štev. 47. Poitalaa pltfaoi r (ttoriiL Ljubljana, 25. novembra 1931. dete XII. r7. KMCT/KILlJT Ishaja t tak* sred«. — Naročnina: ia eelo leto 30 Din, M pol leta lt Din, ca inozemstvo ia eelo let« 50 Din. — Inserati po tarifa. — Pismenim vprašanjem aaj se priloii inamk« sa odgovor. — Nefrankiraoa pisma •• ae sprejemajo. Rokopisi m ae Trata j«. — Plaža ia toii s« r LJubljani. — CredniStv« in ■prava je v Ljubljani v Kolodvorski ulici 8t 7. — Telefon lnter. it 32-59. Račun pri postni hranilnici St 14.194. Kmef in meščan — poljedelstvo in industrija Zanimive predavanje ministra dr, Frangeša na 'Dunaju »Boj, ki ga vodijo kmetje po vseh evropskih državah za svoj obstanek, ni nikjer naperjen proti drugim stanovom; ne proti industriji, ne proti današnjemu družabnemu redu, ne proti kapitalizmu in tudi ne proti podržavljevanju. Nasprotnik je nekjer drugje, in kmet ga bolj čuti kakor vidi. Čemu pa imajo torej kmetje v večini evropskih držav svoje organizacije, če svojega nasprotnika niti ne vidijo? Če hočemo to razumeti in na to vprašanje odgovoriti, se moramo poglobiti v bistvo poljedeljstva in moramo razumeti predvsem temeljno razliko med poljedelsko in in-dustrijsko produkcijo. Kmet in meščan sta si v svojem bistvu zelo različna. Oba to razliko najprej čutita, potem jo oba razumeta in končno si stojita nasproti. Mesto ima takorekoč svojo lastno »dušo«, kmet pa svojo. Mesto govori drug jezik, jezik meščanske kulture, kmet pa tega jezika sčasoma več ne razume; kmet pride v zadrego in obmolkne. Kmet je namreč človek večnosti in ni odvisen od nobene mestne kulture. Kmet z lahkoto preživlja vse različne kulture in on je od roda dO roda navezan le na zemljo. Kmet ima resnost in pamet in njegova kri izvira vedno iz istega vrelca, iz zemlje. Le zamislimo se v dušo kmeta, ki že od nekdaj živi na svoji zemlji, iz katere črpa vso svojo moč. On živi tam kot vnuk svojih pra-dedov in kot praded svojih bodočih vnukov. Lastna hiša in lasten dom ne pomenita za kmeta le začasne zveze med njim in njegovo zemljo, ampak trajno zvezo, ki velja za večno. Kmet, pa naj si bo Nemec, Slovan ali Roman ali pa Kitajec, smatra svoj dom vedno in povsod za nekaj večnega in kot trdno in ne- omajno podlago svojo in svojega rodu. Samo Angleži in Amerikanci mislijo drugače; za Angleža in Amerikanca je zemlja samo »kapital«, prav kakor vsaka fabrika. Toda tudi v Ameriki se vrši med farmerji vedno bolj evropsko naziranje o »večnosti« zemlje in kmetov in odtod izvira tudi tam nasprotje med poljedelstvom in industrijo in med mestom in med deželo. Bistvo tega nasprotja pa tvori razlika med poljedelsko in industrijsko produkcijo. Industrijalna produkcija je namreč mehanična, poljedelska pa je organična. Orga-nična produkcija ne teče tako gladko in enakomerno kakor industrijalna. Kmet opravlja vsak trenotek drugačno delo: nekaj dela na polju, nekaj v hlevu, nekaj pa doma. To delo se ne da »racionalizirati« in na kmetih je »tekoči trak« ali »večni trak« nemogoč. Uspeh kmečkega dela je viden, dalje jako pozno; na žetev je treba čakati več mesecev po setvi. Produkcijskega procesa kmet ne more poljubno zvišati ali pa zmanjšati kakor to dela fabrikant, ki stroje požene ali pa ustavi, kakor mu kaže. Narava se ne da