"Prepričan sem, da je bil Ehrlich največji mož - Slovenec svojega časa in zgodovina ne bo mogla iti mimo njega." Č. G. Tomaž Holmar, župnik na Obirskem. LETO L (50) MAJ-JULIJ 2000 __ŠTEVILKA 5-7, NO 5=7 Ob petdesetletnici "&LOVEN&KE DDŽAVE" Mate Roesmann V letošnjem letu, A.D. 2000, praznuje list "Slovenska država" svojo petdesetletnico. Nedvomno je to v razmerah lep jubilej in vreden sleherne pozornosti. "Slovenska država" je začela izhajati pod okriljem Slovenske narodne zveze v Chicagu. Med pobudniki lista "Slovenska država" sta bila frančiškana p. Kazimir Zakrajšek, znana emigrantska osebnost in njegov sobrat p. Kaiist Langerholz, poleg takrat delavnih članov Slovenske narodne zveze dr. Ludvika Leskovarja, Štefana Faleža, ki je v tistih letih Študiral na Univerzi Loyola, ter Mirka Geratiča, ki je bil pred vojno upravnik "Slovenca" v Mariboru. Mirko GeratiČ je postal prvi urednik "Slovenske države"Mirko GeratiČ je že leta 1949 začel z izdajanjem mimeografiranega mesečnika "Slovenska pravica" v Barbetonu, Ohio, na pobudo bivšega dobrepoljskega župnika Antona Merkuna. Leta 1950 pa se je preselil v Chicago, kjer se je znašel med pobudniki tiskanega mesečnika, ki so se odločili za ime Slovenska država. Prva Številka novega mesečnika "Slovensska država" je izšla 27. Julija 1950. "Z današnjo številko Slovenska pravica postaja Slovenska država". Čeprav majhen, ima slovenski narod pravico do popolne narodne samostojnosti. Najpopolnejša oblika samobitnosti je pa lastna narodna država. Karkoli hočemo, za karkoli se borimo in s komurkoli sodelujemo mora imeti svojo podlago v naši najosnovnejši pravici: v lastni državni samostojnosti. Lastna slovenska državnost je naša pravica; naša dolžnost je , da se za to našo narodno pravico borimo. "Slovenska država" naj bo zato izraz volje vseh, ki se zavedajo, da mora slovenski narod biti "na svoji zemlji svoj gospod". "Slovenska država" naj bo nosilec naše narodne volje in naše narodne zavesti, naj bo temelj za podvige vseh, ki slovensko mislijo, Čutijo in govore, naj bo neustrašen boritelj za neokrnjenost in politično neodvisnost slovenskega ozemlja. Obenem pa naj bo vzpoduba njim, ki se za to pravico že borijo, naj bo bodrilo njim, ki to pravico žele; in predvsem opozorilo vsem, ki na to osnovno pravico pozabljajo in jo zapostavljajo ." To so jasne in bodrilne besede, ki jih je novemu listu "Slovenski državi" na dolgo pot, ki je pripeljala do uresničitve slovenske narodne suverenosti v samostojni slovenski državi, napisal dr.Štefan Falež, prvi ambasador slovenske republike v Vatikanu. Ker se je Število pobudnikov v Chicagu zmanjšalo, ker so jih njih Življenjske poti peljale drugam, v druge dele sveta, je breme uredniških, upravniških in denarnih poslov postalo pretežko za Mirka Geratiča, se je Slovenska narodna zveza v Kanadi odločila, da bo prevzela skrb za nadaljno izhajanje lista. Tako se je "Slovenska država" leta 1954 preselila iz Chicaga v Toronto. V Torontu je prevzel uredništvo bivši urednik "Straže v viharju" dr.Rudolf čujeŠ. Za upravne in druge posle pa je skrbel z veliko vnemo in predanostjo Vladimir Mauko. Poleti 1961 se je dr. Rudolf Čuješ preselil v Antigonish v Novi Škotski, kjer je postal profesor sociologije in zadružništva na tamkajšnji univerzi, tako so na Vladimirja Mauka prešli še uredniški posli in skrbi. Vladimir Mauko je vse te posle opravljal do svoje smrti 22.nov.1987. Z izhajanjem "Slovenke države" je bil povezan 33 let in ni omahoval niti pod težavami dela , niti v upanju in veri v uresničitev slovenske državne misli. Po Maukovi smrti je prevzel uredništvo Ludvik Jamnik, sotrudnik lista od vsega začetka. Ludvik Jamnik je doživel uresničitev slovenske državne misli in mu je bilo dano, da je natisnil z mastnimi Črkami naslov na prvi strani lista: SLOVENSKA DRŽAVA BO, SLOVENSKA DRŽAVA MEDNARODNO PRIZNANA, SLOVENSKA DRŽAVA SPREJETA MED ZDRUŽENE NARODE. Z uresničitvijo slovenske državne misli pa list ni prenehal, ker so sodelavci Slovenskega državnega gibanja uvideli, da je porajanje in utrjevanje slovenske države težak proces zaradi prehajanja iz enoumnega komunističnega totalitarizma v demokratično, ustavno in pravno državo. Ludvik Jamnik, veliki idealist, je utrujen legel v grob 26. maja 1997, na dan petinpedesetletnice mučeniške smrti dr.Lamberta Ehrlicha, pobudnika, misleca in vidca višarskega slovenstva. Po smrti Ludvika Jamnika, je prevzel breme "Slovenske države" dr.Avguštin Kuk. Tudi on, pa ne le sam, vsa njegova družina so sodelavci in sotrudniki lista od torontskega pocetka. Dr. Kuk je z zvesto ljubeznijo popeljal "Slovensko državo" v petdeseto leto. Na tem mestu naj omenim neutrudljivo sodelavko - dolgoletno upravnico gospo Francko Zupančič-Ziernfeld, ki je s svojo neizčrpno vnemo, podjetnostjo in pridnostjo (poleg mnogih drugih aktivnosti) pripomogla, da je "Slovenska država" obstala vsa ta dolga leta. Potrebno je še omeniti pomembne sotrudnike in dopisnike tega fizično majhnega, a po naslovu in ideji velikega najpomembnejšega slovenskega emigrantskega lista. V ta krog^ spadajo: dr. Ciril Zebot, dr. Rudolf Cuješ, dr. Mate Roesmann, prof. Bogdan Novak, dr. Ciril Mejac, dr. Milan Pavlovčic, dr. Stane Susteršič, Mirko Javornik., dr. Tone Stukelj in dr. Avguštin J-4:00 p.m. Tuaaday, Wedneeday............10:00 a.m.-4:00 p.m. Thursday, Friday................10:00 a.m.-7:30 p.m. 23 Mmm Drtv», Hamilton, ON LBE 3N6 TaL: (966) 576-7811 Fax:(906)878-6130 Thursday.....................3:30 p.m.-7:30 p.m. Friday........................12:30 p.m.-7:30 p.m. Saturday......................9:00 a.m.-l 2:00 noon (tor raaMents only) Thuraday....3:00 p.m.-4:00 p.m. Kdor is ni Clan, nal poetanel Slovenska Hranilnica in Posojilnica John E. Krek's Slovenian Credit Union 747 Brown s Line, 611 Manning Awe., #100 Etoblcoke, Onl. MOW 3V7 Toronto, Ont. M6G 2W1 Tel.: (416) 252-6527 Tel.: (416) 532-4746 9:30 a m.-4:00 p.m. Monday Closed 9:30 a.m-4:00 p.m. Tuesday 10:00 a.m.-4:00 p.m. 9:30 a.m.-4:00 p m. Wednesday Closed 9:30 a.m-7:30 p.m. Thursday 10:00 a.m.-7:00 p.m. 9:30 a.m.-7:30 p.m. Friday 10:00 a.m.-7:00 p.m. 9:00 a.m.-12.30 p.m. Saturday Ctoaad A full service co-operative committed to DEPOSIT SERVICES -Savings and chequing -Personal loanaAnortgegaa BUSINESS SERVICES -Current accounts -Banking machina caïds WEALTH MANAGEMENT -Mutual funds, stocks, bonds -RRSPs and RRIFs through W.H.Stuait Ltd. -Self (»reeled RRSPs www.slovcan.com/iekrek email: mainO|ekscu.com Slavnostni govornik na 41. Slovenskem dnevu Slovenskega Kanadskega Sveta (9 julija 2000) je bil č.g. Pavle Novak, lazarist, ravnatelj dijaškega doma na Taboru, Ljubljana. Tema govora je bila ohranjanje slovenske zavesti pri mladih. Sveta vera bodi vam luč materin jezik pa ključ do zveličavne narodove omike. Ta stavek blaženega škofa Antona Martine Slomška je eden izmed tistih, ki opredeljuje izredno pomembnost vere po eni strani, po dmgi pa jezik. Marsikdo bo danes dejal, jezik in vera nista odvisna drug od drugega, vender lahko po lastni izkušnji potrdimo modrost stavka izrečenega v prejšnjem stoletju. Vsaka jezikovna skupina, ki se nahaja izven svoje matične domovine je izpostavljena raznim preizkušnjam, ki v prvi vrsti ogrožajo obstoj in Ohranitev materinega jezika. Asimilacija je prav gotovo eden izmed prvih in najmočnejših razlogov, da se jezik počasi izgublja in namesto njega nastopa drugi jezik, jezik, ki je v uporabi v določeni državi. Drugi razlog za izgubljanje materinega jezika, pa je nezmožnost, da se ta jezik sploh uporablja, na primer, da je posameznik sam v tujem okolju in nima možnosti komunikacije v svojem materinem jeziku z drugimi ali nima dostopa do knjig, revij ali drugih sredstev s katerimi si bi ohranjal jezik. V tem primeru se jezik začne najprej opuščati predvsem zaradi tega, ker ni vzroka ali spodbude, da se bi jezik sploh