Št. 85. V Gorici, dne 25. ji^ija 1901. Ishaja trikrat na tedea v Je stih tedanjih, in aioor: vsak torek, četrtek in soboto, zjutranje tedanje opoldne, veSerno tedanje pa ob 3. ari popoldne, in stane z uredniškimi izrednimi prilogami ter s »Kažipotom« ob novem letu vred po poŠti pre-jemana ali v Gorici na dom poiiljana: Vse leto.......13 K 20 h, ali gld. 6-60 pol leta.........6 , 60 , , , 3-30 Četrt leta.......3 , 40 » , , 1-70 Posamično BtevUke stanejo 10 vin. ¦ NaroBninp sprejema-^npraTOiStta^fcOflSDOski^pi štv. It v Gorici v cGoriški Tiskarni* "A. Oaftraeek vsal dan od 8. ure zjutraj do 6. zvečer; ob nedeljah, pa od 9. do 12. ure. Na naročila brez doposlane naročnine se ae oziramo. • . „PRIMOREC" izhaja neodvisno od «Soce» vsak petek in stane vse leto 3 K 20 h ali gld. 1-60. «Soda» in «Primprep>ibo prodajata v Gorici v to- ' bakarni Schw»rz V ŠolSM''ulicMa Jellersitz v Nunski ulici; — v Trstu v tobakami LavrenčiB na trga della Casema in Pipan v ulici Ponte della Fabbra. Odgovorni urednik in izdajatelj Ivan Kavčič v Gorici Tečaj XXXI. (Večerno izdanje.) Uredništvo se nahaja v Gosposki ulici 5t 7 y Gorioi v I. nadstr. Z urednikom je mogoče govoriti vsaki dan od 8. do 12. dopoludne ter od 2. do 5. popoldne; ob nedeljah in praznikih od 9. do 12. dop. UpravniStvo se nahaja v Gosposki ulici št 11. Dopisi nnj se pošiljajo le uredništvu. Naročnina, reklamacije in druge seči, katere ne spadajo v delokrog uredništva, naj se pošiljajo le upravulStvu. ___ Oglasi In poslanic« in »Primorca* So ^Slovansko knjižnico". katera izhaja mesečno v snopičih obsežnih 5 do 6 pol ter stane vseletno 1 gld. 80 kr. — Oglasi v «81ov. knjižnici« se računijo po 20 kr. petit-vrstioa. Bog in narod! rili obrtno znanje stoji globoko po>d i^ku^no^tjo navadnega mizarja. To poslednje &^aslj ka* «jo ti patroni takrat, ko hoCejo govoril'1 o Ona' predku. Tu se vedejo talca okorno iiis^e&^o, kakor — krava v sedlu- Si lokc^mlt^nosL in gostobesedno Časnikarsko f raz^rst^o ^ d& Igo ni obrtno znanje. Obrtniki naj; ostiad^o it^ed obrtniki in naj ondi napredujejo . Mo se hočejo raztegniti na prekmorje, ^or^pa je jako kočljiva stvar —- obrnejo oti| se ti svet v prvi vrsti direktno m&t dr- pesnika*, v Aleksandriji, ki jim je _.z pečati se z ljudmi, ki vidijo P»ivs<*eoiU.es^l)Ci obrtniki pa so jim le ctokil*) lr^|ja sev^edn mizarjev in ne faiovskih, z^barija^vi »a čevljarsko zadrugo bo treba.. C^lj^jo') tf prodajo črne teme pa politikaBttreV v^rii' suknji. Ako bi pa Čakali, da bi ^e fcsjli mizarji sami združili, bi čaikali šej^fco ilo^ge. Ali seveda : kdor se je le-ta trudil, S p združi, kdor gre i zdaj vedno* na* f^kOi la nima nikake zasluge, njetnii se Fsril^i l> rci> okoli glave 1— .Obrtnik i n aj ODjt^an^jo m e d o b r t n i k i in naj ondi n»Fard%iflOa!' kliče ,Norica!* In take bedarije ^e tjsKjol — Pošiljajo jih k dr. Pečniku v A-Jc^aiid%ijo na svet 1 Klerikalni lopovi ! ^"asv^tev^, l& pili načrtov, imamo dovolj i $fl%eb ne klerikalni časnikarski frazerjj., ki šivajo t svojim zlobnim jezikom proti vs^lier^iii Napredku. Ako pa se pobriga kfc.k a^api^dntald lajajo, da dela to iz sebičnih na^n^ovl S takimi lopovi imamo opravili v dejali | Kaplan spravil ,p«|.'