156. Številka.__Ljubljana, vtorek 13. julija. VIII. leto, 1875. SLOVENSKI NAROD. «*an, JillMjI ponedeljke In dneve po praznikih, ter velja po polti prejeman, za avotro-ogerske dežele aa celo leto 16 gold., za pol leta 8 gol... ta četrt leta 4 goid. -- Za LJubljano brez pošiljanja na dom za celo ieto 13 gold., za četrt leta 3 gold. 30 kr., za en mesec I gold. 10 kr Za pošiljanje n» tfota ■« računa 10 krajo, za mesec, 30 kr. za Četrt leta. — Za tuje dežele za celo loto 20 gold., za pol leta 10 gold. — Za gospode učitelje na ljudskih šolai "m ** đ,'*k• vo!J* *n'"B* cena m sicer: Za LJubljana za četrt leta 2 gold. 50 kr., po pošti prejeman za četrt leta 3 gld. — Za oznanila se plačuje od četiri- .... . •topne pet'.t-vrste 6 kr., če se oznanilo enkrat tiska, 5 kr. če se dvakrat in 4 kr. oe se tri- ali večkrat tiska. *>opiai naj oe iavole frankirati. — Rokopisi se ne vračajo. — Uredništvo je v Ljubljani na colovški oesti v Tavčarjevi hiši „Hotel Evropa". Oiyra?niatvo, na katftro naj se blagovolijo pošdjati naročnine, reklamacije, oz-ianila, t. j. administrativne reči, je v „Narodni tiskarni" v Tavčarjevi hi. i Naše ženstvo in narodna naša ideja. [Izv. dop.] V hrambo naše domovine pred tuj-stvom porabljamo svoje sile, moževsko bijemo boj za pravo, katero naroda v 19 stoletju po vseh pravilih zdravih možgan gre, naroda, ki ni j več čreda ovac, katero tako ali tako oknježen, plemenitokrven „gospod" svojevoljno striže po vseh oblikah prismojenih možgan. Potegujemo se za pravo, katero bitjem pristuje, ki nečejo misliti, da so materijal le za krpanje dr uzi h ras, materijal za životarjenje države; bitja, ki kaj vedeti hote o stavku, da ljudje niJBo zarad države na svetu ampak narobe. Mi zmagamo, moramo zmagati, ker pošteno pravo je se zmirom in če ne na gladkem pa trd-javem potu na konec zmagalo. In da enok ta doba pride, priti mora poprej Čas, v katerem bode ime odpadnikovo ali renegatovo, kar je pri druzih narodih zmirom bilo in bode, sramotilno označenje! Doživeti nam Še je poprej časa, v katerem bode tudi pri nas kulturen, pameten nebrezsrčen človek sramoval se, biti postreščekom tujčeve pete, biti oveni postrešČkom, kateremu je tako malo moževskega ponosa, da mu je lastna Čast, patrijotično čutje in vse temu enako Človeško srce povzdigajoče čutilo prazna reč, dobra zadosti, kacega kalina vlo-\iti. Priti morajo i za Slovenstvo pošte-nejši časi, v katerih ne bodo več kozmopolitske misije nalias" lumparije sredstvo, da se s pomočjo policaja in druzih slavnih sredstev slavne kake reakcijonarske gospodujoče Hvojati po Bismarkovsko kak prostorček pridobi, na katerem naš „kozmopolit" par ju deževih grožev pridobiti, svetu imponirati Pisma iz Rusije. vin. (Dalje.) Iz St. Peterburga. [Izv. dop.j Pripeljal sem se na Nevski prospekt, ko je iz trdnjave zagimel ravno drugi strel, bilo je polovina dvanajste. Ta prostranni prospekt, ta najlepši kinč Petrograda, kak se šopiri v svojej krasobi! Noč, globoka noč, a vendar tak blesk, tak šum! Nad njim jasno, bezštevilnimi zvezdami posejano nebo, na njem življenje, katero se mi je zdelo živ odsev zvezdatega svoda. I ta bez-merna množica raznoobraznega naroda, kateremu po pravici veljajo besede pesnika: „Kakaja suieoj odožd i lic, Plemen narečij, soatojanij !u ta bezmerna množica, kak željno arcblje misli. Časi so za nas uže na potu, v katerih bosta renegat in nepošten materi-jalističcn