Tanja Lamovec ZAGOVORNIŠTVO KOT OBLIKA SVETOVANJA Čisto logično mišljenje nam ne more ponuditi nikakršnega spoznanja empiričnega sveta; vsa- ko spoznanje o resničnosti se začne pri izkušnji in pri njej tudi konča. Albert Einstein Predstavljajmo si za trenutek, da smo pro.- stovoljni ali celo neprostovoljni uporabnik kake psihiatrične ustanove. Kakšna bo naša iz- kušnja resničnosti? To bo predvsem izkušnja nemoči in brezizhodnosti. Izkušnja, da besede ne štejejo. Izničenje subjektivnosti. Smo le ob- jekt zdravljenja drugih. Oni so tisti, ki vedo. Ta izkušnja se usidra v dušo. Potem, ko prideš ven, nikoli več ne boš tak kot poprej. Stigmati- ziran si navznoter in navzven. Pred nekaj urami sem govorila z eno takih uporabnic. Že 4 leta je notri. Poskusi, da bi dobila stanovanje in službo, vedno znova propadejo. Pride trenu- tek, ko človek neha poskušati. Praznoto napol- ni z glasovi, mislimi in morda prividi. To je njena resničnost, ker pač druge nima. Noben njen napor ne bi pomagal, da bi se rešila iz svojega položaja. Nikogar ni, ki bi ji ponudil roko. Tudi če bi se zgodilo neverjetno in bi ji nekdo ponudil skromno sobo in delo, bi njena izkušnja sveta ostala. Nemoč in brezizhodnost. "Zagovorništvo vključuje temeljno preus- merjanje moči; pomaga ljudem, ki so bili zlomljeni in zatirani, da si pridobijo moč in vpliv nad lastnim življenjem," pravi David Brandon (1994). Če poskušamo nekoliko po- drobneje opredeliti funkcijo zagovorništva, lahko rečemo, da pomeni podporo v soočanju z zunanjim svetom (družinske intervencije v ustanovah duševnega zdravja, v odnosu do de- lodajalcev, stanodajalcev itn.) in tudi varstvo notranjega sveta posameznika in posameznice. Zagovornik vseskozi sprejema iskalca po- moči kot subjekta. Zavrača kakršnokoli klasi- fikacijo subjektivnosti v objektivne kategorije, kakršna je značilna za medicinski model. To ne pomeni, da zavrača uporabo zdravil, pome- ni le drugačen, recimo temu fenomenološki pogled na človeka. Uspešna pomoč lahko poteka le v intersubjektivnem prostoru, kjer se v dialogu srečata dve subjektivnosti in skupno iščeta novih poti. Osnovno sredstvo svetovanja je medosebni odnos, izkušnja, ki je predpogoj, da se zožen in statičen pogled na realnost lahko spremeni. Zagovornik je tisti, ki mora prinesti v odnos pristno človeško angažiranost in toplino ter znati empatično prisluhniti dru- gemu. Zanima se, kako uporabnik doživlja po- samezne vidike svojega življenja, po potrebi pa mu nudi tudi oporo v zunanjem svetu. Na ta način sproži proces, ki je sprva proces celjenja psihiatrično povzročenih poškodb, pozneje pa se lahko nadaljuje kot proces rasti. Poudarek je torej na sprejemanju in razumevanju subjek- tivnega sveta druge osebe in ne v prilagajanju na neko fiktivno "normalnost". V nekem smis- lu je zagovorništvo edukatiVni postopek, ki naj čim popolneje vključi uporabnika v družbo in zagotovi maksimalno možno kvaliteto življenja v danih pogojih. Če si hočemo podrobneje ogledati, kako zagovornik varuje notranji svet uporabnika, moramo pričeti v zgodnjem otroštvu. Zakaj nastanejo psihoze, ni znano. Iz svojih izkušenj pa lahko rečem, da nisem spoznala nikogar, ki bi doživel psihozo in ne bi bil bodisi fizično bodisi psihično zlorabljen. Psihične zlorabe na- stanejo tako, da se eden od staršev (navadno je to mati) psihično dobesedno vseli v otroka in si prilasti tisti psihični "prostor", ki je na- menjen otrokovemu jazu. Ta zakrni in se ne 1071 TANJA LAMOVEC more več razvijati, namesto tega pa se razvije lažni jaz, ki ne služi potrebam otroka, temveč izpolnjuje želje matere. Brez tega otrok ne bi preživel. Seveda tudi matere počno to iz stiske, ker tudi one niso imele nikogar, ki bi