<^ii' rfeMi. — V 19. štev. letos smo pričal i doopis ll Ročinja, v katerem je povadnn««, k; # sla jo mahala rocinjski kaplan in. (it*kti inSlgo ,,papež* iz Katnbreskega, proti la&fcci rn^eji m sv. rnisijon. Med potjo se jiiiaa j e p**ipsjb nesreča, da se je s s mod ko ali jfe^lciifeo, vrženo v travo, unela senožd ter jo žp»rcl celo neki senik. Prijeli so ju, lir, Wsj rrf je prišla pred sodnijo, ker poškodovale je ^a< hteval odškodnino. Ubogi Luke je Ml in M odločno, da on ni mogel zasgati, kesr n^i k»«tJi pač pa je kadil kaplan smoclko. šla ili vlitih kaplan je ponudil smodko L.ukč*j, al i 1» Je c^d« klonil, češ, da v hrib ne kadi, L>ač p ||# m, ko pojdeta navzdol. Ako ni ke*dil> Wcd! ^8' 2gati ni mogel. Toda sodni j a je» l)il^n<%|)c?&d' lagi poizvedeb, kakosnih, rte v>ano*, cd drugo instanco in bomo svoj Gšas Od »j- ej P*0' ročali. Za danes le toliko : Pcflcadi ^col^fff^je okoIif in da jim ni dolg cas a p^ j^ilj^jt) seboj kakega Človeka. Marsikdo ^ se ju že praskal za ušesi, ker je prev^C ^" o^ofi nuncev in ž njimi okoli, i*iprs§](d& je že Nz' dihnil: kaj sem se bil obesil tem nb*rju za vrat! Sedaj sem prišel v nes^edo,, -«- IC^do ve, če ne poreCe slično tudi Ujbof i i^Jp^ž' s Kambreškega ?! — Klerikalna požreSnost. - K^o foc žrtovalni so naši prijatelji iz, nas^rot^icsNian ^ tisti takozvani »čisti rodoljubi* , ir* kClo Odc^ lajo edino le v korist narocfca, naj osv>eli celo tukaj v kamenarjevi hiši. Zaupaj mi in zaupajte mi vsilc Ligija je veselo poslušala njegove besede. Vsi, kar jih je bilo navzočih, so radi pogonstva od strani zidov ter sedaj Še radi požara in nereda živeli v strahu in negotovosti. Odhod v Sicilijo bi napravil konec vsemu nemiru, ob enem pa bi jim odprl dobo nove sreče v njihovem življenju. Ko bi bil Vinicij hotel oditi, ž njo samo, gotovo bi se mu bila vpirala, ne hoteč zapustiti apostola Petra in Lina, toda Vinicij je dejal malo poprej: Pojdite z menoj t Moja zemlja ]e vaša zemlja, moje hiše so vaše hiše!« Za to se je sklonila k njegovi roki, da mu jo v znamenje ubogljivosti poljubi, m rekla: »Tvoje ognjišče je tudi moje.« Takoj na to pa jo polije sram, da je izrekla besede, katere je mogla reči po rimskem običaju samo nevesta po poroki, da je vsa zarudela ter stala s po-bešeno glavo, obsevana z rudastim ognjem, pričako-vaje, če se ji mar te besede ne bodo štele v zid. — Toda v Vinicijevem pogledu se je zrkalilo samo neomejeno oboževanje. Obrnil se je k Petru ter dejal: Rim gori po cesarjevi zapovedi. Že v Anciju se je pritoževal, da še ni videl nikdar velikega požara. Ako ga ni bilo strah pred takim zločinstvom, pa si lahko mislite, kaj se še lahko vse dogodf. Kdo vč, če mar ne zapove svoji vojski, da naj pobija rimske državljane? Kdov6, kakšne proskripcije Še nastopijo; kdo v6, če mar vsled tega požara ne nastane domača vojska, glad in poboj ? Zavarujte se torej sami in zavarujte Ligijo. Tam lahko mirno počakamo, dokler ne mine nevihta, na to pa se vrnete znovič- semkaj, da tu sejete svoje seme.