NAPREJ! Vse za napredek slovenskega ljudstva ! Časopis «NAPREJ!» izhaja dvakrat mesečno, in sicer 4. in 18. — Uredništvo, administracija in ekspedicija je v Ljubljani, Šelenburgova ul. 6/II. — Vse denarne pošiljatve je pošiljati na naslov: «Delavska tiskovna družba v Ljubljani, r. z. z o. z.» — Vse dopise in spise na uredništvo. — Naročnina za celo leto: K 2-50, za */2 leta K 1'25, v Nemčijo K 3'—, v Ameriko K 4-60. — Posamezne številke 8 vin. Nesramnost! V proračunskem odboru poslanske zbornice drž. zbora je pred 14 dnevi prišel pred zbrane poslance finančni minister Bilinski in rekel : „Državni proračun za leto 1910 izkazuje primanjkljaj 42 milijonov kron. potem pa je treba darovati bogatim kmetom (agrarcem) za živino 6 milijonov, razni penzijoni pobero še okrog 4 milijone, obresti od posojila v znesku 370 milijonov zneso 12 milijonov — poleg navedenega bo pa treba še 7 milijonov za skupne državne zadeve — tako, da bo treba že 72 mi-Ijonov, da se pokrije državni primanjkljaj.“ Kako pa se bo dobil ta denar? Ne morebiti s prihranki pri neplodovitih vojaških namenih ali pa z obdavčenjem bogatašev — o kaj še! Novi davki se razpišejo, in sicer taki davki, da jih bodo 6/e plačali reveži, 1/s pa premožnejši. Gospod finančni minister je šel seve še dalje — dejal je, da potrebuje še 90 milijonov 2a vojaške izdatke, ki jih bo povzročila nameravana dveletna vojaška služba ter — 300 m i -Hjonov kron za bojne ladje. Ali naj kaj rečemo k temu ? Poslanec, ki bo glasoval za to, in volila', ki takega poslanca takoj ne pokličejo na primeren odgovor, pač' ne bodo zaslužili, da bi jih imenoval še po človeško ... Lepe reči se res pripravljajo. Avstrijske vladne umetnosti začetek in konec! Poslanec N. pride pred ministra pa ga vpraša: „Kakšne načrte ima vlada glede socialnega vprašanja?" Minister: „Nove davke!" P o s 1 a n e c : „Ali veste, kako se bodo raz-luščili narodnostni prepiri v naši državi?" Minister: „Z novimi davki." Poslanec: „Kaj je vlada ukrenila glede neprestano naraščajoče draginje ? ‘ Minister: „Nove davke!" Poslanec: „Kako pridemo v Avstriji do boljših časov." Minister: „Z novimi davki." Mladeniška orgarfizacija. V predzadnji številki „Napreja” smo omenili, da se je goriška deželna organizacija namenila organizirati mladino in je v ta namen sklicala na 22. maja velik mladeniški shod v Gorici. Ta shod se je tudi vršil, in sicer z imenitnim uspehom. Sodrug Josip Petejan je najprej razpravljal o „Orlih" in „Sokolih”, ki sta reprezentanta nasprotnikih mladeniških organizacij. Glavno je povedal tole: Treba je le prečitati nekoliko številk klerikalnih časopisov, pa se takoj lahko ve in razume, kakšen namen imajo „Orli”. V prvi vrsti jim gre za hujskanje zoper vse, kar ni klerikalno. Naravnost nesramno napadajo šolo in učiteljstvo in njihovi napadi se največkrat izležejo v obrekovanje. Dolžnost naše socialistične mladine je, da se upre klerikalni reakciji in njenemu fanatizmu. Med mladino se mora obuditi veselje do šole in spoštovanje do učiteljstva. Kajti le učiteljstvo, ki uživa zaupanje in ki mora seveda biti prepojeno z modernimi nazori, more koristiti napredku delavskega ljudstva in naroda sploh. — Dolgo razpravlja govornik o sokolskih društvih in njihovem delovanju. Dokler je sokolstvo odgovarjalo svoji prvotni ideji,*je bilo častivredno. Ali danes ni »Sokol* nič drugega kakor organizacija liberalne stranke, ki se vzdržuje edino z veselicami, s plesi in podporami. Ako jim zmanjka tega, je »Sokol* mrtev. Društvo, ki živi od takih sredstev, ni vredno, da obstoja. Mi nismo nasprotniki zabave; tudi mladini je treba razvedrila in prav radi ji ga privoščimo. Nasprotni smo pa izkoriščanju, kakršno je v navadi zlasti v goriški okolici, kajti s tem, kar se godi na takih »veselicah*, se mladina uničuje moralno in materieino. Naloga