193ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) Danijela Tr{kan Obvezna pedago{ka praksa za {tudente 4. letnika zgodovine pedago{ke smeri (Prispevek k visoko{olski didaktiki) Uvod Od {tudijskega leta 1999/2000 do {tudijskega leta 2001/02 je na oddelku za zgodovino potekala prostovoljna enotedenska pedago{ka praksa v osnovnih ali srednjih {olah za {tuden- te 4. letnika pedago{ke smeri zgodovine. Odgovori na anketni vpra{alnik, ki so ga izpol- njevali {tudentje in u~itelji – mentorji, so pokazali, da mora biti pedago{ka praksa obvezna za vse {tudente in da mora biti organizirana tako, da se upo{tevajo tudi individualni interesi in potrebe {tudentov ter u~iteljev, saj je pedago{ka praksa izredno koristna tako za {tudente kot za u~itelje.1 Zato je bila v {tudijskem letu 2002/03 uvedena obvezna dvotedenska pedago{ka praksa kot sestavni del prenovljenega {tudijskega programa za predmet Didaktika zgodovine na oddelku za zgodovino na Filozofski fakulteti.2 Glavni namen pedago{ke prakse je, da se {tudentje pripravijo na za~etno samostojno opravljanje u~iteljskega poklica. Pedago{ka praksa traja dva tedna oz. vsaj osem delovnih dni in omogo~a posameznemu {tudentu(tki) hospiti- ranje izku{enega u~itelja v osnovni ali srednji {oli, izvajanje nastopov, seznanjanje z u~nim na~rtom in u~ili za zgodovino, u~enje uporabe u~nih pripomo~kov, seznanjanje s pedago{ko dokumentacijo (zlasti {olsko redovalnico in dnevnikom) ter udele‘bo pri dodatnih dejavno- stih (npr. kro‘kih, sestankih, ekskurzijah ipd.) itd. V prispevku je predstavljen potek izvedbe dvotedenske obvezne pedago{ke prakse in tudi rezultati anket za {tudente in u~itelje mentorje, ki so sodelovali pri pedago{ki praksi v letih 2003 in 2004. Priprava na pedago{ko prakso Pedago{ka praksa je sestavni del prakti~nih vaj pri didaktiki zgodovine in se najpogosteje izvaja v poletnem semestru 4. letnika. [tudentje morajo izbrati ~as opravljanja tako, da ne ovirajo delo pri drugih predmetih. Zato morajo ‘e na za~etku {tudijskega leta na~rtovati vse obveznosti, ki jih bodo imeli v poletnem semestru in ta na~rt zabele‘iti tudi v osebni mapi. [tudentje so seznanjeni s pedago{ko prakso v uvodnem predavanju. Informacije o pedago{ki praksi so objavljene v {tudijskem programu za vsako {tudijsko leto posebej, 1 Tr{kan, D. (2001). Prostovoljna tedenska pedago{ka praksa {tudentov zgodovine. V: Visoko{olski pouk – malo druga~e. Ljubljana: Center za pedago{ko izobra‘evanje Filozofske fakultete, str. 77–81. 2 Tr{kan, D. (2002). [tudijski program didaktike zgodovine 2002/03. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2003). [tudijski program didaktike zgodovine 2003/04. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2004). [tudijski program didaktike zgodovine 2004/05. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. 194 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) posebne informacije z minimalnimi obveznostmi pa so objavljene tudi v publikaciji Dnevnik pedago{ke prakse.3 [tudentje prejmejo obrazec za pedago{ki dnevnik tudi v elektronski obliki. [tudentje, ki si sami izberejo osnovno ali srednjo {olo, morajo vodstvu {ole predlo‘iti uvodno pismo, ravno tako pa tudi u~itelju – mentorju. U~itelj – mentor prejme tudi informa- tivni priro~nik, ki vsebuje navodila za pedago{ko prakso in tudi seznanja u~itelje z didakti~no- metodi~nimi novostmi pri pouku zgodovine.4 [tudentje, ki ne morejo pridobiti {ol za opravljanje pedago{ke