« Zunaj od strani vatikanskega polja se kakor vi potrjilo Vinicijevih besed oglasi človeški krik, poln besnote in groze. V tem hipu dospe tudukamenar,! lastnik hiše, ki Čvrsto zapre za seboj vrata ter reče: »Ljudje se ubijajo okrog Neronovega cirka. Sužnji in gladijatorji so napadli meščane.« »Ali čujete?« vpraša Vinicij. »Mera postaja polna,« spregovori apostol, »in nezgoda bo velika kakor morje.* Na to se obrne k Viniciju, pokaže na Ligijo ter »Vzemi to dekle, katero ti je namenil Bog, ter jo ohrani pred nezgodo; pa tudi Lin, ki je bolan, in Uršo naj gresta z vama.« Toda Vinicij, ki je ljubil apostola, zakliče z vso močjo svoje neobrzdane duše: »Prisežem ti, učitelj, da te ne pustim v nezgodi.« »Bog te blagoslovi za tvojo dobro voljo,* odvrne apostol, toda ali mar nisi slišal, da mi je Kristus trikrat rekel nad jezerom: »Pasi moje ovce 1« Vinicij je molčal. »Ako torej ti, kateremu nib^e ni naročil, imeti skr1, zL-me, praviš, da me nočeš pustiti v tej nezgodi, kaT'¦->> moreš zahtevati, da naj zapustim jaz svojo čred6 ob vl^vl vidijo križ in roke, ki jih biagoslovljajo. A med tem se ja zunaj 5ul hrup IjMij, Iti so so med seboj borili, ter praskanje plamenrta ^'»e^ii (Dalje pride.) nastopni slučaj: Prvak v klerikalni gardi ter steiier katoliškega društva v Kobaridu, deževni poslanec L a p a n j a, se je bil pogodil z občino Kred, da razdeli občinska zemljišča, in sicer za svotico 5000 K, reci pet tisoč kron. Ali dolgo časa ni bilo ne duha ne sluha o taki razdelitvi, končno pa, ko so bili kmetje že nestrpni, je poveril to delo g. Srurekarju, kateri je izvršil to delitev v popolno zadovoljnost občine Krejske. Občina je plačala Lapanji.z.a to delo 5000 K. Gosp. katoličan Lapanja je VtaKhit**Fd •teip,,*ar gVoj žep 4200 K, ubogih 800 K, reci osem sto kron, je pa dal g. Smrekarju. Cesar ni mogel Lapanja kot izučen zemijeni*rec izvesti ter je odlašal to od časa do časa, tisto je izvršil končno samouk Srarekar, in Lapanja je posodil le svoje ime,-*4n-za fca~ podpis je dobil 4200 K, oni ubogi revež, pravi delavec, pa le 800 za vse ono ogromno delo, vzorno l izvršeno. Tako je plačal »zemljemerski j podjetnik* svojega delavca. Radovedni smo, ali bodo imeli krščanski socijalistV na čelu jim dr. Krek in Abram. grajalno besedo za tako izkoriščanje našega ljudstva. — Naši »Kotarji* razvidijo iz tega, kako požrtovalni so oni gospodje, ki nosijo veliki katoliški zvonec po Kobariškem, Borjancem pa priporočamo, da ga prihodnjič zopet volijo za poslanca. »Prismojencu* in .Norici" je dana tu lepa prilika, študirati razliko med odvetniškimi tarifi in tarifom tega jim z dušo in telesom udanega prvaka.------- V ostalem pa je zemljemerec Lapanja sploh znan po svoji zanikernosti v svojem poklicu. O njegovih sposobnostih utegnemo še govoriti, kaže jih tudi gorenji slučaj. Ali tim bolj ga vidimo, kako se rad potika po farovžih, kjer se obilo in dobro je, pije in zabava, toda pritožbe o njegovi naravnost brezvestni lenobi so pa tudi na dnevnem redu, tako da se, morajo občine ž njim pravdati. En tak slučaj nam je znan iz zadnjega časa; svoj čas bomo o njem poročali. Kaplan