276. številka. Ljubljana, soboto 30. novembra. XI. leto, 1878. SLOVENSKINflRO [iihiaja vitak dan, ;* somi .,. atii ••• ». ; » • uoi ,. • .. ... ivi >rt»-0|f«»t »i t đeioi: jj*. ceio imo lh Ul pol lui* - gl. a calo leto 13 gid„ la totrt ieta 3 gld. 30 kr., ca en MIM 1 gld. 10 kr Za poSiljan;« ra dom bo računa tO kr. ta meiu, HO k;-. HI *etrt lo;a. -— ž a »nje d otelo toliko voč, kuiikor poitn.na iznaša. — Za gospode učitelje na lnuakih Šolah in za dijake velja SmilfcSS cena in sicer Z* Linb?.ja.io sa Stttrt leta 2 gld. 60 kr., po polt. projemim ta Četrt leta 3 gld. — Za otnanila M plačne od IttMSCOMli petit-vrste 6 kr., ie se MBaafto enkrat tiska, 5 kx„ če se dvakrat in 4 ki. ce se tri- ali večkrat tiska. Dopisi na| s« isvoie trankirati. Rokopisi se ne vračajo. — TJrodnifi'iTo ;*} v Liobliani v Franc Kolmanovej hiii **. 3 „gledaMŠka stolba". 'Opr a v n i It v o, na katero naj se blagovolijo pošiljati naročnine, reklamacije, oznanila, t. j. ad niT>i***-*r- -n. .v<<-ndn< Mukami" v Kolmanovel hffta Mladina, ti naš up! Sag ilnii. dass er flir dio idealo seiner jtigend soli achtung haben, wonn or marin sein wird. Scbiller. Življenje našega študenta je pač navadno dosti nemilo. Ubostvo, pomanjkanje na vse strani je po večjem njegovo spremstvo od prve šole do tja, ko univerzo zapušča, in še ▼ prvih letih praktikanta mu je več trnja, nego rožic. Ali pri vsem tem je vesel fant, in če je sila največja, je njegov humor najbližji. Zraven mu pa je večinoma jeklena eneržija: dalje rije, in kakor še mlad in brez starejših sovetuikov, sam postavljen v morje velicega mesta, jadra prav pametno do cilja. Uže v gimnaziji bolj na lastne noge postavljen, zgodnja precej hitro, in zgodnji boj za potrebno ga uči več misliti, in tako pride na univerzo kot mlad človek, ki kuratorja ne potrebne. Kar ga pa tako lepo krasi, je, da ognjevito ideal kak v svojem srcu hrani. Gmotno so mu zvezane roke in noge, ne more ven v trušni svet, tur mlada svoja letu uživati na viaooeni konji, ali odprt, daleč odprt mu je svet duševnega življenja, in tu uživa uže zgodaj slasti, koje podaje ta strau človeku. To mu daje ono eneržijo, s katero lačno svojo mladost prebije, to mu je svitli stolp sredi valov, ki mu ladij o razbiti hote. In na duševnem tem polji najde rožico domovinske ljubezni. Daleč tam na tUjtm brez familije ae mu prikazuje lepa njegova slovenska domovina v še lepšem kulu, domotožnost po njenem hribovju se mu vzbuja v oprsju in mej tujimi ljudmi vidi, kako ljub je ljud, ki biva daleč tam doma, in gorko mu vstaja ljubezen do domovine in svojega ljudstva. Bivajoč pa v velicem meatu, kjer svetovna omika svoje bogatstvo razpostavlja, vidi prav še le, kako ubogo je ljudstvo, koje ljubi z vsem mladostnim svojim ognjem, in vprašanje: zakaj si ti tako raztrgano ? se mu vriva v misli, in tedaj se mu prikaže njegovo ljudstvo na torturi. — Mlad je, za vse lepo m dobro navdušen, speče in peče gata pogled, in z močjo mlade krvi rodi se v njem oni srd, ki navdaja domoljuba, ki vidi svoje ljudstvo nesrečno po t njej sili. Starejšemu človeku tako dobro d6, Če včasih mej te naše mlade može pride, ter vidi, kako plemenito se izjavlja v njihovih društvih ljubezen do slovenske domovine, in