UREDNIŠTVO IN UPRAVA: Letna naročnina, Italija . . Lir 8.000 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83-177 Letna inozemstvo . . . . » 13.000 PODUREDNIŠTVO: Letna inozemstvo, USA dol. 15 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7 - Tel. 414646 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 Mk Leto XXX. - Štev. 44 (1527) Gorica - četrtek, 9. novembra 1978 - Trst Posamezna številka Lir 200 Cerke« brez dogem m brez vodstva? HSter fOflaii 0 SlOVEIISki IMI« Tako bi lahko naslovili govor, ki ga je pok. papež Pavel VI. imel leta 1972. Zadnji koncil, pravi Pavel VI., je sprejel dve odlični pravili in sicer naj se Cerkev obnavlja s časom in naj se vključi v dogajanje sedanjega sveta. Toda ti dve pravili se velikokrat napačno tolmačita. ČLOVEŠKE ŽELJE Nekateri hočejo, naj bi se Cerkev odrekla težko umljivim resnicam in ostala pri tistih, ki odgovarjajo ljudskemu umevanju. Cerkev naj bi se odrekla od Boga razodetim resnicam in ohranila le dosežke človeškega umovanja. Na žalost se to tu in tam dogaja in se tako katoliški nauk prazni svoje nadnaravne vsebine in trdnosti. Poleg te težnje, naj bi bila Cerkev brez dogem, se pojavlja druga in sicer naj bi Cerkev bila brez vodstva, brez avtoritete bodisi na ravni učenja kakor na ravni vladanja: osvobojena in pristopna vsem, ki želijo, naj bo zgolj duhovna, brez moralnih in družbenih vezi. Cerkev brez hierarhije, brez cerkvenih zapovedi, brez pokorščine, brez liturgičnih predpisov, brez žrtev. Toda kaj je Cerkev brez Križa? Potem so nekateri, ki priznavajo Kristusa, toda brez njegovega križa in brez vstajenja. Ta ogromna praznina, ki tako nastane, naj bi bila še brez nečesa drugega: brez razločka med Cerkvijo in svetom, brez vere, upanja, ljubezni in moralnih zapovedi. Pri tem se sklicujejo na človeške filozofije, ki vidijo v človeku in v človeški dražbi ideal oziroma malika, ki naj usmerja življenje. Toda brez Boga, kakšno življenje more obstati? BREZ BOŽJE OBLEKE Ob teh grenkih ugotovitvah Pavla VI. razmišlja p. VVerenfried van Straaten takole: Pravljica pripoveduje, da je živel neki premeten človek, ki se je izdajal za izvrstnega krojača. Pa je prišel h kralju in mu ponudil obleko, kot je ni imel še nihče, takšno, da so jo lahko videli samo pametni ljudje. Ker kralj ni hotel biti v vrsti nespametnih, je zatrdil, da je obleka res imenitna. Tudi kraljica ni hotela biti med nespametnimi in je pohvalila obleko svojega moža. Isto so storili dvorjani. Toda kralj je le čutil, da je nag. Kljub temu je sklenil, da bo z novo obleko šel na bližnjo parado. Ljudje so bili opozorjeni, da bodo novo kraljevo uniformo videli samo pametni in modri državljani. Ker tudi med državljani nihče ni hotel veljati za nespametnega, je vse ljudstvo pozdravilo kralja z mogočnim ploskanjem. Toda neki deček, ki ni nič slišal o novi kraljevi uniformi, je zaklical: »Glej, glej, kralj hodi v spodnjih hlačah!« Ta pravljica lepo pojasnjuje želje tistih, ki trdijo, da Cerkev mora biti gola, to je brez božje obleke, češ da je takšno hotel imeti Kristus svojo nevesto, brez dogem, brez avtoritete, brez zapovedi. A takšna Cerkev je le njihova iluzija. Pavel VI. je pogosto opozarjal na napačne razlage koncilskih dekretov in na skrivljene novotarije, ki so jih na mnogih krajih vpeljali v imenu koncila. Gre za anarhijo, pred katero ne smemo molčati. Gola Cerkev, brez verskih resnic, brez hierarhičnega vodstva, brez pokorščine in 11-lurgičnih predpisov, brez žrtev in križa, brez vere, upanja, ljubezni, brez morale ni Kristusova Cerkev. OD KRISTUSA IZROČENA OBLEKA Vendar ni dovolj, da take pojave v Cerkvi obsojamo, potrebno je, da se sami