januar 2018 Dragi bralci, vabimo vas k branju prve številke e-novičk Andragoškega centra Slovenije v letu 2018. Januarja se še nekoliko oziramo nazaj v preteklo leto in pregledujemo dosežene cilje. Predvsem pa gledamo naprej, ko bomo v sodelovanju s partnerji dosegali nove uspehe na področju izobraževanja odraslih in pri drugih projektih, ki se jih skupaj z vami lotevamo in uspešno izpeljujemo. Preberite si tudi novice iz drugih virov, vabila slovenskih in tujih ustanov na dogodke, pogled nazaj in naprej na spletni platformi EPALE, v rubriki Kotiček je vaš pa prispevke o uspešno izpeljanih projektih in dogodkih na lokalni ravni. Prijetno branje in veliko dobrega želim, Ana Peklenik, urednica. Novičke ACS dobivajo novo podobo E-Novičke ACS so leta 2010 nadomestile tiskano izdajo Novičk ACS. V takšni ali drugačni obliki informativno glasilo izhaja že od leta 1992. Sodobni čas zahteva, da se prilagodimo novim tehnologijam, zato smo pripravili (tudi) spletno obliko. Gre za bralcu prijazen format, med članki se boste lahko premikali hitreje, izbirali rubrike, ki vas (bolj) zanimajo, prispevke boste lahko tudi komentirali. Objave bo mogoče neposredno deliti na spletnih družbenih omrežjih. V vaše elektronske nabiralnike bodo nove e-Novičke ACS prihajale enkrat mesečno v obliki kot newsletter. Ohranili bomo vse vsebine, še naprej se veselimo vaših prispevkov v rubriki Kotiček je vaš. Obiščite torej novo spletno stran e-Novičk, preglejte vsebine in nam sporočite svoje mnenje. Vabimo vas, da svoje prispevke oddaste do 7. februarja na ta naslov. VSEBINA DOMAČE NOVICE..............................................................................................................................................4 Povabilo organizacijam za podaljšanje oz. pridobitev pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti...................4 91. seja SSIO in 22. seja Komisije..........................................................................................................................4 ACS sodeloval v akciji Podari slikanico.................................................................................................................5 Podatki o javnih izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji za leto 2016.......................................................5 Program začetna integracija priseljencev (ZIP) se izvaja že peto leto....................................................................6 Spoznavanje in uporaba orodja Canva....................................................................................................................7 PROJEKTI ESS....................................................................................................................................................7 Nov spletni portal Mozaik kakovosti.......................................................................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA........................................................................................................8 Komisija izbrala dobitnike Priznanj ACS 2017......................................................................................................8 MEDNARODNO SODELOVANJE....................................................................................................................9 Na prelomu procesa uresničevanja EPUO...............................................................................................................9 Spletna stran o pismenosti tudi v angleškem jeziku................................................................................................9 Sodelovali smo na delavnici v okviru mednarodnega projekta »RESHAPE the future«......................................10 POMEMBNE PUBLIKACIJE...........................................................................................................................11 Stat0pis - Statistični pregled Slovenije 2017........................................................................................................11 Cedefopove tedenske novičke poudarjajo pomen poklicnih veščin......................................................................11 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Decembrska številka e-novičk CMEPIUS............................................................................................................12 Decembrska izdaja e-glasila EPALE.....................................................................................................................12 Globalni cilji - lokalne akcije: Na poti do vseživljenjskega učenja za vse v 2030...............................................13 Izšla je zadnja številka časopisa 20 MINUT v letu 2017......................................................................................13 V reviji ELM o izobraževanju odraslih za socialno vključenost...........................................................................13 Nova številka glasila Erasmus+.............................................................................................................................14 Decembrska številka glasila Platforme za vseživljenjsko učenje..........................................................................14 Predstavili knjižico o priseljevanju na Jesenice....................................................................................................15 Decembrska številka revije International Review of Education............................................................................15 IZ DRUGIH VIROV...........................................................................................................................................15 Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino je potrdil predlog ZIO...........................................................15 Strategija spretnosti prehaja v 2. fazo....................................................................................................................15 Konferenca o politiki za enakost pri staranju........................................................................................................16 Zaključen je Javni razpis za sofinanciranje programov dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2018...............16 Podjetja, izkoristite priložnost: 8,8 milijonov EUR za razvoj kompetenc starejših zaposlenih............................17 Vabilo spletne revije Elm k pisanju člankov.........................................................................................................17 Finančna podpora ranljivim skupinam iskalcev zaposlitve tudi v letu 2018.........................................................17 Uporaba spletnega mesta e-svetovanje za določanje kariernih, izobraževalnih in osebnih ciljev.........................18 EPALE..................................................................................................................................................................18 EPALE v starem letu (2017).................................................................................................................................18 EPALE v novem letu (2018).................................................................................................................................19 Sodelovanje z EPALE bomo tudi v letu 2018 pospremili z drobnimi pozornostmi in priznanji..........................19 KOTIČEK JE VAŠ.............................................................................................................................................20 Demenci prijazna točka na LU Kranj....................................................................................................................20 Vključevanje ranljivih skupin v študijske krožke..................................................................................................20 Zaključek projekta Mreža za preprečevanje zgodnjih porok.................................................................................21 Devet programov pod streho.................................................................................................................................22 NE PREZRITE....................................................................................................................................................22 Posvet Andragoškega društva................................................................................................................................22 Pedagoško-andragoški dnevi 2018........................................................................................................................22 POSVETI, KONFERENCE...............................................................................................................................23 KNJIŽNICA ACS................................................................................................................................................25 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................25 & http://www.acs.si https://enovicke.acs.si/ m https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TcdcnVsczivli eni ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.knjiznica sr http ://twitter. co m/T VUslo Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Seznam najpogosteje rabljenih kratic ACS: Andragoški center Slovenije ADS: Andragoško društvo Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center RS za poklicno izobraževanje DPO: Digitalna pismenost za odrasle EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija F3ŽO: Festival za tretje življenjsko obdobje IO: izobraževanje odraslih ISIO: Informiranje in svetovanje v izobraževanju odraslih JSKD: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti LU: ljudska univerza MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MK: Ministrstvo za kulturo MNZ: Ministrstvo za notranje zadeve POKI: Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje PU: Parada učenja PUM-O: Projektno učenje mlajših odraslih SSIO: Strokovni svet za izobraževanje odraslih TVU: Teden vseživljenjskega učenja UIL: Inštitut za