1944 UVODmA beseda NAŠE TEŽAVE ZBIRA Ji 10 SOVRAŽNIKOVO TEHNIČNO GRADIVO QTU SP ARD H III JE V PROMETU UČIHO SE SIGNALIZACIJE METODIČNO IZ ŠOLE POUČNO ZABAVNI KOTIČEK IZDAJA TEČAJ ZA ZVEZO OFICIRSKE ŠOLE GLAVNEGA ŠTABA NOV IN POS-. uvodna BESEDA Že dolgo smo občutili potrebo p« strokovnimi li- stu, ki bi obravnaval vsa vprašanja zvezo v naši v~j ski. Absolventi tečaja za zvezo Oficirske šole Glav- štaba NOV in PO Slovenije, k? so v šoli dobili le najpotrebnejšo osnovno pojme a zvezi in smernice za svoje delo v ono tan za zvezo v naši v o j sk.i, ne s mu jo ostati pri tem znanju, ampak se morfij o še naprej izobraževati, učiti in izpolnjevati, da bodo re.s po- stali mojstri svojega orožja. Zato je potrebno, da je tečaj za zvezo Oficirske šole Glav.štaba kot str; kovni organ z njimi še nadalje v tesnem stiku ter jih dalje izpopolnjuje v znanju, ki ga v šoli niso mogli popolnoma in v celoti dobiti zaradi kratkega trajanja tečaja. Zato smo ustanovili lisi. z imenom "ZVEZlilK", ka- terega prvo številko izdajamo. Ime lista jo simboli cen znak zveze med osebjem v službi zveze naše v?, ske in izvora, iz katerega so črpali in bodo še črpali znanje,to je s tečajem za zvezo Oficirske šole Glav noga Štaba. Namen lista je, da v dopisni obliki poučuje, u~ porabljajoč zato strokovno lit erat uro ,nas<^ in tujo, iu posebno izkušnje,ki so jih naši organi za zvezo pridobili v praksi, v akcijah« Zato je želeti, da tu di vsi tovariši v službi zveze in v naši vojski in ostali starešine sodelujejo s svojimi prispevki v o bliki člankov,razprav,ocen,krajših literarnih sestav kov in vprašanj iz zveze,na katera bo list odgovar- jal. Ni pa list namenjen le tovarišem iz enot za zve zo,nego mora priti v roke vsem starešinam naše voj- ske. da se bodo tudi oni v glavnih obrisih seznani- li s to tako važno vojno službo,jo izkoristili prak ticno in s tem povečali moč svojih enot in naše voj ske. 1 Posebno je list namenjen našim komandantom, ki naj ga čitajo in vse, kar se jim zdi koristno tudi proučijo,ker zveza je orožje komandantom in jo vsa- ka vojaška operacija brez te^a orožja nemogoča. Le na ta način bo list dosegel svoj smoter. % Uredništvo. ZVEZA JE OROŽJE K0*uANDANT0V v 2 NAŠE TSŽAVE Denes lahko z zadovol JstT7rm ugotovimo,da smo prvo in najtežjo težavo premagali. S pol no pomoč jo štabov, ki nam Jih je uspelo pre- pričati o potrebi in koristi zveze,je organi zacija enot za zveze skoroda povsod končana in zadovoljivo vrši svoje delo0 Ravno ta primer pa nam mora biti šola tu di za premagovanje ostalih težav. Kako in na kakšen način nam je uspelo premagati nerazu- mevanje štabov za zvezo, ki je bilo ponekod zelo veliko«. Ne z gostobesednostjo ali podob nimi nepravilnimi sredstvi prepričevanja,tem več s_graktiČnim_delom« S skromnimi sredstvi ki. smo jih imeli ris razpolago smo ustvarili prve rezultate in ti rezultati so bili naj- prepričevalnejši za štabe. Koristna inicijativa in delo so in osta- nejo sredstva5ki nam bodo prmagala vedno pre mostiti še tako velike težave. S tem pa,da smo premagali osnovno težave še nismo premagali vseh težav, še vedno nam marsičesa manjka, kar bi nam lahko v veliki meri pomagalo pri izboljšanju zveze,. Dva pro blema stojita pred nami in rešitvi teh dveh problemov moramo posvetiti največjo pažnjo: pomanjkanje strokovno izšolanih kadrov in po manjkan je grad iva a Vodečih strokovno izšolanih kadrov nam manjka še vedno na vseh koncih.. Tako stanje