kako žarno mladostna jeza razžaljenega domoljubja. — Iz teh mladeničev mora o narodu pošteni delavci priti, drugo življenje mora se začeti v vsem privatnem in javnem življenji v domovini, to je up narodove boljše bodočnosti, bo dejal! — Da, vsak narod bi bil na tako mladež ponosen; možje so po večjem, ki so si zidali hišo omike tako, da so z jedno roko keljo držali, z drugo meč, odganjajoči sovraž nike te hiše, sovražnike življenja. Značaji bi to morali biti jekleni; v železnej kopelji dela, pomunjkanja so si značaj krepili, in ljudje bi bili, ki so se več, kakor drugi, katerim je mlado življenje tekalo v žametu in svili, misliti učili. Možje bi morali biti, ki za ideale, katerih so se na prsih almae matris nasrkali, krepko, kakor celo njihovo prejšnje življenje, tudi v moškej dobi vstopajo, s kratka možje, kateri so vselej in kateri povsod drugod narodu najboljše moči postavljajo. Kdor je v Gradci ali na Dunaji društva naših vseučiliščnikov poho-jeval, vzel je morda te misli soboj. In doma je našel može, ki so nekdaj tam dijačili, ki so res upe spolnili, kateri so se vanje stavili. Do novejše dobe zapazimo, da je narodno naše delo dobilo po slovenskih vseučilišfnikih Sploh može, ki se značajni zvati morejo; da, lepi značaji in moževsko jekleni sredi trdih razmer; najnovejša doba pa nas uči, da marsikateri onih, ki je na univerzi bil gorak domoljub, doma pOBtane mrzel, prav mrzel. Slovenci Brno jako srečno ljudstvo — domoljubje se pri nas o necih krogih prav grdo pogledava in proskribirano je. Vsi VBeučilišč-niki ne morejo si izvoliti neodvisne kariere. — Hud boj je mladeniču, ki je vstopil v odvisno, mej značajnim življenjem, idealom domovinske ljubezni in kruhom. „Ne smeš", mu so pravi, kamor stopi. Jezno vskipi krv v njem, ki še malo na slobodnih tleh univerze stoji, kjer komande nij; ali — hočem tudi po toliko trudnih, lačnih dnevih stradati; — oženiti se mi srce veli, oženjen sem nemara uže! — „Hunger uud liebe erhaltendas ew'ge g* triebe", pa slovenskemu narodu poropata dostikrat značaje. — Začetkoma filozofira naš praktikant: bom miren, dokler nij sem definitivan; — potem je celo miren, in kakor mašina brezvestna v aparatu delaven; ali ta fi-lo/i H j a bo mu priljubi, Damoklejev meč mu da zmirom nad glavo visi, in če ne zgubi domovinske ljubezni, ono lepo jezo nad tem, kar se z narodom počenja, je zgubil, in indiferentnež je tako lep postal. — Poznam več mož tega duševnega razpo-ložja; ne morem kamenja nanje vreči, — je prokleto hudo to, Slovencu biti! — Pa poznam tudi nekaj druzih odvisne kariere, pred ka- Karanfilj s pesnikovega groba. Spisal A. So no a, prevol Juuoi Naglic. Zuuaj je mraz. Sever brije nemilo igrajoč ei 8 sneženimi zvezdicami, sneg do kolena, od »treh vite ledene sveče. Kruta in ljuta, prava in zdrava zima! Jaz sedim sam v svojej sobi poleg plamteče peči, sed.m ter prebiram malo, rumeno knjižico. Mala je, ali jedra in srcu mojemu mila. Prečital sem uze desetkrat te vrstice, a čitam in čitam jih zopet. Tu je duh, tu srce. A veste-li, kdo jo je napisal, to malo BiroticoV Nesrečni „jezični doktor", ka I- Kranjci pravijo odvetniku, nesrečni Franjo Fre širen. A veste-li, čegava je bila? Pre sirnovu. No, je-li čudež, da mi je mila? Glej, cvet mej orumeneliuii listi! Karaulilj *) je, mislim, ali je vsaj bil. Siromašni cvet! Kako je stisnen, kako rumen! Ali nij šalu. Dvajset let drema v tem papirnatem grobu. Nekedaj **) ttar.