Poštnina pavšalirana. Izjava slovenskih kulturnih delavcev. SlCVENSkA «Jk /VWTIC/» VSEBINA. 1. Izjava................ 2. Abditus: Ob sestanku konstituante............ 3. Dr. Fr. Veber: Materializem ............... 4. Dr. Alojz Zalokar: Socialna medicina . . . 5. Dr. France Goršič: Izenačevanje zakonov in jugoslovanski pravniki ................... 6. Dr. K. Ozvald: Za vodilo ................... 7. J. S. Machar: Pri Jeruzalemu ...............40 8. Pregled: I. Politika:LukaSve-tec (Dr. L.). Domače razmere (As.) 41 II. Socialna politika: Viničarsko vprašanje (Dr. Iv. Šlibar) 43 III. Gospodarstvo: Brit-ski imperializem in gonilne sile angleške varstvene carine (Klinc Stanisl.) 44 IV. Literatura: Oskar Wilde: „Pravljiceu (Fr. Pogačnik). — Dr. Albin Ogris: Borba za jugoslov. državo (F. E.). — Nove knjige .... V. Revije: Dom in svet (—ec.) ............... VI. Razno: Grajan-dr-žavljan-občan (Dr. Jos. Tominšek) . . Mesečnik za politiko in gospodarstvo, kulturno in socialno življenje. Urejajo: Dr. Dragotin Lončar, Fran Erjavec, Albin Prepeluh. IZ UREDNIŠTVA. Gospode sotrudnike prosimo, da nekoliko potrpijo in nam oprostijo, če ne objavimo vsega takoj. Počasi pride na vrsto vse. Ker se vrinejo vkljub vsej pazljivosti v list pogosto večje napake, prosimo vse gg. pisatelje, da jih izvolijo sami javiti uredništvu, ki jih bo priobčevalo potem redno na ovitku vsake prihodnje številke. Vse gg. sotrudnike najvljudneje prosimo, da nam s prispevki javijo vselej tudi točno svoj naslov, ker bi se uredništvo pogosto rado obrnilo v eni ali drugi stvari pred natisom še nanje. Uredništvo ponovno izjavlja, da nepodpisanih prispevkov ne priobčuje. S polnim imenom morajo biti pa podpisane vse kritike in članki polemične vsebine. Naši Zapiski izhajajo redno vsak mesec in stanejo letno 60 K, polletno 30 K, posamezne številke so pa po 6 K. Naročajo se pri »Slovenski Socialni Matici", Ljubljana, poštni predal 91. Naročnino je pošiljati upravništvu po položnicah, ki bodo po potrebi priložene. Rokopise je pošiljati najkasneje do 1. vsakega meseca na uredništvo „Naših zapiskov", Ljubljana, poštni predal 91; ali pa na naslov: Fran Erjavec, Ljubljana, Večna pot 1. Za uredništvo je odgovoren Fran Erjavec. — Last in založba „Slovenske Socialne Matice" r. z. z o. z. — Tiska tiskarna Pavliček v Kočevju. IZJAVA. Slovenski kulturni delavci so bili od nekdaj glasniki narodnega in državnega edinstva Jugoslovanov. Oni so duševno pripravljali to, kar sta ustvarila v svetovni vojni meč in politika, zato smatrajo Jugoslavijo za utelešenje svojega ideala, ki ga je treba braniti proti zunanjim in notranjim sovražnikom kot najvišjo izmed posvetnih dobrin naroda. Združenje vseh treh plemen v eni državi z eno suvereno oblastjo na zunaj in znotraj smatrajo slovenski kulturni delavci za politično nujnost mednarodne varnosti in s tem narodne svobode. Na drugi strani pa uvidevajo potrebo, da država ne absorbira mehansko vseh individualnosti, ki so doslej vodile posamezne pokrajine in prebivalce. Ne glede na plemensko, versko ali strankarsko pripadnost ne moremo v imenu prirodnega gospodarsko-kulturnega razvoja nasiloma in hipoma pretrgati vse kontinuitete, ako nočemo zadeti države pri korenini. Zakaj država ni po svojem bistvu sama sebi namen, ampak