ohranil. Takšni primeri so danes zelo redki. Živimo namreč v svetu kjer je pretok informacij, stik z ljudmi kjer koli po svetu dostopen veliki večini prebivalcev na celem svetu ne glede na kraj v katerem se nahaja pa tudi, če je to Še tako oddaljen. Svet postaja ena sama veliko vas, kjer ni težko srečati nekoga na najbolj oddaljenem kraju ali se z njim pogovoriti kadar koli. Te možnosti imajo prav gotovo svoje prednosti, ki lahko veliko koristijo posamezniku, da ohranja stik s svojci, prijatelji in znanci, kar mu poleg drugega utrjuje tudi ohranjanje materinega jezika. človek je družbeno bitje. Lahko bi rekli tudi družabno. Človek danes težko živi kot samotar, potrebuje stika z drugimi ljudmi. Za njega je pomembno vse tisto kar ga povezuje z drugimi, išče sorodnosti ne samo v jeziku, ampak tudi v sorodnosti mišljenja in vere. Ljudje se tako začnejo razvrščati po skupinah, ki jim omogočajo biti s somišljeniki bolj povezani, lahko rečemo na isti valovni dolžini. Biti na isti valovni dolžini pa pomeni, da se bo Človek prilagajal in trudil, da bo na tej valovni dolžini tudi ostal dokler ga kaj drugega ali drugačen interes ne bo tako prepričal, da bo spremenil svojo afiniteto in se potem pridružil drugi skupini. Biti torej aktiven del neke skupine pomeni biti z njo v dobrih in slabih trenutkih. Biti nekje ko gre vse dobro pravzaprav ni težko, kajti takrat smo dobro razpoloženi, vse je v najboljšem redu, ni razlogov, da bi se odmaknili saj nas dobro počutje še spodbuja, da ohranjamo in vzdržujemo tako stanje. Težava nastane pa takrat ko se začnejo stvari sukati v drugo smer, v smer ko se naše počutje slabša, ko težave in nesoglasja načenjajo dobro počutje, ko vidimo, da so tudi naši interesi ogroženi. V takšnih primerih pa nastanejo skušnjave, da bi se Čimprej oddaljili, da ne bi bili preveč potegnjeni v nastali položaj in bi se morali zaradi tega prekomerno truditi za ohranitev složnosti in soglasja. Ali kar je še huje, da bi zaradi nepopustljivosti prišlo celo do sovraštva in razdora. Kot, da bi se izgubil smisel nadaljevanja in vztrajanja na določenem projektu. Ko se pa izgubi smisel potem je zelo težko najti spodbude ali razloge, da bi še naprej vztrajali. Obratno pa ko človek vztrajno išče smisel tudi takrat ko je že vse navidez izgubljeno ga ohranja v položaju ko se mora Še naprej boriti. Če so ideali za katere se neutrudno bori dovolj visoki potem se mu tudi Še največji napori ne bodo zdeli nesmiselni. Tako stanje lahko primerjamo stanju, ki vlada med mladim fantom in dekletom. Najprej se spoznata in začenjata obdobje spoznavanja drug drugega. Takoj na začetku odkrivata drug drugega in se odkrivata drug drugemu. Ugotavljata, da imata najprej veliko skupnega vendar s Časom odkrivata, da je tudi vedno več takih stvari na katere gledata drugače. Ce se to ugotavljanje nadaljuje v pozitivnem smislu potem jih tudi ta drugotnost gledanja ne bo razdvojila. Ugotovita, da so lahko dopolnjujeta in da ju to pravzaprav ne omejuje pac pa bogati. Naslednja stopnja pa je, da spoznata, da se splača boriti za ideale, ki sta si jih sama zastavila in da sta zanje torej pripravljena tudi kaj potrpeti. Vsekakor pa, Če njuno razmerje ni sad medsebojne ljubezni bo prej ali slej prišlo do konfliktov, ki se bodo rojevali iz samoljubja in egoizma. Ljubezen je tista, ki bistveno spremeni kakovost odnosov med ljudmi ali zavzetost za določeno vrednoto. Delati nekaj z ljubeznijo pomeni delati nesebično, požrtvovalno, skratka delati s popolno predanostjo brez koristoljubja In preračunljivosti. Podobno je tudi z materinim jezikom in slovenstvom na sploh. Jezik je treba sprejemati z ljubeznijo, Še več, ga vzljubiti, enako tudi slovenstvo. Šele takrat ko je to stanje doseženo, bo možno to ljubezen prenesti tudi na mJajse rodove in zbuditi v njih tisto željo po učenju materinega jezika in ohranjanja slovenstva in slovenske kulture. OHRANJANJE SLOVENSKEGA JEZIKA IN KULTURE: Slovenski pregovor pravi, da brez muje se še čevelj ne obuje. To pomeni, da brez vztrajnosti, brez napora in odpovedi se praktično nič ne doseže. Ohranjanje slovenskega jezika je brez dvoma povezano z velikim naporom. Najprej s strani staršev, ki morajo v sebi čutiti željo po ohranitvi materinega jezika najprej pri samih sebi nato pa tudi pri svojih otrocih. Pripravljeni morajo biti, da bo trud, ki ga bodo starši vložili zato, da bodo učili svoje otroke v materinem jeziku marsikdaj zelo visok in v ne malo primerih tudi ne bo poplačan. Po drugi strani pa s strani mlajših, ki se morajo učiti jezik staršev pomeni dodaten napor, za njih na prvi pogled nesmiseln, kajti učiti se morajo še nekaj več, kar drugim vrstnikom ni potrebno. Že ta misel na trud, ki ga bodo morali vložiti jih odvrača od tega, marsikdaj pride tudi do nasprotovanja in odpora. Če so na tej točki obojestransko popusti potem bo prav gotovo jezik šel v pozabo s časom pa tudi običaji in kulturne značilnosti, ne samo pri mladih temveč tudi pri starših, kajti komunikacija in medsebojno sporazumevanje bo potekalo izven slovenskega jezika in okolja. Marsikateri mlad fant ali dekle z obžalovanjem ugotavlja, da je bila zamujena odlična priložnost. Na žalost bo prišel do tega spoznanja Šele takrat ko se bo srečeval s sorodniki ali ob kakšnem obisku v domovini svojih staršev. Vendar pa naj bi bila želja, da bi posredovali bogastvo, ki ga sami nosijo v sebi in, ki so ga črpali iz slovenske kulture tisti prvi razlog, ki bo omogočal mladim rojenih v tujini imeti bolj razširjeno obzorje svojega pogleda na svet. Tako dodatno bogastvo bo omogočalo mladim imeti boljše izhodišče v primerjavi z nekom drugim, ki ni imel te možnosti srečanje z drugo kulturo. Nenazadnje je ravno pestrost kulturnega bogastva tista, ki bo v posomezniku zbudila občutek strpnosti in sprejemanja drugačnih. To pa še ne pomeni biti popolnoma utopljen v neko brezoblično maso, marveč biti svojski, z vsemi osebnimi lastnostmi in karakteristikami, ki so ga opredelile in, ki so bistveni sestavni del osebnosti, ki jo še posebno v mladostnih letih gradi in dopolnjuje. Značilnost mladega Človeka ni samo, da živi v nekem življenjskem obdobju, ki naj bi ustrezalo določenemu Številu let, temveč je to tudi Čas, ki mu je dan kot naloga. Ta naloga pa je iskanje smisla življenja, hkrati pa priprava in začetek graditve samostojnega življenja. To je bistveno značilnost mladosti. To značilnost mora prepoznati vsak vzgojitelj začenši s starši nato pa Še vsi ostali, ki so na kakršen koli način udeleženi pri vzgoji mladih. To kar jim bodo vzgojitelji dali ter kako jim bodo stvari predstavili je tisto kar bodo sami lahko tudi sprejeli. Če jim bo materin jezik predstavljen kot vrednota bodo zelo možno to tudi sprejeli. Ce jim bo tudi vera, ki so jo prejeli iz otroških let predstavljeno kot bistveni sestavni del svoje osebnosti, potem bo tudi po lastnem prepričanju to vero tudi sprejel in jo dopolnjeval in poglobil z osebnimi izkušnjami. Ce jim bo slovenska kultura postala del njihovega življenja, potem bodo tudi čutili potrebo, da jo negujejo in gojijo naprej. IZZIV ZA NAPREJ: Pri marsikateremu starejšemu se lahko odkrije občutek maloduŠja ko primerja preteklost s sedanjostjo. Ko pa si Še predstavijo bodočnost se pa kar počuti brezmočnega in resigniranega saj gleda v prihodnost z razočaranjem, ker misli, da stanju izgublanja vrednote jezike in kulture ni več pomoči in torej, da se ne splača nikakršnega truda vec. Tako prepričanje prav gotovo ni prepričanje človeka, ki bi v sebi ohranil vsaj kanček optimizma. Bolj je podoben obupanemu pesimistu, ki vidi vse čmo in zaradi tega se ne želi več angažirati in iskati kakšno rešitev. Ce bi tako delali vsi smo lahko prepričani, da človek ne bi napredoval niti za pedenj. Na srečo danes obstaja že kar nekaj idealistov in optimistov, ki mislijo drugače in, ki vztrajajo na okopih kljub