Abram v Bolcu je hitel v ponedeljek zjutraj na pošlo z debelim pismom. Videli so ga in rekali so: joj, to bodo fa-rovški listi zopet polni laži. — In res je povedala .Norica* od torka, da je prejela iz Bolca obširno poročilo, da ga v isti številki niti ne more objaviti; zato se je le malo zlagala. Govori o 170 udeležnikih klerikalnega shoda, dočim so tvorili Gabrščekovo gardo »dajčnacijonalci* s Srpenice, nekaj zapeljancev iz Cezsoč? in nekaj drugih turbulentnih elementov. — Farški lažnik jo videl pri klerikalnem shodu 170 mož, dočim je res, da mož ni bilo 50, z vsemi otro-eaji vred pa ne 70. — Na shodu narodno-napredne stranke pa je bilo 178 mož, katerih imena so bila napisana, in se je vladin zastopnik prepričal v smislu zakona o shodih. S Srpenice so bili le štirje navzoči, od klerikalcev pa edini kurat, ki je tako lepo opisan v današnji »Soči*. To so ugledni srpeniski možje. Gospod Logar pa, ki je vseskozi možak naprednega mišljenja, ni sani kriv, ako razume nemščino mnogo bolje nego svoj materni jezik, katerega ni zatajil. Ako kedaj kakega klerikalca imenitno »ožehta*, se posluži nemščine, ki mu izborno teče; odtod jeza kaplana Abrama. — Ako bi g. Logar ne mislil s svojo glavo ter ponižno capljal za politikujočimi nunci, tedaj bi gotovo ne bil »dajčnacijonalec*! Čezsoča je poslala 68 mož, ki niso nič zaslepljeni, marveč so vrli možaki, ki mislijo s svojo glavo, ne potrebujejo Abramove, Klerikalca ni bilo iz Cezsoče niti enega, ker ga ni! Živila Cezsoča! — Vsi drugi Bolčani pa, okoli 100 na številu, so po poročilu kaplana Abrama le turbulentni elementi, t. j. Življi, ki so le za zdražbo, za prepir, za nemiri — Take lopovščine govori kaplan Abram. Ali Bolčani mirno vtaknejo v sep toliko lumparijo? — Resnica je, da so se obnašali Abram in vsi njegovi pomagači tako surovo, da bolj že ni mogoče. Pijani pekovski pomočnik je preklinjal kakor obseden, tolkel po mizi in grozil s pestmi. Za resolucije, sklenjene na tistem klerikalnem shodu, se pač nikdo ne bo brigal. V farovškem društvu ni niti enega vplivnega moža iz Bolca in okraja. Od župana v Logu pričakujemo, da ostane mož; uzomega katoličana Ekseljna (kdo ga ne pozna?! ga morda naslikamo!) kaplanu Abrarau pa od srca privoščimo. Ko bi Kristus prišel v Bole, bi vzel korobač v roke in — tekli bi, Ekselj prvi, za njim pa kaplan Abram l Razsodbo naj t. sodišča v pravdi proti »Gorici* priobčimo prihodnjič, in sicer v izvirniku, da ne bo »Norica« zopet dlak Cepili in sumničila. — S tem bo najlepše zavrnjena nesramnost »Gorice*. Danes smo imeli nujnejšega gradiva, razsodba pa lahko čaka. Iz Bolca. — »Kaplanu Abramu je za njegove hujskarije vedno na razpolago občinski hektograf. — S kako pravico se ga poslužuje? Kdo to dovoljuje? — Radovednež*. V Kobaridu dobe nunci celega okraja v gostilni »pri Nemcu* posebno poletno utico, kjer bodo klicali točo, ogenj in žveplo nad vse naprednjake. — Zato pa se one gostilne drugi posvetnjaki bolj ogibljejo. Kam ar se nunci zaženejo, nič blagoslova sebe j ne prinesejo. Tudi oni krčmar se bo za tako leto še bridko praskal za ušesi! T Podgort je bil nastal te dni zopet mul štrajk. Delavcem v tovarni za celuloze je rekel delovodja, da ravnatelj ni zadovoljen* z njihovim delom, ter je prišel tudi sam, jim to povedat. Delavci so se sklicevali na slabe stroje, in pa, ako hoče še točnejše delo od njih, jim mora povišati zaslužek. Prišlo je do nekakega prerekanja med delavci in ravnateljem, kateri jim je končno rekel: »Ihr konnet gehen.