DUHOVNI PASTIR. Izhaja vsak mesec. — Velja 8 K na leto. r r 1XXVIII.letnik, j V Ljubljani, junij 1911. ll. L VI. zrezek. L. — Binkoštna nedelja. Sy. Duh — duh luči in moči. Vsi so bili napolnjeni s Sv. Duhom. Dej. ap. 11, 4. Kaka skrivnost, predragi v Gospodu! Leto za letom se ponavljajo duhovno pred našimi očmi čudežni dogodki, ki so nam prinesli odrešenje. Nedavno smo premišljevali čudovite dogodke ob Kristusovi smrti, njegovem vstajenju in vnebohodu, in sedaj nas navdajajo novi dogodki, novi čudeži s strmenjem in občudovanjem. Obljubljeni Sv. Duh, duh resnice in tolažbe, pride iz nebes, piš in šum pribuči v Jeruzalem ter se vstavi nad hišo, kjer so bili apostoli v molitvi zbrani. Goreči jeziki se zasvetijo v zraku, se razdele, spuste nad apostole in obstanejo nad vsa-kterega glavo. „Vsi so bili napolnjeni s Sv. Duhom.“ Nemogoče je sedaj razsvetljenim možem še obstati v tesnem obzidju, odpro vrata, govore, pridigujejo začudenim Judom. Vsa ljudstva umevajo njih besedo, vsi narodi gledajo njih čudeže in kmalu bo oznanjena skrivnost sv. križa širnemu svetu, kmalu bo izpremenila. obličje zemlje. Da predragi! danes je veliki, milosti polni dan, ko je prišel Sv. Duh, da vdihne novo luč, novo moč, novo srečo v srca človeška, da človeštvo ojači in ohrabri v boju zoper sovražnike zveličanja ter je popelje po priborjeni zmagi v zmagoslavno večnost. Danes je dan, na kateri prežene solnce milosti in ljubezni temoto nevednosti in zmotnjav; dan, na kateri se izpolnjuje 21 Pastir 1911. obljuba Odrešenikova in dopolnjuje odrešenje naše; danes je rojstni dan ljubeznive naše matere sv. Cerkve. Veselite se zategadelj kristjani, o izvoljeno ljudstvo božje ! Veselite se vsi rodovi na zemlji, kajti kmalu se bodo prikazali v vaših selih poslanci božji s palmovo vejo miru in križem zveličanja, oznanjujoči vam mir, ki ga svet ne more dati, pripovedujoči vam večne resnice! Veselite se in odprite svoja srca čuvstvom ljubezni, hvaležnosti, občudovanja! Da pa ne ostanemo pri tako znamenitem dogodku brezčutni, premislimo nekoliko natančneje čudeže, katere je storil Sv. Duh, duh luči in moči, v apostolih; iz tega bomo razvideli, kaj bo storil tudi v nas, če mu pripravimo vredna prebivališča v svojih srcih. Kaj je storil S v. Duh pri svojem prihodu v srcih apostolov? — Kaj naj stori v naših srcih? Nato dvojno vprašanje vam odgovorim danes. ----------- 1. Kaj so bili apostoli pred prihodom Sv. Duha ? V mnogih ozirih še nevedni in slabi — taki so bili. Bili so prvič: nevedni. — Tri leta jih vodi Jezus s seboj, da jih pri vsaki priliki poučuje in njih um razsvetljuje ; kaže jim resnice sv. vere sedaj v prilikah, sedaj v najjasnejšem svitu večne modrosti; toda tudi po najdo-ločnejših razlagah stavijo vprašanja nanj, da mora zopet znova začeti poučevanje. Večkrat in večkrat jim je že z besedo zatrdil in v dejanju jih zagotovil, da njegovo kraljestvo ni od tega sveta, da je njegov prestol večen, da ni prišel na svet iskat časti in slave, temveč z lastnim zgledom največje ponižnosti jim pokazat pot do večne sreče — in vendar še vedno mislijo, vedno upajo, da bo iztrgal žezlo Izraelovo tujim rokam ter je vrnil rodu Judovemu, da bo