34. štev. Y Ljubljani, v četrtek 27. ruarca 1879. Letnik VII. Interatl »e »prejemajo in veljA tristopna vrnili: 8 kr., če 8» tiska lkrat, 2 1 * » n 1, l» - II t) I) ti n 3 i, Pri večkratnem tiskanj se »eua primerno rmanj&a. R o k o pi si «e ne vračajo, nefranhovana pisma «e ne sprejemajo. N tročnino prejema opravniStvo (adnrnistracija) in eksj edicija na Š Brem trgu h. št. 16. Pullllio list u domski flarod. Po poŠti prejemar velja : Za celo leto . , 10 grl. — kr na poileta . . o „ — ,, ta (ietrt leta . . 2 „ 50 „ V administraciji velja: Za celo leto . . 8 gl. 40 kr ra pol leta . . 4 „ 20 „ 2a četrt leta - ,, 10 ,, V Ljubljaui na dom pošiljan vel j A 60 kr. več ua leto. Vredništvo je v Rožnih ulicah štev. 25. Izhaja po trikrat na teden ¡d sicer v torek, četrtek in soboto. Itepublikani — grobokopi svobode. Republikanski minister Ferry skuša s svojim naglim postopanjem zahvaliti se Gambetti in dospeti na konec programu, kterega geslo jc : sovraštvo proti krščanstvu in pogin katoliške cerkve. Prvi korak bil je storjen na katoliške šole ali na svobodo poduka. — Zakon, uničujoč ono svobodo, je že skovan in predložen zbornici. Kakor se kaže, bodemo s\e loki bojev o tej „posebnej" svobodi, ktero republikam imenom svobode, napredka, omike hote urivati katoličanom. Dnevnik „Constitutionel" piše o dotičnej novo-izmiš!jenej postavi tako: „Predloženi zakon -- to ti je pravi ruski ukaz. Nikjer še ui bilo predloga postave, po kteri bi bila okrutneje omenjena svoboda osebnega prava, osobito prava družinskega očeta, nego s predlogom postave ministra Firry-ja. Ne razumuno, zakaj se oni predlog — morda vsled bojazni ali sramožljivosti — oznanja kot zakon o višjem podučevanji, ko se vendar tiče vseh stopinj in redov podučevanja. — Imenovanim predlogom deluje se na to, prisiliti vso francosko mladež k obiskovanju državnih šol; dosedaj namreč izogibala se je veča polovica francoske mladeži državnemu poduku. — Iz tega toraj lahko merimo obseg podjetja proti svobodi. Če nas ne zapušča spomin obiskuje 70.000 sinov ali pa tujcev, večinoma iz srednjega stanu ali meščanstva državne šole; 71.000 pak se jih šola v ustavih cerkvenih. Predloženi zakon toraj potaplja, uničuje in podkupuje polovico Francije. Ne dajmo se toraj motiti v takih zadevah; predlog g. Jules Ferry-ja je največi in nnj-silnejše pomembe , odkur je navstala — komuna. Predlog g. Ferry-ja premislili bodemo natančno, z potrpljenjem in razumom. Ali že danes, akoravno se ne spuščamo v razpravo podrobuosti, — smemo g. ministru javnega poduka omeniti, da so oni njegovi uradniki ki so bili pripuščeni k skupnemu delovanju zakonu, dali jasen a žaiosten dokaz, da niti tega ne vedo , kar je sicer znano vesoljuemu svetu." Tako sodi o Ferry jevem zakonu „Constitutionel" — nazivaje ga „groznim vojnim vojnim orožjem, in kozlom učinenim proti svobodi.1 Ali kako sodijo o tem predloženem „ukazu1, francoskega ministra republikanskega pri nas? Za vzgled stoje naj ua tem mestu posnetek iz nekega praškega lista, ki piše: „Vlada francoska učinila je znamenit korak, da pobije silno ogrado, ktero jej je napravila klerikalna stranka 1.1875 v zakonu viših ustanov, tako zvanih svobodnih vseučilišč. Ferry, minister poduka, podal je zbornici osnovo po stave, vsled ktere onim svobodnim ustavom ni več dovoljeno nazivati se niti vseučiliščem niti fakulteto; slušatelji morajo se dati vpisati na državnih