je posledica našega nepravilnega dela,ki nas je privedlo do nepravilnega mišljenja, da je škoda pošiljati v šolo tovariše,ki so pokaza Ii inicijativo in požrtvovalnost,zato ker bi jih za čas šolanje težko pogrešili,a mogoče- se celo v našo enoto ne bi vrnili* ITe samo 3 fco! Iz takih razlogov smo pošiljali v šo- lo ljudi, ki v šolo sploh niso spadali.a po- sledica takega nepravilnega dela je de.nes po manjkanje kadrov. To nappko morsme zdravi - ti pri korenini,V šolo spade jo tovariši,ki so na jbeljsi,najinici jativnejši, n8 jpožrtvoval- nejši,od katerih lahko pričakujemo največ ko risti. Trupne šole in tečaji za zvezo morajo u~ živeti našo največjo podporo. Ne same,da po- šiljamo v šolo na jboljše 1judi.temveč je nuj no potrebno,da jim posredujemo i,udi vse naše praktične izkušnje iz akcij,na temelju kate- rih bodo šole v stanju izboljšati pouk. Poši Ijajmo jim zapoved i,načrte in kritike akcij, tako gradivo bo zaradi praktične preizkušnje v borbi najboljša podlaga za reševanje taktič nih nalog v šoli. Šele ča bomo mi storili za šolo vse, kar ja v nasi moči, bomo lahko tudi od nje vse zahtevalis šele na tak način bomo vprašanje kadrov lahko zadovoljivo rešili. Drug težak problem je gradivo, ki ga še vedno primanjkuje* To pomanjkanje ni posledi ca st 'ernih prilik,temveč samo posledica na- šega pomanjkljivega del*. Opozoril bi samo na par dejstev.ki nam to jasno kažejo. Pred- vsem nismo znali borcem vcepiti ljubezni do gradiva, za katerega so dali naši tovariši kri in življenje. Zaradi nepazljivo?ti5nemar noeti,lahko bi rekli lahkoumnc&i naših bor- cev je propadlo in äs propada ogromno drago- cenega gradiva in to gradiva, ki ga ae imamo kakor tudi gradiva} ki nam pada v roke kot vojni plen. Gradivo,ki ga naše enote že pose du jejo je treba skrbno čuvati in ukreniti najpo+rebnejše za njegovo ohranitev ter iz- vesti dosledno "osebno odgovornost posamezni- kov za tisti del gradiva, ki jim je zaupan. Pri vsaki akciji jo treb§ postaviti odgovor- 4 ne tovariše,ki bodo skrbeli,de se gred Ivo, k: i bi nam padlo v roke kot vojni plen ne poško- duje,temveč strokovnjaško zfrere in spravi na varno. Uspeh bo popolen šele tedaj, ko bomo borce prepričali, da • so sredstva zveze nagi NOV prav tako potrebno kot orožje in munici- Ja. Od na;1ih delavnic zahtevamo čudeže, zahte vamo vse mogoče in nemogoče,pri tem pa se ne izprašamo to,ali smo s svoje strani izvršili vse, da omogočimo n.ršim delavnicam delovanje in potrebni razvoj* Delavnic?m je potrebno strokovno osebje, ki ga delavnice same težko najde Jo,mi pa vemo za strokovne sposobne to- variše, pa nam^pride na misel,da bi jih po la stni iniciativi dali na razpolago delavnicam in jih o tem obvestili. Delavnicam je potreb no gradivo, sestavni in rezervni deli,suro- vine in orodje,ker samo na ta način lahko iz vrše svojo nalogo. Mnogo je takega gradiva na terenu, kjer'brez vrednosti propada. Zbi- ra jmo načrtno tako gradivo in ga postavljaj- mo delavnicam, Z vsakim najmanjšim delom se bodo delavnice prej ali slej okoristile. Vse,prav vse,kar diši po zvezah v celoti ali po delih, je treba dostaviti delavnicam, pri tem pa skrbeti,da se -pri transportu čim- manj uniči4pokvari'ali zgubi, Öe bomo vse to izvršili,bomo Šele upravičeni,d^ od naših de lavnic zahtevamo kar zmorejo, To so naše osnovne težave, Kakor smo z našim pravilnim delom znali odstraniti prvo, bomo lahko odstranili in premostili tudi dru ge v najkrajšem času. Pri tem pa nas mora vo diti zavest odgovornosti, ki jo nosimo pred narodom in žel ja,da z našim delom čim več ko ristimo naši NOV in ji pomagamo do čim več- jih uspehov. 