povzdignil to kraljestvo do nekdanje slave, do starega veličanstva, da si bo sam posadil kraljevo krono na glavo, oni pa, da bodo prvi služabniki novega kraljestva. — Večkrat se je razgovarjal z njimi o svojem bodočem trpljenju, vstajenju, toda eno ko drugo bilo jim je nerazumljivo; njegova smrt jih je pohujšala, poskrili so se ob njegovem trpljenju. Da je vstal od smrti, so šele verovali, ko je z njimi govoril, ko so se ga dotaknili, z njim jedli. Pridi torej, o Duh luči in resnice! dvigni se s prestola večnosti, razženi temne oblake, obdajajoče njih um, vdihni nebeški ogenj v njih prsi in uči jih resnice sv. vere tako verovati in spoznavati, da jim bo mogoče izpolniti vzvišeni poklic: razsvetliti vesoljni svet! In že prihaja ta svetli Duh na krilih vetrovnih, glasan piš potrjuje njegovo navzočnost, in zbira osupnjeno ljudstvo, kažoč mu nemudoma učinke svojega prihoda. Peter vstopi, govori, vsakdo ga čuje govoriti v svojem lastnem jeziku, o najbolj vzvišenih skrivnostih tako jasno govoriti, kakor da bi ne bile več skrivnostne za njega. Judje strme, poslušajo, občudujejo, verujejo. Apostoli so postali naenkrat čudež svojega časa, predmet splošnega občudovanja, luč sveta. Odkod ta nagla izprememba? Največji modrijani in najslavnejši govorniki umolknejo, čuvši resnico iz ust preprostih, neučenih ribičev, nehote se klanjajo njih nezmagljivi modrosti. Najtežja in človeštvu do tedaj še nerešena vprašanja rešujejo in razmotrivajo z neumljivo lahkoto: najskrivnejše resnice sv. vere razlagajo, pojasnjujoč jih z dokazi sv. pisma tako jasno, tako navdušeno, da se nihče ne more ustavljati prepričevalni njihovi besedi. In pisma njihova, z največjim bistroumjem pisana pisma, iz katerih odseva v najsvitlejši luči vse življenje, delovanje in trpljenje Zveličarjevo — ne pričajo li ta pisma dovolj o nadnaravni božji pomoči pisateljev, ne kličejo li vsakemu, da to ni delo človeško, ampak delo vsevednega Duha? Da, o mogočni Duh, tako učiš ti in to v enem trenotku brez dolgega poučevanja. V enem trenotku omaješ okorni jezik nevednežem, odpreš usta mutastim, vrneš pogled duhovno slepim. Bodi tudi naš učenik! Temni oblaki obdajajo naš um, omahljivih korakov tavamo po negotovih potih. Pridi torej, o Duh luči in resnice, ter nam sveti s svojo milostjo na potu zveličanja! Ne pričakujemo sicer kakih čudežev, kakor si jih delal v apostolih, to nam dandanes ni potrebno. Prosimo te le pomoči, da ne zgrešimo pota, ki ga nam je pokazal božji Sin, da nam bo vedno ljuba in draga božja beseda, da krščanske resnice trdno verujemo, prav spoznavamo ter po njih uravnavamo svoje življenje, da se vedno zvesto oklepamo sv. matere katoliške Cerkve, kateri je obljubljena pomoč Sv. Duha do konca dni! Luč, svetla luč pravega spoznanja je torej prvi dar Sv. Duha, ki so ga prejeli apostoli in ga moremo prejeti tudi mi. Zato le kličimo pogosto: pridi o Sv. Duh, Duh resnice, razsvetli nam um, omeči nam voljo; pridi v naša srca in navdahni jih z živo vero, trdnim zaupanjem in gorečo ljubeznijo, da postanejo tebe vredna prebivališča! 