TIM vsebina 6 Leto VII. Februar 1969 revija za tehnično in znanstveno dejavnost mladine g Portreti slovenskih znanstvenikov — prof. dr. France Avčin ■ Izdelajte jih sami: Marija Andoljšek BI Vrtljivi predalčki za drobni material: Arpad Šalamon | Stoječ okvirček za fotografije: D. Mehora | Osnovni elementi radiotehnike: Vukadin Ivkovič | Akumulator: J. Bohm | Jadrnica na ledu in snegu: Lojze Prvinšek | Album za znamke — nagradni izdelek: Lojze Prvinšek | Poskusi v kemijskem laboratoriju: Tita Kovač ■ Zabavna fizika: po J. U. Pereljmanu, priredila Anka Vesel B Mali Timov tehniški slovar: Lojze Prvinšek ■ Kako se je rodila tehnika — kulturna prvina človeštva: M. Mehora | Zanimivosti: D. Mehora ■ Mladi fotoamaterji: Vlastja Simončič | Premisli in ugani: Pavle Gregorc Izdaja tehniška založba Slovenije — predstavnik Dušan Kralj. Urejuje uredniški odbor: Odgovorni urednik Drago Hrvacki, tehnični urednik Ciril Barborič, oprema Drago Hrvacki. Tim izhaja 10-krat letno. Letna naročnina 12 dinar¬ jev, posamezna številka 1,20 din. Revijo naročajte na naslov: TIM Ljubljana, Lepi pot 6, pp. 541/X. Tekoči rač. 501-3-156/3 — Revijo tiska tiskarna Kočevskega tiska v Kočevju. Po¬ štnina plačana v gotovini. PORTRETI SLOVENSKIH ZNANSTVENIKOV prof. dr. Irance avčin France Avčin se je rodil v Ljubljani 6. oktobra 1910. V Ljubljani je hodil v šolo do sedanje Fakultete za elektrotehniko, kjer je diplomiral 1. 1934. Tu je bil 1. 1939. promoviran za doktorja tehniških ved, 194L pa izvoljen za docenta. Od okupacije je sodeloval v boju proti mračnim silam, ki so se namenile izbrisati slo¬ venski narod z obličja Zemlje, po zlomu Italije kot partizan prostovoljec. Bil je inštruktor v oficirski šoli GŠ NOB in POS, nato član Znanstvenega inštituta pri SNOS. Konec L 1944. so ga poslali v Beograd h komisiji za gospodarsko obnovo države, od aprila do oktobra 1945 pa je deloval z isto nalogo v Švici. Jeseni 1945 je postal izredni in nato redni profesor na svoji matični fakulteti, kjer deluje še da¬ nes na polju elektromagnetskih merjenj. 1. Mimo Vaše strokovne obveznosti — predavanj na elektrofakulteti — ste tudi avtor znanstvenih del s področja elektro¬ tehnike, pisec poetične knjige »Kjer tišina šepeta«, veliki ljubitelj in vnet zagovornik neoskrunjenih lepot naše zemlje, strokov¬ njak za balistiko (nauk o izstrelkih) in ver¬ jetno še nismo našteli vseh Vaših konjič¬ kov. Katera od teh »ljubezni« Vaš sprem¬ lja najdlje — od otroških let dalje? Res najdlje, prav od otroških let, me spremlja ljubezen do žive, nepokvarjene narave. Vcepil mi jo je oče geometer in lovec. V naravi sem vselej našel pribeža¬ lišče, zatočišče in zdravilo za vsakršne bo¬ lezni, ki so se me kdaj lotile. Duševnih je bilo nemalo, telesnih pa prav zaradi vselej kar se da naravnega življenja komaj kaj, če ne štejem zlomov kosti v težjih špor¬ tih. Toda tudi te mi je vse izlečila do¬ končno predvsem narava v sodelovanju s trdno voljo, ki je pol uspeha. Menim, da je človek, ki ne živi z naravo, ki se je lo¬ čil od nje, samo pol človeka, tako kot je inženir brez Prešerna samo suh obrtnik. Tudi zato sem tako neizprosen do vsega, kar uničuje živo naravo. Zato sem vam tu¬ di napisal knjigo »Človek proti naravi«. O mojem življenju z Naravo pa govori knjiga »Kjer tišina šepeta«, ki jo omenjate. Res, vesel sem, da jo je toplo sprejela da¬ našnja tako »moderna« mladina. 161 2. Vaše vsestransko razgibano in bo¬ gato delo Vas najbrž sili v to, da imate hkrati »več želez v ognju« kot pravimo da se torej ubadate z več stvarmi istočasno. Katera od teh nalog js zdaj na prvem me¬ stu? Zavedam se, da je smotrneje imeti v ognju eno samo železo, a to zelo vroče. Toda ta svet je preveč zanimiv, hkrati pa za inženirsko pamet preveč zmeden, da bi se mogel ukvarjati le z enim samim od vseh njegovih naštetih vprašanj. Ker ne poznam sle po slavi, sem se vselej ukvarjal z zanemarjenimi, nehvaležnimi področji; znanosti. Prvo je bilo vnesti red v osnove, metrologije, nauka o merjenju, doma, pa tudi na mednarodni ravni. To je vsebina knjige »Osnove metrologije« (Državna za¬ ložba 1952). Zadnje bo red v magnetiki,: nauku o magnetizmu, važni sodobni panogi, ki jo povprečni inženir zaradi šibkosti v svojem izobraževanju obvlada začuda sla¬ bo. Trenutno pa sem se posvetil panogi me¬ hanike, ki me je kot lovca od mladih let vznemirjala s svojo nedognanostjo: lovski balistiki. Lov je bil, je in bo, dokler bo kaj človeka in kaj divjadi. A sedanji na¬ čin usmrčevanja plemenite visoke divjadi s kroglo iz risane cevi je tako biološko kot fizikalno dokaj nepopoln, tavanje v temi. Pojasnil sem strel s kroglo s fizikalne stra¬ ni in ustvaril ustrezno konstrukcijo lovskih krogel, ki divjad pri količkaj dobrem za¬ detku odrešijo tako bliskovito, da strela ne sliši več; pri slabih zadetkih pa naj po¬ skrbi, da uboga žival ne trpi dolgo in jo ranjeno brž najdejo, šibke divjadi (npr. sr¬ njadi) pa ne razbija. Praktični preskusi so mi doslej vse potrdili. Tako upam člove- ku-lovcu olajšati vest in pripomoči lovski morali na višjo raven. Zanimivo je, da sem pri tem zgolj mehanskem študiju našel tu¬ di nove elektriške merilne metode. Rezul¬ tat teh del bo knjiga »Strel s kroglo in s šibrami — lovska balistika«. Čaka samo še zadnje redakcije. 3. Razvoj elektrotehnike dela v zadnjih desetletjih velikanske in nagle korake. Ma¬ lone vsak dan nas preseneti z novimi pri¬ dobitvami in dosežki. Kakšno najpomemb¬ nejše odkritje ali dosežek predvidevate v bližnji prihodnosti v svetu elektrotehnike? Predvsem dve odkritji pričakujem od sveta elektrotehnike. Priti bosta morali, kajti človeštvo ju potrebuje vse bolj in bolj. Zato jima posveča neverjetno mnogo intelektualnega dela. To sta električni av¬ tomobil in kontrolirano jedrsko zlivanje, fuzija. Prvo bo rešilo Človeka vse nevar¬ nejšega zastrupljevanja ozračja v mestih z visoko civilizacije?. Druga pa mu bo v obliki Sonca v malem dala na voljo ener¬ gije po volji tako glede količin kot glede njene moči, in sicer z neposredno pretvor¬ bo jedrske energije v električno. Mogoče se bosta obe odkritji povezali v eno samo. Vprašanje pa je, če ju bomo doživeli kma- * lu. Vendar presenečenja niso izključena. Američani pravijo: vse težavno naredimo takoj, za nemogoče pa nam je treba le malo več časa! 4. Na mladini sloni svet. To, kar danes leži na ramenih slovenskih znanstvenikov, bo čez čas prevzel nov rod. Katero »zlato« pravilo dajete mladini za popotnico v ju¬ trišnji dan? Samo tri pravila bi si upal dati mladim za popotnico v jutrišnji dan. Prvič: delaj vse in vselej tako, da lah¬ ko vsakomur pogledaš v oči, pa tudi plju¬ neš v obraz, če tako zasluži. Drugič: ne zapravljaj svojega časa. Čas je tista snov, ki je iz nje narejeno življe¬ nje. Zato se uči in zopet uči, tako za umsko kot za ročno delo, zraven pa jezikov. Tretjič: Nikdar ne zapusti Narave, po¬ tlej tudi ona tebe ne bo zapustila. Ob tem mogoče ne boš bogat z denar¬ jem, pač pa z notranjim zadovoljstvom, srečo in zdravjem. To pa je neskončno več kot vsa bogastva tega sveta. TIMOV MALI OGLAS Prodam knjige: Zaklad v Srebr¬ nem jezeru, Kekec nad samotnim breznom, Od poštevanke do inte¬ grala in TIM, letnik 196? za 30 N dinarjev. Judež Brane, Dob 133, p. Dob pri Domžalah 162 I POVSOD JE DOVOLJ ODPADNIH ŠKATEL, STEKLENIC IN ZAMAŠKOV, PAPIRJA IN DRUGIH EMBALAŽ, KI JIH Z NEKAJ DOMIŠLJIJE HITRO SPREMENIMO V PRIKUPNE IGRAČE LOKOMOTIVA Našo lokomotivo bomo sestavili iz: dveh pločevinastih okroglih škatel s tesnilnimi pokrovčki, nekoliko večje štirioglate plo¬ čevinaste škatle z gibljivim pokrovom (obi¬ čajno jih uporabljamo za shranjevanje ka¬ ve in drugih suhih živil) in deščice, ki je po dolžini enaka dvema valjastima škatla¬ ma. Poleg teh osnovnih delov potrebujemo še dodatek za izdelavo koles, dimnika in ventilov. Pri tem si pomagamo s štirimi pokrovčki, kozarčki za med ali sladoled, vžigalicami, zamaški in podobnim. — Obe okrogli škatli najprej oblepimo z zlato ali srebrno kovinsko folijo. — V dno jima z žebljem prebijemo po dve luknji in jih tako z žico zvežemo v dolg cilinder, ki ga na enak način pritrdi¬ mo na podložno desko. — Štiri plitve pokrovčke uporabimo za kolesa. Iz vžigalic jim dodamo radijalne prečke in jih v tej novi podobi prilepimo na stranske ploskve deščice. — Sladoledni kozarček se bo spremenil v dimnik. Prilepimo ga na prednji cilinder lokomotive. — Za dimnikom namestimo še izpušne ventile, ki jih pri nas nadomeščajo vrhnji deli jajčnih embalaž ali pa vijakastd zama¬ ški plastičnih steklenic. — Kvadrasta škatla je kurilnica. Zato jo pritrdimo na zadnji cilinder tako, da jo z žico privežemo na prost pokrovček valja¬ stega dela in ga nato potisnemo na njego¬ vo mesto. Za lepši videz te priljubljene igrače bo¬ ste sami gotovo našli še mnogo dodatkov. PRAŠIČEK —HRANILNIK 163 Za to prikupno igračo potrebujemo: okroglo pločevinasto škatlico s tesnilnim pokrovčkom, majhen kozarček iz plastike ali papirja, štiri svinčnike in nekaj ostan¬ kov blaga, klobučevine in konoplje. In kako ga izdelamo? — V plašč škatle izvrtamo štiri luknje in vanje vtaknemo štiri enako dolge svinč¬ nike, ki nadomeščajo prašičku parklje. — Kozarček je rilec in ga prilepimo na pokrov škatle. Z nekaj črtami mu pouda¬ rimo podobo. — Prilepimo mu še uhlje iz klobučevi¬ ne in privežemo konopljast rep. Pokrov škatle z rilcem se odpira, zato lahko v prašičku hranimo denar. MORNARČEK Iz praznih plastičnih steklenic lahko iz¬ delate možica od