prakse v svojem kraju, pa lahko opravljajo v ljubljanskih osnovnih ali srednjih {olah, ki jih izbere visoko{olska u~iteljica. Opravljanje pedago{ke prakse V ~asu pedago{ke prakse morajo {tudentje opraviti vsaj {est hospitacij oz. spremljati potek pouka pri u~itelju (vsaj tri razli~ne u~ne vsebine), opraviti vsaj osem samostojnih na- stopov, od katerih pa morajo biti vsebinsko razli~ni vsaj {tirje nastopi. V primeru ponovitve u~ne vsebine, morajo {tudentje spremeniti u~ne oblike in metode dela. [tudentje morajo biti na {oli prisotni vsaj {est dodatnih ur (npr. pri kro‘ku, dodatnemu pouku, kraj{i ekskurziji, sestanku, konferenci, konzultaciji z u~iteljem ipd. oz. vsaj dve razli~ni dejavnosti). Dodatne dejavnosti s {tevilom ur {tudentje predstavijo tudi v dnevniku. ^e {tudentje izberejo obe stopnji, potem morajo opraviti najmanj enotedensko pedago{ko prakso v osnovni {oli in enotedensko pedago{ko prakso v srednji {oli. V tem primeru se minimalne obveznosti razpolovijo. V skladu z individualnimi potrebami in interesi pa lahko {tudentje pove~ajo {tevilo ho- spitacij ali nastopov v dogovoru z u~iteljem – mentorjem. U~itelj in {tudent(tka) na~rtujeta urnik hospitacij in nastopov za dva tedna. V prvem tednu je ve~ hospitacij kot nastopov. Urnik hospitacij in nastopov je pripravljen vsaj en teden pred za~etkom pedago{ke prakse. Dvotedenska praksa je strnjena, v primeru, ~e to ni mogo~e, pa morajo {tudentje ~imprej opraviti vse obveznosti. Vloga u~iteljev – mentorjev je zahtevna in tudi odgovorna naloga. U~itelji – mentorji dajejo vzor za pou~evanje, organiziranje in vodenje pouka, omogo~ajo spoznavanje nalog in odgovornosti u~iteljev, sodelujejo s {tudenti, jim dajejo prilo‘nosti za samostojno pou~evanje, sporo~ajo povratne informacije in spodbujajo refleksijo. Glavne naloge u~iteljev – mentorjev v ~asu pedago{ke prakse so izvedba vsaj {estih vzor- nih nastopov za {tudenta(tko); pomo~ in svetovanje pri osmih samostojnih nastopih {tudenta(tke); vklju~evanje {tudenta(tke) pri dodatnih dejavnostih na {oli, npr. pri kro‘ku, dodatnemu pouku, kraj{i ekskurziji, sestanku, konferenci, konzultaciji z u~iteljem ipd; izpol- nitev anketnega vpra{alnika, ki je v pedago{kem dnevniku {tudenta(tke) in izpolnitev ocenjeval- nega obrazca v pedago{kem dnevniku. Dodatne obveznosti u~itelja pa so lahko {e seznanitev {tudenta(tke) z u~nim na~rtom in u~ili za zgodovino; pomo~ {tudentu(tki) pri uporabi u~nih pripomo~kov (npr. grafoskop, diaprojektor, video ipd.); seznanitev {tudenta(tke) s pedago{ko dokumentacijo (dnevnik, re- dovalnica, letni delovni na~rt po razredih ...); seznanitev {tudenta(tke) s {olo in organizacijo pouka; izvedba ve~ vzornih nastopov za {tudenta(tko); pomo~ pri dodatnih samostojnih na- stopih {tudenta(tke) itd. 3 Tr{kan, D. (2004). Dnevnik pedago{ke prakse. Priro~nik za {tudente zgodovine pedago{ke smeri. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. 4 Tr{kan, D. (2003). Priro~nik za u~itelje zgodovine. Pedago{ka praksa {tudentov 4. letnika pedago{ke smeri zgodovine. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. 195ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) U~itelji – mentorji pa lahko v dogovoru s {olo in {tudenti dodajo tudi druge dejavnosti, ki pomagajo k pedago{ki usposobljenosti {tudentov – bodo~ih u~iteljev zgodovine v osnovnih in srednjih {olah. V ~asu pedago{ke prakse si lahko {tudentje izposodijo u~ila na oddelku oz. didakti~nem kabinetu. U~itelji in {tudentje lahko komunicirajo z visoko{olsko u~iteljico na ve~ na~inov: po telefonu, po elektronski po{ti, pisno ali ustno na govorilnih urah. V ~asu pedago{ke prakse se priporo~a tudi branje didakti~ne literature, ki jo {tudentje lahko dobijo v razli~nih knji‘nicah. Dnevnik pedago{ke prakse Seveda pa zahteva pedago{ka praksa tudi pisanje dnevnika, ki ga morajo {tudentje natan~no izpolniti. Opravljena pedago{ka praksa in izpolnjeni dnevnik sta sestavni del {tudijskih obvez- nosti, ocena mentorja pa tudi prispeva h kon~ni oceni dnevnika pedago{ke prakse. Pedago{ki dnevnik vsebuje naslednje rubrike, ki jih izpolnijo {tudentje: 1. MOJA PRI^AKOVANJA. 2. URNIK. 3. PREDSTAVITEV [OLE. 4. ZAPISNIKI DELA PO DNEVIH. 5. ZAPISNIKI NASTOPOV U^ITELJA/ICE. 6. U^NE PRIPRAVE [TUDENTA/TKE . 7. GLAVNE PRIDOBITVE DVOTEDENSKE U^NE PRAKSE. 8. SAMOOCENJEVALNI OBRAZEC. 9. ANKETNI VPRA[ALNIK ZA [TUDENTA/TKO. 10. ANKETNI VPRA[ALNIK ZA U^ITELJA/ICO. 11. MENTORJEVA OCENA.5 [tudentje morajo v urnik natan~no navesti datume in ure za hospitacije u~iteljev in samo- stojne nastope. V primeru, da {tudentje opravljajo hospitacije in nastope pri razli~nih u~iteljih, morajo urnik hospitacij in nastopov ter dodatnega pedago{kega dela navesti posebej za vsakega u~itelja. [tudentje vadijo pisanje zapisnikov in u~nih priprav na ve~ na~inov ter posku{ajo opisati svoje razmi{ljanje o pedago{kem delu in ob~utke na pedago{ki praksi. U~itelji – mentorji pa izpolnijo 10. in 11. rubriko v pedago{kem dnevniku. Ocenjevanje pedago{ke prakse Pri pedago{ki praksi se ocenjuje predvsem pedago{ki dnevnik. Ravno tako pa se upo{teva tudi mentorjeva ocena pedago{kega dela {tudentov na praksi. Mentorjeva ocena dela {tudenta(tke) je sestavljena iz treh delov. V prvem delu u~itelj poda mnenje o celotnem delu {tudenta(tke) na pedago{ki praksi. V drugem delu oceni nasto- pe {tudenta(tke) s pomo~jo treh kriterijev (vsebinska priprava na nastope, metodi~na spret- nost, vlo‘eni trud in pozitiven odnos do dela). Za vse kriterije sta predvideni dve stopnji: zelo uspe{en in uspe{en. V tretjem delu pa oceni celotno delo z ocenami (zelo uspe{no, uspe{no, dobro ali manj uspe{no) in poda kratko obrazlo‘itev. 5 Ideje za pedago{ki dnevnik so vzete tudi iz: Skela, J., Se{ek, U., Zava{nik, M. (2003). Pedago{ka praksa. Teaching Practice Pack. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za {olstvo in Cenci~, Mi., Cenci~, Ma. (1994). Prakti~no usposabljanje kandidatov. Ljubljana: Pedago{ka fakulteta. 196 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) Ocenjeni dnevnik pedago{ke prakse {tudentje vlo‘ijo v osebno mapo ter dodajo ocenjevalni obrazec, ki je predstavljen v nadaljevanju. 7.–9.). 197ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) Visoko{olska u~iteljica oceni dnevnik pedago{ke prakse na osnovi petih kriterijev, ki vklju~ujejo razli~no {tevilo to~k. Univerzitetna ocena se pridobi s se{tevkom to~k. Pedago{ka praksa oz. dnevnik predstavlja 20 % zaklju~ne ocene iz predmeta. Delo visoko{olske u~iteljice Visoko{olska u~iteljica mora voditi evidenco o {tudentih in pedago{ki praksi, tako da lahko izda potrdila za {tudente in u~itelje – mentorje. Vsi u~itelji – mentorji prejmejo potrdi- lo Oddelka za zgodovino o mentorstvu {tudentu(tki). Enotedensko mentorstvo za vsakega {tudenta na pedago{ki praksi prinese eno to~ko po Pravilniku za napredovanje v nazive iz leta 2002.6 Za dvotedensko pedago{ko prakso se tako pridobita dve to~ki. Ravno tako