temu, da jim marsikdo, Če že na veliki del maje z glavo ali celo nasprotuje. Tudi mladi morajo biti soodgovorni in aktivni pri tem delu. Lastnost mladega Človeka je iznajdljivost in pripravljenost tvegati. Te sposobnosti je potrebno izkoristiti in spodbuditi. Morda se lahko najde kakšen drugačen pristop ali način, ki bi ohranjevanje slovenskega jezika in kulture naredilo bolj domače njihovemu mišljenju in prepričanju. Danes ni več toliko ovir, ki bi stik med mladimi doma in v tujini onemogočalo. Izmenjava še posebno v poletnem času bi morda bila ena možnost, druga je prav gotovo druženje v Dalje na str. 7 Stfeka slovesnost Ü¡ * : i razglasitev slovenskih Št. Ime Priimek Župnija (r.) 1. Ernest ANŽEL Sv. Andraž v SI. goricah 2. Vinko AVSEC Stari trg pri Ložu 3. Janez BASTIČ Horjul 4. Marijana BASTIČ Horjul 5. Pavel BASTIČ Horjul 6. Vladimir BERČIČ Ljubljana Alojzij BERNOT Nevlje 8. Jože BITENC Pertoča 9. Jože BOBNAR Smlednik 10. Jožefa BÖJANC Šmarjeta na Dol. 11. Jože BRÄNCELJ Borovnica 12. Jože BRECELJ Šturje 13. Marija BRECELJ Šturje 14. Martin BRECELJ Šturje 15. Angela BRECELJ Šturje 16. Jožef BREGAR Šentvid pri Stični 17. Alojzij BREZNIK Brdo pri Lukovici 18. Ivan BRIC Dornberk na Vip. 19. Jožef BURGAR Šenčur 20. Milko CANKAR Sostro 21. Franc CERKOVNIK Šentrupert na Dol. 22. Franc CVAR Sodražica 23. Darinka ČEBULJ Tinje 24. Jože ČOPAR Šmartno pri Litiji 25. Janez ČERNOGA Zdole 26. Vencel DEMŠAR Žiri 27. Anica DROBNIČ Bloke 28. Alojzij DUHOVNIK Preska 29. Anton DUHOVNIK Preska 30. Lambert EHRLICH Ljubljana Sv. Nikolaj 31. Mihael ERKLAVEC Ljubljana Moste 32. Jožefa FABIJAN Žužemberk 33. Ignacij FEGUŠ Sv. Marko niže Ptuja 34. Alojzij F1NŽGAR Mošnje 35. Gabrijel GABERC Ljubljana-Moste 36. Franc GABREJNA Unec 37. Jože GEOHELI Notranje Gorice 38. Franc G LA V AN Ig pri Ljubljani 39. Franc GOMILŠEK Ptuj - Sv. Peter in Pavel 40. Henrik GORIČAN Slovenska Bistrica 41. Alojzij GREBENC Ribnica 42. Mihael GREŠAK Griže 43. Franc GROBLER Sv. Jurij ob Taboru 44. Lojze GROZDE Tržišče 45. Janez GÜSTIN Šentjernej 46. Danijel HALAS Črenšovci 47-. Anton HOČEVAR Ambrus 48. Anton HOČEVAR Grosuplje 49. Janez HOČEVAR Šentrupert na Dol. 50. Franc HOČEVAR Žalna 51. Janez HOMAN Škofja Loka 52. Lojze HOSTNIK Šmartno pri Litiji 53. Anton HREN Bloke 54. Ivan HROVAT Žužemberk 55. Franc HRUSTELJ Vitanje 56. Srečko HUTH Ljubljana Šentvid 57. Alojzij JAKOŠ Šentrupert na Dol. 58. Franc JAKOŠ Ljubljana Sostro 59. France JAKOŠ Ljubljana Sostro 60. Franc JAKOŠ Ljubljana Štepanja vas 61. Alfonz JARC Ajdovec 62. Janez JENKO Ljubljana Mar. oznan. 63. Anton JENKO Velesovo 64. Rok JEREB Lučine 65. Jakob JERMAN Komenda 66. Ludvik JERMAN Komenda 67. Franc KAČ Polzela 68. Franc KANDUČ Idrija 69. Anton KASTELIC Krka na Dolenjskem 70. Jože KASTELIC Višnja Gora 7 i. Vinko KASTELIC Žužemberk 72. Anton KASTELIC Žužemberk 73. Stanko KAVČIČ Šentjošt 74. Franc KEK Trebnje 75. Boris KERČ Ljubljana Šiška 76. Franc KERN Velesovo 77. Emil KETE Planina pri Ajdovščini 78. Jaroslav KIKELJ Maribor Sv. Jožef 79. Janez KLOPČIČ Vrhpolje pri Moravčah 80. Janez KODRIČ Studenice 81. Jožef KOFALT Semič 82. Janko KOMLJANEC Bučka 83. Avguštin KOSTELEC Šentrupert na Dol. 84. Marko KOSTELEC Šentrupert na Dol. 85. Jože KOTLUŠČEK Velike Lašče 86. Anton KOVAČ Boštanj 87. Stanislav KOVAČIČ Črmošnjice 88. Bratomil KOZAMERNIK Ljubljana Vič 89. France KOZINA Sodražica 90. Frančiška KOZINA Sodražica 91. Ivan KOZINA Sodražica 92. Janez KOZINA Sodražica 93. Janez KRAJNIK Reteče 9i. Franc KRAMARIČ Radovica 95. Janez KRANJC Zabukovje 96. Frančišek KRASNA Ljubljana 97. Marijan KREMŽAR Ljubljana-Moste 98. Alojz KRISTAN Jelšanc KRIŽAJ KRMÉLJ KROF KRUŠIČ KUHAR KUNSTELJ 99- Peter 100. Matevž 101. Matej 102. Ivan 103. Štefan 104. France 105. Albin 106. Gizela 107. Jožef 108. Anton 109. Vlado 110. Dušan 111. Veronika LESTAN 112. Melhior LILIJA 113. Franc Ljubljana-Moste Stara Loka Mežica Komenda Beltinci Vrhnika 114. Jože 115. Štefan 116. Janez 117. Alfonz 118. France 119. Ciril 120. Darko 121. Dolfi 122. Jožef 123. Mici 124. Pavel 125. Peter LAVRENČIČ Kobarid LAVRENČIČ Kobarid LAVRENČIČ Kobarid LAVRIH Primskovo na Dol. LEBAN Vrhnika LESKOVIC Ljubljana-Moste Miren pri Gorici Šempeter v Sav. dolini LINDIČ Trebnje LOGAR Vodice LOPERT Dokležovje LOTRIČ Selca MALAVAŠIČ Šentjošt nad Horjulom MALOVRH Predoslje Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. MAVSAR MAVSAR MAVSAR MAVSAR MAVSAR MAVSAR MAVSAR P tjjmtâmÊ »* - Vi? : Slovenski spominski 126. Stanko 127. Terezija 128. Vilko 129. Jože 130. Franc 131. Franc 132. Anton ♦ S MAVSAR MAVSAR MAVSAR MEHLE MIKLIČ MLAKAR MRAVLJE 133. Anton sin MRAVLJE 134. France MRAVLJE 135. Vinko MRAVLJE 136. Veronika MRGAN 137 138 139 140 Ignac Franc Marica Ive 141.Ivanka 142. Ludvik 143. Henrik 144. Alojz 145. Valentin 146. Jakob NADRAH NAHTIGAL NARTNIK NOVAK NOVAK NOVAK NOVAK OBIT OBLAK OMAHNA HS1 Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šentrupert na Dol. Šmarje-Sap Struge Škocjan pri N. mestu Brezovica pri Ljubljani Brezovica pri Ljubljani Brezovica pri Ljubljani Brezovica pri Ljubljani Trebnje Stična Žužemberk Semič Preloka Ribnica Vreme Žužemberk Sv. Lenart v Benečiji Mavčiče Sv. Gora pri Litiji Bloke Sv. Bolfenk v SI. gor. Sostro Semič Ljubljana Štepanja vas 147. Rafael ORAŽEM 1 i8. Franc OREŠNIK 149. Franc OVEN 150. Jožef PAŠIČ 151 Janez PAVČIČ 152. Marijan PAVLOVČIČ Ljubljana Vič 153. Frančišek PEN Maribor 154. Viktor PERKAN Ilirirska Bistrica PEZDIR Brezovica pri Ljubljani PIŠČANC Barkovlje pri Trstu PODLOGAR Golo POGAČAR Kranj POKORN POLAK POLDA POLŠE 55 Franc 56. Ladislav 57. Cvetko 58 Peter 59. Jožef 60. Anzelm 61. Anton 62 Janez 63- Leopold 64. Ferdinand POTOKAR 65. Jože 66. Antonija 67. Alojzij 68. Stanislav 69. Amalija PURGAR 70. Stanislav RABUDA Škofja Loka Ljubljana Zgornje Gorje Ljubljana Stožice POTOČNIK Sv. Lenart nad Šk. Loko Sv. Jedert nad Laškim PRAVHAR Šenčur PREMROV Cerknica PREŠEREN Novo mesto Šmihel PUNGERŠEK Loka pri Žusmu 71. Alojzij 72. Janko 73. Janez 74. Janez 75. Franc 76. Matija 77. Janez 78. Franc 79. Anton 80. Viljem 81.Janez 82. Jakob 83. Jože 84. Ludvik 85. Janez 86. Franc 87. Anton 88. Anton 89. Jožef 90. Franc 91 Anton 92. Leopold 93. Jožef 94. Franček RAKAR RAMOVŠ RANČIGAJ Cerkno Senovo Šentlovrenc Ljubljana Gomilsko RAZTRESEN Šentjošt nad Horjulom RIHAR Dobrova pri Ljubljani ROM Semič RUS Črnomelj RUS Ljubljana SALMIČ Raka SAVELLI Celje Sv. Danijel SELJAK Žiri SEM Radmirje SIVEC Rovte SLUGA Cerkno SOTOŠEK Zdole STOPAR Boštanj ŠATEJ Kamnje ŠEGULA Šentlovrenc ŠERJAK Velesovo ŠKUFCA Hinje ŠMALC Mirna Peč ŠMID Rogatec ŠOLAR Mirna na Dolenjskem ŠTABUC Sv. Tomaž pri Ormožu 95. Vladimir STEFANCIC Notranje Gorice 96. Vinko STIRN 97. Bernard ŠTUHEC 98. Filip TERČELJ 99. Dominik TISELJ 200. Ernest 201. Mirko 202. Stanko 203. Miha 204. Viktor 205. Matej 206. Mihael 207. Franc 208. Lenart 209. Anton 210. Alojz 211. Jože 212. Izidor 213. Izidor 214. Viktor 215. Anton 216. Frančišek ŽUPEC 217. Karel ŽUŽEK Ljubljana Šentvid Sv.Jurij ob Ščavnici Ajdovščina Velike Lašče Bloke Ljutomer Ljutomer Novo mesto Šmihel Dolenjske Toplice Sv. Lenart nad Šk. Loko Vrhnika Preska VELIKONJA Otlica VOVK Breznica na Gor. Pameče pri SI. Gradcu Zagradec Vrtojba Sv. Jurij ob Taboru Velesovo Kresnice Slovenska Bistrica Velike Lašče TOMEC TRATNIK TRATNIK TURK TURK TUŠEK UMEK VEBER VRHNJA K ZAJEC ZAVADLAV ZAVRŠNIK ZORMAN ZUPANČIČ Slovenski pričevalci iz zamejstva Tržaška škofija: 1. Mirko Vekjet, 2. Placid Sancin, 3. Jakob Ukmar Goriška nadškofija: 1. Lojze Bratuž Celovška škofija: 1. Janez Hornbock 5. 2. Anton Kutej 6. 3 Vinko Poljanec 7. 