107. številka. Ljubljana, v soboto 10. maja. OIII. leto, 18')0 SLOVENSKI NAROD. Ishaja vsak dan ■ve*er, izimsi nedelje in praznike, ter velja po poŠti preje man za a vs t ro - og e r s k e dežele za vse leto 15 gld., za pol leta 8 gld., za Četrt leta 4 gld., za jeden Uiesec 1 gld. 40 kr. — Za Ljubljano brez pošiljanja na dom za vse leto 13 gld., za četrt leta ■ gld. 30 kr., za jeden mesec 1 gld. 10 kr. Za pošiljanje na dom račnna M po 10 kr. za mesec po 30 kr. za četrt leta. — Za tuje dežele toliko već. kolikor poštnina znaša. Za oznanila plačuje se od četiristopne petit-vrste po 6 kr., če se oznanilo jedenkrat tiska, po 6 kr., če se dvakrat, in po 4 kr., če se trikrat ali večkrat tiska. Dopisi naj se izvole fr&nkirati. — Rokopisi se ne vračajo. — Uredništvo in upravnistvo je v Gospodskih ulicah It 11. DpravniStvn naj se blagovolijo pošiljati naročnine, reklamacije, oznanila, t. j. vse administrativne stvari. Dolenjska železnica. Državni zbor je, kakor smo že povedali, v drugem in tretjem branji vsprejel zakon o zgradbi dolenjske železnice. Poročal je slovenski poslanec gospod profesor Šuklje. Ker je to poročilo jako zanimivo in važno, ga hoćemo tukaj navesti o glavnih potezah. V začetku omenja poročilo ob kratkem zgo dovino tega projekta dolenjske železnice in iz njega izvemo, da je že pred četrt stoletja se bila sprožila misel, da l.i se zgradila dolenjska železnica. Leta 1864 je trgovska zbornica kranjska bo izrekla v nekem poročilu trgovinskemu ministerstvu, da je treba, da se zgradi železnica iz Ljubljane do Karlovca. Leta 1866 in 1868 je pa deželni zbor kranjski v resolucijah zahteval to železnico. Leto pozneje je pa vlada sama zbornici predložila obširen načrt o popolnjenji avstrijskega železniškega omrežja, v katerem se zopet nahaja železnica iz Ljubljane do Karlovca. Ker se je bil tedaj približal konec zasedanju, je vlada omenjeni načrt umaknila, a kranjskemu deželnemu odboru je naznanila, da se bode trdno držala razvitega programa. In zares vse železnice omenjene v tej vladni predlogi so že dodelane, razen dolenjske. Kriza 1873. leta je zakrivila, da Be ta železnica ni gradila, če se je tudi važuost njena v obče priznala in je leto poprej že bila tehnično-vojaška revizija raznih tras. Leta 1883 je ta zadeva pa zopet prišla v tir. Misel, da bi se zidala takoj železnica prve vrste, ki bi vezala Kranjsko s Hrvatsko, morala se je opustiti zaradi premenjenih razmer, in začelo se je delati na to, da se vsaj Novo Mesto, Ribniška in Kočevska dolina, koder se veliki gozdi in premogovniki zvežejo z lokalnimi železnicami v Ljubljano. Pozneje ob ugodnejem času bi se pa napravila zveza s hrvatBkimi železnicami. To leto se je deželnemu zboru naročilo, da sestavi odbor, ki bode imel izvesti vse priprave za grajenje lokalnih železnic na Dolenjskem. Leto pozneje se je v ta namen osnoval konsorcij, kateremu je deželni zbor dovolil takoj 5000 gld. Delovanje tega konsorcija je posebno pospeševalo trgovsko miniBterstvo, ki je dalo zastonj potrebne tehnične organe, da so izdelali glavni na- LISTEK. Nedeljsko pismo. Kacih petdeset kilometrov nad Madridom stoji velikanska stavba, ki je deloma kraljevska palača, deloma samostan, a ima mej svojimi poslopji tudi znamenito cerkev in druge imenitne prostore, vsega vkupe pa