187. Številka. Li ia, sobolo 17. avguste. XI. IHo, 1878. SLOVENSKI NAROD. Izhaja vsak dan, i«v**«uim ' <}Kv ■> .luova po c:».*iiioit«- ter veli* po poit; ptritnu su av «t r o-o I o r ■ k e detel« ta celo leto Iti pld., ta pol leta 8 gl., za četrt iota 4 gld. — Z h Ll'ibij aau n */M. bo ar.. poŠti prejoman r.a četrt lota 3 Vr., le . avgusta. Glavni poveljnik zasedne armade, tzm. pl. Filipovič naznanja iz Zenice 13. t. m. da ga je llalis paša združen z deputacijo odlični kov prosil, naj se nikari ne pomikuje na prej, a da je on prosečemu odgovoril, da bode po poveljih, katera so mu bila dana, marsiral v Sarajevo, in je zahteval od Hafis paše, da skrbi za pomnjenje raz draženoga ljudsva, ter ga opozori na slabe nasledke nepridnega upora. bilo vendar to pomikanje do Do boj a nazaj. Pomislimo le, da je Doboj ob poti, po katorej maršira glavna armada Brez Žepče v Travnik, in v srce zlate Bosne. Ker je pa uže početkom vojne „VViener Abendpost14 avstrijske narode pozivala, naj bodo potrpežljivi gltde poročil in naznanil iz bojišča, ne ostaja tudi nam druzega, nego potrpežljivo čakanje, da poizvemo kaj več o teb zadnjih preva/nih dogodjajih. — O maršu 7. divizije fini, Wilrtemberg došlo nam je prijateljsko pismo, katero nam lepo risa marš do Jajca, in katero priobčimo jutri. Glavna pozornost vsega našega čusuištva obrnena je zdaj na ni a g j a rs ko 20. div zijo fiul. Szaparv. Dunajski listi zagovarjajo poveljnika v istem smislu, kakor ee sam brani. Podrobnosti seveda, ne poizvemo nikakoršnih, sklepa in govori pa se mnogo o tem neugodnem, tudi glede vspehov ostalih dveh divizij jako uepnličuem dogodjaji. Prepričani smo, da je Doboj zadnji kraj, do katerega se je umaknil, ali moial umakniti S za p a ry, in da bode zdaj z novimi močmi udaril zopet naprej proti T u z li iu Z v o t n i k u, pa nevarno je Oficijalno poročilo o boju 7. t. m. pri Žep-čah f/.m. barona Filipoviča, 8. t. m. Be glasi: „ Včeraj bil je v resnici srečen dan za naše orožje. Proti Žepčam šli smo v treh kolonah, in siter desno krilo od Kaljevicev črez Ljuba-tovic, Novišer in Penjevo; glavna kolona na veliktj cesti, in kvo krilo kolone na levem bregu Bosne črez Brankovec in Zimnica-Vrh; kmalu črez poludan dotaknili smo se sovražnika pri Ponjevo Brankovcem. Ker pelje pot tu jako navzgor in se jedva hodi po gosto zaraščenem potu, ter se je sovražnik močno utrdil, mogli smo le z velikimi težavnostimi prodirati, a trdna volja cricirjev in vstrajnost in hrabrost vseh vojakov zamogla je vse. Ob 4. uri popoldne prognali smo sovraž nika iz prvega nastavljenja, a zasedel je ta koj še močnejše utrjenje na Zepackem Brdu in Zimica vrhu. To utrjenje vzeti, bilo je še težavnejše delo. A ker so koncentrično vse tri naše kolone proti sovražniku stopale, posrečilo se jim je, ko je sovražuik trdno branil svoje postavljenje, ga nazaj zagnati proti Žepčam. Zgubil je mnogo ljudij orožja in streliva. Jeden bataljon anatolskih redi-v o v (turško redne vojske) moral se je k o m-panijam 2 7. poljskega lovskega bataljona udati. Jednega štabnega oficirja 0 stotnikov, 11 častnikov in 3G0 mož tega bataljona redivov, ukazal sem na grad v Ma-glaji odpeljati. Ako bi ne bila Bosna pri Žepčah tako plitva, ne bi nam moglo mnogo t isuče? fsta-šev več uiti; a ker so jo lehko prebredli, ušla nam je veČina. Kakor ujetniki, kajmakam in medšlis v Zepčah soglasno pripovedujejo, bilo je vsta^ev G000, in imeli so 4 kanone. Vstašem pomagali so vsi prebivalci iz okolice Sarajeva, Maglaja, Žepč, Zenice in Doboja. Pogum, hrabrost in Vstrajnost vseh oddelkov naše vojske bil je v tem boji sijajen. 