4. Jožef Pollak Otto Schuster Štefan Singer Jožefa Sumper Nadaljevanje s str. 2 krščanstvu gre, pa je bil drugi bistveni namen in poslanstvo "Slovenske države", ZA KAR SE JE NAŠ LIST VES ČAS SVOJEGA IZHAJANJA ENAKO ZAVZEMAL KOT ZA URESNIČITEV SLOVENSKE DRŽAVNOSTI V SAMOSTOJNI IN SUVERENI SLOVENSKI DRŽAVI. Upati smemo, da bo z novo vlado pod predsedstvom Andreja Bajuka, tudi ta drugi dosežen. Gospodu dr. Bajuku pa želimo veliko uspeha. C.J.M. + ODŠLI SO + MIRKO KUNČIČ Ob stoletnici rojstva pesnika Mirka Kunčiča Slavje pesniškega genija dr. F. Prešerna bo ob njegovi 200 letnici rojstva v domovini in v zdomstvu popolnejših, Če se bomo istočasno spominjali 100 letnice rojstva slovenskega pesnika Mirka KunČiČa. Oba sta se rodila na Gorenjskem. Dr Prešeren je našel svoj zadnji počitek v slovenski zemlji, Mirko Kuričič v argentinski. Kuncih je umrl pred 15. leti. Njegove pesmi so v polni meri zaživele v Nedeljski Slovencevi prilogi. Brala jih je vsa mladina, srednjesolska in tudi starejši. v Mirkova zivljenska pot je od njegove zgodnje mladosti do smrti polna pesnitev, v katerih je mladi pesnik našel v boju za svoj življenski obstoj edino tolažbo. To potijujejo Šele sedaj njegova pisma objavljena v 99.Številki "Obdobja", revije SKA. Mladega Mirka Kunciča sem prvič srečal na zborovanju FO in DK v Celju, ko je skof dr. B. Jeglič narodu napovedal boj proti satanu. Predstavila sta mi ^a v tedaj skromnih prostorih Slovenceve podružnice v Gubcevi ulici urednik -fotograf J. Hafner in urednik L. Ilija, edinstveni poročevalec na mladinskem zborovanju. Tu sem spoznal tudi gdč. Tilko Marovtovo iz Braslovč. Kot začetna upraviteljica podružnice je bila aktivna propagandistinja dnevnikov Slovenec in Slovenski dom. Dr. I. AhČin jo je predvideval za STANE LAMOVŠEK ...Poznali smo ga od prvih Časov torontske skupnosti...Pravi slovenski fant,podjeten in postaven , za vse dobro pripravljen in z zlatim baritonom obdarjen, je vse življenje prepeval Bogu in Mariji v Ehrlicha, duhovnika, znanstvenika, je v uvodnih besedah literarnega večera zapisal novinar Saša Mar-telenc iz Trsta, ki je bil po sili razmer tudi diplomat, vedno iskreno zaskrbljen spremljevalec usode svojega naroda, ki je bilo v tej dolini dolgo zamolčano. Predstavitev v žabniški župnjiski cerkvi sta organizirali župniji Ukve in Žabnice v sodelovanju s slovenskim društvom Mario Čemet Pri tem sta sodelovala cerkvena pevska zbora obeh župnij, Godba na pihala Kanalske doline in pevci družine Zwitter iz bližnje avstrijske Koroške. Sklep-> no besedo o namenu knjige in Ehr-lichovi vizionarski misli sožitja narodov na tromeji, Združeni Evropi ter (prvič omenjehi) samostojni slovenski državi znotraj nje pa je imel ravnatelj Višjega inštituta za verske Vede videmske nadškofije msgr. Marino Qualiraa. Kdo je bil Lambert Ehrlich? LmibertEhiig&aM&ppJil 18. septembra 1878 v Žabracah pod Svetimi Višarjam£ Tbje tisti dei Koroške, ki ga je morala Avstrija po koncu prve svetOTOSVtjhc prepustiti Italiji. Toda ljudjeae s tem še do danes niso sprijaznili. Žal se je osrednja Sloverujatuditukaj pre- Prof. dr.L.Ehrlich svari občinstvo pred nevarnostjo komunizma in terorja na pogrebu Rudolfa Dolinarja, 12. junija 1937. pripadnosti sloveristvu, da bi si želeli kaj več. Toda nekaj ljudi je bilo popolnoma ozaveščenih. Med njimi so bili tudi Ehriichovi. To je nosil v srcu tudi mladi Lambert, ko se je odpravil v svet. Gimnazijo je končal v Celovcu, bogoslovje leta 1902 v Innsbrucku, kjer je prejel, tudi mašniško posvečenje ter že leto za tem doktoriral iz teologije. Po enem letu izpopolnjevanja v Rimu ga je pot vodila nazaj v Celovec, kjer je bil najprej kaplan, potem tajnik celovškega^kofa in nazadnje profesor na celovškem bogoslovju. Leta 1919 je bil imenovan za izvedenca za koroško vprašanje pri jugoslovanskem zastopstvu na mirovni konferenci po prvi svetovni voj-ni«Med bivanjem v Parizu je napisal več znanstvenih razprav. Za tem se je izpopolnjeval na Univerzi v Oxfordu v etnologiji in primerjalnem veroslovju, kar je potem predaval na novi univerzi v Ljubljani. Bil je misleč in mistik V življenjepisu lahko preberemo, daje njegova verska in narodna gorečnost izkazovala nedeljivo celoto srca in duše. Kot dober psiholog in opazovalec je poznal svoj čas velikih nasprotij. Bilje mislec, mistik, ki se je z Bogom pogovarjal in živel. Zato je bil lahko človek plemenitih dejanj. Znal je biti tudi Iz DEMOKRACIJE popustljiv kot duhovni pastir, iskren in ponižen, vendar trden v pomembnih načelnih vprašanjih. V duhovni podjetnosti je bil strastno vztrajen, vendar obvladljiv in potrpežljiv. Ugotovljeno je bilo, daje pred drugo svetovno vojno šel prosit na Dunaj in rešil iz zapora komunista -študenta Borisa Kidriča. Toda dobrota je sirota, saj mu je kasneje to plačal z umorom. Ehrlichovo dejanje postavlja na laž komunistično zgodovinopisje, da so bili kristjani v Ljubljanski banovini sovražni do komunistov kot ljudi bolj kot cbugje, npr. na Primorskem. Delo na podlagi dobrega zgleda Ehrlichovo delo je bilo znanstveno pa tudi delo za široko izobrazbo in krščansko omiko. Deloval je v raznih dobrodelnih ustanovah Med študenti in srednješolci je deloval v okviru dobrodelne organizacije Vincencijeve konference, ki sije prizadevala tudi za njihovo duhovno poglobljeno življenje. Že takrat se je zavzemal za krščansko prenovo in pokristjanjevanje le na podlagi dobrega zgleda. Zato je ustanavljal misijonska združenja, prirejal misijonske razstave in tečaje, podpiral misijonarje in utiral pot sodobnim misijonskim pristopom na Slovenskem. • ŠkofGregorij Rožman gaje imenoval za pomočnika v skrbi za mladino. Dr. Ehrlich jo je vzgajal tudi za kasnejše nastope v slovenski družbi. Poudarek je bil na nesebični zvestobi življenjskim idealom v krščanstvu in narodu. Ehrlich jim je jasno govoril in nakazoval pot v samostojno slovensko državo, kar pomeni politično zrel narod in njegovo uveljavljanje med drugimi narodi in nacijami. Nekateri so menili, da so njegove ideje preuranjene. Toda slovenski komunisti so v njem prepoznali hudega, realnega in močnega nasprotnika ter organizatorja, ki bo znal prebrati njihovo zavajajočo revolucionarno propagando in jo zajeziti s pravim odgovorom. Z letakom pod naslovom Korenskijada je opozoril, partija Ehrlich je vedel za namen komunističnih pobojev in je na to opozarjal. Povedal je, da časi zahtevajo tudi daritev in mučeništvo. Na to je opozarjal prav svoje zadnje dni. Partijo je zadel na pravo mesto in cA) »pravem času« ga je 26. maja 1942 tudi umorila Pokopan je bil na Žalah, toda težka vest in stalne rože na grobu so bile preveč za oblastnike, zato so ga dali leta 1946 izkopati s še štirinajstimi drugimi pobitimi žrtvami, potem pa se je za njihovimi trupli izgubila vsaka sled, saj so jih odpeljali in nekje na Postojnskem zmetali v kraško jamo. Novica o tem je šla po vsej Ljubljani in škof Anton Volk je na veliki petek pri pridigi gnusni vandalizem pogumno obsodil, čeprav so ga neprestano klicali na Ozno: »Usti, ki ne puste mrtvih pri miru, so slabši kot šakali in hijene!« Danes, ko se te stvari odkrivajo narodnemu spominu in nujni refleksiji mladim rodovom, kričijo »prizadeti« o preštevanju kosti..., ker zlagane ^»herojske« zgodovine ne namera?, ^fhjo popraviti, čeprav sekri vic 'fie da popraviti in umorjenih; če več obuditi, po nepotrebnem zasejanega sovraštva pa za nazaj tudi ne odpraviti, saj je svoje že storilo. Knjiga - darilo za vse Oba govornika, ki sta Ehrlicho-•vo življenje osvetlila iz več zornih kotov, sta si bila edina, da je vsaka knjiga, ki nastane iz dobrega namena, darilo za vse, ki cenijo ustvarjalnost in želijo sebi in svojim potomcem povedati resnico, s katero bodo lahko žrveh naprej v sožitju. Je tudi izhodišče za neka nova spoznanja in boljše rešitve! Edina sta si bila tudi v tem, da to pomeni odsev temeljnega spoštovanja, ki današnji rod vodi v sfero kulture. Odkrivanje krivično umorjenih, mučenih in pozabljenih pa je sploh etična drža. Brez te sedanje bi vanje Ambrož Kodelja - Doberdob: ....Toda po vojni prof. Ehrlichu ni bilo dano počivativ grobu. Komunistični oblastniki so dali njegov grob izkopati in kosti raztresti neznano kje. Zdi se, da jih je bolj kot protikomunizem vznemirjala Ehrlichova VIZIJA SAMOSTOJNE SLOVENIJE. Vsled tega je bilo vsa leta po drugi svetovni vojni izgovarjanje njegovega imena povezano s psihoterorjem in v javnem poročanju zamolčano. Podtalno komunistično glasilo "SLOVENSKI POROČEVALEC" je že 2. junija 1942 poročal, da je bil Lambert Ehrlich "justificiran" predvsem zato, ker je bil na čelu protirevolucionarne klike in vsled tega kriv za zlom Jugoslavije in slovenskega naroda. Leta 1989 tik pred koncem Jugoslavije, je geslo o njem izšlo tudi v Enciklopediji Slovenije. V zvezi z geslom je prišlo potem do polemike ker je njegov avtor na zahtevo "višjih" (beri funkcionarjev tajne službe) moral pri sestavljanju izločiti naslednji stavek:... "V političnem pogledu se je zavzemal za večjo samostojnost Slovenije, ki pa naj bi bila vključena v ŠIRŠO ZVEZO SLOVANSKIH OZ. SREDNJE -EVROPSKIH DRŽAV. (Mladina st.44. 