nog do glave. Za mornarčka, ki ga kaže naša slika, potrebujemo štiri plastične steklenice. Grla oziroma ožje dele spojimo z vmesnim za¬ maškom. Trup je votla valjasta škatla in se možic lahko uporabi kot domiselna embalaža za bombone in podobna darila. Do popolnejšega izgleda bomo mornarč¬ ku pomagali še z barvo in čopičem, vol¬ nenimi nalepki za brado in lase ter šalom in gumbi. Domišljija tu nima meja in ga bo vsak lahko prikrojil po svoje. vrtljivi predalčki za drobni material Radi bi vam svetovali, kam z drobnim materialom, vijaki, maticami, žeblji? Pre¬ dalčke za ta material izdelamo iz dveh ve¬ zanih plošč debeline po 4 — 5 mm, podsta¬ vek 4 iz 20 mm debele deske kvadratne ob¬ like, nekaj cevi ali lesene palice ter od pokrovčkov škatl laka za lase. Material: 1. vezana plošča 210 X 180 X 5 — 2 kom 2. pokrovček iz plastične mase — 5 kom 3. deska 210 X 210 X 20 — 1 kom 4. cev ali lesena palica 0 20 X 100 — 1 kom 5. vezana plošča 0 60 X 7 — 1 kom 6. cev z notranjim premerom 0 20 X 30 1 kom Delovni postopek Iz vezane plošče 4—5 mm izžagamo dve plošči 1 in 2 ter na enem izžagamo odpr¬ tino premera 59, na drugi pa premera 54. Sredi plošče izžagamo odprtino premera 20. Vse obdelamo s steklenim papirjem ter oba zlepimo in v stiskalnici posušimo. Na to dvojno ploščo prilepimo del 6, izža- gan iz vezane plošče debeline 7 mm. Osnovna plošča 4 je izžagana iz deske debeline 20 mm. V sredini izvrtamo luknjo premera 20, 15 mm globoko. V to luknjo vlepinto os 5 iz lesa ali kovinske cevi. Vse sestavne dele površinsko obdelamo bodisi z lakiranjem ali z barvanjem. Montaža Na os 5 nataknemo distančno cev 7, nanjo pa ploščo s pokrovčki. V kolikor de¬ lamo »večnadstropno« shrambo za vijake moramo izdelati tudi ustrezno število se¬ stavnih delov. Os mora biti dolga tolikokrat 50 mm, kolikor plošč bomo naredili. Namesto okrogle plošče, lahko izdelamo tudi štirioglate predalčke, katere montira¬ mo lahko po variantah A B C in D v pre¬ dale, pod mizno ploščo, v omarico in lahko izdelamo tudi »večnadstropno« shrambo za droben material. 164 Varianta A Pod mizno ploščo lahko montiramo pre¬ dalček s pomočjo dveh letvic oblike L. Varianta B Predalček lahko montiramo tudi v pre¬ dale delovne mize tako, da velikost pre¬ dalčka prilagodimo velikosti predala. V ko¬ likor imamo globlji predal od 100 mm, lah¬ ko montiramo dva predalčka. Predalček je v tem primeru samo za polovico krajši od dolžine predala. Na notranji strani preda¬ la prilepimo po dve letvici vzdolž stranice, na katere se naslanja in na njem drsi pre¬ dalček. Vsekakor pa mora biti dolžina pre¬ dalčka natančno enako notranji širini pre¬ dala. Varianta C Če nalepimo na spodnji rob predalčka 10 X 30 cm letvice, lahko sestavimo »stolp¬ nico« poljubne višine in velikosti. 165 Varianta D Če imamo na razpolago ozko omarico ali ozek prostor v omarici, lahko v njem montiramo poljubno število predalčkov, kateri se naslanjajo na letvice 10 X 10. V tem primeru moramo paziti na širino od¬ prtine omarice in k njej prilagoditi širino ter globino predalčkov. Predalčke lahko prebarvamo ali dru¬ gače površinsko obdelamo z laki. V koli¬ kor imamo večje škatlice (pokrovčke), mo¬ ramo tudi odprtine na vezani plošči prila¬ goditi velikosti teh. SIMBOL MOČI V STROJNIŠTVU V PREHRANI med Najcenejša je kaiorizacija iz medu. Ob umskih in fizičnih naporih črpajte svo¬ jo moč iz medu! MEDEK LJUBLJANA 165 stoječ okvirček za fotografije Ličen okvirček za fotografije si lahko izdelamo z malo truda in z neznatnimi stroški. Delo zmore tudi mlajši osemletkar, da le obvlada rezljanje z lokom. Za pod¬ stavek in tudi za obe držali vzemite pet- milimetrsko vezano ploščo, nanjo narišite osnovno ploščo in obe držali točno po na¬ vedenih merah. Vse tri dele dobro zgladite in vlepite držali v podstavek z mizarskim klejem. Ko se posuši, pobarvajte izdelek z lužno barvo za les, vso površino ponovno zgladite s finim raskavcem in dvakrat pre- krijte s prozornim lakom. Obe stekleni plošči velikosti 11 X 15 cm vam bo najlaž¬ je urezal steklar, ki bo lahko uporabil od¬ padke okenskega stekla in zato stvar ne bo predraga. Morda pa imate celo že doma kos razbite okenske šipe, ki bo prišel prav. Urežite si še list papirja temne barve, ki naj bo prav tako velik kot steklena plošča. Na list nalepite fotografijo in vstavite vse skupaj med stekli. Okvirček je primeren za fotografije 9 X. 12 in 9 X 14 cm. Reža na držalu ustreza dvema ploščama dvomilimetrskega stekla. Če imate debe¬ lejše steklo, vžagajte ustrezno širšo zarezo. 167 Da bosta stekli bolje spojeni in da v okvirček ne bo prodiral prah, oblepite ro¬ bove s selotejpom. Se enostavnejše in vendar lično držalo za slike si lahko izdelate iz kosa mehke pločevine. Najprimernejša bi bila 1 mm de¬ bela bakrena ali medeninasta pločevina. S škarjami za pločevino urežite pravokotnik, ki ga prikazuje slika (ob naslovu) in ga upognite na mestih, ki so označena s pik¬ častimi linijami. To je vse. Glede stekla velja vse, kar smo povedali že preje. Ne pozabite zgladiti vse robove. Za to delo bo dobra vsaka pila. Pločevino upogibajte prek svinčnika ali kake podobne stružene paličice. DLETO ZA KIPARJENJE Izdelava dleta je zelo enostavna. Iz¬ delal si ga bo lahko vsak sam, saj so kupljena dleta draga. Material je ce¬ nen in tudi orodja ne bomo potrebova¬ li veliko. Rabili bomo jekleno cev dolgo 18 cm. Odžagamo jo kot je narisano na načrtu (spodaj). Odžagani del pa zbrusimo po zunanjem robu. Tako je dleto gotovo. Ce želimo dleto izboljšati, ga nasadimo še na leseni ročaj. Če imamo na razpo¬ lago cevi različnih premerov, si bomo na enak način naredili dleta različnih velikosti. TIMOVI MALI OGLASI Prodam nov sovjetski motorček na svečko s 4,82 ccm 3 in z eno rezervno svečko, ključ za svečko in eliso ter prospekte in nekaj goriva za 120 N dinarjev. Branko Gantar, Gregorčičeva ulica, Bled O Prodam 2 zvočnika 4 Q 3 W in iz¬ hodni transformator za 65 N din. Tone Henigman, Prigorica 71, p. Dolenja vas, Ribnica na Dol. O Prodam album za znamke in ca. 200 različnih znamk za 20 N din; album »Kekec« z 87 slikami za 5 N din; igrače »Človek ne jezi se« in drugo za 10 N din. Jožko Kožar, Dol. Pirošica 3, Cerklje ob Krki 168 OSNOVNI ELEMENTI RADIOTEHNIKE II. NELINEARNI ELEMENTI UVOD ampermetre z 10' 3 , da dobimo ampere. Ka¬ terakoli točka na karakteristiki nam bo dala vedno isti rezultat: 2500 Q. Poleg linearnih elementov, ki smo jih spoznali v dosedanjem obravnavanju os¬ novnih elementov, igrajo v radiotehmiki zelo veliko vlogo tudi takoimenovani ne¬ linearni elementi. Od teh bomo spoznali diodo in transistor. Pri nelinearnih ele¬ mentih ne obstoji linearni odnos med spre¬ jeto napetostjo in temu ustreznim tokom. Pri napetosti na primer 2 V ne bomo do¬ bili dvakrat močnejši tok (kot to pričaku¬ jemo pri linearnih elementih), ampak tri¬ krat močnejšega. Pri obračanju polaritete napetosti pri teh elementih ne bo tekel tok iste jakosti v nasprotni smeri. Karakteristika nelinearnih elementov ni več ravna linija, kot je to bilo pri linearnih elementih, ampak kriva linija, ki predstav¬ lja odnos med tokom in napetostjo. Med tem, ko smo imeli pri linearnih elementih na vsaki točki karakteristike vedno isto vrednost upornosti, bomo dobili pri neli¬ nearnih elementih le na posameznih delih karakteristike približno isto vrednost upor¬ nosti. Sliki la in lb pojasnjujeta to razliko. Na sliki la vidimo karakteristiko linear¬ nega elementa, na sliki lb pa je prikaza¬ na karakteristika nelinearnega elementa. Za vajo smo vzeli v prvem primeru U = 25 V, I = 10 mA. Po Ohmovem zakonu je U = R . I U 25 V R = - = - - = 2500 O I 10 X 10 -3 A Slika la Poglejmo sedaj, kako je to pri neline¬ arnih elementih. Vzemimo samo majhen del krivulje, ki je približno raven, pa bo¬ mo dobili: AU = 6V; Al = 5 mA Iz tega sledi, da je AU 6 R, - = 1,2 k£2 A, 5 X 10- 3 Ta rezultat vidimo na gornjem delu ka¬ rakteristike. Če vzamemo isto na spod¬ njem delu karakteristike (na levi strani koordinatnega sistema), dobimo: A U = 10 V; A I — 0,5 mA Ker je tok I podan v mA (miliamperih), napetost pa v V (voltih), pomnožimo mili- 169 10 Ro = -= 20 kO 0,5 X 10- 3 Na isti karakteristiki smo torej dobili dve vrednosti upornosti, ki se razlikuje¬ ta. Prva vrednost Rt = 1,2 KQ, druga R 2 = = 20 KQ. aU=6 V U2Kji >U( v) Al=V,$fnA Slika Ib Del krivulje, kjer je uporabnost majhna, se imenuje propustni del, tisti del krivulje, kjer je upornost zelo velika, pa nepropust¬ ni del. Če takemu elementu dovajamo neko iz¬ menično napetost, bomo imeli v eni smeri večji, v drugi smeri pa manjši tok. Tak¬ šen nelinearni element torej lahko služi kot usmerjajoči element ali usmernik. Nelinearni elementi so bolj zamotano sestavljeni, zato bomo že v začetku opisa¬ li njihove fizikalne lastnosti, da bi tako lažje razumeli mehanizem prevajanja elek¬ tričnega toka v njih. Fizikalne osnove Osnovni elementi, iz katerih so sestav¬ ljene diode in transistorji, so polprevodni¬ ki, zato se bomo najprej seznanili z osnov¬ no strukturo in z lastnostmi polprevodni¬ kov. V naravi je vrsta kemijskih elemen¬ tov, ki imajo to lastnost, da postanejo pol¬ prevodniki. Za razliko od elektronskih ce¬ vi sta v polprevodnikih dve vrsti prostih nosilcev električnosti (naboja) in je zato mehanizem prevajanja toka bolj zamotan. Atomska struktura Po teoriji o atomih so sestavljeni ato¬ mi vsakega elementa iz jedra, ki ima spe¬ cifično maso in električni naboj ter iz enega ali več elektronov, ki