vseučiliščih, ter tudi skušnje delati pred državno komisijo. Dalje tirja osnova, da ne sme noben člen kake verske družbe, državi neznane podučevati v Franciji. Ta osnov», ktere potrjenje je vsled sedanje zložnosti obeh zbornic, zagotovljeno, more se smatrati kot ua- poved vojske sedanje vlade proti francoskemu ultramontanizmu, a imela bode dosti vpliva na razcvetanje stranke, ki dobiva tudi sicer vedno večo silo." Kakor toraj praški novinar razpravlja reč svojim čitateljem, zdelo bi se marsikomu, češ, da je Ferry nameril svojo osnovo jediuo le na „klerikalno stranko" proti „francoskemu ultramontanizmu." Ni nam treba omenjati, da pariški ,Constitutionel" nekoliko drugače piše, nego (iraški list; — da drugače naznamuje , znameniti korak" sedanje francoske vlade. Pravičnejše stanovništvo obrnilo se je proti osnovi zakona, s kterim absolutistični repu-blikani hote podreti „močno ograjo" ne samo klerikalne stranke, marveš tudi „svobodo poduka" , ktere so bili deležni dosedaj tudi katoličani, če tudi s Bvojimi novci in svojimi silami. — V ostalem bodi nam dovoljeno omeniti, da 71 000 gojencev ali dijakov, vzgojevan h na katoliških šolah, — ni slabo spivčevalo o sposobnosti iu delovanji dotičnih šol. Znano je, da hodijo sinovi v šolo po volji roditeljev, očetje pa ljubijo taka učilišča, o kter h so prepričam, da učencem podajajo boljši poduk in lepše vzgojavanje mimo druzih enakih. Da jedno in drugo v največi in najlepši meri ni bilo opaženo na vseučiliščih, kolegijah in gimnazijah državnih, pričajo nam zopet številke, V šole državne, kakor smo že popreje po „Constitutionel" omenili, hodi pri svobodui konkurenci tisoč dijakov manje nego v svobodne šole klerikalne — ultramoutanske. Ljubljanske slike. (Dalje.) Uradnik (homo sacrnsantus.) Ta človeška rastlina se od drugih prav bistveno razločuje že po unanji obliki. Vidi se od dveh strani, od sprednje in zadnje. Prva je obrnjena na vzgor, toraj vpognjena, prava podoba ponižnosti; zadnja pa je popolnoma ravna, včasih celo vgobnjena, tako da so prsa izbuhnjena, posebno če je kaj leskečega na njih. Prav tako je njegovo obnašanje uavzgor prikupljivo in vse skozi vdanostno, a navzdol strogo, govorjenje kratko in za kako robato besedo ne prosi odpuščenja. Kje se je naredila ta rastlina in kedaj ter kako je k nam prišla, ni znano. Skoro gotovo je to, da je prikazala se brž, ko so jej bila tla pognojena z davki. Zdaj je je povsod že obilno, po nekterih krajih, n. pr. v Avstriji, še preveč. Ker jej le davki dajo mogočost živ ljenja, je tam ne najdeš, kjer ni davkov ; tako je n. pr. pri divj h afr kanskih narodih še zdaj ni. Preprost zrak jej je zelo škodljiv, ne more ga prenašati, tudi kjer raste preveč demokratičnega osata , nič kaj ne more kvišku in ne pride do pravega cveta. Veliko bolj jej ugajajo zaprti prostori, ki se imenujejo „biro" (buresux), od tod se jej tudi pravi ,birokracija". V teh se razvije do popolne svoje veličastnosti. Navadna unanja znamenja uradnika, ka-koršen ima biti, so: votla, pinji podobna posoda, ki se pred višimi v rokah nosi, drugače pa na glavo povezne, precdj osoren obraz pod uosoin z nekoliko pustimi kocinami zaraščen, kterih pa ne sme biti niti preveč, niti ne smejo biti čez postavo dolge, drugi obraz naj ne bo pregosto zaraščen. Pod vsem tem je trd za-vratuik, ki se ozko prime vrata in skriva srajco; če pa te kaj ven moli, mora biti kviško stoječa. Drugi