okolu 1200 oken. Španjci pravijo tej stavbi „El Escorial" in zmatrajo jo za osmo svetovno čudo. Nekoč obiskal je to orjaško zgradbo nek Francoz. Voditelj njegov razkazoval mu je vse znamenitosti, posamične krasote v lepi cerkvi, slikarske umotvore, s katerimi so okrašeni mnogobrojni altarji, drzovito obokane dvorane in ves, v podobi brane osnovani načrt ter naposled dejal: „Vidite, vse to je posledica bitke St. Quentin-ske. Kralj Filip II. obljubil je namreč v tej bitki, da sezida tako velikansko poslopje, ako bitko dobi. In dobil jo je.u Francoz pa je na to dovtipno odgovoril: „Čujte, vaš kralj moral je imeti velik strah, da je storil tako ogromno obljubo." črt. Leta 1886 se je definitivno določila trasa lokalnima žele/nicuma. Ko je deželni zbor pozneje dovolil 500.000 za nakup glavnih delnic in je veliko požrtovalnost prebivalstva tudi jasno pokazalu, kako potrebna je dolenjska Železnica je vlada predložila državnemu zboru predlogo, da se zgradita lokalni železnici. Prešedši k železničnemu projektu samemu, pravi poročilo, da bodeta obe dolenjski železnici dolgi 181*6 kilometrov in sicer glavno proga Ljub-Ijana-Grosuplie-TrebnjeNovo-Mesto-Stiaža 82*5 in stranska proga Grosuplje-R biiicu Kočevje pa 49 kilometrov. Naglašati se mora nt zlika projektovanih železnic glede na njih občni značaj. Dočim bode Btranska železnica Grosuplje-Kočevje zaradi manjšega prometa, ki je pričakovati, se gradila le kot normalootirna lokalna železnica s porabo vseh za take železnice dovoljenih olajšav glede grajenja in preskrbljenja, bode se proga Ljubljana-Novo Mestd-Straža gradila kot tranzitna železnica, ker je na nji pričakovati več prometa in se je nadejati, da se kedaj zveze s hrvatskimi železnicami. Na to se bode oziralo zlasti pri določitvi meri in strmca imenovane proge; kar se pa tiče oprave, se bode pa tudi kolikor je moč varČn.r postopalo, ker hode precej Časa vender ta železuica ostala brez vsake daljše zveze. Železnica bode držala vzhodno iz Ljubljanskega kolodvora južne železnice in kot skupna proga držala do Grosupljega (22-5 kilometrov). Pri Grosupljem se bode pa razdelila. Glavna proga bode držala skozi Višnjo goro, potem v dolino reke Temenice skozi Trebnje in Hudo v Vršljin, kjer bode postaja za Novomesto, katerega se direktna Železnica iz tehničnih uzrokov dotaknila ne bode. Ob levem bregu Krke obrne se železnica proti Gorenji Straži, kjer se bode za sedaj končala. Proga Grosuplje Kočevje, bode pa držala z Grosupljega Čez Dobro Polje v Velike Lašiče, Ribnico, Sred njo vas in se bode na severni Btrani Kočevja končala s postajo jednacega imena. Omeniti se pa morajo še uzroki, zakaj se bode železnica gradila ob Temenici. Od marsikatere strani se je predlagalo, da bi se železnica rajše gradila po Krški dolini, skozi Zagrac, Žužemperk in Ta smešnica usiljevala se mi je baš poslednje dni. Čital sem namreč razne izbruhe klerika Ine jeze in togote v klerikalnem dnevniku in v Kala-novem lističi, ki izhaja tam nekje v Trnovskem farovži, blizu znanega „Kema", kjer se sedaj tudi o poletnem času uprizarja politično drsanje. Kapetanska glasila začela so pisati s samim žveplom in s uamo smolo, a dosegla nogo s tem nič dni -zega, nego da ves svet soglaša v tem: Gospoda mora imeti strašno jezo in togoto, da se je tako daleč spozabila. Kapelan Žitnik, ki je nekdaj bil sotrudnik Vaš, prelevil se je iz „ liberalnega" Pavla v klerikalnega Savla, in ta prememba se ni vršila na potu v Damask, ampak na potu iz Št.