tedaj, ko so to potrebovale, zavaroval njihov psihični prostor. To bi moral storiti oče. Neprepoznani, zavrti in le bežno občuteni deli sebe se želijo izraziti. Če ne gre drugače, v psihozi. Kot pravi Laing (1960) je psihoza na- ravni poskus zdravljenja, ki navadno propade. Moja domneva je, da propade zlasti zaradi negativnih sekundarnih učinkov psihiatrične obravnave, o katerih bomo govorili v nada- ljevanju. Tak otrok torej raste, navadno hitreje od vrstnikov, in kmalu začuti svojo drugačnost. Stvari, ki zanimajo njegove prijatelje in so- šolce, so mu tuje in nepomembne. Tisto, kar zanima njega, ne zanima nikogar drugega. Želi si najti koga, s katerim bi lahko delil svoje skrivnosti in vizije, prebliske in slutnje, ki jih nosi v sebi. Koga, ki bi vse to sprejel kot validno in vredno. Včasih je v življenju upo- rabnika zagovornik prva taka oseba. Prej zape- čatena vrata se za hip odprejo in skozi posije žarek upanja, ki mu ni bilo dano biti on sam. Ta bežna srečanja so dovolj, da ohranjajo upa- nje živo. Več ni mogoče narediti za nikogar. IZKUPIČEK PSIHIATRIČNE HOSPITALIZACIJE Ob odhodu iz psihiatrične bolnišnice upo- rabnik sicer ni več psihotičen, če je sploh kdaj bil, ostanejo pa mu naslednje poškodbe: 1. odvisnost od zdravil, 2. dosmrtna stigmatiziranost; 3. znižano samospoštovanje in zaupanje vase, 4. utrdi se lažni jaz, 5. občutenje jaza je ponovno zatrto, 6. spremenjeni odnosi z družino, 7. spremenjeni odnosi na delovnem mestu, 8. spremenjeni odnosi s prijatelji, 9. izguba ciljev v življenju. Nehote se sprašujem, ali je to dobra kupči- ja. Ali je vredno? Ali ni bolje kam pobegniti in potem nadaljevati z istega položaja kot po- prej? Seveda ni nujno, da psihiatrija povzroča toliko poškodb. Bojim pa se, da skoraj ne more biti drugače, dokler jo izvajajo v velikih institucijah. Tu tudi iskreno prizadevanje po- sameznikov iz te stroke ne pomaga dosti. Upo- rabnik je številka in mora povzročati čimmanj težav. Kam pa bi prišli, če bi vsakega poslušali! 1. Odvisnost od zdravil je posledica dolgo- trajnega jemanja zdravil ali depot injekcij, kar naj bi služilo preventivi. Po podatkih, ki jih na- vaja Warner (1985), je število recidivov preve- liko, da bi lahko verjeli v preventivno funkcijo medikamentov. Zavzema se za to, da bi jih je- mali le v akutni fazi. Podobno meni Podvell (1990). Poučni so tudi podatki, ki kažejo, da je v emocionalno ugodnem okolju le malo recidi- vov, z zdravili ali brez (12% in 15%). V Čustve- no neugodnem okolju je ob uporabi zdravil 15% recidivov, brez zdravil pa 42%, če se v ta- kem okolju nahajajo manj kot 35 ur (Vaughn, Leff 1976). Zdravila torej predvsem varujejo pred učinki neugodnega okolja. Čudna je logi- ka, ki v takih primerih predpisuje jemanje zdravil in ne spremembe okolja. Seveda pa je tako lažje - za okolico seveda. Za okolico, ki ima prav gotovo svoj delež zaslug. Če motenj že ni povzročila, o čemer se ne da reči ničesar, jih pa vsaj vzdržuje! Znane so raziskave, ki kažejo, da trajna uporaba zdravil poveča število dopaminskih pa še katerih drugih receptorjev. To pomeni, da je oseba po daljšem jemanju zdravil še bolj do- jemljiva za psihoze. Ne vem, če so te raziskave povsem zanesljive, morale pa bi služiti v pre- mislek. Zunaj psihiatrije je navada, da vsako substanco, ki je le malo sumljiva, prepovedo, za "duševne bolnike" pa je vse dobro. V tuji literaturi zasledimo, da psihiatri vedno pogosteje zastopajo pristop, po katerem uporabljajo nevroleptike le v akutni fazi in to zmerno. Ko je akutna faza mimo, sledi odva- janje od zdravil. Vsak teden 1/10 manj, na koncu morda še počasneje. Potem dobi upo- rabnik s seboj določeno količino zdravil in us- pavalnih sredstev, ki jih