se gibljejo v orbitah okoli jedra. (Model atoma je prvi prikazal danski fizik Bohr leta 1913.) Jedro je pozitivno nabito zaradi pozitivno nae¬ lektrenih delcev — protonov, ki skupaj z nevtralnimi delci — neutroni, sestavljajo osnovo atomskega jedra. Pozitivni naboj jedra nevtralizirajo negativno nabiti elek¬ troni, in sicer tako, da vsakemu pozitivne¬ mu protonu odgovarja en elektron. Zato je atom električno nevtralen. Orbita (lupina), ki je najbližja jedru, obsega dva elektrona, vsaka od sledečih dveh orbit največ osem, četrta in peta or¬ bita pa največ osem do deset elektronov. Elementi, katerih atomi imajo nepopolne zunanje orbite, so kemično aktivni. Zaradi svoje sposobnosti, da sodelujejo v tvorbi kemijskih zvez se elektroni v zunanjih ne¬ popolnih orbitah nazivajo valentni elektro¬ ni. Tisti elementi, ki. imajo štiri valentne elektrone in ki potrebujejo štiri dodatne elektrone za izpopolnitev zunanje orbite, so še posebno zanimivi, zaradi svojih pol- prevodniških lastnosti. Od teh elementov uporabljamo za diode in transistorje zlasti dva, namreč silicij in germanij. Silicij ima atomsko število 14, kar po¬ meni, da ima silicijevo jedro 14 protonov. Elektroni, ki nevtralizirajo ta pozitivni -na¬ boj, so razporejeni v treh orbitah. Prva or¬ bita K ima dva elektrona in je zato po¬ polna. Druga orbita L ima osem elektro¬ nov, tretja orbita M pa samo štiri elektro¬ ne in ni popolna, zato pa je silicij kemij¬ sko aktiven. Ti štirje elektroni predstav- 170 l.jajo nestabilno zvezo in so valentni elek¬ troni. Da bi poenostavili risbo modela atoma, rišemo navadno le valentne elektrone in atomsko število, ki označuje število pozi¬ tivnega naboja jedra. Na sliki 3 je narisan tako poenostavljen atom germanija. Atom¬ sko število germanija je 32, a v zunanji, četrti orbiti (lupini) vsebuje le štiri valent¬ ne elektrone. Doslej smo obravnavali atom v nevtral¬ nem stanju. Pozitivni naboj je nevtralizi¬ ran z enakim številom elektronov. Če na kak način odstranimo iz zunanje orbite enega ali več elektronov, atom v električ¬ nem pogledu ne bo več nevtralen. Ker je izgubil enega ali več elektronov, je atom postal električno pozitiven — postal je po¬ zitivni ion. Če pa atom dobi enega ali več elektronov, postane negativni ion. Za od¬ stranitev elektrona iz atoma je potrebna do- izolator polprevodnik vodniki- metali N L- a> -Q Slika 4 ločena energija, ki jo imenujemo ionizacij- ska energija in jo izražamo v elektron- voltih (eV). Germanij kot nelinearni element ima specifično upornost, ki je mnogo manjša od specifične upornosti izolatorjev, hkrati pa mnogo večja od upornosti kovin. Zaradi te specifične upornosti je germanij uvr¬ ščen v skupino polprevodnikov. Na sliki 4 je shematsko prikazano me¬ sto polprevodnikov v skupini kovin in izo¬ latorjev. To pa velja samo za kemijsko čist germanij. Že neznatna primes drugih kemijskih elementov spremeni to germani- jevo lastnost, zaradi katere je prišlo do proizvajanja polprevodnih nelinearnih ele¬ mentov iz germanija — do germanijevih diod. Elektroni in luknje Iz atomske strukture je razvidno, da ima atom germanija v zunanji orbiti 4 elektrone, ki se vežejo z ustreznimi elek¬ troni sosednega atoma in tako tvorijo ke¬ mijsko zvezo. Zaradi poenostavljanja ri¬ šemo vse zveze med elektroni v obliki li¬ nij (slika 5). Takšna struktura čistega ger¬ manija ne dopušča gibanja niti enemu elektronu, kar pomeni, da ne more priti do električnega toka. Kemijsko čisti ger¬ manij bi bil potemtakem izolator, oziroma neprevodnik. V resnici pa ni tako. Pod vplivom temperature (sobne) se trgajo ne¬ katere valentne zveze, kar omogoča giba¬ nje nekaterih elektronov skozi rešetkasto strukturo germanija. To povzroča zelo šib¬ ke tokove. Sproščanje vezanih elektronov pa je mogoče zelo pospešiti tako, da čistemu ger¬ maniju dodajajo druge tuje atome. Če na primer dodamo germaniju arzen, ki vse¬ buje v zunanji orbiti 5 elektronov, se bo¬ do štirje arzenovi elektroni vezali s štiri¬ mi germanijevimi, med tem ko bo ostal peti elektron nevezan in se bo lahko gi¬ bal skozi strukturo germanija. (Črno obe¬ ležen elektron na sliki 5.) Če germanij s primesjo arzena priklju¬ čimo na neko napetost, bodo tekli prosti elektroni k pozitivnemu polu baterije. Ker je v tem primeru elektron nosilec elektri¬ ke, se germanij s primesjo arzena imenu¬ je germanij tipa N. Če germaniju namesto arzena dodamo kot primes indium, ki ima v zu- 171 nanji orbiti samo tri elektrone, se bodo vezali samo trije germanijevi elektroni, če¬ trta zveza germanija pa bo ostala nepo¬ polna. Pravimo, da je nastala votlina ali luknja. S tem četrtim elektronom germani- jevega atoma se lahko povezuje katerikoli elektron sosednih atomov, ki bo v svoji zvezi spet pustil prazno mesto — luknjo itd. Čeprav elektroni dopolnjujejo popol¬ ne zveze, pa lahko smatramo, da se luknje gibljejo samo v nasprotnih smereh. Giba¬ nje lukenj je ekvivalentno toku skozi ger¬ manij, zato tudi v tem primeru govorimo o luknjah kot nosilcih toka. Germanij s primesjo indija imenujemo germanij ti¬ pa P. Detektorski sprejemnik Večkrat slišimo, da so transistorski spre¬ jemniki izpodrinili detektorske sprejemni¬ ke. Vendar ni čisto tako. Za radioamater¬ ja — začetnika je detektor vedno začetni sprejemnik. To je cenen sprejemnik, ki ne potrebuje nikakega izvora napajanja (energije). Z njim pridobiva amater svoje prve izkušnje, hkrati pa ima tudi široka polje za eksperimentiranje. Z eksperimentiranjem je treba začeti pri najenostavnejšem sprejemniku. Najenostav¬ nejši sprejemniki zahtevajo samo pravilno anteno in ozemljitev. Brez dobre antene in zemlje ni detektorskega sprejemnika. Kako deluje detektorski sprejemnik? Opisali bomo delovanje detektorskega sprejemnika, katerega shemo vidite na sli¬ ki 6. Sprejemnik dobiva iz antene in zemlje energijo oddanih radijskih valov. Tok in¬ duciran v anteni dovajamo v tuljavo, ki skupaj s kondenzatorjem 420 pF tvori os- i cilaeijski krog, katerega frekvenca se spre¬ minja s feritnim jedrom. Spreminjanje frekvence dosežemo tudi s spremenljivim kondenzatorjem, kar pa je znatno dražje. Kadar se pokriva frekvenca oscilacij skega kroga in sprejete oddaje radijske postaje, dosežemo rezonanco in najmočnejši spre¬ jem. Visokofrekvenčnega signala, madulira- nega s programom radijske postaje, ne mo¬ remo slišati. Da bi ga lahko slišali, je tre¬ ba signal usmeriti, detektirati ali, kot tudi rečemo — demodulirati. Temu namenu slu¬ ži dioda — nelinearni element (pri nas AA 101). Zaostale tokove visokih frekvenc odvajamo prek kondenzatorja 4700 pF v zemljo, nizkofrekventni tokovi, ki pred¬ stavljajo program radijskega oddajnika, gredo v slušalke, kjer se spremene v zvok. Za naš detektorski sprejemnik potrebu¬ jemo kondenzator 400 do 470 pF (lahko ima tudi neko podobno vrednost); diodo AA 101 ali podobno; kondenzator 4700 pF; slušal¬ ke 1000 do 4000 ohmov in antensko tuljavo, katero smo že opisali v Timu št. 7, 1967/68. Montaža je zelo enostavna. Lahko upo¬ rabimo tiskano vezje, važno pa je, da so vsi spoji čvrsti, ker dobiva sprejemnik energijo le iz antene. Normalna zunanja antena (izven hiše) se priključi na A 2 . Če stanujemo zelo blizu močnega oddajnika, nam bo mesto visoke zunanje antene zadoščal kakih 5 m dolg kos žice, ki ga vežemo na A-,. Sprejemnik bo deloval takoj, ko smo priključili anteno in zemljevod. Najmočnej¬ ši sprejem dosežemo s premikanjem fe¬ ritnega jedra v tuljavi. Z dobro anteno in zemljevodom bomo poleg domače postaje slišali še nekatere druge postaje. Če smo zelo blizu oddajnika lahko namesto slu¬ šalk uporabimo celo zvočnik. Zvočnik montiramo prek izhodnega transformator¬ ja (glej sliko). Slika 6 172 AKUMULATOR Električno energijo je mogoče shraniti s pomočjo akumulatorja. Pri polnjenju akumulatorja se električna energija pre¬ tvarja v kemično, le«ta pa se zopet pretvori v električno, ko akumulator uporabljamo. Prvi praktično uporaben akumulator je izdelal leta 1859 Gaston Plante. Njegov (ki¬ slinski) akumulator se še danes največ upo¬ rablja, seveda z določenimi izboljšavami. Vedno bolj se uporabljajo tudi alkalični akumulatorji. Njihovi izumitelji so: ameri¬ ški znanstvenik Edison, Šved Jungner in Francoz Andrea. Svinčeni akumulator Pb0 2 + 2 H 2 S0 4 + Pb -> 2 PbS0 4 + 2 H 2 0 je kemična reakcija, po kateri se v svinče¬ vem akumulatorju proizvaja električni tok. (Pri polnjenju akumulatorja se kemični proces odvija v nasprotni smeri; v prikazu s formulo je treba torej puščico obrniti v nasprotno smer.) To je najpreprostejša raz¬ laga. Pojavi, ki se V resnici dogajajo, so mnogo bolj zamotani in deloma celo ne¬ znani. Napolnjeni Pb-akumulator sestavljajo: pozitivna elektroda, na kateri je aktivna snov (»masa«) svinčev dioksid —■ Pb0 2 ; negativna elektroda, ki ima za aktivno snov čisti svinec — Pb; elektrolit, to je razred¬ čena žveplena kislina •— H 2 S0 4 . Med pozi¬ tivnimi in negativnimi elektrodami (plošči¬ cami) so separatorji. Vse skupaj pa se na¬ haja v posebnih posodah iz trde gume, ste¬ kla, plastičnih mas ipd. Kakšne so električne lastnosti Pb-aku- mulatorja? Zanimiva je karakteristika, ki podaja odvisnost med napetostjo in časom polnje¬ nja in praznjenja akumulatorja. V začet¬ ku polnjenja se napetost naglo poveča. Za tem je napetost relativno dolgo časa kon¬ stantna. Ko pa je akumulator že skoraj na¬ polnjen, napetost . zopet hitro naraste do približno 2.75 V. S pomočjo napetosti ni mogoče soditi o