Ruski "oktober" v očeh Karla Kautskega, Rose Luxemburg in Tomaša Masaryka AVGUST LEŠNIK Trije prelomni "dogodki" so še posebej zaznamovali razvoj evropskega družbenega prostora v iztekajočem se burnem stoletju, stoletju velikega optimizma in hkrati hude negotovosti: prva svetovna vojna z ruskim oktobrom, druga svetovna vojna z železno zaveso ter padec berlinskega zidu 200 let po francoski revoluciji, ki je simbolično napovedal začetek procesa moderne demokratizacije tudi onkraj usihajoče železne zavese. Nedvomno imajo vsi trije ključni "dogodki" z vsemi svojimi vzroki, procesi in posledicami, tako v praksi kot v teoriji, svoje zagovornike in nasprotnike. Toda navkljub različnim in največkrat nasprotujočim si pogledom in interpretacijam bi večina zagotovo pritrdila, da je (bil) boj za svobodo in demokracijo listi mobilizacijski dejavnik. ki (je) prežema(-l) milijonske množice po vsej Evropi (in svetu). Nič drugače ni bilo z ruskim "oktobrom". To je bil čas, zapolnjen z "upanjem"1, pa tudi "strahom" pred svetovno proletarsko revolucijo, obenem pa obogaten z izvirnimi teoretičnimi prispevki protagonistov tako socialdemokratskega kot komunističnega gibanja. V pričujočem prispevku predstavljam le nekaj (pogojno rečeno) nasprotujočih si pogledov2 treh markantnih osebnosti tedanjega časa, ki so si bili nazorsko blizu in daleč, na problem svobode in demokracije v kontekstu ruskega "oktobra": Karla Kautskega, Rose Luxemburg in Tomaša Masaryka. I. "Tu ni prostora, da bi razpravljal o boljševizmu; o njem povem le toliko...", ker je "radi mojega stališča do boljševikov mnogo ljudi bolela glava...," piše Tomaš Masaryk v svojem delu Svetovna revolucija\ in nadaljuje: "Zame je bil boljševizem v tem času predvsem vojaški problem, to je, kakšen bo njegov odnos do naše (op. češkoslovaške) armade; toda razume se, da sem zasledoval boljševiško gibanje tudi s sociološkim zanimanjem. Že davno sem opazoval delavsko in socialistično gibanje po vsej Evropi in pri nas doma in tako je nastala moja kritika marksizma4... Pod boljševiškim režimom sem preživel potem skoraj pol leta, videl sem ga v zarodkih in ga zasledoval, ko se je razvijal... Kar se principa tiče, ne smatram komunizma za socialni in socialistični ideal, če se pod komunizmom razume popolna gospodarska in socialna enakost. Normalno stanje Na prisotnost nacionalizma opozarja francoski socialist Ludovic-Oscar Frossard v svojih spominih: "Ruski socialisti, ki jih jc vodila neukrotljiva volja, so dosegli listo, kar so socialisti vseh drugih dežel želeli, hoteli, pripravljali, pričakovali... Vse je tako pomagalo k temu, da jc Sovjetska Rusija postala središče socialističnega sveta. Vse se jc vrtelo okoli nje... Njeno čudovito izžarevanje jc ogrevalo socialistična srca. Naprej! Človeštvo ni bilo obsojeno, saj sc je v Rusiji zaril nov dan. Tako kot v vseh velikih zgodovinskih krizah so mučene duše tudi tokrat iskale svojo mistiko, ki so jo zdaj našle. Poslej je bila Moskva zanje 'branik vere'." (L. O. Frossard, De Juures a Lenine. Notes el souvenirs