Opis
Raziskali smo obremenitve s hrupom mladih, ko poslušajo glasbo s slušalkami in ko se zadržujejo v prostorih za zabavo. Opravili smo fizikalne meritve glasnosti in računsko ovrednotili, kolikšne so energije in s tem povezane razlike v tlakih, ki delujejo na bobnič ušesa ter se preko slušnih koščic in membran prenašajo v notranje uho. To nam omogoča razumeti učinke zvoka na naše uho in s tem razumeti, zakaj nam lahko tako hitro, še preden se zavemo, začutimo, ali bi sploh pričakovali, glasna glasba v slušalkah, v diskoteki ali na javnem koncertu poškoduje sluh. V raziskavi smo izmerili, kolikšne so glasnosti, pri katerih mladi običajno poslušajo glasbo s slušalkami in tudi kolikšne so glasnosti v prostorih diskotek, na dijaških zabavah in na koncertih. Za meritve energije zvoka, ki deluje na bobnič pri poslušanju glasbe s slušalkami, smo posebej v ta namen izdelali model zunanjega ušesa z uhljem in sluhovodom, ki je v naravni velikosti, z dejanskimi lastnostmi stoječega valovanja v sluhovodu in z ojačitvami zvoka, ki so karakteristične za naše uho. Model je natančno opisan, tako da ga lahko bralec po zapisu v nalogi izdela tudi sam ter uporabi za podobne in nadaljnje meritve. Rezultati raziskave, ki temeljijo na meritvah z modelom in na meritvah z dijaki, ki so uporabljali različne tipe slušalk, jasno kažejo, da mladi pogosto poslušajo preglasno glasbo, ki lahko poškoduje sluh. Tudi glasnosti v prostorih z glasbo, kjer se mladi pogosteje zadržujejo, so velikokrat krepko nad mejno vrednostjo. Za analizo in vrednotenje naših meritev smo dodatno izvedli še anketo, s katero smo ugotovili, da srednješolci ne poznajo povezave med glasnostjo in energijo zvoka, ki je logaritemska. Neznanje oz. nezadostno poznavanje fizike zvoka je ključen razlog za lahkomiselnost in prepogosto izpostavljanje visokim glasnostim zvoka, ki kvari sluh mladih. Zato smo v želji po izboljšanju stanja na osnovi rezultatov raziskovalne naloge oblikovali še nekaj priporočil za dodatno obravnavo fizikalnih vsebin o energiji zvoka v srednji šoli.