1989)" Zdi se neverjetno, in vendar, njegova VIZIJA se je uresničila. Evropa je leta 1992. Pol stoletja po njegovi smrti (1942) PRIZNALA SAMOSTOJNO SLOVENIJO. PRAV TAKO SE URESNIČUJE TUDI NJEGOVA VIZIJA O ŠIRŠI EVROPSKI POVEZAVI SLOVENIJE. in ustvarjanje prihodnosti temelji na močvirju. Prav etični vidik vseskozi navdihuje tudi pisatelja Maria Ga-riupa. Dotika se tako pravično kot pogosteje krivično predstavljenega lika, slovenstvu vdanega zamejskega človeka, katerega življenje je ugasnilo pod nasilno zločinsko ideološko roko v matični Sloveniji. Poleg tega, ker se je knjižna slovenščina od mladih iz Kanalske doline že poslovila, pa je bila knji- da Ehrlicha prvič predstavi italijanskemu bralcu. Ob tej predstavitvi bodo lažje razumeli, kaj je bilo tam Generalni vikar Ignac Nadrah blagoslovi krsti prof.dr. L.Ehrlicha in akademika Viktorja Rojca na Žalah (31 .maja 1942). avtohtono slovenstvo in kako ga je Italija do danes izruvala iz doline, da je v javni pisni obliki ostalo le še na pokopališčih in na križevem potu in drugih starih upodobitvah obeh župnijskih cerkva Učil je to, kar je tudi sam zares živel Pisatelj predpostavlja, da tamkajšnji bralec ni obremenjen z zgodovinskimi travmami, zato vseskozi stopnjuje njegovo radovednost in tudi spoštovanje do Ehrli-chove življenjske poti. S to pred postavko je neposreden in presenedj i-vo natančen tudi, ko navaja Ehrli-chove družinske in osebne doživljaje, zlasti pa pobude na javnem, verskem in socialnem področju. Predvsem pa poudarja, da je Ehrlich Učil to, kar je tudi sam zares živel Samo podatek, da je dnevni > molil tudi po šest ur, nekaj pove. Roka zločinske komunistične partije je to duhovno polno življenje pretrgala prav zaradi njegovega svetniškega zgleda in vpliva na mladino. Ta'večer je bilo posebej poudarjeno, da je bil ob vseh svojih obveznostih v osrednji Sloveniji nenehno globoko navezan in dejaven v svoji ožji domovini Kanalsk i dolini, nad katero se dviga duhovni slovenski biser Svete Višaije, k i so bile in dolgo zdržale kot slovenske, dokler so živeli in delovali tam močni ljudje, kot je bil dr. Lambert Ehrlich. ¿m PRILOGA slovx=ns!<Ä Ehrlichu v spomin: Kamen govori Preteklo soboto dopoldne je bila na ljubljanskih Žalah spominska slovesnost. Začela se je z mašo zadušnico, ki jo je ob somaševanju devetih duhovnikov daroval škof Jožef Kvas. Na stopnišču pred oltarjem je šopek 58 rdečih nageljnov, ovit s trakom v slovenskih barvah, spominjal navzoče na nezaslišani dogodek pred toliko leti: Ko sta se 26. maja 1942 vračala od jutranje maše, sta v Streliški ulici blizu Ljudske kuhinje padla pod streli vosovca univ. prof. dr. Lambert Ehrlich in visokošolec Viktor Rojic. Lambert Ehrlich je bil rojen 1879 v Žabnicah pod Sv. Višar-jami. Študiral je v Rimu in Ox-fordu, bil je stolni vikar, škofijski tajnik in profesor bogoslovja v Celovcu in leta 1907 pobudnik Krščansko-socialne zveze za Koroško, predhodnice Slovenske prosvetne zveze in Krščanske kulturne zveze. Na mirovni konferenci v Parizu je branil slovenske pravice koroških mej. Mednarodno priznani znanstvenik je postal profesor teološke fakultete v Ljubljani, organiziral je slovensko misijonstvo in bil velik dobrotnik revnih. Predvsem pa je bil priljubljen med akademsko mladino. Bil je odločen nasprotnik treh -izmov (komunizma, fašizma in nacizma), hkrati pa vizio-nar slovenske državne samostojnosti. V knjigi „Neminljiva Slovenija" se Ciril Žebot takole spominja: „Kdo je prof. Ehrlich resnično Ob sobotni blagoslovitvi spomenika so osvetlili lik velikega Slovenca - ki mu je bila tekla zibelka ob znožju Marijinega svetišča na stičišču treh evropskih kultur - dr. Avguštin Kuk iz Ka- nade v imenu preživelih stražarjev, univ. prof. dr. Janez Juhant z ljubljanske teološke fakultete in dva Ehrlichova rojaka iz Žabnic - prof. Martin Kranner, upravitelj Doma srečanja „Lam- bert Ehrlich" na Sv. Višarjah, in sin nekdanjega žabniškega organista, 95-letni starosta slovenskih duhovnikov na Koroškem, župnik Tomaž Hol-mar z Obirskega. France Vrbinc bil, je potrdil njegov pogreb, ki je bil veličastna manifestacija odločenosti za življenje sredi brezprimerne narodne stiske v zasedeni Sloveniji. Ne vem, da bi bil pogreb katerega drugega velikega Slovenca - gotovo ne med vojno in okupacijo - spontano pritegnil toliko izobražencev, študentov in dijakov, kot jih je pogreb Laniberta Ehrlicha. Eden izmed njegovih mlajših učencev je ob krsti v imenu te mladine prebral pretresljivo preprosto izjavo zvestobe krščanskim izročilom in višarski viziji slovenstva, kot jih je v slovenski študirajoči mladini utrjeval prof. Ehrlich. Množica mladih ljudi je ob tej obljubi pokleknila kot v versko potrdilo, da bo ohranila Ehrlichovo duhovno zapuščino." Trupli obeh umorjenih žrtev sta bili po vojni izkopani in odpeljani neznano kam. Grobova sta ostala prazna, prerasla ju je trava in plevel. Nova slovenska zaveza si je med drugim zastavila cilj, da ohrani dostojen spomin na zamolčane žrtve revolucije v Sloveniji. Poskrbela je že v številnih župnijah za postavitev spominskih plošč, ki izpričujejo dolga leta zamolčana imena ljudi, padlih kot žrtve ideoloških nesoglasij. Zdaj je NSZ s pomočjo preživelih Ehrlichovih učencev, prijateljev in nekdanjih stražarjev (članov akademskega kluba Straža) uredila tudi zapuščeno in oskrunjeno grobišče, da na njem umetniško izdelan nagrobnik spominja na zamolčani žrtvi - univ. prof. dr. Lamberta Ehrlicha in viso-košolca Viktorja Rojca. NOV NA GROBNI SPOMENIK Ivo Žajdela V soboto 15. julija je bilo na ljubljanskih Žalah slovesno bogoslužje z blagoslovitvijo novega nagrobnega spomenika na mestu, kjer sta bila leta 1942 pokopana dr. Lambert Ehrlich in Viktor Rojic. Dr. Ehrlich je bil eden najpomembnejših Slovencev med obe mu svetovnima vojnama. To, da ga je komunistična partija 26. maja 1942 umorila preko svoje teroristične organizacije VOSA sredi Ljubljane, je pomenilo konec civilizacije na Slovenskem. Posledice tega in mnogih tovrstnih zločinskih dejanj so bile strahotne, tako hude, da celo danes, skoraj šestdeset let kasneje nič ne kaze, da si bo slovenski narod kmalu opomogel od posledic komunistične revolucije. Takrat so komunisti Slovenijo vrgli s tečajev. Danes se ve, da je Ehrlicha in Rojica na Streliški ulici pod gradom ustrelil mladi Vosovec FRANC STADLER-PEPE, ki je bil DR. Lambertu EHRLICHU po vojni razglašen za narodnega heroja in je umrl pred nekaj meseci. Ehrlichov grob na Žalah je danes prazen, saj so komunisti po vojni izkopali Ehrlichove in Rojičive posmrtne ostanke ter jih zakopali neznano kje. Sveto mašo ter blagoslovitevnagrobnega spomenika je ob prisotnosti večjega števila duhovnikov daroval ljubljanski pomožni škof msgr. JoŽe Kvas. Po maši sta v cerkvi na Žalah številne prisotne nagovorila Stane Strbenk, tajnik Nove slovenske zaveze, ki je organizirala postavitev nagrobnika