Inovativnost in tržno zanimivi izdelki Ventil je bil na obisku v podjetju Domel, d. d., v Železnikih. V pogovoru so sodelovali dr. Jožica Re- jec, predsednica uprave, dr. Miha Nastran, direktor PE avtomobilski program, mag. Matjaž Îemažar, direktor razvoja in raziskav in Brane ÎenÏiÏ. vodja prodaje v poslovni enoto PC OZI. Ventil: Podjetje ima bogato zgodovino. Kako gledate na dosedanji razvoj in kako je organizirano danes? Domel: Prelomnega pomena za pro- gramsko usmerjenost podjetja je bil prodor s sesalnimi enotami na nemški trg v letu 1975. Za podjetje in naše strokovnjake je bil to velik dosežek, saj smo se prerinili v mednarodno del- itev dela, proizvodi z veï vloženega znanja pa so prinesli boljši zaslužek. Proizvodnja elektromotorjev je polno zaživela in je v vseh letih rasla. Na- jveïji delež trenutnega proizvodnega programa predstavljajo prav sesalne enote za suho in mokro sesanje, ki jim sledijo univerzalni kolektorski motorji, motorji s trajnimi magneti ter profesionalne izvedbe elektron- sko komutiranih sesalnih enot in motorjev. Izdelujemo tudi motorje in komponente za potrebe avtomobilske industrije, katerih delež narašïa. Spremljanje trga nam nalaga tudi stal- no skrb za uïenje in vnašanje novih znanj in spoznanj. Trg in njegove za- hteve se spreminjajo. Samo pravoïasni odzivi dajejo rezultate. Kljuïna za nadaljnjo rast podjetja je krepitev strateških kompetenc, ki smo jih us- peli razviti v bogati zgodovini. Gre za kompetence razvoja in konstrukcije elektromotorjev z nadgradnjami: ele- ktromagnetika, aerodinamika, akustika in elektronika. Da smo s proizvodnjo v Sloveniji konkurenïni na trgu, so kljuïni razvoj in visoko avtomatizirani montažni procesi. Pred letom smo odprli tudi podjetje na Kitajskem, da se še bolj približamo našim odjemalcem motorjev, ki imajo organizirano proizvodnjo na vzhodu. Ventil: Kje vidite svoje konkurenÏne prednosti in kakšni so vaši deleži na svetovnem trgu? Domel: Domelova konkurenïna pre- dnost je prav v sinergiji že razvitih kompetenc. Z njimi nudimo zahtev- nim kupcem tehniïno in tehnološko dovršene rešitve. Smo eden vodilnih svetovnih proizvajalcev sesalnih enot in na evropskem trgu dosegamo preko 60-odstotni tržni delež, na svetovnem pa preko 30-odstotni. Ocenjujemo, da je ta izdelek zrel in nadaljnja rast tega programa ne bo veï taka kot v preteklosti. Prav iz tega razloga se je podjetje že zaïelo ukvarjati še z drugimi programi, kot so proizvodi za avtomobilsko industrijo, program prezraïevalne in ventilatorske teh- nologije, ukvarjamo pa se tudi s produkti za proizvodnjo alternativnih virov energije. Programska preobrazba podjetja je strateški cilj, ki mu dajemo izjemen pomen. Želimo postati manj odvisni od dogajanja na specifiïnem trgu sesalnih enot in postati bolj sta- bilni z veï programskimi stebri. Za vse nove programe je znaïilno to, da želimo prenesti temelje bogatega tehnološkega in razvojnega znanja na Podjetje Domel Sesalna enota 463 Philips VENTIL NA OBISKU 378 Ventil 13 /2007/ 6 Ventil_revija_6.indd 378 Ventil_revija_6.indd 378 24.1.2008 8:55:18 24.1.2008 8:55:18 nove produkte, s katerimi prihajamo na trg. Ti bodo v prihodnjih letih prevzeli pomembno programsko težo v poslovanju Domela. Ventil: Avtomobilska industrija je po svoje gonilo razvoja, zato je partner- stvo v njej izredno težko. Kako vidi Domel svoj položaj? Ventil je revija za avtomatizacijo, zato bralce zanima, kako podjetje uvaja avtomatizirane sisteme v lastno proizvodnjo. Domel: Domel je v zadnjih dveh letih intenzivno vkljuïen tudi na podroïje avtomobilskega programa. Izkušnje preteklih projektov nam