značaj identična pojmova, v kojih se bodo individuvi, bi sraniotč narod, iz katerega so izrasli, ki jih redi, vrgla mej iz-vržke človeške družbo; v kojih bode ljudem, ki se lazijo in plazijo za tajcem ia bo zadovoljni, ali srečni, da jim ta milostljivo roko stisne, ki v tem malikovanju zlatega teleta tujinstva nič boljšega ne vedo storiti, nego lastno svoje ljudstvo v knlturi, ki po zdia-vih ne iz blaznice vbeglih načelih le na podlagi narodovega jezika uspešno kali poganjati more, zavirati po tem, da tajiuatvu na stežaje vrata odpirati hote, — kadar take zadene najinilejša kazen, tiho zaničevauje tudi od nas naroda. Priti mora doba, ko bode reuegatstvo naše svoj foite uglasilo v pianissimo in počasi se izgubilo po splošnem zaničevanji rojakov. In da nam dojde hitreje ta doba, ne zabimo, da nam je prevažua pomoč pri vtopljenju naših parasitov in za včvrstenje našega narodnega življenja v našem ženstvu. Ne bodem dosti razpravljal, kaj je familija, povem kratko, da je važna podlaga pogoj obstanka človeške družbe, da na podlogi nje zida človeški rod impozantno poslopje kulture in stara prislovica pravi, da žena tri oglje hiše podpira, mož pa le enega. V tej prislovici je resnično izražen pomen žene v familiji, v kratkej besedi in iz peresa ženijalnega Schillerja — kdo ne pozna po Koseškem poslovenjene „vrednosti ženu, pesni, ki risa ljubaznost žene v družini v kateri ona blagotvorno dela. Bodi v tugi bodi v šali, bodi v bedi ali bogastvu, bodi na ledenih obalih ali pod žareče pekočim nočno, precej hladno sapo! Vse so giblje kak to parom, ne vodnim tudi ne spirituoz-ti i m, a parom, kateri tek našega organizma pospešuje, kadar srce kipi nedolžnega veselja i sladkega upanja. Pridem pred kazanski sabor. Pred velikimi cerkvenimi vrati je obširen proBtor, na katerem bi lahko naselil marsikojo slovensko vas. Ta prostor obdajeti od leve i prave strani dve kolonadi, kateri se odda-ljujeti čem dalje od vrat, tem bolje druga od druge. PoBamni stebri stoje v dveh vrstah v „cikcak," so rezani iz sivega mramora Oionecke gubernije okolo Ludožeskega jezera. Visoki so, da se ž njimi sme meriti malo zvonikov slovenskih cerkva na deželi. Na njih je vzdignen svod s stolpi in drugim monumentalnim, arhitektoničnim kinčem. Cela Stavba je velikanska, veličastna i se v malih črticah opisati ne da. Na tem velikem prostranstva zaganjali so se valovi naroda. A pred tem prostorom, pod milim nebom trli Holncem, povsod najdeš Žensko roko mikro-kozmus človeštva, družino regulirati, povsod najdeš večinoma ndie Sommerlandschaft, \Veib gcaannt" podlago, pogoj obstanka človeške družbe vzdržavaM, da se ta dražba v zakonitih tečajih kreta, povsod najdeš v ženi arhimedičen ovi stališ, kjer se svetovi vzdignejo iz tečajev. V družini je delokrog žene in iz te ho*3' mož ven v trnšen javni svet in stavlja svoje čine. Svet se i čudi tem, ali v familijskem kroga so se mnogokrat izcimljali, in kdo misli na ženo zraven ? Zunaj v svetu mož truŠi, ali tiha moč žene doma v družini, akopram je mirno-tiha, nič manj nij vredna, to tiho delovanje je posredovalna vez družine s celim narodom, z državo. Ako je žena in z njo družina ničeva, je tudi država, je vse javno življenje pod ničlo. Žene ohranjujejo instinktivno življenje, duševno življenje naroda, katero se nam javlja v narodnej nravi in to je svetišče narodovo. V tej nravi leže skrite najmočnejše narodove