komandirati. Žito zori, ko je čas za to in prav nič prej ali pozneje, in krava stori teleta, ko mine od narave določeni čas za to. Zato se tudi delovni čas v poljedelstvu ne da enakomerno urediti — ravnati se mora po vremenu. Kmet mora vsak dan sproti določevati svoje delo, fabrikant pa vsakdanje delo lahko do-ioča za mesece naprej. Pri kmetu se mora vse ravnati in vedno ravnati po danih razmerah. To dejansko stanje pa ima za kmeta svoj pomen le tedaj, če je siguren, da bo plodove svojega dela užival le on sam in pa njegovi otroci in vnuki. On mora imeti svojo privatno lastnino, sicer njegova rodbina ne more biti »večna«. To je bistvena razlika med .deželo in mestom«. Gibanje med avstrijskimi kmeti Pod tem naslovom je objavil »Jugoslovan« dne ,jl9. novembra Ita-le velezanimiv članek: Kljub visoki zaščitni carini poljedelskih pridelkov in kljub razviti industriji in s tem velikemu konsumentskemu trgu so avstrijski kmetje v vedno težavnejšem gospodarskem položaju. Eksekucije se silovito množe in bilo je že dosti primerov, ko se sploh niso mogle izvršiti, deloma ker ni bilo kupcev, deloma pa tudi zaradi odkritega upora kmetov. Pričelo se je med kmetskim prebivalstvom ostro gibanje proti vladi, ki je postalo posebno močno, ko je avstrijska vlada prevzela jamstvo za Creditanstalt. Kmetje so v tem jamstvu videli samo zapravljanje njih denarja in davkov in na mnogih in dobro obiskanih shodih so mogli voditelji le z največjim naporom nekoliko pomiriti razburjene kmete. Kmetsko gibanje pa se nadaljuje in organizacija avstrijske zelene fronte napreduje. Na shodu v St. Bartholoma so kmetje izdelali v desetih točkah svoj program, ki dokazuje, da ima gibanje avstrijskih kmetov močno idejno podlago, ki zlasti temelji na zdravi moralni sili kmetskega prebivalstva. Teh deset programatičnih točk avstrijskih kmetov se glasi: 1. Svojemu narodu hočemo priboriti boljšo bodočnost. Ne z novotarijami, ne z dvomljivemi eksperimenti, temveč s povrat-kom k starim in preizkušenim običajem naših očetov, s pridnostjo in varčnostjo k pri-prostemu življenju in nemškemu bistvu. 2. Borili se bomo za ohranitev domačega kmetskega in meščanskega stanu, ker vidimo v njem pogoj za zopetno vstajenje nemškega naroda. 3. Smo zato na temelju zasebne lastnine in bomo pošteno pridobljeno posest in lastnino vedno branili, ker samo na ta način je sleherniku zajamčen uspeh njegovega dela. 4. Naš boj velja zato krivim prerokom, ki z gospodarstvo uničujočimi teorijami socija-lizma in komunizma koketirajo ali jih celo odkrito branijo. 5. Hočemo, da sedanje strankarstvo in od njega povzročena razcepljenost in nahujska-nost naroda izgine in da stopi na njuno mesto sodelovanje stanov — stanovska država. 6. Hočemo priboriti kmetskemu stanu enakopravnost z drugimi stanovi v vseh gospodarskih in kulturnih vprašanjih. 7. Zagovarjamo pravico in pravičnost za vsakogar. 8. Zahtevamo z vsem povdarkom, da bo zapovedana vsem javnim korporacijam najstrožja varčnost in da se na ta način ustavi zapravljanje narodnega dela in premoženja. 9. Zahtevamo, da se odstopi od sedanjega materajalizma in od raznih izrodkov civilizacije, da se neha s pomehkuženjem, >luk-suzom, brezdeljem in z opičjim posnemanjem tujih šeg in običajev. 