5 ZBJRA3M0 SOVRAŽNIKOVO TEHNIČNO GRADIVO Y nasprotju z vsemi ostalimi vojskami,si mora naša vojska pridobivati orožje in vojno gradivo izključno pri sovražniku, Skoro 7se orožje,s katerim se borimo,smo zaplenili sov ražniku, Brez njega se ne bi mogli bojevati, 7ašnosti tega načina pridobivanja orožja se ;e nasa vojska zavedala od vsega začetka in eu posvetila vso pozornost tako pri 3ami Zasnovi akcij kot pri njihovi izvedbi« Danes se jo naša vojska tako razvila, da potrebuje poleg orožja še obilo drugega tehničnega gra čivs4 Zlasti moramo tu pcvdariti potrebo p6 tehničnih sredstvih zveze,ki jih nujno potre bujemo, pa jih sami ne moremo izdelovati ali vsa 1 ne v zadostni količini« Zato si moramo iudi tehnično gradivo pridobiti od sovražni- ca , Kot pri zvezi se je tudi zbiranje tehnič nega gradila doslej posvečala premajhno paž- r.ja0 Po uspeli akciji se navadno pobere orož ;'e?hrana in obleka?ostalo pa se pusti ali u~ lici. Uničili smo že mnogo avtomobilov,kamio sov,vlakov in tankov, toda le redko smo iz :ijih pobrali dragoceno' tehnično gradivo. Ha j navedemo le najvažnejše naprave, kjer lahko najdemo koristno gradivo: Radijske postaje so montirane skoro v vseh tankih., Viri električne energije, ena najvažnejših potrebščin v moderni zvez- ni službi t,j.akumulatorje in diname se naho (Jajo v vseh motornih vozilih, Orodje, prva potrebo vseh naših delav- nic se nahaja pri vseh motornih vozilih, V letalih.ki v zadnjem času prisilno pri sta ja jo ali se zrušijo na ozemlju, ki ga kon- trolira naša vojska,ima jo poleg radijske po- sta je,akumulatorjev in dinam tudi celo vrsto 6 • merilnih Instrumentov,stiskal,kabla in drugs ga uporabljivega gradiva,. Poleg naštetih predmetov, ki so potrsl/Hi zvezi,pa je še mnogo več takih, ki se dajo s pridom tudi drugje uporabiti. la.pr*olje v av- tomobilih, tankih, lokomotivah je uporabno za mazanje orožjafposebno pa za mazanje strojev v zeled ju^zl-asti v električnih centralah. Za loge olja so jsko majhne, dobimo ga pa lahko samo pri sovražniku. Ležaji vseh vrst so potrebni v delavnicah. Tudi sama bela kovina v ležaiih je uporabna* ßaker v različnih oblikah, se dobi zlasti na lokomotivah. Potrebujemo ga za izdelavo modre galice in v usnjarski obrti. Poleg navedenega se lahko koristno upora bi še najrazličnejše drugo gradivo: usnje na sedežih,gume,razne izolaoije,merilne nap- rave ( instrumenti), steklo, žarnice , rilce,plin - ske svetilke v železniških vagonih itd, Večji del teh dragocenosti se le doslej uničeval. Tega ne smemo več dopustiti. Zbi- ren je. zaplenjenega gradiva moramo urediti ta ko^da se bomo okoristili z vsem,kar smo dra- go plačali s krvjo!Ne__zadostuje io oöredbe_in smislu~äelö~~3§ tre Ba o r ga n i z i r a 117 ~ 8 5 v r ä z n i R " Je nas' 3 ob a v ;T t e I j prevzemati"tranšportirati in uporabljati pri dobljeno gradivo pa je naša naloga„ Največ n©pak se nay;ravi zaradi nepdzns- vr»nja gradiva in njegove uporabljivosti. to bi bilo treba v podoficirsklh šolah uve- sti posebni tečaj za zbiralce materijala, y njih bi se nekateri borci naučili spoznavati kaj je uporabno, kaj posebno pctrebu^emo;kje se ta material r vozilih ali v zavzetih po- stojankah nahaja,kako posamezne dele demonti ramo (odstranimo) ne da bi se poškodovali7ka ko in