omogoïajo uspešno razvojno delo in velike možnosti za uveljavitev na tem pred- vsem inovacijsko in kakovostno zaht- evnem podroïju. Glavna usmeritev Domelovega razvojnega potenciala je v smeri motornih pogonov DC, koraïnih motorjev in v zadnjem ïasu tudi pogonov na osnovi tehnologije BLDC. Glede na to, da sta interesni podroïji bralcev revije predvsem av- tomatizacija in problematika v zvezi s tem, bi se v nadaljnjem dotaknil nekaj kljuïnih stvari, ki jih v Domelu uporabljamo za potrebe avtomobil- ske proizvodnje. Visoke zahteve po kakovosti izdelkov (izhodna kakovost izdelkov gre proti enomestnim vrednostim ppm, kar je možno dosegati samo z vkljuïevanjem poddobaviteljev v procesno verigo), hitrem in zanesljivem odzivu na more- bitne kakovostne nepravilnosti nareku- jejo uporabo tehnološko in informa- cijsko dovršenih rešitev avtomatizac- ije. V montažnih procesih izdelk- ov, namenjenih aplikacijam na avtomobilskem podroïju, uva- jamo sledenje šarž polizdelkov v konïni izde- lek, s ïimer za- gotavljamo lažje iskanje vzrokov napak pri more- bitni odpovedi izdelka. Skupaj z informacijami o lastnosti šarže se v konïni fazi shrani tudi podatek konïne kontrole motorja. Motor dobi enoznaïno ozna- ko, po kateri je možno slediti izdelavi posameznega sestavnega dela. Na ta naïin je omogoïeno hitro odkrivanje napak in ugotavljanje, kateri od na trg poslanih motorjev utegne še imeti takšno napako. Omenjeni princip avtomatizacije apliciramo z uporabo spominskih blokov, ki se pritrdijo neposredno na paleto, s katero se izdelek pelje od ene do druge montažne operacije. V primeru montaže izdelka, pri katerem je uporabljena le ena montažna linija, je to sledenje relativno enostavno zagotoviti. Takšen primer je avtomat- sko linija za sestavo koraïnega mo- torja, pri kateri dejansko na konïno montažo vstopajo le polizdelki, ki jim šaržno sledimo. Naslednjo stopnjo sledljivosti zahtevajo postopki, pri katerih imamo v samem podjetju veï montažnih operacij, in na konïno montažo vstopajo polizdelki ter posamezni že montirani sklopi. Tak primer je montaža DC-motorja, kjer se neodvisno od konïne montaže izdelata rotor in nosilni sklop šïetk. V tem primeru je potrebno zagotoviti oznaïevanje posameznih podsklopov in vnos podatkov o njih na konïni montažni liniji. Oddelek naïrtovanja in izdelave montažnih naprav v Domelu lahko s svojimi izkušnjami in znanjem uspešno kljubuje najnovejšim zaht- evam trga. Pri svojem delu se povezu- jemo z zunanjimi partnerji predvsem na podroïju merilnih in krmilnih sistemov. Dober konïni produkt je lahko le plod uspešnega timskega dela, ki se zaïne že v fazi razvoja motorja, konïa pa pri uspešnem prevzemu v proizvodnjo. Ventil: V kolikšni meri so rešitve v avtomatizaciji plod lastnega dela in lastnih kadrov? Domel: V Domelu že veï kot 30 let deluje oddelek, ki se ukvarja z Naprava za avtomatsko mazanje ter uvijanje droga koraÏnega motorja Najnovejša montažna linija sesalnih enot omogoÏa popolno sledenje sestavnih delov in konÏnega izdelka VENTIL NA OBISKU 379 Ventil 13 /2007/ 6 Ventil_revija_6.indd 379 Ventil_revija_6.indd 379 24.1.2008 8:55:19 24.1.2008 8:55:19 izdelavo opreme za avtomatizacijo proizvodnih procesov. Gre predvsem za montažne linije ali posamezne naprave, ki se uporabljajo v procesu sestave razliïnih vrst motorjev. Odd- elek je v zadnjih letih deloval v okviru orodjarne. Potreba po tovrstni opremi je vedno veïja, zato je bilo smiselno oddelek reorganizirati v samostojno poslovno enoto. Hkrati v Domelu od leta 1989 zas- topamo priznanega proizvajalca lin- earne tehnike in servopogonov pod- jetje Bosch Rexroth (v zaïetku