vseživljenjsko učenje pri Unescu UNESCO: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UTŽO: univerza za tretje življenjsko obdobje UŽU BIPS: Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Beremo in pišemo skupaj ZiSSS: Zveza izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije ZLUS: Zveza ljudskih univerz Slovenije ZRSZ: Zavod RS za zaposlovanje ZZK: Zeleni znak kakovosti Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon DOMAČE NOVICE Povabilo organizacijam za podaljšanje oz. pridobitev pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti ACS že od leta 2004 podeljuje Zeleni znak kakovosti, da bi spodbudil organizacije k vlaganju v kakovost izobraževanja odraslih. Znak potrjuje, da izobraževalna organizacija sistematično skrbi za kakovost svojega delovanja in storitev v izobraževanju odraslih. V skladu s Pravilnikom o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje -POKI si lahko pravico do uporabe znaka pridobi organizacija, ki dosega opredeljene standarde kakovosti. Doseganje standardov kakovosti se presoja s pomočjo Meril za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti, ki so priloga Pravilnika. Organizacija mora dokazati, da dosega vse standarde kakovosti, med merili, ki opredeljujejo standarde, pa doseči vsaj 10 od skupno 18 možnih točk. Od leta 2017 dalje organizacije vloge za podaljšanje ali pridobitev Zelenega znaka kakovosti oddajo preko posebne spletne aplikacije, ki je namenjena pripravi in oddaji vlog in dokazil organizacij v postopkih za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti. Organizacije z veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti do 31. 3. 2018 ter druge organizacije, ki izvajate izobraževanje odraslih in bi želele pridobiti pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti, obveščamo, da bomo tudi v letu 2018 izpeljali postopek za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti v skladu s Pravilnikom Obdobje, v katerem bodo organizacije v spletni aplikaciji ZZK lahko pripravile vlogo z ustreznimi dokazili ter vlogo za leto 2018 tudi oddale, traja od ponedeljka, 22. januarja, do petka, 9. marca 2018. i^Ê H^T Organizacij. jjPJH^B^^y^M^k lahko svoj ^^^HhK^MI nadgrad kakovo lizacija. ki izobražuje odrasle. (i jih je razvil ACS! januarja 2018, na e-naslov. Organizacija, ki v tekočem letu želi oddati vlogo za Zeleni znak kakovosti, mora o tem ACS predhodno obvestiti, da se ji omogoči dostop do aplikacije oz. možnost vnosa vloge in dokazil. Organizacije, ki se boste odločile, da boste v letu 2018 oddale vlogo za podaljšanje ali pridobitev znaka, svojo namero o oddaji vloge v letu 2018 sporočite do torka, 16. Dodatne informacije lahko dobite pri Jasmini Orešnik Cunja (telefon: 01 5842 596, elektronska pošta: jasmina.oresnik.cunja@acs.si). Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS 91. seja SSIO in 22. seja Komisije V četrtek, 14. decembra 2017, je na MIZŠ potekala skupna seja SSIO in Komisije za obravnavo strateških vprašanj pri SSIO (Komisije). Ključna tema skupnega sestanka je bila obravnava Analize uresničevanja ReNPIO v obdobju med leti 2014 in 2016 (Analiza). Gre za ključni dokument o analizi stanja, razvoja in doseganja tako splošnih kot posameznih kazalnikov prioritetnih razvojnih področjih v triletnem obdobju 2014-2016. Vključuje prikaz stanja in izvedbe vseh programov in dejavnosti po vključenih ministrstvih, kot je bilo načrtovano v njihovih letnih načrtih, ter doseganje rezultatov v skladu z zastavljenimi cilji in Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 4 kazalniki. Po obravnavi na SSIO in Komisiji MIZŠ pripravi dokument za obravnavo in sprejem na Vladi in v DZ. Uvodoma je mag. Peter Beltram z ACS podal kratko informacijo o tekstu, analizi stanja in rezultatih pri doseganju kazalnikov, saj je ACS zadolžen za pripravo strokovnih podlag. V razpravi članov SSIO, Komisije in MIZŠ se je izkazalo, da relativno dobro dosegamo zastavljene kazalnike razen stopnje participacije odraslih v vseživljenjskem učenju, ki je v zadnjih letih padla s 16,2 % na 11,6 %, razkorak med stopnjo vključenosti bolj izobraženih in manj izobraženih odraslih pa se povečuje. Prav tako aktivnosti in programi niso dosegli ranljivih ciljnih skupin v načrtovanem in pričakovanem obsegu, zato so nujna priporočila za izboljšanje stanja. Tudi medsektorsko sodelovanje na področju IO in VŽU je še vedno prešibko in premalo operativno, metodologija spremljanja realizacije ReNPIO in priprave analize pa ni poenotena. Razpravljavci so podali kar nekaj konkretnih predlogov popravkov in dopolnil na predlog teksta Analize, ki jih bosta MIZŠ in ACS upoštevala in vključila v končni tekst Analize. SSIO in Komisija sta nato obravnavala še dve strokovni točki dnevnega reda. Mag. Brigita Kruder je predstavila vmesno maturitetno poročilo o poklicni maturi 2017, dr. Borut Mikulec pa je predstavil projekt Evropeizacija izobraževanja in priznavanja rezultatov učenja. Dokumentacija bo objavljena in dostopna na spletni strani MIZŠ. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS ACS sodeloval v akciji Podari slikanico Dobrodelna akcija Podari slikanico za spodbujanje bralne pismenosti romskih otrok je bila več kot uspešna, saj je bilo v samo dveh tednih zbranih kar 1267 knjig za najmlajše. Akcija se je zaključila 19. decembra v Pokrajinski in študijski knjižnici Murska Sobota. Trije organizatorji: Romski akademski klub (RAK), LU Lendava in CŠOD so različne organizacije, ustanove in posameznike povabili, naj podarijo slikanice, ki jih ne potrebujejo. V prekmurskih in dolenjskih večnamenskih centrih (VNC) v romskih naseljih namreč želijo urediti dostopne knjižnice, kjer se bodo otroci zbirali, družili, delali domače naloge in podobno. V omenjeni akciji smo sodelovali tudi zaposleni na ACS, ki smo s slikanicami napolnili dve veliki škatli, sindikat ACS je priložil zgoščenko z interaktivno predstavo Miškolinček, iz zakladnice ACS pa smo dodali še DVD-je Z igro do pismenosti in Priročnik za družinsko pismenost. Naj dodamo, da smo dvajset sodelavcev VNC v sodelovanju s CŠOD letos poleti usposabljali za izvajanje programa družinske pismenosti BIPS. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Podatki o javnih izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji za leto 2016 SURS je objavil podatke o javnih izdatkih za formalno izobraževanje mladine in odraslih v Sloveniji za leto 2016. Skupno so znašali 1,938 milijarde EUR ali 4,8 % BDP, kar je za 0,1 odstotne točke manj kot v letu 2015. 95 % vseh javnih sredstev za formalno izobraževanje je bilo dodeljenih neposredno izobraževalnim ustanovam, 5 % sredstev je bilo namenjenih za javne transfere gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam. Največja deleža javnih izdatkov sta bila dodeljena osnovnošolskemu (44 %) ter terciarnemu izobraževanju (20 %). Skupni, javni, zasebni in mednarodni izdatki za izobraževalne ustanove so predstavljali 5,3 % BDP ali 2.158 milijonov EUR. 86 % teh izdatkov je bilo javnih, 13 % zasebnih, 1 % sredstev pa je bilo iz mednarodnih virov. V strukturi celotnih izdatkov za izobraževalne ustanove je bilo 20 % izdatkov za predšolsko vzgojo, 44 % izdatkov 5 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon za osnovnošolsko, 17 % izdatkov za srednješolsko ter 19 % za terciarno izobraževanje. Tekoči izdatki izobraževalnih ustanov so znašali 2.077 milijonov EUR ali 88 % vseh izdatkov, večina za plače zaposlenih (76 %), preostanek pa za investicije (12 %). Več na spletni strani SURS. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Program začetna integracija priseljencev (ZIP) se izvaja že peto leto Letos mineva pet let, odkar je MNZ začelo sofinancirati program ZIP. Program je oblikoval ACS na pobudo MIZŠ in MNZ, ki je pristojno za izvajanje programov učenja slovenskega jezika in spoznavanja slovenske družbe ter informiranje priseljencev. OBDOBJE MOŠKI ŽENSKE SKUPAJ št. % v letu Št % v letu št. % skupaj 1.9.2012 - 1012 48,53 458 71,47 361 5,49 1.1.2013 - 5354 33,54 1958 66,46 1594 44,44 1.1.2014 - 4011 35,68 743 64,34 1144 17,19 1.1.2015 - 4554 37,76 759 64,44 1495 18,33 1.1.2016 - 714 49,64 1948 59,38 1765 46,85 1.1.2017 - 449 43,45 498 56,55 547 8,94 SKUPAJ 2439 37,19 4135 64,99 6574 199,99 Podlaga za oblikovanje programa so bili rezultati aplikativnega raziskovalnega projekta Izobraževanje in usposabljanje migrantov v Sloveniji, ki ga je ACS izvedel leta 2008. Splošni del programa je predlagal, posebni del pa določil SSIO. Javnoveljavni izobraževalni program je sprejel minister za šolstvo in šport leta 2011. Oktobra 2012 je MNZ z izvajalci, izbranimi v postopku javnega naročanja, sklenilo prve pogodbe za izvajanje programa ZIP. Program ZIP obsega začetni (60 ur) in nadaljevalni modul (120 ur), ki sta vsebinsko in nivojsko povezana. Vsebine modulov obsegajo teme, kot so osebna identiteta, stanovanje in bivanje, družina in dom, delo in poklic, trg dela, zdravje in socialna varnost, izobraževanje, javno življenje, ekonomika, okolje in prostor, slovenska družba in ustavna ureditev ter slovenska kultura, zgodovina in tradicija. V skladu z veljavno zakonodajo se lahko programa udeležijo državljani tretjih držav z dovoljenjem za stalno prebivanje in njihovi družinski člani ter državljani tretjih držav, ki so družinski člani slovenskih državljanov ali državljanov EU v obsegu 180 ur, državljani tretjih držav z dovoljenjem za začasno prebivanje z veljavnostjo enega leta pa v obsegu 60 ur. Takoj ko je državljanu tretje države dovoljenje za začasno prebivanje podaljšano še za eno leto, se lahko udeleži programa v dodatnem obsegu 120 ur. Programa v obsegu 180 ur se lahko udeležijo tudi njegovi družinski člani. Program, ki ga sofinancirata Evropski sklad za migracije, azil in vključevanje ter MNZ, se je v petih letih izvajal v 34 krajih po Sloveniji in postal eden temeljnih programov pomoči pri vključevanju v slovensko družbo. Še naprej si bomo prizadevali, da bo čim dostopnejši priseljencem po vsej Sloveniji. Z anketnimi vprašalniki med udeleženci programa smo spremljali odzive na program in ugotavljali, ali naslavlja potrebe udeležencev. Večini anketiranih (skoraj 95 odstotkom) se zdi smiselno, da se v okviru učenja slovenskega jezika učijo tudi o slovenski družbi in kulturi, kar 84 odstotkov udeležencev pa je ocenilo, da je njihovo znanje jezika po programu veliko boljše. Od začetka izvajanja leta 2012 pa do konca junija 2017 se je programa udeležilo nekaj več kot 6.500 priseljencev, največ je bilo državljanov Bosne in Hercegovine, Srbije, Kosova, Makedonije in Rusije. Udeleženci prihajajo iz 86 različnih držav. Skoraj 63 odstotkov je bilo žensk, največ udeležencev je bilo starih med 31 in 35 let. Darja Pokrivač (daria.pokrivac@gov.si). MNZ 6 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Spoznavanje in uporaba orodja Canva UPORABA KREATIVNIH SPLETNIH ORODIJ ACS. 12.12.2017 KAKO JE POTEKALA DELAVNICA? Splet ponuj a različna brezplačna orodj a, ki se jih lahko nauči uporablj ati vsak uporabnik računalnika. Edina težava je, da si ne vzamemo dovolj časa za raziskovanje ali pa smo s svojim znanjem prehitro zadovoljni: »Za svoje potrebe in zahteve dela znam dovolj.