·11 4303 06 KNJIZNICARSKE NOVICE 3(1993), st. 10 13. oktober 1993 *************************************** IZOBRAZEVANJE *************************************** STUDENTJE BIBLIOTEKARSTVA V NUK Le kdo ni opazil novih in "svezih" (pa mladih) knjiznicarjev, ki so se delavcem NUK-a pridruzili ob koncu avgu8ta. Tri­naj8t studentov bibliotekarstva se je namrec odlocilo, da 8VOjo t. i. obvezno prakso opravijo v NUK. In kar takoj povejmo, da je bilo "bu­dno in 8trogo oko", ki je bdelo nad njimi Zlata Dimec, da jim je skrivnosti vzajemne kata,logi­zacije pomagal odkrivati Matjaz Hocevar, sis­tern COBISS jim je pred8tavil Stane Bahor, Anica Zadnikar pa je odpirala vrata, za katera "navadni" uporabniki NUK-a ne kukajo. In kako je sama delovna prak8a potekala? V prvem tednu 80 studentje opravili zacetni tecaj vzajemne katalogizacije ter se U8posobili za vnos t.i. retrospektive. Zlata in Matjaz, vodi­telja tecaja, sta udelezence tako pohvalila, da bi papir kar tezko "prene8el" njune izjave. V drugem tednu prakse 80 se studentje seznanili s 8i8temom COBISS, 8i ogledali NUK, vnasali podatke v vzajemni katalog ter pomagali po posameznih oddelkih knjiznice. Ob koncu prakse 8mo studente prosili, da tudi oni izpolnijo vprasalnik, namenjen udelezencem izobrazevanja za si8tem CO BISS. Tako popi8anih li8tov nam ni vrnila se nobena skupina tecajnikov! Poglejmo, kaj 80 menili o zacetnem tecaju vzajemne katalogizacije in praksi nasploh. Nekatere odgovore homo kar citirali, sa.j bi jih predelava samo pokvarila! Prvo vprasanje se nanasa na stevilo ur tecaja, razporeditev snovi, odmore, kaj bi do­dali in cesa je bilo na tecaju prevec. Najkrajsi odgovor se je glasil: "10 (odl)" . Skoraj vsi studentje so menili, da je tecaj sicer naporen (8 ur dnevno), vendar pa so ga zmogli. Odmori in razporeditev snovi se jim je zdela smiselna in vzdusje prijetno (brez razburjanja ob na­pakah in zdrav smeh) . In se eden izmed zelo jedrnatih odgovorov: "Moja pricakovanja so uresnicena." Kaj pa so menili o metodi dela ( ali je prakticni de! tecaja bi! zadovoljiv, ali 80 lahko 81edili delu in predavanjem). Studentje so od­govarjali, da je bilo podajanje snovi po8topno in razumljivo, delovno gradivo pa dobro pri­pravljeno. Nekdo poudarja, da sta bila pre­davatelja prijazna in drugi, da tecajnikov ni­8ta priganjala, posvetila sta se vsakemu po­sebej . Vzdusje na tecaju je bilo 8prosceno in zato prijetno, kar je naredilo tecaj ne le ko­risten, pac pa tudi zabaven . Nekdo je me­nil, da je bili prijetno, ker 8ta bila predava­telja tudi "hecna". Kljub razlicnemu pred­znanju racunalnistva, bi8tvenih tezav ni bilo. Studentje 80 predlagali, da bi mogoce poleg voditeljev tecaja bi! se kaksen "asistent", ki bi po8ameznikom pomagal, ko se jim "zalomi", da ne bi motili drugih. Najdemo tudi predlog, da bi zmanjsali skupino na 9 studentov, da bi vsak delal na svojem terminalu in se take nibce ne bi mogel zanasati na 808eda. Priznanje za ucitelje katalogizacije na katedri pa izraza na­slednji odgovor: "Za uspeiino delo na tecaju je potrebno dobro poznavanje katalogizacije, in ker to je bilo, je tecaj bil uspesen." Na vprasanje o vsebini tecaja in njegovi koristnosti je bil za nas kot organizatorje najvecja pobvala odgovor: "Tecaj je bil ena iz­med najbolj koristnih stvari v treh letih studija