uporablja po potrebi. Tako se nauči sam uravnavati svoje stanje. To je prava preventiva in opazili so, da pomagajo že zelo majhne doze, če jih posameznik vzame dovolj hitro. Pri nas smo od tega še zelo daleč. V tujini obstajajo tudi posebni programi, ki pomagajo pri odvajanju od odvisnosti od nev- roleptikov. Če odvisnost ne traja predolgo, so 108 ZAGOVORNIŠTVO KOT OBLIKA SVETOVANJA uspehi dobri. Ob daljši odvisnosti navadno dosežejo le zmanjšanje doze. 2. Dosmrtna stigmatiziranost je tako zu- nanja kot notranja. Ljudje spremenijo svoje obnašanje do osebe, ki se je zdravila na psihia- triji, prizadeti posameznik pa se seveda temu primerno odziva (Goffman 1961). Počasi se zavest o stigmatiziranosti naseli tudi vanj. Nje- gove besede nimajo več iste teže. Ljudje ne poslušajo več vsebine tega, kar želi povedati, temveč se osredotočijo na način. Iščejo "simp- tome". Tako npr. stigmatizirani posameznik spregovori z glasom, ki izraža jezo. Vsa pozor- nost sogovornika se usmeri na značilnost glasu, kar uporabnika dodatno razjezi. Tovrstni odzi- vi drugih povzročijo razvoj t. i. "suženjske mentalitete", ko si posameznik ne upa več iz- raziti stvari iz svojega zornega kota, temveč se prilagaja pričakovanjem drugih in tako znova utrjuje svoj lažni jaz. S pomočjo lažnega jaza komunicira s svetom, pravi, občuteni jaz pa hoče na dan. Nekega dne izbruhne s silovito močjo in "recidiv" je tukaj. Zunanji vidiki stigmatizacije so prav tako uničujoči. Predstavljajte si, da kot bivši upo- rabnik iščete službo ali stanovanje. Boste povedali o svoji preteklosti ali ne? Karkoli sto- rite, bo narobe, največkrat. Treba je biti zelo zelo pazljiv in stvar dobro premisliti. In reci- mo, da spoznate koga, ki bi lahko postal vaš partner. Kdaj in kako povedati? Ob zavesti, da bodo še vaši otroci morali pisati na različne formularje, da je bil nekdo od staršev "dušev- no bolan". Med ljudmi je zakoreninjeno prepričanje, da je "duševna bolezen" neozdravljiva. Na tem mestu se ne želim spuščati v spoznavnoteoret- ski status tega pojma, ker sem to že pojasnila^ rada bi le opozorila na posledice, ki jih ima tako pojmovanje za uporabnike in njihove svojce, pa tudi za širšo družbo. Tak človek je odpisan, socialno mrtev. Zgražamo se nad na- cističnimi poskusi iztrebljanja teh oseb, ker so to počeli fizično. Naša družba počne to v so- cialnem smislu. V psihiatričnih knjigah (npr. Trstenjak) piše, da duševna bolezen vodi v raz- pad osebnosti, ki je ireverzibilen. To kratko malo ne drži. V Izraelu sem na lastne oči vide- la, kako so osebe z diagnozo shizofrenija, ki so vsaj 10 let preživele v ustanovi, znova uspo- sobili za življenje v skupnosti, ob minimalni pomoči drugih. Res je, da čisto vsakemu to ne uspe, a takih oseb je po mnenju Podvella manj kot 5 odstotkov. Velika večina primerov, ki navidez kažejo "razpad osebnosti", je rezultat hospitalizacije in iz nje izvirajočih poškodb (Basagua1981). 3, Znižano samospoštovanje in zaupanje vase. Prav vsak uporabnik psihiatrične insti- tucije utфi močno škodo na področju samo- spoštovanja. Najprej je deležen ritualov degra- dacije in razosebljanja. V ta sklop spada tudi nasilen odvzem obleke, ki iz medicinskega sta- lišča nima nobene osnove. Potem je tu odnos osebja in vodstva, ki daje vedeti: "Ubogaj, sicer boš kaznovan" (dodatna doza zdravil, premestitev v "mrežo"). Kaj doživlja uporab- nik, nikogar ne zanima. Njegovo doživljanje je znova invalidirano, brezpredmetno. V tisti psi- hični prostor, kjer bi moral biti njegov jaz, se je vselil psihiater. Ponovitev originalne travme. Postaneš "pacient", objekt zdravljenja. Nizko samospoštovanje ima številne posle- dice. Vsakdo ima v življenju neke cilje: da doštudira, se