« Sodelavci ACS smo (si) priznali, da ne znamo dovolj in smo se udeležili delavnice o uporabi spletnega orodja Canva. Predavateljica Katja Šircelj je bila z nami zelo potrpežljiva, postopke je prikazala, potem pa nam je dala dovolj časa za ustvarjanje. Poleg konkretnih navodil o uporabi orodja Canva smo dobili precej koristnih informacij o spletnem trženju, o komunikaciji z uporabniki spletne strani ter o družbenih omrežjih. Pri uporabi fotografij s spleta je seveda treba upoštevati avtorstvo, obstaja pa kar nekaj mest, ki ponujajo različne slike, ilustracije, ikone in simbole. Skratka - kar želimo, to dobimo. Če le znamo poiskati. Sodelavka Jasmina Orešnik Cunja je izdelala infografiko, ki prikazuje vse podrobnosti: kdo, kdaj, kje, kaj. Strinjali smo se, da nam bo predstavljena vsebina koristila tako pri pripravi različnih prispevkov za spletne strani, FB in pri prihodnjih promocijskih dejavnostih naših središč kot tudi za zasebne zadeve (pripravo vabil, zahval, voščilnic ipd.). Glavno izhodišče je spoznanje, da smo ljudje vizualna bitja, najpomembnejše pravilo pa: »Kar bi rad povedal z besedami, prikaži v slikah.« Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Nov spletni portal Mozaik kakovosti • ^ M ZAIK KAKOVOSTI Vabimo vas k ogledu novega pórtala Mozaik kakovosti https://mozaik.acs.si/ Na ACS smo v letu 2017 razvili portal oz. spletno zbirko priporočil, pripomočkov in dobrih praks o samoevalvaciji v izobraževalni organizaciji. Poimenovali smo jo Mozaik kakovosti in je rezultat projekta ESS Strokovna podpora področju razvoja temeljnih kompetenc odraslih 2016-2022, aktivnosti Sistemsko umeščanje in nadaljnji razvoj samoevalvacije v izobraževanju odraslih. Spletna zbirka je praktično zasnovana in povzema dosežke razvojnega dela, ustvarjena je skupaj s številnimi izobraževalnimi organizacijami, ki so vse od leta 2001 sodelovale pri projektih: Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanja - POKI, Svetovalci za kakovost, Ekspertna zunanja evalvacija, ZZK. Namenjena je vsem, ki v izobraževalnih organizacijah vzpostavljajo in razvijajo notranje sisteme kakovosti. Izvajalci izobraževanja odraslih tako s tem spletnim orodjem lahko dostopajo do pripomočkov in instrumentov za izvajanje samoevalvacije ter do opisov dobrih praks pri teh postopkih. Zbirka je namenjena tudi tistim, ki se ukvarjaj o z razvojem in umeščanjem pristopov za presojanje in razvijanje kakovosti v izobraževalni sistem in v prakso. Mozaik kakovosti vsebuje pet vsebinskih sklopov. Posamezni sklop vsebuje kratek uvod, v katerem je predstavljena vsebina, sledi opis prvin, ki jih lahko uvrstimo v notranji sistem kakovosti. Poimenovali smo jih kazalniki, saj kažejo na posamezne delčke mozaika, v katere se usmerimo, ko gradimo mozaik notranjega sistema kakovosti lastne izobraževalne organizacije. Vsebina, na katero nas usmeri posamičen kazalnik, je strukturirana tako, da, kjer je to mogoče, zajema namen, opis, proces oblikovanja, pripomočke, obrazce ipd., opis dobrih praks, priporočene vire informacij, literaturo, video vsebine, drugo (npr. fotografije, sheme ipd.). Priporočila so oblikovana tako, da jih lahko uporabljajo izobraževalne organizacije, ki imajo svoje notranje sisteme kakovosti že dobro razvite, pa tudi tiste, ki so na tej poti šele na začetku in notranji sistem kakovosti šele vzpostavljajo. Prvenstveno je zbirka oblikovana za uporabo v izobraževanju odraslih, vendar vsebuje številna 7 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon priporočila, pripomočke in dobre prakse, ki lahko pridejo prav tudi izobraževalcem na drugih področjih izobraževanja. Mozaik kakovosti je dostopen na tej povezavi. Vabljeni k ogledu in preizkušanju zbirke. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si). ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA Komisija izbrala dobitnike Priznanj ACS 2017 Sredi decembra se je zbrala komisija za podeljevanje priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih in izbrala pet dobitnikov priznanj za leto 2017. Izbirali smo med dvanajstimi predlogi. dva za enega kandidata. kar je pet manj kot lansko leto. Prispeli predlogi za priznanja ACS so bili popolni, a zelo različni tako po kvaliteti kot kvantiteti. Posebno izstopajo predlogi za kategoriji skupine in ustanove/podjetja/lokalne skupnosti. Predloge za komisijo povzamemo na dveh straneh, s tem nekateri pridobijo, drugi izgubijo, do vseh skušamo biti nepristranski in objektivni ter izbrati tiste, ki bodo kot najboljši »ambasadorji« vseživljenjskega učenja nagovorili kar najširšo javnost. To je tudi razlog za izbiro kandidatov, različnih tako po spolu. starosti. geografskem poreklu kot po dejavnostih. s katerimi se ukvarjajo. V letošnjem letu bomo podrobneje spoznali naslednje dobitnike. Emilija Milka Erbežnik je upokojenka, ki je kljub slabim življenjskim pogojem in nespodbudnemu delovnemu okolju ustvarila duhovno veličino in ekonomsko blagostanje z odpovedovanjem in stalnim vlaganjem v lastni razvoj. Darja Smrkolj se celo življenje spopada s predsodki, saj je pritlikave rasti, zaradi česar se je bala iti med ljudi. Na prvo delavnico jo je prij avila prij atelj ica, saj sama ni imela poguma, in v petih letih j e opravila preko 500 ur učenj a. Minka Kočevar je profesorica kemije in biologije z več diplomami, ki išče pot iz brezposelnosti in dela za določen čas preko izobraževanja in delovanja v društvih, predvsem pa z razvojem novih dejavnosti družinske kmetije in bogatenjem lokalnega okolja. Interdisciplinarna delovna skupina »Planinstvo za invalide/OPP« ustvarja podporno okolje za invalide/osebe s posebnimi potrebami, da bodo lahko doživeli planine. Pripravili so orodji za aktivacijo invalidov in usposabljanje strokovnih delavcev. Občina Ajdovščina nameni velik delež sredstev izobraževalnim programom in podpira nove s poudarkom na ranljivih skupinah: brezposelnih, mladih in podeželskem prebivalstvu. Predstavlja zgled tistim občinam, ki še niso prepoznale pomena vseživljenjskega učenja. Vsako leto izbor vzbuja mešane občutke, saj ne vemo, ali bi bili veseli novih ali žalovali za tistimi, ki niso bili izbrani. Tudi tokrat bi si prav vsi kandidati zaslužili priznanje. Priznanja bodo podeljena 11. maja v Šmarju pri Jelšah na nacionalnem odprtju TVU 2018. Darijan Novak (darij an.novak@acs.si). ACS Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 8 MEDNARODNO SODELOVANJE Na prelomu procesa uresničevanja EPUO Tik pred koncem leta smo na ACS zaključili tretjo fazo projekta Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO) v Sloveniji. Proces, ki poteka v vseh državah članicah EU že od leta 2012 v skladu z vsakokratnim akcijskim načrtom posamezne države, se je trdno zasidral na področju izobraževanja odraslih v Sloveniji. S pomočjo evropskih sredstev programa Erasmus+ in ob sofinanciranju MIZŠ smo v teh letih razvili koncept Parade učenja (2013-2015) - ta je zdaj sestavni del TVU in v letošnjem letu lahko pričakujemo njegovo izvedbo na 15 prizoriščih po Sloveniji. Razvili smo tudi koncept strokovnih dogodkov EPUO ter jih izpeljali 21 v letu 2015 ter po 7 v letih 2016 in 2017. Tako smo uresničili namero o kakovostnih srečanjih relevantnih deležnikov z lokalne in nacionalne (medsektorske) ravni, na katerih je tekla beseda o zagotavljanju temeljnih in drugih spretnosti izobraževalno prikrajšanim ciljnim skupinam. Slednjim smo namenili video posnetke in razstavne panoje, s študijskim delom in obiskom irskega festivala učečih se pa smo obogatili strategijo ozaveščanja o pomenu in vlogi izobraževanja odraslih. Našteto je le vrh ledene gore, s posameznimi dejavnostmi in rezultati pa se boste najhitreje seznanili, če preberete projektno glasilo e-bilten EPUO ter se sprehodite po spletni strani, ki se ponaša s slovensko in angleško različico. Vse to je trenutno v presoji pri Evropski komisiji, mi pa se z mislimi in dejanji že pomikamo v četrto fazo. Tekla bo vse do konca leta 2019, a bo ob bogatem akcijskem načrtu še prehitro minila. V naslednjih dveh letih je krovni cilj načrtovanih dejavnosti popularizacija Priporočila Sveta Poti izpopolnjevanja: nove priložnosti za odrasle (december 2016) ter podpora njeni sistematični implementaciji. Na ta način se bomo še naprej ukvarjali s spodbujanjem vključevanja nizko izobraženih/kvalificiranih odraslih v izobraževanje odraslih oziroma vseživljenj sko učenje ter z zagotavljanjem višjih ravni spretnosti (izobraževalno prikrajšanih) odraslih. V dvoletnem obdobju bomo ozaveščali ključne deležnike o obstoječih nacionalnih ukrepih na področju izobraževanja in zaposlovanja, ki so že usklajeni z omenjenim Priporočilom. Posneli bomo stanje in analizirali obstoječe procese in projekte, predvsem tiste, ki so financirani iz Evropskega socialnega sklada, politične ukrepe in instrumente, ki so v veljavi. Organizirali bomo posvetovalne sestanke in dve konferenci deležnikov s področja izobraževanja, zaposlovanja in iz drugih resorjev z namenom, da jih vključimo v analizo stanja in oblikovanje spoznanj ter nadaljnjih ukrepov. Najširšo javnost bomo ozaveščali z video in avdio posnetki zglednih primerov opredelitve obstoječih znanj in spretnosti, zagotavljanja prilagojene, prožne in kakovostne ponudbe učnih programov, ugotavljanja in priznavanja pridobljenih znanj in spretnosti, 'outreach' in svetovalne dejavnosti ter promocije izobraževanja odraslih. Vse to so koraki, ki jih opredeljuje omenjeno Priporočilo. Dejavnosti se bodo prepletale, dopolnjevale in bodo zagotavljale priložnosti za vzajemno učenje na državni in mednarodni ravni. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Spletna stran o pismenosti tudi v angleškem jeziku V okviru projekta ESS Strokovna podpora razvoju temeljnih in poklicnih kompetenc 2016-2022 smo dobili priložnost, da smo jeseni 2017 z novo spletno stranjo o pismenosti na pregleden način javnosti ponudili rezultate svojega dela. 9 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Od januaija 2018 pa je spletna stran o pismenosti na voljo tudi v angleškem jeziku, saj smo rezultate razvojnega, raziskovalnega in izobraževalnega dela na področju pismenosti želeli ponuditi tudi posameznikom in ustanovam v tujini. PISM NOST V angleškem jeziku so na spletni strani na voljo informacije o do zdaj zaključenih in trenutno aktualnih nacionalnih in mednarodnih projektih ACS, v katerih se posvečamo pismenosti odraslih. Med drugim lahko najdete podrobnosti o mednarodni Raziskavi spretnosti odraslih PIAAC, ki je v Sloveniji potekala v letih 2013-2016, in pregledate novosti na aktivnostih in nalogah omenjenega ESS projekta. Angleško govoreči obiskovalci spletne strani si lahko preberejo več o številnih izobraževalnih in učnih gradivih (knjižice z opisniki, zvočna gradiva, izobraževalni filmi, opis izobraževalnega modela za ranljive skupine itd.), ki so nastala kot rezultati raziskovalnih in razvojnih projektov. Izobraževalnim filmom o temeljnih zmožnostih so dodani angleški podnapisi. Na kratko pa so opisana in predstavljena tudi številna strokovna in znanstvena dela s področja pismenosti. Vabljeni k obisku. Diana Volčjak (diana.volcjak@acs.si), ACS Sodelovali smo na delavnici v okviru mednarodnega projekta »RESHAPE the future« Konec novembra 2017 je v italijanskem Reggio Emilia pod okriljem organizacije IFOA v okviru mednarodnega projekta »Preoblikujmo prihodnost: Izobraževanje in usposabljanje za migrante in begunce« (Education and training for migrants and refugees) potekal 5-dnevni mednarodni seminar z naslovom "Podjetniško izobraževanje in usposabljanje migrantov in beguncev" (Entrepreneurship education and training for migrants and refugees). Seminaija smo se udeležile 4 sodelavke ACS. Predstavile smo stanje slovenske nacionalne politike na področju podjetniškega usposabljanja ff migrantov in beguncev, e-portfolijo, ki smo ga razvili na ACS, in je uporaben tudi za druge ciljne skupine, ter postopek, kako lahko begunci in migranti odprejo lastno podjetje v Sloveniji. Predstavile smo tudi uspešni zgodbi dveh beguncev, ki živita in delata v Sloveniji. Bogat program seminaija so sestavljale predstavitve različnih vsebin s strani tokratnega organizatorja seminarja iz Italije in drugih partnerskih organizacij v projektu (poleg Slovenije še Finci, Švedi, Danci in Nizozemci) ter obiski bližnjih organizacij in ustanov, ki ponujajo različne programe, delavnice in raznovrstno podporo beguncem in migrantom pri začetnem podjetništvu. Presenetljiv se nam je zdel podatek, da ima regija Emilia Romagna najnižjo stopnjo brezposelnost v Italiji - v primerjavi z državnim povprečjem, ki znaša 11,2 %, je v regiji, kjer prevladujejo prehrambna industrija, gradbeništvo, mehanika (pakiranje, motociklizem), elektromehanika in obdelava kovin, ta »le« 6-odstotna. S seminarja smo se vrnile polne novih idej za nadaljnje delo. Zanimive so bile predstavitve italijanske Gospodarske zbornice, ki ponuja in spremlja usposabljanja ljudi na začetku svoje podjetniške poti, ter primer regionalnega modela sodelovanja različnih interesnih skupin pri razvoju strateških načrtov. Projekt Eataly (FICO) je posnemanja vreden primer spodbujanja in promocije regionalnega in nacionalnega podjetništva, Impact HUB pa s svojo mednarodno mrežo nudi domačinom in migrantom podporo pri ustanavljanju lastnih podjetij v okviru start-up mreže. Vedno pa je tudi zelo zanimivo slišati resnične življenjske zgodbe beguncev in migrantov. Močan vtis je na nas naredil obisk neprofitne organizacije Madre Teresa, kjer strokovno usposobljeno osebje profesionalno pristopa k obravnavanju zelo težkih zgodb mater - begunk z otroki, ki so jih zaznamovale nepredstavljive življenjske izkušnje. Njihovo poslanstvo je nuditi nastanitev, podporo in varnost, pomagati pri integraciji in učenju italijanskega jezika 10 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education ter iskanju zaposlitve. Organizirajo različne delavnice (v okviru obiska smo udeleženci seminarja obiskali šiviljsko delavnico), imajo pa tudi manjšo poslovalnico »Mani in Pasta«, kjer begunke pripravljajo italijanske specialitete (različne testenine, lazanje, pecivo) in jih tudi prodajajo. O njihovem modelu večstopenjskega strokovnega pristopa na različnih ravneh pri reševanju težav novo prihajajočih in v posamezni državi že živečih beguncev in migrantov je smiselno razmišljati, ga nadgrajevati in ga poskušati implementirati tudi v Sloveniji. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS Keuda 4 Alfa-college POMEMBNE PUBLIKACIJE Stat0pis - Statistični pregled Slovenije 2017 Statistični urad RS je pripravil novo izdajo publikacije Statapis - Statistični pregled Slovenije 2017, s katero skuša statistiko kar najbolj približati uporabnikom. V letošnji izdaji Stat0pisa je s slikovitimi infografikami in drugimi grafičnimi prikazi ter kratkimi spremnimi besedili prestavljen izbor uradnih statističnih podatkov, za katere menijo, da so zanimivi, aktualni in pomembni. Na kratko so predstavljena vsa statistična področja, s katerimi se ukvaijajo, in sicer ozemlje, prebivalstvo, izobraževanje, delo in brezposelnost, plače in stroški dela, kakovost življenja, socialna zaščita, zdravje, kultura, kmetijstvo, gozdarstvo, ribištvo, gradbeništvo, podjetja, industrija, trgovina in storitve, turizem in druga področja. Vabljeni k branju. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Cedefopove tedenske novičke poudarjajo pomen poklicnih veščin Novembrski novičnik Cedefop prinaša članke, predstavitev dogodkov in posnetek intervjuja s Pedrom Morenom da Fonseco, ki je na zaključni konferenci v Talinu govoril o vlogi IKT v vseživljenjski karierni orientaciji. Drugi evropski teden poklicnih veščin (24.-28. november 2017) je ocenjen kot uspešnejši od prvega, saj je na več kot 1.500 dogodkih v 45 državah dosegel več kot milijon ljudi. Iniciativa Evropske komisije je združila šole, agencije, nacionalne in regijske odločevalce, ki so od prvega septembra do konca leta na tak ali drugačen način obeležili poklicne veščine. Tretji teden poklicnih spretnosti bo v okviru avstrijskega predsedovanja Svetu EU na Dunaju med 5. in 9. septembrom 2018. 11 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Sapere utile Na Cedefopovem seminarju v Bruslju 8. decembra so razpravljali o sistemih poklicnega izobraževanja. Izzivi so povezani tako z večjo digitalizacijo kot tudi z vprašanjem preoblikovanja vajeništva in delovnih mest na splošno. Potrebe na trgu dela je treba povezati s sistematičnimi analizami poklicnega izobraževanja, tako da se bo izobraževalni sistem odzval na aktualne spremembe. Direktor Cedefopa James Calleja je v Maastrichtu 7. decembra govoril o vlogi agencije pri izboljšanju kakovosti življenja in izpostavil pomen znanja. V diskusiji je bilo izpostavljeno spoznanje, da je treba javnost izobraziti za večje zaupanje ustanovam EU. ReferNet se je srečal na 15. tradicionalnem srečanju, ki je bilo 29. in 30. novembra v Solunu. Tudi o tem poroča članek v novicah. Povzeta je tudi vsebina sestanka grških deležnikov na trgu dela, ki ga je 29. novembra v Atenah organiziralo grško ministrstvo za delo v sodelovanju s Cedefopom. Več novic, podrobnosti, posnetke in fotografije z dogodkov si oglejte na tej povezavi. Vir: spletna stran Cedefop, 19. december 2017 Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Decembrska številka e-novičk CMEPIUS V zadnji številki e-novičk 2017, ki jih izdajajo na CMEPIUS, pišejo o slovesnosti, na kateri so podelili nacionalna priznanja Jabolka kakovosti, vabijo k (aktivni) udeležbi na konferenci Internationalisation Enhancing Quality of Learning and Teachinge, ki bo 21. februarja 2018 na Brdu pri Kranju, in na seminarje za prijavitelje na Erasmus+ KA2 strateška partnerstva; obveščajo o rezultatih razpisa programa Evropa za državlj ane ter vabij o, da tudi v letu 2018 spremljate aktivnosti skupnosti EPALE, ki združuje že več kot 33.000 registriranih uporabnikov. E-novičke CMEPIUS lahko vsak mesec brezplačno prejemate na svoj elektronski naslov. Prijavo lahko oddaste na spletni strani CMEPIUS. Vir: spletno sporočilo, 20. december 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS Decembrska izdaja e-glasila EPALE V najnovejši izdaji e-glasila EPALE (EPALE newsletter) se posvečajo temi, ki je zaznamovala letošnji december - pismenost za zdravje. V tem času so nacionalne službe EPALE in skupnost uporabnikov objavile številne navdihujoče študije primerov, članke, poročila in druge vire. Oglejte si povzetek decembrske mesečne teme EPALE. Predstavljene pa so še druge zanimive vsebine s tega področja. V počastitev Evropskega leta kulturne dediščine, ki ga obeležujemo v letu 2018, bo EPALE prvi mesec novega leta posvetil izobraževanju s področja umetnosti in kulture. Vir: spletno sporočilo, 31. december 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS 12 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Globalni cilji - lokalne akcije: Na poti do vseživljenjskega učenja za vse v 2030 Posebna izdaja publikacije Unesco ILL se osredotoča na 3. Mednarodno konferenco o učečih se mestih 2017, ki je bila med 18. in 20. septembrom v Corku na Irskem. Udeležilo se je je več kot 600 predstavnikov 180 mest iz 80 držav. Dogodek je prikazal pomen vključevanja vseživljenjskega učenja v vseh