sile, ki potem na javnem polji moževska dejanja, politične stvore, uzmogoČijo. „I>er politisehe Volkskarakter rulit in letzter In-stauz beini Weibe, die politisehe That beim Manne,u pravi Kiehel. Oba, žena in mož ozko spojena nam še le podajeta celega človeka, žena kraljuje v življenji nravi in v tej leži pravna zavest, po katerej mož zakone kaj s za večjo skupino. „ \Vo! solist du horon boho Meistor, Vorehron solist du Manneskraft; Dich Bollon lehrtm doino Meistor, Was Kun.it vorinag umi Wissonschaft; Doch was das llochste bleibt hiuuiudun, Des Ewigon nur goahnto Spur, ho se izvoščiki. Pridrdrala je kočija za kočijo, droška za droško, i zopet oddrdrala. Vse gre kak po maslu. Bog ne daj, da bi kateri zahotel red kaliti. Peterburška policija je stroga, točna, sluje prvo v Evropi. V trdnjavi so sprožili tretji kanon, ura je ravno polnoč — v carskem dvoru pričela se je poluoČnja. V ta trenotek zazvone zvonovi, katerih tukaj ne zavezujejo, pri vseh večjih cerkvah celega Petrograda. Don je pri posameznih hramih harmoničen, a od vseh stranij zlije se nekako veličestno ru -uozvuČije, ne tak protivno, kakor če na primer na Slovenskem v stolpu kake stolne cerkve zaklenka pet ali še več zvonov, kateri bijejo zdaj vsi, zdaj jeden, zdaj nobeden. Tukaj zvonov ne gonijo, vedio mirno stoje, samo „trijančijo," nabijajo ali klen-kajo. Narod, mej katerim sem tudi jaz, svešti, hiti v velikanske prostore druge, tukaj največje cerkve (prvi i največji je Iza-kijevski sabor, no ne tak na lepem kraji), vVaa Schonbeit, Poesie unđ Frieden: Das lehron dich die Frauen nur," deklamuje Rodenberg in kdo bi mu ne pritrjeval. Skratka, ženstvo je eden poglavit-nejših faktorjev, koji na razvoj kacega naroda upljivajo. In če kdo pravi: mi možje budemo v politiki odločevali, „babe" nemajo nič govoriti, — potem je ta moževska oŠab-nost govorila, ki se izkljnčljivo gospodarja stvar jenja misli, ki bi pa brez Žene bil ničla. (Konec prih.) Kako ravnati če toča pobije vinski trs. (KOnec. *) Potem se je s 16" dolgimi krampi na 14" dolzih toporiščih, katere sem dal v ta namen narediti, okopala 12—14" globoko zemlja, ter sč zemlje odpravile trte, katere bo se očistile gorenjih korenin in nepotrebnega lesovja, z mešanim gnojem, živalskimi odpadki, zmešani z rožno strugovino pognojile, da bi se pomnožila amonijakova tva-rina prstena, dalje so se obrezale s trtuimi škarijami, na 2 očesi in kakor se je kaka mala vrsta obrezala, — okolila. Trte, katerih mladice so bile več nego 6" od zemlje oddaljene, so se zakopale, pri tej priliki so se vse trte, ki nijso rastle, odstranile, ter se odpravile enkrat za vselej. Daljša dela v vinogradu z trikratnim obkoljenjem bila so normalna. Otrebljevanje sem nadzoroval z veliko pozornostjo in sem pustil absolutno le 2 očesi. Rast, po meni obdelovanih trt, ustrezala je popolnem mojim nadejam, ter se je vsestransko občudovala. Trte so lepo rasle, da bi bilo, brez pretiravanja, najmanj 2/.t letošnjo pomlad ugodnih za zagrebanje, ako bi ne bil 18. julija 1874 zopet neko majheno, toda trsju zelo škodljivo poškodovanje trpel, tako je bilo pa moč le en mali del zagrobati, ker trtni les ne dam z poškodovanim lupjem zagrobati. Trsje moje je popolnem dozorelo, ter nij bilo oškodovano niti najmanjše vsled mraza. Ker se na poškodovanih trtah morejo smatrati le 2 oka, k večjem 3 na novih mla- *) Glej št. 145. Po jako nam neljubej