in Tomaž Holmar, 96-letni starosta slovenskih duhovnikov. Po maši je krenil dolg sprevod okoli sedemsto prisotnih do novega nahrobnika sredi Žal, blizu Lipe sprave, kjer je vsako leto 15.junija spravna spominska slovesnost. Po blagoslovitvi nagrobnika je bila slovesnost na kateri je pel zbor župnije Svete družine iz Dravelj. Nastopili so trije govorci. V imenu Stražarjev Avguštin Kuk iz Kanade, v imenu Žabničanov prof. Martin Kranner ter naslednik dr. Ehrlicha na Teološki fakulteti dr. Janez Juhant. Prof. Kraner je podrobno spregovoril o svojem rojaku ter povdaril, da je na Svetih Višarjah po dr. Ehrlichu poimenovan slovenski dom. Povdaril je, da se moramo dr. Ehrlicha spominjati kot velikega moža, ker bo drugače tudi za nas veljalo, da narod, ki svojih mož ne časti jih tudi vreden ni Juhantov in Kukov govor objavljamo v celoti. Ko je pred nekaj meseci umrl Ehrlichov morilec, so Delo, Dnevnik in tudi drugo časopisje objavile lep nekrolog v njegov spomin, o slovesnosti postavitve spominskega nagrobnika dr. Ehrlichu, ni poročal nihče. To je današnja Slovenija, ko duh revolucije še vedno pustoši po njej. Verniki se zbirajo pn cerkvi Vseh Svetih na Žalah PraneČak Nick in mati Teresija Ehrlich z gospodom Holmarjem in prof. Martin Kraner ob blagoslovitvi Ehrlichovega groba. Skof dr. Kvas blagoslavlja obnovljeni grob. Asistirata g. Anton Pust, lazarist iz Mirenskega gradu in dr. Jože Kopeinig, ravnatelj na Tinjah. ZARES, UMRL JE SVETNIK ^ * GOVOR dr. Avguština Kuka ob priliki\ blagoslovitve obnovljenega groba dr. Lambert Ehrlicha in Viktorja Rojica na Žalah, dne 15. julija 2000. . Prevzvišeni g.Škof dr. Kvas, častiti duhovniki, častite sestre, spoštovani sorodniki dr. Ehrlicha in Viktorja Rojica, spoštovani ugledni predstavniki slovenskega javnega življenja, dragi predstavniki Nove slovenske zaveze, dragi navzoči prijatelji! Petdeset in osem let je le poteklo odkar smo se tu, na tem mestu, pred 10.000 glavo množico, vključno tisoče katoliške dijaške mladine, mnogih včlanjenih v Slovenski dijaški zvezi in akademskem klubu STRAŽA, poslavljali od profesorja Ehrlicha in visokosolca Viktorja Rojica Ob odprtem grobu smo kleče prisegli našemu duhovnemu vodji in vzgojitelju prof. Ehrlichu, da bomo v življenju ostali zvesti slovenskim in krščanskim izročilom. Mnogi so to prisego morali plačati s prerano smrtjo. Danes, po dolgih letih, prihajamo v imenu še živečih članov te družine, raztresenih po Širnem svetu z mislijo in zeljo obnoviti in še enkrat izpovedati nase globoko spoštovanje m učencu Ehrlichu, ko se še vedno sprašujemo "Cui bono?"-komu je koristila njegova smrt? Prihajamo v upanju in želji - tudi Ehrlichovi - da se vsi dobro misleči Slovenci resno zavzamemo za pravično spravo in sožitje, za normalno demokratsko življenje, ki bo prineslo prelepi deželi Sloveniji mir in božji blagoslov. Profesorja Ehrlicha sem prvič videl na Taboru Slovenske dijaške zveze v Slovenskih Konjicah julija 1939. leta. Enotedenskega Tabora s temo Sveta si zemlja slovenska, se je udeležilo več 100 srednješolcev in visokosolcev. Zadnji govornik je bil prof. Ehrlich, ki je opisal lepoto Slovenije, zlasti zamejske, s takim navdušenjem, s tako iskrenostjo in s takim prepričanjem, da smo ga poslušali z zadržanim dihom. Profesor Ehrlich, ki je bil spremljevalec ameriškega podpolkovnika Milesa, Slana mirovne komisije, je peš, v snegu prehodil Koroško, Štajersko, Primorsko in Prekmurje ter statistično v spomenicah dokazoval slovenski živelj na spornem ozemlju in povdarjal upravičene, .zahteve po priklucitvi tega ozemlja matični Sloveniji. Na žalost neuspešno. Ko je prof. Ehrlich končal svoj govor, je dvorana naravnost zagrmela od navdušenja. To je bilo toliko bolj cenjeno, ker so med občinstvom bili tudi pripadniki različnih mišljen in nazorov. Po končanem govoru se je prof. Ehrlich neopazno umaknil z odra in se skromno pridružil ob strani stoječim Študentom, da se je izognil bučnemu aplavzu. Ta rodoljubni govor je tudi mene vzpodbudil, da sem se odloČil prikluČiti se v vrste Ehrlichovih Študentov. Profesor Ehrlich je pogosto naročal svojim Študentom, naj se ne ukvarjamo s STRANKARSKO politiko, ampak naj se čim bolj posvečamo študiju, ker da bomo na ta način največ koristili slovenskemu narodu. Diplomirancem, ki so šole že končali, odslužili vojaško službo, bili že zaposljeni in nekateri že poročeni, pa je svetoval, ne, vzpodbujal, naj posegajo v javno življenje in junaško, odločno odklanjajo TRI - IZME: komunizem, fašizem in nacizem in pogumno branijo krščanska načela, kot je to običaj v drugih demokratskih državah. Globoko v srcu pa mu je gorela velika IDEJA VIŠARSKEGA SLOVENSTVA, ki je bila osnova njegove VIZIJE SLOVENSKE DRŽAVE, za katere uresničitev smo delali po profesorjevi smrti njegovi ucenci po svetu. Na temelju njegove vizije SLOVENSTVA mu po pravici gre priznanje začetnika in pobudnika slovenske državne misli, SLOVENSKE DRŽAVE Tisti iz njegove študentovske družine, ki so v letih strahote zgubili mlada življenja, kot prof. Ehrlich sam, bilo jih je 43 (ne 34 kot jih je v govoru navedel tiskarski Škrat), so umrli prav za te ideale, ne z orožjem, ampak mnogi z rožnim vencem v rokah. Ko je Ehrlichovo truplo, zadeto od morilčeve krogle, ležalo na StreliŠki ulici in smo mimoidoči poklekali ter v molitvi rožnega venca pomakali v svežo kri svoje robčke, so se slišale besede ZARES, UMRL JE SVETNIK. In od tedaj naprej se ob raznih prilikah oglašajo prošnje, naj bi ga Katoliška Cerkev razglasila za mucenca - svetnika, saj je Ehrlich svetniško živel in deloval. Zagovarjal je slovenska krščanska izročila in pravice slovenskega naroda, kot je to delal blaženi A. M. Slomšek Bil je resnični pričevalec vere in zato nedavno javno prištet v vrsto pričevalcev vere na Slovenskem. Zato upamo in molimo, da mu bo Katoliška Cerkev priznala še čast oltarja. Ugledni slovenski jezuit v Rimu je ob peti obletnici Ehrlichove smrti v baziliki sv. Petr§ izjavil, da bo profesorju Ehrlichu nekoč dana Čast oltarja, ker je umrl MUCENISKE SMRTI - IN ODIO FIDEI. Ko se danes - ob pred 50. leti nasilno oskrunjenem in sedaj prenovljenem grobu - klanjamo spominu obeh mucencev Lamberta Ehrlicha in Viktorja Rojica, ponovno priporočajmo sebe in slovenski narod Lambertu Ehrlichu - temu BRANILCU IN STRAŽARJU SLOVENSKIH SVETINJ z molitvijo, ki smo jo po profesorjevi smrti dnevno molili v Izbi in kasneje po Širokem svetu: " DA BI EHRLICHOV DUH V NAS ŽIVEL, NAS DRUŽIL IN VODIL DO ZMAGE" - K BOGU V NEBESA! LAMBERTU EHRLICHU, VIKTORJU ROJICU IN VSEM DRUGIM SLOVENSKIM MUCENCEM - PRIČEVALCEM VERE NA SLOVENSKEM - SLAVA IN VEČNI MIR ! Verniki so obkrožili grob. SLAVIMO VELIKEGA MOŽA Govor 95-letnega g. TOMAŽA HOLMARJA, župnika na Obirskem, ob slovesni blagoslovitvi nagrobnika univ. prof. dr. LAMBERTU EHRLICHU na Ljubljanskih Žalah v soboto, 15. Julija 2000 Dragi bratje Slovenci, drage sestre Slovenke! Slavimo velikega moža. Slavimo velikega čuvarja slovenskega naroda, predvsem Čuvat] a slovenske mladine. Čuvarja, ki je znal tenko prisluhniti dogajanjem, tokovom v svetu. Ehrlich je bil med prvimi, ki se je uprl in k uporu klical predvsem mladino. K uporu proti raznim silam, ki so nastopale proti svobodi in skusale zasužnjiti narode in države v ožino svojih zmotnih nazorov, svojih pogubnih naukov. Zbiral je nas dijake in visokošolsko mladino v počitniških tečajih na Višarjah in po drugih krajih, na dnevih poglobljenega razmišljanja, nam ostril pogled za pravo, zdravo presojanje pojavov tistih časov, v 20-ih in 30-ih letih preteklega stoletja. Kdo je znal to mladino tako zavzeti kakor EHRLICH? V plamenecih, ognjevitih govorih je navduševal mladino, tako da ga je sprejela in priznala za svojega voditelja. Tej mladim je EHRLICH prežigal luč neokrnjene pravice, resnice, miru, ljubezni Kristusovega kraljestva. Ob EHRLICHOVIH govorih se je