^ntilj = klinčić, nagelj. se ve da, nekedaj je cvetel krasno. Milo ga je bilo gledati. Tu li jaz sem ga videl. Kako rudeč, kako polu, kako milo se je zibal o ve trii'u, kako se je na njem lesketali rosa. Tak je bil, preteklo je v jeseni uže dvajset let, a cvetel je v Krauji na Preširnovem grobu. Bože moj ! Kako se ve menja na svetu ! Da, tudi mi smo kakor cvetje: brst, cvet, ovehlma — dekle, žena, baba, da mi oprostite. Gle iam ga, a ne morem se ga nagledati. Ziinska noć je okolo mene mir, ogenj gori, drobni plameni ovijajo se bukove klade, svetiljka na mizi tiepeče pred meuoj, v m oje j pameti se vzbujajo vgasle, blede slike postajajo žive, rastejo. Tudi moj karaulilj postaja rudeč, cveleč dviga glavico, kakor da bi želel govoriti. Govori, cvet, govori, naj te poslušajo dobri ljudje! Ne JOode to umna pripovedka na tanko predena in lino brušena, ne, to bode pest besedij, vržen.h me) svet samo na dobro srečo, a iz mlad.k duij. Kar je, to je, od srca je. A to nij zlo. Bil sem dijak, vesela nemirna kri. Niti besa se nijsem bal — Bamo žensk sem se strahovito plašil, če ravno mi je uže pod nosom cvetel prvi mah. Zahajal sem pogosto v diustva. Naša „jeunesse doree" dvigala je visoko svoje makove glave, govoreč o kakem vis-a visu z resnostjo, s kakovo diplomati razpravljajo orijentalno vprašanje, makove glave „debile so furore", a jaz sem mej tem kvaril četvorke, ali pa znoječ se 1. ho sedel poleg Bvoje plesalke pri kotiljonu. Tozneje se je se ve da, tudi to premenilo. Skrbij nijsem imel. Delal sem verze. Meuda veste, kaj je tak mlud pesnik, ki sanja prvikrat o idealu. Mislim, da nij bolj smešne stvari na svetu, kakor je tak mlad vilin sin, kateri na robu svoje šolske knjige dela šepave sonete, ali gredoč po ulici navadno pospeši svoje korake, kadar sreča svoj konkretni ideal vračajoč se od petdnevne maše. Ravno tak sem bil tudi jaz, hvala Bogu, da nijsem svojih tedanjih pesniških pioizvodov dal tiskati. Učenje mi nij delalo preglavice, preskočil bi bil vse tako rekoč skokom. Ali brez obzira na ženske bil terimi klobuk snamem, značaji tudi b proskribiranim domoljubjem. — Ah kako je teh lepo videti, da so up boljše narodove bodočnosti! Iz obraza tacega moža se bere ona eneržija in oni ponos, ki pravi: mar mislite, da sem zato toliko trpel 20 let, da bom živel, kakor drugi hočejo, mislite, da ne poznam vrednosti živlenja, v katerem nijsem rob, mislite, da se človek Še le pri tem in onem začenja! kaj no možje, „kdor biljko se stori iz groze, popiplejo, požro ga koze!" In taki značaji se ravno nemajo pri tožiti, da se jim kariera krati. Prestavljajo j ih sicer, ali močno jih imajo v čislu, in boje se jih. Naravno to. Višji človek je tudi omikan, in kako gnjusljiv se mu mora mlad človek zdeti, ki tako brezvoljno pokorno in ponižno srce, in ves drob drugemu pod nogo da ! — In če je ta višji duševni siromak, kako hitro korajžo /gubu, če se mu resnica pove. — I u duševnoj siroti podvreči svoje srce in glavo ! Ne, za to nij treba iti na