prenovimo. Ce mi kaka novost v liturgiji ni všeč, ne bom zaradi tega zavrgel maše, zakramentov, molitve. To bi bilo isto, kot bi Cerkev hotel sleči njenih božjih prvin. Ce mi kaka določba koncila ni pogodu, ne bom zavrgel koncila v celoti, ker bi to pomenilo, da zametujem avtoriteto Cerkve, da sem torej s tistimi, ki hočejo Cerkev »brez«. Med takimi je napr. nadškof Lefebvre. Nevesta Kristusova mora imeti tisto ob- leko, s katero jo je odel njen ženin Kristus. Ta obleka so razodete verske resnice, tudi resnica o poslednji sodbi in večnem pogubljenju. Potem so nove evangeljske zapovedi, zlasti zapoved ljubezni do bližnjega, to se pravi tudi do takih, ki drugače mislijo kot mi. So zakramenti kot sredstva milosti in našega posvečenja, ki jih zato ne smemo prezirati, tudi spovedi ne. Končno je tu še cerkvena hierarhija, so papež in škofje, je vesoljni cerkveni zbor. O njih je rekel Kristus: »Kdor vas posluša, mene posluša.« Zato kristjani ne smemo in ne moremo oblačiti ali slačiti Cerkev po svojem okusu in modi. Tudi sam papež tega ne sme. Ostati mora takšna, kot jo je Kristus hotel imeti. Na nas je, da jo takšno sprejmemo in ji ostanemo zvesti. Sv. Pavel bi rekel: »če pa kdo oznanja drugačno Cerkev, naj bo preklet.« • Igor Šafarjevič, 55-letni profesor matematike v Moskvi je v pogovoru s časnikarjem iz zahodnega sveta izjavil, da Rusija potrebuje povratka k Bogu. Pariška univerza ga je povabila, da pride v Pariz na podelitev častnega doktorata, pa je povabilo odklonil iz bojazni, da bi mu bil onemogočen povratek v SZ. V jubilejni številki »Našega tednika« je tajnik NSKS odgovoril tudi na nekaj vprašanj v zvezi s samostojnim nastopanjem koroških rojakov, posebno še v okviru Koroške enotne liste (KEL) na deželnih volitvah 1975 in povedal med drugim: »Če hočemo obdržati svojo identiteto, moramo ostati samostojni!« Že leta 1973 so slovenski Korošci nastopili samostojno na občinskih volitvah, poželi razmeroma dober uspeh in ustanovili Klub občinskih odbornikov, ki vskla-juje enotno nastopanje na občinski ravni. Ta klub je v povezavi z NSKS organiziral samostojen nastop tudi leta 1975 na deželnih volitvah. Slovenska lista KEL tedaj ni dosegla sicer izvolitve lastnega zastopnika v koroški deželni zbor, toda med vsemi listami koroških Slovencev je po zadnji vojni odnesla največje število glasov. To je bilo znamenje, da se koroškoslovenski človek rešuje malodušja do lastne narodnosti in da je treba po tej poti nadaljevati. Poleg .tega je ta lista zbližala medsebojno slovensike ljudi na Koroškem in pokazala, da je v njih še zdravo narodno jedro. Po tem enotnem nastopu so koroški Slovenci prvič enotno pripravili bojkot zloglasnega ugotavljanja manjšine leta 1976. Damoklejev meč, ki je dolga leta visel nad njihovimi glavami, češ, če boste preveč glasni, vas bomo pa prešiteli in se bo ugo- Pred kratkim je italijanski zunanji minister Forlani dal za ljubljanski dnevnik »Delo« intervju, v katerem odgovarja na razna vprašanja v zvezi z odnosi med Italijo in Jugoslavijo, zlasti z izvajanjem Osimskih sporazumov. Minister Forlani je tako odgovarjal posebej na vprašanja o ekonomskem delu sporazumov z načrtovanjem industrijske cone na Krasu (kjer je podčrtal tudi vlogo mešanih komisij, skrb za ekološko ohranitev ter delo, ki ga je opravila posebna medparlamentarna komisija, ki je bila na obisku v naši deželi) ter v širšem smislu z odnosom Jugoslavije do Skupnega evropskega trga. Nas pa tu posebej zanima tisti del intervjuja, ki neposredno govori o slovenski manjšini in njeni zaščiti. Dopisnik ljubljanskega dnevnika je ministra vprašal, če namerava italijanska vlada predložiti globalni