le doslej najvišja oblika družabnega življenja. Narodno in državno edinstvo ne vsebuje nujno mehanske unifikacije, nasprotno razmere v Jugoslaviji zahtevajo organičen razvoj, ki računa z dosedanjo strukturo gospodarskega in kulturnega življenja in na njeni podlagi zida dalje v smeri višje sinteze. V imenu mirnega medsebojnega delovanja in napredovanja, medsebojne bratske edinosti zagovarjajo slovenski kulturni delavci takšno ustavo, ki daje državi potrebno moč na zunaj, a ob enem možnost razvoja imanentnim silam posameznikov in posameznih gospodarsko-kulturnih edinic na znotraj. Glede na vse to se izrekajo podpisani slovenski kulturni delavci za avtonomijo slovenskega, že itak dovolj razkosanega ozemlja in sicer v takem obsegu, ki bi ne slabil moči države, ampak jo krepil, dajajoč razmah individualnim silam edinic. V Ljubljani, meseca svečana 1921. Albrecht Fran, pesnik. Berneker Franc, akad, kipar. Dr. Cankar Izidor, univ. docent. Cerar-Danilo Anton, režiser kr. nar. gledišča. Debeljak Anton, pisatelj. Dr. Detela Franc, pisatelj. Erjavec Fran, publicist. Finžgar Fran Ser., pisatelj. Funtek Anton, pesnik in pisatelj. Gaspari Maksim, akad. slikar. Dr. Glonar Joža, kritik in urednik. Dr. Kidrič Franc, literarni zgodovinar. Dr. Kimovec Franc, skladatelj. Kmetova Marija, pisateljica. Dr. Kos Milko, kustos stud. knjižnice. Dr. Kraigher Alojz, pisatelj. Lajovic Anton, skladatelj. Dr. Lavrenčič Josip, pesnik. Dr. Lončar Dragotin, profesor. Dr. Mantuani Josip, univ. profesor. Dr. Majcen Stanko, pisatelj. Meško Fran Ksaver, pisatelj. Dr. Ozvald Karl, univ. profesor. Dr. Plečnik Ivan, univ. profesor. Podrekar Fran, akad. slikar. Premrl Stanko, skladatelj. Prepeluh Albin, publicist. Dr. Prijatelj Ivan, univ. profesor. Dr. Puntar Josip, profesor. Ravnik Janko, skladatelj. Dr. Regali Josip, pisatelj. Sternen Matija, akad. slikar. Dr. Srebrnič Josip, univ. profesor. Dr. Serko Alfred, univ. profesor. Dr. Stele Franc, urednik, umetnostni zgodovinar. Dr. Šmalc Matej, univ. sekretar. Dr. Ušeničnik Aleš, univ. profesor. Velikonja Narte, pisatelj. Vurnik Ivan, arhitekt, univ. docent. Zajec Ivan, akad. kipar. Zorec . Ivan, pisatelj. Zorman Ivan, založnik. Dr. Žigon August, ravnatelj stud. knjižnice. ABDITUS: OB SESTANKU KONSTITUANTE. Devetnajsto in dvajseto stoletje sta nosilca nacionalnih bojev in osvoboditev. Zdi se, da je nacionalno obdobje s svetovno vojno doseglo vrhunec. Smo na pragu nove dobe. Otvorila jo je ruska revolucija. Njena idejna smer kaže na velike socialne preuredbe in morda tudi na nov organizacijski sistem v državi in družbi. Tudi ta novi razvojni proces utegne biti dolgotrajen, kakor je bila dolgotrajna doba nacionalnih teženj. — S svetovno vojno zaključujoča se doba je pričela prav za prav že v osemnajstem stoletju, z osamosvojitvijo Severne Amerike in s početkom velike francoske revolucije. Nemčija je dovršila svoj nacionalni pokret zelo kasno, še le po svojih velikih zmagah v 1. 