31. julija dobila je porta od Iladži Loje iz Sarajova sledeči telegram: „ Vojaki so se združili z prebivalstvom. Od guvernerja zahtevalo se je, da nuj mej ljudsvo razdeli oio/je, kanone in strelivo; ker pa nij hotel tega sto-riti. so ga spodili. Mene so izvoldi potem jedno* glasno za generalnega guvernerja te provincije in mi dali vso meščansko in vojno oblast. Vojni materijal razdelil sem mej ljudstvo, ter gremo zdaj skupno zoper tujega vsiljenca. To naznanjam cesarskej vladi1'. Seeder in Seidl! Iz Maribora 15. avg. [Izv. dop.] Bili so jedenkrat Časi, in nij še dolgo, ko so jenjali, ko državljan nij smel besede črhniti, Ms tek. Gomila. (Ukrajinska povest. Prosto po pol jelu m posl. Gaipi r M.) Blizu llalčiujca. dvigala se je gomila; njeno obuožje jo bilo podobno knžu, na \rhu obrastena z osatom in travo, njeu Urob pa razkrivajo V Spomeni preteklosti. Ljudska pripovedka pa spleta o njej z živo domišljijo čudne reči. — Kadar lovi mladina v noč kresnice, vidi, kako se dvigajo izmej osata vsakovrstna bitja iu zbravši se v piameči ograji, se pomi-kujo počasi proti vasi; dcca se prestrašijo iu poskrijejo mej osat; — ko se naposled uve-rijo, da jasni mesce nepremakljivo stoji na isteui mestu, vstajejo vedno drzueji in dero z vrišem naprej. Zmračilo se je uže in radostno ee vračajo mali junaki, pa vidno se dvigajo nove iskre iz zemlje in se gonijo za deco. Gueteč se, dirjajo proti domu. Tako prisopihajo domu s Btrašili; to ti je pripovedovanja o duhovih na gomili z raznovrstno priklado. Babe okoličnih sel in pristav skrivno šehtajo o coprnicali in vešab, osiveli starci kimajo z glavami, zmigavajo z ramami in ne reko ni tako ali tako, — ker o tej gomili nič pravega ne vedo. Ni kdo pa bi se ne upal po noči na njej spati, mimo nje iti — strašansko, kar kri po žilah zastaja in lasje na glavi se šetinijo. V celem selu bil je samo en starec Levko, ki je imel lastno kočo na njej. On je moral tedaj kaj gotovega o njej vedeti, pa kaj ko u j govoril nikomur nič ni o strahovih ni o gomili. Neke noči pred praznikom sv. Mihaela je sedel Levko na gomili in pazil: zdaj obrne oko proti selu, zdaj skloni čelo k tlam iu koplje neprestano z debelo gorjačo, kakor bi hotel pretiti do brezdua, iu izkopati prerokovanja iz ubegbh časov. Veter žvižga po duplinah, vršči mej suhimi stebli, včasih udari ob strune na zemlji ležeče balabajke, katera tako zvučno zabreui, kakor da bi se snoval preroški klopčič domišljije v nebeški harmoniji. Brzo so hiteli mej gosto meglo dežni oblaki drug za druzem, kakor zgoščeni oddelki konjice mimo bistrega oka svojega poveljnika; vćasi zabliskajo čelade in ostro jeklo orožja, tako se zasveti zdaj pa zdaj mesec in zvezde, toda hipoma izginejo v gostej tmini. Pri nogah starca ležal je hrt, bel ko mleko, zadnji nogi je pod ±6 potegnil, sprednji naprej, tenjki gobec položil na zemljo; pazil je na vsako Šuštanje, ker vedno je strigel z na pol pri-vzdignenimi všesi, ki bo padali kakor mehka svila na tenjki vrat; milo jo zrl na starca in zmigaval z repom, liže so zapele kure polnoči — in