tem, ali je akumulator na¬ polnjen. O tem se lahko prepričamo samo z meritvijo gostote elektrolita. Na vsakem akumulatorju je označena njegova kapaciteta, to je količina električ¬ nega naboja, ki ga akumulator lahko sprej¬ me. Čim večja je kapaciteta, tem več elek¬ trične energije lahko spravimo v akumu¬ lator. Kapaciteto merimo v ampernih urah (Ah). Amperne ure so produkt velikosti toka (števila amperjev — A) in časa (šte¬ vila časovnih enot — h), ki je potreben, da se popolnoma poln akumulator do kon¬ ca izprazni. Ta definicija pa ni popolna. Kapaciteta ni stalna veličina. Odvisna je od časa praznjenja. Bolj, ko se akumula¬ tor obremeni, manjša je njegova kapacite¬ ta (manj popolno je prehajanje kemične energije v električno). Nasprotno pa je možno iz manj obremenjenega akumula¬ torja dobiti mnogo več električne energije, a v daljšem času! Torej je. pojem kapaci¬ tete nujno povezan s časom praznjenja. Navadno je to čas 10 ur (v Ameriki 20 ur; v posebnih primerih pa se kapaciteta ra¬ čuna tudi na 1, 3, 5 ur itd.). Kapaciteto torej izračunamo na ta način, da 10 ur po¬ množimo s tokom (v A), ki je potreben, da se v 10 urah izprazni akumulator, ki je bil v začetku poln. Tudi temperatura elektrolita vpliva na kapaciteto. S temperaturo se namreč spre¬ minja gostota elektrolita. Vsak akumulator je podvržen samopraz- njenju. To pomeni, da se akumulator praz¬ ni, pa čeprav je neobremenjen. Temu so vzrok razni kemični pojavi. Popolnoma poln akumulator izgubi pri¬ bližno 1 % kapacitete na dan pri normal- 173 ni temperaturi, a sčasoma se ta pojav zmanjša. Samopraznjenje se poveča s tem¬ peraturo; manjše je pri nižjih temperatu¬ rah. Nazivna napetost za Pb-akumulator je 2 V. Višje napetosti pa se dobijo s serijsko vezavo ustreznega števila celic. Pb-akumulator ima omejeno življenjsko dobo. Močna naprezanja mu jo močno skrajšajo. Pod normalnimi okoliščinami akumulatorji vzdržijo 350, nekateri tudi do 1000 praznjenj. Postopek z novim Pb-akumulatorjem Najpogosteje nabavimo Pb-akumulator v suhem stanju, torej brez elektrolita. Plo¬ šče so pri tem formirane. Potrebno ga je le napolniti z elektrolitom, to je z razred¬ čeno žvepleno kislino (28 Be). Nato ga pu¬ stimo nekaj časa v miru in šele po krat¬ kotrajnem mirovanju ga priključimo na enosmerni izvor. Tok, ki je potreben za polnjenje, je na¬ vadno označen na akumulatorju; če pa tok ni označen, ga lahko določimo po nasled¬ nji formuli: 1 = 0. l.K, kjer pomeni: 1.. . maksimalen tok polnjenja v A K ... kapaciteta akumulatorja v Ah Cas, ki je potreben za polnjenje, pa se določi s pomočjo naslednje veličinske enač¬ be: K 1 t.... čas v urah (h) K ... kapaciteta akumulatorja v Ah 1.. .. maksimalen tok polnjenja v A. Navedeni enačbi veljata za normalno polnjenje, torej ne za nov akumulator! Pr¬ vo polnjenje je treba izvesti s polovičnim tokom, traja pa naj vsaj 45 ur! Najbolje je zatem zamenjati elektrolit in ponovno pol¬ niti akumulator s tokom 0’5.I do trenutka, ko opazimo močan pojav mehurčkov (elek¬ trolit vre). Akumulator nato pustimo miro¬ vati vsaj 1 uro. Zelo priporočljivo je, da zatem akumu¬ lator izpraznimo z majhnim tokom (kar z 0’5.I), nato pa ponovno napolnimo s to¬ kom I. Sedaj je akumulator pripravljen za normalno uporabo. Kasneje ga lahko ved¬ no polnimo s tokom I. Lahko ga seveda polnimo tudi z manjšim tokom, moramo pa pri tem seveda podaljšati čas polnjenja. Nekatere tovarne v svojih prospektih sporočajo, da je akumulator napolnjen ta¬ krat, ko polnilni tok pade na 30 % začet¬ nega toka (I) pri polnjenju s konstantno napetostjo. Nekatere izvedbe akumulator¬ jev imajo celo vgrajene majhne indikatorje za ugotavljanje napolnjenosti. V posebni cevki so 3 različne krogljice z različnimi specifičnimi težami. Zaradi spremembe go¬ stote elektrolita se krogljice postopoma potapljajo oziroma dvigajo. S tem pa je dana informacija o napolnjenosti. Akumulator doseže polno kapaciteto še¬ le po večkratni ponovitvi cikla praznje¬ nja in polnjenja. Za polnjenje se uporablja usmernik, s pomočjo katerega je možno nastaviti pol¬ nilni tok (v kolikor ni trajno nastavljen na ustrezno vrednost). Akumulator se prik¬ ljuči tako, da se pozitivna elektroda zve¬ že s pozitivnim polom usmernika, negativ¬ na elektroda pa z negativnim polom usmer¬ nika. čas —— Potek napetosti na sponkah Pb akumulatorja Od jakosti praznilnega toka je odvisna kapaciteta Pb akumulatorja 174 Pri dobro napolnjenem akumulatorju ima vsaka celica v končni fazi polnjenja napetost 2’6 V do 2 r 7 V. Seveda je edino točno merilo o napolnjenosti le gostota elektrolita. Ko je akumulator poln, se go¬ stota ne spreminja več. Gostoto elektrolita lahko kontroliramo s primernim merilcem — areostatom. Vzdrževanje akumulatorja — Elektrolit mora vedno pokrivati vse dele plošč. Po potrebi je treba dodajati de¬ stilirano vodo. — Če je akumulator dobro napolnjen, imajo pozitivne plošče temno čokoladno barvo, negativne pa so sivo svinčene bar¬ ve. — Akumulatorja ne smemo preveč na¬ polniti, pa tudi premalo ne. Napetost ne sme pasti pod 1’8 V na celico. — Akumulatorja ne smemo pustiti ne- napolnjenega, sicer elektrode pobelijo (sul- fatirajo). Sulfatacija pomeni trajno okvaro akumulatorja in izgubo kapacitete. V primeru, da pride do blage sulfata- eije, je možno akumulator še popraviti. V ta namen je treba elektrolit zamenjati z destilirano vodo. Nato polnimo akumulator z normalnim tokom. Polnjenju naj sledi večkratna menjava destilirane vode, kateri mora vsakič slediti ponovno polnjenje z ustreznim tokom. Naposled vlijemo v aku¬ mulator nov elektrolit (žvepleno kislino) in ga končno normalno napolnimo. Važno pa je, da opozorimo še na na¬ slednje : Pri polnjenju nastajata vodik in ki¬ sik; mešanica teh dveh plinov pa je eksplo¬ zivna (plin praskavec). Izračun (deseturne) kapacitete Pb-akumulatorja Če je kapaciteta Pb-akumulatorja ne¬ znana, jo lahko določimo po naslednji šte¬ vilski enačbi: n. A K =- 10 kjer je: K . . .. kapaciteta akumulatorja v Ah n . .. število pozitivnih plošč (ene celice) A . ... površina plošče. JADRNICA NA LEDU IN SNEGU V 5. številki Tima smo objavili načrt gliserja za led, ki je bil namenjen zahtev¬ nejšim modelarjem. Sedaj smo vam pripra¬ vili načrt jadrnice na ledu in snegu za mlajše modelarje, ki si še ne morejo ku¬ piti motorja. Izdelava je zelo preprosta in cenena. Material: dve letvi 10 X 10 X 350 mm in 10 X 10 X200 mm, furnir ali tenka vezana plošča, žica premera 1 ali 1,5 mm, 5 ušes¬ nih vijakov, nekaj žebljičkov, okrogla le¬ sena palica za jambor dolžine 288 mm, pre¬ mera spodaj 6 mm in zgoraj 4 mm, dve okrogli leseni palici premera 4 mm in dol¬ žine 15 in 10 cm, platno ali svila, vrvica in lepilo za les. Orodje: žaga, sveder in kladivo. Izdelava: Najprej odžagamo del 1 in del 2, izžagamo in izdolbemo spoj, ga namaže¬ mo z lepilom in sestavimo. Del 3 bomo prerisali iz načrta, ga izžagali in prilepili na spodnji del stičnega mesta. Sledi izde¬ lava dela 4, v katerega zabijemo s spod¬ nje strani nekaj žebljičkov, jim na zgor¬ nji strani vrhove opilimo in ga nalepimo na zadnji del daljšega debi 1. Dela 5 (dr¬ salki) in 6 (zadnja krmilna drsalka) izvi- jemo iz žice in jih pritrdimo na oba konca prečne letve 2. Zadnjo krmilno drsalko iz¬ krivimo šele, ko smo jo potisnili skozi iz¬ vrtano luknjo. (Za sneg bomo izdelali dr¬ salke iz pločevine, široke 8 do 10 mm.) Na križišču delov 1 in 2 izvrtamo luknjo pre¬ mera 6 mm in v njo prilepimo jambor 7. Na jadrih prešijemo robove skozi katere nataknemo jambor — del 7, del 8 — na velikem jadru in del 9 na malem jadru. Jadra zgoraj privežemo z vrvico k jambo¬ ru, na spodnjih oglih jader pa pritrdimo tanki močni vrvici, ki ju ob konceh zave¬ žemo v zanko. Obe vrvici pretaknemo .sko¬ zi ušesasta vijaka in zanko nataknemo na žebljiček. Z zategovanjem ali popuščanjem vrvic bomo jadrnico usmerjali. Deli -3, 4, 5 in 6 so narisani na načrtu v naravni veli¬ kosti. 175 4 NAGRADNI IZDELEK album za znamke V tem sestavku bomo opisali, kako lah¬ ko sami izdelamo album za znamke. Naj¬ več se bomo zadržali pri izdelavi albumske¬ ga lista za znamke — povezava listov v album je potem lahka naloga. Najprej bo¬ mo našteli, kaj vse potrebujemo za izde¬ lavo albuma, nato pa bomo opisali še delo. Orodje: nož za rezanje kartona, kovin¬ sko ravnilo, podloga, zbiralnik, kladivo, luknjač, pribor za lepljenje. Material: risalni papir (polkarton) 120 g/ /m 2 , kartotečni karton, prozorni papir (paus papir, celofan ipd.), bela lepenka za plat¬ nico, platno za prevleko platnice, vrvica, lepilo (karbofix ali kožni klej). Delo: 1. Po odločitvi glede velikosti al¬ buma, števila in velikosti predalčkov izra¬ čunamo izmere papirja za albumski list. Naš albumski list meri 150 X 160 mm. Te mere vzemimo le kot primer. Prišteli smo dodatek za dvojno debelino hrbta ter dvoj¬ ni papir za list in tako dobili mere pa¬ pirja za en list — 160 X 290 mm. Po tej izmeri narežemo risalni papir in sicer to¬ liko listov, kolikor jih želimo vezati v al¬ bum. Nato napravimo na vseh listih žlebne zgibe (črtkane črte na sl. 1), in sicer z zgi- balnikom ob ravnilu. 