kam jih moramo transportifcati, da bodo prišli v prave roke nepoškodovani» 7 Vsaka zmaga nas mora tudi materialno oko ristiti. V bodoče naj se ne glase več bata- ljonska in brigadna poročila samo: "Uničen je bil sovražnikov tank", ampak: "Uničen je bil sovražnikov tank; iz zaplenjenega materi Jala je bila vzpostavljena nova radijska zve za,štab bataljona si je uredil optično zvezo s štabom brigade s pomočjo zaplenjenega ref- lektorja in akumulatorja,štab brigade je do- bil električno razsvetljavo z uporabo zaple- njene diname, zaboj orodja in gradivo pa smo poslali v delavnico". Sovražnik ima vse kar potrebujemo. Vze- mimo mu in okoristimo se sami! Sovražnikove tovarne naj delajo za nas! V" njih dela zasuž njeno delavno ljudstvo, tudi Slovencivsi sovražijo nemške okupatorje. Naj tudi delo njihovih rok koristi naši borbi,na j tudi oni doprinaŠajo svoj delež k naši zmagi! MITJA 10 Uroš jaklin starešina radiotelegr,tečoja. 0, T ü Z razširitvijo brezžičnega prometa v na- ši NOV nastopa potreba £o_enotnem_r>oslovan ju na _radio_ posta j V velilci~meri~ je v tej potrebi zadostil že novi "PRAVILNIK ZA blOZŽIČNt SLU. tO" , ki nam pa daje le splošni obris, tako da je po- stala nujna Širša obdelava in ravno tej so namenjene te vrste. Res izčrpna pa mora biti le z najširšim sodelovanjem vas vseh, ki ste si pri svojem delu na radio postajah pridobi 11 lastnih izkustev. Tovrriši?na vas se obra čam! Prispeva jte,dopisujte,ker vaša iz prak- se vznikia izkustva morajo biti smernice bo- dočemu enotno urejenemu poslovanju naših ra- dio postaj, biti morajo pravi izraz naše v težki borbi pridobljene partizanske prakse» Dnevno pa se približujemo končnemu pora- zu našega sovražnika,trenotku,ko se bomo tu- di mi uvrstili v "mednarodni radio promet"a Sezhaniti se moremo z mednarodnimi predpisi, da naše poslovanje temu primerno uredimo«, Novo izdani, pravilnik je že - kolikor je to mogoče,prikrojen vsem bodočim zahtevam,ne vsebuje pa vsega in to radi izrednih prilik naše partizanske borbe« Te vrste pa naj hodo tolmač vseh današnjih in bodočih potreb in možnostio Ker nista radio postaji, ki želita vzpostaviti zvezo, spojeni nß isto zicö, kot je to pri žičnem telefonu ali telegrafu, se morate postaji v labirintu neštetih morseje- vih znakov iskati in končno tudi najti. Za- četna vzoostava zveze je prvo dejanje nodal j nega rednega prometa - vzpostavimo si torej o najprej zvezo! V s vrh o spoznavanje ima vsaka postaja do ločen "klicni znak",ki je sestavljen iz gru- pe črk odnosno črk in številk. Mednarodno je določen za vš^ko državo posebni znak kot klicni znak* Teh prsflpisov pa se danes v izrednih voj- nih prilikah ne moremo držati. V našem notra njem prometu se je udomačil kot klicni znak sestav treh črk n.pr. DIIR ali USM itd0,ki ni vezan na nobene mednarodne določbe0 Pri. začetni vzpostavi zveze postaje A s post8jo B ne zadostuje, da jo postaja A eno- stavno, pokliče s klicnim znakom - kot moremo to storiti :pri telefonu, to pa iz vzroka,ker postaja B'ne more vedno poslušati in iskati na vseh valovnih območjih vse one, ki bi jo mogli klicati0 Za to je potreben med postaja m.i dogovor ne samo o klicnih znakih, ki jih postaji uporabljata,ampak tudi o času klica- nja in valovni dolžini ali frekvenci, ki jo vsaka od postaj uporabi ja. Ker je frekvenca nosilec naših znakov.bi sa postaji,ki ne po- znata frekvence, ali valovne dolžine sos.ednje postaje n-e mogli najti, ker bi