1870/71. Zmaga pri Sedanu pa je omogočila tudi Italiji, da je kronala svoje nacionalno ujedinjenje s tem, da je vdrla skozi Porta Pia v večno mesto — v Rim! Napol fevdalno vladana srednja Evropa se je nacionalno prerodila po svetovni vojni. Na razvalinah starih cesarstev so nastale nove nacionalne državne stavbe: Češkoslovaška, Poljska, Jugoslavija. Nekatere druge nacionalne države, na primer Romunija in Grška, so nezmerno povečale svoj teritorij. Že v sedemnajstem stoletju započeti evropski državni sistem se je preživel razsul. Na njegovo mesto stopa sedaj nov; kakšen bo, tega ne ve danes še nihče! Jugoslavija se ustanovlja že v novem obdobju. Nas je nacionalna osvoboditev dohitela v zadnjih trenotkih odmirajoče nacionalistične dobe. Še le 28. novembra 1920 je bila izvoljena prva jugoslovanska konstituanta. Njena naloga bi bila, da ustvari državi potrebne nove uredbe, da ji odkaže gospodarsko in etično smer. To delo ni lahko. Nacionalistična doba nam je še preblizu, da bi jo mogli nepristransko oceniti. Daljšo bodočnost in njene raznolike potrebe pa morejo predvideti le prvovrstne glave. Ali bodo nove državne uredbe, ki jih morda ustvari konstituanta, takšne, da se ne zrušijo že v bližnji bodočnosti pod pezo vsakdanjega življenja? Postaviti se na čelo nove države in ji dati nove uredbe — to je težko in nevarno zapo-četje. To resnico je spoznal že stari prebrisanec Machiavelli. Veliko narodov je hodilo pred nami za istim ciljem. Različna pa so bila pota, ki so vedla do njega. Toda le malo je bilo narodov, ki jih je ta naloga doletela na mejniku dveh različnih obdobij. V nekakšno podobnem položaju kakor mi, so bili 1. 1776. Amerikanci, ko so na kongresu izrekli svojo državno neodvisnost. Samo znamenitosti in duhu mož tistega kongresa gre hvala, da je bistvo njihovega tedanjega dela še danes v moči in veljavi. Velike konstituante so bile vedno plod novih dob in posameznih velikih duhov, kateri so znali doumeti nujnost razvoja in njegovo smer v bodočih dneh. To potrduje ameriška narodna konvencija izza 1. 1787., francoska konsti-tuanta izza 1. 1789., frankfurtski parlament — itd. Povsod naletimo na velmože, zlasti v ameriškem narodnem zboru. Virginija je poslala v Filadelfijo svojega prvega moža, Jurija Washingtona, Pensilvanija starčka Benjamina Franklina, Nevjork Aleksandra Hamiltona ... Boj med strankami je bil srdit. Male državice so se krepko branile nadvlade velikih, demokrati so se upirali navideznemu monarhizmu, pozneje je izbruhnil še veliki prepir med jugom in severom glede sužnjev. Idejna nasprotstva so štiri mesece z vso silo butala drug ob drugega. Celo stari Franklin je obupaval, da pride do sporazuma in ustave. Nad predsedniškim stolom je bilo naslikano solnce; stari Franklin je baje večkrat premišljal, ali tisto solnce vzhaja ali zahaja. Še le po končanem delu je spoznal, da je to vzhajajoče solnce . . . Spomnimo se na srdite ustavne boje male Švice od 1. 1830—1848! Njena ustava izza 1. 1848. se je še le 1. 1874. nekoliko modificirala, sicer pa je ostala v veljavi do danes. Takšne ustave so predvsem plod duševnega življenja v ustvarjajočih dneh in nosijo njegove odtiske. Velike bojne ideje dobe oblikujejo principe, ki se izražajo v določbah temeljne državne uredbe. Prav zato takšnega dela nikoli ne morejo izvršiti enostranski dok-trinarji, temveč predvsem ljudje, ki so si nabrali izkušenj v praktičnem političnem delu, ako se s pošteno mislijo oprimejo svojega notranjega spoznanja. Če izvrše svoje delo, jih domovina vedno časti, zakaj pokazali so, da so njo bolj ljubili ko sebe in svoje