11. Sv. Duh pa ni le duh luči, ampak tudi duh moči. — Med zidovje so se zaprli apostoli po vnebohodu Gospodovem; bili so boječi. Komaj pa prešine Sv. Duh njihova srca, že ne poznajo več strahu, dalje ne morejo strpeti v hiši prerojeni možje, odrinejo zapah pri durih in stopijo strmečim, od vseh strani skupaj privrelim Judom nasproti. Peter ne more premagovati gorečnosti, prvi povzdigne on glas. nO Izrael — zakliče — isti Jezus, ki ste ga vi križali, je vaš Bog; toda vedite, da ta, ki je umrl na križu, je premagal tudi smrt in pekel; živega, veličastnega smo ga videli, mi vsi smo priča njegovega vstajenja!“ Odtod se razprostro po vsem mestu, povsod in o vsakem času oznanujejo Kristusa vstalega, očitajo hudobnim njihove pregrehe in obetajo pravičnim blagoslov božji. Neverniki jim ukažejo molčati; Bog pa — odgovarjajo — nam veleva govoriti in Boga je treba bolj slušati, kakor ljudi. Prepovedo jim učiti v imenu Jezusovem; mi se ne moremo — odgovarjajo zopet — ustavljati moči Sv. Duha, ki se nas je polastil, on govori iz naših ust. Preženo jih z očitnih prostorov in oni pridigujejo v shodnicah, preženo jih tudi od tod in glej, njih glas se razlega v tempeljnu. Vržejo jih v verige in v ječi izpreobračajo pagane; bičajo jih in krvaveč hvalijo Boga, da jih je spoznal vredne, trpeti zaradi sv. njegovega imena. Judeja je premajhna za njihovo gorečnost, dalje in dalje hite v Samarijo, Galilejo, Antiohijo, prehodijo vse rimsko cesarstvo, poiščejo tuja, nepoznana ljudstva. Tempeljni in altarji malikovavstva se umikajo bogočastju nove zaveze; laž nevere in zmote beži pred resnico sv. vere, hudobija pred nedolžnostjo; ljudje, prej sužnji hudičevi, postajajo otroci božji in dediči nebeškega kraljestva. Povsod mora biti oznanovan Jezus, povsod vsajen in češčen sv. Križ; zastonj jim žugajo z ognjem, mečem, smrtjo, pripravljeni so sicer umreti, toda umreti z Jezusovim imenom na ustih, umreti kakor je umrl Jezus sam. Kaka gorečnost, kaka moč in srčnost! Kako, so li to prej tako slabi, boječi ljudje! Je li to oni Peter, ki je iz strahu pred borno deklo prelomil svojo prisego? — So li to one ovce, ki so se tako naglo razkropile, ko jim je bil udarjen pastir? Da, to so oni, kajti Duh moči je prišel nad nje; on jih je ohrabril. Tudi nad nas, predragi! je prišel ta močni Duh; naša telesa so njegov tempelj; svoj prestol si je postavil v naših srcih; in česa ne bo storil iz nas, ako se s popačeno svojo voljo ne ustavljamo njegovi moči? Poslušajte in utolažite se! S svojo božjo močjo bo izpremenil vse mišljenje in hrepenenje naše, nič več ne bomo zbirali zakladov za čas, lemuč za večnost; izpolnovanje najsvetejše volje božje nam bo najimenitnejša naloga; Bogu bomo služili ne glede na hvalo ali grajo sveta, neustrašeno, zvesto, ne le v dnevih srečnih, temuč tudi bridkostnih, ostali mu bomo zvesti, naj se mu tudi odtuji ves svet. S svojo božjo močjo nagiba ta močni duh grešnika k pokori, nedolžnega k stanovitnosti, pravičnega k svetosti, nas vse k vestnemu izpolnjevanju zapovedi božjih, cerkvenih in dolžnosti našega stanu. — Ognjeni jeziki so užgali v srcih apostolov čisto, svetlo ljubezen do Boga. Isti Sv. Duh užiga tudi naša mrzla srca z ognjem božje ljubezni. In ker ste prejeli vsi ta ogenj Sv. Duha v svoja srca pri zakramentu