vsi u~itelji prejmejo potrdilo Oddelka za zgodovino o {tevilu vzornih nastopov. Trije vzorni nastopi prinesejo eno to~ko po Pravilniku za napredovanje v nazive iz leta 2002. Za {est vzornih nastopov se pridobita dve to~ki. Potrdilo prejme tudi {tudent(tka), ki ga lahko upora- bi za dokazilo o pedago{kih izku{njah. Po kon~ani pedago{ki praksi visoko{olska u~iteljica analizira anketne odgovore u~iteljev – mentorjev in {tudentov. S pomo~jo anketnih odgovorov lahko na~rtuje izbolj{anje organi- zacije in izvajanje pedago{ke prakse. Na eni strani s pomo~jo refleksij {tudentov na~rtuje teoreti~ne vsebine in naloge pri predavanjih ter posku{a z navodili odpravljati te‘ave zlasti pri didakti~no-metodi~nem na~rtovanju u~nih ur. Na drugi strani pa tudi s pomo~jo anketnih odgovorov u~iteljev izpopolnjuje priro~nik in na~rtuje tudi vsebinsko zasnovo seminarjev, ki so namenjeni osnovno{olskim in srednje{olskim u~iteljem na oddelku za zgodovino.7 Rezultati anketnega vpra{alnika za u~itelje – mentorje, ki so sodelovali pri pedago{ki praksi {tudentov v letih 2003 in 2004 Anketni vpra{alnik je oddalo 100 u~iteljev v osnovnih in srednjih {olah v Sloveniji.8 V anketnem vpra{alniku so u~itelji v prvem delu odgovarjali, ali so bili zadovoljni s pedago{ko prakso in z delom {tudenta(tke) ter, ali je bilo to delo naporno. 6 Pravilnik o napredovanju zaposlenih v vzgoji in izobra‘evanju v nazive. Uradni list RS, {t. 54/2002. 7 Na oddelku za zgodovino so potekali od leta 2001 do 2005 seminarji za osnovno{olske in srednje{olske u~itelje, kjer je bilo vsaj eno predavanje povezano z didaktiko zgodovine. 8 Od tega je osem u~iteljev, ki so imeli enotedensko pedago{ko prakso, ker so {tirje {tudentje izbrali opravljanje dvotedenske pedago{ke prakse na obeh stopnjah. 198 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) 97 u~iteljev je bilo zadovoljno s pedago{ko prakso, le dva u~itelja delno. En u~itelj ni odgovoril na to vpra{anje. 98 u~iteljev je bilo zadovoljno z delom {tudenta(tke), le dva u~itelja delno. Pri 78 u~iteljih je {tudent odli~no sodeloval z u~iteljem, pri 16 u~iteljih zelo dobro, pri {estih u~iteljih pa dobro. Slabo ni sodeloval noben {tudent. Za 75 u~iteljev je bilo delo nenaporno, za 20 u~iteljev pa naporno, trije u~itelji so dodali, da delno, dva u~itelja nista odgovorila. V drugem delu so u~itelji odgovarjali na vpra{anja, kdaj naj bi bila izvedba pedago{ke prakse najbolj ustrezna, koliko ~asa naj bi trajala in, ali je bilo ustrezno najmanj{e {tevilo hospitacij {tudenta. Zanimivo je, da je 67 u~iteljev izjavilo, da ne bi bilo potrebno podalj{ati pedago{ke prak- se. Na dodatno vpra{anje je poleg 33 u~iteljev, ki je navedlo, da bi pedago{ka praksa morala biti dalj{a, odgovorilo {e dodatno 6 u~iteljev. Tako 16 u~iteljev predlaga tri tedne pedago{ke prakse, 21 u~iteljev en mesec, dva u~itelja pa ve~ kot en mesec pedago{ke prakse. Zanimiva je tudi ~asovna razporeditev pedago{ke prakse, saj najve~ u~iteljev predlaga opravljanje pedago{ke prakse v septembru in oktobru, najmanj pa v aprilu in maju. Primerni pa so tudi meseci januar in februar, malo manj marec, november in december. Spodnja preglednica prikazuje mo‘no ~asovno razporeditev pedago{ke prakse v {olskem letu: Vpra{anje o hospitacijah oz. nastopih u~itelja, je pokazalo, da je za 90 u~iteljev najmanj{e {tevilo hospitacij ustrezno, {est u~iteljev je mnenja, da jih je premalo, trije u~itelji menijo, da jih je preve~, le en u~itelj pa navaja, da ni ustrezno {tevilo hospitacij. Ker so u~itelji dobili le pisna navodila za izvajanje pedago{ke prakse, so se vpra{anja v tretjem delu nana{ala na navodila in tudi na priro~nik, ali so bila pisna navodila ustrezna in, ali bi moral priro~nik vsebovati {e druge elemente ter, ali bi bilo potrebno izvesti za u~itelje, ki bi ali ‘e sodelujejo pri pedago{ki praksi, tudi posebne seminarje. Pisna navodila so bila ustrezna za 98 u~iteljev, za dva u~itelja pa delno ustrezna. 