* Delavci so šli se pritožit na glavarstvo, kjer so jim obljubili pomoč. Sedaj so šli zop*>t na delo, ali ako se jim ne vstreže tekom 14 driij,*začno štrajk od kraja. "^~~~Klerfftfthja drznost. — Dunajska »I n-formatijn* je prinesla iz Gorice dopis, ki je skrbno opozarjal vlado na nevarnost, ako zmagajo slovenski liberalci v deželni zbor na celi črti, češ: Ti vlada imaš vendar še kaj moči, j>ritisni jih. — Mi smo namignili, odkod bi utegnil priti ta dopis, ali »Gorica* se je hrabro odrezala, da — oni dopis je prišel od naše strani.....Ali so čitatelji »Norice* zares sami butci, da se drzjpe preobračati take drzne kozolce? Za krošnja!je.; — Z ozirom na neko vprašanje na shodu v Bolcu naznanjamo, da je dr. Turna predložil že v soboto deželnemu zboru predlog, ki pozivlje vlado, naj se naredi izjema za ves tolminski okraj, posebno pa še za pohiševalce z optičnimi izdelki. — V državnem zboru se ista zahteva ponovi. — S tem bo storjeno v javnosti vse, kar je mogoče. ZasramoTalcem tržaških Slovencev. Včerajšnja »Edinost* je napisala pod takim zaglavjem jako umesten članek, v katerem pravi, da vsemu slovenskemu svetu je znano, kakšne krivice morajo trpeti katoliški tržaški Slovenci. Nekdaj je bilo po tržaških cerkvah povsod slovensko bogosluženje, ali sedanja cerkvena oblast je začela vse ubijati. »Edinost* noče kriviti pri tem tržaškega škofa, ker je znano, da so ga uklonili v verige, in na teh verigah so kovali tudi c. kr. moderni latinsko-nemški škofje, mnogi slovenski svečeniki, profesorji bogoslovja in doktorji sv. pisma. Zato se v Trstu ne dovoljujejo Slovencem več niti cerkvene bratovščine, cerkvene zastave in niti slovenske cerkvene duhovne vaje. Proti Slovencem je nastopilo vse, kar ima upliv v tem pogledu, na čelu tega grdega boja pa stoji italijansko - latinska duhovščina ! Glasilo kranjskih duhovnikov nima srca za tržaške Slovence, ono zasramuje sv. Cirila in Metoda, Nemci in Latinci so jim vzor, »Prim. List* je v borbi proti tržaškim Slovencem na strani »Amikovcev*. —------ »Slovenec" glede" na slavnost »Kola* ni imel drugega, nego da jo hudobno podtikal, da so slovenski možje krivi, da ni bila zastava cerkveno blagoslovljena in — tako pravi »Edinost* doslovno •— »tako zakriva onega glavnega sovražnika v Gorici, ki je pomagal še celo Jurizzi do zmage !* Kat. stranka na Kranjskem je v cerkvenih stvareh prestopila popolnoma v nemško*latinski tabor, in tudi narodno je začela zapuščati slovensko stvar. Dalje vpraša »Edinost*, zakaj ni bilo nobenega zastopnika kat. stranke pri razvitju zastave. Odgovor utegnejo dati Italijani v Kopru, ki so bili priredili demonstracijo na čast Missije! ,Ed." skončuje: »Zato, »Slovenec", — ako hočeš biti pravičen, ne napadaj tržaških Slovencev, ampak ono nemško-latinsko glavo v Gorici!