IZ RAZREDA 43 Matematika v šoli, št. 1., letnik 24, 2018 22 Vprašanja za preverjanje znanja 1 izdelek učenca Skupne značilnosti in razlike Z učnim listom o skupnih značilnostih in razlikah med dvema pojmoma preverimo predznanje o razumevanju izbranih pojmov. Na temelju ugotovitev ob pregledu izdelkov učencev naredimo načrt za popravljanje napačnih predstav o danih pojmih. Obseg Kaj se spomnim o obsegu lika? Ploščina Kaj se spomnim o ploščini lika? Kaj imata skupnega obseg in ploščina? V čem se razlikujeta obseg in ploščina? Slika 10: Skupne značilnosti in razlike med pojmoma obseg in ploščina Vir: Gradivo iz študijskega srečanja za učitelje matematike v osnovni šoli, 2015. Slika 11: Skupne značilnosti in razlike med pojmoma obseg in ploščina Vir: Gradivo iz študijskega srečanja za učitelje matematike v osnovni šoli, 2015. Učenec je o ploščini in obsegu razmišljal na primeru splošnega lika. V večini drugih primerov so učenci narisali kvadrat ali pravokotnik. Ob vpogledu v predstave učencev o ploščini in obsegu učitelj učinkoviteje načrtuje naslednje korake v učnem procesu. FormativnoSpremljanje-MA_2018_1.indd 22 29.3.2018 11:00:25 55 tri stvari, ki so mi šle dobro, sem jih znal/-a. Dve stvari, kjer sem imel/-a težave. Ena stvar, ki je nisem znal/-a. Slika 47: Izhodni listič Slika 48: Izhodni listič Izbor: Tatjana Kerin (2017). Tri stvari, ki sem se jih danes naučil/-a: • • • Kje bi lahko uporabil/-a pridobljeno znanje? Vprašanje, ki se mi poraja: Slika 49: Izhodni listič Glejte učno uro Podobni trikotniki na str. 128. izdelek učenca FormativnoSpremljanje-MA_2018_1.indd 55 29.3.2018 11:00:28 Iz priročnika Formativno spremljanje pri matematiki mag. Melita Gorše Pihler Zavod RS za šolstvo Primeri orodij v podporo učenju in poučevanju matematike IZ RAZREDA 44 Matematika v šoli, št. 1., letnik 24, 2018 71 Izračunam ploščino plašča, površino in prostornino piramide. Naloga: Iz formule izrazim neznano količino. Naloga: Povežem in uporabljam pojme masa, gostota in prostornina telesa. Naloga: Uporabljam Pitagorov izrek pri reševanju nalog o telesih. Naloga: Sošolec naj naloge reši v svoj zvezek. Nato preglej, katere naloge je rešil pravilno in pri katerih nalogah še ima težave. Zapiši povratno informacijo sošolcu (dve zvezdi in ena želja). Dve zvezdi in ena želja Izpostavi dve odlični stvari, ki sta bili prikazani: • • Izpostavi področje, ki bi ga sošolec/-ka še lahko izboljšal/-a: • Slika 65: Vrstniško vrednotenje za vsebino oglata telesa s povratno informacijo Vir: Gradivo iz študijskega srečanja za učitelje matematike v osnovni šoli, oktober, november 2016. FormativnoSpremljanje-MA_2018_1.indd 71 29.3.2018 11:00:30 38 Glejte učno uro Številski izrazi z ulomki na str. 80. Izdelek učenca najdemo pri opisu učne ure Številski izrazi z ulomki (slika 74). Povratna informacija 3 Povratna informacija učenca učencu Učenci si pri vrstniškem vrednotenju pomagajo z učnim listom (slika 30). V učilnici na vidno mesto prilepimo plakat z nedokončanimi povedmi (sliki 31, 32), ki so učencem v pomoč pri zapisu samo- evalvacije ali pri dajanju povratnih informacij sošolca sošolcu. Sem tvoj/-a kritični/a prijatelj/-ica in želim vrednotiti tvoje naloge in znanje. , odlično si opravil/-a, posebej želim POhVALITI … PREDLAGAM ti, da pri svojih naslednjih aktivnostih skušaš … Obenem POVZEMAM POZITIVNO pri tvojem delu … Tvoj/-a prijatelj/-ica Slika 30: Povratna informacija učenca učencu Avtorici: Andreja Sever in Karmen Škafar (2017). Povratna informacija prijatelju/-ici (ime prijatelja/-ice) Pohvalim Predlagam Povzemam pozitivno Izpostavimo, kaj je učenec naredil dobro, kaj mu je uspelo, pri čem se je izkazal. Navedemo področja, kjer učenec še lahko napreduje. Povzamemo pozitivne vidike, podamo vzpodbude in pozitivne usmeritve za izboljšanje. FormativnoSpremljanje-MA_2018_1.indd 38 29.3.2018 11:00:27 IZ RAZREDA 45 Matematika v šoli, št. 1., letnik 24, 2018 33 Primerjava izdelkov Učencem predložimo primere reševanj posameznih nalog (stare naloge, naloge učencev …), primere preiskovanj, empiričnih ali matematičnih raziskav, primere modeliranj … Opazujemo lahko samo en izdelek ali več izdelkov. Število izdelkov prilagodimo glede na vrsto nalog in vsebino, ki jo obravnavamo. Ob opazovanju rešenih oz. izpolnjenih reševanj učenci individualno ali v paru ali v skupini ugotavljajo, kaj so prednosti oz. pomanjkljivosti posameznega izdelka. Iz zapisov izpeljejo kriterije uspešnosti oz. merila uspešnosti. Učni list lahko uporabimo tudi za podajanje povratne informacije, samovrednotenje oz. za vrstniško vrednotenje. Primerjaj(te) primere reševanj (učenca A in učenca B) s tvojim reševanjem. Razmišljaj(te) o prednostih in pomanjkljivostih posameznega reševanja in jih zapiši(te) v preglednico. Vsebina: Prednosti Pomanjkljivosti Reševanje učenca A Reševanje učenca B Tvoje reševanje Iz ugotovljenih prednosti in pomanjkljivosti (zapisanih v zgornji preglednici) izpelji(te)/zapiši(te) kriterije uspešnosti. Slika 24: Primerjava različnih primerov reševanja Avtorica: Jerneja Bone. FormativnoSpremljanje-MA_2018_1.indd 33 29.3.2018 11:00:26