10. Obljubljamo poslušnost in disciplino, gojiti hočemo brambno sposobnost in zavest skupnosti ter bomo branili zemljo svojih očetov in domovino v 'zvestobi proti vsakomur. Kakor se vidi iz teh točk, je program avstrijskih kmetov v prvi vrsti reakcija proti v resnici že premočno naraslemu vplivu velemestnih izrodkov in je v tem pogledu v pro-geramu kmetov zdrav konservatizem. Tudi nam ne bi sličen konservatizem škodoval, kajti že smo v nevarnosti, da se bodo celo naše lepe narodne pesmi morale umakniti raznim tujim »šlagerjem«. Program avstrijskih kmetov ne prinaša v svojih točkah nič novega in tudi noče biti nobena senzacija. Njegova moč pa je v povdarku, da se treba vrniti k duhu in morali kmečke hiše, ki je bila doslej še edino nadomestilo za sile, ki so se izgubile v velemestih in fabrikah. Prav enak povdarek bi bil potreben tudi nam, ker že postaja beseda o kmetski hiši pri nas fraza, dočim se mnogo premalo stori, da bi nam bila ta silna vrednota ohranjena. ____ Vapčevaiifc pri proračunih Naredba vsem banskim in občinskim upravam. — Vsi proračuni morajo biti znižani na najmanjšo mero. Program avstrijskih kmetov je komaj začetek programa, ki more služiti kot podlaga za v vsakem oziru izdelan kmečki program. Treba bo še mnogo sprememb, predno bo v resnici zadovoljil in mogel postati aktuelen državni program. Toda njegova važnost je v tem, da pričenja v javnem življenju opozarjati tudi na ono moralno silo, ki je v zdravi tradiciji kmečke hiše in ta tradicija bi tudi pri nas morala imeti večjo veljavo. In zaradi tega opozorila zasluži našo važnost program avstrijskih kmetov. 1*'e> Eačriami poli naprej ? V okvir politične izobrazbe in politične zrelosti ne spada le trenutna izpoved ter pritrditev, v kateri je izražena želja, da se razmere, če so slabe ter škodujejo ravnemu in plodonosnemu razvoju ter napredku, izboljšajo. Taka izpoved in pritrditev je šele tisti majhni prvi začetek onega ogromnega in silnega dela, ki čaka vsakogar, bodisi v družini, bodisi v občini, bodisi v državi, ki hoče biti in ostati svoji izpovedi zvest. Volitve narodnih poslancev v Narodno skupščino so bile poleg jasnega dokaza naše državljanske zavesti ter naše resnične državotvornosti tudi eno takih izpovedi, v kateri je vsebovana vsa želja ter stremljenje, da se splošno življenje in njega razmere z ozirom na težke čase gospodarske in družabne krize obrnejo v boljše. Tako obrnejo, da nam bo omogočen napredek ter zasiguran življenski obstoj. »Mi hočemo red, mi hočemo gospodarsko stalnost, mi hočemo mir!« To je bila ona velika želja ter obenem upravičena zahteva slehernega kmetskega in delavskega vo-lilca, ki izmed vseh stanov preživljata najhujše čase, ki iz najskrbnejšim očesom gledata v bodočnost, katera se jima nič kaj svetlo in dobro ne prikazuje. Prvo dejanje je storjeno in z njim je nujno podana tudi odločna izjava, da so razmere takšne, da jih bo mogoče le % treznim in smotrenim delom popraviti tako, da bo podana možnost življenja vsem stanovom ter se bo polagoma pričela tudi bodočnost lepše oblikovati. Za vse to silno delo pa niso poklicani in dolžni le naši izvoljeni zastopniki — narodni poslanci — marveč vsak izmed nas mora po svojih močeh pomagati pri tem delu. Zakaj, zaman je, da