univerzo! V tem mesecu je počastd naš narod tri može, ki so ga dramili k bdenju in zdramili dosti. Domoljubna poštenost po vsem Sloveti skem veselo pozdravlja starčke: Bleivveisa in Kočevarja, veselo pozdravlja jubilanta-pisatelja Trstenjaka, in tako tiho so vsi jeziki, ki imajo drugače veliko psovk za slovensko domoljubje. Vi ljudje, ki ste drugače toliko iofamni, da zovete našo ljubo domačijo nSchweinelandu, vi, ki drugače tako radi pljuvate na narodno delo, ste zdaj oziroma naših omenjenih poštenjakov tako tihi! — Vas je osupnilo, da delo teh mož nij bilo zastonj; vas je osupnilo, da ljudstvo, masa te može časti; vas je pre- ča j ostal, lepo, če ta moč tudi kot mož in sivolas idealu mladosti zvest ostaje. Vzemi si katerega hočeš renegatov in postavi ga zraven Kočevarja, Trstenjaka in Bleiweisa! — Joj, kako je vse majheno! — Zato glavo navzgor, vsaj živimo samo jedenkrat, in „feja, da me moška doba najde brez eneržije, ponosa, ki je jedenkrat vseučiliščnika v ubozih razmerah tako lepo krasil! — S—c. strašil sivolas Bležvveis, ki je najedenkrat na podnožji ljubezni slovenskega ljudstva tako velik se vam predočil! Kje so vam zdaj psovke! Vidite zdaj, kateri pot vodi do ljubezni soro-jakov! Kdo je produktivno delal, vi ali možje, koje skoro ves narod časti! In kje so značaji, pri vas ali tu! — Mladina slovenska, — daj ta tema dalje razmišljevati; ljudje, ki se biljke store iz groze, ne oprav jo nič; in kako žalosten mora biti pogled proti koncu dnij, če si mora človek očitati, da mu je v mladostnem Času srce tolklo le po komandi druzih ljudij, kako žalosten, če se človek stori indiferent-nega radi ubozega kosa kruha! Lepo je videti moža, ki je vsem zaviram kljubu močan zna 0 Bleivveisovej svečanosti. Dopisi. Veleučeni gospodine! Poznajuć i štujuč velike zasluge, Sto si ih stekoste radeći se brezprimjernom požrtvov-nosti, to na literarnom, to na političkom polju — za boljak najbližega nam i najsrodnega i po krvi, i po osjećanju, i po udesu slovenskoga naroda, ne može mi hrvatska mladež nalazeća se u Beču, a da se bar duhom ne zanese u ono izabrano kolo, koje če iz mile nam domovine 19. studenoga pohrliti u bielu Ljubljanu, da dostojno pozdravi velikoga muža, neustrašiva narodnoga borioca, da očituje iskrenu i srdačnu Čestitku sedamdesetgodišnjici ljubljenoga i štovanoga „očeta" slovenskoga naroda. Hrvatska mladež po bečkih visokih školah, prodahnuta najtoplijim! željami prama mužu, koji divnom, nepokolebivosti, sborom i tvorom, vierno i dosljedno izvadja načelo prihvaćeno 1843., vastade se G. studenoga na svom „Velebitu" u glavnu skupštinu, te Vas vodje velikim uzhitom i burnim oduševljenjem izabra svojim počastnim članom, da tako i Vaše dično ime uplete u liepi vienac odabra Prečestiti gospod dokt. Jan. Bleivveis! Brez zastopstva smo in kot peščičica v laškem mestu brez društva, ter nim nij mogoče po izgledu drugih sinov slovenskih po* svečiti dan Vaše 701etoice — ali vendar nam je sveta dolžnost, da možu slavnemu, ki je neprecenljivo mnogo storil v prospeh materinščine naše, v razvoj omike, zavednosti in vzcvet domačega šolstva, — naše sočutenje, našo radost in srčno zahvalo izrekamo. Pooblaščen sem v to od strani tu bivajoč ih zavednih S1 