pes je zalajal v Ilalčinjcu, potem drugi in tretji; hrup so je razlegal iz vusi na polje. — Naeukrat skočita izmej strupenega mlečnika dva jezdeca ; jeden na rujavci, drugi na čruej žrebici, in tako dirjata, kakor bi hitela po glavo Fatarskega kana ali po zaklade Bultanove v Carigrad. Starec je čul topot dirjajočik konj — vedno bližje in bližje, naposled se ustavita, nekaj zabobni, kakor bi kaj na zemljo padlo; hrt poskoči, a HV drugače je prišel v klado. Tako je delal človek grofu, iu biti je moral zadovoljen 8 tem, kar mu je ubozemu tlačann ne ravno usmiljen ali pravičen gospodar njegov v grajščini pustil. Tudi žalostni so bili ti časi, in če je tudi grof v svojo lastno korist toliko skrbel za svoje tlakane, da mu nijso pojemali gladni, bili so ti tlakani drugače brez vlastae volje, in kmet, kojemu je Bog dal zalo hčerko, ki je bila ves njegov ponos in vse njegovo veselje, nij smel zahrumeti nad groti'-em, kateremu se je ta zala robkinja dopadala, tak — za kratek čas. — Hudo je će nijsem gospodar tega, kar z lastnimi žulji pridelam, ali se hujši je, če moram misli svoje poskrivati, ko bi najrajše hudo zaklel; hudo je, če le zaradi tega na svetu živim, da svoje možgane k nogam sočloveka prav ponižno položiti moram: na jih žlahtni gospod! in zapoveduj jim, za-ae jih ne smem upotrebljevati, Bog je le grofe in tla-karje ustvaril. — Še žive mej nami Slovenci stari možje, ki se britko spominjajo teh krvavih časov. Pa klin s klinom! Kakor so človeka v teh Časih trdo žulili posamezni ljudje, tako je ob času, ko je tem ljudem presedalo to robovstvo, tla-kar trdo svojo pest udrihal na one, ki so si popreje po njem blatue škornje brisali ; krije tekla okolo obzidja grajščin tlake in desetine, krv najbolših ljudij. Dosti so trpela ljudstva, da so zrušila gradove človeške sužnosti; ali padli so ti gradovi in le kakor strašila prejšnjih solznih dnij, molijo posamezne stene ven iz bršljana, spomiojajoče zdajšnji ljud na dobo, ko še teh sten nij bršljan ovijal, ko so še močne temno gledale doli v ravan; spominja-joče nas, da nekdaj nij tako tiho mirao tu gori bilo, kjer je grajščak z bokalom nBJbolj šega vina v roci doli glodal, ter smehljaje se oziral po lepej planjavi, kjer so mu tlakarji delali za njegovo kasto. — Nij vet* toliko teh grajščin videti, zob Čaaa jih spodjeduje; le one votline, kjer je nekdaj ljudstvo platilo za svoje delo dobivalo, one ječe, kjer je marsikateri nedolžno umrl gladu, tiste še osta jajo, odmevajoče vnuku pohaj ajočemu, na teh razvalinah, tihi jok ubozega tlakarja. Utonili so časi tlake in desetine; pod sekiro francoske prekucije padla je glava tega volka mej ovcami, in veselejše, človeka vred nejše življenje pošilja svoje prve žarke v dru- gačen 8vet, kjer človek nij več sužen človeku, kjer človeška prejšnja „plemenitost" prokleto malo več velja, kjer se plemenitost meri po poštenosti človeka in se ne gleda na to, ako ga je zibala kje v revnej bajti uboga žena, ali so mu mladostni dnevi tekali v izobilju svetskega bogatstva! Človek sem, in grofovske sem krvi, kakor koji drugi, kojemu je tisti očak Adam, kakor meni, in Če nijsem pre bedast, bom sam povžil to, kar sem si pri delal in ne pustim, da me kdo krivično žali, pokazal mu bom, da se vem hišne svoje pravice posluževati Ponosni Brno začeli biti mi prejšnji tlakarji; trpeli