57 u~iteljev je mnenja, da ne bi bilo potrebno imeti seminarjev za u~itelje, ki sodelujejo pri pedago{ki praksi. 41 u~iteljev pa, da bi bili potrebni, dva u~itelja nista odgovorila na to vpra{anje. Vpra{alniki so v letu 2004 vklju~evali tudi dodatno vpra{anje o ustreznosti priro~nika za u~itelje, tako je 54 u~iteljev odgovarjalo tudi na vpra{anje, kaj bi moral priro~nik za u~itelje {e vsebovati. 32 u~iteljev (59,3 %) ni odgovorilo, 18 u~iteljev (33,3 %) je odgovorilo, da je ustrezen, {tirje u~itelji (7,4 %) pa so vsak posebej predlagali, da bi priro~nik lahko vklju~eval {e ocenjevalne obrazce za u~itelje, metodi~ne napotke oz., da ne bi bil potreben, ~e bi bili seminarji. 199ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) U~itelji so imeli tudi eno odprto vpra{anje, kjer so lahko predlagali konkretne predloge za izbolj{anje pedago{ke prakse {tudentov. 49 u~iteljev ni predlagalo ni~esar za u~inkovito prakso {tudentov zgodovine. 13 u~iteljev je navedlo, da je praksa ustrezna, 11 u~iteljev je predlaga- lo, da bi morala biti dalj{a. Ostali predlogi pa so individualni, npr. ustrezna pripravljenost {tudenta, ustrezna pripravljenost mentorja, praksa naj bi bila v 3. in 4. letniku, dvakrat po 14 dni, ve~ hospitacij in nastopov, manj pisanja v dnevniku, najve~ dva {tudenta letno pri enem u~itelju, sodelovanje s {olo skozi leto, ve~kratna praksa skozi leto, potrpe‘ljivost, dopu{~anje samostojnosti {tudentom, manj nastopov, ustrezno pla~ilo za u~itelja. Nekateri predlogi so bili pri dveh u~iteljih enaki, npr. dodatni seminarji za u~itelje, praksa pri razli~nih mentorjih, str- njeno 14 dni, pripravljenost do samokritike in pred~asno na~rtovanje in informiranje mentorja. Zaklju~ne ugotovitve so, da je sedanja oblika izvajanja pedago{ke prakse ‘e precej ustrez- na, potrebno bo obdr‘ati mo‘nosti za pove~anje minimalnega {tevila hospitacij in nastopov ter tudi natan~nej{e dolo~iti dodatno pedago{ko delo {tudentov na praksi. Dve tretjini u~iteljev se ne zavzema za podalj{anje pedago{ke prakse, saj bi to pomenilo ve~ dodatnega dela za u~itelje, ~eprav je kar 75 % u~iteljev navedlo, da dvotedenska pedago{ka praksa ni bila naporna. ^e pa bi bila pedago{ka praksa dalj{a, bi glede na odgovore, lahko bila od tri tedne do najve~ enega meseca. Glede na najbolj primeren termin za opravljanje pedago{ke prakse (september-oktober), bi moral biti predmet npr. v 4. letniku, pedago{ka praksa pa v dodat- nem letu. Glede na predloge pa bi se moralo upo{tevati, da en u~itelj lahko sprejme najve~ dva {tudenta letno in da se morajo {tudentje dobro pripraviti na pedago{ko prakso ter da so mentorji ‘e prej obve{~eni, da lahko bolje na~rtujejo izvedbo pedago{ke prakse. Zelo dobro pa bi bilo tudi izkoristiti {olsko delo, projekte in druge dejavnosti na {olah za dodatne obiske v {olskem letu. Rezultati anketnega vpra{alnika za {tudente, ki so opravljali pedago{ko prakso v letih 2003 in 2004 Anketni vpra{alnik je izpolnilo 100 {tudentov.9 V prvem delu so se anketna vpra{anja nana{ala na celotno pedago{ko prakso. 