Opis
Primarni cilj evropskega zelenega dogovora je premik k podnebni nevtralnosti na socialno pravičen in vključujoč način. V ta namen je EU vzpostavila t. i. Mehanizem za pravični prehod (JTM), ki bo zagotovil finančno in tehnično pomoč regijam EU, ki jih je prehod v zeleno gospodarstvo najbolj prizadel. Poleg zagotavljanja zadostnih virov in tehnične pomoči za njihovo uporabo pa je ključni dejavnik za uspešen prehod v regijah, odvisnih od premoga, vzpostavitev učinkovitih mehanizmov spremljanja/ocenjevanja in modelov upravljanja na podlagi krajev, kar izraža odmik evropske politike od horizontalnih politik in politike ene velikosti za vse. To se izvaja iz dveh razlogov: (a) uporaba lokalnega znanja in lokalnega teritorialnega kapitala učinkovitejše rešuje probleme in (b) prenos ravni odločanja in izvajanja politik čim bližje državljanom, ki se jih neposredno tičejo. Učinkovit model upravljanja pa mora spremljati učinkovit mehanizem znanstvenega opazovanja, analiziranja, ocenjevanja in oblikovanja utemeljenih političnih predlogov. Vzpostavitev in delovanje Observatorija za pravični prehod bi lahko bil dragocen podporni mehanizem, če bi imel predpostavko o večnivojskem strokovnem znanju in objektivnosti, globokem poznavanju lokalnih posebnosti in legitimnosti za institucionalno zastopanje javnega interesa na lokalni ravni. Takšen observatorij bi lahko deloval kot neodvisno ocenjevalno telo (z občasnimi poročili ali osredotočenimi študijami) poteka programov energetskega prehoda, pri čemer bi prepoznaval morebitne težave, beležil vplive, rezultate in izide ter tudi predlagal politična priporočila. Glede na to, da načrti pravičnega prehoda vključujejo številne pomembne transformacijske politike in transformativne načrte, se postavlja ključno vprašanje, ali imajo regionalni in centralni oblikovalci politik orodja za ovrednotenje teh transformacijskih politik in transformativnih projektov. Pri tem je potrebno oblikovati modele vrednotenja na podlagi vnaprej določenih indikatorjev in meril, ki jih bomo opredelili v okviru javne razprave. To bo na eni strani zagotovilo objektivnost na podlagi skupno dogovorjenih kazalnikov in ciljev ter na drugi strani legitimnost in sprejemljivost tako strateških politik kot posebnih naložbenih načrtov. Ta dokument skuša preučiti, v kolikšni meri obstaja prostor za vzpostavitev platform observatorijev za pravični prehod vzdolž območij, ki so odvisna od premoga. Natančneje bo preučen potencial mehanizma za opazovanje, analizo in vrednotenje prehoda na čisto energijo ter za zagotavljanje trdnih političnih priporočil. V ta namen bodo observatoriji pravičnega prehoda delovali kot neodvisen ocenjevalni mehanizem, ki bo pripravljal poročila in študije o prehodu na čisto energijo, ki temeljijo na dokazih. Na podlagi tega bodo observatoriji lahko predložili redna poročila, ki bodo temeljila na kazalnikih, primerjalnih analizah in priporočilih politike. Poleg tega bi lahko takšni mehanizmi okrepili povezovanje tako na ravni EU kot na nacionalni in lokalni ravni ter spodbudili znanstveni dialog in razpravo o prehodu na čisto energijo.