pomoti se je konec tega članka do denea zakasnil. Uredn. dioali, kot popolnem razvita in ker je vsled izkušnje de le tretje ali četrto oko rodovitno, je bilo torej, kakor sem v svojem, c. kr. kmetijskej družbi v Ljubljani, poslanem poročilu od 24. marca 1874 1. izrekel, k večjemu pri belini, kakega sada pričakovati, in vspeli je trditev mojo popolnem odobril. Naslanjajo se na ta izkustva, moram odločno reči, da ta v „Slov. Naroda" štev. 138 izrečena želja, po kacem kulturnem navoda, po katerem bi se po toči tako zelo oškodovani vinogradi uže v dragem, to je, takoj po tej škodi slednjoČa leta zopet učinili plodonosni, pri poškodovanji, kakor je bilo pri nas na Hrvatskem, kakor omenja g. dr. Kopač in v najnovejšem času i ono v Konjicah in Slov. Bistrici na spodnjem Sta jerskem in specijalno pri nas in na Hrvatskem obče n ved enem obdelovalnem navodu trt, ostane le pobožoa in tiha želja. Dela letošnjega leta ne zahtevajo nobene izjeme od mojega navadnega kulturnega obdelovanja, ki obsega vsakoletno pomočno pognojevanje z mešanim gnojem, tam kjer je to treba, skrbno ohebljevanje pred cvetjem in trikratno koljenje. Letošnji grozdni naraščaj je letos raz-merno izredno bogat. Cvet je jako utroden in jaz bi bil, ako bi ne bil oškodovan 13. jun. zopet pri enej parceli za '/s celega pridelka, imel jako bogato leto, — sedaj pa moram oškodovani vinograd obdelovati po cvet,ji in se bodem pri tem držal tega, da se odstranč nepotrebne mladice. Vsled mojega prejšnjega popisa lehko rečem, da je moj navod, pri obdelovanji po toči oškodovanih trt popolnem se osvedočil. Kakor sem začetkom t. m. v kmetijskej dražbi odposlanem sporočila izrazil se, hotel sem, pred objavljenjem mojega kulturnega navoda, resnltate letošnjega leta, oziroma trsno odgojevanje mej cvetenjem opazovati, ker sem prepričan, da vinogradnikom prinaša veČ koristij, ako moram poročati o srečnej manipulaciji, kakor bi se pak postavil na stališče, zagovarjati teorije in priporočati, ter biti na ta način potovalni učitelj brez izgle dnega gospodarenja, — in sem le vsled poziva v „Slov. Narodu", objavil v teh vrsticah moje dosedanje izkušnje. G. dr. Kopač je namenjen vsled njego vega objavljenega pisma poškodovane trte v dobi druge cirkulacije pri tleh odžagati, i u pognojiti, jaz pa nasprotno moram vsled v vinogradstvu pridobljenih načelov in izkustev, odsvetovati od nameravanega obdelovanja. Kajti vsled obrezovanja celih trt bi se le ono stanje trsa in oni vspeh ponavlja1, katerega je g. poročevalec označil popolnem a napačnega; gnojenje po leti bi se pak nasprotno pri trtah in sadnih drevesih dalo rabiti le z čisto gnojnico v jamah in še to bi bilo moč le pri rednej nasadoej' vrsti a celo i ta nepraktičao, ker se navadno gnoji po vinogradih le v jeseni do prve spomlad. Neznano mi je, kake delavske moči ima g. dr. Kopač na razpolaganje, toliko pa moram omeniti, ka se obdelovanje po toči poškodovanih vinogradov more izročiti le rokam izvedenih, praktično vsaj dosti izobraženih delavcev, ker vsak poskus nava-vadno spodleteti v rokah neizvedenega. Jaz sem obdelovanje vodil sam osobno, ter uporabljal moje najboljše od mene izobražene delavce in sem vzlic tema vendar imel premagati mnogo težav, ker je opuščenje dosedanjega obdelovanja proazročevalo ve-duo nove dvojitve. Ker namen moj nij, ka bi me smatrali v vinogradstvu za kako avtoriteto, vendar moram moje kulturno