zakon o zaščiti celotne slovenske narodne skupnosti v Italiji v duhu Osimskega sporazuma. Zunanji minister je tu najprej poudaril, da velja 8. člen izključno za pripadnike obeh manjšin tovilo da vas niti ni — ter tako hromil vsako večjo pobudo za dosego najnujnejših pravic te skupnosti, se je z bojkotom razblinil v nič. Slovenski Korošci so se rešili dolgoletne more in prvič po dolgem času spet začeli načrtovati tudi svoj socialni in kulturni razvoj v prihodnosti, medtem ko so se doslej bojevali samo za golo narodnostno .preživetje. Vidimo torej, kako silnega pomena je samostojno nastopanje, četudi se na prvi pogled zdi, da ne prinaša zadovoljivih uspehov in da bi moralo vse priti in se reševati hitreje. Položaj na zamejskem Primorskem je v primeri s Koroško samo navidezno nekoliko boljši. Tudi tu nas politične in gospodarske sile večinskega naroda spodrivajo, le da nekoliko bolj zakrinkano. Ker v goriškem pokrajinskem svetu npr. več kot dve leti ni bilo zastopnika samostojne slavonske liste, se iv njem kljub nekaterim slovenskim predstavnikom na listah tujih strank o Slovencih sploh ni govorilo. Če ne bi bilo samostojne slovenske liste, potem tudi druge stranke, predvsem komunistična in socialistična, iki vključujejo slovenske glasove, ne bi imele niti za potrebno, da imajo na svojih listah kakega slovenskega predstavnika, saj ne bi bilo več možnosti, da bi se napredni slovenski glasovi utegnili pridružiti samostojni slovenski listi. v bivših conah A in B, ki sta bili prej zaščiteni po londonskem Memorandumu oz. iz njega izhajajočem posebnem statutu. Dodal je, da isti člen tudi določa, da obe strani obdržita že obstoječe notranje zakonske norme v zadevi in da bosta poskrbeli v spoštovanju notranjega prava za ohranitev zaščitne ravni pripadnikov obeh etničnih skupin, kot izhaja iz sedaj zapadlega posebnega statuta. Forlani je pri tem pripomnil, da je pa Italija v okviru suverenosti italijanske države ustanovila posebno komisijo za preučitev problemov celotne slovenske manjšine in da bo ta potem predložila svoje zaključke. Dodal je, da v tej komisiji sodelujejo tudi slovenski politični in kulturni predstavniki. S posebnimi ukrepi — je dodal zunanji minister — so bile tako že ustanovljene slovenske šole v goriški pokrajini, preko dežele Furlanije-Julijske Benečije in čl. 3 njenega statuta pa je bila izdana že vrsta ukrepov v korist slovenske narodne skupnosti. Ob koncu je Forlani izrazil željo, da bi tudi Jugoslavija v podobnem duhu zaščitila italijansko narodno skupnost v svojih mejah. Ob Forlanijevih izjavah bi se dalo marsikaj zapisati. Predvsem to, da ni dal nikake nove razjasnitve v zvezi z roki, ki naj bi privedli do dokončne zaščite naše narodne skupnosti v celoti. Kot vemo, je rimska komisija že dolgo v nekakem mrtvilu, saj se njeno delo odvija odločno prepočasi. V resnici ni prave politične volje od strani rimske vlade za rešitev problema. To dokazuje že sama predložitev pred kratkim objavljenega zakonskega dekreta o Slovencih na Tržaškem, ki ga je vsa slovenska javnost (in tudi sama deželna uprava) odločno odklonila. Do kdaj še bo treba čakati? Kar pa zadeva ministrove izjave o zaželeni zaščiti italijanske manjšine v Jugoslaviji lahko rečemo samo to, da imajo istrski Italijani v jezikovnem oziru veliko več kot Slovenci v Italiji. Seveda v splošnem političnem smislu pač ne morejo uživati večjih svoboščin od svojih slovenskih oz. hrvaških sodržavljanov, toda politični sistem je pač takšen kot je. Upamo le, da bo res prišlo do premaknitve z mrtve točke. V tem smislu se že gibljejo predstavniki Slovencev v Italiji in skušajo z novimi akcijami predstaviti pristojnim