moral oni V ki sprejema,poslušati na vseh valovnih območjih to pa je praktično nemogoče. Frekvenca niha- nja je činitelj,od katerega, je odvisna valov na dolžina,na tej si postaji odrejata linijo za ves nadeljni promet0 Z uglasitvijo pa ima' m o v rokah sredstvo da izločimo nezaželjene postaje in izberemo ono frekvenco,ki je nosi lec naših znakov v več tisoč kilometrske raz aal je, . Preden iščemo zvezo s sosednjo postajo, se moramo torej dogovoriti za čas obratova- nja, klicne znake,frekvenco ozc valovno dolsi no in končno moramo določiti katera izmed po staj ima prvenstvo * oddaje in katera izmed obeh naj posluša,ker bi se sicer moglo dogo- 10 eliti,da bi istočasno obe .poslušali ali odda jali Ce ima n,pr0 postaja A klicni znak RTS, postaja B pa USM> bi postaji vzpostavljali zvezo na sledeči način: postaja A, ki ima po dogovoru prvenstvo, začne s klicanjem točno ob določenem času, Postaja. A: VVV USN USN USN DE RTS RTS RTS Ta kli'c neprestano v celoti ponavlja in to dogovorjeni čas, običajno tri ali pet minut0 Ob koncu .klicanja pa doda še končni znak: + (.-«-v) enačaj in.črko K„ Vrsta VVV pred klicnim znakom,ki se je ü domačila v prometu,ima namen ola jšati- uglasi tev posta je,ni pa neobhodno potiMbna,zato jo po določbah, mednarodne radiotelegrafske kon- vencije- tudi izpuš&amo in oddajamo le klicne znake sosednje in lastne postaje, Prvi trije klicni znaki so zneki postaje katero kličemo besedica de je kratica75I""pomeni -ocl-~in"""^e tu uporabljena zato,da pove "od" koga priha- ja klic. Konec klicanja označujemo z znakom + (.-.-. )'. K- 'pa je kratica uporabljena kot znak "pripravljenosti za sprejem" ali "pozi- va k oddaji? ,, vmesni enačaj pa je znak lo~ ' čitve raznih pojmov izraženih v kratioah ali kodeksih v. tem primeru ločitve klica od zna- ka pripravljenosti. Po končanem klicanju postaja A preklopi in preide na poslušanje,ki traja spet le to- liko čas?? j kot sta se postaji predhodno spora zumeli,čeprav bi B že prej slišal kiio posta je A„ ",' ■ ' . Predpogoj za uspešno vzpostavo zveze pa je točna ura,ki jo vsaj dvakrat dnevno narav namo po časovnih znakih radio postaj,ker zgo diti bi se moglo, da kljub točnemu dogovoru pri slabo uravnani uri obe postaji istočasno kličeta in poslušata. Dalje prihodnič 11 Sperrt H III je v prometu Prva v naših delavnicah izdelana čeri ja radijskih postaj je izgotovijona in prevzema službo. Izdelala jo je Slovenska partizanska radijska delavnica (Spard), S tem je vzposta vljeno organizirano sodelovanje tehnike z vojsko. Dejstvo,da smo to zmogli dokazuje,da postajamo v resnici redna, z modernimi sred- stvi opremljena vojska. Lie d hajkami se je rodila naša MH III.". Primanjkovalo nam je orod ja in gradiva. Raz- dirali smo stare italijanske radijske posta- je ter trgali po drobovju Liberatorjev in Me sserschmidtov,da smo dobili potrebni material Z vseh vetrov so bili zbrani sestavni deli - italijansko elektronke,amerihmiski kristali, nemški upori in vender vsi složno delajo in harmbnirajo,kajti taka je železna volja t i zi ke0 Ysa ap a ra turs je na meš 6 e na v dveh lese- nih zabojčkihjki sta opremljena z naramnica- mi za Prenašanje na hrbtu, V prvem zavojčku sta ne me šcena o d d a j n. i k -i n s p r e j e mn i k, v dr ugan pa je napajalnik in prostor za orodje,rezerv ne dele in ostali pribor0 151 ek t r i 5 no e n er gi jo dobi va po s taja iz 12 voltnega akumulatorja« Anodno napetost do biva oddajnik iz motorgeneratorjaf to jo iz stroj&ka?ki je motor in diname obenem, Motor dobiva tok iz akumulatorja?drugi del - dina-' mo pa daje istosmerno napetost y?0. V. Spre- jemnik potrebuje samo 250 V napetosti, zato z up o rom zma n j š a mo mo t o r g e ne r a t o r j u .hitrost, da da manjšo napetost1. Kadar deluje oddajnik je upor izklopljen, kadar deluje sprejemnik, pa ja vklopljen. TJt^or "klnpljamo s stikal.