o v e n c e v , naprošen ob enem po učečej se mladini slovenskega dela naše Primorske. Odpustite nam, da na ovi — ne povsem dostojen način — pridevamo iskrenej želji in voščim naroda našega tudi nam iz globine prišle besedice. Liubav in udanost do Vašega blagorod-stva živi v srcih naših, in Če bi prav stanii ne imela, bo večno še Živela v vernem srcu domačih sinov, ki ljubijo milo jim materin* ščino, in vedo ceniti zasluge velicih mož, ki so temelj boljšej bodočnosti! S posebnim visokoštovanjem Vašemu blagorodstvu sluga Julij plem Kleinmavr, c. kr. profesor na učiteljsk. iz-obraževališču, in ud izprašev. komisiji za ljuds. in mestj. šole. V Kopru 17. novembra 1878. nih narodnih slavljenika — svojih počastnih članova. Izvolite, Veleučeni gospodine, primiti to imenovanje kao izraz najdubljega štovanja, koje hrvatska mladež naprama Vašemu proslavljenomu imenu goji, kao iskreno očitovanje, da je hrvatska mladež vazda spremna oduševljeno i veselo stupati stazom, koju je Vaša neumorna ručica utrla, stazom, koja vodi ponajprije k duševnoj, a zatim, ako bog da, i k političnoj uzajamnosti slovenskoga i hrvatskoga naroda! U Beču, 17. Btudenoga 1878. Dragut. Neuman, predsednik. Blagorodni gospod doktori Blagovolite, blagorodni gospod doktor, in neustrašljivi boritelj za naš narod! tudi izpod skalnate Pece mrzlega Gorotana najtoplejšo čestitanje rade volje sprejeti, katero Vam k Vašej Blavnej in v imenu vsih svojih farma-nov sporočuje iz sv. Danjela v junskej dolini na Koroškem' Josip Skrbinc, župnik. Nestoru Blovenačke knjige i jezika, žarkom slovenačkom rodoljubu, vriednom naučenjakn dr. Janezu Bleivveisu v Ljubljani! Danas sveta majka Slovenija pita svoio sinove: tko je razvio zastavu umnoga napredka u mome milom narodu slovenačkom? — i svi Slovenci iz grla kriču: slava Bleivveisu! Vrli mužu! Koliko Te SrbBtvo štuje, sem nemirne krvi, duša moja Želela Bi je me] svet — široki svet. Oprostite mi te karakteristične opazke s šolske klopi. Sedaj nijsem več dijak, ne bodem jih po dijaško pripovedal, a nij neprijetno spominjati se poezije one zlate dobe življenja, katera žalibože ne traje kašlja dvakrat, pljune trikrat, ter obrne nos visoko v zrak, kakor petelin, kadar se napije. Omeniti moram, da nam ta germanizator nij bil nič kaj po volji, ne toliko zavoljo krivega nosa, ampak, ker je bil po duhu Tor-quemada en miniature. Kavno zavoljo njega delj kakor metuljevo življenje, dobe, v katerej so mi zamrzele Horacijeve peBni. Krivonosi v človeškem srcu kalijo najplemenitejši občutki, ki so pri zrelijih ljudeh v našej ne-medicejskej dobi jako redki. Omeniti moram, da so te črtice res potrebne za mojo ne češljano pripovedko, katero bode morebiti kak veleučeni sodeč „in poeticis" zastonj poskušal meriti s svojim teoretičkim laktom. Stvarica na zadnje nij nič druzega, kakor pripovedka „o zgubljenej ovci". Naš krivonosi ravnatelj — nos mu je nagibal na levo, — pride nekega dne obrit mej nas, ki smo uživali svojo dušno hrano v hiši na trgu svete Katarine v Zagrebu, nad katero je tedaj visela dvoglava čifla ptica, kakor nad kako trafiko, čeravno se tam nij prodaval tabak, ampak svetska modrost. Ravnatelj pride, zamiži enkrat, po- Torquemada tolmačil nam je