bibliotekarstva in mislim, da bi bilo prav, da bi postal reden del urnika 3. ali celo 2. letnika." Sicer so studentje menili, da jim je tecaj kori­stil in nekateri bi bili prav veseli, ce bi lahko pridobljeno znanje kar hitro uporabljali, da ne bi prevec pozabili (torej knjiznice, ki po­trebujete honorarno pomoc pri vzajemni ka­talogizaciji -sporocite to studentom na kate­dro!). Studentom se je zdelo pomembno, da zdaj vedo, na koga se lahko obrnejo, ce bodo kdaj rabili ustrezno pomoc. Pa se dva odgo­vora, ki kazeta na to, da je tecaj uresnicil svoj pravi namen: "Ceprav bo se nekaj casa pote­klo, da born znanje lahko uporabila v praksi, born vedela kako in kje zaceti, cetudi sama ins pomocjo prirocnika" in "Na tecaju sem se ve­liko naucil, ne zgolj vnaiianja podatkov, ampak tudi in predvsem -ZAKAJ (smisel katalogiza­cije!)". Pri rubriki "predlogi in pripombe" iitudentje niso bili tako skromni, kot so naiii "obicajni" tecajniki. Vseh odgovorov zal ni mogoce zapi­sati, nekaj pa jih homo: "Tecaj bi bilo treba uvesti za vse studente bibliotekarstva. Vsec mi je bil celovit ogled NUK-a, ki bi bil potreben ze na zacetku studija. Na tej praksi sem zdruzila znanje katalogizacije in racunalniiitva. Ogled NUK-a mi je bil vsec, saj sem tako dobila nek celoten vtis, kaj se tam dogaja, koliko razlicnih del se opravlja in koliko specificnih znanj po­leg osnovnega bibliotekarskega je potrebno. Izkusnje s take prakse mi bodo koristile pri kasnejiiih odlocitvah pri izbiri poklica. Praksa po oddelkib bi labko bila mogoce ma.lo bolje organizirana (bolj zanimiva dela). Mogoce bi bilo lahko vec prakticnega dela ( vnaiianje di­rektno iz knjig, brez listkov). Dobro je, da smo vnaiiali v zivo bazo, saj se na napakah najvec naucis. Delo na oddelku ni izpolnilo vseh mojih zelja (npr. po seznanitvi z iskanjem po razlicnih bazah podatkov). Praksa je bila O.K., le termin bi bil boljsi pred pocitnicami. Kombinacija dela za racunalnikom in v od­delku se mi je zdela domiselna. Tecaj je za­nimivo in koristno dopolnilo rednega iitudija in priporocam, da ga organizirate tudi za ka­snejse generacije studentov. "Placa" je prese­gla pricakovanja (malica, potni stroski). Oba voditelja tecaja sta bila dovolj nazorna, jedr­nata, kratka in 'hecna'. Vsec mi je to, da smo koncno enkrat videli 'eel' NUK, ki s svojo ogro­mnostjo vcasih vzbuja ze kar strahove. Tudi delavci NUK so zacutili, da 'obstajamo', dajih bomo nekoc zamenjali." Veseli smo, da nas bodo nekoc zamenjali do­bri bibliotekarji! Potrudili se pa bomo, da bo naslednja obvezna praksa studentov bibliote­karstva spet prijetna in se bolje organizirana. Melita Ambrozic PRAKSA V NARODNI IN UNIVERZITETNI KNJIZNICI Obveznost vsakega studenta 3. letnika bi­bliotekarstva je tudi opravljanje prakse v eni od visokosolskih ali specialnih knjiznic. L.etos je to prakso prvic organiziral NUK za trinajst studentov. Praksaje trajala od 30. avgusta do 10. septembra osem ur dnevno. V prvem tednu smo obiskovali tecaj vzajemne katalogizacije -COBISS, ki ga sicer obiskujejo ze zaposleni knjiznicarji oz. bibliotekarji . V racunalniski ucilnici smo v prijetnem vzdusju pod vod­ stvom Zlate Dimec in Matjaza Hocevarja osva­ jali osnovno znanje, ki je potrebno za vnasanje bibliografskih zapisov v racunalniski katalog. Z malo samohvale lahko trdim,