XIV. tečaj 5. zvezek z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. S posebnim blagoslovom Njih Svetosti papeža Leona XIII., Njih Prevzvišenosti kneza nadškofa goriškega in prečastitega generaljnega ministra celega frančiškanskega reda vrejuje in izdaja I*. Stanislav Šlirabec, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. Vsebina 5 zvezka. Po potresu................................................................. 129. Zgodba svetili gorkuinskih marternikov VIII. pogl. Novo terpinčenje. Léonard spremi dva obsojena. Ranocelnik.............................................................137. Sveti rožni venec. Častitljivi del. I. Keteri je od smorti vstal.......................................141, 1. Vstajenje Kristusovo po bližnjih okoliščinah .... 144. 2. Posledice vstajenja in koristi za nas............................147, Mesečna duhovna samota. Mesec maj. Dopoldansko premišljevanje . 149. Popoldansko premišljevanje.............................................153. Sv. Aljfonz tolaži dušo v britkosti (Dalje in konec) .... 156. Priporočilo v molitev.......................................................159. V GORICI. Hilarijanska tiskarna. 1895. izhaja v nedoločenih obrokih. Velja cel tečaj (12 zvezkov) 70 kr. Nekoliko slovenske slovnice za poskušnjo. (Dalje iu konec.) Izpustki, ki so nam v govorjenju domači, so opravičeni 1 .ai v knjižni slovenščini; v takih primerih stoje torej enklitike natorno v začetku stavka in bi se reklo silo delati jeziku, ke bi jih hoteli drugam vtikati, kaker tudi res nihče ne piše v e-s e d a nam. seveda'). Ne sme pa po pravici stati enklitika na pervem mestu, kjer ni spVed nič izpuščenega, ali bi se vsaj ne bilo imelo nič izpustiti. Vender nahajamo v narodnih pesnih takih primerov jako mnogo ; n. pr. S e kralj Matjaž oženil je . . . Ji tako reče kralj Matjaž ... S e turški basa zveseli ... J o v drugo vkrog od-plešeta ... S e j e rodil en nov kralj, En kralj čez kralje vse, ln tud’ čez tebe, Herodeža ! Se mu Herodež je namenil ... Je Korlinca zgodaj vstala, ln prižgala svetlo luč ... II i bila duša kaj rekla, Pa njena vura je dotekla ... Bom marširal čez pla-ninco, Se—m oziral na dolinco itd. V navadnem govorjenju bi se to reklo: Kralj Matjaž seje oženil . . . Kralj Matjaž ji tako reče . . . Turški baša se raz veseli ... V drugo jo odplešeta v krog . . . En nov kralj se je rodil . . Korlinica je zgodaj vstala . . . Duša bi bila kaj rekla . . . Čez planinico bom marširal, v dolinico se bom oziral itd. — Ali z drugačnim glavnim povdarkom : Oženil se je kralj Matjaž . . . Tako ji reče kralj Matjaž . . . Razveseli se turški baša . . . Rodil se je nov kralj . . . Zgodaj je Korlinica vstala, ali: Vstala je Korlinica zgodaj itd. vsako v svojem posebnem pomenu. Tudi naši stariši učeni pesniki imajo dovolj primerov enklitike na pervem mestu, n. pr. Vodnik : M i brazd’jo konjiči Za hajdo, pšenico ... Sem po Ljubljen’ Lepo poznan ... J e Ga-liau hraber Na Padu . . . Miha Kastelec: Se budijo Zvezdice, Perpihljajo Sapice ... M e kapljica mika Tak svitla lepo . . . Jakob Zupan: Se lepša Iblana, Močvino suši, Bolj vedno poznana, Bolj vedno slovi . . . Prešeren : J e znala obljubit’, j e znala odreči ... S o berž perderviii se černi oblaki ...Bi spomnil njima zmago večno slavno ... Se možu zdi, de gre le v smert kervavo ... S e kralj in cesarica sta Že vender omečila . . . Pesniki, narodni