Jugoavto pokašljuje Avtomobilska industrija ima v razvitih deželah izredno pomembno vlogo v njihovih gospodarstvih, za kar je več razlogov. Najpomembnejši je nedvo-mno, da so vanjo vložena velika sredstva in da za-posluje po nekaj sto tisoč ali celo milijonov zaposle-nih, še posebej, če ob tem upoštevamo tudi vso spremljevalno industrijo, pa tudi storitvene dejavno-sti. Težko je najti industrijsko panogo, kj ne sodeluje pri izdelavi avtomobilov. Hkrati pa ta ogromen do-tencial sredstev, znanja, opreme pomeni tudi mož-nost in priložnost za hitre in velike tehnološke izbolj-šave in pravi poligon za serijsko izdelovanje izdelkov z vgrajenimi najnovejšimi dosežki znanosti. Zato tudi ni presenetljivo, če vlade razvitih dežel tudi s fi-nančnimi injekcijami pomagajo avtomobilski indu-striji, ko se znajde v težavah. Tudi pri nas ima avtomobilska industrija velik pomen v našem gospodarstvu, saj od nje nepo-sredno ali posredno živi nekaj sto tisoč Jugoslova-nov. Toda pomembnost naše avtomobilske indu-strije se je vse doslej izkazovala v skrbi raznih orga-nov — od zvezne vlade naprej — za njeno zaščito, prav malo pa je bilo narejenega, da bi naše proizva-jalce avtomobilov prisilili k obsežnejšim raziskavam in uvajanju sodobnih dosežkov znanosti v proizvod-njo. še manj je bilo storjenega pri zaščiti potrošnikov — kupcev avtomobilov in nadomestnih delov. Še vedno se dogaja, da se avtomobilski proizvajalci ob-našajo po starem, čeprav jim sedaj voda že teče v grlo. Nimamo namena zapisovati številk o nameravani proizvodnji jugoslovanske avtomobitske industrije v letošnjem letu, kajti prav verjetno je, da se bodo tudi letos nadaljevala gibanja iz preteklih let: proizvodnja domačih avtomobilov bo še manjša, kot je bila v prejšnjih letih. Toda to se zaradi močnega padca realnih osebnih dohodkov in sploh padca življenjske ravni ne bo prav veliko poznalo. Le malo je namreč kupcev, ki zmorejo in želijo plačati v ceni slabo se-stavljenih avtomobilov vso nesposobnost in malo-marnost naše avtomobilske industrije. Ker ni nobe-nih znakov, da bi ponovno uvedli kredite za nakup avtomobilov, je jasno, da si bo v letošnjem letu le malokdo lahko privoščil nov avto. Jugoslovanska avtomobilska industrija se s pre-cejšnjimi težavami ubada tudi pri prodaji svojih av-tomobilov na tuje zaradi slabo izdelanih avtomobilov in zastarelih modelov. Precej bolje so se znašle ne-katere tovarne, ki izdelujejo posamezne dele za av-tomobile, saj so se s svojimi izdelki dobro uveljavile tudi pri najzahtevnejših kupcih. Med njimi sotudi ne-katera šišenska podjetja, ki so poslovni partnerji naj-večjih evropskih izdelovalcev avtomobilov. Čeprav so šišenske gospodarske organizacije v lanskem letu dosegle spodbudne rezultate pri prodaji na kon-vertibilne trge, pa jih je nedvomno moč še izboljšati — tudi s sodelovanjem z avtomobilsko industrijo — kajti zapisali smo že, da je skorajda ni industrijske panoge, ki ne bi sodelovala pri izdelavi avtomobilov. Ker takšno sodelovanje omogoča tudi zaostrovanje konkurence na domačem avtomobilskem trgu—za-radi možnosti konsignacijske prodaje — je to sicer počasna, a vendarle dokaj zanesljiva pot k izboljše-vanju stanja na tem področju našega gospodarstva. Seveda le, če ne bodo ustrezni organi zaradi raznih interesov preveč zaščitniško delovali — pa ne za kupca!