zazrla v čudovite krscanske ideale enakopravnosti, v osnovne človekove pravice, v samostojnost, neodvisnost človeške osebe, se zazrla v sijaj Kristusovega kraljestva. Na drugi strani pa zaznala vse pogubnost krivih naukov, ki so jih Širili krivi preroki z velikimi obeti. In ko se je lažistavba zablod podrla, nam je Čas potrdil pravilnost EHRLICHOVIH besed - končno besed božjega nauka, nauka, ki smo ga prejeli iz onega sveta, ki ga za tako imenovani moderni svet ni. Vedno poln raznih idej nas je EHRLICH neprestano z njimi bogatil. Tudi samostojna, neodvisna Slovenija je EHRLICHOVA ideja. V času, ko jo je EHRLICH začel oznanjati, kaj drzna. Po vsem občutju v nasi podzavesti neuresnicljiva, nemogoča in tudi nevarna zadeva, skratka utopija. Pa vendar, ogenj, spočetka majhen, vedno v nevarnosti, da vsak Čas ugasne, je plamenel naprej toliko časa, da je nepričakovano vzplamtel m je pred presenečenimi Slovenci in presenečenim svetom drzno zažarel in se predstavil svetu kot samostojna Slovenija. Iz utopije realnost. EHRLICH je bil prerok, resnica ga je potrdila. Resnica - veliko začetnico -ga je potrdila. Resnica je dala mozu bolje volje prav. 95 letni starosta koroških duhovnikov, c.g. T. Holmar govori pri slavnostni masi. EHRLICH in me, Slovenci, danes? Nujno je, da si zastavimo to vprašanje. Ta narod, obdarjen z lepimi lastnostmi, obdarjen z bogato, lepo deželo pod Triglavom ima po stoletjih tlačanstva lepo bodočnost pred seboj. Pa je v nevarnosti, da odpove! Leta in leta je pel: "... nič več pel ne bom." Leta in leta je svojo domovino prosil: "Rož, Podjuna, Zilja, moja domovina ... bodi mi še grob." Je pel samo simbolno? Danes žalostna resnica je: mnogo otrok slovenskih staršev s svojimi starši ne govori več slovensko, ded in stara mati svojih vnukov več ne razumeta. Cele pokrajine so postale neme. S tem v zvezi je nujno, da povemo še to in to zadeva vso Slovenijo: Koliko očetov m mater, ki naj bi ustvarjali novo življenje, stoji na strani smrti?! Naš narod umira! Biološko in jezikovno. Ne samo kot svojega profesorja se spominjam EHRLICHA Spominjam se ga kot sovaščana, ŽabniČana pod Visarjami, kot dobrega očetovskega prijatelja^ Analogno samo spremenim besede neke njegove pridige: "Če boste šli po tej poti naprej, se bo po tej deželi pod Triglavom po nekaj letih šopiril drug rod, ki ne bo pel, govoril molil slovensko ..." Ali naj se ta njegova prerokba tudi uresniči? Ne morem si našega preroka predstavljati drugače, kot da bi napel vse svoje sile, govoril, predaval, prepričeval, letal iz kraja v kraj, se postil, molil in bdel, da bi svoj slovenski rod vzbudil iz spanja, ga vzbudil k zavesti, predvsem mladino in izobražence, zbiral okoli sebe somišljenike in pomočnike - da bi končno zares klical ves slovenski rod: ŽIVETI HOČEMO! In prav s tem delom, s to nalogo hočemo, moramo posnemati našega preroka, da pod Triglavom ^končno zmagovito zagrmi: ŽIVETI HOČEMO! Slava našemu preroku EHRLICHU! Berilo bere ing. F. Hočevar Po končani službi božji je kongregacijo naslovil g. Stane Strbenk, tajnik Nove slovenske zaveze: SPOŠTOVANI! V imenu Nove slovenske zaveze lepo pozdravljeni. Še posebej pozdravljam dr. Ehrlichove prijatelje iz ZDA, Kanade in Avstrijske Koroške ter drugih držav, ki ste prišli pokloniti se njegovemu spominu. Zakaj ravno danes? Neko noč v začetku leta 1946 v so namreč? na ljubljansko pokopališče Žale, pod vodstvom ljudi takratnih oblasti, prišli nemški vojni ujetniki in izkopali iz grobov posmrtne ostanke dr. Natlačena, dr. Ehrlicha, Viktorja Rojica in še nekaterih. Naložili so jih na kamijon in odpeljali proti Postojni, kjer so jih vrgli v neznano jamo. Od tedaj sta bila njuna grobova zravnana z okolico in skrajno zapuščena, ker jih nihče ni vzdrževal. Bila sta v sramoto slovenski kultuirni javnosti in ljubljanskemu pokopališču. Zaradi zgodovinske resnice in spoštovanja do pokojnih, se je Nova slovenska zaveza odločila ponovno vspostaviti in obeležiti oba grobova. Kraj spomina in spoštovanja je uredila v obliki groba ter postavila skupno spominsko ploščo. Prevzela je tudi obvezo vzdrževanja in plačevanja najemnine obeh grobnih površin. Načrt groba in spominske plošče je izdelal arhitekt Franc Popek, tudi avtor ljubljanske spominske plošče. Pri odločitvi in postavitvi spominske plošče so odločilno sodelovali dr.Ehrlichovi prijatelji -bivši stražarji, živeči v Ameriki, Kanadi in Avstriji, katerih močno zastopstvo je danes tu med nami. Naj mi bo dovoljeno, da se jim danes tu v imenu nas vseh iskreno zahvalim za denarno pomoč in udeležbo na današnji slovesnosti. Zahvaljujem se tudi gospodu škofu Jožefu Kvasu in somasevalcem za dar sv. Mase in pevskemu zboru župnije Sv. Družine Moste ter vsem, ki ste z udeležbo počastili spomin dr. Ehrlicha in V. Rojica. Vabim vas, da sedaj v sprevodu odidemo na pokopališče, kjer bo blagoslovitev spominske plošče in krajši spominski program, v katerm bodo spregovorili dr. Avguštin Kuk, dr. Janez Juhant, prof. Teološke fakultete Univerze v Ljubljani in Mrtin Kraner, dr. Ehrlichov rojak. Željo, da bi spregovoril nekaj besed Še tu v cerkvi je izrazil č.gospod župnik Tomaž Holmar iz Obirskega, rojak in sopotnik dr. Ehrlicha. Zgoraj: Zastavo nosi g. Franc Lo2ar, ilan izvršnega OdboraNSZ; spremlja ga ing.. Franc Hočevar. V sredini: Šopek nageljev S.D.Z. in A.K. Straže nosi g. Miro DrobniČ. Slovenski trak nosita prof. dr. Jože GorsiČ in ing. Stane Vrečar. Asistira ing. Z. Klinar Začetek sprevoda proti grobu Spodaj: šopku sledi Škof dr. Kvas s spremstvom Utrinki ob Ehrlichovem grobu 2000 Rev. dr. Janez Juhant Spominu prof. dr. Lamberta Ehrlicha smo se na TEOL. Facujteti poklonili ob 50 letnici njegove smrt tudi s posebno številko Bogoslovnega vestnika. Ravno te dni smo se spominjali ne le strahot Roga., Teharij in drugih množičbih grobišč na Slovenskem pred petdesetimi leti, pač pa tudi strahot Srebrenice pred petimi leti, skoraj se sveži pa so podobno boleči in vnebovpijoči zločini na Kosovu. Vsi ti tragični dogodki Imajo svojo skupno ozadje. Gospod Justin Stanovnik je na žalni slovesnosti v Rogu govoril o revoluciji, ki se straja. Trajala je in traja po simem svetu in le počasi seštevamo njene žrtve, Se dolgo pa ne bomo uvideli njenih grozljivih sadov, ki so jih njeni služabniki kot ribici človeških duš, kot pravi sociolog Sušnjic, pustili v človeških srcih in dušah Njene odraža tudi stanje duha na Slovenskem, ki ga se vedno preganja revolucionarni strah, ki se kotmegla v zavitih podobah vleče po slovenski zemlji. Po zemlji, ki ji je pokojni profesor Ehriich z vso svojo življensko krščansko energijo in svežino izrisoval odprte človeške in duhovne razsežnosti, utemeljene na krscanski podobi Človeka kot osebe. Po njej je človek zavezan Bogu in ima ebenem slovenske korenine, ki se po Ehrlichu razraščajo izza višarskih vrhov in ne objemajo le Slovencev, ampak se na tem presečišču narodov odpirajo v mednarodno širino, ki naj objame tako ne le slehernega Slovenca, ampak vsakega Človeka dbre volje. Tako bo, po Prešernu, sosed naš mejak, ko bo krščanska vez objemala narode in jih združevala v duhu bratstva in ljubezni. Čas pa ni več odprt za sosedstvo in bratstvo, še Sanj za krščansko ljubezen in medsebojno sodelovanje, e je Krek v začetku stoletja lahko še upal, da bi bilo katoliŠtvo naša edina rešitev in podlaga tudi za avstrijske narode, sta med tem liberalistiČni nacionalizem s svojo tekmovalnostjo in ateistični kolektivizem z razrednim sovraštvom vedno bolj osvajala svet in uvajala nasilniška in revolucionarna pravila. Ehriich se je zavedal, da se v tej tekmi llbneralno-nacionalistlčnih in kolektivističho-intemacionalnih ideologij Slovencem slabo piše, saj je že okušal nasilnost nemškega nacionalizma in spremljal grozeča moč italijanskega fašizma. Zaradi svobode duha, ki ga je v the težkih časih oznanjal Slovencem, pa je