je želja samo izražena in da je zahteva postavljena; mi moramo tej želji in tej zahtevi tudi slediti ter vse storiti, da bomo dosegli stanje in razmere, ki smo jih imeli vsi pred očmi, ko smo javno zanje glasovali. Od vsakogar je odvisno, kako bomo to svojo zahtevd^ki smo jo pravzaprav samemu sebi naložili, čimprej uresničili. Zato je vsakogar dolžnost, pa da je župan ali občinski odbornik, ali narodni poslanec ali samo dober državljan, da se temu delu posveti. Kot je neobhodno potrebno, da se sleherni za to angažira, tako je tudi nujno, da se to delo sistematično izvaja. Predvsem je nujno, da se vsi volilci podajajo k temu delu strnjeni v eno samo enoto, ki bo v duhu in samem načinu dela složna enotna akcija ter bo pravično zastopala interese posameznih stanov tako kot vsakemu stanu odgovarja po njegovi važnosti in pomembnosti, ki jo zastopa v vsem narodu in državi. Po tem je povsem važno, da k temu delu pristopi ravno kmetsko.delavski človek, ki mu i po številu i po važnosti pripada najvažnejša naloga. Zanj je največje važnosti, da organiziran in združen v eno samo enoto složno prične delo, ki naj rodi bogat sad njemu v korist. Vsi drugi stanovi pa naj mu po načelu »dela z narodom« stoje ob strani ter mu pomagajo. Brez dvoma je, da so vsi davkoplačevalci, bodisi direktni ali indirektni, živo zainteresirani, kako se gospodari z javnim denarjem in javnim premoženjem. Posebno v današnjih težkih dneh gospodarske krize je postala ta zainteresiranost kar največja. Zakaj časi ne dopuščajo, da se tudi v tem oziru kaj popusti in spregleda na račun davkoplačevalca. Posebno je tu zainteresiran naš kmet, ki ga je gospodarska kriza tako prizadela, da se mora na račun davkov in drugih javnih dajatev zadolževati čezdalje bolj in bolj. Radi tega je v interesu našega kmetsko-delavske. ga gospodarstva, da se čimbolj nadaljuje politika štednje in varčevanja. V smislu te politike je izdal finančni minister daljša navodila, kjer je poudarjeno, da se morajo vsa samoupravna telesa pri sestavljanju proračunov za leto 1932-33 najstrožje ozirati na štednjo in varčevanje, da se tako pomore in olajša prebivalstvu prenašati gospodarsko krizo. Vsi proračuni, bodisi osebni ali materi jalni, se morajo znižati na najmanjšo mero. Za sestavo občinskih proračunov pa so izdane naslednje uredbe: 1. Občinske proračune za 1. 1932. je treba brezpogojno znatno zreducirati napram prejšnjim. Vsako potrebo v proračunu za 1. 1932. je treba najskrbneje preceniti, vse ono pa, kar je luksuzne prirode in kar ne bi odgovarjalo potrebi v pravem smislu te besede, naj se črta. Ugotovitvi virov dohodkov naj se posveti čim večja pozornost. Znosnost in pravičnost bremen mora biti zajamčena, a pri tem naj se upošteva tudi plačilna zmožnost prebivalstva. Stopnja doklad v nobenem primeru ne sme presezati stopnje, odobrene za tekoče leto. Nove takse in trošarine ne bodo potrjene. Narobe: ukinejo ali znižajo naj se tudi obstoječe takse, ker so pogostoma in večinoma prevelike in ne odgovarjajo vrednosti proizvodov in uslugi, zaradi katere se plačujejo. 