-Jarneja v Ljubljano, a ne njemu na korist. Sedaj rabi samo še najkrepkejše izraze in ponavlja in sklanja besede „gnoj", „gnojnica", fekalije", „smrdljiva tekočina* itd. z izredno virtuozuostjo, da bode že skoro postal specijalist v ti za ekonome sicer jako koristni, a ne baš vonjavi stroki. S tem pa njegov delokrog še ni bil omejen. Tudi članki a la „Narodni humbug", imenitno „Slovensko berilo za meščanske šolo", katero Sotesko v Novomesto. Ne more se trditi, da bi ta misel ne imela nekaj zase. Krka je pred vsem vodna sila prve vrste Vedno ima dosti vode, njeno moč pa povzdigujejo še naravni Blapovi. Že sedaj to vodno silo porabljajo za razna industrijska podjetja, tako velika fužina kneza AuerBperga na Dvoru in ni dvomiti, da bi se industrija v ti dolini jako razvila, če bi se po nji naredila železnica. Kazen tega so ob Krki veliki gozdi v uajboljšein stanji. Ne jBore se tajiti, da bi izvažanje lesa bilo jako železnici v korist. Toda zraven teh prednostij so pa tukaj še večje neugodnosti. Će bi se uradila železnica po Krški dolini, bili bi obe progi preblizu vkupe, kajti delila bi ju le tako imenovana Suha Krajina, bedna in nerodovitna visoka planjava. Odločilno za to, da se bode gradila železnica ob Temenici, je tudi to, da je Krška dolina le slabo obljuden* in je le malo pripravna za poljedelstvo, dočim bode železnica ob Temenici držala skozi najrodovitnejše kraje kranjske dežele, kateri imajo relativno gosto in premožuo prebivalstvo. Poleg tega je omeniti, da se nahajajo tukaj koristne rudnine. Tako so dobiva ruda v hribih pri Trebnjem, Hudem itd., katera se že sedaj vozi v fužine na Dvor, blizu Mirne so pa zasledili zaklade premoga. Ta rujavi premog je sicer slabše vrste in bode javaijne za izvoz, a za domačo industrijo bode pa gotovo velike vrednosti« Će Be še pristavi, da s« bode železnioa iz Novega Mesta podaljšala do Straže, da se kolikor je moč tudi ugodi prometnim interesom Krške doline, je tedaj vsekako utemeljeno, da so se v novembru 1. 1886 pri pregledovanji trase poleg zastopnikov c. in kr. vojnega ministerBtva izrekli tudi vsi mero-dajui faktorji, ki so imeli zastopati lokalne prometne koristi, se izjavil, da naj se železnica gradi skozi Trebnje in v tem zmislu je odločila potem tudi vlada. Kar se tiče narodnogospodarskega namena dolenjskih železnic bilo bi omeniti: Če se. dežela Kranjska mora prištevati k onim pokrajinam naše države, katere imajo najmanj železnic, je še to neugodnost poštevati, da vse železnice drže le skozi severno in zahodno stran dežele, najboljši in naj-rodovitnejši del dežele, vzhod in jug, pa nema nobene železnične zveze. To je bilo tudi uzrok, da je gospodarstvo tu hitro propadalo in se je beda ši- nekda na drobno in debelo prodaja v svoji zalogi, še neso ukrotili njegovega slavohlepja. Lovorovi venci spleteni okolu ljubeznive Kal anove glave, neso mu dali več miru in mislil si je : „Kaj posebnega moram izumiti." Rečeno, storjeno. Najprej je mislil otvoriti tečaj za mladočeške poslance, katere bi bil drage volje temeljito sedeti učil. A ker se ni nihče zglasil in ker je sam pri prvi