zaposli, ustvari družino, ali kar- koli že. S pozicije razmajanega samospošto- vanja se zdi vse to nemogoče. "Saj nisem za nobeno rabo" postane glavna tema notranjega monologa. Posledica je pomanjkanje motiva- cije in vztrajnosti. Najmanjši neuspeh potrdi začetno predpostavko. In tako nastane začara- ni krog, ki vodi do opustitve kakršnihkoli pri- zadevanj. Seligman (1975) imenuje tako stanje "naučena nemoč". Destruktivne posledice nizkega samo- spoštovanja je pokazala tudi raziskava, ki sem jo izvedla s pomočjo vprašalnikov na približno 400 študentih različnih fakultet. V stresni situ- aciji so osebe z visokim samospoštovanjem is- kale alternativne možnosti za rešitev proble- ma, medtem ko so se osebe z nizkim samo- spoštovanjem umikale v sanjarjenje in občasne čustvene izbruhe. Še bolj porazno pa je bilo spoznanje, da osebe z nizkim samospoštova- njem zelo nerade iščejo pomoč, socialno oporo. Počutijo se preveč nemočne, da bi si to lahko priznale. Pomanjkanje motivacije, ki je pogosto pri ' Gl. Socialno delo 32, 3-4 ("Zagovorništvo"). 109 TANJA LAMOVEC osebah, ki so stopile na pot kariere duševnega bolnika, ni znak "bolezni", kot piše v psihia- tričnih učbenikih, temveč posledica znižanega samospoštovanja in zaupanja vase. 4. Utrditev lažnega jaza. Hkrati s prej opi- sanimi procesi se utrjuje lažni jaz. Uporabnik je prisiljen postati tak, kot ga hočejo drugi. V čustvenem smislu je to neznosno, kot bi bilo vam, če bi morah neprestano igrati vlogo sose- dovega psa. Hkrati pa je igranje velik napor. Zahteva neprestano pozornost in energijo, ki ni z ničemer poplačana. Zaradi energije, ki jo mora vlagati v igranje vloge, je njegova storil- nost pogosto zmanjšana. Namesto podpore je navadno deležen kritike. "Realni" svet, kot se prikazuje bivšemu uporabniku, zares ni vabljiv. Le kaj ima od tega, da se trudi ohranjati službo, ko pa ga vsi zasmehujejo? Prepuščen samemu sebi ne bo dolgo zdržal. Umaknil se bo v invalidski pokoj ali v psihozo, če ne še bolj radikalno, kot kaže visoka samomorilnost med temi osebami. 5. Ponovno z'atrtje občutenega jaza. Skupaj s psihozo izbruhne na dan tudi dolgo zatirani občuteni jaz. Psihoza je poskus zdravljenja, ki se največkrat ne posreči. Vprašati se moramo, zakaj. Zato, ker klasičen način psihiatričnega obravnavanja ne loči plev od zrnja. Zato zamo- ri oboje. Z zmerno dozo zdravil je moč umiriti psihozo, nato pa prisluhniti zgodbi, ki jo želi povedati občuteni jaz. To je vse, kar bi bilo po- trebno. Prisluhniti zgodbi in spodbujati, da se razvija. Če je doza zdravil prevelika, s psihozo vred utihne tudi občuteni jaz. Tedaj ni kaj pri- povedovati, bolje rečeno, ni več nikogar, ki bi lahko pripovedoval. Zgodba, ki jo pripoveduje oseba, ni nujno v besedah. Včasih se vse dogaja neverbalno, brez besed. Potrebno je le, da se znamo uglasi- ti z drugim. Znani so primeri navezave kontak- ta z osebo v stanju katatonije. Načeloma je mogoče vzpostaviti kontakt s komerkoli, čeprav psihiatrične knjige pravijo drugače. Frieda Reichman-Fromm (1964), ki je sama psihiatrinja, pravi, da je za vsak ponesrečen kontakt kriv psihiater in ne uporabnik. Če psi- hiater nima te sposobnosti, bi si moral poiskati kakšno drugo zaposlitev. Tudi operni pevec ne more biti vsakdo. Dejstvo, da je nekdo opravil predpisane b.pite, ne pomeni ničesar. 