2. Pri osebnih izdatkih je treba izvršiti redukcijo kar moči natančno. Zato naj se iz službe odstranijo vsi nepotrebni uradniki, službeni prejemki onih pa, ki se obdrže v službi, ne smejo v nobenem primeru presezati prejemkov državnih uslužbencev. Občine, ki imajo posebne statute o službenih prejemkih svojih uslužbencev, morajo te statute prilagoditi gornjemu načelu in jih predložiti z budžetom vred v odobritev. Iz budžeta je treba odstraniti vse osebne in funkcijske doklade, izjema velja le za one, ki jih prejemajo državni uslužbenci, in v odgovarjajoči višini. Nagrade za nadurno delo se ne smejo podeljevati in morajo zato izostati iz proračuna, ker ni mogoče predpostaviti potrebe takega dela pri osebju, ki absorbira četrtino proračuna. Honorarjev ali posebnih nagrad ni. če je neobhodna potreba, da se v službo sprejme strokovnjak, ki pa po občinskem statutu ne more postati občinski uradnik, naj se zanj določi honorar, število takih oseb pa mora ostati omejeno. Osebe, ki prejemajo pokojnino iz državnega proračuna, ne morejo ostati v občinski službi, razen če se za dobo te službe odpovedo državni pokojnini. 3. Občine z lastnimi voznimi parki in prometnimi sredstvi morajo predložiti pravilnik o uporabi teh parkov in sredstev. Iz tega pra- vilnika mora biti razvidno, komu gre pravica do teh prometnih sredstev. Pri sestavi tega pravilnika je treba paziti na to, da at dovoli uporaba teh prometnih sredstev le onim, ki jih nujno rabijo za pravilno izvrševanje svoje službe. 4. Z novimi investicijami je treba odnehati in dokončati le dozdaj začeta dela, ki bi prekinjena povzročila škodo. Nova posojila ne bodo dovoljena niti eni občini, razen v nujnih primerih. V tem primeru je treba prošnji za potrditev posojila priložiti izčrpno poročilo o vsem dosedanjem dolgu dotične občine in pa podrobno utemeljitev o nujnosti in potrebi posojila. 5. Vse številke v proračunu dohodkov morajo biti realne. To velja zlasti za zastanke za nepobrane dohodke in za doklade iz prejšnjih let. Računati je treba torej le z onim, kar bo zanesljivo pobrano. 6. Proračunu je treba brezpogojno priložiti": pregled ostvarjenih dohodkov za tekoče leto 1931. po mesecih, proračune gospodarskih podjetij, ki jih je treba kot anekse priložiti splošnemu proračunu, potrjene šolske proračune v dveh izvodih pregled izdatkov, ki obremenjujejo sploš ne občinske doklade po posebnem zakonu, zapisnik in sklep občinskega odbora, potrdila, sklepe in pravilnike o taksah, pristojbinah in o drugih občinskih davkih, ev. pritožbe in prizive proti proračunskemu predlogu, kakor tudi ekspoze o navedenih odmerah neposrednih davkov. Pristojni organi, ki so pooblaščeni, da pregledajo proračunske predloge za leto 1932., ne smejo dopustiti prav nobene kršitve gornjih navodil in bodo za vsak nasprotni sklep poklicani na odgovor. Poziv poslancem ? V časopisih sem bral, da pride pred narodno skupščino tudi revizija davkov. Prosim gospode narodne poslance, naj ne prezro, kako težko ravno kmet plačuje danes davke. Davki naj bodo odmerjeni pravično po dohodkih, oziroma po čistem dobičku. Ne bom našteval, kako majhne dohodke ima danes kmet, in dokazoval pri posameznih pridelkih, koliko izgube ima, za zgled naj služijo samo proračuni naših kmetijskih šol. Tako imajo pri ekonomiji (obdelovanju zemlje) n. pr.: Kmetijska šola na Grmu stroškov 390.000 Din, dohodkov 145.500 Din, torej izgube 244.000 Din v enem letu. Kmetijska šola v št. Jurju stroškov Din 150.000, dohodkov 54.750 Din, torej izgube. 