Star in Indramat). Ker so omenjeni proizvodi nosilni elementi avtomatizacije, je bilo seveda samoumevno, da se v novo organizirano enoto vkljuïi tudi ta oddelek. Velika pridobitev za odd- elke je bila sklenitev pogodbe v letu 2006 s švicarskim proizvajalcem ro- botov Staübli o zastopanju na sloven- skem trgu. Tako lahko trgu ponudimo široko paleto proizvodov, namenjenih avtomatizaciji proizvodnje: – proizvode linearne tehnike: kro- gelna vretena, tirna vodila in voziïke, linearne sisteme Bosch Rexroth, – servopogone in krmilnike Bosch Rexroth, – štiri- in šestosne robote Staübli, – posamezne naprave ali celotne linije. Z njimi lahko uspešno zadostimo za- htevam pri uvajanju avtomatizacije: krajši proizvodni procesi, zagotavl- janje proizvodnje brez napak, krajši pretoïni ïasi, fleksibilni procesi, sledenje proizvodnje izdelka. V enoti razpolagamo z lastno konstrukcijo in elektroniki programerji. Njihova strokovna usposobljenost je zago- tovilo kvalitetnih izdelkov. Znajo prisluhniti in se prilagoditi zahtevam in željam naroïnika. Do sedaj smo izdelovali opremo pred- vsem za lastne potrebe. V preteklih letih se je nabralo kar precej znanja in izkušenj pri tovrstnem delu. To se uspešno nadgrajuje in rezultat je viden v proizvodnji. Z novimi napravami in linijami se bistveno zmanjšujejo stroški proizvo- dnje, kvaliteta iz- delanih proizvo- dov je na bistveno višjem nivoju. Avtomatizirana proizvodnja je tudi pomemben ïlen pri zagota- vljanju kvalite- te proizvodov. Ker v Domelu stalno težimo k zmanjševanju stroškov kako- vosti, je zelo pomembno, da naprave to tudi omogoïajo. Za doseganje viso- kega nivoja kva- litete naprav je nujno timsko delo, sodelovanje z drugimi oddelki v tovarni. Tu gre predvsem za odliïne povezave z razvojnim oddelkom in tehnološko pripravo proizvodnje. Zelo dobro sodelujemo tudi z Institutom Jožef Stefan. Izdelavni roki predvsem pri kom- pleksnejših linijah so obiïajno zelo kratki. Ker v takih primerih z lastnimi kapacitetami temu ne moremo za- dostiti, si pomagamo s poddobavitelji. Z nekaterimi uspešno sodelujemo že vrsto let. Ventil: Inovativni izdelki zahtevajo stalen razvoj in tudi raziskave. S kom se povezujete in na kakšen naÏin? Domel: Domel sodeluje z razliïnimi institucijami znanja na podroïju baziïnih raziskav v okviru ciljno raziskovalnih projektov kakor tudi na aplikativnih projektih. Namen so- delovanja je zagotavljanje novih ino- vativnih izdelkov, v katere je potrebno vkljuïiti veliko znanj in raziskav, ki postajajo vedno bolj interdiscipli- narne. Z lastnimi resursi je nemogoïe in tudi neracionalno pokriti vsa zahtevana podroïja. Sodelujemo predvsem s Fakulteto za strojništvo, Fakulteto za elektrotehniko Univerze v Ljubljani, z Institutom Jožef Stefan, s Tehnološkim centrom TECES pa še kdo bi se našel. Ventil: Prav gotovo ne moremo mimo gorivnih celic. V kakšni fazi razvoja ste v Domelu in kaj si obetate od rezultatov raziskav? Domel: Prvi kontakti Domela z novo hitro se razvijajoïo tehnologijo gorivnih celic segajo približno sedem let nazaj k sodelovanju z nemško firmo v projektu Opel Zafira. Prvi resnejši projekt pa je prišel iz pod- jetja Hydrogenics iz Kanade, za katero je Domel inovativno razvil EC-puhalo za dovod zraka v gorivno celico, navdušil naroïnika z rešitvijo in si tako na široko odprl vrata na ta trg. Danes smo prisotni v vseh pomembnejših svetovnih podjetjih, ki se ukvarjajo s to napredno vodikovo tehnologijo. Aktivna vloga Domela na tem po- droïju in dosedanje pridobljeno znanje in izkušnje so bili glavni razlogi, da je bilo podjetje izbrano za vodenje ciljnoraziskovalnega