kakor učeni, so postavljali enklitike tako vsled metrične potrebe ; poslednji bi se mogli na perve sklicevati v dokaz, da je to pri nas domače in torej opravičeno. Ali dandanašnji se vender ne bo lehko dovolilo, zlasti ne v višji poeziji, ki je le branju ali govorjenju namenjena, ne petju. Ali tudi v prozi nahajamo v starih knjigah zadosti primerov enklitike na pervem mestu, ne da bi bilo pred njo kaj izpuščeno. Naj stoji tu najprej nekoliko zgledov iz Dalmatina. Ester 2 a : J e bil pak en Judovski mož v’ Gradi Suzan . . . 'j V Uibn. «o govori uaraostu s o v fi’ d v tudi »a : 10' se v è‘ de1 CVETJE z verlov svetega Frančiška. !» !§* it*- -m XIV. tečaj. V Gorici, 1895. 5. zvezek. Po potresu. Etecceter raemotus — in glej, potres! — pač se niso menda še nikoli s takim strahom, s toliko britkostjo kaker letos ponavljale v naših krajih te besede velikonočnih cerkvenih molitev. Najveseliši prazniki leta, s kako grozo so nas navdali ! Mi nimamo namena popisovati tukaj, kar je znano zdaj po vsem omikanem svetu ; tudi nočemo tožiti o škodi v našem tu-kajšnem samostanu, ker se ne more primerjati, če tudi nekoliko občutna, z grozovitimi nesrečami v slovenskem glavnem mestu in njega okolici, posebej tudi sè škodo v našem ljubljanskem samostanu in tamkajšni samostanski cerkvi. Ne moremo si pa kaj, da ne bi zapisali ob tako žalostni priliki nekoliko verst v tolažbo sebi in svojim dragim bravcem ; morebiti ne bodo brez sadu, ako se bodo z dobro voljo brale in prevdarjale. Pred vsem drugim moramo reči : Bog je pravičen. »Ako pravimo, da nimamo greha, motimo sami sebe i ji resnice ni v n a s“ (1. Jan. 1, 8). „On nas je kaznoval zavoljo naših hudobij — in on nas bo r e š i 1 zavoljo svojega vsmiljenjau (Tob. 18, 5). Ia — 130 — Ive bi bili nedolžni kaber ravno kerščeno dete, mi bi morali vender reči ponižno vdani : B o g j e pravičen. — Ali : „k a k o n e u m e v n e so njegove sodbe in n e i z v e d n a njegova pota11 (Rim. 11, 33) ! „K o g e r namreč ljubi Gospod, n j ega kaznuje, biča pa vsakega sinu, k e-terega je sprejel11 (Hebr. 12, 6). Sam pravi v razodeve-nju sv. Janeza : ,. J a z, k e t e r e ljubim, svarim in k azil n j e m • (3, 19). J n — ker si bil Bogu prijeten11, tako je rekel angelj Rafaeli Tobiji, „z a t o je bilo treba, da teje skušnjava skusila11 (Tob. 12, 13). Se bolj ko starega, slepega Tobije nas pa spominjajo dogodki sedanjih dni vbozega nesrečnega Joba. Trije so mu zaporedoma naznanjali velike nesreča in še je tretji govoril, že je vstopil četerti : ,Ko s o t v o j i sinovi in hčere jeli in vino pili v hiši svojega p e r v o r o j e n e g a brata, seje vzdignil nanagloma silen vihar od strani puščave terje potresel štiri vogle hiše, ki seje pode ria in ste ria tvoje otroke in v merli so, in jaz sam sem v b e ž a 1, da ti oznanim11 (Job 1, 18. 19). — In vender je bil Job „p r e p r o s t in pravičen ter seje Boga bal in zderževal hudega11 (1, 1). Kolika tolažba v naši sedanji stiski in britkosti ! Bog nas pokori — ali zavergel nas ni ; nasproti, on nas je sprejel za svoje, on nas ljubi s posebno ljubeznijo, zato nas tepe. Terpimo torej terpljenje, ki nam ga je poslal. Saj je sam naš Gospod Jezus Kristus le s terpljenjem odrešil svet ; kedo bi se čudil, če mora kristijan s terpljenjem se rešiti svojih slabosti in nepopolnosti ; kedo bi ne sprevidel, da se more potemtakem tudi cel narod povzdigniti do