život je bolj kebru podoben, nekoliko ga pokriva krilo proti koncu spod-rezano in preklano ter podobno lastovifnemu repu; do tal gredo noge v ozkih hlačah , ki se zgube v čevljih. Vse to je črno, ker svitla barva ni nič kaj obrajtana in očem težko de. Včasih je nos nekoliko dalji, kar neki prihaja od zgorej in ni nič kaj prijetno. Pri nekterih se zadej kaže že tudi nek izrastek, ki je zelo podoben levoverou repu, v navadnem življenji mu pa „cof" pravimo. V svojem kraljestvu je uradnik nedotakljiv, dobro ve, da ga varuje še druga postava. Čeravno služi višemu gospodu, je vendar tudi on velik gospod ; občutljiv je le za veter od zgorej, za veter od spodej ne, čeravno mu je ta silno zopern. Če ga kak časnik razžali, ni treba njemu jeziti se, je že državni pravdnik tisti „parkelj", ki poredne časnike v koš zmeče in grešne pisatelje zasluženi kazni izroči. Zato o tem stanu ni varno preveč pisati, ker je tako vroč, da se je marsikdo že nad njim spekel; državni pravdnik ima svojo puško vedno nabasano. Zunaj pisarnice svoje, to je v človeški družbi marsikteri uradnik zatajuje svoje lastnosti kolikor toliko , popolnoma skriti jih pa ne more, kakor jetičen človek kašlja ne. Ker se pri na3 ravna poDunaji, je navadno „usta-voveren" še bolj ko ministerstvo samo, zato tudi nemškutar in ud kazine ter„konstitucijskega društva" — ne toliko iz golega prepričanja, kolikor zato, ker je vladi to všeč. Največ skup jih vidiš, kedar je volitev; takrat gredo na rotovž v celih trumah, kakor žrjavi jeseni proti jugu, spolnnvat svojo državljansko in občansko dolžnost, in volijo vsi enako liberalno — po Politični pregled. Avstrijske deiele. V Ljubljani 26. marca. V državnem #,I»or«i je odgovoril minister na vprašanje zaradi lihvarstva, pa tako neodločno in nejasno, da interpelanti niso bili zadovoljni. |Poslauec Umlauft je zahteval, naj se o tej stvari razgovor začne, da se izve mnenje ljudstva; pa večina je ta predlog zavrgla. Pač zopet dokaz, da sedajni zbornici ni posebno mnogo ležeče na tem, ali so ljudje z njo zadovoljni, ali ne. Nasprotno se pa vlada laska ljudstvu, da bi pri prihodnjih volitvah zmagala. Tako hoče bojda letos deželnim zborom daljše zborovanje dovoliti, ker ve, kako nevoljni so ljudje, da se deželnim zborom tako malo časa prepušča. Znani Kelioncrer je razposlal svojim volilcem okrožnico, kjer jih prosi, da če že njega več ne bodo volili, naj vsaj ne volijo kakega uradnika, ki je od vlade odvisen, ne kakega bogatega fabrikanta, ki za ljudstvo nema srca, ampak moža, ki je neodvisen, pogumen in vnet za blagor ljudstva. To smo pač že dostikrat slišali in brali povdarjati, ali težava je, da vsak kandidat pred volitvijo zlate gradove obeta, potem pa nič ne stori, ali pa celo zoper blagor ljudstva dela. Za to je treba voliti take može, koj h poštenje in značaj kot skala nepremakljivo stoji. Zdaj se povsod jezč Dad ustavoverci, tudi na Nemškem; liberalci so pa zviti in začenjajo zdaj pred volitvami ljudstvu zopet „cukerčke" kazati, tako zabavljajo čez oderuhe, iu jih deloma že malo preganjajo, tudi že obljubujejo novo postavo zaradi legalizirania; to bo pa le toliko časa trpelo, da bodo spet voljeni; kedar bo večina spet njihova, se svojih obljub ne bodo več spominjali. V '¡Trstu je zmagala pri volitvah v tretjem razredu avstrijsko-uradniška stranka. Ker se ta stranka, h^katerej spadajo slučajno tudi Slovenci, zavoljo prenapetosti