prijatelje . . . Ali imamo v jugoslovanski konstituanti dovolj takšnih ljudi? Ali bo jugoslovanska konstituanta hodila po velikih idejnih potih, recimo Amerike ali Francije, ali pa pojde po potih, ki jih je hodila na primer Italija? Leta 1870. nacionalno dovršena, je zedinjena Italija enostavno uveljavila staro sardinsko ustavo iz leta 1848. za vso kraljevino. Ta ustava je bila slaba, ker ni spoštovala ljudstva.1 Radi te državne uredbe se staro nasprotstvo med severnim in južnim delom države ni zmanjšalo; postalo je celo izrazitejše. Zato nacionalno ujedinjenje tedaj ni prineslo italijanskemu ljudstvu niti gmotnih niti duševnih dobrin. Nova država je v prvi vrsti potrebovala enotne uprave in nujno je bilo, da se iz njenega teritorija ustvari tudi enoten gospodarski imperij. Stare carinske meje so padle. Železniško omrežje je bilo v oblasti zasebnikov; bilo je potrebno ga razširiti zlasti na južne, gospodarsko in civilizačno zanemarjene dežele. Država je ječala pod silnim bremenom dolgov, ki so se deloma podedovali po starih oblastnikih v deželi, deloma so nastali radi osvobodilnih bojev, deloma pa se napravili pozneje za potrebe nove armade in mornarice. Industrija, ki naj bi bila vir novih dohodkov in blagostanja, se dolgo ni mogla razviti radi pomanjkanja surovin, zlasti premoga in raznih rudnin v domači deželi. Velikanska večina ljudi ni imela nobenega vpliva na vodstvo 1 Sedanji vladni ustavni načrt za Jugoslavijo se ozko naslanja na sedanjo italijansko ustavo. države in na njeno upravo. Vso oblast je imel parlament; kralj, brezmočen in brezugleden, je bil molčeča figura v rokah vodilnih političnih glav. 2% od vsega prebivalstva se je smelo udeleževati političnega življenja. 98 %> prebivalstva ni imelo nikakšnih političnih pravic, torej tudi volilne pravice ne. Še le 1. 1882. je prodrla nekakšna „volilna reforma"; število volilcev se je zvišalo od 600.000 na 2,500.000. V državi je prevladoval vpliv zaostalih južnih pokrajin. Državna uprava je bila slaba, koruptna in je silno trpela radi osebnih nasprotstev med njenimi prvimi predstavitelji. Materialno in duševno bogatejše severne pokrajine države so bile potisnjene ob stran ter se niso mogle zadostno uveljaviti. Ali ni ta novejša italijanska zgodovina nekako podobna naši sedanji domači pesmi? Kako je sedaj z nami? V kulturnem pogledu si srdito nasprotujeta zapad in vzhod. V gospodarskem pogledu novi državni teritorij še dolgo ne bo zaokrožena enota. Treba ga bo še le ustvariti z dolgotrajnim in sistematičnim gospodarskim in kulturnim delom. Zakonodaja seveda tudi ni enotna in se ne more zenačiti preko noči; postave namreč ne morejo biti ničesar drugega kot zgolj besedniki in uravnovalci živih gospodarskih zakonov. Skromno je še tudi železniško omrežje, zlasti v južnih pokrajinah. Finančno ječi država pod pezo dolgov dolgotrajnih vojn od leta 1912. dalje. Davčna zmožnost prebivalstva je radi padca produkcije, zgolj prigodnih trgovskih odnošajev z inozemstvom in neurejene uprave nezadostna v primeru z naraščajočimi državnimi izdatki, zlasti onih za armado in za potrebne obnovitvene investicije. Industrija, ki naj bi bila vir blagostanja, zlasti v pasivnih severnih pokrajinah države, propada; med delovnim ljudstvom se širi brezposelnost v večji