smo prej preveč in jezno smo rekli, ko so gradovi prejšnjega gospodarstva padli: ljudje smo vsi, plemeniti vsi po rojstvu in krvi, in črv nas vse, brez izjeme, enkrat dobi. To je dosti, in hvalimo Boga, da smo do tega prišli, z laj nam je svet odprt, ker sami si bomo postiljali, in kakor si bomo postljali, tako bomo ležali. Postava, zakoni države so naši gospodarji in če smo se prej „podložniki" zvali, dobili smo pri krstu, novejšega časi ime: državljani, to je, družabniki državne družbe ! To je pa velik razloček mej prejšnjim in zdajšnjim stanjem. Le poskusi zdaj človek zalo mojo hčerko tak za kratek čas mi iztrgati, pokazal ti bom, da nijsem več tlakar, prav nevšečno trdo te bo moja kmetska pest vrgla kam v jarek, da boš 14 dnij svoje kosti pobiral, in le enkrat si briši škornje po meni, boš videl, da moji očaki nijso zastonj s cepci prejšnje čase pobijali! Slobodni ljudje smo in po večjem je naša, vseh ljudij volja mero-dajna. Prej narobe! Ta sloboda je dosti truda, do3ti krvi stala, tudi tvoji očaki, slovenski kmet, so s kosami in cepci, krampi in motikami prodirali v gradove tlake in desetine, tudi oni so bili zraven, ko je Človeštvo jarem sužnosti raz sebe vrglo in račun delalo s poprejšnjim trdim časom. Kar so ti očaki s svojo krvjo pri dobili, kar so s krvavimi rokami si priborili, in kar bo s solzami veselja v očeh videli — slobodo, zlato slobodo, to bi tebi slovenskemu vnuku bilo ničevo, ti ne bi bil ponosen na to, da si sloboden človek, ti bi hotel biti sužen drugim! Ne tega ne boš storil, še ti je dobro v spominu prejšnj čas, in zastonj za te nij tekla tvojih očakov in ne drugih možakov krv! — Sloboden človek Bi, in delaš, kakor ti tvoja korist veli, komande ne poznaš, komande tudi tam ne poznaš, kier stopiš na volišče, na katerem svoj elaa oddajaš onemu, kateri ima kot tvoj pooblaščenec tam za te govoriti, kjer se, kakor v deželnem in državnem zboru postave delajo, po katerih ti živiž, živeti moraš, po katerih svoie davke odraituieš. ter sinove pod vojaško mknfo pošiljaš; tndi tam ne poznaš komande, kjer oooblaščuieš jednecra ali dva moža, ki v teh zborih tvojo volio nove jo. češ, tako in ne drntrače hoče imeti štajerski Slovenec svojo hišo uravnano ! Ne moreš slovenski kmet oh lepšej priliki pokazati, da si sloboden mož in ne ko-mandiran. kakor pri volitvah ; pri tej priliki lehko pokažeš, da nijsi več tlačan, nepo da si sloboden mož. in da te slobode zdaj ne prodaš za lečno jed, kake prijazne besede gosp. Seederin, ali Brandstetterjevega najboljšega prijatelja — Seidla. Mož slovenski, ti veš, kaj je politični komisar, ali okrajni glavar g. Seeder v Mariboru ! — Naj ti. slovenski kmet, ta g. Seeder najlepše želi, naj ti zlate gradove obeča, naj ti pove, da bo, če njega 12. septembra kot poslanca voliS v deželni zbor, mleko in med tekla po Dravi ali Pesnici, ali šampanjec tekel iz tvojih sodov, naj ti kar mu drago lepega obpča, — on ie odvisen od svojih po-spodov. on je politični uradnik, in če njegov gospod hoče, da se tepa, kar ti je obečaval, ne sme držati, ubogal bo, ubogati bo moral. — Ti si, slovenski kmet, sloboden človek, — kedo le te more vredno zastopati, slobodni gospodar slovenski? Odgovori ! Tudi le sloboden, neodvisen človek! Ne? In kaj tvojemu ponosu, ki se vzdiguje v tvojih prsih, če pomisliš, da si bil pred 30. leti