demonstraciji skoro s stola pal, razvidel je takoj, da za ta posel nema potrebnega talenta. Zaradi tega predstavljal se nam je v raznih ulogah. Videli smo ga, prelivajočega povodom znanega kompromisa krokodilske solze, liki dobro namočena morska goba. Čuli smo gromonosue govore njegove, katere je, kakor je v svoji skromnosti som povedal, le sam sebi govoril; videli in slišali smo ga, kako je ob lanskih deželnozborskih volitvah palčico vihteč dvema pristašema naše stranke pretil: „Slaviji" in „Slavcuu bom£že pokazal!", čitali nedavno, kako je pobijal Beblove in Liebknechtove nazore deloma pred poslušalci, ki teh dveh gospodov niti po imenu ne poznajo. Smejali smo se pri vsem tem prav po štcno in Hi mislili: rila Će se zgradita omenjeni železnici, ki bodeta koristili okolišu z 200.000 prebivalci, bode se pa razmerje hitro premenilo, kmetijstvo in gozdarstvo, ki že dandanes dajeta lepe dohodke, bi se pa po-uzdignili in razvili. (Konec prih.; Politični razgled. Notranje dežel*?. V Ljubljani, 10. maja. Odf/oror grofa Sclionhorna na dr. llU> Si HHra In ijo^»va pomor boleznim V želodci in njih posledicam. Vzdržanje zdravja obstoji jedino v umu. da SB vzdrži in pospe.vuje dobro prebavljenje, kajti t.o ju olaenf pogoj zdravja iu teletine in duševne kreposti. Najboljše đoirrocV sft'tlstvt*, iIh ae prebavljenje uravna, da 66 pravo mešanje krvi doseže, da se odstranilo nprideni in slabi deli krvi, je uže već let splošno znani in priljubljeni dr. Rosov zdravilni balzam. jrt-t'ilstu t* postal in Izdelan je iz najboljših, krepilno zdravilnih zetišfi jako tikrhno, upliva ilspeSno pri VBOD težavah pri prebavljen jit osobito pri slabem apetitu, napelji, bljoanji, telesnih in želodčnih boleznih; pri krči v želodci, pri prenapolujenji želodca z jedrni, zaslinjenji,' krvnem natnku, hemerojidah, ženskih bolečinah, pri bolečinah * čvrilt, hipohondriji in melanholiji (vrded motenja prebave); isti Oživlja MO delavnost prebave, napravi ja kri zdravo in čisto iij,: telesu dd zopet prejšnju moč in zdravje. Vsled to^a SVOJOgA iz^ vi* noga upliva ie »daj gotovo in priznano IfH&sHn oJomttfim Bti splošno razširil. 1 siokiriiicii r>o ic»-., uz tstolciotftlol 1 tzlil- Na tiseAd pisem v priznanje je na razgled pripravljeiiili. Razpošilja sa na frs.nkirano dopise na vse kraja proti' poštnemu povzetju avots. Da ?b izojroe prevari, opozarjam, da j« vsaka »tekiniču ndr. Roaovegtu zdrai iliiBfra balzama" p<» meni prirejene in v moder karton zavita« ima na strani napiti 1 ,I>c. Ku.idv zdravilni balzam i/, lekarno n]iri orueua orlu" B. Fra^nerja, PragS 205—8" V nemščini, češćini, inadja fieini iu francoščini, ua pročelji pa na-, tisueiio mojo zakonito varovano varstveno znamko. Pra vi dr. Rosov zdravilni balzam dobi se Ramo v trlavnej zalogi IS. l'IM0H\l':n-ja, lekarna „pri črnem orlu", Prtkgn, it. BOS—*i V Ljubljani: G. Piccoli, bkar; Vilj. Mayr, lekar; Ludvik Grečel, lekarj Jos. Svoboda lekarj U. pl. Trnkoozy, loTcar. V Poatoj inf; Fr. Baooaroloh, lekar. V K ran ji: K. Savnik, lekar. V Novem .Mestu: Dom. Rlzzoll, lekar; Ferd. Halka, lekar. V Kamniku: Jos. Močnik, lekar. V Metliki: Fran Waoha, lekai. V Gorici: G. Chriatofolotti, lekar: A. do Gironcoli, lekar; R. KUrner, lekar: G. B. Pontoni, lekar. V lil rij i: Jos. Warta, c. kr. rud. lekarna. Vse