forumom potrebo po takojšnji rešitvi perečih vprašanj. Gradnja cerkue u Novi Gorici V zadnji škofijski okrožnici se je koprski škoi dr. Janez Jenko obrnil na svoje vernike s prošnjo, naj bi prispevali za gradnjo cerkve v Novi Gorici. Med drugim pravi: V katoliški Cerkvi je bil čut za medsebojno pomoč vedno živ. Danes se po svetu nabere precej pomoči z a misijonske dežele. V Italiji posebej nabirajo za Katoliško univerzo v Milanu, v Nemčiji sta znani zlasti dve akciji za pomoč deželam Tretjega sveta, postna nabirka Misereor in Ad-veniat v adventu za Latinsko Ameriko. V Avstriji veliko naberejo otroci okoli Svetih treh kraljev za afriške misijone. Koroški Slovenci že vrsto let vzdržujejo študij mnogih bogoslovcev v misijonskih deželah. Tudi pri nas na Primorskem se je po drugi svetovni vojni, zlasti pa po potresu 1976 marsikaj naredilo z združenimi močmi, s požrtvovalnostjo naših vernikov. Sedaj stojimo pred najbolj zahtevnim povojnim delom — gradnjo nove župnijske cerkve in župnišča v Novi Gorici. Vam vsem je znano, da se je ta gradnja dolgo načrtovala. Zdaj bo gradnja končno stekla. Uspeh je seveda odvisen od božjega blagoslova in od vaše velikodušnosti. Nova župnija božjega Odrešenika šteje okoli 7.000 ljudi. Vendar so skoraj vsi priseljenci, ki se še niso povsem ukoreninili. S svojimi močmi nikakor ne bodo mogli postaviti kraju in potrebam primerne cerkve in župnijskega doma. Nujno je potrebna pomoč vse škofijske skupnosti. Nekaj smo že zbrali prejšnje leto. Nekatera pripravljalna dela so že v teku, tako raziskovanje tal gradbišča, razpis natečaja za idejni načrt nove stavbe. Z zemeljskimi deli naj bi začeli prihodnjo jesen, do tega časa bi pa bilo potrebno plačati gradbišče ter komunalne prispevke. Skupni stroški bodo predvidoma znašali okoli 4 milijarde starih dinarjev, kar je izredno visoka številka. Če računamo, da imamo v koprski škofiji približno 40.000 nedeljnikov, bi moral vsak nedeljnik, naj bo otrok ali star, premožen ali reven prispevati 100.000 starih dinarjev, do zberemo potrebno vsoto. Če bi razdelili to vsoto na tri leta, bi bilo treba vsako leto dati več kot 30.000 starih dinarjev. Gotovo otroci, ki sestavljajo najmanj tretjino nedeljnikov, ne morejo od svojega nič dati, ker še ničesar ne zaslužijo. Njihov prispevek bi prišel dejansko od njihovih staršev. Obrnili smo se že in se bomo še za pomoč od drugih, vendar bomo vsekakor morali glavni delež prispevati sami. Ne smemo dopustiti, da bi zaradi pomanjkanja denarja Nova Goricaa ostala brez nove, za verski razvoj tako potrebne cerkve. K letošnjemu velikodušnemu daru naj nas spodbuja beseda apostola Pavla: »Kdor obilno seje, ba tudi obilno žel« (2 Kor 9, 6). Bog se v velikodušnosti ne da prekositi. Milost Gospoda Jezusa z vami! * * * Sedaj je Nova Gorica cerkveno razdeljena na dve župniji, ena ima svoj sedež na Kapeli in jo vodijo frančiškani, druga pri cerkvi sv. Trojice na kronberškem pokopališču; župnišče je v neki hiši sredi Nove Gorice, kjer stanuje sedanji župnik Rudolf Gašper in kjer imajo začasno tudi sv. mašo v garaži. Župniku Gašperju pomaga še kaplan. Nova cerkev naj bi bila dostojna zgradba, ki 'bi delala čast temu naj mlajšemu slovenskemu mestu ob državni meji. Zato so predvideni stroški tako visoki. Po škofovi volji je bila oznanjena za novo cerkev po vseh cerkvah koprske škofije nabirka. Ponekod je bila izvršena preteklo nedeljo 5. novembra, drugod pa bo prihodnjo nedeljo 12. novembra, ki je Martinova nedelja. ■ V Sieni sta se sestala italijanski predsednik vlade Andreotti in zahodnonemški kancler Schmidt. Pogovarjala sta se o novem evropskem denarnem sistemu, ki naj bi stopil