iu nelojalnosti Italjanov nadeja zmage tudi v prvem iu petem razredu (v okolici), znajo „italjanissimi" in ga-ribaldovci večino v mestnem (deželnem) zboru zgubiti. Da Slovenci ue dobodo nobene plače za to, da pomagajo Lahe potlačiti, to sesamo po sebi umeje. Kakor mora lovski pes svoj plen lovcu izročiti in še vesel biti, če mu ta jeterca od ujt te živali vrže, tako bodo tudi ustavoverci Trst kot svojo edino last v roke svojem notranjem prepričanji in z najboljšo vestjo. V družbi se tak uradnik ogiblje kolikor mogoče slovenskih rogoviležev, da ne pride po taki družbi v slabo ime ali čelo na t-um skrivnega rovarja. Rodovino svojo odgojuje nemški, ker ve, da bo tako bolje za-njo. Vendar ni vsak tako zagrizeno liberalen, kakor večina; marsikteri je tudi narodnjak, pa le na tihem , to ti bo povedal vzlasti rad, če se suideš ž njim ponoči na kakem samotnem kraji, kjer še nobenega okna ni. ,,0, vi ne veste, kaj bi jaz storil, če--. O jaz vam povem!' Tako začne in neha iu prepričan si, da imaš pred sabo narodnjaka, proti kteremu si ti le senca; čudiš se le, da ni še vsega pogrizel in potolkel, kar mu je nasprotno. Nekoliko, a žalibog premalo, je uradnikov tudi narodnih, ki se ne boje tistega ,,par-keljna", s kterim se drugi strašijo. In res, čeravno svojo narodnost očitno kažejo, jih navadno ta „parkelj" ne vzame, k večemu če jih prenese na drugo, morebiti celo slabie mesto. Ti so vsi domačini, s čemer pa nikakor ni rečeno, da bi bili vsi uradniki, ki so sloven skega rodu, tudi narodnjaki, ker to ne bi bila resnica in marsikak uradnik bi bil hudo žaljen, vzeli, Slovence pa germanizirali in cel Trst, in če mogoče še Istro in Dalmacijo itd.,,so weit's geht." Ali bo vlada pri tem kaj pridobila ali ue, je veliko vprašanje. Vuauje države. Med Armenci je vsled zadnjega vesoljnega zbora nastal bil hud razkol tako, da mnogi pravega katoliškega patriarha Hasuna niso hotli spoznati, in tem na čelo se je bil postavil neki Kttpel an; sedaj se bere, da je Ku-pelian velikemu vezirju samemu naznanil: „Satan me je bil preslepil; a sedaj sem spregledal in vrniti se hočem na dobro pot", in da se je s potrebnimi bitinami podal v Rim, da se spravi s papežem. To bode velika sreča v cerkvenem oziru za Armence vse, kteri se bodo lahko zbirali v edinosti krog Hasuna in po njem krog Leona XIII. Itol^nrHko. Angleški dnevnik „Times" je nedavno pisal, da nekteri Bolgari na Balkanskem polostrovu hote vrniti se v naročje katoliške cerkve, da bi tim gotovša jim bila pomoč katoliške Avstrije. Rimska „Voce della Verita" pristavlja k temu, da se to že davnej snuje, in da bi si res preslavljani rod Habsburški največih zaslug in najkrasnejših vencev pridobil za cerkev in za narode, ko bi v onem obziru prevzel in zvrševal svojo nalogo na vzhodu. — V isti namen je te dni podal se na Duuaj vojvoda Mušič z nekterimi drugovi, da bi izročil cesarju prošnjo, kako naj bi se zbolj-ševal v Hercegovini stan kristjanov sploh in posebej katoličanov. — Katoliški biskup v Bosni Vujčič je prestavil sedež svoj v Sarajevo. Češki politični dnevnik .,Poli i» ' 46 50 47.- Palffi-jeve „ 40 „ II n * 82 2.") 32 75 Clary-jeve „ 40 „ II n • 34 50 35.— 3t. Génois „ 40 „ >1 n • 36.60 37.— Windischgratz-ove „ 20 „ •1 u 1 3 >.7ó 31.25 Waldstein-ove „ 40 „ II i» • 27 — 27.60 Srebro iu zlato. 5.63 5 65 9.32 9.3* Idajatelj in odgovorni vrednik Filip laderlap. J. Hlakovi naliki v Ljljani.