neke višje stopnje plemenitosti le s terpljenjem ? Ker smo se že spomnili dveh zgledov iz stare zaveze, omenimo še iz nove keterega. Ako je namreč v stari to veljalo, ko so bili tudi dobri ljudje še zelo navezani na ta svet, ke/je bilo upanje na večno zveličanje še jako nerazločno y megleni daljavi, koliko bolj mora to veljati v novi, ko Kristus povišan na križu z nepremagljivo močjo k sebi vleče vse najplemenitiše duše. On sam je pokazal mej pervimi svetemu Pavlu, koliko m u j e treba za njegovo ime t e r p e t i (Dj. ap. 9, 16) ; in sveti Pavel, posoda i z v o 1 j e n j a. pripoveduje naravnost (ž. Kor. 11, 23 id.), v k a k o m n o g i h n a d 1 o g a h j e bil, Tečkrat vječa h, v ranah čez mero, dostikrat v — 131 — s m e i t n i h nevar nosti i>; od J u d o v j i h j e petkrat po š t iride set eno m enj dobil; trikrat je bil sè šibami tepen, enkrat kamenjan, trikrat se je z ladjo potopil, noč in dan je bil v globočini morja itd. — Sicer je pa sploh vse življenje svetnikov11 polno popisov velikega, nenavadnega terpljenja ; ni nam jih treba daleč iskati. Denes, ko to pišem, obhaja katoliška cerkev god sv. Katarine Sijenske, „e ne i z m e j n a j č u d o vi t i š i h prikazni vesoljne zgodovine", kaker jo imenuje neki pisatelj. Njeno življenje je šlo malo čez 33 let, pa kako je bilo prebogato z mogočnimi deli za cerkev in človeštvo ! Knezi in kralji, kardinalji in papeži so poslušali besedo mladega dekleta ter se ravnali po njenih svetih. Njenim spisom, v najlepšem italijanskem jeziku zloženim, se čudijo do današnjega dne celo ne-katoliški pisatelji. Kako jo je Kristus posebno ljubil, vidimo iz tega, ker ji je ko svoji nevesti podaril skrivnosten perstan ter -zamenil celo svoje serce ž njenim. Ali dal ji je tudi bolečine svojih svetih ran. Kaj je verhu tega še hudega prebila v svojem kratkem življenju, tukaj pač ne moremo razkladati ; le sploh bodi povedano, da je Bog, kaker se bere, „v dežju k e r v i in ognja očistil njeno dušo" in ko mu je slovesno darovala svoje življenje za sveto cerkev, je videla v prikazni, kako je nad njo (svojo cerkvijo) stisnil in ožel njeno serale, kaker se namočena goba ožme, in po osem tjednov dolgi bolezni je vmerla 29. malega travna 1380. — Kedo bi si upal ter-diti, da ta mogočna junakinja v svojih tolikih bolečinah ni bila srečna, da nebo ni „blagoslova rosilo na njena dela" '? Ali ne le posamezne svetnike ima odgajati sveta katoliška vera; čistiti in povzdigovati ima tudi cele narode. »Pojdite in užite vse narode in k e r s t i t e j i h v imenu 0-■č e t a in Sinu in sv. Duha in učite jih d e r ž a t i vse, kar koli sem vam vkazal. In vidite, jaz bom z v a m i v s e d n i n o t e r do konca sveta" (Mat. 28, 19. 20). To so bile poslednje besede Kristusove na zemlji, in ni jih govoril zastonj. Aposteljni in njih nasledniki so slušali njegovo .povelje ter hiteli oznanjat sveti nauk njegov na vse strani. Vže zgodaj je prišlo to veselo oznanilo tudi k našim očetom, ki so zadovoljno sprejeli sveto vero ter jo ko najdražji zaklad zapustili svojim otrokom in otrok otrokom noter do našega rodu. Kristus, dobri pastir, je sprejel torej tudi nas mej svoje ovčic» — 132 — in z nami je in ne bo nas zapusti], ne bo nas zavergel. Saj je rekel sam : ,V s e, kar mi je dal oče, bo k meni pr i— šlo, in tega, ki k meni pride, ne b o m m e t a 1 v n n“ (Jan. 6, 37). Prepričani bodimo, ko dobri pastir, ko