naše organizacije torej ne bo, posnemati »Orle* in »Sokole*, ampak šli bomo po drugi poti, ki je pač bolj trnjeva, ampak potrebna. Delali ne bomo tega, kar mladini ugaja, pa ji obenem škoduje, ampak skrbeli bomo za to, kar bo mladini koristilo, ako ji tudi izprva ne bo ugajalo. V prvi vrsti je namen naše organizacije, braniti mladino pred kapitalističnim izkoriščanjem. Težko da bi bili vajenci še v kakšnem kraju tako izkoriščani kakor na Goriškem. Tu se ne vpošteva ne obrtni zakon, ne šolski zakon, ker se ni nihče brigal za to. Vzgajati je treba mladino tako, da bo že ona spoznavala svojega izkoriščevalca, proti kateremu se bo morala bojevati. Posvečati hočemo torej svojo pozornost mladeniškim tečajem in strokovni izobrazbi. Po možnosti bomo gojili telovadbo in petje in posebno tudi alpinizem, od katerega bo mladina imela največ duševne in telesne koristi. Nadalje je govornik razpravljal o politični izobrazbi, o narodnosti in mednarodnosti, o militarizmu in antimilitaristični agitaciji, o klerikalizmu in protiklerikalni propagandi. Zaključil je svoj govor s pozivom, naj se mladina oklene svoje organizacije, ki hoče vzgajati samozavesten in značajen naraščaj, da bo v ponos svojim staršem, svojemu razredu in svojemu narodu. To hočemo izvršiti z lastnimi močmi in z lastnim požrtvo- vanjem. Le tista organizacija, ki ne živi ne od milosti cerkve, ne od kapitalistov, je vredna, da živi. In taka mora biti naša organizacija. Sprejela se je na to po daljši debati sledeča resolucija : »Mladeniči, zbrani na svojem prvem shodti v Gorici, dne 22. maja 1910., sklenejo ustanoviti organizacijo socialistične mladine na Goriškem skupno in pod kontrolo jugoslovanske socialno-demokratične stranke. Organizacija naj se ustanovi po vzoru češke mladinske organizacije, t. j. razdeli naj se v krajne in okrajne skupine, ki skupaj tvorijo deželno zvezo. Ta naj se ustanovi na prvi deželni konferenci krajnih skupin. Krajna skupina se ustanovi povsod, kjer se oglasi deset članov, ki plačujejo po 30 vinarjev mesečnega doneska.* Izvolil se je tudi pripravljalni odbor, ki naj organizacijo izvede. Tako na Goriškem ! Na Kranjskem se je medtem v Idriji že ustanovila „mladeniška zveza*, ki šteje že do 300 članov. Pravila so že po deželni vladi potrjena. Želeti pa bi bilo, da bi v tem oziru tudi Zagorje, Jesenice, Ljubljana in njena okolica storila isto — da bi vse te organizacije delovale skupno in sistematično. Da — ; gremo naprej ! „Rudar*. S 1. ma;em je izšel »Rudar* kot glasilo slovenskih rudarjev, ki ga dobivajo člani Unije rudarjev avstrijskih kot obvezni list. „Rudar* je lepo pisan'ter spretno urejevan tako, da bo res tisto, kar se je od njega pričakovalo. Upati je, da bo tudi rudarska organizacija odslej sistema-tičnejše vršila svoje delo. Za sedaj se že opaža marsikaj na boljše. V maju in prve dni tek. mes. je tajništvo priredilo celo vrsto shodov o nezgodnem zavarovanju za rudarje. „Rudar* sam razpravlja prav čilo o razmerah v revirjih. Le tako naprej! Pozdravljen novi bojevnik k „Tob. delavcu* in „Železničarju*. Seve — da pri tem ne smejo rudarji pozabljati na svoj politični delavski tisk. ZMES. Porotne obravnave v Ljubljani, Poleg pre-zanimive razprave o morilcu svoje žene A. Rejcu — o kateri pišemo v Idrijskih novicah — je bilo dvoje razprav o detomorilkah, ki pa sta bile obe oproščeni.' Porotniki so se v obeh slučajih' postavili na edino pravo stališče: dokler ne bo drugačnih nazorov o nezakonski materi in o nezakonskem očetu v današnji družbi, toliko časa je marsikak detomor razumljiv in — o prosti ji v ! — Tožba klerikalnega kmetijskega društva v Starem trgu proti listu „Slov. Dom" je bila brezuspešna, ker so porotniki oprostili odg. urednika Pustoslemška, češ, da je doprinesel dokaz resnice. Šlo se je za neke račune. —' Škof Jeglič, ki