* — To je bila enkrat moška beseda, izgovorjena ob pravem času in na pravem mestu ter nevstrašeno, marveč odkrito! Veseli nas, da se jasni in da se v javnosti vedno očitneje spoznava, kje tiči velik del našega splošnega zla! Mrene padajo z očij, oči se odpirajo, da ljudje vidijo .... to je dobro znamenje za prihodnjost! — Manj brlge za politiko, vefc za cerkev! — Tako se more zaklicali današnji dan marsikateremu nuncu, ki pozablja že na predpise cerkve, ker se peča preveč s politiko. Po šempaskem polju je bilo zadnji čas premnogo govora o tistem znanem zbesnelem oseškem kuratu Knavsu, ker je hotel nekoga poročili, čeprav je imel živ zadržek. Ljudje so zbijali šale na račun Knavsa, ki niso bile zanj nič kaj laskave. Slednjič je posegel vmes črniški dekan, ki je prepovedal poroko. Tisti tako »kunštni* Knavs je ostal blamiran, ljudstvo pa je reklo: He, vidite, pa smo le imeli prav! Več brige za cerkvene reči, g. Knavsek, pa manj politike in manj »farbanja* ljudstva! Lovre Točobran v Dombergu so tudi »kunšten* gospod, pa mogočen; pa saj so za župnika. Vendar pa jim je bilo nekaj spodletelo pri neki poroki. Nekega ženina in neveste ni hotel poročiti, češ, da sta v žlahti. Ženin je moral v Gorico v ordinarijatsko pisarno, kjer se je dognalo, da je trditev Lovretova napačna. Ženin je dobil pisanje, da se sme poročiti in poročil se je. Lovre Točobran je jeden velikih politikonov. Premalo se briga za cerkvene reči, preveč pa za politične, zato pa ne more razsoditi v še tako neznatni stvari, in radi tega pošilja ljudi v Gorico, da mu prinašajo na dom — bla-mažo! Kolikor bolj se urijo v svoji »politiki*, toliko bolj pozabljajo na cerkvene reči. Je umevno, ker politiko smatrajo za "poglavitno, drugo je vse podrejeno. In kaj še le bo ? — Ali enkrat mora le priti do tega, da ljudstvo takim zanikernežem obrne hrbet! Društvu za podporo rokodelcev v AjdovSčiui bo imelo v nedeljo dne* 28. t. m. v društveni sobi svoj redni polulelni občni zbor. Dnevni red: Poročilo tajnika, blagaj- nika in posamezni nasveti. Zborovanje prične točno ob 4. uri pop. Ako bi pa ne bilo ob istem času pričujočih zadostno število udov, se bo vršilo zborovanje ob 41/, popoldne pri vsakem številu članov. Drobiž. — Pred tukajšnjo okrožno sodnijo sta bila obsojena na 3, oziroma 2 meseca zapora Iv. Poberaj in Gabr. Grosar iz Solkana, ker sta bila pretepla dn6 24. marca t. 1. nekega Ant. Gleščiča. V sobota, .okoli 5. ure pop. bo komi-sijonalni ogled škode," katero je napravila škoda med 10. in 14. t. m. v Ajševici. Tako poroča magistrat v Gorici. Tatovi imajo v gostilni na Goriščeku (Katerini) posebno srečo. Ze tretjič so obiskali krčmarja po noči, in sicer sedaj v noči od sobote na nedeljo ter so pobrali 24 nožev, vilic, žlic, žličk, pršuta, salama, sardel, jajca so popili, se najedli surovega masla, kruha itd., potrgali servijete ter jo odkurili, ne da bi jih bil kdo opazil.,________ _______ 45-lefnl zidar Jos. Pelerin iz Ločnika je padel te dni v vodnjak, globok 7 m. Izvlekli so ga na dan