najboljši od-gojevavee nas vodi po poti, ki nas edina more pripeljati do ver-lia, do cilja, ki ga imamo ko narod v zgodovini človeštva. Ta pot je pot terpljenja, in nesreča nas vrača nanjo. Nesreča more biti tako v resnici prava in velika sreča ! V načertih previdnosti božje ima nesreča, kaker uče sku-seni možje, tri dobre namene : kazen, očiščevanje, ojačevanje. Vsako zadolženje vleče kazen za sebo, tako ali tako. Na kazen moramo misliti v pervi versti tudi v našem primeru. — Za ketero zadolženje ? Kar se tiče osebnega in posebnega, naj. izpraša vsakedo sam svojo vest, in morebiti jih bo malo, ki ne-bodo našli zadosti kazni vrednega. Vender pri tem ne smemo pozabiti tudi na neke splošne, tako rekoč narodne slabosti. Poslednja leta so se lehko opazovale mej nami Slovenci marsike-tere ne ravno lepe prikazni, ki ne morejo biti po volji "Božji ; po eni strani nekako pomanjkanje terdne katoliške vere in pre-majlrno spoštovanje cerkve in njenih služabnikov in poglavarjev ; dalje še splošniše pomanjkanje kerščanske ljubezni in bratovskega sočutja in neplemenito ravnanje glede mož, ki imajo, kaker je lehko vsakedo prepričan, najboljše namene pri svojem truda in žertev polnem prizadevanju; od druge strani, kaker bi bil prišel Kristus pravične klicat, ne grešnikov h pok o r i (Luk. 5, 32) ! ,.Približevali so se pa k njemu cestninarji in grešniki, da bi ga poslušali. In mermrali so farizeji in pismarji govoreči, da ta grešnike sprejemlje in jè ž njimi“. (Luk. 15, I. 2). — Nasproti sosedom drugih narodnosti ali sosednim narodom sploh bi se nam vtegnila morebiti po pravici očitati nekaka merzlota — meržnja upamo da ne, ■— nekako pozabljanje na vezi, ki nas vežejo ž njimi v višji celoti; cerkev in deržavo ..Čemu skladati za svetega očeta ? čemu zbirati za misijone v Afriki? kedo da nam kaj ?“ tako se je menda govorilo ali pisalo nekod. ^Primeroma dajemo mi mali slovenski narod gotovo največ za splošne dobre namene", tako se je nekoliko ničemerno mislilo in morebiti tudi govorilo semtertja. — Ako vse to in še to in ono prav premislimo, ne vem, ali se jne bomo prepričali, da ni nezaslužena kazen, ki nas je zadela. Vender pa skerbimo, da naša nesreča ne ostane le kazen ; — 133 — glejmo, da doseže tudi svoj daljnji dobri namen. Bog nas je opomnil občutljivo, kaj smo. Kar kapljica na veji ! Ne ure, ne dneva ne vemo. kedaj nas pokliče Gospod, on, ki vsa naša lepa dela, vse naše izverstne vspelie leliko vniči v trenotku. Varni smo le, koliker nas on varuje ; v njegovih rokah smo vedno in vedno. Tudi maloverni so priznali to po sili v strašni noči mej veliko nedeljo in pondeljkom. Semtertja so tiščali v cerkve, vsaj pripoveduje se tako, taki, ki jih sicer dolgo ni bilo videti noter: molili so ljudje, ki prej niso bili vajeni. In, hvala Bogu_ tudi nekaj splošnih dobrih nasledkov se, kaker je videti in upati, yže prikazuje. Mej pretečimi razvalinami so potihnili menda Areč ali menj tisti obžalovanja vredni domači prepiri ; stranke, zadete enako vse. so ponehale. O, da bi se pač v tako žalostnem času naučile te naše ljube stranke, kar bi jim bilo vsem, nobeni menj ko drugi, vedno potrebno, nobeni menj ko drugi dobro in koristno. In kaj je to "? Resnica, pravica! Ljubimo resnico in pravico, ljubimo ji vsi enako, pa bo dobro vsem. Komu bi mogla prinašati pravo in stanovitno korist zmota in krivica ? Nigdar nikomer ne. In resnica in pravica