Opombe
Reklamni oglasi so sestavni in nepogrešljiv del družbe. Kot medijska besedila, ki naslavljajo množice, imajo velik vpliv na družbo. S tem, ko vstopajo v zasebni svet potencialnega potrošnika, tudi odsevajo in predpisujejo vrednote in norme skozi jezik, ki ga uporabljajo, ne samo obveščajo, kaj je novega na tržišču. Cilj te doktorske disertacije je raziskati in opisati pojavnost in rabo jezika vrednotenj v britanskih reklamnih oglasih, ki naslavljajo predvsem ženske, in njegov družbeni učinek s pomočjo modela jezika vrednotenj, ki sta ga razvila Martin in White (2005), kot analitičnega sredstva. Jezik vrednotenj je eden od treh diskurzno-semantičnih virov, ki ustvarjajo medosebne pomene. Razdeljen je na tri kategorije/sisteme - odnos, stopnjevanje odnosov in vključenost. Odnos zajema vire za izražanje čustev, za vrednotenje obnašanja (za izražanje sodb) in vire za vrednotenje stvari. Odnosi so lahko izraženi neposredno in posredno, imajo pozitiven ali negativen status ter so lahko stopnjevani. Pri vključenosti gre za vire v izjavah, s katerimi avtorji/pisci (besedilni glasovi) izrazijo svoj položaj do drugih trditev in mnenj v smislu sprejemanja ali zavračanja oziroma dopuščanja in nedopuščanja alternativnih mnenj (glasov). Glavni cilj disertacije je prepoznati in analizirati vse neposredne in posredne odnose, njihove tarče in status v njih, načine stopnjevanja odnosov, načine vključenosti, leksikalno-slovnične izvršitelje neposrednih odnosov ter vire izjav v vsakem reklamnem oglasu. Analitični del disertacije zajema kvantitativno in kvalitativno raziskovalno metodo. Izračunani so povprečni deleži posameznih kategorij jezika vrednotenj in njihovih podkategorij, tarč odnosov, pozitivnega in negativnega statusa v odnosih ter leksikalno-slovničnih izvršiteljev neposrednih odnosov za 200 reklamnih oglasov na osnovi predhodno pridobljenih podatkov za vsak reklamni oglas posebej, čemur sledijo interpretacija rezultatov, opis in razlaga o značilnostih in posebnostih izbranega jezika vrednotenj. To daje vpogled v pogostnost pojavljanja jezika vrednotenj, njegovo manifestacijo in preference pri izboru jezika vrednotenj kot tudi vpogled v sistem vrednot. Raziskava je narejena znotraj teoretičnega okvira sistemskega funkcijskega jezikoslovja, ki opisuje jezik kot družbeno prakso, pri čemer je jezikovni izbor odvisen od funkcij, ki jih človek/besedilo želi izpolniti. Na ta način igra kontekst pomembno vlogo pri analizi jezika in torej pri analizi jezika vrednotenj. Z upoštevanjem sobesedila, konteksta in kreativnega jezika (npr. izpusti, kratki stavki, besedne igre, metafore) reklamnih oglasov disertacija prikaže tudi nekatere pomembne načine prepoznavanja odnosov in tarč ter posledično vrednot z osredotočanjem na druge lingvistične in druge vire kot tudi na vzajemno delovanje kategorij znotraj jezika vrednotenj in njihovo povezavo z drugimi elementi. Disertacija prav tako osvetli nekatere pomembne pragmatične namene rabe stopnjevanja in vključenosti.