^, ki je nameščeno na sprednji plošči napajalni ka0Napajalnik je zvezan z oddajnikom in spre jemnikom s pomočjo dveh kablov,ki sta oklou- 1 jena9da S6 izločijo motnje. Oddajnik ima dve elektronki. Končna elek tronka ima 18 Wattov energije, kar popolnoma zadostuje za naša potrebe. V oddajniku sta Izpolnjeni obe glavni zahtevi, ki jih stavi nanj radiotelegrafist: fla se valovna dolžina sama od sebe ne spreminja in možnost,da tele grafist po potrebi spremeni valovno dolžino. Zato služi kristal,ki se pa lahko izklopi,ka dar hočemo menjati val9 Oddajamo lahko na vseh valovih med 70 in 120 m. Pravilnost delovanja kontroliramo z in- strumentom. ki meri vse napetosti in jakosti tokov. Instrument je vzgrajen v sprednji plo šči odda^nika0 Prav tako je vzgrajen v spred nji plošči zložljiva telegrafska tipka (.ta- ster) in kontrolna žarnica,ki kaže jakost iz žarevane energije. Uporabljamo pa tudi lahko namizno tipko. Sprejemnik Je 3 cevni super za približno isto valovno območje kot oddajnik* Jakost glasu in reakcijo spreminjamo vsako po.sebej. Za oddajo uporabljamo anteno za najkraj- ši val,ki Jo pa z - vgrajenimi tuljavami lahr- ko podaljšamo» Antena in protiutež sta dolga vo 15 m« Vsa aDaratura je zelo lično izdelana in izgleda kot tovarniški izdelek. Samo petero- kraka zvezda in slovenski napisi ob gumbih in stikalih te vedno znova opozarjajo, da je to plod nr:šega dela. Ta serija radijskih postaj bo zamašila občutne vrzeli v naši rndiotelegrafski mreži Vinko Hozjam, inštruktor tečaj®, za zvezo: 3ČIM0 SE SIGNALIZACIJE AiETODIČNO Pri vsakem predmetu,ki ga poučujemo je polog ja sne in temeljite razlag« važen tudi način poučevan- ja. Če se držimo pravega sistema,se pokaže uspeh w tem,da učenec za i3to .^hov porabi precej manj časac pa vkljub temu doseže isti uspeh,kot drugi učenec^ ki se je učil po slabi metodi. Bolj kakor kdaj prej velja danes izrek: "Čas je zlato!" Načelo,ki se ga je treba držat.i. pri poučevanju morsejevih znakov je to,da novincu ne smemo dopover- dovati koliko pik in Črt. ima ta ali ona črka. Znake morsejeve abecede pokazujemo toliko časa,dokler ne jih učenci ne zapoioaubjo „ Začnemo s poučevanjem naj- lažjih znakov; najprej učimo črke o z, številke Pk'i so. sestavljene iz samih pik. To so črke e,ifs,h,in ite vilka 5. Te črke vadimo toliko časa,dokler se jih m ne- zapomnijo. Ko obvladajo te črke, začnemo z vajami onih znakov,ki so sestavljeni iz samih Črt» Ta gru- pa je; t'?m,o, in številka 0. ITato preidemo na znake, ki so sestavljeni iz pik in črt,vendar so si v iz- peljavi podobni,kakor: ns d. b, in številka 6, oele ko smo jih v teh znakih dovolj i zvez bal i začnemo s novo skupino: a. u, v in številka 4- Tej skupini pa sledi vežbanje znakov; g, z, ž in k, c,č, V začetku vsake učne ure ponovimo do tedaj že znane znake,na- to pa pokažemo nekaj novih,ki spadajo v zaokroženo celoto in te vadimo toliko časa,dokler se jih vsi a.li vsaj velika večina ne nauči. Sledeča skupina pa naj bo; r, 1, fr p. Ko se naučijo teh,slede: w,j,l, ter š. Kot posebna