oblikah na lokalni ravni za uresničitev trajnostnih razvojnih ciljev. Rezultata konference sta Akcijski načrt, ki skladno z Agendo 2030 o trajnostnem razvoju prepoznava vlogo vseživljenjskega učenja kot gonilne sile okoljske, socialne, kulturne in gospodarske trajnosti, in Navodila, ki vsebujejo primere dobrih praks, opisujejo raznolikost pobud in odražajo številne okoliščine, v katerih delujejo mesta. V pripravi je še poročilo o konferenci s predstavitvijo različnih sej, forumov, delavnic in razprav, npr. kako vseživljenjsko učenje spodbuja nastanek zelenih - zdravih mest, pravične in vključujoče družbe ter kako vpliva na zaposlovanje in podjetništvo. Podrobnosti in fotografije so dostopne na tej povezavi. Vir: Unesco ILL, 19. december 2017 Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Izšla je zadnja številka časopisa 20 MINUT v letu 2017 "— V . -a o - Časopis 20 MINUT je namenjen ljudem, ki imajo težave z branjem ali ^ Is/)^ razumevanjem običajnih besedil. Izdaja ga Zavod RISA, Center za snlošno funkcionalno in kulturno onismenievanie Nekoliko obsežnei splošno, funkcionalno in kulturno opismenjevanje. Nekoliko obsežnejša zadnja številka v letu 2017 prinaša prispevke, povezane z decembrskim praznovanjem, loteva pa se tudi osamljenosti, ekologije ipd. Gotovo so tudi v vaši okolici ljudje, ki ne berejo tekoče. Posredujte jim časopis 20 MINUT, saj je prav gotovo primeren zanje. Vir: spletno poročilo, 20. december 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS V reviji ELM o izobraževanju odraslih za socialno vključenost Tokratna tematska številka spletne revije Elm (European Lifelong Learning Magazine) odgovarja na vprašanja, kot so: kakšna je vloga izobraževanja odraslih pri vključevanju posameznikov in manjšin v družbo, kako doseči prikrajšane ciljne skupine, zakaj je priseljencem težje najti delo kot ostalim prebivalcem, ali je polarizacija vedno slaba stvar, kaj se evropski izobraževalci odraslih lahko naučijo od Somalijcev ... Odgovore na ta in številna druga vprašanja o izobraževanju odraslih za socialno vključenost najdete v novi izdaji revije ELM. Vir: spletno sporočilo, 21. december 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS 13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Nova številka glasila Erasmus+ Zadnje dni decembra je izšla nova številka glasila Erasmus+ (Erasmus+ newsletter - December 2017), v kateri lahko med drugim preberete: • povabilo k prijavi na razpis Erasmus+ 2018 - za izobraževanje, usposabljanje, mladino in projekte s področja športa je na voljo 2,7 milijarde EUR, kar je več kot kdajkoli doslej (Are you ready for 2018? Submit a proposal now!); • predstavitev petih publikacij, ki povzemajo odlične projekte, financirane od EU, in poudarjajo njihove glavne rezultate. Zbirka se osredotoča na ključna področja izobraževanja: digitalne kompetence, temeljne zmožnosti, državljanstvo, učenje jezikov in reševanje zgodnjega opuščanja šolanja (Leading the way: New resources showcase the very best of Erasmus+ and the Lifelong Learning Programme); • zapis o konkretnih predlogih o prihodnosti programa Erasmus+ po letu 2020 (Erasmus+ Generation Declaration: 30 proposals on the future of Erasmus+) idr. Glasilo, ki vsak mesec prinaša novice, informacije o razpisih in dogodkih ter namige v zvezi s programom Erasmus+, lahko naročite na spletni strani programa, kjer je na voljo tudi arhiv starejših izdaj. Vir: spletno sporočilo, 21. december 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS Decembrska številka glasila Platforme za vseživljenjsko učenje Vabimo vas, da preberete zadnj o številko glasila Lifelong Learning Platform Newsletter, ki j e izšla v letu 2017 (Lifelong Learning Platform Newsletter - December 2017). V nj ej med drugim: • poročajo o sedmem Tednu vseživljenjskega učenja, ki so ga med 20. in 24. novembrom 2017 izpeljali v Evropskem parlamentu v Bruslju; • predstavljajo predhodne ugotovitve (infografika), ki so jih dobili z najnovejšo anketo o izvajanju programa Erasmus+; • poročajo o sestankih nekaterih delovnih skupin; • objavljajo novice svojih članov, partnerjev in evropskih institucij; • vabijo, da se odzovete na javno posvetovanje o prihodnosti Europeane -evropske digitalne knjižnice, ki ponuja dostop do evropskih kulturnih zakladov v digitalni obliki; • predstavljajo raziskave in druge publikacije, • pišejo o možnostih financiranja iz sredstev EU, • obj avlj aj o dva razpisa za zaposlitev ter • koledar različnih strokovnih dogodkov. Vir: spletno sporočilo, 21. december 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS 14 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Predstavili knjižico o priseljevanju na Jesenice Decembra so na Jesenicah ob zaključni prireditvi študijskega krožka Kako so se na Jesenice včasih priseljevali predstavili knjižico z istim naslovom. Pri pripravi izdelka, ki predstavlja raziskovanje kulturne dediščine v lokalni skupnosti, so sodelovale Ljudska univerza Jesenice, Gornjesavski muzej Jesenice in Občinska knjižnica Jesenice, kjer so knjižice tudi brezplačno na voljo. Tema so bile migracije in življenjske zgodbe ljudi, ki so se v iskanju služb preselili v ta gorenjski kraj. Skozi osebne izpovedi osemnajst Jeseničank in Jeseničanov, nekoč priseljencev, spoznavamo zgodbe prednikov, družinskih in življenjskih usod posameznikov, ki jim razmere v domačem okolju niso omogočale kakovostnega življenja. "Kako so se na Jesenice včasih priseljevali?" Vir: spletna stran LU Jesenice in Občine Jesenice Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Decembrska številka revije International Review of Education UNESCO inštitut za vseživljenjsko učenje je izdal posebno številko revije International Review of Education (Volume 63, Issue 6, December 2017), ki predstavlja znanstvene poglede na neformalno in skupnostno učenje za trajnostni razvoj v Nemčiji, na Japonskem, v Kolumbiji, Čilu in južni Afriki. Revija bo kmalu na voljo tudi v naši knjižnici. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Revue internationale i1e I'education International Review of Education Journal of l ifelong I IZ DRUGIH VIROV Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino je potrdil predlog ZIO Na 40. redni seji Odbora za izobraževanje, znanost, šport in mladino, ki je bila 11. januarja 2018, so potrdili predlog Zakona o izobraževanju odraslih (ZIO) ter predloge amandmajev, ki so bili vloženi s strani koalicije. Sejo Odbora si lahko ogledate na tej povezavi. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS Strategija spretnosti prehaja v 2. fazo Na prvem sestanku na visoki ravni z naslovom Prioritetna obravnava vsebin v Akcijskem načrtu strategije spretnosti, ki je bil 13. decembra 2017 v prostorih MIZŠ, so predstavniki OECD in slovenskega nacionalnega projektnega tima sprejeli skupni dogovor prioritetnih vsebin obravnave in poglobljenega pogleda za Slovenijo v 2. fazi priprave akcijskega načrta strategije spretnosti. Projektna skupina, ki jo sestavljajo predstavniki devetih ministrstev in Službe Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko, se bo pri pripravi akcijskega načrta osredotočila na sistem spretnosti v državi, ki zadeva vse ravni upravljanja, s poudarkom na izobraževanju odraslih. 15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Prisotni na sestanku so se strinjali, da je pomemben celovit pristop z vključitvijo vseh vladnih resorjev in drugih pomembnih deležnikov na tem področju. Pomembno je, da so v proces ustrezno vključene tudi lokalne skupnosti, ki imajo trenutno omejeno vlogo pri izvajanju in vzpostavljanju ukrepov na področju razvoja spretnosti. Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS Konferenca o politiki za enakost pri staranju Vlada RS in OECD pripravljata konferenco na visoki ravni z naslovom Politike za enakost pri staranju: vseživljenjski pristop. Konferenca, ki bo 25. in 26. januarja 2018 v Kongresnem centru Brdo, bo kot del pobude OECD za vključujočo rast ponudila priložnost za razpravo povezanih globalnih megatrendov. Nedavno objavljeno poročilo OECD z naslovom Preprečevanje neenakosti pri staranju (Preventing Ageing Unequally) potrjuje pomen politik vseživljenjskega pristopa za preprečevanje tveganja revščine in neenakosti pri staranju. Ministri iz držav OECD so na sestanku Sveta ministrov leta 2017 potrdili akcijski načrt, ki določa sklop političnih ukrepov za celoten življenjski krog. Na konferenci na visoki ravni se bodo zbrali ministri za zaposlovanje, socialne zadeve, zdravje in izobraževanje iz članic OECD in partnerskih držav, strokovnjaki, socialni partnerji ter druge organizacije civilne družbe, mediji in splošna javnost. Udeleženci bodo razpravljali, kako snovati politike za podporo ljudem vse življenje, jih prenašati v prakso, usklajevati med različnimi področji in kako vseživljenjski pristop prilagoditi okoliščinam v posameznih državah. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS )■ REPUBLIKA SLOVENIJA t li , , Rt VLADA REPUBLIKE SLOVENIJE // V^L-VL/ o politikah za obravnavo medsebojno Zaključen je Javni razpis za sofinanciranje programov dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2018 MIZŠ je danes objavilo rezultate Javnega razpisa za sofinanciranje REPUBLIKA SLOVENIJA programov dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2018. MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, Sredstva razpisa so namenjena sofinanciranju splošno ZNANOST IN ŠPORT izobraževalnih programov izobraževanja odraslih v šolskem letu 2017/18 in dejavnostim v izobraževanju odraslih v letu 2018: • izvedbi splošnih in bralnih študijskih krožkov, ki jih koordinira ACS, • programom medgeneracijskega učenja in sodelovanja UTŽO, vključenih v mrežo Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje, • izvedbi dejavnosti Parada učenja, • koordinaciji podizvajalcev in prireditev v Tednu vseživljenjskega učenja 2018, • aktivnostim združenj in društev za izobraževanje odraslih, ki prispevajo k uresničevanju dolgoročnih ciljev Resolucije o nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 20132020 (v nadaljevanju ReNPIO13-20). Do predpisanega roka, 8. decembra 2018, je na ministrstvo prispelo 152 vlog. Formalno popolne vloge je oddalo 146 prijaviteljev. Izbranih je bilo 116 prijaviteljev, ki so skupaj prijavili 414 programov in dejavnosti. Ocenjevalna komisija je vloge ocenila na podlagi meril, objavljenih v javnem razpisu. Ministrica za izobraževanje, znanost in šport je 10. januarja 2018 s Sklepom o izboru prejemnikov sredstev na Javnem razpisu za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2018 odobrila sofinanciranje v višini 527.755,63 EUR. Rezultati razpisa so objavljeni na spletni strani MIZŠ. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS 16 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Podjetja, izkoristite priložnost: 8,8 milijonov EUR za razvoj kompetenc starejših zaposlenih Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS je 15. decembra 2017 na spletni strani objavil javno povabilo za zbiranje ponudb v okviru programa »Celovita podpora podjetjem za aktivno staranje delovne sile« za podporo podjetjem pri pripravi strategij za učinkovito upravljanje starejših zaposlenih ter krepitvi njihovih kompetenc. Namen povabila je spodbuditi podjetja k učinkovitemu upravljanju starejših zaposlenih in h krepitvi njihovih kompetenc z vidika podaljševanja njihove delovne aktivnosti. Sofinancirana bosta dva sklopa. Sklop A: Priprava strategije za učinkovito upravljanje starejših zaposlenih. Sklop B: Sofinanciranje razvoja kariere s krepitvijo kompetenc starejših zaposlenih, in sicer z izdelavo načrta osebnega in poklicnega razvoja starejših zaposlenih, udeležbo v motivacijskih programih za starejše zaposlene, usposabljanji na področju vseživljenjske karierne orientacije ter pridobivanju kompetenc starejših zaposlenih (usposabljanja, nacionalna poklicna kvalifikacija (priprava in potrditev), dodatne kvalifikacije). Podrobnosti o razpisu najdete na spletni strani Sklada. Ponudbo (prijavnico) lahko ponudniki vložijo od 15. 1. 2018 do porabe sredstev oziroma najpozneje do 30. marca 2018. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS ELM MAGAIiNE Vabilo spletne revije Elm k pisanju člankov Znani sta naslednji dve temi spletne revije o vseživljenjskem učenju (European Lifelong Learning Magazine - Elm): • februarsko-marčevska se povezuje s temo Evropskega leta kulturne dediščine in so jo poimenovali Izobraževanje odraslih in kulturna dediščina (datum oddate prispevkov je 7. februar 2018); • tema junijske številke pa je Izobraževanje odraslih in EU, s čimer želijo odgovoriti na vprašanje, kaj naj izobraževalci odraslih in strokovnjaki za vseživljenjsko učenje vedo o EU (članke sprejemajo do 4. maja 2018). V reviji Elm objavljajo različne oblike člankov - tako novičarske zgodbe, intervjuje, (fotografska) poročila, mnenja, razprave kot video posnetke na izbrano temo. Letos bodo med novicami še posebej veseli tistih, ki se nanašajo na izobraževalno politiko v Evropi in drugje. Pomembno je, da so prispevki povezani z vseživljenjskim učenjem (Article types - Elm magazine). Članke in kakršnakoli vprašanja v zvezi z njimi pošljite urednici revije Elm, Karoliini Knuuti (E: karoliina.knuuti@kvs.fi, T: +358408268699, Twitter: @KaroliinaKnuuti). Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Finančna podpora ranljivim skupinam iskalcev zaposlitve tudi v letu 2018 i Tudi v letu 2018 bodo finančna sredstva namenjena spodbujanju zaposlovanja mladih ter starejših od 55 let. Na spletni strani ZRSZ je objavljeno Javno povabilo delodajalcem za izvedbo projektov usposabljanja v okviru programa »Usposabljanje na delovnem mestu - mladi« 2017/2018. V usposabljanje na delovnem mestu se lahko vključi približno 1.290 brezposelnih, mlajših od 30 let, ki so najmanj 3 mesece prijavljeni v evidenci ZRSZ. Mladi si bodo tako izboljšali zaposlitvene možnosti, delodajalci pa bodo brezposelne spoznali v 17 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education konkretni delovni situaciji in jih usposobili za predvideno delovno mesto v skladu s programom usposabljanja, ki ga bodo predlagali v ponudbi na javno povabilo. Interventni ukrep na področju trga dela (zakon je stopil v veljavo 22. 12. 2017), po katerem lahko delodajalci uveljavljajo olajšavo za zaposlitev starejših od 55 let, ki so bili najmanj pol leta prijavljeni v evidenci brezposelnih oseb, je podaljšan do konca leta 2019. Pomembna informacija tako za delodajalce kot za iskalce zaposlitve, starejše od 55 let, je objavljena na spletni strani ZRSZ. Delodajalec je tako za največ 24 mesecev oproščen plačila vseh prispevkov za socialno varnost, ki vključujejo prispevke za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zdravstveno zavarovanje, zavarovanje za starševsko varstvo in zavarovanje za brezposelnost, ne glede na to, ali zaposli kandidata za določen ali nedoločen čas. Vir: spletna stran ZRSZ, 5. januar 2018 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijančič@acs.si), ACS Uporaba spletnega mesta e-svetovanje za določanje kariernih, izobraževalnih in osebnih ciljev Vsak je sam odgovoren za svoje življenje, izobraževanje, kariero in osebno zadovoljstvo. To je težko sprejeti, posebno če se nam zgodi krivica, ostanemo brez zaposlitve, nimamo možnosti za izobraževanje, nam primanjkuje finančnih sredstev ipd. Kljub temu j e smiselno vsak trenutek iskati nove možnosti in priložnosti za spoznavanje samega sebe, postavljanje novih ciljev, pregledovanje novih možnosti za formalno in neformalno izobraževanj e na področjih, ki nas zanimajo. Tovrstno raziskovanje nam lahko pomaga, da ostanemo dejavni, odprti, optimistični, da ohranimo zavedanje o »luči na koncu tunela«. Realističen Raziskovalni ZRSZ na svoji spletni strani med drugim omogoča prost dostop do e^ svetovanja. Smiselno se je registrirati, tako se namreč uporabnikove dejavnosti shranjujejo v posebno mapo in jih je mogoče znova pregledovati. Na spletnem mestu je sedem rubrik, ki se nanašajo tako na umetniški področje poznavanja samega sebe, poklicnih, izobraževalnih in osebnih ciljev kot na nasvete za konkretno iskanje zaposlitve. Zanimivo je predvsem reševanje različnih vprašalnikov o osebnostnih lastnostih, delovnih stilih, kompetencah in odnosu do lastne preteklosti, sedanjosti in prihodnosti. Reševanje tega zadnjega, vprašalnika Moje časovne perspektive, močno priporočam, saj omogoča svež vpogled v lastno doživljanje časa in pripomore k odgovoru na vprašanje, ali me morda moj odnos do preteklosti/sedanjosti/prihodnosti ovira pri doseganju ciljev. Spletno mesto E-svetovanje nikakor ni namenjeno zgolj aktivnim iskalcem zaposlitve, registracija ni povezana s prijavo med brezposelne osebe, ampak je pripomoček za vse: mladim in odraslim pomaga pri odločitvi za izobraževanje, vsem pa k morebitni odločitvi za spremembo kariere ali samozaposlitev. Le Hollandov test poklicnih interesov je plačljiv; ZRSZ strošek krije osebam, prijavljenim v evidenci brezposelnih oseb. Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS EPALE EPALE v starem letu (2017) V prejšnji številki e-Novičk ACS smo napovedali, da bomo v januarju pripravili kratek prerez starega leta in vas spomnili na aktivnosti, ki smo jih skupaj oblikovali v lanskem letu. Vsak mesec je EPALE zaznamovala ena od tematik s področja izobraževanja odraslih, ki smo jo postavili v središče. Leto smo tako zaokrožili s temo pismenosti za zdravje. Povzetek zadnjih tematskih aktivnosti je pripravil David Mallows, EPALE tematski koordinator, preberete pa si ga lahko na tej povezavi. V lanskem letu so potekale tudi štiri spletne pisne razprave, ki so se navezovale na središčne teme mesecev. Marca smo se pogovarjali o digitalni pismenosti in e-učenju, junija pa o osebah s posebnimi potrebami v izobraževanju in 18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education priložnostih za njihovo vključenost. Jeseni, natančneje 8. septembra, smo obeležili mednarodni dan pismenosti in v sklopu tega pripravili razpravo, ki je bila posvečena pismenosti odraslih. Zadnja razprava preteklega leta pa je bila osredotočena na poklicno izobraževanj e in usposablj anj e in je bila tematsko vezana na Evropski teden poklicnih spretnosti, ki je že drugo leto zapored potekal v Bruslju. Nacionalna podporna služba Slovenije je za svoje uporabnike v preteklem letu organizirala dva spletna seminarja, dve tematski delavnici in dva dogodka »Zajtrk z EPALE«, v Mariboru in Žalcu. Naša evropska skupnost izobraževalcev odraslih se je v tem letu povečala in šteje že več kot 33.000 registriranih uporabnikov. V Sloveniji je skupnosti pridruženih že več kot 400 uporabnikov. Prav toliko pa je bilo v preteklem letu tudi objavljenih vsebin. Nacionalna podporna služba EPALE je skupaj s partnerjem projekta, ACS, in vami, uporabniki platforme EPALE, v preteklem letu namreč prispevala več kot 400 različnih prispevkov v kategorijah novica, vir, spletni dnevnik in dogodek. Poleg tega EPALE služba za vas vsak mesec pripravlja tudi EPALE glasilo. Decembrsko glasilo je izšlo v zadnjih dneh tega leta, vse pretekle izdaje pa so vam na voljo na tej povezavi. Če bi želeli glasilo vsak mesec brezplačno prejemati na svoj elektronski naslov, se lahko nanj naročite svojem EPALE uporabniškem računu, kjer kliknete na zavihek »Uredi« in nato v polju »Newsletter« označite možnost prejemanja mesečnega glasila. Aktivnosti, ki smo jih izvajali v preteklem letu, ostajajo tudi v letu 2018, seveda pa pripravljamo tudi nekaj novosti, s katerimi vas bomo presenetili in povabili k sodelovanju. Zahvaljujemo se vam za vaše zaupanje in sodelovanje, hkrati pa vas vabimo, da z nami stopate tudi po poteh leta 2018! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE v novem letu (2018) EPALE bodo tudi v letošnjem letu zaznamovale posamezne mesečne središčne teme, ki so vezane na področje izobraževanja odraslih. V počastitev Evropskega leta kulturne dediščine smo v januarju na EPALE v središče postavili izobraževanje s področja umetnosti in kulture. Vabimo vas k spremljanju naše tokratne tematske strani, kjer si lahko ogledate tudi promocijski video o prvem Evropskem letu kulturne dediščine. Vabljeni tudi k branju prispevka Jana Pirnata, sodelavca JSKD, ki je predstavil aktivnosti projekta Art Takes Part, ki poteka ob podpori programa Ustvarjalna Evropa. Vse uporabnike nagovarjamo k prispevanju tematskih vsebin in hkrati napovedujemo tudi teme prihajajočih mesecev. Februar bo v znamenju družabnih medijev, ki prav tako nudijo priložnost za izobraževanje in učenje, marec pa bo posvečen pravičnosti in vključenosti odraslih v izobraževanje in usposabljanje. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Sodelovanje z EPALE bomo tudi v letu 2018 pospremili z drobnimi pozornostmi in priznanji Tudi v letošnjem letu si želimo, da bi uporabniki prispevali čim več zanimivih vsebin, ki pripomorejo k pestrosti objav na platformi. Vztrajnost in trud bomo nagradili z drobnimi pozornostmi. Z akcijo, ki smo jo začeli v lanskem letu, želimo vse uporabnike spodbuditi k deljenju svojih andragoških znanj in izkušenj. S tem želimo sodelujoče povezati in jih spodbuditi na poti profesionalnega in osebnega razvoja. EPALE je platforma, ki ponuja prostor za izmenjavo mnenj in izkušenj na področju splošnega in poklicnega izobraževanja odraslih. Namenjena je tako novincem kot izkušenim posameznikom, ki že več let delujejo na 19 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education področju izobraževanja odraslih. Izobraževalci odraslih ob svojem delu razvijamo različne kompetence in bogatimo svoje znanje, ki je s posredovanjem informacij in izmenjavo v obliki prispevkov na EPALE lahko v pomoč tudi drugim. Uporabniki in uporabnice, ki bodo v letu 2018 za EPALE prispevali tri vsebinske prispevke in tri komentarje, bodo po pošti prejeli paket promocijskih gradiv EPALE, ki veljajo kot spodbuda za nadaljnje sodelovanje. V nadaljevanju bomo nekoliko obširnejši paket posredovali uporabnikom in uporabnicam, ki bodo prispevali 6 različnih vsebin in 6 komentarjev prispevkov. Ob koncu leta in pregledu vseh aktivnosti pa bomo vsem, ki bodo med letom prispevali več kot 10 prispevkov in 10 komentarjev k prispevkom, podelili priznanje aktivnega uporabnika EPALE. Za pomoč pri pripravi in objavi prispevkov se lahko obrnete na koordinatorico EPALE Marušo Bajt, ki v okviru Nacionalne podporne službe EPALE skrbi tudi za pomoč uporabnikom. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS KOTIČEK JE VAŠ Demenci prijazna točka na LU Kranj Slovenski mreži Demenci prijaznih točk, ki pod okriljem društva Spominčica zagotavlja demenci prijazno okolje, se je 21. 12. 2017 kot osma članica mreže pridružila LU Kranj. Na slavnostnem odprtju je bilo poudarjeno, da je odprtje točke nadgradnja v letu 2017 zaključenega projekta Erasmus+ Z izobraževanjem nad demenco: Osveščanje. Zaznavanje. Zaviranje. fc > £ ^vH*)»* LU Kranj je kot javni prostor, center vseživljenjskega učenja, ^ JcAg^slb^ medgeneracijskega delovanja in center za svetovanje nadvse primeren Bksggfcv ' prostor za delovanje Demenci prijazne točke. Z dejavnostmi skrbi za boljšo ozaveščenost o demenci v lokalnem okolju, nudi usmeritve za Pk\ m . nadaljnjo strokovno pomoč, organizira predavanja in delavnice z informacijami o demenci, ki jih z upoštevanjem andragoških načel podaja na uporabnikom prilagojen način. Uslužbenci, ki so usposobljeni za nudenje pomoči osebam z demenco in njihovim svojcem, pa pomembno prispevajo k aktivnemu življenju oseb z demenco in njihovemu občutku sprejetosti. Kot prepoznaven član lokalne skupnosti skrbimo za boljšo ozaveščenost o demenci v lokalnem okolju in za sprejetost bolnikov z demenco, da bodo tudi s pomočjo izobraževalnih aktivnosti na LU Kranj in dejavnosti, organiziranih v Medgeneracijskem centru, čim dlje lahko ostali v domačem okolju, se počutili sprejete in aktivne člane skupnosti. Na Demenci prijazni točki smo v času uradnih ur vedno na voljo za individualni pogovor in pomoč osebam z demenco v zgodnji fazi bolezni, ko so še samostojne in aktivne, njihovim svojcem in tudi drugim. Karmen Kosem (karmen.kosem@luniverza.si), LU Kranj Vključevanje ranljivih skupin v študijske krožke V Centru KORAK za osebe s pridobljeno možgansko poškodbo študijske krožke izvajamo že od leta 2004. V tem času smo štirje mentorji uspešno izpeljali več kot 20 študijskih krožkov različnih tematik, kot so npr. Dvig samozavesti z lastno aktivacijo, Bridge - medkulturno povezovanje ob utrjevanju angleškega jezika, Zdrav obrok. V študijskem letu 2016/2017 smo na javnem razpisu MIZŠ kandidirali s tremi študijskimi krožki: Zdrave sladice in peciva, Zelišča na zdravilnem vrtu in Dediščina prednikov 2. 20 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Izvajanje študijskih krožkov mentorji prilagodimo kognitivnim sposobnostim uporabnikov in pri tem uporabimo dinamične načine, tehnike in metode dela. Pridobljena poškodba možganov namreč v življenje posameznika in tudi njegovih svojcev vnese velike spremembe na raznih področjih. S pomočjo študijskih krožkov preko različnih pristopov mentorji spodbujamo ohranjanje naučenih znanj in učenje novih sposobnosti uporabnikov - medsebojne komunikacije in pomoči, vzajemnega učenja, strpnosti, kreativnosti ter zavedanja o enkratnosti in pomembnosti posameznika. Poleg tega nam študijski krožki omogočajo visoko fleksibilnost pri prilagajanju načina dela učni skupini (nihajočim značilnostim članov tudi na dnevni ravni) in dinamični časovni načrt. Žal na razpisu leta 2017 nismo bili uspešni. Predlagani študijski krožki so prejeli premajhno število točk (usodno je bilo minimalno število točk pri geografski legi) in so bili s strani MIZŠ zavrnjeni, kar je za nas, ki v študijske krožke neprenehoma, že več kot 10 let, vključujemo ranljive skupine, neprijeten udarec. To nas ni ustavilo, potrebne pa so bile korenite prilagoditve. Namesto treh smo izpeljali en študijski krožek, da bi zmanjšali stroške, pa smo akcijske cilje podredili izobraževalnim. Študijski krožek Zelišča na zdravilnem vrtu smo nedavno uspešno zaključili in tako v pester vsebinski mozaik izvedenih študijskih krožkov dodali nov edinstven kamenček v upanju, da na naslednjem razpisu uspemo. S tem bi novo pridobljena znanja o zdravilnih zeliščih uspešno prenesli v okolje, v Korakov zdravilni vrt, teorija pa bi trajnejše zaživela v praksi, v veselje kot ponos 'krožkaijev' in ožje lokalne okolice. Marjan Kalamar (marjan.kalamar@center-korak.si), Center KORAK, Kranj Zaključek projekta Mreža za preprečevanje zgodnjih porok Na Ljudski univerzi Kočevje smo v decembru 2017 zaključili projekt Mreža za preprečevanje zgodnjih porok (Early Marriage Prevention Network), s katerim smo od marca 2016 izvajali aktivnosti za ozaveščanje o tej temi. V kočevskih osnovnih šolah smo tako v šolskem letu 2016/2017 v delavnice vključili 120 otrok in jim posredovali znanja o graditvi odnosov na enakopravnosti med spoloma, prepoznavanju različnih oblik nasilja ter izogibanju nezaželenim posledicam zgodnjih porok. Pripravili smo poročilo oziroma analizo stanja v Sloveniji v zvezi z zgodnjimi porokami, ki se nanaša na zakonodajo, smernice za delovanje in delovne prakse dobrega medinstitucionalnega sodelovanja. V usposabljanje o zgodnjih porokah smo vključili tudi različne strokovnjake, kot so socialni delavci, učitelji, zdravstveni delavci, predstavniki pravosodja in policije, in osveščali o učinkih zgodnjih porok Tako na terenu kot v prostorih LU smo izvedli družinska svetovanja, kjer smo identificirali otrokov problem in pripravili načrt za njegovo rešitev. Prav tako smo izvedli dve šoli za starše, ki ju je vodil psiholog Matic Munc. Udeležencem je na pronicljiv način predstavil pasti in prednosti različnih vzgojnih stilov, delil stališča glede dobrega starševstva in roditelje motiviral za izboljšanje njihove občutljivosti na težave otrok. Kljub zaključku projekta si bomo prizadevali za nadaljevanje tovrstnih programov v sklopu projekta Večnamenski romski center Khameskoro Kher Kočevje »Sončna hiša«, ki smo ga na LU začeli izvajati oktobra 2017. Urša Brinovec (urska.brinovec@lu-kocevje.si), LU Kočevje 21 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education na razvoj otroka. Devet programov pod streho Izteklo se je koledarsko leto 2017 in z njim še eno uspešno obdobje izobraževalnih programov za zaposlene. Od septembra do decembra smo na LU Kočevje v program Pridobivanje temeljnih in poklicnih kompetenc od 2016 do 2019 vpisali 110 udeležencev. Namen programov je dvig zmožnosti zaposlenih, s katerimi bodo lahko izboljšali svoj položaj na trgu dela. Nizu zaključenih programov smo dodali tri jezikovna izobraževanja in šest računalniških tečajev. Udeleženci so pridobili ali nadgradili svoje znanje angleškega in nemškega jezika. Na področju računalništva so poglabljali poznavanje worda, excela in ostale programske opreme. Z izvedbami še nismo zaključili. Do konca tekočega šolskega leta načrtujemo vpis v šest jezikovnih in deset računalniških tečajev. Prijavite se čim prej in si zagotovite svojo mesto. Izobraževanja znotraj omenjenega projekta so za zaposlene brezplačna, saj jih sofinancirata MIZŠ in ESS. Sonja Hribar (sonja.hribar@lu-kocevje), LU Kočevje NE PREZRITE Posvet Andragoškega društva Kako se izkušnja begunstva dotika naših življenj? Katere informacije so »prave«, kaj o tem vemo izobraževalci odraslih, kako bi se morali odzvati, katere aktivnosti izpeljati? Kako o tej temi razmišljajo naši sosedi: Hrvati, Italijani, Avstrijci? Ima Evropa odgovore na številna vprašanja ter probleme begunske in migrantske krize? Katere dobre prakse bi bilo dobro upoštevati, kako sodelovati tudi na mednarodni ravni? Odgovore na številna vprašanj a bomo iskali na posvetu 13. februaij a 2018 v KULT-u 316, ki ga s finančno pomočj o MIZŠ pripravljajo v Andragoškem društvu Slovenije. Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), predsednica ADS roADsy ^----^"^ANI ANORAGOSKO ORuSTVO SLOVENIJE >KV*Btl drjitro HmttH - MS ShlMiu Utft EducltNn Amcalion ■ SA(A Pedagoško-andragoški dnevi 2018 Pedagoško-andragoški dnevi 2018, ki jih organizira Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Pedagoškoandragoški dnevi Univerze v Ljubljani 25. januaija 2018, bodo namenjeni svetovanju na področju vzgoje in izobraževanja ter vlogi pedagoga in andragoga v vzgojno-izobraževalnih institucij ah. Strokovno srečanje bo namenjeno tudi vlogi svetovalcev v izobraževanju odraslih. Če je delovanje šolske svetovalne službe določeno z zakonom, je pri odraslih (trenutno) drugače. Ti namreč po mnenju države ne potrebujejo stalne pomoči in podpore, saj je delovanje središč ISIO (Informativno svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih) odvisno od različnih finančnih virov. Ideja delovanja teh središč se razlikuje od ideje delovanja središč za načrtovanje kariere, ki jih izvaja ZRSZ; gre za neke vrste 'neodvisno' andragoško svetovalno delo, ki vključuje vse odrasle, od mladosti do pozne starosti, zaposlene ali ne, ki imajo ali si želijo udejanjiti različne hobije, prostočasne dejavnosti ali druge interese. Lahko gre za vključevanje v formalno ali neformalno izobraževanje ali pa za vključitev v druge, bolj priložnostno naravnane oblike učenja. Podrobnosti in program so objavljeni na spletni strani dogodka. 22 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education POSVETI, KONFERENCE Zaključna konferenca projekta GOAL: Svetovanje odraslim v izobraževanju (Project GOAL Closing Conference: Guidance and counselling for low-educated adults: from practice to policy) Bruselj, Belgija Dvodnevna konferenca je namenjena predstavitvi rezultatov projekta. Sodelovali bodo predstavniki šestih vključenih držav. Program je objavljen na tej povezavi, kjer se je mogoče tudi prijaviti. vV 27. statistično posvetovanje Brdo pri Kranju, Slovenija Statistični dan 2018 - Moč podatkov GOAL Guidance and Orientation for Adult Learners REPUBLIKA SLOVENIJA STATISTIČNI URAD RS Podatki nas obdajajo vsepovsod. Moč podatkov je velika, zato je čedalje več razprav o verodostojnosti in dojemanju podatkov, o pravilni interpretaciji, uporabni vrednosti, avtorstvu, etičnosti uporabe, kako ločiti dejstva od fikcije, kakšen je potencial uporabe podatkov. O vsem tem in še o čem bodo razpravljali na Statističnem dnevu 2018. Udeležba je brezplačna. Podroben program posveta je objavljen na spletni strani SURS. Pedagoško-andragoški dnevi Ljubljana, Slovenija Tema Pedagoško-andragoških dnevov 2018 je svetovanje na področju vzgoje in izobraževanja: vloga pedagoga in andragoga v vzgojno-izobraževalnih institucijah. Podrobnosti in program so objavljeni na spletni strani dogodka. Informativa 2018 Ljubljana, Slovenija Informativa že pred informativnimi dnevi na enem mestu ponuja pregled izobraževalnih programov, ki so na voljo v Sloveniji ter v tujini: od srednješolskih do visokošolskih in podiplomskih programov, dodatnega izobraževanja in usposabljanja, jezikovnih tečajev do vseživljenjskega učenja itd. Podrobnosti so objavljene na spletni strani dogodka. /f7 in informativa I SEJEM IZOBRAŽEVANJA IN POKLICEV Posvet Andragoškega društva Slovenije Ljubljana, Slovenija Osrednja tema letošnjega posveta Andragoškega društva so begunci in migracije, predvsem v povezavi z izobraževalci odraslih. Dogodek, ki ga s finančno pomočjo MIZŠ pripravljaj o v Andragoškem društvu Slovenije, bo 14. februarja 2018 v KULT-u 316. roADS/ ^----^"^ANI ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Aadraotike društvo Slmain - AOS Sitnemu Adult EAKitiM Aaecialio« - SAEA Podrobnosti o posvetu spremljajte na spletni strani društva. 23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Didacta 2018 Stutgart, Nemčija Največji svetovni sejem izobraževanja na več kot 75.000 kvadratnih metrih površine združuje ponudbo 860 razstavljavcev iz 47 držav. Predstavljeni bodo programi usposabljanja za učitelje, vzgojitelje, trenerje, trenerje in kadrovske strokovnjake. Dogodek je napovedan na spletni strani. didacta die Bildungsmesse 14.-18. February 2017 Messe Stuttgart Mednarodna znanstvena konferenca Krepitev kakovosti učenja in poučevanja z internacionalizacijo Brdo pri Kranju, Slovenija Mednarodno znanstveno konferenco z naslovom Internationalisation Enhancing Quality of Learning and Teaching organizira CMEPIUS v sodelovanju z MIZŠ. Tema je medkulturno in mednarodno sodelovanje kot izziv in priložnost, kar je pomemben element izboljšanja kakovosti in se nanaša na vse deležnike. Predavatelje in učitelje je treba opremiti z ustreznimi kompetencami, ki jih bodo prenašali na udeležence izobraževanj. Prijava je mogoča do 19. februarja. Več informacij je na spletni strani dogodka i» CM€PtUS ESREA network on Life History and Biography - Conference on »Togetherness and its discontent« Torino, Italija Tema posveta je »Skupnost in z njo povezano nezadovoljstvo«. Življenje v skupnosti ima svoje prednosti in slabosti. Nezadovoljstvo je vsakdanji pojav v družbi, ki nagovarja k pripravi zanimivih raziskav, tudi v luči izobraževanja odraslih. Lahko učeči se posamezniki v skupnosti zmanjšajo delež nezadovoljnih? Še več -lahko učeča se skupnost zavestno zniža raven nezadovoljstva v družbi? Dogodek je najavljen na spletni strani ESREA. XX. strokovni posvet pomočnikov ravnateljev Portorož, Slovenija Jubilejni 20. posvet pomočnikov ravnateljev na temo prizadevanja za temo in pravičnost -vloga pomočnika bo v marcu v Kongresnem centru Portus. Osrednje teme posveta so povezane z vlogo pomočnikov ravnateljev pri zagotavljanju pravičnosti in enakih možnosti za vse. Gre za zagotavljanje enakovrednih pogojev za razvoj učnih potencialov ne glede na družbeno, ekonomsko in kulturno okolje, od koder prihajajo učenci. Program bo objavljen konec januarja, takrat se bo možno tudi prijaviti preko sistema KATIS. Več informacij o posvetu je na tej povezavi. 24 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education VII. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vzgojno-izobraževalni zavodi kot skupnosti učenja Portorož, Slovenija Tokratni posvet v središče postavlja vlogo ravnatelja pri spodbujanju sodelovanja vseh deležnikov pri uresničevanju ciljev vzgojno-izobraževalnega zavoda znotraj ustanove in v zunanjem okolju. Prispevki bodo predstavljali dogajanje ob dejstvu, da vzgojno-izobraževalni zavod postaja skupnost učenja, ki presega izolirano delo posameznega strokovnega delavca. K oddaji prispevkov vabijo ravnatelje in druge strokovne delavce, povezane z vodenjem VIZ. Prispevke je mogoče do 26. januarja oddati na tej povezavi. Znanstveni posvet Program bo objavljen 20. marca 2018, udeležbo je treba prijaviti preko sistema KATIS Vodenje v med 20. marcem in 5. aprilom 2018. izobraŽevanju 4. regijska konferenca Gradimo mostove v izobraževanju odraslih (4th Regional Conference: Building Bridges in Adult Education) Biograd na moru, Hrvaška Četrta regijska konferenca Gradimo mostove v izobraževanju odraslih bo del mednarodnega andragoškega simpozija, ki ga organizira hrvaška Agencija za poklicno izobraževanje in usposabljanje in izobraževanje odraslih. Dogodek je pomembna priložnost za pregled razvoja izobraževanja odraslih, izmenjavo izkušenj, mnenj in tudi druženje predstavnikov iz regije. Agency for Vocational Education and Training and Adult Education KNJIŽNICA ACS Novo v knjižnici Šolski razgledi V prvi letošnji številki Šolskih razgledov so prepletene vsebine, povezane v trikotnik starši-šola-učenec. Na naslovnici je prikazana zanimiva dejavnost dijakov vzgojiteljske šole, ki so pod vodstvom akademske slikarke Tanje Špenko izdelali različne lutke in jih tudi razstavili. Objavljen je privlačen razpis Všeček za slovenščino, priznanje, ki ga bo Slavistično društvo Slovenije podelilo za opravljeni preizkus praktičnega znanja iz slovenščine najboljšim trem udeležencem na prireditvi Dajmo priložnost slovenščini. Zanimivo je razmišljanje o govorilnih urah, ki ga je pripravila izkušena razredničarka. Se kdaj vprašamo, kaj razredniki pričakujejo od staršev? Vse to in še več je na voljo v novi številki Šolskih razgledov. Sodobna pedagogika Izšla je četrta številka znanstvene revije Sodobna pedagogika v slovenskem in angleškem jeziku. Tema osrednjih člankov je Raziskava spretnosti odraslih PIAAC, w>' sodobna pedagogika tako z vidika dejavnikov razvoja spretnosti in kompetenc odraslih, politike aktivnega staranja kot usposabljanja starejših delavcev. Sodelavka ACS Jasmina Mirčeva je pripravila Intervju z Deborah Roseveare: Pomembno je, da nižje kvalificiranim odraslim omogočimo izboljševanje spretnosti. Beremo o spretnosti reševanja problemov, potrebi po spretnostih in sodelovanju v vseživljenjskem učenju v tehnološko intenzivnih oblikah dela v nordijskih državah ter o kariernem razvoju učiteljev. 25 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Četrta številka revije Andragoška spoznanja zaokrožuje leto 2017 1 ANDRAGOŠKA SPOZNANJA Skupna teme aktualne številke Andragoških spoznanj je Globalizacija in evropeizacija izobraževanja odraslih. Avtorji so se v svojih člankih odzvali na pobudo uredništva in raziskovali vpliv mednarodnih organizacij na nacionalne politike in prakse, analizirali različne mehanizme in partnerstva, ki zaznamujejo to področje, ocenili so vpliv delovanja mednarodnih organizacij in projektov ter razmišljali, ali ima globalizacija spodbudne učinke na demokratizacijo oziroma ali kulturno združuje ali razdružuje. Svoja razmišljanja so prispevali slovenski in drugi avtorji, dr. Zoran Jelenc je dodal prispevek o sistemski ureditvi izobraževanja odraslih v Sloveniji, ki je nastal ob Andragoškem kolokviju 2017 v Ajdovščini. Sonja Kump priporoča znanstveno monografijo iz leta 2015, Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. Pomembno je tudi obvestilo uredništva: Ime revije bo v letu 2018 spremenjeno v Studies in Lifelong Learning, kar bo povečalo njeno mednarodno prepoznavnost. Avtorje člankov obveščajo, da oddajanje člankov za letošnje leto poteka elektronsko preko portala Andragoška spoznanja. Vabljeni v knjižnico ACS. Za obisk se dogovorimo po telefonu, e-pošti ali preko FB. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Ana Peklenik (T: 01 5842 575, E: ana.peklenik@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Ana Peklenik | Računalniška postavitev: Ana Peklenik | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http: //www .acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 26 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education