LITERATL'RA 1. Autcn. i.H . Thc parainitnaiy model of policc andpolkc profcwonalivn. Polir/ sludîn, New York 4(19HI)2. t. 67-78. 2. Bahn. C.: Police tocializaiion m the eichti«: uraim in the forging of an occupational identilr Journal afpotkt uitnct and adminturoKm. Oailhcrshurg 12(l9g4t4, t. >90-394 3. Bell. D. : The Police - perwoncl upgradmg for profeuionalitm The Police chief. Gaiihenburg 4S( 1978 M. > 32-33. 4. Berlierc. J -M . La profesuonnalisation de la police en l-rance: Un phénomène noueveau au début du XXéme «ecle DeMonce et soneu. Geneve 11(1987)1. >. 67- 96 $ Bohigian. H : Higher education for police officerv Vk f>otice louinal. Chichoici 52(1979)2. i. 140-153 6. Cane. G. E.: Augitvi Vollmcr and the origins of police proleuionalism. Journal of police sciewe and admimstrah-on. Gailhcrsburg 1(1973)3. s 274-281 7. Eastman. G D . Mac Cain. J A.- Education, professionalism, and law enforccmenl in historical perspective Journal of poHce science and adminlilranon. Gaithcrsburg 9(1981)2. s. 119-130. 8. Enter. J. E.: The role of higher education in the career of ihe amcncan police chief Police uudies. Ne» York 9(1986)2.» 1IO-II9 9 Fraumann. E.: Cnminal justice doctoral education in the United Slates Poike sludiei. New York 2(19X0)4. s 36-40, 10. Cirou.s : Higher education and police: it there a need lor a closet look? ;oumii;()//>o/imrM'iicean<(aiMiiù/ra. non. Gaithenburg 1(1973)4. i. 477-483. 11. Jordan.!.: Higher education lor the police chief ciecutive riie Poller cAie/. Gailhersburg 44(1977)8. s. 26-27. 12. Lc Doux. J- (et al ): Higher education (or lass enforcement, half a cenlurv of growth The Police chief. Gaithenburg 51(1984)4. ». 22-25 13 Mac Donald. P.: 50 points to profesMonalication: rate >out o«-n department The Police chief. Gaimhersburg 58(1991)8. » 34-36. 14 Makra. A : SuvTcmcne tendencije imbraibe visokoslrutnih kadrova u polici|i - organima unutlainjih poslova. I J. mai. Beograd 34(1981)4. ». 32-39 15- Miller. J.; Fry. L.: Measuring professiimalism in law enforcement Cnminolo^, Beverly Hills 14(1976)3. s. 401-413. 16 Perner. D C ; Is policing a ptofcsaion'' Camidum loumal of cnminolaii}. Ottawa 21(1979)1.» 52-70. 17 PhUlips. J.D,: Professunahsm The police loumal. Chichester 64(1991)2. «. 124-1.33 18 Policija i sveuhhJta hhor. Zagreb IS( 1975)3. ». 184-187 19 Potts. L W : Higher education, ethic», and Ihe paiict Journal of police sciettce and adminislratiem. Gaithersburg 9(1981)2.1. 131-134 20. Raffel Pnce. B : Integrated professionalism: a model for controlling police practices Journal of police science and •fmimsmaion. Gaithenburg 7(1979)1. s 93-97 21- Regoli. R. : Crank. J., C'ulbenson. R : Tlie conseifuences of professionalism among police chiefs. Justke cfuanerh . Cincinnati 6(1989)1.». 47-67 22 Schacfer, R l-a» enforcer. peace keeper, servicer: role allematives for policemen Journal of police science and adnmisiralion. Gahhersburg 6(1978)3. ». 324-335. 23. Schulu. H Postoji li koncepciia o iiobrazbi u njema^ko) policiji Pnru/nii. /.agreb 32(1984)2. »- 204-206 24. Small. M W : Police professionalism: problems and issues in upgradmg an occupation. Thc police tournai. Chichester 64(1991)4, » 314-320 25. Vogel. R . Adams. R. Police profe»sional ism: a ksngitudinal cohon study Journal of police scietKe and administration. Gaithersburg 11(1983)4.» 474-484 26 Wachlel. J.: Univenuty cnminal lusticc education The Po/ice cAm/, Gailhersburg 47( 1980)2. » 62-67 Se/nam pripravila .Mania Milenkovie BARBARA KRAMŽAR' Socialdemokratska revolucija v Združenih državah Amerike Na tem svetu ni nič bolj zanesljivega od sprememb in to drži tudi za Združene države Amerike. Ameriški demokratski in republikanski predsedniki so v 70. letih • Barbara Kramiar. novinarka pri časopisu Republika zagovarjali keynesijansko, intervencijsko politiko Bele hiSe, medtem ko so univerzitetni profesorji pisali čedalje številčnejše razprave o nujnosti svobodnega trga brez administrativnih vmešavanj. Razmišljanja zagovornikov Adama Smitha in Davida Ricarda so na oblast pripeljala Ronalda Reagana. ki jih je zaradi prirojenega odpora do državnih intervencij privedel do popolnosti. Že med največjim zmagoslovjem reaganomike