95.250 Din. Kmetijska šola v Mariboru stroškov Din 250.000, dohodkov 211.675 Din, torej izgube 38.325 Din itd. S tem se vidi, kake dohodke more imeti kmet, ki nima najpotrebnejšega orodja, če imajo kmetijske šole z vsem strokovnim znanjem, z vsemi stroji, umetnimi gnojili in drugimi pripomočki take izgube. Kdor gorenj im številkam ne verjame, naj vzame v roke Službeni list Dravske banovine z dne 1. aprila 1931. Prosim torej gospode poslance še enkrat, naj pri reviziji davčnega zakona ne pozabijo na kmeta. A. Avsec. f>© V zadnji številki »Kmetskega lista« smo v glavnih črtah orisali VPRAŠANJE MANDŽURIJE ter razvoj političnih dogodkov, ki so s tem vprašanjem v zvezi. V teku zadnjega tedna pa se vprašanje še ni bogzna koliko resnično rešilo, niti v prilog Japonski ali Kitajski, ki obe trdno vztrajata na svojih zahtevah. Vendar pa se je pri poteku vsega dogajanja precej razčistilo stališče, ki ga nasproti vprašanju Mandžurije zavzemajo Amerika in Rusija. Predvsem se v teh različnih stališčih jasno odražajo interesi posameznih velesil, ki si kar tako ne dajo ukazovati od »Društva Narodov« miroljubne politike. Splošno se je pričakovalo, da bo vprašanje v najkrajšem času tako rešeno, da bistveno ne bosta prizadeti niti Kitajska niti Japonska. To pričakovanje se je predvsem naslanjalo na politiko sprave in miru, ki jo zastopa »Društvo Narodov«, ki je bilo ravno s tem namenom ustanovljeno in katerega sestavljajo malone vse države sveta. Toda to pričakovanje je doživelo precejšnje razočaranje, kajti D. N. z vsem svojim vplivom niti zdaleka ni bilo kos mand-žurskemu vprašanju, kaj šele, da bi z jasno zahtevo in odločnostjo prisililo enega ali drugega nasprotnika na Daljnem Vzhodu, da se poravna v smislu pravil in paragrafov, ki jih zastopa D. N. Ves potek pogajanj kakor tudi vse posredovanje D. N. očitno kaže, kako in s kakšnimi interesi so, kljub temu, da so preživele hude udarce svetovne vojne, prežete nekatere velesile. Napor, trud in silni stroški za D. N. vendar še niso izpreobrnili ljudi k temu, da bi delali vedno in povsod /a mir in spravo na vsem svetu, kajti če je kaj najtežje storiti na svetu, potem je to: izpre-obrniti ljudi tako, da bi ne bili več slavo-Wepegisli. »druga i neomejeno zavezo Brio;ail: Ii K t I S I DOM 11, Favcar;eva fSodna) ulica 1 t, ei«™ «e» imi VLOGE na knjižice in tekoči račun obrestuje po 6 V, °/o brez odpovedi, pri trimesečni odpovedi po TI, brez o d b i t L a « a * . a »a ien(e jliiik^ Stanje vlog nad 30,600.000 dinarje* /|P\ Rezerve nad 700.000 dinarfev Jamstvo za vloge presega večkratno vrednost vlog Vložne knjižice drugih zavodov sprejema kot gotovino brez prekinjenja obrestovanja. - l'OS< iJH A daie proti poroštvu, na vknjižbo in proti zastavi prem čnin in vrednostnih papirjev ter dovoljuje kredite v tek. računu poti najugodnejšimi pogoji BLAGAJNIŠKE ITRE: Ob delavnikih od 8 — I2'l, in od 3 - 4'/,, le ob sobotah in dnevih pred prazniki od 8 — 12'/, Podružnici v Kamniku, Glavni irg, in v Mariboru, Slomške« (rg 3 Denar naložite najbolie in najvarneje pri domačem zavodu Km&t&lki bpmntilm im ncseiUmi d&m Zima za modroce najboljša in najcenejša