je vedno samo ena ; kar je resnica in pravica za eno stran, to je resnica in pravica prav tako za drugo. Vso resnico ve le Bog; človek je more vedeti samo toliko, koliker mu je tako ali tako Bog razodene. Ali kje pa najdemo tisto resnico, ki nam jo je Bog razodel, ako ne v božjem kraljestvu? ,,Iščite torej najprej, kraljestva božjega in njegove pravice, in vse to (drugo) Vam bo p r i v e r ž e n o“ (Mat. 6, 33) ! Božje kraljestvo na zemlji pa, kje bi bilo najti, ako ne v cerkvi Kristusovi ? „Po sadu se drevo spozna" (Mat. 11, 23). ,,I n Jezus je odgovoril in rekel: Moj nauk ti moj, temuč tega, ki me je poslal. Ako hoče kedo voljo njegovo spolnjevati, on bo poznal o nauku, a 1 i j e iz Boga, a 1 i j a z sam od sebe govorim" (Jan. 7, 17). Prav to je najboljši dokaz resničnosti naše svete vere, namreč lastna s k u š n j a. Kedor koli se je lotil živeti po veri Kristusovi, vsaki se je prepričal, da je ta vera dobra in prava. Na smertni postelji se ni še nihče kesal, da je bil katoliški kri-stijan ; pa tudi v življenju bolj ko vse drugo, ali prav za prav edino vera Kristusova y resnici osrečuje človeka, ona mu lajša — 134 — in slajša vsako terpljenje, ona hladi in zdravi tudi najhujše bolečine. Ali ne bi bilo mogoče, da bi se prav vsled nesreče, ki nas je zadela, na podlagi omenjene lastne skušnje v resnici zedinile vse tiste razne stranke, ki so si dozdaj tako malo prijazno na- \ sproti stale ? Ali ne bi bilo mogoče, da bi se vsled te nesreče zbudila in vnela tudi ljubezen iu vterdila pravica tako mej nami samimi, kaker mej našim narodom in sosednima na severu in jugu? Pomislimo malo to : Mi smo se predramili k narodnemu življenju še le v sedanjem stoletju ; ali smo smeli po pravici pričakovati, da nas bosta imela stara, vže davno omikana naroda, nemški in italijanski, kar čez noč za sebi popolnoma enake? Nam se zdi odrivanje krivično, ker nam zagotavljajo sedanje deržavne postave nekako enakopravnost ; njim se zdi pa nasproti naše napredovanje na škodo njih starim zgodovinskim pravicam. Zgodovinske pravice enih so lehko in so dostikrat v resnici le krivice nasproti drugim ; ali kedo razen Bog sam more »čez noč spremeniti take reči ? Zmota bi bila torej, ke bi bil kedo mislil, da nam je ljuba Avstrija le nekaka pisana mati, da so nam Nemci in Italijani ko taki brez pomiselka sovražniki. V nesreči se spozna, kedo je komu prijatel, kedo pa ne. Iu mi vidimo v teh britkih dneh v resnici ginjenega serca in solznih oči, da vbogi mali Slovenci vender le nikaker nismo sami sebi prepuščeni ali zaverženi. Naš najboljši prijatel, to je naš dobrotljivi cesar, kije poslal v nesrečno Ljubljano v pervili treuotkih zdatno pomoč. Tlada je dala nato brez zamude, kar se je prosilo, in deržavni •zbor je kmalu soglasno priterdil vsemu, kar bo po okoliščinah potrebno. S tem se nam je pokazala Avstrija domovino, ki smo ji dolžni vso ljubezen. In Dunaj se je izkazal vredno glavno mesto take deržave, res ne le nje glava, tudi nje serce. Pa tudi vsi avstrijski narodi imajo z nami veliko vsmiljenje ter nam pošiljajo v obilni meri milih darov, brez razločka, Nemci in Italijani kaker Sloveni. Po pravici se sme hvaležno povdarjati, da je bil mej vsemi župani avstrijskimi pervi župan goriškega mesta, ki je pozval svoje italijanske someščane z gorečimi in sočutnimi besedami porušeni Ljubljani na pomoč in berž pervi dan potem ko se je nesreča zvedela