progresivnosti kot tuberkuloza — ena od najstrašnejših prikazni sedanjega povojnega časa. Veliki podzemski zakladi dragocene rude ostajajo nedotaknjeni in le gozdovi se divje in nesistematično uničujejo — samo, ker je popirnata valuta inozemskih kupcev visoka . . . To so strahovi jugoslovanske kostituante. Vedno novi gospodarski in socialni problemi ji rastejo iz tal. Je li so v tej konstituanti duhovi, ki jih pojmujejo in znajo na nje odgovoriti? Pozitivno, ne zgolj negativnoI Predvsem je eno gotovo: Da se mora pri ureditvi nove države uveljaviti novim gospodarskim in kulturnim prilikam prilagodeni sistem socialne politike v vseh velikih državnih in javno-pravnih vprašanjih. Samo v tem primeru morda smemo upati na trajnost bodočega ustavnega dela. Bivši avstro-ogrski zunanji minister grof Ottokar Czernin je to spoznal že med vojno. Poudarjal je to v svojem pismu, ki ga je v poletju 1. 1917. pisal grofu Tiszi: »Ljubi prijatelj, Ti delaš dvojno napako. Prvič se bomo morali po vojni vreči na socialno politiko, če bo to komu vseč ali ne . . . Socialna politika je ventil, ki ga moramo odpreti, da odvečna para izhlapi — sicer se kotel razleti . . .“ Vemo, da Czernin ni ljubil niti demokracije niti novodobnega socialnega gibanja, ker je bil s Tiszo vred prvovrsten fevdalec in prepričan o potrebi uboštva med ljudmi. Ali je toliko razuma in spoznanja o potrebah nove dobe pri naših vodilnih državnih krmarjih in politikih? Če ga ni, se ne ognemo pečinam, ki groze s polomom; če pa je, bo še to veliko premalo. Širokih razgledov v bodočnosti smo hudo potrebni in takšnega usmerjenega dela, ki črpa iz resničnega življenja v korist vsega naroda — ne glede „če bo to komu všeč ali ne“. Zakaj v naših dneh politika ne bi smela biti ničesar drugega kot praktično delo v korist ljudstva. Nova doba trka tudi na naša vrata. Ali ji bomo odprli duri in se ž njo sporazumeli? Ali pa jo bomo poskušali odgnati? Zaman seveda! UNIV. DOC. DR. FRANCE VEBER: MATERIALIZEM. i. BISTVO MATERIALIZMA, a) Splošen obris materializma. Znano je, da je človek le na najnižji kulturni stopnji polnil in še polni zunanji svet z bogovi, duhovi in vilami v to svrho, da si' razlaga razne pojave tega sveta kakor grom in blisk, točo, potres i. t. d. Naivnost in ne-znanstvenost takega mišljenja je pa že davno dokazalo naravoslovje, čigar največji in najlepši uspehi trajajo ravno od onega časa naprej, ko je začelo iskati vzrokov in učinkov pojavom zunanjega sveta zopet v pojavih le tega sveta, sploh ko je ta veda začela prirejati fizikalno-materialne procese sicer Literatura k splošnemu obrisu materializma, ki stoji sama večali manj na stališču materializma: T. Lucretius Caro (f 55. pr. Kr.): De rerum natura. Arnobius: Adversus gentes, izšlo prvič 1543 (srednjeveški predhodnik La Mettrieja in Condillaca). Renč Descartes: Principia philosophiae, prvič 1644 (materialistično v prvi vrsti le radi mehaničnega pojmovanja živalskih organizmov). Pierre Gassendi: Exercitationes paradoxicae adversus Aristoteleos I. 1624, II. 1659. — De vita, moribus et doctrina Epicuri 1647; Syntagma philosophiae Epicuri 1649. — Opera omnia (z lastnim Syntagma philosophicum) 1658. Th. Hobbes: Leviathan 1651. — De corpore 1655. — De homine 1658. R. Boyle: De ipsa natura 168'