2. Vsak list zapognemo v polo in nato z nožem zarežemo predalčke. Režemo z ostrim nožem ob ravnilu. Najbolje je, če si napravimo šablono za zarezovanje pre¬ dalčkov. Šablono napravimo iz kartona. Slika 6 Predalčki bodo tako na vseh listih enako razporejeni, (sl. 2) 3. Zarezane pole razgrnemo (sl. 3) in na notranji strani vlepimo za vsak predalček prozorni papir. Lističe prozornega papirja smo že prej narezali. Za lepljenje prozor¬ nih lističev uporabimo lepilo karbofix. Z lepilom namažemo na notranji strani ob robu zareze, zarezani papir albumskega li¬ sta rahlo dvignemo — nato pa vložimo pro¬ zorni listič do vrha zareze in pritisnemo' na namazani papir. Vlepljanje prozornih lističev je od vsega najbolj zamudno delo* 4. Albumski listi za znamke so debeli. Ze sedaj imamo dvojni papir za last. Vmes pa bomo vlepili še karton. Iz kartotečnega kartona narežemo kose v velikosti čiste iz¬ mere albumskega lista — 120 X 160 mm. Da bi dobili enako debelino tudi v hrb¬ tnem delu lista narežemo trakove enakega kartona v izmeri 20 X 160 mm. 5. S kožnim klejem tanko namažemo prirezani kos kartotečnega kartona in ga nalepimo na eno stran albumskega lista, ta- Slika 3 179 -p* en NJ o o Slike 1, 2, 4 in 5 ko, da pokrijemo nalepljene prozorne listi¬ če. Nato namažemo s klejem nalepljeni karton še po drugi strani in list zapremo. Podobno vlepimo trak kartona v hrbet al¬ bumskega lista. Tako zlepljeni albumski list stisnemo v stiskalnici ali vsaj obteži¬ mo, da se tako posuši. Albumski list je torej sestavljen tako, da imamo le v pre¬ gibu enojen papir zato, da bi se list lepo odpiral. Po sušenju prebijemo na vseh li¬ stih luknje za vezanje v platnico (sl. 5). 179 poskusi v kemijskem laboratoriju RAKETE Ne bomo delali Kozmosov in Explorer- jev ali Marinerjev, neskončno dragih in kompliciranih vesoljskih raket, ki razisku¬ jejo prostor okoli nas, ampak bomo nare¬ dili nekaj poskusov z raketami, ki jih pri¬ žigajo ob svečanostih in praznikih. Raketa je napolnjena s smodnikom: 36 g natrijevega nitrata, NaN0 3 , 20 g lesnega oglja in 6 g žvepla zmešamo in damo v vrečico iz močnega papirja, takega, kot je papir za cementne vreče. Smodnik damo v vrečico v sredino, spodaj in zgoraj na¬ polnimo vrečico s plastjo gline, smodnik pa vanjo dobro natlačimo. Vrečica naj bo z vsem napolnjena le do polovice. V zmes vtaknemo tudi vžigalno vrvico. Raketo postavimo na glavico žeblja, ki smo ga pritrdili v trdno stoječ les in na obroč iz žice, ki podpira spodnji rob rakete, dno pa je oprto na glavico žeblja. Prižge¬ mo vžigalno vrvico in se odstranimo, da se izognemo nevarnosti, če bi jo razneslo na tleh. Raketa je zaradi varnosti narejena z majhnimi količinami smodnika. Drug poskus naredimo z majhno, po¬ dolgovato kovinsko dozo, v kakršni pro¬ dajajo nekatere začimbe in ki jo zgoraj odpremo. Gorivo pripravimo tako: v epru¬ veto damo pol kalijevega klorata, KC10 3 in pol sladkorja in mešamo le s stresanjem. Če bi mešali s paličico, bi zmes eksplodi¬ rala. Ko se zmes v epruveti enakomerno zmeša z lesnim ogljem v prahu in je enakomerno siva, je mešanica v epruveti dovolj premešana. Za mešanje z lesenim ogljem vzamemo le noževo konico zmesi in prav toliko zdrobljenega oglja. Zmes se¬ daj previdno in počasi stresemo v dozo in vtaknemo vanjo še podolgasto zložen ko¬ šček časopisnega papirja, ki naj sega še ne¬ kaj centimetrov iz doze. V gubah naj bo po celi dolžini nekaj mešanice — goriva rakete. Dozo smo že preje privezali na la¬ hek avtomobilček; čim lažji je, tem lepše bo vozil raketni »avto«. Avto mora voziti na prostem, ne po parketu, ker sipa mnogo isker. Ko smo postavili avto na stezo, kjer hočemo da bo vozil, prižgemo z vžigalico repek papirja,' ki moli iz doze in stopimo takoj nekaj korakov stran. Avto bo pri od¬ prtini puhal iskre in se premikal v nasprot¬ ni smeri kamor lete iskre. Reagenti Natrijev nitrat (čilski soliter), NaN0 3 je bel prah, bi vsrkava vlago in je topen v vodi. Pomešan z vnetljivimi snovmi je eksploziven. Hranimo ga lahko tudi več let v steklenih, zamašenih posodah. Kalijev klorat K00 3 , je bel kristalen prah, topen v vodi. Je strupen in v meša¬ nici z organskimi snovmi eksploziven. Hra¬ nimo ga poljubno dolgo v steklenih, zama¬ šenih posodah. Žveplo, S je element, rumen prah, ki je strupen, če pride v dihala ali oči. Hranimo ga v zamašeni posodi iz temnega stekla. Segrevanje tekočine v epruveti Lesno oglje: Za naše poskuse lahko vza¬ memo tudi živalsko oglje, ki ga dobimo v lekarni. Je fin, lahek črn prah. SEŽIG KAMNA Snežno beli marmor, kamen moremo spremeniti v kupček saj! Je to mogoče? Povedali bomo, kako in zakaj. Zmešamo 2,5 g fino uprašenega marmor¬ ja z 2 g magnezija, Mg v prahu. Namesto zdrobljenega marmorja lahko vzamemo ena¬ ko količino zmlete krede, ki je kemično ista snov, CaC0 3 . Zmešamo tako dobro, da je mešanica enotne sive barve. Iz mešanice naredimo na kamniti podlagi kupček in ga previdno prižgemo s trakom magnezija, Mg. Iz kupčka prskajo iskre gorečega magnezija 180 — poskus je podoben bruhanju ognjenika. Ko »ognjenik« ugasne, vzdignemo z nožem ali paličico belo, vrhnjo skorjo magnezije¬ vega oksida, MgO in pod njo so črne saje, ogljik. Pri kredi je ostanek sive barve, le pri marmorju je črn. Sivi ostanek pa mo¬ remo očistiti, če ga raztopimo v razredčeni klorovi kislini, HC1 in filtriramo. Ostanek na filtru je črn, prave saje. Te saje lahko sežgemo na porcelanski ploščici v vročem plamenu gorilnika. Reakcija poskusa je: CaC0 3 +2 Mg = CaO + 2 MgO + C Prvi dve nastali spojini sta beli in lah¬ ko topljivi v razredčeni klorovi kislini, IICl, tretja pa je črna in v kislini netopna. Reagenti Kalcijev karbonat, CaC0 3 je bela, drob¬ no kristalizirana snov. Čisti halcijev karbo¬ nat je marmor ali kreda, ki jo dobimo v trgovini. Za poskuse lahko tudi nastrgamo množino, ki jo potrebujemo, s koščka šol¬ ske krede. Magnezij, Mg je lahka, bela kovina. Pro¬ dajo ga kot siv prah ali v svetlečih kovin¬ skih trakovih. Če ga vžgemo, gori s sle¬ pečim plamenom in razvija veliko toplote. Drugače pa ni nevaren. Prah hranimo v zamašenih steklenih posodah, trakove pa v škatlah. Delovni postopki Segrevanje: Mnogo reakcij poteka pri temperaturah, ki so mnogo višje od sobne. Zato moramo večino snovi, s katerimi ho¬ čemo izvesti kemijske poskuse, segreti. Segrevamo trdne snovi, tekočine, raztopine in celo pline. Prav nepravilno segrevanje je največkrat vzrok neuspehov pri posku¬ sih, pa tudi izgubljanja snovi ter neredko tudi telesnih poškodb. 1) Posode iz debelega stekla in porcela¬ na počijo, če jih postavimo na odprt pla¬ men. Vedno jih moramo postaviti na az¬ bestno mrežo. 2) Posode s tankimi porcelanskimi ste¬ nami lahko segrevamo nad plamenom, to¬ da segrevanje mora biti postopno, da ne pregrejemo le enega dela posode, ker bi nam tako posoda počila. 3) Če segrevamo tekočino ali trdno snov v epruveti, epruveto neprestano stresamo in premikamo sem ter tja nad plamenom. 4) Vsako tekočino moremo segreti le do njenega vrelišča, temperature, pri kateri vre — se spreminja v paro. Če je plamen še tako vroč, bomo vodo nad njim segreli le na 100° C, alkohol na 80° C, jedilno olje na 300° C in ogljikov žveplec CS 2 le na 46° C. Vse te tekočine moremo segrevati v posodah iz navadnega stekla, ki se mehča nekako pri 600° C. 5) Vnetljive trdne snovi in tekočine mo¬ ramo segrevati le tako, da ne pridejo v stik s plamenom. Najbolj primerna je skodelica z vodo, v katero postavimo posodo s snov¬ jo, s katero hočemo eksperimentirati — to je vodna kopel, ki ima stalno temperaturo 100° C. Če rabimo višjo temperaturo, vza¬ memo kot kopel glicerin ali mineralno olje — taka kopel se segreje do 300° C. Sublimacija Snovi, ki pri segrevanju preidejo iz trd¬ ne faze naravnost v plinasto, ne da bi se med tem utekočinile, prehlapijo — subli- mirajo. Take snovi so amonijev karbonat, (NH 4 )C0 3 , živosrebrov klorid HgCl 2 , jod, žveplo, suhi led in še nekatere. Če segre¬ vamo npr. v epruveti žveplo, se ga del stali, del pa prehlapi. Na robu epruvete se naberejo kristali žvepla — žveplov cvet. Segrevanje Segrevanje Izparilnica v čaši lončka na vodni kopeli 181 ZABAVNA FIZIKA ZVOK IN SLUH — KAKO RAZISKU¬ JEMO ODMEV — ZVOK NAMESTO ME¬ RILNIH NAPRAV — ZVOČNA ZRCALA Ameriški humoristični pisatelj Mark Twain, ki ga marsikdo med vami pozna po napetih dogodivščinah Toma Sawyerja in Huckleberryja Finna, je med ostalimi napisal tudi smešno (a kajpada izmišljeno zgodbo o nesrečnih pripetljajih nekega zbi¬ ratelja, ki si je za svoj konjiček izbral kaj čudno kolekcijo — zbiral je namreč odme¬ ve! Ta čudni možakar je neumorno obisko¬ val vse tiste predele na zemlji, kjer sc nastajali večkratni ali kako drugače zani¬ mivi odmevi. »Najprej je kupil odmev v Georgiji, ki se je ponavljal štirikrat, zatem šestkratni odmev v Marylandu, nato 18-kratni odmev v Kansasu in še 12-kratni odmev v Tenne- siju, ki pa je bil tačas pokvarjen in torej ni deloval (odvalila se je skala). Menil je, da bo to lahko popravil z dograditvijo no¬ vega prizidka, toda arhitekt, ki je prevzel to delo, še v svojem življenju ni potrojeval Slika 1: Odmev je jasen in razločen odmeva m ga je zato dokončno pokvaril — po končanem delu bi ga lahko poslušali le še gluhonemi.. .