Slovenci! Rodoljubi! Preberite naslednji članek, ki ga je prinesel venec" dne 7. svečana 1910, in sodite! J ste „SI o Qir limeto dar ij a. Slovenski liberalci so zelo premišljeno napravili, ko so naskočili Ciril Metodovo dražbo, da so jo do¬ bili popolnoma v svoje roke. S tem so se namreč polastili obsežne narodne organizacije, ki ima veliko podružnic, da jo izrabijo brez kontrole v svoje libe¬ ralne strankarske namene. Računali so na to, da bodo ljudstvo, ki se drugače na liberalne limanice ne vsede, s pomočjo cirilmetodarije ujeli, da se bo začelo zbirati v njihovem taboru. Zato je zdaj zadnji čas, da se ta navidez narodna, v resnici pa liberalna svobodomiselna komedija popolnoma razkrinka in da naše organizacije začnejo brezobziren boj tudi zoper liberalno cirilme- todarijo! Cirilmetodarji ustanavljajo po deželi podružnice, ki jih vodijo zagrizeni liberalni učitelji in magnati, pošiljajo okoli svoje potovalne učitelje, ki agitirajo za stranko in prirejajo veselice, ki imajo namen zbi¬ rati ostanke liberalne podeželske klike. Spričo tega je zdaj za vsakega slovenskega katoličana nastopila sveta dolžnost, da zoper cirilme- todarijo povsod, kjer se kaže, z vso silo nastopi in naša izobraževalna organizacija mora svoje moči naperiti zoper ta nov način organiziranja pobite li¬ beralne garde. Za naše kmečko ljudstvo velja to-le: Cirilmeto- darija je protinarodna in strup za narodno idejo! Kaj bodo liberalci slovenskega kmeta narodnosti učili! Slovenski kmet, če je krščanskega in ljudskega mišljenja, je že samo vsled tega naroden, zato ne rabi poduka o narodnih stvareh od stranke, ki ne ljubi ljudstva! Liberalni frakarji, škrici in škribenti naj same sebe narodno vzgoje, preden gredo narodnost učitdruge. Samo ena narodna misel je: krščanska ljudska misel! Liberalci narodno ne morejo ne misliti, ne delati, ker so sovražniki kmečkega ljudstva in njegovih nazorov. Liberalizem zna narod samo izdajati in cirilmetodarija je zgolj agitacijsko sredstvo za liberalizem. Na Slovenskem je narodno delo mogoče le na katoliškonarodnem temelju in na temelju de¬ mokratizma. Narodno delo se je začelo šele, ko so prišli na vrh možje vere in ljudstva; narodno delajo zastopniki Vseslovenske Ljudske Stranke, ki so prvi začeli boj za narodno enakopravnost Jugoslovanov, dočim so se naši liberalci vezali z nemškimi pleme¬ nitaši in vlado. Ko bodo povsod neomejeno zavladala načela, ki jih S. L. S. zastopa, bo tudi naše narodno vprašanje popolnoma rešeno in najbolj dela za narod, kdor dela, da se uveljavi povsod katolištvo in de- mokraštvo. Cirilmetodarija pa je čisto navaden pesek v oči. V njej naj se zbirajo dekadentni puhloglavi liberalni trški napolizobraženci in liberalno uradništvo, slo¬ vensko ljudstvo pa se je bo ogibalo, kakor se ogiba liberalizma povsod drugod. Vse naše organizacije, nabožne in posvetne, zlasti pa našo cvetočo fantovsko in dekliško je treba zdaj mobilizirati zoper poizkuse cirilmetodarstva! Kakor smo pomedli z ostalimi li¬ beralnimi organizacijami, tako bomo tudi s to. Naše ljudstvo bo darovalo za narodne namene v naš obrambni sklad in bo vstopilo v našo obrambno organizacijo, ki v kratkem začne delovati in za ka¬ tero so vse predpriprave gotove. Kdor za cirilmetodarijo le en vinar da, podpira liberalizem in ne more biti več pristaš katoliških in ljudskih načel, marveč se pokaže za nasprotnika ver¬ nega Slovenstva. Ločitev povsod, boj povsod, povsod odločnost in neprizanesljivost zoper liberalne ostanke! Veselo bojno razpoloženje zopet veje po naših poljanah, orožje se zopet ostro brusi, duhovi se-zopet živo krešejo! Tako mora vedno biti in ostati, da se ne polenimo. S ciril¬ metodarijo pa na prag, ker za cirilmetodarijo v slo¬ venskem ljudstvu ni več prostora! Slovenci! Rodoljubi! Ali ste culi že kdaj kaj enakega? Sedaj ko pokupujejo Nemci ob naših mejah posestvo za posestvom, zemljo za zemljo in naseljujejo tjakaj protestante, sedaj ko stoji sovražnik pred vratmi in odločno zahteva pogubo našega rodu, sedaj, ko nam preti tolika nevarnost, sedaj naj se potepta in uniči po 251etnem uspešnem delovanju naša obrambna družba sv. Cirila in Metoda, ustanovljena o tisočletnici smrti velikega apostola našega, sv. Metoda. „Ci r il m etodari j a“ — tako imenuje zaničljivo „Slovenec“ našo krasno družbo in smešeč njeno ime, smeši hkratu sveti imeni katoliških svetnikov — „Cirilmetodarija“ naj pogine; zatro naj se njene šole, ki je v njih 1519 otrok, zatro naj se njeni vrtci, vzgajajoči 1143 detet; 2862slovenskih otrok naj bo zdajci brez poduka, v je¬ seni pa naj jih pogoltnejo nemške in laške šole. Zakaj naj se zatre družba sv. Cirila in Metoda? Zato, ker „je zgolj agitacijsko sredstvo za liberalizem “; po takem bi bil njen namen liberalizem; da bi se utrdil liberalizem, zato je zidala n. pr. šolo v Št. Ru¬ pertu pri Velikovcu, zato je odprla drugod lepo vrsto šol in vrtcev. Ali je to res? Kaj je namen ,,družbi sv. Cirila in Metoda (C ? To nam jasno pove § 2. njenih pravil. Glasi se: „Družbi namen je vsestranski podpirati in pospeševati slovensko šolstvo na katoliškona- rodni podlagi". Ta določba je ostala nedotaknjena in neizpremenjena tudi po lanski veliki skupščini, ki je v marsičem izpremenila dosedanja družbena pravila. V šolah in vrtcih družbe sv. Cirila in Metoda se dosedaj ni učilo ničesar, kar bi bilo na kvar katoliški veri in slo¬ venski narodnosti. List, ki v tem oziru sumniči družbo sv. Cirila in Metoda, je obrekovalec in blagoslov, dodeljen mu o novem letu, se mora ob njegovi laži izprevreči v prokletstvo. Vodstvo družbe sv. Cirila in Metoda je izdalo leta 1908. posebno ,, Navodilo otroškim vrfna- ricam“, kjer stoji na str. 9. tale ukaz: Ker se mo¬ rajo v otroški duši vzbujati in v lepem soglasju raz¬ vijati vse duševne zmožnosti, naj otroška vrtnarica pri raznih učnih predmetih porabi vsako ugodno priliko, da vzbudi v otroških dušah tudi verski čut in ga primerno goji. To bo blažilno vplivalo na vedenje in poznejše življenje otrok. Povej svojim malim gojencem, da Bog vse vidi in vse ve, da ljubi in blagoslavlja pridne otroke, kateri spoštujejo in ubogajo starše, učitelje itd. Na vrtu in ob izletih jim v naravi razlagaj božjo vsemogočnost in modrost. Pred kako božičnico ali sploh v božični dobi jim razloži pomen jaslic in božičnega drevesca. Povej jim, kolikor morejo umeti, o Zveličarju, ki je prišel na svet, da bKnas‘osrečil, in kako se imenuje njegova mati. Večkrat jih opozarjaj na angela varuha, ki jih povsod spremlja. Izmed mo¬ litvic jih nauči pravilno in dostojno delati križ in moliti Očenaš in Češčenomarijo po besedilu katekizma, kako kratko molitvico ali pesmico v čast angelu varuhu in morda večje tudi „Ceščena bodi, Kraljica!“, ki jo slišijo pri sv. maši. Z verskim čutom v tesni zvezi je čut spošto¬ vanja in ljubezni do vladarja, ki naj se vzbuja zlasti ob priliki cesarjevega godu ali kake patriotične slavnosti. • To so jasne besede; one nam pričajo, da družba sv. Cirila in Metoda ni nobeno agitacijsko sredstvo za liberalizem, ampak sredstvo za verskonravno in narodno vzgojo takih slovenskih otrok, ki so v nevarnosti, da bi jih ujel naš narodni nasprotnik v svoje zanjke in jih potujčil. Ali ni to blag in vse hvale vreden namen ? Ali ne zasluži družba, ki ima tak namen, vsestranske podpore? V šolah in vrtcih družbe sv. Cirila in Metoda deluje 17 posvetnih učiteljev in učiteljic, 16 posvetnih vrtnaric, 21 šolskih sester in 6 katehetov ; voditelj šentrupertske šole pri Velikovcu je župnik Treiber; v glavnem družbenem odboru se nahajata dva duhovnika: prošt Einspieler in župnik Vrhovnik — in taki družbi se drzne očitati „Slovenec“, da je zgolj agitacijsko sredstvo za liberalizem! Na stotine molitvenih knjig je v teku dveh zadnjih let nabrala družba sv. Cirila in Metoda, jih dala vezati in razposlala na Koroško. Ali so to sredstva za libera¬ lizem ? Boj do uničenja je napovedan naši dragi družbi sv. Cirila in Metoda! Ali naj propade ? Ali naj se zapro družbene šole in vrtci v Trstu, v Krminu, Št. Rupertu, Mariboru in drugod ob naših mejah, kjer šiloma pritiska na naše rojake sovražnik? Ne! Nikdar ne! Družba sv. Cirila in Metoda mora biti in ostati to, kar je bila doslej — naša dobra narodna mati, skrbeča za vsestransko vzgojo njej izročenih slovenskih otrok. Za obstoj in procvit družbe sv. Cirila in Metoda delujmo in žrtvujmo vsak po svojih močeh; osramo¬ čeni pa naj bodo in naj se sramujejo, kateri jej stre¬ žejo po življenju. Vse za družbo sv. Cirila in Metoda! Konzorcij »Slov. Branika 11 . POSOP.i Vsak prijatelj družbe sv. Cirila in Metoda, ki mu pride v roke ta listek, naj blagovoli podariti družbi vsaj eno desetico, kdor more, naj da več. Svoj dar naj vrže v bližnji nabiralnik ali naj ga izroči blagajniku svoje podružnice.