6. Spremenjeni odnosi z družino. Ko se uporabnik vrne domov, se razmere, kakršne je doživljal v instituciji, nadaljujejo v družini. Zdaj je tretjerazredni član družine. Nepresta- no ga opazujejo. Družina postane izredno senzibilizirana za vse spremembe, ki jih takoj razume kot znak, da se "znova začenja". Ne- svoboda v družini je celo večja kot v instituciji, kjer je uporabnik eden v množici in ne zbudi tako zlahka pozornosti. Družina ga duši, hkra- ti pa jo potrebuje, saj nima kam drugam. Tako pač kroži med družino in institucijo. V družini ga zadržuje tudi varljivo upanje, da ga bodo morda nekoč le spoznali in sprejeli takega, kot je, ter mu dovolili biti. Seveda tega ne bo niko- li dočakal. Če tega niso storili doslej, bodo sedaj še toliko manj. 7. Spremenjeni odnosi na delovnem mestu. Če ima uporabnik srečo, da že ima delovno mesto, se mora tudi tu pripraviti na nenehno opazovanje. "Kaj pa, če je še vedno malo nor?" "АИ namerava spet znoreti?" Nekatera delovna okolja so "dobrohotna" in skušajo uporabniku vsiljivo "pomagati". Vso to nepo- trebno "skrb" mora uporabnik potфežljivo prenašati in se delati hvaležnega. V takih oko- ljih je tudi navada, da se o njegovi izkušnji ni- koli ne govori. Ta tema je tabu. Delati se mora, kot da se ni nič zgodilo. Tudi če hoče sam uporabnik načeti pogovor o tem, ga bodo kar najhitreje speljali drugam. Počuti se sam, izoliran, čeprav ga navidez vsi sprejemajo. Hvalijo ga za stvari, ki jih sam ne ceni. Njegov občuteni jaz je tudi tu prepovedan. Še hujše, ali pa morda ne, je v primitivnih okoljih, kjer mora pogosto poslušati najraz- ličnejše žaljivke. Če bi imel dovolj samozavesti in bi se temu uprl, bi se morda dalo še kako urediti. A kaj, ko ravno samozavesti nima. Zato pač posluša žaljivke in se trudi vsem ustreči. Lažni jaz je zopet preobremenjen. Seveda so še drugi načini šikaniranja, ki preži- jo na uporabnika v takih okoljih: premestitev na nižje delovno mesto, uvrstitev na čakalno listo, siljenje k upokojitvi itn. 8. Spremenjeni odnosi s prijatelji. Podobno kot v službi je tudi s prijatelji. Pretirano va- ruštvo ali žalitve. Večina uporabnikov, ki jih poznam, je skoraj povsem zamenjala prijatelje, nekateri pa so ostali brez njih. Zamenjava 110 ZAGOVORNIŠTVO KOT OBLIKA SVETOVANJA prijateljev in navadno tudi zakonca je skoraj nujno potrebna, če se želi uporabnik naprej razvijati. Ljudje, ki menijo, da nas dobro po- znajo, nam vedno onemogočajo, da bi se spre- menili. Vlečejo nas nazaj v tisto, kar smo že prerastu. Nekateri to čutijo in si raje izberejo samoto. Ali pa družbo sebi podobnih (vrstni- ško zagovorništvo). Slednje je vsaj kot prehod- na faza daleč najboljša rešitev, kot kažejo izkušnje iz tujine (Brandon 1994). Velika pre- dnost je v tem, da posameznik lahko govori o svojih izkušnjah brez strahu, da bi doživel za- vračanje, posmeh ali nerazumevanje. 9. Izguba ciljev v življenju je rezultat seštev- ka ali morda celo multiplikativnega odnosa med prej opisanimi poškodbami. Morda bo kdo rekel, da bi utegnile biti vse te poškodbe rezultat psihoze in ne psihiatrične obravnave. Na to lahko odgovorim le z meni dobro pozna- nim primerom osebe, ki je bila hospitalizirana zaradi alkoholizma in ni nikoli doživela psi- hoze, pa so ji ostale prav vse opisane po- škodbe, čeprav je stigmatizacija neprimerno manjša. Za izgubo ciljev mladih oseb so nepo- sredno odgovorni psihiatri, ki takim osebam odsvetujejo nadaljevanje študija (takih prime- rov poznam več), češ, da nima smisla in jim bo samo škodilo, če se bodo naprezali. Pa tudi brez "pomoči" psihiatrov je težko ohraniti cilje. Potrebno je nepopisno veliko volje in discipline. Od kod naj vse to vzame človek, ki je izgubil vero vase in ne občuti več svojega jaza? Ki si težko karkoli zapomni, ker mu nevroleptiki rušijo koncentracijo? Edino, kar zares pomaga, je realistična samodiscipli- na. Narediti načrt in se ga držati. KAJ LAHKO STORI ZAGOVORNIK? 