proizvode tega dvorskega pesnika navadno po polu dne v sparnih letnih dneh, kadar je prišel od obeda pri kakem kanoniku, ter nas z njim grozno mučil. Jedno jedino stran Horaca nam je natanko komentiral, kleti, steklenice, zdravice rimske in razne vrsti latinskega vina. Jako zanimiva je bila njegova razprava o razliki mej falernsko kapljico in našim Bukovcem. Čeravno ravnatelj nij ljubil Hrvatov, ljubil je vendar hrvatsko vino, a o starorimskem moštu govoril je s tako natančnostjo, da bi človek skoraj bil mislil, da je tudi on v krogu saturnalskih bratov pijan Bkakal po trgih večnega mesta. V ostalem pričal je njegov, jutranjej zori podoben nos, da je bil v tem oziru junak arheologije. Zdaj se razkorači ravnatelj kakor farneški Herkul, ter začne Hipati na naše nemirne glave celo vrečo latinskih poslovic, vplete z nekim nenavadnim patosom nekoliko fraz o velikoav-strijskem patrijotizmu, a zrno cele peroracije je bilo, da so prišle počitnice, Čas zlate dijaške svobode. Ko je bila ta klasična ceremonija gotova, izide naš Cerber olimpijskim korakom iz Bobe, a za njim zahruli smo tudi mi izpod krila dvoglavega orla, izpod nepomičnih obrv našega »pastirja narodov". Vzdah-nili smo iz globine naše duše, a jaz dokažem popolno svobodo, popolno svojo gospodstvo, preženem starca Homera k Ciklopom, Virgila v Tartar, a vso ostalo znanost za peč. Odločil sem iti mej svet. To je gotovo velika odloka. A kaj je Bvet? V tem nijso vsi ljudje istega mnenja. Nek kmet iz Šestin mi je rekel jedenkrat: „Nam izhaja solnce v Zagrebu, a zahaja v vasi Vrabce. To je naš avet." Menda veste, da zadostujeti dve uri, da se obhodi cel mikrokosmos poštenega Šestinca. ^pokazalo je tim, što Te je „srpsko učeno družtvo" 1851. godine izabralo za svoga člana. Pa kad Te najvrsniji Srbi tako štuju, da li je čudo, što se sad na usklike braće Slovenaca: „slava Bleiweisu!" od-zivljemo i mi srpski pravoslavni bogoslovi uz ostale glase, uz premilog nam Srpstva, sa: „Slava mu ! Slava Bleivveisu, slava onome mužu, koji je Slovenca naučio, da svojim lijepim čistim jezikom može svoju knjigu štiti i pisati! Slava vrlome sinu slove-načkorn, koji je svoj narod opreznim, al pou zdanim krokom vodio za punih 35 godina k umnom i materijalnom napredku! Slava priznatom iskušenom, iskusnom i vijernom vodju, koji je kao brižni otac narod svoj kroz silne bure, u političnom njegovu životu sretno i vješto proveo. Slava Bleiweisu, sa kojim po-fcilje istorija slovenačkog jezika i literature, koji je u Slovenca podigao ponos narodni, koji udario temelj narodnoj slovenačkoj literaturi! Dao Bog, da se dugo još svijetli sjajna zvijezda, koja se je 1808. godine u Kranju rodila, a 1843 na slovenačkom nebu zasijala; da dugo još ne malakše ruka, koja je Slovenca drugim Slovenima prikazala. — Dao Bog, da i ova opća svetkovina doprinese, da se ostvare rječi pjesnikove: Jedinost, »roča, sprava k nam naj nazaj b« vrnejo, otrok, kar ima Slava, vsi naj si v ruke sozejo, da ob'ast in ž njo čast ko pred spet naša bode vlast! U srjemskim Karlovcima, novembra 1878. Srpski pravoslavni bogoslovi. Politični razgled. V Ljubljani 29. novembra. Iz Pešte javlja telegram, da je dr. Herbst za jedenkrat zmagal. V seji 28 novembra je v