lekarne v Avstro-OgerskeJ Imajo zalogo tega zdravilnega balzama. -«j Tam se tudi dobi s na tisoče zahvalnih pisem priznano: P'ražlro domače r^a-zilo zoper bule, rane in vnetje vsak« vrste. Rabi se, ee se J-cnara prsa unamejo ali strdijo, ' pri oteklinah /sake vmte, pri crvu v prstu in pri za-nobtnioi, fie se n>ko ali hbgVi zvije, pri morskoj mrtvi kosri, /oper revmat.ieno otekline, kronično unotje v ko-letiih, rokah in le«ljib, zoper potne no»;e, pri razpokanih rokah, zoper odprte rane na nogah in na vsakem dola telesa sploh, vratnej oteklini. Vse bule, .»o kline iu utrdine ozdravi v kratkem, će se gnoji, izvleče ven. ves gnoj ter v kratkem ozdravi. W v* 2* *m *»*• (88—7) OVA P11 (i t Ker se 1'rasko univerzalno mazilo od več strani) ponareja, opozar-~ ■ • jHm jH BIl po pravem receptu lo jaz Izdelujem. Bristnp je samo, če imajo r nun ne .škutljice, v katerih jo mazilo, nauk, kako je rabiti, na rudećein papirji tiskan v devetih jezikih in ao zavite v svetlomodor karton, ki ima natis' njeno varstveno znamko. ESal%i«iu za uho. Skuleno in po mriosih poskusih kot najzanesljivejšo sredstvo znano, odstrani aaglabOBt) in po njem se dobi popolno že zgubljen sluh. 1 sklenica 1 gld, av. volj. Pod Tranćo št. 1 J. SOK LIC I Gledališke I ulice št. 6 priporoča (184—11) veliko izber najmodnejših klobukov za pomlad in poletje, posebno praktičnih gumijevih patentnih ventilatorjev, katerih pot ne premoči, in pristnih angleških klobukov, jako trajnih; ravno tako uniformskih klobukov in kap za c. in kr. državne uradnike. Za poletje priporoča veliko izber najmodnejših slamnikov. Izvrstno pivo prve Graške delniške pivovarne poprej SCHREINER & sinovi združeni pivovarni (103—13) Sciireiner v Eraflci & Holfl v Fnnttgamn prodaja po tovarniški ceni zaloga v Ljubljani Kolodvorske ulice 24 M. ZOFPITSCH Kolodvorske ulice 24 I. Vipavska sadjarska zadruga reglstroviina /!i Je postal. Pristne steklenice imajo ime J, ZA.0HEBL in veljajo od Redaj: 15 kr., 30 kr., 50 kr., 1 gld. — kr. Ta Izbrana specijaliteta uniči a presenetljivo allo ln hitrostjo vea mrčes v stanovanjih, kuhinjah in hotelih, v hisnej opravi in obleki ter na vseh naših domačih živalih, v hlevih, na rastlinah, v rastlinjakih ln po vrtih. Kar se v samem papirji navaja, ni nikoli pristna Zacherl-ova specijaliteta. (272—4) LJubljana: Kd. fttahr Ivan Perdan Viktor Schiffer. Mihael Kast nor. Jan. Lnokmann, Peter Lassaik. II L. Wenoel. Sohussnig & Weber. ECarol Kiiringer. Josip Tenlina. .1. Klauer. J.'g ič &, Leakovlo. Anton Krtiper. Lun Pabian. Ferdinand 1'lautz. (272- Postojina: Fran Kogoj. Skofja Loka: Karol Fabiani. Borovnica: Fran Verhič. Kočevje: Fran Krenu. Vel. Laslde: Ivan Justin. Kriko: Rupert Engelsberger. Kostanjevica: A I-1 / i i Gatsch. Idrija: Kranj: Lož: Radovljica: Črnomelj: Fran Kos. Fran Dolenc. Lekarna pri Sv. Trojici. 'Vilj. Killer. Fran Kovač. A. Roblek, lekar. Lud. lJers. Fin med v satovji \ kilo 70 kr.: od 1 kdo naprej pošilja se tudi po pošti. — Za čebelarje ♦ pristni garantirani pitanec § v kositrenih škatljah po 6 kilo, a kilo OO kr., 2 (škatlja .50 kr.), pošilja so po pošti proti predplačilu | ali poštnemu povzetju. ♦ OROSLAV DOLENEC | svečar, (335—6) ♦ trgovina z voskom in medom. |f xxxxxnxx\x\xxxxxxxx Zobozdravnik AVGUST SCMEIGER ordiuuj«* vsak dan o