pro- jekta, katerega naroïnik je Ministrstvo za obrambo Republike Slovenije (MORS). V tem projektu sodeluje še osem slovenskih razvojno-raziskoval- nih institucij: Univerza v Ljubljani: FS, FE, FKTT; IJS – E2, Kemijski institut, Leonardo, Univerza v Mariboru: FERI in TECES). V podporo temu projektu se je izvedel tudi nakup treh komer- cialno dostopnih sistemov gorivnih celic, ki so že uspešno instalirani v Sloveniji. Od projektov na tem podroïju si v zaïetku obetamo predvsem vzpo- stavitev razvojno-raziskovalnega okolja, ki bo zagotavljalo prenos raziskovalnih rezultatov iz institucij Staüblijev robot SCARA RS 60 pri sestavljanju turbinskega dela sesalne enote VENTIL NA OBISKU 380 Ventil 13 /2007/ 6 Ventil_revija_6.indd 380 Ventil_revija_6.indd 380 24.1.2008 8:55:20 24.1.2008 8:55:20 381 Ventil 13 /2007/ 6 znanja v industrijo ter vzpostavitev izobraževanja mladih strokovnjakov s tega podroïja. Povezovalno vlogo na tem podroïju nameravamo podkrepiti z vzpostavitvijo razvojnega centra za vodikove tehnologije, katerega namen bo predvsem v povezovanju znanja s tega podroïja v slovenskem prostoru. Ventil: Kakšne cilje zasledujete v podjetju in kako jih želite v prihod- nosti doseÏi? Domel: Moto podjetja Domel je inovativnost in tržno zanimivi izdelki, ki omogoïajo rast in razvoj ter zago- tavljajo kvalitetna delovna mesta v širšem okolju. Sestavili smo listo Domelovih vrednot in delovanje po njih prispeva k temu, da dosegamo visoko zastavljene cilje. Delo v Domelu nam je izziv za profesionalno in osebno rast, kjer z nenehnim uïenjem in osebnim raz- vojem postavljamo temelje za veïjo ustvarjalnost. Velik poudarek je na inovativnem delovanju in spodbu- janju novih idej. Ker smo naravnani k rezultatom, delujemo v smeri raz- voja optimalnih izdelkov, doseganja optimalnih pogojev na trgu, stalnega zniževanja stroškov, neprestanega iskanja poslovnih priložnosti in ust- varjanja dobiïka. Zavedamo se, da je kupec kralj. Pri- lagodljivost kupïevim zahtevam je naša konkurenïna prednost. Imamo naïrt in cilje dela s strankami. Naš pristop do strank je kvaliteten in pristen, kar pomeni, da si za stranke vzamemo ïas, poišïemo najboljšo možnost glede cene in kakovosti. Zato imamo odprto komunikacijo na vseh podroïjih znotraj podjetja in tudi z našimi partnerji. To nam uspeva tako, da na prijazen in dostojanstven naïin povemo, kar mislimo, sproti rešujemo probleme, smo odprti v razmišljanju, poslušanju, dojemanju in sprejemanju nasprotnih predlogov, idej in ljudi, pri tem pa se uïimo tudi iz napak. Naši cilji so visoki, vendar uresniïljivi. Zavedamo se, da jih lahko dosežemo le s skupnimi moïmi. Vsi zaposleni se zavedajo, da se je pomembno pois- tovetiti z usklajenimi cilji, vrednotami, poslanstvom in vizijo podjetja. Zato pospešujemo in spodbujamo timski naïin dela, zdravo tekmovalnost, težnje po izobraževanju in napre- dovanju na delovnem mestu. Hkrati pa se trudimo doseïi ravnovesje med delom in družino. S tem ustvarjamo sprošïeno delovno vzdušje, kjer vsak posameznik lahko svobodno izraža svoje mnenje v korist celotnega tima. Z zagotavljanjem kvalitetnih delovnih mest, aktivnim vkljuïevanjem v življenje v lokalni skupnosti ter z upo- rabo raznih storitev v lokalnem okolju pomembno vplivamo na kvaliteto življenja v svoji okolici. Izboljšujemo življenjske razmere v širšem okolju, skrbimo za varstvo okolja, nudimo podporo izobraževanju, kulturnim ter športnim dejavnostim v širši okolici. Hvala za zanimiv pogovor in uspešno na globalnem trgu. Dr. Dragica Noe VENTIL NA OBISKU Ventil_revija_6.indd 381 Ventil_revija_6.indd 381 24.1.2008 8:55:22 24.1.2008 8:55:22