97 {tuden- tov je izjavilo, da so bili s pedago{ko prakso zadovoljni, le trije delno. 95 {tudentov je prido- bilo pedago{ke izku{nje, pet le delno. 97 {tudentov je pridobilo samozavest z nastopi, trije pa delno. 77 {tudentov je z u~iteljem sodelovalo odli~no, 19 {tudentov zelo dobro, trije {tudent- je dobro, en {tudent pa ni odgovoril. ^e primerjamo z odgovori u~iteljev, potem lahko ugoto- vimo manj{e razlike, saj je 78 u~iteljev izjavilo, da so odli~no sodelovali s {tudenti, 16 zelo dobro, 6 pa dobro. V {tudijskem letu 2003/04 so imeli {tudentje {e dodatno vpra{anje. Tako je 64 {tudentov dodatno odgovorilo na vpra{anje, zakaj so se odlo~ili za opravljanje pedago{ke prakse na dolo~eni stopnji. [tudentov, ki so se odlo~ili za obe stopnji, je bilo bistveno manj. Odlo~ili so se predvsem zaradi primerjave ali pa zaradi drugega predmeta, ki so ga tako opravljali isto~asno. Za srednjo {olo so se odlo~ili zaradi poznavanja mentorja, zaradi izziva, starej{ih u~encev, ve~je poglobljenosti in tudi zaradi mati~ne {ole. Za osnovno {olo so se odlo~ili predvsem zaradi mati~ne {ole, ‘e izku{enj dela na {oli, la‘je u~ne vsebine, poznavanje u~itelja, mlaj{ih otrok in zaradi manj{ih disciplinskih te‘av. 9 Od tega so {tirje {tudentje, ki so izpolnili anketni vpra{alnik dvakrat, ker so imeli pedago{ko prakso na osnovni {oli in na srednji {oli. 200 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) [tudentje so tudi odgovorili, da je bila organizacija pedago{ke prakse na {oli ustrezno organizirana (98 %), kar pomeni, da so se mentorji zelo potrudili in uspe{no organizirali pedago{ko prakso za {tudente. En {tudent je izjavil, da ni bila dobro organizirana, en {tudent pa ni podal odgovora. V drugem delu so {tudentje podali mnenje o ustreznosti minimalnega {tevila hospitacij in nastopov ter o trajanju pedago{ke prakse. 84 {tudentov je izjavilo, da je bilo najmanj{e {tevilo obveznih hospitacij u~itelja ustrezno, 11 {tudentov, da jih je bilo preve~, trije {tudenti, da jih je bilo premalo in dva {tudenta, da ni bilo ustrezno. 77 {tudentov je odgovorilo, da je bilo najmanj{e {tevilo obveznih samostojnih nastopov ustrezno, 13 {tudentov, da jih je bilo premalo, osem {tudentov, da jih je bilo preve~, en {tu- dent je odgovoril, da ni bilo ustrezno, en pa ni odgovoril. 49 {tudentov je izjavilo, da bi morala biti pedago{ka praksa dalj{a, 50 {tudentov pa da ne, en {tudent ni odgovoril. ^e primerjamo z odgovori u~iteljev, je razlika ve~ja, saj je 67 % u~iteljev odgovorilo, da ne bilo potrebno, da bi bila pedago{ka praksa dalj{a. Na vpra{anje, koliko ~asa bi morala biti pedago{ka praksa, je odgovorilo 55 {tudentov. Tako se 23 {tudentov (42,6 %) zavzema za tritedensko prakso, ravno tako 23 {tudentov za enomese~no in devet {tudentov (16,7 %) za ve~ kot enomese~no prakso. V tretjem delu je bilo odprto vpra{anje, kjer so {tudentje lahko podali predloge za u~inkovito pedago{ko prakso {tudentov. 