sv. birme, stavim vam danes resno vprašanje: Gori li ta ogenj še na altarju vašega srca? „Ogenj na altarju mora vedno goreti," je dejal Bog Izraelcem. „Mi nismo prejeli duha tega sveta, ampak Duha, ki je iz Boga," pravi apostol. Tega Duha plamen bo gorel v nas, če ga netimo z molitvijo in dobrimi deli. Ta sveti ogenj pokončuje naše grešno nagnjenje, nas očiščuje vseh slabosti in nepopolnosti, dela dušo čisto, kakor zlato, ki se sveti in blesti v najlepši krasoti. Brez tega močnega ognja nima duša nobenega duhovnega blišča. Zlato, če je vzameš surovo iz zemlje, se ne sveti, blišči; svetilo se bo šele, če je očistiš v ognju, izbrusiš, ugladiš. Tako je tudi s človeško dušo; sama na sebi podobna sicer dragocenemu zlatu ostane v temi, dokler je ne prešine moč Sv. Duha. Ko jo pa Sv. Duh v sv. zakramentih očisti in posveti, potem se sveti in leskeče v nedopovedljivi lepoti pred Bogom. Zares, kakor slab je človek sam iz sebe, tako močni postanemo, ako pride Sv. Duh nad nas ter nas navda s svojo močjo. Zato le vzdihnimo pogosto: pridi o Sv. Duh! podpiraj naše slabe moči, razsvetli nam um, okrepi nam voljo, navdihni nas s svojo močjo! Sv. Duh je zmagalec, on bo tudi nas pripeljal do zmage; Sv. Duh je ogenj, on bo tudi naša srca užgal z ognjem nebeške ljubezni. Milo in prijazno, kakor odseva solnca svetla luč našemu očesu, odseva Sv. Duh v duši pravičnega. Hodimo torej vedno v svitu njegove sv. luči, bojujmo se z njegovo pomočjo in tudi mi bomo zmagali z njim in dospeli do večne sreče! Amen. Fr. Š. Binkoštni ponedeljek. Največji dokaz božje ljubezni do ljudi je dar Sinu božjega. Bog je svet tako ljubil, da je dal svojega edinorojenega Sina, da kdorkoli vanj veruje, se ne pogubi, temveč ima večno življenje. Jan. 3, 16. „Bog je ljubezen1 11, pravi sv. Janez (I. 4, 16.) in resnico teh besed nam izpričuje današnji sv evangelij. Le spomnite se pridige, katero ima danes Gospod Nikodemu! Kaj čujete? Najjasnejši dokaz iz ust Sinu božjega samega, kako velika je ljubezen božja do nas ljudi. „Bog je svet tako ljubil, da je dal svojega edinorojenega Sina, da kdorkoli vanj veruje, se ne pogubi, temveč ima večno življenje", tako govori Kristus. Pomen teh besedi, katerega bomo danes prav nakratko skupno premišljevali, je, da je Bog s tem pokazal neskončno ljubezen do ljudi, ko je poslal svojega Sina na svet; kajti s tem nam je dal 1. n a j 1 j u b š e, kar ima, in 2. je svet s tem prejel najkoristnejše, kar je sploh mogel prejeti, Zveličarja. — Pričnimo današnje premišljevanje v imenu Sv. Duha ! 1. Če razmotrivam resnico, katero je Gospod Jezus razodel Nikodemu z besedami: „Bog je svet tako ljubil, da je dal svojega edinorojenega Sina", moram strmeč vzklikniti: O božja ljubezen, s tem darom si popolnoma izčrpala svoje neizmerno bogastvo; o človek, tu ti je Bog dal vse, kar ti je sploh mogel dati; o svet, tu imaš dokaz božje ljubezni, ki ne more biti večjil Kateri um more oceniti vrednost tega darila ? Kateri jezik more izraziti gorečnost ljubezni, ki jo ima Bog do svojega edinorojenega Sina? Veliki Bog, kaj je tvoj edinorojeni Sin? Vera mi pove: Tvoj edinorojeni Sin je večna Beseda, ki je rojena od vekomaj od tebe; je druga b