več sto goljdinarjev mogel tja poslati za — 135 — pervo potrebo. Mej pervimi je bilo tudi, kar nas je posebno girilo, glavno mesto daljnje Bukovine, Cernovec. In zdaj beremo vsak dan naznanjene lepe darove od vseli strani. Hvala najprej Bogu, ki je odperl naši ljubljeni Ljubljani, toliko dobrih vsmiljenih sere — brez dvojbe dobe svoj delež tudi drugi silno poškodovani kraji v obližju nesrečnega mesta. Hvala torej najprej Bogu, pa hvala preserčna potem tudi blagim dobrotnikom ! — tako moramo klicati po pravici vsi Slovenci in. vsi smo dolžni tudi djanski povračevati ljubezen, ki se nam izkazuje. Pa kako ? Verini molitve najprej pač s pomnoženo, podvojeno vdanostjo do cesarja in deržave; potem pa mislim da tudi z dostojnim spoštovanjem vseli narodov, ki z nami skupaj prebivajo v tej deržavi. Res sicer naši dobrotniki ne smejo in ne morejo pričakovati, da bi se Slovenci zato odpovedali pravicam, ki gredo nam in našemu jeziku po natomi in deržavni postavi; ali vender bo jako modro, ako si bomo prizadevali za nje z nekako dobro premišljeno zmernostjo in le v plemeniti obliki, ra-dovoljuo priznavajoč resnične prednosti, ki jili imajo pred namii naši stariši in mogočniši sosedje. Koliker zderžnišim nam pa gre biti glede unanjih vspehov, s toliko večo močjo delajmo z$ svoj notranji napredek. Ta nam bo prej ali potlej primeren unanji vspeh pridobil sam ob sebi. V omiki in nravnosti visoko stoječ, če prav majliin narod bodo spoštovali naposled, koliker je dobrih mej njimi, tudi mogočniši sosedje ; naš vpliv, opert na terdno podlago, bo rastel tako, da ne bo nikomer na škodo, nikomer dobremu v spotiko. Res je to visok namen, ki se ne da doseči v skoku. Ali po nesreči rastejo moči v tej meri kaker se bolj in bolj rabijo, bolj in bolj napenjajo, da se popravi škodar ki jo je napravila nesreča. In to je, kaker smo rekli, nesreče tretji sad, da okrepčav ojači, vterdi človeka, pa tudi cel narod •— seveda, ako ni tako nezmerna, da bi ga kar poterla in vničila. Naša nesreča je velika ; vender ne tolika, da bi nam bilo obupati. Z lizbonskim in z grozovitimi amerikanskimi potresi se ljubljanski vender le po pravici ne more primerjati. Slovenski, narod bo z božjo in dobrih prijatelov pomočjo ter lastno radodarnostjo, pridnostjo in ščedljivostjo popravil škodo; Ljubljana bo vstala iz razvalin lepša kaker je kedaj bila in v nji bo prebival, upamo, sknšen, očiščen in ojačen rod, ki bo v edinosti, in bratovski ljubezni mej sabo- delal za povzdigo slovenske orni- — 136 — lce v korist lepe avstrijske deržave in koliker toliko vsega človeštva. Ali v ta namen je zdaj seveda najprej treba, da vsi tisti Slovenci, ki jim je prizanesla šiba potresa, brez obotavljanja dajo, kar največ morejo, v pomoč ponesrečenim. To ni le dober svet, ki bi se smel preslišati, to je prava in vestna dolžnost, verska in narodna ob enem. Dobro premislite torej, dragi bravo', tudi Vi besede sv. pisma : „D ob raje molitev z postom in miloščina bolj ko zaklade zlata spravljati, ker miloščina rešuje smerti in o n a j e, k i b r i š e grehe in pomaga najti milost in večno življenje. — Miloščina reši svega greha in smerti in ne pusti duši v temo iti. V veliko zaupanje bo pred naj višjim Bogom miloščina vse m, k e t e r i j o dajejo “ Tako beremo v Tobijevili bukvah (12, 8. 9 ; 4, 11. 