skupina naj bode z, y, q,- Preoeta nejo nam še številke 2f 3, 7, S in 9. Tako smo se naučili vseh morsejevih znakov za črke in številke. Vež banje samo naj se vrši čim več na prost em.C-c jence je treba sčasoma navajat: na določeno razdal- jo, Ko so naučijo vso abecedo in številke»moramo za 14 čet i 2 oddajanjema kratkih depeš. Opozarjati jih mo- ramo na dolžino presledkov med posaaesnimi črkami in besedami. če kdo pozah j. kak :*nak, mu ne caes povedati iz koliko p.ik in črt je sestavljen, amp al: mu moraš poka zati kako se daje ta ali oni z:*ak. Inštruktor naj i ma vedno pripravljeno zastavico,da mu v primeru, če kdo pozabi znak hitro pokaže» Za signalizacijo ' je važna hitrost dajanja. Če* gojencu dopovedujemo, da črka sestoj i iz toliko pik in črt, je ta pot % veli- ko daljša,kakor pa če ime gojenec v glavi optično sliko znaka. 31 i.V.a,ki jo je videlo oko,mu ostane 2i va v spominu«, Z vajami pridejo optične slike v kri in meso, tako,da roka avtomatsko daje znake.. iL o se gojenci nauče crk in številk morsejeve a~ beeede,začnemo predajati kratke depeše. Za praktič- ne vaje sestavimo kljač dogovorjenih znakov, ki se cesto uporabljajo v borbi. Ključ je sestavljen iz skupin črk ali številk- Je so številke, j:ih signali- ziramo s semaforskimi številkami.. III. radiotelegrafski tečaj Oficir, šole pri u-1« štabu ÜOV in PO S. so napravili v času od 7,11. do 20, IV, 1944a z__odličnim uspehom: 1 o G-a šp er s i 5 Me to d, de s et ar... Gub c e va brig ad a Kratochwi.ll Kami!. ........ .Glavni štab 3. .iiiavec Franc,star »vodnik...Glavni štab 4. Petelin Alojzij,vodnik.IX.brigada 5. Požar Drago ..............-Kom.mesta Stične 6„ fiob.ie Milan.. — ..........pom.četa Ofc.šole ?, otimec Drago,desetar.....-VIII.brigada 5 i s prav dobrim tispeJbora; 1. Bučar Vinko............X* brigada 2, iixuh ?ranc.............lovi.mosta iletlike -3. xa^ravtc Franc,pol.dol. .Glavni štab 4. Oblak Loj so............Gubčeva bri&c:.da 5- pečolar Urban..........a.,roški odred z_do br im uspehe 1. Jernič Uiko............Glavni štab 2. jiiodved iCarol, iiam. komandir j a, X, brigada 3. Puš Hajko..............X.brigada 4. Šenčur ivlirko...........Glavni štab 5. Škof Vinko............ .XV.brigada 6. Trbanc Jo sip,des etar...X.brigada P0jji<0 ZABAVNI KOTIČEK Naloga^ i z_kr ipt ~_gr a f i j e NGOV OLVS ALOO DNOiC Ki» SB .TAJA Listek z gornjim tajnim besedilom smo dali naše mu kriptografu. On je listek pogledal in rekel:"Kar se mene tiče}že vem,kaj pomenijo te skrivnostne čr- ko r Rad bi,da se tudi drugi nekoliko potrudijo ter uganejo kaj piše na tem listu,posebne pa še naši svezniki." Torej na dulo vsi,ki mislite, da ste sposobni u- ganiti kaj pise a listku. Ni težke, zelo enostavno- je. Nikakih šifer,le črke jasnega besedila so razme tane tako,da ntji vse izgleda nekako nerazumljivega to napravite red in ko ga boste napravili,boste tu- di zvedeli kaj piše. Kadi o telegrafski tečaj Oficirsko sole p: t re buju vodj j delavnice. Imeti mora nekaj praktičnega zna- nja iz radioteünike in delavnižke spretnosti tax ve selje m smisel za poučevanje. Kdor se čuti spe sob- noga za tu mesto,naj se javi uredništvu " Zvo zn i ka", .in naj navede poleg .ubičajnih osebnih podatkov še Čin,kdaj jo stopil v NOV,kateri edinici pripada,kak' frto delo izvršuje v vv> j ski, poklic v civilu, obseg zn:. nja v radiotohniki., šolsko izobrazbo,ter kje in koli ko časa se jo praktično be»v.i 1 z radiotehniko. / •v 17