1. Odvisnost od zdravil. Zagovornik lahko spremlja uporabnika k psihiatru, kjer se dogo- vorijo, da dobi uporabnik s seboj določeno ko- ličino zdravil in uspaval, ki jih bo jemal po potrebi. Hkrati mora zagovornik poskrbeti, da bo psihiater do potankosti razložil vse učinke in stranske učinke zdravil. Psihiater naj bi bil svetovalec, ne pa glavni akter zdravljenja. Prav tako ne bi bilo odveč razmisliti o pro- gramu odvajanja od zdravil, ki bi ga vodil psi- hiater in bi bil namenjen večjemu številu ljudi, ki še niso predolgo zasvojeni. 2. Dosmrtna stigmatiziranost. Zagovornik po eni strani deluje navzven, stopi v stik z ne- posrednim življenjskim okoljem uporabnika in posreduje v komunikaciji. Predvsem v druži- nah uporabnikov vlada zelo zmedena komuni- kacija, ki preprečuje, da bi se kdorkoli s komerkoli kaj obvezujočega zmenil. Na ta način zagotovi uporabniku nekakšno "območje svobode", kamor se nihče nima pravice vtikati. Morda najpomembnejša naloga zagovorni- ka pa je, stati ob strani uporabniku, da se ta nauči upreti (navzven in navznoter) statusu manjvredne osebe, ki mu je dodeljen. Gre za preusmerjanje moči. Zagovornik mora naučiti uporabnika, da se ne ozira na pričakovanja drugih, seveda v dogovorjenih mejah. Vedeti namreč moramo, da se uporabnik dosti preveč prilagaja in pri tem duši svoj občuteni jaz. Za- govornik spodbuja vsako dejanje, ki izhaja iz občutenega jaza (tega ni težko prepoznati), tudi kadar je malo nenavadno, če s tem ne krši zakona. Uporabniku je namreč navadno do- voljeno zelo malo, zaradi strahu "ljubeče" okolice. 3. Znižano samospoštovanje in zaupanje vase. Ko zagovornik pomaga uporabniku, da se upre stigmatizaciji, že naredi prvi korak k ponovnemu dvigu samospoštovanja. Naučiti mora uporabnika, da se ne sme pustiti žaUti. Žaljivih opazk ne gre preslišali, temveč nanje odločno odgovoriti. Odločnost je spretnost, ki se je da naučiti. Znani so t. i. "treningi od- ločnosti", kjer se posameznik nauči odločno ravnati, sčasoma pa se začne tako tudi počuti- ti, med drugim tudi zato, ker naleti na zaže- lene učinke. V začetku je to seveda igranje vloge, ampak vlogo že igra, tako, ki mu škodi. Če že mora igrati, naj igra, kar mu koristi! Ko se zviša samospoštovanje, se poveča ak- tivnost oziroma iniciativnost, saj zdaj v večji meri izhaja iz občutenega jaza. Uporabnik začne razmišljati o najrazličnejših ciljih. Tu moramo biti pozorni, ker si negotovi ljudje po- navadi izbirajo prenizke ali previsoke cilje, zato je potrebna določena previdnost. V začetku so velik problem čustva krivde in sramu, ki so bila vsiljena uporabniku. Kar nekaj časa traja, da se uporabnik povsem znebi prepričanja, da je zdravljenje v psihiatrični 111' TANJA LAMOVEC instituciji nekaj sramotnega. Sprva lahko to os- voji le na racionalni ravni. Ko se začnejo doga- jati najrazličnejše spremembe, to prepričanje vedno bolj bledi. Nizko samospoštovanje se pogosto izraža tudi v obliki najrazličnejših pritožb. Zagovor- nik naj jih pozorno posluša, navadno pa je bolje, da jih ne komentira. Ko je spisek "ma- lenkostnih" pritožb končan, navadno pride na dan zares travmatični del. Pritožbe bi umestila nekam vmes med lažni in občuteni jaz; so most med njima. Koliko občutenega jaza je v neki pritožbi, lahko sklepamo po glasu. Medtem ko je lažni jaz pretirano socialno sprejemljiv, so pritožbe nekako na meji. 4. Utrjevanje lažnega jaza. Zagovornik spo- dbuja uporabnika, da identificira tiste oblike svojega lažnega jaza, ki ga najbolj motijo. Za začetek naj jih ne bo preveč. Nato izbere eno od njih, z navodilom, naj bo pozoren nanjo in naj se ji izogne. Ko dobi občutek, da se mu je to že dovolj posrečilo, lahko začne z drugo, 5. Ponovno zatrtje občutenega jaza. Tu je postopek podoben, le da poteka v nasprotni smeri. Gre za zmožnost samoizražanja, za iz- ražanje lastnih hotenj in želja, ki so