še tlačan, in da si zdaj sloboden Človek, bolj upaja neodvisen človek kot tvoj poslanec, ali odvisen uradnik? In Seidl! Ali te nij sram slovenski kmet, in se v tebi no vzdihuje sveta jeza, če samo slišiš, da prijatelj Bra nd ste tte r j ev — Sefdl se tebi za pos'nnca sili! Zberi svoj ponos, ne vrzi se sam v blato, slovenski kmet, ker: kdor zaničuje se sam, podlaga je tujče-vej peti. starec mu žvižgne, in obstal je, nategnil vrat, in pazil a privzdignenimi všesi, odkod prihaja topot in hrup. Levko napne oči in spozna dva konja ne daleč od razpotja iu dva človeka, ki sta korakala proti gomili; zatrobi skoz roko in zavpije: ho hoj! — jezdeca mu odgovoiita. Frispevši na gomilo pozdravita starca, kateri jima odzdravi — zdaj spregovori jeden : — Očka, prišli amo na obljubo. Starec pokima : obljubo treba spolniti, sedita otroka moja: — ker tedaj hočeta zvedeti povest povedal jo bom, ali nikar ne dvomita o resničnosti, ker če 8e razjezi starka iu vama začara, potem vama bo predlo; kedor pride hudiču v krem pije, se ne izterga tako iz njih. Zdaj pa po-slušajta: Za onih blaženih časov, ko je Bogdan ltužinjski, sedmi ataman čvrsto načeloval ko zakom, ko je kozak Leh in Tartar zboroval pri mizah atamanskih v Trehtimiru, katerega je bil kralj Štefan kozakom za stolico podaril; v tistih svetih časih, ko so trije močni in silni narodje v zvezi mej soboj gospodovali in upravljali sosednje kneževine, v tistih časih je bilo selo Dudar na potoku Kodenjku ne daleč od IlalČinjca, kjer je oni le temni les. Takrat še nij bil ta kraj tako utrjen — tam je bila jedna koča, v katerej je bivala tako zvana Sukuriha; imenovali so jo vražarko čarovnico, bolno je zdravila, zagovarjala Iju lem in živini, delala dež in točo, sipala je z jedno roko srečo in z drugo nesrečo. Imela je tri hčerke, žive ko ribice, gibčne ko veverice, ličica so jim bila ko kri in mleko. Kadar so prepevale, utihnili so slavčki po mejah in čude poslušali njih Brebrni glas, in potem plaho poskušali za njimi, ko so utihnile; kadar so zaplesale, drhtala je zemlja velike radosti. Živele so brez skrbi; mladeniči okolice so rojili okoli njih, kakor muhe okolo medu; s tem zapleše, drugemu vtakne šopek za klobuk, pa srce in misli so j-m proste, kakor ptičicam pod nebom. — Pa nij dolgo trajala ta sreča, tedaj se je svetila, kakor solnce pred nevihto najlepše, najedenkrat pa zažvižga burja, in črni oblaki prikrijejo soloea zlato obličje. (Konec prib.) B :$na, Magjari in Slovanje. Iz Slovenskih (inric 10. avg. flzv. dop.] Prav zanimivo je čitati zgodovino in pre-tresovati zadače, katere so si razni narodi v v teku čiisa stavili, s kakimi sredstvi so jih izpeljati hoteli. Najnovejša zgodovina je tudi v tem oziru jako podučljiva, akoravno jo moremo le z malim veseljem čitati. Nemci so se po mnogih borbah zjedinili, spravili so na dan svojo staro cesarsko krono, priklopili so ma-ternej zemlii dva kosa, ločena uže več desetletij cd nje. Koliko časa je poteklo, in koliko truda jih je stalo, da so izvršili to veliko in staro svojo zuda&o — nalogo narodnega zj e di nje nj a! Kako marljivo, požrtvovalno in pogumno so delovali tu še delu jo Lahi za zjediojeno I tali jo! Kako daloč segala je delavnost Ogrov leta 1848, da bi si ustanovili neodvisno, samostalno vlado v svojej državi! To so izgledi iz življenja narodov, kakor