precej pobitega, vsled česar je moral v bolnišnico. * Just Rijavec iz Vitovelj je šel v gostilno Jos. Humarja, kjer so ga trije, to je Anton Gruden, Jos. Brankovič in Ign. Rijavec pretepli ter poškodovali na nosu, vsled česar je prišel v tukajšnjo bolnišnico. Povoda k temu ne ve navesti! Baje so hoteli drugi dan nabiti še ženo Rijavčevo. Dn6 23. t. m. je treščilo v pisarno poštnega in brzojavnega urada v Mirnem. Strela je šla pri zaprtem brzojavnem aparatu po odvodni žici v zemljo ter se je pri tem dotaknila nog slikarja, ki je baš slikal pisarno; v nogah občuti bolečino. Razgled po svetu. Soproga nadvojvode Franca Ferdinanda, princezinja Zofija Hohenberg (komtesa Ghotek) je povila, kakor poročajo z Dunaja, v gradu Konopiču na Češkem včeraj v jutro deklico. Spomenik Rossettlju v Trstu. — Kdo med nami ne pozna tiste »Nella patria di Rossotti'' — —, katero so peli včasih Italijani na naša ušesa po dnevi in po noči. Temu Rossettiju postavljajo v Trstu - pred vhodom v javni vrt spomenik, Spomenik je i že gotov, aH kar nič se jim ni mudilo z odkritjem. Mislili so tako-le na veliko demon- j stracijo, ki bi dišala po irrcdcntizmu in ! ranjki IlosseUi bi bil nekdanji nosilclj takega " irredentizma. Ali glej! List »Avanti* je dokazal neovržno, da Rossetti je bil koncili-janten mož, dober Avstrijec in je rad govoril slovenski! Tablcau! To je italijanski gospodi zaprlo sapo, da lepo molče. Mislili so postaviti spomenik irrcdentarju, postavili so ga pa dobremu Avstrijcu in koncilijanlni duši! Spomenik Rossetiiju so odkrili davi brez najmanjše slavnosti. Grof GJuro Jelačle*. — Umrl je jeden najznamenitejših hrvatskih velikašev in rodoljubov, grof Gjuro Jelačič, podmaršal v pokoju, v 96. letu svoje dobe. Svojo vojaško karijero je pričel leta 1824., leta 1848/49. je bil v Italiji v vojski, kjer je bil odlikovan za sijajne zasluge koi jeden najhrabrejših častnikov. Leta 1861. je kakor podban hrvatski položil prisego. Takrat je govoril, da bi videl svoj narod rajši pod turškim jarmom nego pod absolutnim uplivom katerega si bodi omikanega naroda. Turek se zadovoljuje z životom svojega sužnja, civiliziran narod pa zahteva tudi njegovo dušo. Ko je stopil v pokoj, se je udeleževal L*:vahno političnega gibanja in še v starosti 84 let je glasoval v sabnru za predlog o zjedinjenju Dalmacije s Hrvatsko. Slava njegovemu spominu! Iz Hareztg, okraja koperskega, poročajo, da je napravila toča velikansko škodo. Padala je kakor pest debela toča neprenehoma tri četrt ure. Selo izgleda kakor po zimi. Uničeno je ne samo za letos marveč ne bo pridelkov za več let; to velja zlasti o grozdju in sadju v selu Labor, — Selo šteje 40 hiš, škode je za 100.000 K. Ljudstvo nima Živeža, po zimi pa nastane prava lakota. — Darove za te reveže sprejema županstvo v Marezigah, okraj koperski. Mažarsko sleparstvo. — Za gmotni napredek Ogerske se je od leta 1881. do 1900. porabilo 329,125.083 gld., v korist Hrvaške pa 547.500 gld., pa še od teh je ostal zopet večjidel Mažarom, ker se je pri zidanju mostov in drugih podjetij rabilo večidel mažarsko gradivo. A Čemu mora Hrvaška