      P 49 (2021/2022) 3 5 Ali se po vsem tem še kdo čudi, da sem pri Preseku še vedno urednik za fiziko? Morda bo tako še nekaj časa, saj se morajo mladi posvečati raziskovanju, ki prav zaradi razvoja računalnikov in zapletene labo- ratorijske opreme postaja vse bolj zahtevno, tako po miselnih naporih kot tudi časovno. Tudi profesor- jem na srednjih šolah in učiteljem na devetletkah ne ostane kaj dosti prostega časa in volje, da bi še ure- dnikovali in pisali za Presek. A mladih raziskovalcev in pedagogov ni tako malo in upam, da bo kmalu kdo od njih prevzel uredništvo. Sam pa bom vedno ostal zvest spremljevalec Preseka, edinstvenega lista za mlade ljubitelje matematike, fizike, računalništva in astronomije, saj je njemu podobnih tudi pri številč- nejših narodih bore malo. Navdušuje pa me tudi tra- dicija, saj bo Presek kmalu praznoval že častitljivo petdesetletnico izhajanja. SLIKA 1. Z zvočnikom vzvalovana vodna gladina. Pri večjih amplitudah vzbujanja se na gladini tvorijo kapljice. ××× Dioklova cisoida in podvojitev, potrojitev, ... kocke M R Kako z neoznačenim ravnilom in šestilom dolo- čiti rob kocke, da bo njena prostornina dvakratnik prostornine dane kocke? To je znani antični pro- blem podvojitve kocke. Če ima dana kocka rob a, iščemo tako kocko z robom b, da bo b3 = 2a3. To pomeni, da mora biti b = a 3 √ 2. Problem podvoji- tve kocke z neoznačenim ravnilom in šestilom ni rešljiv, kar so matematiki pravilno dokazali šele v 19. stoletju. Razlog je v tem, da števila 3 √ 2 ni mo- goče izraziti s končnim številom osnovnih štirih aritmetičnih operacij in kvadratnih korenov nad racionalnimi števili. Že od antičnih časov pa so znani uspehi matema- tikov, ki so našli rešitev problema z drugačnimi po- magali, pogosto s posebnimi krivuljami, ne samo s premicami in krožnicami, ki jih rišemo z ravnilom in šestilom. Oglejmo si krivuljo, ki ji pravimo Dioklova cisoida in ki nam pomaga pri podvojitvi kocke. Pa ne le to, kocko lahko na podoben način tudi potrojimo, početverimo itd. Diokles (240–180 pr. n. št.) je bil starogrški matematik, ime krivulje pa izhaja iz grške besede kissós, kar pomeni bršljan. Kaj ima pri tem bršljan, bomo spoznali na koncu prispevka. Do Dioklove cisoide bomo prišli z metodami ana- litične geometrije v ravnini, v katero vpeljemo pra- vokotni kartezični koordinatni sistem Oxy . V njem načrtamo najprej premico x = 1, ki preseka os x v točki A(1,0). Na tej premici izberemo poljubno       P 49 (2021/2022) 36 SLIKA 1. Geometrijska konstrukcija točk Dioklove cisoide točko B(1, t), kjer je t od 0 različno realno število. Na sliki 1 je t > 0. Točko B pravokotno projiciramo na os y , kjer dobimo točko C(0, t). Nato C pravo- kotno projiciramo na premico skozi O in B, kjer do- bimo točko T(x,y). Premica skozi O in B ima enačbo y = tx, pravoko- tnica skozi C nanjo pa smerni koeficient −1/t, zato enačbo x +yt = t2. Rešitev sistema enačb y = tx, x +yt = t2 (1) sta koordinati točke T : x = t 2 1+ t2 , y = t3 1+ t2 . (2) Za t = 0 dobimo točko O(0,0), za t = 1 pa D(1/2,1/2). Ko točka B preteče premico x = 1, spre- menljivka t (pravimo ji tudi parameter) preteče vsa realna števila, točka T pa opiše krivuljo, ki ji pravimo Dioklova cisoida. Enačbi (2) imenujemo parametrični enačbi