9 {tudentov ni podalo odgovora, ravno tako 10 {tudentov ne bi ni~esar spremenilo; vsi ostali pa so podali vsaj en predlog. Tako je bilo najve~ odgovorov: dalj{a praksa (21 %), pripravljenost in volja {tudentov (14 %), sodelovanje z mentorjem (8 %), usposobljen men- tor (8 %), manj hospitacij (5 %), ve~ nastopov (6 %), manj pisanja za dnevnik (6 %), na~rtovanje pedago{ke prakse (4 %), praksa v ~asu, ko ni drugih obveznosti na fakulteti (4 %), priprav- ljenost {ole (3 %), didaktika zgodovine ‘e v 3. letniku (4 %), obvezno na osnovni in srednji {oli (2 %), hospitacije pri razli~nih u~iteljih (2 %) ... Najve~ odgovorov je bilo, da bi morala biti praksa dalj{a. V nadaljevanju so predstavljeni nekateri primeri odgovorov. Prvi odgovor: »Predvsem se mi zdi, da je praksa prekratka in bi morala trajati dlje. Kajti ravno v dveh tednih se navadi{ na u~ence in dijake, oni nate, pa ‘e mora{ oditi. Mislim, da bi tudi sami {tudenti imeli bolj{e vtise in izpolnjena ali neizpolnjena pri~akovanja.« Drugi odgovor: »Praksa bi morala biti dalj{a, da bi lahko bolje preverila svoje delo (znanje u~encev), se seznanila s sestavljanjem, preverjanjem in ocenjevanjem testov znanja, se preizku- sila v ustnem ocenjevanju. Ve~ ~asa bi imela za pregled {tevilnih u~il (atlasi, prosojnice, videokasete, zgo{~enke). Bolje bi se lahko seznanila s potekom dela na {oli, se udele‘ila konferenc, roditeljskih sestankov, morda tudi govorilnih ur. @elela bi si tudi izpeljati kak{no alternativno obliko pouka (obisk muzeja, delo v knji‘nici, ekskurzija), kjer bi imela ve~ ~asa za dru‘enje z u~enci in za spoznavanje njihovih interesov ter njihovega na~ina razmi{ljanja. U~encem bi lahko dala tudi doma~o nalogo (kraj{i sestavek, brskanje po knjigah, sprem- ljanje vsakodnevnega dogajanja ipd.)« Tretji odgovor: »Predlagam, da bi se le ta v prihodnjih letih izvajala v dalj{em ~asovnem intervalu. Praksa je izvrstna izku{nja. Ne da ti povratne informacije samo o tvojem pou~evanju, temve~ lahko na tak na~in spoznava{ sebe, kako reagira{ v razli~nih situacijah, kak{na je tvoja sposobnost prilagajanja, sposobnost komuniciranja ...« Zanimivi pa so bili tudi odgovori, ki predstavljajo medsebojne napotke. Npr.: »Na prakso odhajaj pripravljen. Praksa naj ti bo v u‘itek, ne pa samo {e ena obveznost. Prakso jemlji kot pozitivno izku{njo, ~etudi prinese veliko dodatnega dela. Kritike, ki jih do‘ivi{, jemlji kot izredno konstruktivne, ki ti bodo neko~ pri ne~em pomagale. ^etudi ti ne uspe vse, kar na~rtuje{, poskusi znova, najbr‘ bo drugi~ bolje.« 201ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) Glavne ugotovitve, ki jih je prinesel anketni vpra{alnik za {tudente, pa so, da so skoraj vsi {tudentje bili s pedago{ko prakso zadovoljni in so pridobili dragocene izku{nje. Odli~no ali zelo dobro so sodelovali z mentorjem, ki je tudi ustrezno organiziral pedago{ko delo in prakso za {tudente. Ve~ina {tudentov se strinja z najmanj{im {tevilom hospitacij in nastopov, velika razlika pa je pri odlo~itvi, ali bi morala biti pedago{ka praksa dalj{a ali ne, saj so se mnenja skoraj razpolovila. V primeru podalj{anja pedago{ke prakse, bi {tudentom, ki so odgovorili na to vpra{anje, ustrezalo najbolj od tri tedne do enega meseca. Minimalno {tevilo hospitacij bi se lahko delno zni‘alo, npr. iz 6 na 4 ali {e bolje 6 hospitacij, a samo 3-4 izbrani zapisniki, {tevilo nastopov pa bi se pove~alo, npr. na 10, na ta na~in, da bi se dovolila tudi identi~na priprava v drugem razredu. Hospitacije pa bi poleg klasi~ne obravnave u~ne snovi vklju~evale tudi preverjanje in ocenjevanje. Na podlagi anketnih odgovorov ugotavljamo, da bo treba v priro~niku za u~itelje in {tu- dente vklju~iti razli~ne primere ~asovne razporeditve hospitacij, nastopov in dodatnega dela ter uskladiti njihovo minimalno {tevilo, ravno tako pa tudi dolo~iti termine za opravljanje pedago{ke prakse na oddelku za zgodovino (ali na celotni fakulteti). Zaklju~ek