se dobi v tovarni žime M. Masterl d. z o. z. v Stražišču pri Kranju Jlalijansko brinje, istrska brinje, fige, slive zažganjekubo dobite najceneje pri turdki SL SaLvabon Ljubljana ZAHTEVAJTE VZORCE! Ii. Mikuš Ljubljana, Mestni trg 15 vaUko! Ustanovljena 1839 Izšla je Blasnikova yniiupR4ma za prestopno lelo 1932 ki ima 366 dni. »VELIKA PRATIKA« je najstarejši slovenski koledar, ki je bil že od naših pradedov najbolj upoštevan in je še danes najbolj obrajtan. V »Veliki Pratiki« naJdeS vse, kar človek potrebuje vsak dan: Katolifiki koledar z nebesnimi, solnčnimi, luninimi, vremenskimi in dnevnimi znamenji; — šolnine in lunine mrke; — lunine spremembe; — po8tne določbe za Jugoslavijo; — lestvice za kolke, za pobotnice, kupne pogodbe in račune; — konzulate tujih držav v Ljubljani in Zagrebu; — vse sejme na Kranjskem, Koroškem, Štajerskem, Prekmurju, Medžimurju in v Julijski Benečiji; — pregled o koncu brejosti živine; — popis vseh važnih domačih in tujih dogodkov v preteklem letu; — tabele za računanje obresti; — življenjepise važnih In odločilnih oseb s slikami; — oznanila predmetov, ki jih rabi kmetovalec in žena v hiil. Cena 6 Din. »VELIKA PRATIKA« se dobi v vseh večjih trgovinah in se lahko naroči tudi pismeno pri založniku: tiskarni j. Blasnika nasl. J. J. v Ljubljani. 250 dinarjev dnevno zaslužite z obiskovanjem ljudi v Vašem okraju! »KOSMOS", Ljubljana, Poštni predal 307. — Znamko za odgovor za prodajo šivalnih strojev, sepaiatorjev koles, gramofonov, elektrotehničnih predmetov 1.1, d. pod zelo ugodnimi pogoji sprejmemo. »CENTRA" trgovini šivalnih strojev i. t. d Ljubljana, Poštni predal 248. '■'i T-- fjovevi se med našimi gospodarsko jasno mislečimi kmetovalci, da se uporaba ^Vitrcfcsikala^iiše tudi v današnjih časih dobro izplača. Zato bo v Vašo korist, če tudi VI gnojite z Nitrofoskalom. Pri gnojenju travnikov pa ne pozabite na: czpnenz dušik Naročila sprejemajo zadruge, kmetijske podružnice „EKONOM« v Ljubljani kakor tudi Tvornica za dušik d. d. Ruše Fabiani & (urjovec Ljubljana, Stritarjeva ulica št. 5 10 9 Ji Z N n snknenega blaga za moške in ženske obleke. Lepa izbira svilenih rut in različni- šerp. Krojači in šivilje, pišMe i»o viorce' EKONOM Osrednja gospodarska zadruga ▼ Ljubljani Kolodvorska ulica štev. 7. Nudi po najnižjih cenah vse vrste deželnih pridelkov, najfinejšo banaško in domačo moko, koruzo, krmila, špecerijsko blago in ostale v to stroko spadajoče predmete. VELIKA ZALOGA vseh vrst umetnih gnojil, modre galice ter najboljšega trboveljskega in splitskega porUand cementa. // jO > * .0- >i AV JJ * v ^ v*. v i vV h a j b !j l j š i nemški šivalni slroii za rodbino, obrt in industrijo so le: Original Viktoria z večletnim jamstvom. Pred nakupom si oglejte veliko izbiro. Ugodna plačila na mesečne obroke. Ceniki Iranko. Specijalna mehanična delavnica. „, , . .. Priporoča se tvrdka: FRANC SAUNIG, Ljubljana, Dunajska cesta 36 Polnomastni, polmastni in trapistovski ima stalno v zalogi po zelo ugodnih cenah UUBUflNfl Kolodvorska ulici 7 EKONOM Laško brinje Kraško brinje FI 9 e nudi najceneje Sever & Komp., LJubljana Gosposvetska cesta 5 Urednik: Milan Mravlje. — I»d*jjLte§j: Ivan Pneelj. — Tlaka Maribor (pmdatafvafk tiaksimai O. Miehilek), Ljubljana.