si jih v duhu pri n:iših težnjah in bedah dan za dnevom ponavljamo. Mi Slovani bi strmeli in se čudili nasledkom delovanja navedenih narodov, ko bi se nam ne bilo ozirati tudi na sredstva, s kateremi se je delovalo v dose- go namena in gledati ostro na naloge, katere si stavijo omenjeni narodi z nova. Magjari ne zajemajo svoje državniške modrosti samo v Berlinu in Terebesu, marveč so segnili v nekej prostej uri tudi po knjigi slovanskega zgodovinarja, slavnega Palackega — kakor pazljivi in postrežljivi „leibžurnalisti" poročajo. Gotovo so se magjarski grofi usmilili slovanske pare ter so se hoteli ia zanesljivih virov prepričati, kje in kako dolgo nas uže neumno izdelan svinjski črevelj žuli, kako nam je pomagati iz zadrege Ker je Kossuth začel Btaviti stavbo blažene Magjarije, ker sta Deak in Andrassv dogotovila čuden umotvor, znan po svetu pod imeron „mapjarskega globusa", napotil se je Andrassv, zapustivši svoje prijatelje, ustanoviti nam Jugoslovanom Jugoslo vanski globus" — a'i recimo, ker mladi hr vastki vseučeliščniki niti Srbov, niti Jugoslo vanov ne poznajo — „hrvatski globus" po večan. Tako je mislil vsak Slovan, ko je či tal ono poročilo o blagonosnem in mirnem delovanju Andrassvja. Žalostno pa dobro j 3 jedino to, da se je varal vsak, kdor je bil teh misli) — žalostno, ker imajo odločujoči Mag jari baje vse druge namere, ter si stavijo nam Slovanom sovražni cilj — dobro, da se Slovani za časa izdranrmo, ter ne živimo, roke križem držaje, v školljivih iluzijah. Andras-rnvničanom ter gospodu štncijonskciuu vodji DOffOV-11 i m k i -11111, ki so ravno tako se svojimi brizgalnicnmi prihiteli na pomoč, ter pomagali omejiti in zadušiti strašni požar. Županija vrhniška 15. avgusta 1878. Ig. A. Jelovšok, župan. Tujci. 18. avgusta: Evropa t VVeis iz Siska. Pri Klonu: Elsinger iz Dunaja. — Legat is Trsta. — Kraupa iz Dunaja. — Htiller iz Oradoa. — Glavina iz Trsta. — Jiruš iz Zagreba. Pri Maličut Iliršman iz Dunaja. — Blasich iz Trata. — Eckstein iz Dunaja. — lian iz Gorice. Pri bttVHrHkcni dvoru i Gehovin iz Brna UuuajtioA oorua IG. avgusta Enotni drž. dolg v bankovcih Enotni drž. dolg v srebru , Akcije narodne barko Napol . . O. kr. cekini . 62 gld. 90 kr. . 65 - n 25 n 75 . 820 n — n 10 n 65 IT n 28 » Tt nI n 80 n . 57 n — Loterij ne srečke. V Trstu 10. avgusta: 66. 85. 39. 29. 42. V Linci 10. avgusta: 10. 29. 11. 27. 50. Katki :Wir agpfehlenj getcufltit. al8 Bflstes und Preisvviirriigates Die Regenmantel, NVagendecken (Plachen), BeUeinlagen, EtllBloflc (Iot k. k. ]>r. Fnhrik von M. J. Elsinger & Soline in "VVien, Nmibau, Zollergasse 2, l anten des k. und k. Krlegairiinisteriums, Sr. Maj, Kriegsmarine, vieler Humnnttatsanstalten etc. etc. (169—47) Naznanilo. Sklonol som svojo filijalo, trgovstvo s slikami v Ljubljani, poleg zvezdnega drevoreda v hiši banke „Slovenije" razpustiti. Da hi si pa težavno zavijanje, vožnino itd. prihranil, prodam vso svojo zalogo 40 do 50% ceneje, nogo se dohi po itaounah. Vsakdo ima tedaj priliko, slik si s tako malo cono kupiti, kakoršno še nikdar nij bilo. Iver mi pa oalajo malo časa, zato prosim, da so oni, kdor teli kaj kupiti, kolikor mogočo hitro oglasi. Se spoštovanjem (258-3) Ferd. Rudi, z i>iiiiuju, zučtiNliO V i.; ul>l juni. IzdateIj m urednik Maks Armič. Lastnina in tisk „Marodue tiskarne". 7232