12). Jezus Kristus sam pa pravi: „Blager vsmiljenim, ker bodo v smiljenj e našli* (Mat. 5, 7). In te besede našega Gospoda in zveličarja se izpolnjujejo očitno tudi nad nami. Sè vso ponižnostjo sicer, ali vender smemo, menim, po pravici misliti, da so ravno mnogi mili darovi, ki so jih Slovenci že dolgo let pošiljali v dobre namene na vse strani, po previdnosti božji odperli vsmiljena serca tudi nam, da se zdaj tudi v naši potrebi stekajo na kraj nesreče od vseh krajev obili darovi. Vender nas seveda to ne odvezuje od dolžnosti, da si pomagamo sami, koliker le mogoče. Res so že mnoge občine, keterih šiba ni naravnost zadela, hvale vredno storile svojo dolžnost. Prepričani smo, da jo bodo storile tudi vse druge po -svojih najboljših močeh, in ne samo enkrat za vselej, temuč toliko krat, kolikerkrat bo še treba, da bo, koliker sploh mogoče, vse spet v starem redu. Od drugod bodo ponehali počasi doneski, iz domačih krajev ne smejo ponehati, dokler ne bodo popravljene vse hiše in koče vbožnih prebivavcev v mestu in po -deželi, pa tudi vse hiše božje, ki so poškodovane. Mnogo mnogo bo zidanja in prezidavanja in, kaker pravimo, kedor le količkaj more, naj pomaga sè svojim milim, če prav malim darom. Kedor pa tega res ne more, nekaj vender le more, kar ni menj potrebno. Nikar ne pozabimo namreč besed sv. pisma, ki pravi : ,Ako ne bo G o s p o d z i d al h i š e, bodo zastonj delali, keterijo zidajo; ako ne bo Gospod varoval mesta, zastonj č uje, kedor ga varuje.* — 137 — (Ps. 126, 1). Varstva Gospodovega torej, tega bo treba bolj ko vsega druzega. In to je zagotovljeno tem, ki ga stanovitno prosijo. »Prosite, pa se vam bo dalo, iščite, pa boste našli, t e r k a j t e, pa se vam bo o d p e r 1 o. Zakaj vsaki, k e d o i' prosi, prejme" (Mat. 7. 7. 8). Prosimo torej Boga vsi skupaj ; to miloščino, miloščino molitve, daje lehko tudi vbožec, ki ne more dati druge. Molimo ! Šibe potresa nas reši, Gospod ! Sliši naše zdi-hovanje, Oče nebeški, ki se ne veseliš pogube teh, ki žive. Ozri se na ljudstvo, ki v stiski in težavi pri Tebi išče pomoči, milostno vsliši naše prošnje, vstavi naše solze. Saj nam je rekel tvoj ljubi Sin, naš Gospod in Bog Jezus Kristus: „Ako torej vi, ki ste slabi, vender znate dobre darove dajati svojim otrokom, koliko bolj bo vaš Oče, ki je v nebesih, dobro dal tem, ki ga prosijo!" (Mat. 7, 11). Prosimo te torej, Oče ljubi naš, na besedo tvojega Sinu te milo prosimo, prizanesi nam po svojem neskončnem vsmiljenju in pošlji nam svojega svetega Duha, tolažnika najboljšega, da nas potolaži v naši veliki britkosti, da napolni naš um z modrostjo iz z močjo naše ude in našo voljo, da vsaki po-sebe in vsi skupaj, kaker Ti sam hočeš, tako dopolnimo nalogo, ki si nam jo dal na zemlji, živeči vedno v lepi ljubezni do bližnjega in iz serca hvaležni vsem dobrotnikom, ki si nam jih naklonil milostno, dokler ž njimi skupaj po tem vbozem življenju k Tebi pridemo v boljšo domovino, kjer ne bo potresa, „i n s m e r t i ne bo več, niti žalovanja in kričanja in boleči-n e" (Razod. 21, 4), »ampak Ti, Gospod, nam boš ve č-na luč, ti naš Bog naša slava" (Iz. 60, 19). Amen, a m en, amen ! Zgodba svetih gorkumskih marternikov. (P. A. M.) VIII. POGLAVJE. Novo terpinčenje, — Leonard spremi dva obsojena na morišče. — Ranocelnik obišče jetnike. Drugi dan so imeli jetniki po dnevi še precej mir, po noči so pa prihruli v ječo pijani vojščaki. Mej njimi je bil popolnoma pijan neki Frizlandec, vodja enega oddelka. Ko se je bil naveličal ta surovi človek sè svojimi nič boljšimi tovariši ostudno- — 138 — zaničevati duhovnike in redovnike, je stopil pred nje ter rekel ; „Jaz hočem, da vsi eden za drugim napihnete svoja lica.