cisoide. Če si mislimo, da je parameter t čas, enačbi pred- stavljata sestavljeno gibanje točkaste mase v dveh med seboj pravokotnih smereh v koordinatni rav- nini: v smeri osi x po pravilu prve enačbe, v smeri osi y pa po pravilu druge enačbe. Tirnica takega gi- banja je cisoida. Podobno opišemo npr. tudi gibanje točkaste mase pri poševnem metu. Iz prve enačbe v (2) razberemo, da za vsak t velja relacija 0 ≤ x < 1. Zato je pravokotna projekcija ci- soide na os x interval [0,1). Ko zamenjamo t z −t, se x ne spremeni, y pa spremeni predznak. To po- meni, da je cisoida simetrična glede na os x. Hitro spoznamo tudi, da x → 1 in |y| → ∞, ko |t| → ∞, kar pomeni, da je premica x = 1 njena navpična asimp- tota. Cisoida poteka skozi točke O(0,0), D(1/2,1/2) in D′(1/2,−1/2). Če izrazimo t iz prve enačbe sistema (1) in vsta- vimo v drugo, dobimo po poenostavitvi enakovredni implicitni enačbi cisoide x(x2 +y2) = y2, (1− x)y2 = x3. (3) Če v prvo vstavimo x = r cosϕ in y = r sinϕ, vi- dimo, da v polarnih koordinatah velja zveza r = sin 2ϕ cosϕ . (4) Pri tem polarni kot ϕ teče po intervalu (−π/2, π/2), polarni radij r = |OT | pa zavzame vse nenegativne vrednosti. Zveza (4) je enačba cisoide v polarni obli- ki. Kako sedaj uporabimo Dioklovo cisoido za pod- vojitev, potrojitev, početverjenje, . . . kocke? Poma- gamo si s premico skozi točki A in C . Njena enačba je y = t(1−x). Poiščimo njeno presečišče E(xE , yE) s cisoido. Če upoštevajmo zadnjo enačbo v (3) de- sno, dobimo (1− x)3t2 = x3. Obe strani korenimo in imamo preprosto enačbo za x: (1− x) 3 √ t2 = x. Iz te takoj sledi xE = 3 √ t2 1+ 3 √ t2 , yE = t(1− xE) = t 1+ 3 √ t2 . Ker je smerni koeficient premice skozi O in E enak yE/xE = 3 √ t, je njena enačba y = x 3 √ t. Ta premica pa preseka premico x = 1 v točki F(1, 3 √ t) (slika 2).       P 49 (2021/2022) 3 7 SLIKA 2. Geometrijska konstrukcija tretjih korenov S tem smo našli preslikavo C(0, t) 7→ F(1, 3 √ t), ki nam da tretje korene. S podobnostno transfor- macijo lahko za vsak rob a dane kocke najdemo rob b = a 3√n kocke, ki ima za prostornino n-kratnik pro- stornine dane kocke: b3 = na3, če vzamemo za n naravna števila 2,3,4, . . . (slika 3). Za n = 2 imamo klasično podvojitev kocke, za n = 3 potrojitev, za n = 4 početverjenje itd. Dioklovo cisoido lahko konstruiramo po točkah še na druge načine. Eden od teh je s pomočjo krožnice x2 +y2 = x, ki ima središče v točki S(1/2,0) in pol- mer 1/2 (slika 4). Iz koordinatnega izhodišča O načrtamo poltrak, ki preseka krožnico x2 + y2 = x v točki P , ciso- ido v točki T , njeno asimptoto pa v točki Q. Do- kažemo lahko, da velja enakost |OT | = |PQ| za vsak Q na premici x = 1. To lahko elegantno naredimo v polarnih koordinatah. Pokažemo, da je na sliki 4 |OP | = cosϕ in |OQ| = 1/ cosϕ. Od tod izraču- namo |PQ| = |OQ| − |OP |. Rezultat primerjamo z že izračunano vrednostjo za |OT | (enačba (4)). Torej SLIKA 3. Geometrijska konstrukcija robov b = a 3 √ t SLIKA 4. Določilna lastnost cisoide: |OT | = |PQ| res velja enakost |OT | = |PQ|. To lastnost, ki je za cisoido določilna, lahko izkoristimo za njeno risanje po točkah. Del cisoide, ki je znotraj krožnice x2 + y2 = x, omejuje z njo lik, ki spominja na list vrste bršljana. Od tod izhaja ime krivulje. ×××