« To je seveda samo šaljiva, izmišljena zgodba, toda čudoviti, nekajkratni odmevi zares obstajajo v različnih, predvsem go¬ ratih predelih in nekateri med njimi so že dolgo znani po vsem svetu. Naštejmo nekaj takšnih znamenitih od¬ mevov. V gradu Woodstock v Angliji od¬ mev razločno ponovi 17 zlogov. Razvaline gradu Dehrenburg pri Halbertstadtu so da¬ jale 27-zložni odmev, ki pa je za vedno ob¬ molknil, ko se je porušila ena od sten. Skale, ki se v obliki kroga razprostirajo pri Adersbahu v Češkoslovaški, ponovijo, na določenem mestu, trikrat po sedem zlo¬ gov. Toda komaj nekaj korakov od te toč¬ ke celo pok puške ne daje nikakršnega od¬ meva. Znan je bil tudi večkraten odmev v nekem gradu blizu Milana (grad zdaj ne stoji več): strel iz krilnega okna je imel 40 — 50 odmevov, glasno izgovorjena bese¬ da pa 30. Najti mesto, kjer bo odmev jasno slišati tudi le enkrat, ni tako lahko. Najbolj pri¬ merna za to je pokrajina, kjer je mnogo ravnic, ki jih obdajajo gozdovi, ali na pri¬ mer gole poljane v gozdu. Treba je le glas¬ no zavpiti nekje s poljane in že se bo od roba gozda odbil odmev, ki bo bolj ali manj razločen. V gorah je to kajpada vse drugače kot v ravninah: odmev je sicer mnogo bolj raz¬ nolik kot v dolini, zato pa nastopa precej bolj poredkoma. V gorah slišimo odmev 182 mnogo teže kot na ravnini, ki jo obroblja gozd. Nedvomno veste, kaj je pravzaprav od¬ mev. Nič drugega kot vračanje zvočnih va¬ lov, ki se odbijajo od kakršne si že bodi ovire. Tako kot je pri svetlobnem odboju vpadni kot enak odbojnemu, se odbija tu¬ di »-zvočni žarek« od ovire pod enakim ko¬ tom. Oglejmo si sliko (1)! Predstavljajte si, da ste v podnožju hriba, ovira, ki naj bi odbila zvok, pa leži nad vami, na primer v razdalji AB. Iz slike je jasno razvidno, da odbiti zvočni valovi, ki se razširjajo po črtah Ca, Cb, Cc ne dosežejo vašega uše¬ sa, temveč se razkropijo po prostoru v sme¬ reh aa, bb, cc. Drugače je seveda, če se postavite na mesto, ki je v isti ravnini z oviro ali celo nad njo (slika 2). Zvok, ki valovi navzdol v smereh Ca Cb, se bo vra¬ čal nazaj po lomljenih črtah Ca aC ali Cb bC in se bo odbil od tal enkrat ali dva¬ krat. Če so tla med obema mestoma po¬ globljena, je odmev še boljši, saj delujejo tla v tem primeru kot vboklo (konkavno) zrcalo. Nasprotno pa je, če se tla med obe¬ ma točkama dvigujejo: odmev bo slab in niti ne bo dosegel vašega ušesa. Takšna površina namreč — tako kot konveksno (izboklo) zrcalo razprši zvočne valove. Pri iskanju prostora, odkoder bomo sli¬ šali odmev, moramo biti kar precej prak- Slika 2: Ta deček ne bo slišal odmeva svojega klica tični in ročni. Tudi ko takšno mesto že naj¬ demo, moramo znati odmev izzvati. Pred¬ vsem se oviri ne smemo preveč približati. Odmev mora narediti dovolj dolgo pot, dru¬ gače se vrne prehitro in se zlije s samim zvokom. Gotovo že veste, da potuje zvok s hitrostjo 340 m na sekundo in je torej treba vzeti vsaj razdaljo 85 m od ovire, da bomo slišali odmev natanko pol sekunde po zvoku. Čeprav je res, da »vsak zvok poraja svoj odmev«, vendarle vsi zvoki ne odme¬ vajo enako jasno in razločno. Čimbolj re¬ zek in presekan je zvok, tembolj razločen je odmev. Najbolje ga bomo slišali, če bo¬ mo plosknili z dlanmi. Zvok človeškega glasu je za odmev manj prikladen, poseb¬ no moški glas. Visoki ton ženskih in otro¬ ških glasov dajejo boljši in jasnejši odmev. — o — O — o — S tem ko je znana hitrost zvoka v zra¬ ku, se da izmeriti razdaljo do nedostopnega predmeta. Tak primer je opisal Jules Ver¬ ne v svojem romanu »Popotovanje v sre¬ dino zemlje«. Ko sta junaka tega romana — učeni profesor Lidenbrock in njegov ne¬ čak Aksel — potovala v središče Zemlje, je eden od njiju zašel in tako sta se v temnih podzemeljskih hodnikih zgrešila. Ko sta se končno s klicanjem spet vsaj slišala, je med njima potekel takle pogovor: »Stric!« sem zakričal (o dogodku pri¬ poveduje Aksel). »Kaj je, otrok moj?« sem zaslišal čez nekaj časa. »Kako daleč sva drug od drugega?« »To ne bo težko ugotoviti.« »Ali je vaš kronometer še cel?« »Da.« »Vzemite ga v roko. Zakličite moje ime in si natanko zapomnite sekundo, v kateri ste začeli govoriti. Jaz bom ime ponovil, brž ko bo vaš glas prišel do mene, vi pa si zopet zabeležite trenutek, ko bo ta moj odgovor prišel do vas.« »Dobro. Polovico časa, ki bo pretekla med signalom dn odgovorom, nama bo po¬ vedala, koliko sekund potrebuje zvok, da pride do tebe. Si pripravljen?« »Da.« »Pazi! Zdaj bom zaklical tvoje ime.« Pritisnil sem uho k steni. Brž ko je ime Aksel prišlo do mojega ušesa, sem ga ne¬ mudoma ponovil in znova prisluhnil. 183 »Štirideset sekund,« je dejal stric, »se pravi, da je zvok dospel do mene v dvajse¬ tih sekundah. Ker je hitrost zvoka ena tre¬ tjina kilometra na sekundo, ustreza to to¬ rej kar sedmih kilometrov.« Če ste dobro razumeli, kar je bilo po¬ vedano v tem odlomku, boste zlahka rešili tole nalogo: Zaslišal sem pisk lokomotive poldrugo sekundo zatem, ko sem opazil beli dim, ki ga je povzročil ta zvok. Kako daleč od vla¬ ka sem bil v tistem trenutku? — o — O — o — Stena gozda, visoka ograja, zgradba, hrib — sploh vsaka pregrada oziroma ovi¬ ra, ki ustvarja odmev, ni nič drugega kot zvočno zrcalo: ta ovira enako kot rav¬ no zrcalo odbija svetlobo. Toda zvočna zr¬ cala niso samo ravna, temveč tudi kriva. Ukrivljeno zvočno zrcalo deluje kot re¬ flektor: zbira »zvočne žarke« v svojem fo¬ kusu. Slika 3: Poskus odmeva s krožnikom in žepno uro Dva globoka krožnika potrebujemo za zanimiv poskus v zvezi z odmevom. Enega od krožnikov položite na mizo, nekaj cen¬ timetrov nad njegovim dnom pa pridržite žepno uro. Le-to vam bo posodil ded ali kdo drug od starejših, saj jo marsikdo hra¬ ni za spomin, če je že ne uporablja več. Drugi krožn k držite ob glavi v bližini uše¬ sa, tako kot vidite na sliki (št. 3). Če je položaj ure, ušesa in krožnikov pravilen (to se vam bo posrečilo po nekaj poskusih), boste zaslišali tiktakanje ure, kot bi izha¬ jalo iz krožnika, ki ga držite ob ušesu. Ta občutek se bo še povečal, če zaprete oči: takrat zares po sluhu ne bo mogoče ugo¬ toviti, v kateri roki je ura — v levi ali desni. Graditelji srednjeveških gradov so takš¬ ne naprave z zvočnimi učinki marsikdaj vgrajevali v zidove dvoran in hodnikov, njih »govorni« zvočniki pa so bili razni doprsni kipi uglednih prednikov ali kako drugače izoblikovane naprave. Sama na¬ prava je bila zgrajena bodisi po načelu vboklega zvočnega zrcala ali pa kot govor¬ na cev, oboje pa domiselno skrito v steni. Slika 4: Zvočna čuda v starinskem gradu ali razrešena skrivnost o govorečih kipih Na sliki (št. 4), ki smo jo povzeli iz starin¬ ske knjige iz XVI. stoletja, vidimo taki vgrajeni napravi; strop v obliki svoda je usmerjen proti ustom »govorečega« kipa, ki proizvaja glasove, prihajajoče iz zuna¬ njega dela stavbe, in pa ogromna cev, ki je skrita v zidovih ter prinaša različne zvoke z dvorišča do kamnitih kipov, nameščenih v eni od dvoran. Obiskovalcu - takih dvoran se je zdelo, da kipi šepetajo, pojejo, go¬ vore itd. Še mnogo je zanimivih stvari s področ¬ ja zvoka in sluha, ki jih žal ne moremo v tem sestavku opisati. O zvoku v koncertnih dvoranah, zvoku na prostem in njegovem razširjanju v vodnih globinah se bomo po¬ menili ob kaki drugi priložnosti. TIMOV MALI OGLAS Zbiram prospekte raznih krajev in jih tudi menjam Stojan Bizjak, Trg Svobode 12 a, p. Kobarid 184 mali timov tehniški slovar Jeralnik Je lesena priprava, ki ima zažagana vodila za žaganje letev, bodisi v pravem kotu ali v kodu 45°. Brusilna kladica Pri obdelavi izdelkov iz lesa, lepenke, mavca upo¬ rabljamo za površinsko obdelavo tudi stekleni pa¬ pir. Za brušenje in glajenje ravnih površin si pri¬ pravimo še poseben pripomoček, ki omogoča ravno obdelavo. To je lesena kladica iz trdega lesa, ki je ravno in gladko obdelana. Okrog kladice ovijemo ustrezen steklen papir. Za večje predmete mora biti kladica primerno večja. Kotliček za klej Za pripravo glutinskega lepila (kožni in kostni klej) rabimo poseben kotliček. Ta je v bistvu dvoj¬ na posoda — oziroma je sestavljen iz dveh posod. V zunanji posodi je voda, v notranji posodi pa je klej. Voda v zunanji posodi dopušča segrevanje kleja do vrelišča vode. Na ta način je zavarovano, da ne pride do čezmernega segrevanja kleja. Zaradi pogostega segrevanja kleja za uporabo in zaradi gretja med delom voda v zunanji posodi izhlapeva, zato je treba skrbeti, da je v zunanji posodi vedno dovolj vode. Najboljši kotlički za klej so izdelani iz bakra, ki je zelo dober prevod¬ nik toplote. Skobelnik Je masivna delovna miza za roč¬ no obdelavo lesa. Močna in debela delovna ploskev ima vrsto štirikot¬ nih lukenj, ki rabijo zato, da vanje vsadimo železne skobe. S pomočjo vijačnega primeža vpenjamo kose lesa za obdelavo, ki jih na drugi strani opremo na skobe. Skobelnik največ uporabljamo pri skobljanju, sicer pa vedno, kadar je treba ob¬ delovani predmet pritrditi ali stis¬ niti. Na odročni strani delovne plo¬ skve je tudi žleb za odlaganje orodja med delom. 