doba, (3) vrsta vrtca, (4) okolje vrtca, (5) ocena klime v vrtcu. Uporabljen vprašalnik ustreza kriteriju konstruktne veljavnosti, saj prvi izmed desetih dobljenih faktorjev pojasni 39,7 % variance, kar je veè od predpostavljene spodnje meje 20 % (Èagran, 2004). Zanesljivost smo preverili s postopkom faktorizacije, ki je pokazal, da je spodnja meja zanesljivosti rtt=0,847 ter s Cronbachovim c koeficientom (c = 0,938), ki je prav tako pokazal, da gre za zelo zanesljiv instrument. Objektivnost smo zagotovili z uporabo anketnega vprašanja zaprtega tipa (delovna doba) ter s številènimi ocenjevalnimi lestvicami. Dodatno so k objektivnosti pripomogla enotna, enopomenska in natanèna navodila za izpolnjevanje ter nevodeno zbiranje podatkov. Obdelava podatkov Podatke smo obdelali s pomoèjo statistiènega programa SPSS (20.0). Za analizo ocen lastne ustvarjalnosti na razliènih podroèjih smo uporabili osnovno deskriptivno statistiko (aritmetièno sredino - , standardni odklon - s), povezanost med ocenami posameznih podroèij ustvarjalnosti pa smo preverjali s Pearsonovim korelacijskim koeficientom (r). S 9 Tina Štemberger, Majda Cenciè, POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV... 5 V prispevku uporabljamo termin vzgojitelj, pri èemer imamo v mislih tako vzgojiteljice kot vzgojitelje. Enako velja za uporabo terminov vzgojitelj/pomoènik vzgojitelja, ki ju enotno poimenujemo vzgojitelj, razen v primerih, kjer elimo poudariti razliko med vzgojitelji in pomoèniki vzgojiteljev. 6 Podroèja smo oblikovali na podlagi Gardnerjeve (1995) teorije mnogoterih inteligenc. pomoèjo multiple regresije (metoda Stepwise) smo skušali napovedati ocene katerih podroèij ustvarjalnosti vplivajo na oceno podroèja glasbene ustvarjalnosti. Morebitne razlike v oceni lastne ustvarjalnosti na glasbenem podroèju smo preverjali s t-preizkusom za neodvisne vzorce (glede na vrsto vrtca), z Welchovo aproksimativno metodo t-preizkusa7 (glede na delovno mesto) ter s preizkusom analize variance (glede na delovno dobo, oceno klime v vrtcu in okolje vrtca). Rezultati in interpretacija Èeprav smo izpostavili, da razumemo umetnost kot celoto, nas je zanimalo, kako vzgojitelji ocenjujejo svojo ustvarjalnost na posameznih podroèjih in kakšna je povezanost med ocenami posameznih podroèij ustvarjalnosti (tabela 1). Tabela 1: Deskriptivna statistika za posamezna podroèja ustvarjalnosti in korelacijski koeficienti med podroèji Kot vidimo iz aritmetièni sredin (tabela 1), vzgojitelji najvišje ocenjujejo osebno in gibalno ustvarjalnost. Visoke povpreène ocene smo dobili tudi glede jezikovne ustvarjalnosti, nije pa pri prostorski ustvarjalnosti in še nije pri logièno-matematièni ustvarjalnosti. Najnije, v primerjavi z ostalimi podroèji ustvarjalnosti, pa so vzgojitelji ocenili svojo glasbeno ustvarjalnost, èeprav je aritmetièna sredina še vedno nad sredino na petstopenjski ocenjevalni lestvici ( = 3,77). Standardni odklon pa je pri glasbeni ustvarjalnosti najvišji, kar kae na razpršenost odgovorov, oz. v primerjavi z drugimi podroèji ustvarjalnosti, na najveèje razlike med vzgojitelji glede samoocen glasbene ustvarjalnosti. V tabeli 1 tudi vidimo, da se glasbeno podroèje ustvarjalnosti pozitivno povezuje z vsemi ocenjenimi podroèji ustvarjalnosti. Korelacijski koeficient pa je najvišji in statistièno pomemben med glasbenim podroèjem ustvarjalnosti in jezikovnim podroèjem 10 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 23. zvezek 7 Welchovo aproksimativno metodo t-preizkusa smo uporabili, ker za primer razlik v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti glede na delovno mesto, predpostavka o homogenosti varianc (Leveneov preizkus) ni bila upravièena. ustvarjalnosti (r = 0,265). Povezanost med tema dvema podroèjema je, v primerjavi z drugimi podroèji ustvarjalnosti, morda najvišja zato , ker je tudi glasba komunikacija, oz. »odlièen naèin komuniciranja« (Kratsborn, 2007, str. 75), pa tudi »traskulturni