pa so v ameriških akademskih krogih dvignili glas ljudje, ki danes sodijo v najožji krog svetovalcev novega predsednika Billa Clintona in ki so skupaj z njim pripravili protireaganovsko revolucijo v Združenih državah Amerike. Predsednikova svetovalka za ekonomska vprašanja Laura Tyson je v svoji knjigi dokazovala. da sc najhujše ameriške tekmice niti približno ne držijo mednarodnih trgovinskih pravil, predvsem tistih iz že podpisanih povojnih sporazumov o liberalizaciji svetovne trgovine, kaj šele novega, še ne sklenjenega urugvajskega kroga.' Japonska naj bi se Združenim državam povzpela čez glavo zato. ker seje po drugi svetovni vojni pe zbral Bili Clinton, so postavili diagnozo ameriških notranjih bolezni in zahtevali ukrepanje. Dvanajst let reaganizma je prineslo največji razkorak med revnimi in bogatimi v zgodovini Amerike in v primerjavi z drugimi razvitimi industrijskimi državami. V povprečju je najbogatejša petina Američanov v zadnjem desetletju vsako leto pridobila 7200 dolarjev na družino, pripadniki srednjega razreda 140 dolarjev, najrevnejše družine pa so izgubile .350 dolarjev na leto. Politika predzadnjega republikanskega predsednika, ki je doktrini dal svoje ime. je temeljila na domnevi, da bo zmanjševanje davkov za tiste, ki naj bi bili sposobni največjih vlaganj, koristilo vsem. Toda bogati Američani niso izpolnili pričakovanj. Gosptidar^ika rast je bila pod Ronaldom Reaganom razmeroma visoka, toda v 60. letih je bila višja, pa čeprav takrat niso tako pospešeno zmanjševali davkov najbogatejšim. Predvsem pa so zabolele posledice te rasti, ki je poleg v sistem konkurenčnega gospodarstva vgrajene inovativnosti temeljila predvsem na proračunskem financiranju vojaške industrije. V zunanji politiki je bil reaganizem izjemno uspešen. S prisiljevanjem v neskončno drago oboroževalno tekmo je pomagal razbiti sovjetski imperij.' Toda tudi ameriško gospodarstvo je spravil na kolena. ' Lauri D Andtu Tmon, Wh«\ BiJiinu Wh<.in. IWI. ' Anhur Schlningci It v (»optui Wall Slrccl Journal 14. 9 1992 polcmuiia s trditvijo, da lo hladno vojno proti Sovjcuki «ven dobili republikanci Trdi, da je imel Rcagan varno vrečo, da je bil ob propadu vovjetvkega impcnja v Beli hiii. Nekateri ameriJki ekonomisti Reaganu zamerijo nepoznavanje ekonomskih zakonitosti, ki spominjajo vsaj na socialdemokracijo, čc že ne na izumitelja znanstvenega socializma. Princetonski profesor Alan S. Blinder na primer ugotavlja, da v ZDA človeSko delo ustvarja približno 70 odstotkov bruto narodnega dohodka in kapital samo 30 odstotkov. Desetodstotno povečanje naložbenega kapitala naj bi tako prineslo samo triodstotno povečanje storilnosti, enako vlaganje v kakovost dela pa naj bi dvignilo storilnost za sedem odstotkov.' Skupaj z gospodarsko recesijo, ki je v začetku 90. let zajela ves razviti svet, je reaganizem prinesel čedalje večjo negotovost produktivnemu srednjemu in ie bolj nižjemu delavskemu razredu. Prvič v povojni zgodovini so začeli službe izgubljati tako imenovani »beli ovratniki«, zamajali so se velikani kot IBM ter General Motors in negotove so postale celo javne službe. Harvardski ekonomist James Medoff je izračunal kar 40-t>dstotni delež »belih ovratnikov« v odpuščanju med zadnjo recesijo, kar je dvakrat več od zadnjih kriznih obdobij v letih 1973 in 1982. Zadnji gospcialni pakt med vlado, delodajalci in delavci za povečanje konkurenčnosti - zamisel, ob kateri se republikancem Reaganovega prepričanja dvigujejo lasje, sodobna ekonomska znanost pa jo potrjuje. V skladu s temi teoretičnimi postavkami - čeprav ne tudi v skladu s svojimi pogosto preveč velikodušnimi predvolilnimi obljubami - je novi ameriški predsednik Bili Clinton predstavil svoj program ozdravitve ameriške družbe. Po njegovih napovedih, ki pa jih mora še potrditi Capitol Hill, bodo največjo ceno za zdravljenje družbe plačali najbogatejši Američani. Clinton je davke družinam. ki zaslužijo več kol 140 tisoč dolarjev na leto. zvišal z 31 odstotkov na 36, tisti z več kot 250 tisoč dolarji pa bodo plačevali skoraj 40 odstotkov davkov. Socialno in zdravstveno zavarovanje bodo veliko dražje plačevali tudi bogati upokojenci. Tudi velike korp-4. Ljubljana 1993