trositi svoj denar pri takozvanih zajedniških (skupnih) stroških? Leta 1896. je morala dati HrvaŠka svoj del za spomenik Arpada v Budimpešti, ki je stal 802.624 gld., potem za sedem spomenikov na raznih krajih dežele, za kip sv. Štefana v Budimpešti 300.000 gid. in m ustanovitev muzeja lepih umetnosti v Budimpešti 3,200.000 gld. Tako Mažari izrabljajo Hrvate, dočim ti ne dobe niti onega, kar jim gre po postavi za najpotrebnejše stvari. Mažari tudi niso pokazali Hrvatom nikdar točnih računov o hrvaških dohodkih, da bi se jim prezgodaj ne odprle oči. O shodu »Slovenskega kmetskega društva* r Prlstovi na Štajerskem čitamo v »Slov. Nar.* tako-le brzojavno poročilo: Shod »Slovenskega kmetskega društva* v Pnstovi Izvršil se je sijajno in v najlepšem redu. Navzočih nad 300 kmetov. Duhovniki priredili v treh farah procesije, da se shod ne bi posrečil. Ob prihodu kmetov iz sosednih občin se je streljalo. Ob cesti postavljen slavolok z napisom: »Čast zavednim kmetom*. Govorili kmetje Jože Kregar, Jakob Vrečko in Jakob Zdolšek. Navdušenje mej kmeti velikansko. Društvenega predsednika Jakoba Zdolšeka, po domače Suca iz Ponikve, so kmetje dvignili na rame. Po kmetih stavljene in utemeljevane resolucije za ustanovitev kmetijske šole v Šmarju, za določitev kmetov-kandidatov pri prihodnjih deželno-zborskih volitvah, za vpeljavo splošne, tajne in direktne volilne pravice in za pomnoženje poslanskih mandatov v kmetskih občinah, za prireditev shoda slovenskih štajerskih kmetov in ustanovitev napredne slovenske kmetske stranke so bile soglasno sprejete. Soglasno se je tudi v resoluciji obsodila abstinenčna politika slovenskih Štajerskih poslancev. Kmetje— so zahtevali, da pridejo poslanci med svoje volilce in prirede ljudske shode med kmeti in ne zaupne shode med gospodi v mestih, Dr. Ante Tresle* - PaviČJč, glavni urednik »Hrvatske* v Zagrebu, je bil v torek obsojen na 2 meseca zapora radi zapeljevanja z obečanjem ženitve učiteljici Slavi Srkulj, katera se je pretekli teden vslrelila pred stanovanjem Trešičevim, ker jo je baje zavrnil. Proti obsodbi je vložena pritožba ničnosti, — Klub stranke prava ima danes radi tega sejo, Novo pcncmcovalno sredstvo za Poljake. — Poljske vojake-novince je zdaj pruska vlada sklenila izvežbati v izključno nemškem jeziku. Vsak vojak pa, ki radi nezadostnega znanja nemščine ni zadostno iz-vežban, mora služiti mestu dveh tri leta pri vojakih. Tako hočejo Prusaki vzeti Poljakom njih materinski jezik. Pfuj Germanom! Waldersoo se vrača v Evropo na la-diji Gera. Na potu skozi sueški kanal je bila ladija pozdravljena od neke francoske Indijo z ura-klici ter so se na ladiji Gera temu odzvali. Gera S3 ustavi baje tudi v Malti, h Port Saida je odšla 24. t. m. Crlspl, znani italijanski državnik, je bil te dni nevarno obolel ter so pričakovali smrt. Danes pa trde poročila, da se mu je obrnilo na bolje. Zakon o direktnih volitvah v kmetskih občinah je sprejel dež, zbor solnogralki, ki je pomnožil ob jedem število mandatov v mestih in v kmečkih občinah za % Šlezijski dež. zbor je vrnil po dolgi razpravi vso volilno reformo