medij za izmenjavo in integracijo« (prav tam). Glasbo in govor se tudi uèimo na podoben naèin (Gordon, 1997, v Borota, 2011), za glasbeno pismenost pa skrbijo ustrezni vzgojno-izobraevalni zavodi (Lešnik, 2011). Tabela 2: Regresijska analiza vplivov na glasbeno ustvarjalnost Shema 1: Prikaz vplivov na oceno lastne glasbene ustvarjalnosti Regresijska analiza (tabela 2, shema 1) kae, da ocene ustvarjalnosti na jezikovnem in gibalnem podroèju lahko napovedo ustvarjalnost na glasbenem podroèju. Rezultati niso presenetljivi, saj je tudi gibanje, npr. ples, ustvarjalno izraanje in komuniciranje (Geršak, 2007) in pomemben element glasbene dejavnosti, ki ima vlogo pri glasbeni produkciji, reprodukciji in percepciji (Pucihar in Rotar Pance, 2014, str. 93). Zato se govori o ustvarjalnem gibu kot o izraznem sredstvu, igri in uèenju razliènih uènih vsebin (Geršak, 2007). 11 Tina Štemberger, Majda Cenciè, POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV... Zanimalo nas je tudi, ali obstajajo razlike v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti glede na vrsto vrtca in delovno mesto (tabela 3) ter glede na delovno dobo, oceno klime v vrtcu ter glede na okolje vrtca (tabela 4). Tabela 3: t-preizkus razlik v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti glede na vrsto vrtca in delovno mesto Tabela 3 predstavlja rezultate t-preizkusa oz. Welchovega preizkusa, ki kaeta statistièno pomembne razlike v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti le glede na delovno mesto (vzgojitelji ali pomoèniki vzgojiteljev). S pregleda opisne statistike (rezultati aritmetiène sredine in standardnega odklona) razberemo, da so vzgojitelji v povpreèju višje ocenili svojo glasbeno ustvarjalnost kot pomoèniki vzgojiteljev in da je razpršenost odgovorov vzgojiteljev manjša v primerjavi z razpršenostjo odgovorov pomoènikov vzgojiteljev. Razliko v oceni glasbene ustvarjalnosti bi morda lahko pripisali tudi izobraevanju, saj naèeloma velja, da pomoèniki vzgojiteljev zasedejo to delovno mesto s srednješolsko izobrazbo, medtem ko morajo vzgojitelji zakljuèiti visokošolsko izobraevanje, v okviru katerega se bolje seznanijo s podroèjem glasbenega ustvarjanja in se tako na tem podroèju èutijo bolj suvereni. Tudi razliène druge raziskave so pokazale, da so vzgojitelji z višjo stopnjo izobrazbe bolj obèutljivi do otrok, manj uporabljajo avtoritarne metode nadziranja otrok ipd., o èemer poroèa Cugmas (2009). 12 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 23. zvezek Tabela 4: Analiza variance razlik v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti glede na delovno dobo, oceno klime v vrtcu in okolje vrtca Analiza variance s predpostavko enakosti varianc pa kae, da delovna doba, ocena klime v vrtcu in okolje vrtca statistièno nepomembno vplivajo na oceno lastne glasbene ustvarjalnosti. Vzgojitelji (in pomoèniki) z veè let delovne dobe nekoliko višje ocenjujejo svojo glasbeno ustvarjalnost kot vzgojitelji (in pomoèniki) z manj let delovne dobe, a razlike niso statistièno pomembne. Rezultate bi lahko pripisali temu, da manj izkušeni vzgojitelji in pomoèniki niso dovolj samozavestni in sigurni na podroèju glasbene ustvarjalnosti ter da si to postopoma pridobivajo z leti prakse in/ali z dodatnim usposabljanjem. Lahko pa rezultat razlagamo tudi na naèin, da se najveè nauèimo iz same prakse ali dela, kar sta poudarila tudi Dryden in Vos (2001, str. 154), ko sta zapisala: »Najbolje se je uèiti z dejanji!« Tudi razliène druge raziskave (v Cugmas, 2009) so pokazale, da višje standarde kakovosti dosegajo tiste vzgojiteljice, ki imajo veè izkušenj z otroki. 