“ Prijeti je vkazal enemu frančiškanu in potem so mu sledili drugi po verstl Nato je vdaril vsakega dva ali trikrat s toliko silo po lici, da je ubožcem pritekla kri iz ust, nosa, da celo iz oči in obrazi so jim močno otekli. Nekoliko jetnikov se je bilo po-skrilo v neko lino za streljanje in tako so ušli tem nečloveškim rabeljnom. Enako se je srečno izešlo ta večer onemu vže omenjenemu strahopetnežu, ki se je tako silno bal terpljenja in tudi ni dosegel marterniške krone. Na vso moč se je prilizoval tistemu surovežu, mu poljubil roko in dal še ostali denar, ki ga je imel pri sebi. Tako nevredno obnašanje ga je rešilo terpljenja. Vsi drugi pa so morali prestati grozovitost tistega divjaka, ki se je potem drugi dan prav mogočno bahal pred mestnim županom, kako serčno in junaško se je obnašal po noči v ječi. Tako kaker ta Frizlandec so ravnali vojščaki z jetniki skoraj vsaki ■dan, posebno po noči. Ko so se zvečer dobro napili, so prišli v ječo kratek čas si delat in razveseljevat se s tem da so mar-trali jetnike. Včasih so se kar verstili. Ko se je ena derhal naveličala. je prišla druga. Ako je prišel kak ptujec v grad, so mu vojščaki ko neko posebno čast skazali s tem da so ga peljali k jetnikom, kjer je mogel poslušati in gledati, kako so jih zaničevali in martrali, dovoljeno mu je’ tudi bilo na poljuben način zmaščevati se nad jetnikom, ki ga je bil morebiti prej kaj razžalil. Tako se je prigodilo, da je prišel enkrat v ječo jetnike zaničevat neki francoski vojščak. Eden frančiškanov, ki je bil rojen Francoz in ki tudi ni dosegel marterniške krone, je mislil, , 13: So tedaj pobrali in napolnili dvanajst košev ... 8, 33 : S o mu odgovorili . . . Tu bi bilo prav : On m u pravi . . . Ona m u rečeta . . . On j i m a reče . . . Sedlo j e torej okoli pet tisoč mož . . . Pobrali s o tedaj . . . Oni s o m u odgovorili itd. — Tudi v teli primerili, vsaj teh iz svetega pisma, je kriva gerščina ali latinščina, da so prišle pri nas enklitike na pervo mesto. Prestavljava niso hoteli dostavljati zaimkov, ki jih v gerškem in latinskem tekstu teh in podobnih zgledov ni. Akoravuo so se torej naši stariši pisatelji semtertja pregrešili zoper splošni zakon, da stoje enklitike na drugem mestu v stavku in sedanji se pregreše v nasprotnem oziru še večkiat, vender moramo priznati da se naš jezični čut vedno derži tega zakona, in sicer stoje enklitike na tem mestu ena za drugo v tem redu : sem ga, si ga, g a j e, sva ga, sta ga, smo ga, ste ga, so ga, sem si ga, si si ga, si gaje, sva si ga, sta si ga, smo si ga, ste si ga, so si ga se mi je, se ti je, se mu je, se ji je, se nama je, se vama je, se jima je, se mi ga je itd. n. pr. Ljudje, ki si si jih izbral, so se mi zdeli pošteni. Blago, ki vam ga bomo poslali, bi vas imelo zadovoljiti. Sena, če se vam ga je že kaj posušilo, nam prodajte. Besedica p a (pri Daini, pak) se postavlja pogostoma pred enklitike in v tem primeru je tudi enklitika : Eti mož pak je lok napel (1. B. lvral 22 c) ; kjer se pa povdaija, tam stoji pred enklitikaini le v začetku stayka, sicer za njimi.*) *) Na Staj. sc rabi menda tudi *šo“ enklitlóno : Zruvon toga pà še se je več zavoev pred njim navzdignuly na pobeg.