sprva morda težko prepoznavne. Marsikateri upo- rabnik je namreč zatrl vse svoje želje, saj so se zdele neuresničljive, to pa je zelo boleče. Znova se mora naučiti prepoznavati svoje želje in potem najti načine za njihovo uresničitev. V začetku je najpomembnejše prepoznavanje, kajti želje so dokaj šibke. Zagovornik mora biti pozoren nanje in pogovor ustrezno usmeri- ti. Pozneje se lahko zgodi, da je želja preveč. Občuteni jaz se mora izraziti v dejavnosti, ne le v besedah, sicer ni nikakršnega učinka. Ni pomembno, kakšna dejavnost je to, glavno, da ustreza uporabniku. V tej fazi ne smemo razmišljati o koristnosti dejavnosti. Zatrtje občutenega jaza bi se dalo tudi pre- prečiti. V tujini vpeljejo prostovoljce v delo z osebami v akutni krizi. Tedaj je namreč človek popolnoma odprt in si želi dialoga. Želi si, da bi imel ob sebi koga, ki bi ga vzel resno in ga poslušal. Pri nas v Polju to zamisel odklanjajo, češ, da bi jih prostovoljci motili pri strokovnem delu, na Centru za mentalno zdravje pa so že naredili prve korake v to smer. Človek v krizi namreč rabi oporo čustveno trdne osebe. Zelo vprašljivo je, ali bi lahko človek to počel kot poklicno dejavnost (Laing), kajti delo je zelo težko, ponuja pa številne življenjske izkušnje. Zato je res primerno za prostovoljce, zlasti za študente družboslovnih usmeritev. 6. Spremenjeni odnosi z družino. Zagovor- nik lahko ponudi družinsko intervencijo, da bi zagotovil uporabniku več moči pri upravljanju lastnega življenja. O družinski intervenciji ob- staja veliko hterature, zato se v to ne bi spuščala. V okviru zagovorništva je družinska inter- vencija posrečena, če pripomore k razširitvi uporabnikovega manevrskega prostora, hkrati pa zadovolji tudi temeljne potrebe ostalih družinskih članov. Paziti moramo zlasti na to, da kolikor mogoče osvobodimo svojce občut- kov krivde in jih usmerimo k temu, kako lahko pomagajo. Včasih je treba veČ sestankov, vča- sih je dovolj občasno spremljanje. Če ob koncu sestanka družinski člani čutijo olajšanje, smo lahko prepričani, da smo na pravi poti. Pogos- to je koristno skleniti pisni dogovor z vsemi člani družine. 7. Spremenjeni odnosi na delovnem mestu. Zagovornik spremlja uporabnika na delovno mesto in se pogovori s ključnimi osebami. Na- vadno že dejstvo, da obstaja nekdo, ki se zav- zema za uporabnika, bistveno spremeni odnos. Nekaj podobnega se dogaja tudi v psihiatričnih ustanovah. Če to ne pomaga in so po sredi za- konske kršitve, opozorimo na možnost tožbe. Če še to ne pomaga, začnemo sodni postopek. 8. Spremenjeni odnosi s prijatelji. Zagovor- nik navadno ne poskuša intervenirati pri bivših prijateljih, razen na izrecno željo, temveč po- skrbi za načine, kako bi uporabnik srečal nove ljudi. To lahko naredi na več načinov. Eden od njih je, da poišče prostovoljca, ki bi se bil pri- pravljen družiti z uporabnikom. V tujini imajo s tem precej različne izkušnje. Na splošno velja, da je to zelo učinkovito v obdobju krize, ko mora biti prostovoljcev več, da se izmenju- jejo, sicer pa nekoliko pasivizira uporabnika. Bolje je ustvariti okolje, kjer se lahko srečujejo uporabniki in drugi in stvari potekajo bolj vsakdanje. Uporabnik se mora namreč sam naučiti navezovanja stikov. Mimogrede lahko omenim še samopomoč- ne skupine, ki naj bi jih organizirah in vodili 112 ZAGOVORNIŠTVO KOT OBLIKA SVETOVANJA uporabniki. V tujini je takih skupin precej, pri nas pa nekako ne stečejo. Številni uporabniki pravijo, da želijo čimprej pozabiti na vse v zvezi s psihiatrijo in se želijo družiti izključno z "normalnimi" ljudmi. Seveda pa se pozabiti ne da. Izkušnjo je treba dodobra predelati in se znebiti njenih posledic. 9. Izguba ciljev v življenju. Zagovornik mora posvetiti vso pozornost ciljem, ki jih ima ali nima uporabnik. Pri tem je koristno pozna- vanje osnov logoterapije (npr. Frankl 1981), pri čemer je čisto dovolj, da preberemo kakšno knjigo. Cilji in smisel življenja, ki jih moramo vedno pojmovati v okviru konkretnih aktivno- sti, so za uporabnika najpomembnejši. Zanj pomenijo stik z občutenim jazom. Seveda zagovornik ne more dati uporabniku smisla, lahko pa je sogovornik pri njegovem iskanju. Zagovornik lahko pomaga uporabniku dojeti smisel trpljenja na ta način, da ga sprašuje po izkušnjah, ki si jih je pridobil. 10. Pomoč v sponi z ustanovo duševnega zdravja. Eno od področij, kjer lahko zagovor- nik podpre uporabnika, je pomoč osebi, ki je hospitalizirana v duševni bolnišnici. Zagovor- nik se najprej temeljito seznani s pritožbami uporabnika, nato pa se pogovori z odgovorno osebo. Če ne pomaga, se obrne na predstojni- ka. Če gre za zakonske kršitve ali kršitve človeških pravic, lahko vloži tožbo. Pri nas je to še redkost. V Avstriji je zagovorništvo uza- konjeno z državnim zakonom, ki zahteva nav- zočnost zagovornika v vsaki duševni bolnišnici. 11. Pomoč ob nepravilnostih v zvezi z od- vzemom opravilne sposobnosti. Če zagovornik ugotovi, da so uporabniku kršene zakonske ali človeške pravice, mora sprožiti postopek za zamenjavo skrbnika. Po navajanju nekaterih oseb, ki so se poklicno ukvarjale s tem po- dročjem, pogovor s skrbnikom navadno ne pri- nese nobene koristi, saj slednji tako ravna zavestno in namerno, da bi si zagotovil do- ločene materialne koristi. V tujini zagovornik pogosto postane skrbnik uporabniku, ki mu je bila odvzeta opravilna sposobnost. RAZVOJ ZAGOVORNIŠTVA V SLOVENIJI Zagovorništvo se je začelo v okviru študija duševnega zdravja v skupnosti (program Tempus) na Visoki šoli za socialno delo. Vključilo se je v Odbor za družbeno zaščito norosti kot eden njegovih projektov. Po začet- nih sestankih in občasnem delu s strankami je stopilo v javnost konec leta 1992 z javno tribu- no v Cankarjevem domu. Poleti 1993 je bil v Mariboru tabor, po- svečen predstavitvi zagovorništva. Vzbudil je precej pozornosti medijev, pa tudi psihiatrije. Jeseni istega leta je ob podpori Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve nastala zamisel, da bi odprli posvetovalnico za uporab- nike psihiatričnih storitev. Skupina vključuje 4 pravnike, 2 psihologa in 3 socialne delavce. Deluje v prostorih Svetovalnice Fužine, Preg- ljev trg 15, vsako sredo med 17. in 19. uro ter na Društveni 35 vsak ponedeljek med 17. in 19. uro. 113Í TANJA LAMOVEC 114 Literatura: 1. F. Basacua (1981), Scruti L: 1953-1968. Dalla psichiatria fenomenologica all'esperienza di Gorizia. Torino: Giu- lio Einaudi. 2. D. Brandon (1994), Speaking out: Peer Advocacy and Support in Mental Health Services. Cambridge: David and Althea Brandon. 3. V.E. Frankl(1981), Л^е^и/ап vapaj za smislom. Zagreb : Naprijed. 4. E. GoFFMAN (1961), Asj/ums. London: Penguin Books. 5. R.D. Lainc (1960), The Divided Self: An Existential Study in Sanity and Madness. London: Penguin Books. 6. E.M. Podvell (1990), The Seduction of Madness: A Revolutionary Approach to Recovery at Home. London: Century. 7. F. Reichman-Fromm (1964), nav po: H. Green, / Never Promised you a Rose Garden. London: Pan Books. 8. M.E.P. Seucman (1975), Helplessness: On Depression, Development and Death. San Francisco: Freeman Press. 9. A. Trstenjak (1971), Oris sodobne psihologije. Maribor: Obzorja. 10. C. E. Vaughn, J. P. Leff (1973), The Influence of Family and Social Factors on the Course of Psychiatric Illness. British Journal of Psychiatry, 129: 125-137. 11. R. Warner (1985), Recovery from Schizophrenia. London : Routledge and Kagan.