13 Tina Štemberger, Majda Cenciè, POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV... Glede ocene klime v vrtcu tudi nismo dobili statistièno pomembnih razlik pri ocenah ustvarjalnosti. Preteno spodbudna klima prednjaèi pri vplivu na oceno lastne ustvarjalnosti pred »niti spodbudno, niti nespodbudno« klimo ter seveda tudi pred »preteno nespodbudno klimo«. Tudi glede na okolje vrtca skoraj ni razlik v oceni lastne glasbene ustvarjalnosti. Neprièakovano pa vidimo, da je aritmetièna sredina mestnega okolja za malenkost nija od aritmetiènih sredin, ki se nanašajo na anketirance primestnega in vaškega okolja vrtca. Izgleda, da tudi primestno in vaško okolje nudita dovolj spodbud in da podpirata razvoj glasbene ustvarjalnosti. Sklep Vzgojitelji imajo pomembno vlogo pri prepoznavanju in spodbujanju ustvarjalnosti otrok, delujejo pa tudi kot ustvarjalni model, zato naj bi se zavedali tudi svoje lastne ustvarjalnosti. Ustvarjalnost vkljuèuje razlièna podroèja (osebnostno, gibalno, jezikovno, prostorsko, logièno-matematièno in glasbeno), pri èemer je pomembno razumevanje, da ni mogoèe govoriti o »èistih« podroèjih ustvarjalnosti, saj se ta medsebojno prepletajo, kar so pokazali tudi rezultati naše raziskave. Hkrati se je nekoliko presenetljivo pokazalo, da je med vsemi podroèji ustvarjalnosti najnije ocenjena prav glasbena ustvarjalnost. Za glasbeno ustvarjalnost velja, da se najbolj povezuje s podroèjem jezika, ki je hkrati z gibalnim podroèjem pomemben prediktor ocene ustvarjalnosti na glasbenem podroèju, ali: prièakovati je, da bodo vzgojitelji, ki visoko ocenjujejo lastno jezikovno in gibalno ustvarjalnost, visoko ocenili tudi glasbeno ustvarjalnost. Med ostalimi rezultati velja izpostaviti ugotovitev, da vzgojitelji v primerjavi s pomoèniki vzgojiteljev više ocenjujejo lastno glasbeno ustvarjalnost in pa tudi, da je ta ocena v splošnem višja pri starejših vzgojiteljih in pomoènikih. Slednje po našem preprièanju kae na pomen izobraevanja na glasbenem podroèju, tako izobraevanja v procesu pridobivanja ustrezne kvalifikacije kot tudi dodatnega strokovnega izpopolnjevanja. Vzgojitelji se namreè v procesu dodiplomskega izobraevanja v primerjavi s pomoèniki (ki zakljuèijo srednješolsko izobraevanje) dodatno seznanijo in opolnomoèijo na podroèju glasbene ustvarjalnosti. Višje ocene vzgojiteljev z daljšo delovno dobo pa tudi nakazujejo, da samozavest in s tem povezano višje samovrednotenje na glasbenem podroèju vzgojitelji pridobijo z leti izkušenj, morda pa tudi z dodatnim strokovnim izobraevanjem na tem podroèju. Vsekakor pa dejstvo, da je med vsemi podroèji ustvarjalnosti najnie ocenjena glasbena ustvarjalnost opozarja na potrebno po dodatnem izobraevanju, ki pa naj bi bilo usmerjeno predvsem v razvijanje ustvarjalnosti in pozitivno vrednotenje lastne glasbene ustvarjalnosti. Literatura Bahovec Dolar, E., Èas, M., Domicelj, M., Japelj Pavešiæ, B., Jontes, B., Kastelic, L., Kranjc, S., Marjanoviè Umek, L., Poar Matijašiè, N., Vonta, T., Vršèaj, D. (1999): Kurikulum za vrtce. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 14 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 23. zvezek Bela knjiga o vzgoji in izobraevanju v Republiki Sloveniji. (2011). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport. Borota, B. (2011): Glasbene dejavnosti in vsebine v oddelkih otrok prvega starostnega obdobja. V: Cotiè, M., Medved Udoviè, V., Starc, S. (ur.): Razvijanje razliènih pismenosti. Koper: Univerzitetna zaloba Annales, 331–338. Borota, B. (2013): Glasbene dejavnosti in glasbene vsebine. Koper: Univerzitetna zaloba Annales. Borota, B. (2014): Ustvarjanje melodije na dano besedilo. V: Hozjan, D. (ur.): Izobraevanje za 21. stoletje – ustvarjalnost v vzgoji in izobraevanju. Koper: Univerzitetna zalona Annales, 369–379. Cropley, J. A. (2001): Creativity in education and learning: A guide for teachers and educators. Sterling, VA: Stylus Publishing. Cugmas, Z. (2009): Kakovost vrtca in otrokova navezanost na vzgojiteljico. Sodobna pedagogika, let. 60, zv. 3, str. 40–54. Èagran, B, (2004): Univariatna in multivariatna analiza podatkov: zbirka primerov uporabe statistiènih metod s SPSS. Maribor: Pedagoška fakulteta. De Bono, E. (2009): Nauèite svojega otroka misliti. Maribor: Rotis. Denac, O. (2010): Teoretièna izhodišèa za naèrtovanje glasbene vzgoje v vrtcu. Ljubljana: Debora. Diakidoy, N. I.