185 kako se je rodila tehnika — kulturna prvina človeštva Beseda TEHNIKA izvira iz grške be¬ sede TEXUN (tehna), ki pomeni, spretnost, ali v širšem smislu kako se kaj dela. Teh¬ nika je ena najstarejših kulturnih prvin človeštva. Rodila se je pred mnogimi tisoč¬ letji ali celo milijoni let, v prvem prazgo¬ dovinskem obdobju, ko se je človek razvil iz svoje predniške opičje oblike, se os¬ vobodil hoje in plezanja po vseh štirih ter postal dvonožec. Tedaj so postale njegove roke osvobojene premikanja telesa in člo¬ vek jih je začel uporabljati v druge na¬ mene. Zaradi nagonske samoobrambe in sa¬ moohranitve je začel v svojem okolju iskati pripomočke, s katerimi se je bra¬ nil pred zvermi in si iskal hrano. Pri tem mu je pomagala narava sama in pa raz¬ vijajoči se razum, ki ga je vodil k iznajd¬ ljivosti. Prvo naravno ukrepanje je bilo, da je v primeru nenadnega napada ali obrambe zgrabil za vejo ali kamen, kar se je v instinktu človeka ohranilo v po¬ dobnih primerih vse do danes. Človek je spoznal, da s kosom lesa, ko¬ sti ali kamna lažje udarja, strže in koplje kakor z nohti. Spoznal je, da spodaj ode¬ beljena gorjača močneje udari kakor pest, s katero je doslej tolkel po nasprotniku. a — kamnita sekira pritrjena na jelenov rog; b — kamnita sekira pritrjena na ži¬ valsko kost; c — kamnita sekira privezana na ploski les; d — kamnita sekira nasaje¬ na na palico Tako je postalo tedanje človekovo orodje hkrati tudi orožje, ki je predstavljalo okre¬ pitev in podaljšek telesnega organa — ri>- ke. Kamen v roki je bil dosti manj ob¬ čutljivo in hkrati bolj učinkovito kladivo kot sama stisnjena pest. Poznejši klini, kiji, sekire ali sulice so predstavljali podalj¬ ške iztegnjene lakti, s katerimi je bilo lažje doseči cilj kakor s samo laktjo in golo roko. Prvotno pridobivanje orodja pračlove¬ ka je bila bolj najdba kakor iznajdba, ker si ga je iskal v svojem okolju. Sele z na- nadaljnjim razvijanjem razuma in prila¬ gajanja okolju in razmeram, si je začel predmete zboljševati in postopoma celo izdelovati. Tedanja trda in neprijazna na¬ rava je prisilila človeka, da je iznašel in izpopolnjeval svoje prve izume. Temelji naše materialne kulture so postali speci¬ fično človeški šele z njegovim dodatnim obdelovanjem predmetov, torej z delom oziroma tehniko. Prvotno in najstarejše obdobje tehnike, lahko imenujemo tudi obdobje človeške kul¬ ture, nazivamo kameno dobo. Zaradi ne¬ minljivosti rudnin se je kot dokazilo za to do danes ohranilo največ kamnitega orod¬ ja. Vendar so bili pod določenimi pogoji ohranjeni in najdeni tudi nekateri pred¬ meti izdelani iz rogovja, kosti in školjk. Omembe je vredno, da je tudi pri nas prof. Brodar odkril v Potočki zijalki pod Olševo (nad Solčavo) pomembno zbirko koščene¬ ga orodja jamskega človeka. Kot prvo orodje, ki ga je uporabljal človek, smatramo . vsekakor kamen pest- njak. Ta je bil primitivno oblikovan (ob- klesan) in je dopolnjeval človekovo pest, pa naj si ga je uporabljal kot kladivo, nož. strgalo ali sveder. Kamen — pestnjak si je skušal z obdelavo (tolčenjem, lušče¬ njem, strganjem in brušenjem) čimbolj prilagoditi svojim potrebam. Ta kamena Zgoraj: nekaj primerov bronastih sekir; spodaj: načina pritrditve bronastih sekir na rogovile tehnika s svojimi prastarimi oblikami je toTej prva in najstarejša kulturna prvina človeštva in pomeni rojstvo tehnike. V kasnejšem razvoju tehnike je skušal čovek kamnu dodati podaljšek — ročaj, da bi kot smo že omenili, podaljšal svojo roko. Da mu je to uspelo je pritrdil obdelan kamen na ročaj (palico, kos veje, kost ali rog). Tako orodje pa navadno ni bilo zadosti trdno in začela se je razvijati tehnična misel. Zaradi boljše nasaditve na ročaj, kateremu pravimo danes toporišče, je začel kamen vrtati — luknjati, Umet¬ nost preluknjanja kamna pa že ni bila več tako preprosta in kaže, gledano iz čisto tehničnega vidika, pomemben napbedek v primerjavi s prvotno obdelavo pestnjaka. Tako je nastala sekira, ki je bila hkrati Zgoraj: kamniti nož iz Avstralije; spodaj: koščeno bodalo iz Nove Gvineje tudi kladivo, kot prvo smiselno in na¬ mensko orodje. Ta se je v nadaljnjem raz¬ voju, tako po materialu kot po obliki, oh¬ ranila kot nepogrešljiv pripomoček vse do današnjih dni. Ostala praorodja so bila izdelana iz ko¬ sti, rogovja, školjk in želvovine. To so bi¬ la bodala, šila, igle, harpune in puščice. Te tvarine so se v službi človeka med seboj dopolnjevale z bolj ali manj obdelanim kamnitim orodjem, katerim je obdeloval (brusil, stružil, cepil ali vrtal) druge pred¬ mete. Papuanci in Malezijci z Nove Gvineje so prav lepo ponazarjali, kako je pračlo¬ vek s svojim skrajno preprostim orodjem prevrtal tudi trdi kamen, ker si sicer ne bi mogli razložiti, kako so nastale luk¬ nje v neolitskih kamnitih sekirah. Za vrtanje so uporabljali lesene palice, ki so se dale priročno vrteti. Na določeno me¬ sto na kamnu, kjer so hoteli vrtati, so pred nastavitvijo palice nasuli nekaj mo¬ krega kremenčevega peska. Skrivnost je bila torej v tem, da ni vrtala palica, tem¬ več kremenjak, ki je stisnjen med vrtalo in podlago votlil kamen. Tehnika je bila torej tista prvina, ki jo je človek razvijal, da mu je omogočila preoblikovati ali predelati obstoječe suro¬ vine v materialno kulturno last. Danes phavimo takemu postopku — reprodukcij¬ ski proces. S tehniko si je človek pridobil sredstva, čedalje bolj je obvladoval naravo 187 in postal gospodar zemlje in delno tudi že vsemirja. V boju za življenjski prostor je bila navadno odločilna tudi višja teh¬ nika orožja, bodisi da se je boril proti divjemu živalstvu, proti pragozdnemu rast¬ linstvu ali celo v boju proti svojim vrst- nikom-ljudem, ki so se vsak zase trudili, da bi v tehmki prekosili drug drugega. Med preproste praoblike orodja, ki je bilo hkrati tudi orožje, katere smatramo kot kulturne prvine naših prvih prednikov, sodijo poleg pestnjaka še sekira, kladivo, bodalo, kij, strgalo, sulica, ročna frača in metalna krogla. V drugi stopnji tehničnega razvoja se pojavljajo vrste orožja, ki združujejo opra¬ vila prejšnje stopnje, kot na primer meč, ki po učinku združuje kij in sekiro. Pozneje se pojavijo orožja, pri katerih se prej skup¬ no opravilo razdeli. Sem spada palična frača, razne vrste udarnih in ubodn'h ki¬ jev, bumerang, ter kovinski kiji in noži. V tretjo stopnjo razvoja spadajo edino lok in puščica ter njihova nadaljnja bolj izdelana oblika — samostrel, ki predstav¬ lja neke vhste prehod od loka na puško. V četrto stopnjo razvoja spada že strelno orožje. Da je bil v starih časih razvoj tehnike sila počasen kaže primer, da se lok in pu¬ ščica v mnogih tisočletjih nista skoraj nič razvila ter da je pozneje trajal razvoj od prvega poljskega topa do strojnice celih šeststo let. Podobno tudi voz, ki ga vleče konj, bistveno ni spremenil svoje prvotne oblike v primerjavi z današnjim hitrim tempom razvoja, ko ena vrsta vozil naglo spodriva drugo vozilo. Vendar, če pogledamo prvo človekovo univerzalno orodje, sekiro, je ta v pravem pomenu kulturna oziroma tehnična prvina. Zaradi njenega prakulturnega pomena in zaradi njene razširjenosti po vsem svetu, jo upravičeno smatramo za primafni teh¬ nični izdelek. Njena funkcija je odigrala v človekovem življenju skozi vsa obdobja resnično vsestransko vlogo in se je zaradi tega ohranila do današnjih časov. Končno se je treba le še zamisliti nad konservativnostjo človeka, ki je tudi v mo¬ derni dobi hitrega in nekoč neslutenega razvoja tehnike, v strojništvu, elektroteh¬ niki, radiu in televiziji, prometu, atomski energiji in drugih vedah, še vedno ohranil nekatera nagnjenja svojih pra-pradedov. zanimivosti ALI Sl LAHKO PREDSTAVLJATE MILIJARDO? V vsakdanjem življenju pogosto bere¬ mo ali pa govorimo o milijardah; vsi tudi vemo, da je to tisoč milijonov, ni pa si tako lahko predstavljati to ogromno šte¬ vilo. Poskusimo z nekaterimi primerjava¬ mi: Denimo, da bi kak ameriški multimili- jonar obljubil, da vam da milijardo starih dinarjev pod pogojem, da boste šteli do milijarde — nikar ne obljubite — šteti bo treba namreč celih 500 let po osem ur na dan. In če bi tudi res dobili milijardo starih dinarjev, je ne bi mogli vse življe¬ nje zapraviti, če bi dnevno potrošili en »ti¬ sočak«. Vaši otroci, vnuki in pravnuki pa celo nadaljnji potomci vse do leta 4800 bi lahko porabili vsak dan tisoč starih dinar¬ jev, da bi končno zapravili vašo milijardo. Stolp, narejen iz kovancev po en dinar, bi bil visok 1,250.000 m. Milijarda sekund je približno 35 let. Povprečno človeško življenje traja torej ko¬ maj dve milijardi sekund. Milijarda minut pa je že kar devetnajst stoletij. Od odkrit¬ ja Amerike še ni pretekla niti četertina minut. Od začetka našega štetja do danes je pretekla šele ena milijarda minut. Govornik, iki bi v minuti izgovoril pri¬ bližno po 150 besed, bi v 30 letih izgovoril milijardo besed, če bi govoril nepretrgoma dan in noč. Milijarda ljudi razvrščenih v koloni po eden, bi segala dalje od meseca. Knjiga z eno milijardo strani bi tehtala poldrugi milijon kg, debela pa bila 50 km. Človek bi jo lahko prebral takole v 30.000 letih. Pa naj še kdo reče, da milijarda ni nič posebnega! 188 mladi fotoamaterji SLAVKO NOVAK iz Kamnika nam je poslal posnetek »Brez glav« z naslednjim pripisom: »V prejšnji številki Tima sem bral o paralaksi, ki je tudi meni delala do¬ sti preglavic. Nekajkrat se mi je pa v na¬ glici zgodila prav taka napaka, da sem »po¬ rezal« motiv, čeprav ni bil tako blizu apa¬ rata. Prijatelji so se mi posmehovali po¬ sebno zaradi nerodnosti, ki je nastala, ko smo napravili izlet na Veliko Planino in sem napravil dva »za spomin«, kot jih vi¬ dite na posnetku. Sedaj razumem, da pri tem posnetku nisem pazil na to, da bi oko prislonil proti sredini iskala. Hitro sem Slavko Novak (Kamnik) »Brez glav« dvignil kamero in pogledal preveč preko spodnjega dela iskala. Aparat sem napačno usmeril, zato sem ga nagnil preveč navzdol in posledico tega vidite. Bolje bi bilo, da bi za vsak slučaj držal aparat v pokončni le¬ gi, potem bi se tej. napaki gotovo izognil. Prosim mojstra, da bi napisal še kaj takih nasvetov!