Opis
Izhodišča: Za kakovostno zdravstveno varstvo je ključna varnost pacientov in prizadevanja za njeno izboljšanje sobistvenega pomena za doseganje splošnega zdravja in izboljšanje izidov za paciente. V Sloveniji kultura varnostipacientov še ni sistemsko urejena. Redno ocenjevanje kulture varnosti je pomembno za opredelitev področij, kjerso potrebne izboljšave in za zagotovitev najboljše možne oskrbe pacientom. Namen raziskave je bil oceniti kulturovarnosti pacientov med zaposlenimi v Zdravstvenem domu Ljubljana (ZDL).Metode: V decembru 2022 je bila izvedena presečna raziskava, v katero so bili povabljeni vsi zaposleni v ZDL (n= 1564) iz različnih poklicnih skupin. V anonimni elektronski anketi so izpolnili slovensko različico “Medical OfficeSurvey on Patient Safety Culture” (MOSPSC). Za vsako dimenzijo varnosti je bil v skladu z navodili izračunanpovprečni odstotek pozitivnih ocen.Rezultati: Končni vzorec je vključeval 377 udeležencev (24,1 % odzivnost) različnih poklicnih profilov, med katerimije bilo 345 (91,5 %) žensk. Njihova povprečna starost je bila 44,5 leta (SD 11,1), s povprečno delovno dobo 20,1leta (SD 12,1). Delež pozitivnih ocen vseh MOSPSC dimenzij je znašal 59,6 %. Kultura varnosti je bila identificiranakot močna v 5 dimenzijah: Izmenjava informacij z drugimi okolji (93,5 %), Organizacijsko učenje (90,2 %), Seznamtežav glede varnosti in kakovosti bolnikov (88,1 %), Sledenje/nadaljnja oskrba bolnikov (76,2 %) in Timsko delo(75,0 %). Šibka kultura varnosti je bila prepoznana v naslednjih dimenzijah: Delovni pritisk in tempo (10,7 %),Podpora vodstva za varnost bolnikov (27,1 %), Odprtost komunikacije (40,9 %), Pisarniški procesi in standardizacija(48,2 %) ter Skupna ocena kakovosti in varnosti bolnikov (49,4 %). Ugotovljene so bile razlike med dimenzijamiMOSPSC in posameznimi enotami ZDL, starostjo zaposlenih, različnimi poklicnimi profili in trajanjem zaposlitve.Zaključek: Zaznava kulture varnosti pacientov v ZDL je bila ocenjena kot pozitivna v petih dimenzijah MOSPSClestvice, vendar so bila prepoznana tudi šibka področja, ki potrebujejo izboljšave. Pomembno je, da vodstvo ZDLobravnava ta vprašanja, preoblikuje procese in izvaja strategije za zmanjšanje števila incidentov, povezanih zvarnostjo pacientov. Potrebno je spodbujati pravično kulturo in ustvariti okolje, kjer bodo zaposleni brez zadržkovporočali o potrebnih izboljšavah, storjenih napakah in se iz njih učili. Nenehno prizadevanje, spremljanje inizboljševanje prispevajo k zagotavljanju varne, učinkovite in kakovostne oskrbe pacientov.