je tbžil časopis „Slovenski Narod" radi članka iz Godoviča, v katerem je bilo pisano, da je v škofovo malho izginila hranilna knjižica neke slaboumne Grudnove, je umaknil tožbo, ker je »Slovenski Narod“ preklical svoje trditve kot neosnovane ... — Lastnik grenčice „Florian" in lastnik „Narodne kavarne" v Ljubljani Krapeš sta se tudi poravnala; bila sta si radi „Floriana" v laseh. Zadnji dan pa ju je najbrže požirek „Floriana" ohladil. Delavska tiskovna družba v Ljubljani priporoča cenjenim „Naprejevim" čitateljem svojo veliko zaloge» brošur in knjig. Iz Tržiča. Iz Tržiča. OJožefovkah. V Goekenovi tovarni imajo ženske kip sv. Antona. Temu kipu prižigajo v tednu lučko ter ga okrašujejo s pu-šelci — seve ne zmerom ! Le takrat, kadar se nadejajo, da jim bo sv. Anton prinesel terno ali pa ambosolo. Gorje sevé sv. Antonu, če v soboto ni terne ali ambosole — tedaj zasučejo ubogi kip, da gleda v kot. Za kazen mora gledati v kot včasih tako dolgo, da je ves prašen. V nedeljo popoldan se je nad te Jožefovke spravil celo kaplan Go!é; oponašel jim je njihovo ravnanje z ubogim sv. Antonom. — „Tukaj v Tržiču se ga uporablja (sv. Antona namreč) za terne in za ambosole. Če kaj pride, je ves v slavi, če pa ni v loteriji dobitka, ga pa celo s Palico natepo in mu poberejo ves okras! »• t. d.“ Kaplan jih mora že dobro poznati 1 — Mogoče bi lahko Pretnarjeva Liza kaj bolj opisala ravnanje s sv. Antonom. Lizika — na noge. „Slovenec" in drugi klerikalni čaniki se zadnje čase kaj radi zaletujejo v tržiške socialne demokrate in v „Naprej". To je sicer veselo znamenje, vendar pa jim priporočamo, naj raje opišejo, kako je uboge katoliško-kleri- kalne Tržičanke g. Papov „nafarbal" in koliko časa bo zato pokoro delal. Predlagamo, naj mu napravijo v Tržiču spomenik ali pa spišejo igro: „Papov konkurz na dveh straneh". Iz Zagorja. Iz Zagorja. V «Jutru* in mivši glavni urednik katoliškega dnevnika „Le Pouple Frangais* in voditelj časopisa „La Vie ■ CaUiolique*, je izstopil iz cerkve. Med neduhovniki je izstop iz cerkve že nekaj navadnega, da se o tem ne vodijo več računi. Izstop duhovnika, ki je bil med voditelji katoliškega gibanja, pa le ni vsakdanja reč. Če se. pomisli, kako močno vpliva dolgoletna klerikalna •vzgoja v mladinskih zavodih in semeniščih, kako zna cerkev svoje aktivne člane navezati nase, tedaj se bo razumelo, da morajo biti razlogi že tako tehtni, če sklene mož, ki je že davno prekorači! prag prvih svojih let, pokazati cerkvi ihrbet. Razlogi abbé Dabrya res niso bili malenkostni. Mož se je bavil z znanstvenimi vprašanji in je bil tako „predrzen*, da je iskal v znanosti nepristranske odgovore na svoja vprašanja. Vrhutega je bilo njegovo prepričanje demokratično in mislil je, da je to v katoliški cerkvi mogoče. Toda koso cerkveni gospodarji opazili, kako in kaj, so ga začeli preganjati in so ga mučili tako, da je nazadnje sklenil, otresti prah s čevljev. Svoj izstop iz cerkve opravičuje z javnim .pismom, v katerem pravi; „Vsevcerkvi je protidemokratično Njena sedanja oblika, njene metode, njene šege, njeno stališče v vprašanjih sedanjosti. Njena s e-danja oblika; Zveza, ki se je začela s tem, da bi uresničila bratstvo med svojimi člani in napravila vso posest skupno, je dospela do popolnega vsesanja vsake individualnosti, do kristalizirala vsake misli, vsake volje, vsake pravice v eni edini osebi, v osebi papeža, tistega papeža, ki je dandanes vsa cerkev, ki hrani vse resnice, ki združuje v sebi vso moč in ki bi ga radi družbi vsilili kot kakega Minotavra. Njene metode, v katerih je vse samo lastna sila in se izraža v praznih izrekih, soglašanje je celo na polju morale le umetno napravljeno, tako da se mora vsa sestava ob prvi težavi porušiti. Njene šege, ki so le žoltavi ostanki monarhističnih dob in ki dovoljuje cerkvi to, kar diha luksus in. blagostanje in oddaljujejo njenega duha in njene simpatije od onega delovanja, ki ga zahteva naša doba. Končno njeno stališče v vprašanji h sedanjosti, kjer nikoli ne zamudi, postavljati se po soglasnem sklepu njenih organov na stran najsramotnejše reakcije in nadzorništva Cerkev, kakršna obstoja danes in kakor deluje, ima izraziti značaj tujega telesa v današnji družbi, škodljivega elementa, ki se mora po zakonu živih organizmov izgnati.