-A. in Kanari, E. (1999): Student teachers’ beliefs about creativity. British Educational Research Journal, let. 25, zv. 2, str. 225–243. Dryden, G., Vos, J. (2001): Revolucija uèenja. Spremenimo naèin uèenja. Ljubljana: EDUCY. Gardner, H. (1995): Razsenosti uma: teorija o veè inteligencah. Ljubljana: Tangram. Geršak, V. (2007): Pomen pouèevanja in uèenja s plesno-gibalnimi dejavnostmi v vrtcu in osnovni šoli. Sodobna pedagogika, let. 58, zv. 3, str. 128–143. Jaušovec, N. (1987): Spodbujanje otrokove ustvarjalnosti. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Kemple, M. K. in Nissenberg, A. S. (2000): Nurturing creativity in early childhood education: Families are part of it. Early Childhood Education Journal, let. 28, zv. 1, str. 67–71. Kirby, D. A. (2003): Entrepreneurship. London itn.: McGraw Hill Education. Kratsborn, W. (2007): Pomen mnogoterih inteligenc in glasbe za oblikovanje identitete mnogoterih izbir v hibridni drubi. Sodobna pedagogika, let. 58, zv. 3, str. 66–85. Krofliè, R. (2001): Temeljne predpostavke, naèela in cilji Kurikula za vrtce. Marjanoviè Umek, L. (ur.): Otrok v vrtcu: Priroènik h Kurikulu za vrtce. Maribor: Zaloba Obzorja, str. 7–24. 15 Tina Štemberger, Majda Cenciè, POMEN USTVARJALNOSTI VZGOJITELJEV... Krofliè, B. in Gobec, D. (1995): Igra, gib, ustvarjanje, uèenje. Ljubljana: Pedagoška obzorja. Komenský, J. A. (1995): Velika didaktika. Novo mesto: Pedagoška obzorja. Kovaè, R. (2003): Spodbujanje ustvarjalnosti otrok in vzgojiteljev v vrtcu - Od zahtev prenove k iskanju monosti izvedbenega kurikuluma. Sodobna pedagogika, let. 44, zv. 3, str. 168–187. Kovaèiè Peršin, P. (2007): K celostni podobi èloveka. Sodobna pedagogika, let. 58, zv. 3, str. 208–219. Lepiènik Vodopivec, J. (2010): Perceived expectations of prospective teachers regarding their career choice. The New Educational Review, let. 22, zv. 3–4, str. 237–251. Lešnik, I. (2011): Glasbeno opismenjevanje in pevska dejavnost v prvem triletju osnovne šole. V: Cotiè, M., Medved Udoviè, V., Starc, S. (ur.): Razvijanje razliènih pismenosti. Koper: Univerzitetna zaloba Annales, 323–330. Marentiè Poarnik, B. (2000): Psihologija uèenja in pouka. Ljubljana: DZS. Peklaj, C., Kalin, J., Peèjak, S., Puklek Levpušèek, M., Valenèiè Zuljan, M., Ajdišek, N. (2009): Uèiteljske kompetence in doseganje vzgojno-izobraevalnih ciljev v šoli. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Pravilnik o izobrazbi vzgojiteljev predšolskih otrok in drugih strokovnih delavcev v programih za predšolske otroke in v prilagojenih programih za predšolske otroke s posebnimi potrebami. (2012). Uradni list Republike Slovenije, št. 92/2012, 98/2012. http://www.uradni-list.si/1/objavas.jsp?urlurid = 20123797 (15. 3. 2013). Prikriti kurikulum (2002): Interno študijsko gradivo. www.pef.uni-lj.si/~vilic/gradiva/1-rp-sv-prikritik.doc (1. 10. 2015) Pucihar, I. in Rotar Pance, B. (2014): Bodily movement as an inseparable part of musical activities. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 20, str. 93–111. Sicherl - Kafol, B. (2011): Razsenosti glasbenega jezika. V: Cotiè, M., Medved Udoviè, V., Starc, S. (ur.): Razvijanje razliènih pismenosti. Koper: Univerzitetna zaloba Annales, 363–371. Sims, P. (1999): Spodbujanje odliènosti. Triè: Uèila. Štirn, D., Štirn, P., Jeznik, K. (2007): Identiteta – stanje ali izbira? Sodobna pedagogika, let. 58, zv. 3. str. 144–162. Vonta, T., Jurman, D., Reek, M., Rutar, S., Humar, N., Horvat, V. (2006): Uresnièevanje ISSA pedagoških standardov v praksi: Priroènik za strokovno rast in doseganje višje kakovosti vzgojno-izobraevalnega dela uèiteljev in vzgojiteljev. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških inciativ Korak za korakom. Wolkfolk, A. (2002): Pedagoška psihologija. Ljubljana: Educy. 16 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 23. zvezek