obdelovanje priporočati, kajti vredno je gotovo, da se poskusi enkrat, in z veseljem sem pripravljen o tem natančneje vselej poročati. Bog daj, da bi vinogradniki se nikdar ne nahajali v žalostnem stanji, ko bi jim bilo moč, resničnosti in vrednost mojega kulturnega obdelovanja poskusiti. Novo mesto 23. junija 1875. Anton Ogulin, posestnik. Politični razgled. Motranfe dežele. V LJubljani 12. julija. Prepovedano Hasovo slavnost v bodo slavili 15. avgusta svobodomiselni Cehi, ter se je tudi osnoval odbor, ki bode postavil slavnemu mučeniku v Pragi spomenik. — Cesarica Ana, soproga ranjcega cesarja Ferdinanda, ostane v Pragi, ter ne odpotuje v Solnograd, kakor se je reklo prej. Delavci v Brnu se še vedno nijso urlali. Fabrikantje trmoglavo odbijajo večje dnine, delavci so pak razkačeni. katero je pc stavil vs t var i tel j Rosijske sile i slave, Peter I. Kaj čem delati v takej premsi, opravi1*, bodo tudi brez mene — mislim si, i stopam nekoliko dalje od hrama po trotoaru. Naletim na znance. Hodimo sem ter tja, ogledujemo „pashi" — žegne, po domače. Dekleta in fantje razpostavili so se ž njimi za obema kolonadama, i vrsti vlečete se še precej daleč od sabora na ulico na levej i pravej. Kako različje! Tam lepa pletenica ravno tako lepo svrhana, tam druga posoda, katere vam točneje opredeliti ne morem, tam prosti okrožniki s samimi kolači i. t. d. Primaja se prostak, kateri si je uže malo preveč dušo privezal. Opoteče se, strmoglavo vrti proti fantku, kateri je veselo stražil pred soboj „kulič" vboge družine, pokosi z nogo, Žvenk! . . . Ah, glinasta tarelka raz bila se je na drobne kosce, kolač potočil se daleč iz vrste, fantek glasno zaplakal „Sivolapij čort! Prokljatij pijanica! Stjerva nesčastnaja !u sliši se od vseh stranij. — Ženske se zbirajo kot sršeni, dedec pobira svoja kopita, a on ne odnese zdravih plečet, in kar je še buje, zgrabi ga „gorodovoj"-policaj, odpelja ga migom tja, gder nij ravno prijetno, premišljevati, kaj se pravi kaliti javni mir v tako svečanostnih trenotkih, kaj, takati velikonočne kolače. Kaj ne, dragi čitatelj! taka scena je malo drastična, posebno za ljudi tako miroljubive, kot sem jaz. Veselil sem se z fantkom, ko je še tako ponosno stal za kolačem, ko se mu je na obrazu še bralo toliko nedolžnega veselja nad „pasho." A storilo se mi je milo, ko so se mu vlile svitle solze, ko mu je tako skora nesreča ogrenila ne le praznični trenotek pri polnočni, a morebiti cele velikonočne praznike; jer zna bog, kaj je rekel gospodar, ko mu je nedolžni prinesel kolač domov, ne pod tarelki, a pod kaftanom, pod pazduho. Mej tem, ko smo se motali 8 tovariši okolo kolačev, sovršila se je s Petrogradom velikanska sprememba. Takoj v začetek po polu noči razsvetilo se je celo mesto, posebno pak Nevski prospekt. Za hišami na tlaku brlela je lampica pri lampici, umeteljni plinovi plameni čarobno igrali, svet je bil veliko-lep. Celi Nevski prospekt nekako pluje v nepopisljivem bleska. Pogledam na uro. Polovina tretje. Iz trdnjave vspihnejo raznobarvni raketi, a za njimi gromi pok za pokom — v pridvornej cerkvi končala se je „obeduja" — polnočna, zapelo se: „Hristos voskres!" — Aleluja. Hitimo k hramu, katerega smo zapustili na nekoliko slabih stre-Ijajev. Toliko, da smo dospeli na cerkveni prostor, prišla je tudi iz kazanskega sabora procesija, in metropolit zapel je tudi tamošnji množici veličestno: „Hriltćl voskrćs!" (Govori: voskrjos). Pobožna množica dala je od sebe nekak zamolkel šum. Ker na praznični „Hristos voskrćs" metropolita nij samo ravno tako praznično odpel močan M*»tjski „Dziennik" pravi Čehom, naj popnstr pasivno politiko, potem se Poljaki ž njimi združijo. — Potem bi se morda res vsa slovanska opozicija zdrnžiti mogla. Hrvatske Makančeve narodne opozicije glavni shod pristašev bode 18. t. m. v Zagreba. Gaershe volitve so v rednem volilnem obroku skončane. Voljenih je 304 vladnih, 17 Sennyeyevih, 30 „ultra," 14 opozicijonal-nih S asov, 7 narodnjakov. Vim^Je nuji, Wamfiaehgasse it. 8, v fj ubij mil Ed H»br, v s.!r»a«l bratje Oberanzmevr, v In» teiraka DieohU * Frank, v Celovui P. Birn-baoher, v Loa^i Lndvig M tU 1 m , vHailborn M, Morič, v Hersruu. J. B. Stookhausen, v Zagrebu v lekarnici usmiljenih sester, v Čer-novleali pri N. Snirhu, v Oseku pu Jul. Davidu, lekarju, v Gradca pri bratih Oberranz-moyr, v Teiuešvaru pri Jos. v. Papu, mestnemu lekarju, pri C. M. Jahnerju, lekarju, v Varni* dinu pri lekarju dr. A. Hal ter ju, kakor v vaet mestih pri dobrih lecprjih in spt'.3e*ijak.tc*ml>ra t. 1. Gradec, duć 3. julija 1875. (240-D Štajerski deželni odbor. Piccolijeva lekarna „k angelju". —~o»;o~~—- Farmacijske specijalitete 4„ul»i !»■<< olijit. lekarja v Ljubljani, na dunajskej cesti. Anaterinova ustna voda in zobni l>raH«'k. Iioljgi, nego vsaka druga zobna voda in zobni prašek, pravo sredstvo zoper zobobol in ustne bolezni, zoper gnjilobo iu inajanje zob, zoper difteritis ali vnetico grla in skorbut, prijetnega duha iu okusa, krepi dalje zobno meco, in jo sploh neprimerljivo sredstvo za či-Btenje z6t>. Kcdor gu enkrat poskusi, dal mu bode gotovo urednost, vzlic vsiui enakim izdelkom. 1 steklenica 60 kr., 1 škatlja 40 kr. Ribje olje, po&iljuno na ravnost iz mesta Rcrgen na Norveškem, brezkusno in no Blabo-di&uće, 1 origiualua steklenica 80 kr. Pravi sajdlicev pulver. Nareja se z čisto kemičnih tvari«. 1 škatlja 80 kr., 1 tucat škatelj 6 gold. 60 kr. Pravo vinsko žganje z soljo, v pomoč bolehneuiu človeštvu, pri vsih notranjih in vnanjih prisadih, zoper večino boleznij, po-Bcbno za vsakovrstne runu itd. 1 steklenica 40 kr. Eliksir iz Kine in Koke. Najboljši do sedaj znani želodečni liker. Pospešuje cirkulacijo iu prebavljenje, ter različne organe in ude z nova okrepi iu oživi. 1 steklenica 80 kr. Glycerin-Creme. jc posebno izborno sredstvo zoper razpokane ustnice iu kožo na rokah. 1 flacon 30 kr. Lancaster-lilijna voda. Toaletni zaklad. Specijalno, da se ohrani koža krasna, nježna iu mehka, se jej dajo prednost pred vsemi umivaliiiini vodami, lepotičjeui in lepotičniui sredstvom, katera so često škodljiva. 1 steklenica 1 gold. Raj zevi pni ver. lzključljivo iz vegeta- biličnih tvarin, posebno zdrav za kožo, katerej podeli izvirno brhkost in čvrstost, kar se nahaja le pri mladini. 1 paket 10 kr., 1 škatlja 40 kr. Sok iz Tamarinde. Po mrzlih sredstvi b iztlačeu. Učinkuje znamenito krepilno in olajšujoče. 1 steklenica 40 kr. Neizmotljivo sredstvo zoper mrzlico. Učinek tega leka je dokazana istina in vsaki bolnik, ki je lek nie poskusil sam na sebi, se bode radostno prepričal, du je najmočneje in zauoHliivejše sredstvo do sedaj znanih zoper ponavljajočo so mrzlico. 1 steklenica 80 kr. Naročila se izvršujejo vračajočoj se pošto proti iminIik um povzetju. (132—56) Lastnina in tisk „fraiotinc Ubkarneu.