Anketni odgovori in samoevalvacija {tudentov, ki so ‘e oddali pedago{ki dnevnik, {e naprej dokazujejo, da {tudentje nujno potrebujejo pedago{ko prakso ‘e v ~asu dodiplomske- ga {tudija. [tudentje pridobijo prve izku{nje, {e posebej izku{nje pri na~rtovanju, organizi- ranju in izvedbi u~nega dela v razredu. Pridobijo pa tudi samozavest ter lahko poka‘ejo svojo ustvarjalnost in inovativnost. Navajajo se na sprejemanje povratnih informacij, na sprem- ljanje svojega napredka in na samoocenjevanje. S pedago{ko prakso se {tudentje navajajo na ~asovno in vsebinsko na~rtovanje pedago{kega dela ter na odgovornost za sprejete odlo~itve in na~rte. Dnevniki pedago{ke prakse {tudentov prikazujejo, da je pedago{ka praksa nujno potrebna in ena od najbolj za‘elenih obveznosti, saj pomeni veliko motivacijo in spodbudo za prihodnje pedago{ko delo ter pove~uje spro{~enost, zadovoljstvo in samozavestnost pri {tudentih. Organizacija pedago{ke prakse pa mora omogo~ati {tudentom tudi podalj{anje pedago{ke prakse v dogovoru s {olo in u~itelji. Na drugi strani pa pedago{ka praksa spodbuja ve~jo motivacijo za pedago{ko delo tudi pri u~iteljih – mentorjih, saj jim praksa omogo~a, da svoje bogate izku{nje posredujejo {tu- dentom. Pri tem jim pomagajo in svetujejo, od mladih {tudentov pa dobijo nov zalet za pedago{ko delo. Tudi anketni odgovori u~iteljev prikazujejo, da zelo radi sprejemajo {tuden- te in sodelujejo pri pedago{ki praksi. Poleg hospitacij in nastopov jim omogo~ajo tudi celo- vito vklju~evanje ali sodelovanje pri pedago{kem delu na {oli, kar je za mlade bodo~e u~itelje zgodovine ‘ivljenjskega pomena. [tudijska obveznost pedago{ka praksa je povezana s celoletnim delom {tudenta. Uspe{na pedago{ka praksa pa ni odvisna le od {tudenta, ampak tudi u~itelja, zato je posebna zahvala za uspe{no izvedeno pedago{ko prakso namenjena vsem u~iteljem v Sloveniji, ki so sodelo- vali pri pedago{ki praksi {tudentov pedago{ke smeri zgodovine na Filozofski fakulteti. 202 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 59 • 2005 • 1–2 (131) Literatura Cenci~, Mi., Cenci~, Ma. (1994). Prakti~no usposabljanje kandidatov. Ljubljana: Pedago{ka fakulteta. Skela, J., Se{ek, U., Zava{nik, M. (2003). Pedago{ka praksa. Teaching Practice Pack. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za {olstvo. Tr{kan, D. (2001). Prostovoljna tedenska pedago{ka praksa {tudentov zgodovine. V: Visoko{olski pouk – malo druga~e. Ljubljana: Center za pedago{ko izobra‘evanje Filozofske fakultete, str. 77–81. Tr{kan, D. (2002). Dnevnik pedago{ke prakse. Priro~nik za {tudente zgodovine pedago{ke smeri. Di- daktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2002). [tudijski program didaktike zgodovine 2002/03. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2003). Dnevnik pedago{ke prakse. Priro~nik za {tudente zgodovine pedago{ke smeri. Di- daktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2003). Priro~nik za u~itelje zgodovine. Pedago{ka praksa {tudentov 4. letnika pedago{ke smeri zgodovine. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2003). [tudijski program didaktike zgodovine 2003/04. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2004). [tudijski program didaktike zgodovine 2004/05. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino. Tr{kan, D. (2004). Dnevnik pedago{ke prakse. Priro~nik za {tudente zgodovine pedago{ke smeri. Di- daktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino.