GDK: 9 Etično reguliranje človekovega ravnanja z naravo Andrej KIRN" Obstaja trend na področju različnih strok in strokovnih društev, da svojo dejavnost tudi etično uravnavajo. Nastajanje številnih poklicnih etičnih kodeksov je najbolj viden zunanji formalni kazalec etične ozavešče­ nosti. Etični kodeksi naj bi imeli dvojno funkcijo: etično vspodbudo za korektno strokovno ravnanje in seveda tudi etično sankcija, obsodbo neprimernega ravnanja. Zaželjeno je, da bi prva funkcija prevlado- vala. Poplava profesionalnih etičnih kodek- sov kaže na novo potrebo, da se etično urejajo obstoječa medčloveška razmerja znotraj stroke ter med stroko in širšo družbeno skupnostjo. So tudi pogledi, ki ne vidijo pravega pomena etičnih kodek- sov, ali pa celo vidijo njihovo škodljivost. John Ladd (v: Chalk R., Frankel, S., Chafer, B., eds. Professsional Ethics Ac- tivities in the Scientific and Engineering Societies, American Association for the Advencementa of Science, Committe on Scientific Freedom and Responsibility, Washington 1980, str. 157-158) vidi na- slednje možne negativne učinke poklicnih kodeksov: • so maska za člane društva, da ne delajo nič etičnega; • odvračajo od globalnih družbenih pro- blemov, kot so npr. pomen profesionalizma z vidika demokracije, svobode, pravičnosti in družbene odgovornosti; • nič ne prispevajo k večji etičnosti; • ne morejo svetovati članom, kako se obnašati pri konkretnih kompleksnih pro- blemih. Ne da bi se spuščal v oceno takšnega zelo kritičnega vrednotenja poklicnih etik, je potrebno vsaj malo zagovarjati etične kodekse. Priprava nanje sprošča širšo etično razmišljanje v strokovnih krogih. So zgodovinski signal etične ozaveščenosti stroke, ne glede na njihovo praktično moralno moč ali nemoč. * Prof. dr. A. K., Fakulteta za družbene vede, 1000 Ljubljana, Kardeljeva ploščad 5, SLO 236 Gozd V 54, 1996 Pravni vidiki kazenske odgovornosti ne pokrivajo vsega možnega strokovnega rav- nanja. Neko ravnanje je lahko strokovno- etično sporno, vendar ni take narave, da bi bil človek zanj kazensko pravno odgovo- ren. Ravno to praznino odgovornosti in dolžnosti pokrivajo različne profesionalne etike. Smo na točki velikega prehoda človeko­ vega praktičnega ravnanja in razumevanja svojih odnosov do narave. Nastajanje etičnih profesionalnih kodeksov je tudi eden izmed znamenj tega prehoda. Speci- fičnost profesionalnih kodeksov, kot je npr. kodeks veterinarjev ali gozdarjev, je v tem, da vključujejo še norme etično korektnega strokovnega ravnanja tudi do naravno fizičnega okolja. Lahko rečemo, da okolj- ska etika razširja meje dosedanje etike, ker ne vključuje samo razmerij med ljudmi, odnosov strokovnjakov med seboj in do drugih ljudi, ampak tudi do naravnih bitno- sti, ki ne morejo biti moralno odgovorne; ker nimajo zavesti in svobode, ne morejo biti moralni subjekt, so pa lahko objekt človekovega moralnega ali nemoralnega ravnanja. Na okoljsko etiko je možno gledati kot na skrajno razširitev mej člove­ kove etične zavesti in moralne skupnosti, ki ni več omejena samo na medsebojna razmerja ljudi, ampak vključuje tudi narav- ne bitnosti, kot so reke, gozdovi, rastline, živali. Skratka človeška moralna skupnost postaja razširjena ekološka moralna skup- nost. Lahko pa rečemo tudi obratno: ekolo- ška skupnost se je razširila v moralno skupnost, ker vključuje tudi ljudi in ni več čista biološka, ekološka skupnost. Skratka v etično presojo so pritegnjena najrazlič­ nejša praktična razmerja do narave in okolja. Ker vključujeta gozdarska in veterinarska poklicna etika pomembne elemente okolj- ske etike, ne pomenita zato preproste uporabe obstoječe etike na nekem poklic- nem področje, ampak pomenita dopolnitev in razširitev obstoječe etične zavesti in a il 11 11 i( ir 11 i ii 11 fj [1 ! 1, 1 iJ [! ! il 1 1 i 11 lj il 11 li "' 11 11 11 11 li 11 il ' prakse. Tu gre za določena razmerja npr. do rastlin, živali, biotičnih skupnosti, ki jih ni upoštevala dosedanja antropocentrična in teocentrična etika, kjer je šlo predvsem za razmerja med ljudmi in njihovega odna~ sa do svetega, do boga. V desetih božjih zapovedih npr. ni nobene zapovedi in ob- veze, kako naj se človek ravna do drugih vrst. Pri poklicni etiki, kot sta npr. veterinar- ska in gozdarska se mogoče komaj zave- damo, kakšen duhovni prelom predstavlja- ta z vidika dosedanje omejene etične tradicije. Zaradi tega v tej dediščini tudi ne bomo našli elementov, ki bi nam pomagali pri oblikovanju tovrstnih poklicnih kodek- sov. Stroka in praksa morata identificirati možne konfliktne situacije in odnose, ki vključujejo strokovne vrednotne vidike ravnanja med različnimi subjekti in možne posledice ravnanj, ki jih lahko vrednotimo ne samo kot čisto strokovno neprimerna, ampak tudi kot moralno neustrezna. Etični kodeksi so seveda nekaj razvijajočega in se spreminjajo, ko življenje in stroka izna- šala nove probleme in nova spoznanja. Etika gozdarjev zadeva dve vrsti odnosov: • odnos članov Zveze gozdarskih dru~ štev do drugih članov, do lastnikov gozdov, do izvajalcev, do širše družbene skupnosti in celo do prihodnjih generacij: • odnos članov Zveze gozdarskih dru- štev Slovenije do gozda, kar vključuje elemente okoljske etike, to je spoštovanje načel raznovrstnosti, sonaravnosti, trajno~ sti, mnogonamenskosti idr. Pri uporabi gozda pa se gozdarji verjetno srečujejo z naslednjimi konfliktnimi interesi: • čisto ekonomski na eni strani ter stro~ kovno, okoljevarstveni na drugi, • kratkoročni in dolgoročni, . • delni in sistemsko celostni. Slika 1: Shema odnosov med različnimi subjekti in njihovega razmerja do gozda Zasebni strokovnjaki -javna gozdarska služba Izvajalci gozdnih del Drugi člani ZGDS Širša skupnost Prihodnje generacije GozdV 54, 1996 237