Vilko Novak Ljubljana KOŠIČEV PREZRTI VIR Dognanje, da je prekmurski pisatelj Jožef Košič del svojega anonimnega vzgojnega dela Zobrisani Sloven i Slovenka med Mürov f Rabov (Körmendin, b. 1., med 1845 — 48, prim. V. N., Košič in Slomšek, CZN 1834, 160—62) povzel po Slomškovem Blažetu in Nežici, ni nič zmanjšalo njegovega pomena, saj je to pomemben stik z ostalim slovenskim slovstvom, pri Košiču pa je toliiko izvirnega jezikovnega in vsebinskega o ljudskem življenju, da nam je poleg njegovega madžarskega spisa o življenju v Prekmurju iz 1824 in 1828 prav ta knjižica dragocen vir (prim. V. N., Gradivo J. K. za etnografijo Prekmurja, Slov. etnograf II, 1949). — Košičev jezik pa kaže močne stike s kajkavščino, zato me ni presenetilo, ko sem pred leti našel v V. Dukata knjigi Sladki naš kaj (Zagreb, 1944, 142—47) poglavje iz Juraja Muliha (r. v Črnomlju) knjige Skola Kristuševa (Zagreb, 1744) »Deržanja vu Tovarištvu drugeh«, v katerem sem prepoznal nekaj Košičevega besedila. Naročil sem fotokopijo celotnega poglavja, toda ob pripravi svojega Izbora prekmurskega slovstva sem na to najdbo pozabil. Košič se daleč ni tako tesno naslonil na jezuita MuMha, kot se je v prvih poglavjih svoje knjižice o učitelju in šoM, pa tudi Nike občinske i posebne navade i šege (s samostojnim uvodom, 21—30) o vedenju v cerkvi, med enakimi in delno tudi v poglavju o gostiji (33—37) naslonil na Slomškovo delo. Razsvetljenski Mulih je bil s svojo naravnost špansko etiketo sedaj po sto letih že v mnogem zastarel, da je Košič mogel samostojno prilagoditi krajevnim razmeram iin svojemu poznavanju ljudi ter vzgojiteljskemu pojmovanju svoja nazorna, krepko napisana navodila. Mulih je naslovil celo poglavje Regule dvorjan-stva (po Belostencu: Aulica urbanitas, pravila lepega vedenja) in je že s tem označil časovni izvir svojega pisanja. Košiič je najprej upošteval Mulihovo besedilo v poglavju Kakda se držiš nazouči Gospouda (24—26), čeprav je tako glede naukov kot vrstnega reda zelo samostojen. Medtem ko Mulih govori o tem, kako se naj vede kmet »dojduči k Po- 277 glavaru«, je Košič bolj splošno naslovil poglavje, kar upošteva v vsem poteku. K-evo 1. t. »Gda Gospouda srečaš...« najdemo pri M-u v odstavku: »Kada se z kojem preštimanem človekom... na putu zestaneš« (Dukat,