* Razume se, da je vsa črna armada zakričala, ko je izšlo to pismo. Zdaj seveda ne bodo pustili dobre dlake na njem. Ampak izstop resnega moža iz cerkve bo vendar zdramil marsikatere možgane, da bodo začeli nekoliko razmišljati, kakšna je razlika med besedami in dejanji sedanje cerkve. In tupatam se bodo vendar našli nekateri, ki bodo izpoznali, da je krščanstvo v skoraj 2000 letih popolnoma izpodbilo svoj nekdanji značaj, da je sedanja cerkev velikanska kapitalistična organizacija in da je njena glavna naloga, biti duševna žandarmerija za varovanje kapitalizma. 'ttftS mnšotiši £%&l »l ug**, rts&t'vr ** - Kje se dobe najboljši poljedelski stroji, kakor mlatilnice, gepelnl, čistilnice, preše za sadje i. t. d..? Edinole pri: 12-12 FR. STUPICA v Ljubljani * Mar. Terezije cesta štev. i :: Valvazorjev trg štev. 6 in zakaj? Zato, ker so dotični stroji iz najboljših tovarn sveta, najbolje sestavljeni, ker se istih proda na tisoče in tisoče komadov in se ravno radi tega, ker se jih izdeluje v velikih množinah, dobivajo po nizkih cenah. Moji stroji so povsod jako priljubljeni. — Obračajte se na mojo tvrdko pri nakupu stavbenih potrebščin, portland - cementa, traverz, železniških šin in druge različne železnine in raznega orodja, nagrobnih križev, tehtnic. ti) sl Vsak kdor varuje svoje čevlje, rabi edino „JurJevo čistilo" ki je v svoji dobroti nedosegljivo. V večni uporabi napravi usnje zelo mehko. Edina izdelovatelja: £ fregar i Seljak - Sjt&bljana J zlati naučil Kdor s „FLORlAN-om ‘ se krepča, Zmeraj dober tek Ima' Če želodec godrnja, Pij „FLORlAN-a“, pa nehà! lil. Ni otožen, ni bolan, Ta, ki vživa Postavno varovano. Ed. Šmarda g m potovalna pisarna jjsfj v Ljiibljani, Dtir.ajska cesia iter. IS. m ■ -v Ft'Qtl/’Asl/’CJ tifilo M O A rt*Q _ ŠEMO 6 dni! New -York samo 6 dni! Lili ■ , -.1^31 ttJHeJ ^SlBE^qi=55rf^r—in°gf]HI^ ÌR BBE ^Bg7 GRIČAR & MEJAČ, Ljubljana (3% Prešernove ulice štev, 9 priporočata v največji izberi po najnižjih cenah . aViI.iI/.i t.» .... »i ...I.. aV. 1 ni. o ■/ «n rl.. .11/ n Ahlnl/n n /1 Almf.A «Ai.^nnll.n «n priporočata v največji izberi po najnižjih cenah mi obleke za gopode, obleke za dečke, obleke za otroke, površnike za JJg gospode in dečke, žakete za dame, paleto za dame, plašče za deklice. 3^31—ggffl 1 IM I Ktnefllo - delala sospodarsKa zadrega Dobravlje :: p. Sv. Križ, Goriško :: Dobravlje Priporoča svojo bogato zalogo izbori rii V Ljubljani ima zalogo v Vodmalu »pri Mraku*. Po cenah je vprašati v prodajalni Konsvimnega društva za Ljubljano in okolico, Vodmat, Bohoričeva ulica. 3SB JsBjn] I c ll II =BBE Kašelj. Kdor trpi ca kašlju, rabi naj povsod preizkušeno olajševajoče! in zelo okusne Kaiserjeve prsne karamele. 5120 notarsko overovljenih spričeval kaže uspehe pri kašlju, hripavosti, kataru in zažlemanosti. Paliti po 20 in 40 vin. — Pravi so le z znamko : «Tri jelke», — Zaloga pri Danielu Fircu, lekarnarja v Idriji. Anton Bajec l Dragotin Puc = umetni in frgousisf urinar = u Ljubljani :: Pud franco. Cvetlični sak izdeluje šopke, vence s trakovi. Vrtnarija na Karlovški cesti 2. i Zunanja naročila točna. tapetniški in preprogami mojster II II Edina najokusnejši in edino pristni domači izdelek Izdajatelj in odgovorni urednik Anton Kristan. - Lastnik lista: .Delavska tiskovna družba v Ljubljani, r. z. z o. z.* ‘ ' Tiskal Iv. P1- Lampret v Kranju.