« Slavkovi želji bom kar takoj ustregel. Zbral sem nekaj posnetkov, ki imajo na¬ pake, na katere mora biti pozoren vsak fo¬ toamater. Vedno pazi, da tvoja senca ne bo na po¬ snetku (posnetek 1). Na njem se vidi močna senca snemalca, ki pokriva fantka in pre¬ cejšnji del ozadja. Senca gre celo preko njegovega lica, ki pa ima še eno nerod¬ nost — fantek ni mogel gledati v sonce, zato ima oči zaprte. Snemalec je sonce imel za hrbtom, bolje pa bi napravil, če bi fant¬ ka posnel s strani. Katero stran pa bo iz¬ bral snemalec za visi od ozadja, ki ima včasih precejšnjo vlogo v lepoti posnetka. Gotovo bi vsak iz svojega spominskega al¬ buma izločil tak posnetek. Čim' boš imel sonce za hrbtom, bodi pozoren na svojo senco! Lep primer je (posnetek 2), kako nerod¬ no učinkuje včasih nepiamerno ozadje, ki kvari pozornost na glavni motiv. Kadar bo za posnetkom človeka ali grupe kar drog, svetilka, žice, veja ali karkoli, kar bi motilo linijo glavnega motiva in odvračalo pozor¬ nost nase, potem to nikoli ne bo dober posnetek. Ta mladi šofer ima zanimivo vo¬ zilo in takoj opazimo, da je postavljen za¬ radi fotografiranja, ker je v mirni pozi in 189 Posnetek 2 bilo privezano na avtomobilček. Morda bi bilo že dovolj, če bi snemalec izbral dru¬ gačen zorni kot pogleda na ta motiv in bi s tem popravil tudi snemalni kot kamere. Posnetek 1 gleda v objektiv. Bolje bi bilo, da ne bi poziral in da bi ga snemalec ujel v tre¬ nutku, ko se je kakorkoli že ukvarjal z av¬ tomobilčkom, ali pa ga je ujel v trenutku, ko je vsa njegova pozornost usmerjena v smer vožnje. No, to vse pa še ni tako hudo. Huje je popolnoma neprimerno ozadje, kjer stoje preklje in pa kolo, ki izgleda kot bi Neprimerno ozadje pa ni vedno v ne¬ posredni bližini motiva, lahko je tudi bolj oddaljeno od njega. Tak primer kaže ta posnetek 3, ki je napravljen med zidavi ne¬ dokončanih hiš. Nekaj otrok išče, kako bi se zabavali, gledalec pa kar čuti, da tak prostor ni primeren za igro, ker je poln jam in nevarnosti. Posnetek učinkuje pu¬ sto, ker je ves razdrobljen v ploskvah zi¬ dov in odprtin. Morda je bil travnik za hi¬ šami, kjer bi otroci gotovo našli primernej¬ še področje za igro. Ni izključeno, da je med hišami tudi kak kup peska, kjer bi malčki lahko kopali predore in gradili svo- Posnetek 3 je peščene gradove. To bi bil mnogo lepši posnetek, ki bi več lahko pripovedoval gle¬ dalcu, kot pa ta. — O — Naj bo za danes dovolj. Predno končam, bom opozoril na veliko prireditev, ki bo le¬ tos v Ljubljani in kjer boste fotoamaterji imeli veliko priložnost, da pokažete svoje sposobnosti! Pripravlja se prva razstava fotogramov in jubilejna razstava »PIONIR¬ SKI FOTO«, ki bo letos že desetič pokazala javnosti, kaj zmorejo naši najmlajši foto¬ grafski ustvarjalci. Prav posebno vas opo¬ zarjam na izdelavo zanimivih fotogramov, ker bodo najboljši poslani na mednarodno razstavo fotograma v Avstrijo. Fotogrami naj bodo velikosti 18 X 24 cm in če se ne morete odločiti, katere bi poslali na raz¬ stavo, pošljite jih našemu uredništvu, pa vam bomo svetovali, kako in kaj ukrepajte. Bodite iznajdljivi, ustvarite kaj zanimivega in ne odlašajte na zadnji dan! 190 RAZPIS ZA IV. TEKMOVANJE S KOMBINIRANIMI VOZILI 1. Tekmovanje bo v Velenju v organizaciji Društva modelarjev ter Občinskega odbora Ljudske tehnike iz Velenja dne 1. in 2. marca 1969 ob 14. uri na kotalkališču ali na Je¬ zeru. 2. Tekmovanje bo po pravilniku za to tekmovanje. 3. Pravico nastopa na tem tek¬ movanju imajo vsi člani LT SFRJ. 4. Tekmovanje bo za prvenstvo ekip SR Slovenije in SFRJ. 5. Ekipe sestavljajo člani enega kluba ali društva LT. 6. Eno društvo lahko pošlje naj¬ več tri ekipe. Ekipo sestavljajo pio¬ nir, mladinec in starejši član. 7. Tekmovalci morajo imeti član¬ ske izkaznice potrjene od društva za leto 1969. 8. Prijavo ekip je treba poslati na naslov: DRUŠTVO MODELAR¬ JEV, VELENJE, PREŠERNOVA 10. 9. Tekmovalna taksa za ekipo je 30 din. 10. PRIJAVO BREZ PLAČILA TAKSE NE UPOŠTEVAMO! Denar nakažite na naslov društva KB SO- ! STANJ 603-16-638-40. 11. Prijavo pošljite in vplačajte takso do 16. 2. 1969. Na podlagi prijav bomo obvestili prijavljence o tem, ali bo tekmovanje enodnevno ali dvodnevno. Zaradi maloštevilne ude¬ ležbe lahko organiziramo tekmova¬ nje le 2. 3. 1969. 12. Prijava mora vsebovati: — priimek in ime tekmovalca — datum rojstva — v kateri starostni kategoriji tekmuje — ime in sedež organizacije Formiranje ekip bo lahko tudi pred tekmovanjem, 13. Po prijavi dobijo udeleženci natančne podatke o času in dnev¬ nem redu tekmovanja. 14. V kolikor tekmovanje odpade ali se preloži, organizator v prvem primeru vrne prijavne takse, v dru¬ gem pa o spremembah obvesti tek¬ movalce. 15. Nagrade in diplome se podeli¬ jo po pravilniku tekmovanja. Modelarski klub — Društvo modelarjev VELENJE PREMISLI IN UGANI ŠTEVILČNA KRIŽANKA Števila v poljih z diagonalami pred¬ stavljajo VSOTO številk, ki jih moraš vpisati v prazna polja križanke. Število nad diagonalo velja za vodoravno vrsto na desni strani polja, število pod diago¬ nalo pa za navpično vrsto pod poljem. V križanki so uporabljene le številke od 1 do 9, brez 0. V posamezni vsoti številk nastopa vsaka številka le enkrat. V pomoč pri reševanju je nekaj številk že vpisanih v lik križanke. S pravilnim kombiniranjem in malo potrpežljivosti boš križanko hitro rešil. 191 OBRNJENI REBUS DOPOLNJEVANKA Zlogovne skupine GA — IN — MOČ — NE — NE — O — VA — ZNA razpo¬ redi na prazna polja v liku tako, da boš skupaj z že vpisanimi zlogi v vodoravnih vrstah Uka prebral slovenski pregovor. Rešitev ugank iz prejšnje številke VODNA ČRPALK V: ročico je treba vrteti v smeri 1. POSETNICA: lov na lisice. POSETNICA: tehnična risarka. POSETNICA: gradbeništvo. PREIZKUSITE SVOJE ZNANJE: 1. sklopka, 2. transporter, 3. Edison, 4. pira¬ mida, 5. higdometer, 6. etanol, 7. Neptun, 8. stratus, 9. objektiv, 10. nonij. Končna rešitev: Stephenson. REBUS: azbest — (žena) A z (otrokom) B, E s T. NAGRADNA KRIŽANKA VODORAVNO: 1. poželenje, strast, 4. sloj, 9. mostiček, 12. život, postava, 13. kraj na Koroškem z veliko jeklarno in razvi¬ tim gozdarstvom in lesno industrijo, 14. priprava v elektrotehniki, ki na določen signal avtomatično vključi ali izključi tok v omrežju, 16. eden največjih mate¬ matikov in fizikov starega veka, ki je živel v mestu Sirakuze na Siciliji; prvi je natančno določil razmerje med premerom in obsegom kroga s številom n, postavil po njem imenovan zakon o potonitvi tele¬ sa v tekočini, izumil vijak in konstruiral številne bojne stroje (287—212 pr. n. š.), 18. izdelovalec orodja, 20. kemični znak za železo, 21. surovina za pridobivanje kovin, 22. vežba, 23. kratica za »komunalna ban¬ ka«, 24. ilovica, 26. začetni črki besede FORD, 27. kemični znak za element selen, 28. množinski osebni zaimek, 29. večanje obsega, 31. železniška zapornica, 35. stik, kontakt, 36. v fiziki delo, opravljeno v časovni enoti; storilnost, 38. otožen glas¬ beni način, 39. hčerin mož, 40. paraboloid- na antena za brezžične zveze, 41. organ vida, 42. zlitje, 44. eksplozivno telo, 45. središče Gorenjske s številnimi tovarnami, 47. vrsta rjave barve, 49. tuje žensko ime, 50. pritrdilndca, 51. ime črke L, 53. arabsko moško ime, 54. kemični znak za lantan, 55. enica, 57. rudniška posoda za vzdigo- vanje premoga, 59. štiri z rimskimi števil¬ kami, 60. pločnik, 62. svetilka na olje, 64. zahodna skupina starih Slovanov, 65. prsi, 67. plast zemeljske skorje, ki jo v glavnem sestavljata silicij in aluminij in se zato po njima tudi imenuje, 68. prebivalec Aonije, starodavne države v Mezopotamiji, 69. raziskovalec jam, spe¬ leolog, 70. tuje žensko ime, katerega slo¬ venska oblika je Ana. NAVPIČNO: 1. svetlobni pojav med ne¬ vihto, 2. posmehljivo ime za ItaUjana, 3. gorat predel na jugozahodu Saudove Ara¬ bije ob Rdečem morju (iz istih črk kot RISA), 4. cestni ali železniški objekt, tu¬ nel, 5. pri starih Slovanih boginja po¬ mladi, lepote in ljubezni, 6. začetnici Ame- riga Vespuccija, italijanskega raziskovalca, po katerem je Amerika dobila ime, 7. 192 tvar, materija, 8. v arhitekturi ravna stre¬ ha na hiši, nepokrit hodnik ali večji bal¬ kon, 9. gričevje med Sočo in Idrijco seve¬ rovzhodno od Gorice, posejano s številni¬ mi vinogradi in sadovnjaki, 10. koroški ljudski ples, 11. niti podoben del snovi ali blaga, 12. prozoren dragi kamen, največ¬ krat modre barve, kristal korunda, 15. redka kovina iz skupine lantanidov s ke¬ mičnim znakom Er, 17. kožuhovinast ali vatiran naročnik za gretje rok, 19. del voza, 25. osmi del celote, 28. nauk o svet¬ lobi, 30. tisoč kilogramov, 32. starorimski bog ljubezni, ki ga upodabljajo kot krila¬ tega dečka z lokom in puščicami, 33. mo¬ krota, namočenost, 34. ena od agregatnih stanj snovi; sestavina zraka, 35. vas, 37. soglasnika besede ČAKA, 39. enaka so¬ glasnika s konca abecede, 40. oddelek že¬ lezarne, kjer ulivajo kovinske predmete. 43. velik človek, orjak, 44. gradbeni ma¬ terial, zmes apna in cementa, ki se na zraku strdi, 45. bosanski premogovnik ju¬ govzhodno od Zenice; v kraju stoji tudi velika termoelektrarna, 46. delavec pri proizvodnji jekla, 48. tekmec, nasprotnik, 50. spodnji del posode, 52. pripomoček za pretakanje tekočin, lijak, 55. drugo ime za gorljiv plin acetilen, 56. površina, ob¬ močje, 57. pritok Save pri Medvodah, 58. poljski pridelek, 61. moško ime (slovenski alpski smučar Pustoslemšek), 63. mestece v severni Dalmaciji, ki je bilo v času hrvaške samostojnosti središče nadškofije, 66. začetnici slavnega ruskega kemika Dimitrija Mendeljejeva. fotografski aparati in fotografske potrebščine velika izbira orodja za amaterje modelarji šolarji amaterji preberite gramofonske plošče domače in tuje velebla¬ govnica NAMA se priporoča velika izbira avtomobil¬ skega pribora