Ehrlichovo sporočilo vznemirjalo pri nas tiste, ki so hoteli z lažjo, terorjem in zvijačo podjarmiti slovenskega Človeka. Človek si od začetkov svojega bivanja na tem svetu zastavlja vprašanje, kako v razumnosti, pravičnosti in složnosti urediti razmerja med ljudmi, narodi in kulturami. Judovsko krscanski model je oplemenitil grško-rimskega duha reda in urejenosti in se razširil po Evropi In po svetu. Človek je glee na to sposoben urejevati svoje stvari in ima celo po božji zamisli judovsko-krscanskega izročila, grek božje milosti pomoč, da v njegovi osebi in v družbi vladajo urejenost, pravičnost, mir in svoboda. LiberalistiČni in revolucionarni duh sta sicer zrasla iz tega izročila, postala pa sta njegovo nasprotje in sta zavrgla njegovo antropološko celostnost. Lažje se je namreč uveljavljati tako, da pri drugem zanikaš tisto, kar naj bi pravzaprav pokazal in imel ti sam. Tako ni treba dokazovati, kaj imaš, pač pa moraš vstrajno ponavljati le to, česa vse drugi nima. Napraviti ga moraš neznatnega. Blišč komunizma je v posebni meri - kot tudi nacizma in fašizma - v dokazovanju svojih prednosti s poniževanjem nasprotnikov, kot je zapisal Francois Furet. Ehriich se je zavedal stisk slovenstva, njegovih rasti in mej.. Poznal je domet parol o samoodločbi narodov, ki jih jeneposredno doživljal na pariški konferenci in je spoznaval imperialistične meje svetovno-politične razgledanosti evropskih držav. Ne le zaradi nauka Cerkve pač pa tudi iz ljubezni do naroda je dojel tudi pasti revolucije. Zaradi svojih stateških načrtov ohranjevanja slovenstva^v brezupnem stanju okupacije, je bil predmet komunistične pozornosti. Znašel se je na seznamu razrednih sovražnikov, ki so ga v zemljevid Slovenije zarisali revolucionarji, da bi zategnili pas nad narodovim vratom. Da bo njihova stvar uspela, so potrebne žrtve. Med prvimi sta bila Viktor Rojic in Lambert Ehriich. Če se ob tem vprašamo, kako naj kristjan odgovarja na nasilje, nam je blizu odgovor prerokov in blagrov. Človeek, ki se je odločil za pot resnice, je zanjo pripravljen zastaviti tudi svoje življenje. Na tej poti kristjane spremlja Jezusova beseda:" Ne bojte se, jaz sem svet premagal". Absolutizmi so se lahko ohranjali le tako, da so ljudi držali v strahu. Še danes strah napolnjuje postkomunistični svet, da je ljudem svoboda le "nesrečni dar"s katerim ne vedo kaj početi, kot pravi Josef Tischner. Strah je mogoče premagovati le z vero, ki gre na globokojn je ne morejo premagati nobene vsakdanjosti. Krščanski blagri so utemeljeni na brezpogojni veri, da je temelj vsega prizadevanja Boj. Zato je vedno aktualno vprašanje, ali bo Sin človekov se našel tako vero danes, tukaj in sedaj. Vedno torej veljajo njegove besede: Blagor Vaam, kadar Vas bodo zaradi pravice preganjali, veselite in radujte sezakaj veliko je vaše plačilo v nebesih. Brez vere v nebesa človek težko hodi v svetosti, pravičnostMn resničnosti. Ledvena osvetljuje tako ekstremne položaje, kot jih je doživljal Jeremija pri Izraelcih in tudi Slovenci v času okupacije. Jeremija jim je najprej govoril, da se je treba dogovoriti s sovražnikom, da ta ne bo uničil mesta in dežele in proglasili sojja za izdajalca. Ko so sovražniki odpeljali Izraelce v suznost, pa je Jerimija spet govoril o kazni, ker Izrael ni spoštoval Boga in je bil znova proglašen za izdajalca. Papež Janez Pavel II. Govori o komunizmu tudi kot posledici neurejenih dr^benih zadev, ki so vzpodbujale k maščevanju. Že vsa Človeška zgodovina se sprašuje zaradi trpljenja nedolžnih, ki so vedno najbolj prizadeti del človeštva. Človekova zaveza Bogu in sebi pa je ohranjanje resnice in delo za pravičnost. Po krščanskih načelih je prizadevanje za pravico delovanje za takšne razmere, da bo tudi drugi lahko prišel do svojih pravic. Kristjan ne more in v veri ne sme dopustiti krivičnega stanja. Bolje je zanj, da krivično stanje, prenaša ali, da ga doleti človeški poraz, kot pa, da bi pristajal na krivična sredstva, stanja in dogodke. Profesor Ehriich se je tega zavede i, zato je v moči svoje vere šel pokončno svojo pot in postal in ostal narodov svetilnik. Takih svetilnikov resnice potrebujemo Še posebej danes, vedno novih in vedno živih. Tudi danes namreč, ko hočemo vzpostavljati demokracijo, moramo zastaviti svoje sile za resnico in pravična razmerja. Iste taktika, kije odstranila Ehrlicha in se mnoge, poskusa danes se na bolj prefinjene načine odriniti resnico. Ne glede na uspeh, moramo verni in vsi resnicoljubni ljudje zanjo zastaviti besedo in življenje. Tega ne bo napravil nihče namesto nas. Samo v srcu verni - se gravi samo ljudje brez strahu, predani resnici bodo kažipot, bodo svetilnik in upanje za prihodnost. Sicer pa nas bosta še naprej tlačila mora prisile in nas bo hromil strah, našo resničnost pa bo prepredala megla laži in hipokracije v kateri bo lahko vsak počel, kar se mu bo zljubilo, uveljavlala pa se bo pravica močnejšega. Nasprotnika lahko pridobivamo samo z močjo neomajne osebne in držbene celostne resnice. Zato ji dveh resnic, ampak je RESNICA, ki jo vsi iščemo in jo odkrivamo. Kot je dejal zadnji koncil, k temu nismo poklicani le kristjani ampak vsi ljudje dobre volje. Kot veroslovec je prof. Ehriich vedel, da si ljudje vseh religij in svobodnih prepričanj prizadevajo doseči to resničnost in po njej zgledovati, kakor je z vso predanostjo Človeka In duhovnika zanjo živel, trpel in umrl on. AKADEMIK VIKTOR ROJIC Njegovi sorodniki pri spominski masi. Naj posredujemo bralcem, kdo je bil mnogokrat in marsikje omenjeni akademik Viktor Rojic, kije skupno z vzgojiteljem, prof. L. Ehrlichom obležal na Streliški ulici pod morilčevo kroglo. Viktorje bil rojen v Zaloscah pri Domberku na Primorskem 1908 leta v družini 1 ltih otrok očeta Ivana in matere Frančiške. Nadaijen in ukaželjni Viktor, najmlajši od Štirih bratov je sledil bratu Ivanu, ki je bil že v jezuitskem zavodu v Zagrebu^ Iz Zagreba je kmalu odšel naprej v Bosno, v Travnik, kjer so imeli jezuiti klasično gimnazijo. Na tej gimnaziji je Viktor postal odlicnjak in maturiral 1. 1929. Se isto leto je vstopil med novmce - jezuite. Tri leta je študiral filozofijo v Pullachupri Munchenu, potem pa se je vrnil v Travnik, kjer je bil nekaj časa učitelj verouka v dijaškem zavodu. Njegov mladostni prijatelj je zapisal o njem naslednje: Sedem let sem bil njegov sošolec na gimnaziji v Travniku. Skupaj sva živela tudi v jezuitskem noviciatu v Ljubljani in skozi tri leta filozofije v Pellachu. Zaradi zdravja je iz seminisca izstopil in se vpisal na pravno fakulteto v Ljubljani." Viktorje bil po izjavi istega sosolca zelo tihe m blage narave. Vedno je bil na uslugo. Bolj kot študij ga je veselilo ročno delo v naravi. Čeprav je bil v družbi bolj molčeč, je vedno spremljal pogovore z zanimanjem, vednostjo in veseljem Fantje so ga zato imeli radi in ga ohranjajo v prijetnem spominu. Spominjajmo se ga tudi mi! Gradbenik g. J. Kastelic iz Kanade v cerkvi med verniki Č. g. T. Holmar s spremljevalcem dr. F. Vrtincem v sprevodu Ing. M. Magister in dr. J. Arnež v sprevodu Bivši Ljubljanski župan ing. Strgar s soprogo Dr. ing. Popek arhitekt spomenika Glavni urednik NSZ, prof. Justin Stanovnik v pogovoru s predsednikom dr. Tine Velikonjo Pevski zbor Iz župnije Sv. Družine iz Most Odborniki N.S.Z. po obisku spominske plošče padlim ljubljanskim žrtvam Mark Kuk sočustvuje z mučencema. V sprevodu je bilo največ višjih izobražencev, predstavnikov države pa ni bilo Organizatorji menijo, da seje svečanosti udeležilo od 700-1000 Častilcev. Častilci pokojnega prof. dr. L. Ehriicha izrekamo globoko hvaležnost odboru, sodelavcem in članom Nove Slovenske Zaveze za humano dejanje pri enoletnih pripravah za obnovitev grobov dr. Lambert Ehriicha in Viktorja Rojica in postavitev lepega in pomembnega spomenika. Ohranimo mucenca v trajnem spominu. Se ziveci Ehrlichovi ucenci.