o SPECinCNOSTI METODOLOGIJE V SOCIALNEM DEUJ BlažMeMC Razprava o specifičnosti metodologije raziskovanja v okviru znanosti o socialnem ddu predpostavlja sodbo, da taka veda obstaja,in predpostavlja njene konstitutivne značilnosti. Te predpostavke niso sploSno sprejete, zato se nameravam najprej pomuditi pri njih, nato pa obravnavati vpraSanje o posebnostih metodologije. Najprej naj opreddim nekaj ključnih terminov, saj je, posebno v sodobni jugoslovanski literaturi, glede tega precej nedoslednosti. Nckâj timranololkih opomb Veda o socialnem delu ali znanost o socialnem delu je po prdiminami definiciji (a) skup v načelu sistematično povezanih, preverjenih znanj o socialnem delu kot praktični družbeni dejavnosti in o zanjo relevantnih pojavih; (b) dejavnost raziskovanja postopkov socialnega dela in zanj relevantnih pojavov. Izraz metodologija uporabljam izključno v pomenu metodologije raziskovanja, to je vede o metodah empiričnega raziskovanja v okviru vede o socialnem delu. Ne uporabljam ga za označitev metod praktičnega socialnega dela (kot nekak kolektivni termin) in tudi ne za označitev proučevanja metod praktičnega dela in znanja o njih (teorije). Načine praktičnega socialnega dela označujem z izrazom metode socialnega dela. Namesto tega izraza ne uporabljam nobenega drugega zbirnega (kolektivnega) termina. Izraz teorija socialnega dela uporabljam v dveh pomenih: (a) v SirSem pomenu kot sinonim za vedo o socialnem delu (teorija socialnega dela"), to je vsakršnega znanstvenega razmišljanja in vedenja o socialnem delu; (b) v o2jem pomenu posebnih pomenov empirično * Omejen prostor me sili, da razložim svoje misli na precej apodiktičen način, brez podrobne argumentacije in potrebnih omejitev, in da izpustim vse reference. Seveda pa se moje razmišljanje ni odvijalo v praznem prostoru, ampak so nanj vplivali v prvi vrsti moji sodelavci na ViSji Soli za socialne delavce v Ljubljani, dalje drugi jugoslovanski avtorji in drugi avtoiii,ki so pisali o vprašanjih, ki jih obravnavam. 144 B. Mesec Soc ddo 29,1990, 1-3 empirično preverjenega znanja o postopkih socialnega dela v okviru vede o socialnem delu (speciSčne teorije, ki jih je možno klasificirati po različnih vidikih). V jugoslovanskem prostoru in v nekaterih drugih delih Evrope je v rabi tudi izraz metodika socialnega dela. Ta izraz se uporablja za opisovanje metod praktičnega socialnega dela. Metodiko imam za teorijo na nižji razvojni stopnji, ko je v njej Se veliko elementov praktičnega izkustvenega znanja, ki ni raziskovalno preverjeno, ki ni sistematično povezano, in je le omejeno posploSljivo. Med metodiko in teorijo je na časovni dimenziji odnos postopnega prehajanja od metodike k teoriji, na sistematski dimenziji pa odnos vključenosti metodike v teorijo in hierarhične podrejenosti metodike teoriji. DopuSčam možnost, da se ob ustrezni argumentaciji zavrne metodiko kot zastarelo in prevladano začetno stopnjo razvoja teorij socialnega dela. O znanstveni ocnovi socialnega dda: dve poziciji Praktično socialno delo, njegovi postopki, načini, metode, so često neinteligibilen splet racionalnega odločanja, na ponavljanju pozitivnih izkušenj temelječe veSčine (craft), iz intuicije, empatije in estetičnega čuta izvirajoče umetnosti (art); njegovi cilji so določeni delno znanstveno, delno pa temdje v etiki,religiji,mitologijah. Ni trdnega in absolutnega kriterija, po katerem bi socialno delo kot celota morah postati bolj znanstveno. Ni mogoče znanstveno (na način empiričnih znanosti) utemeljiti smisla ohranjanja življenja in s tem povezane skrbi za sočloveka. To presega meje empirične znanosti. Tudi ni mogoče in ni potrebno izločiti iz profesionalnega medosebnega odnosa intuicije, empatije in estetike. Toda gotovo je, da je možno in potrebno velik del praktičnega socialnega dela iztrgati iz nereflektiranih območij zdravorazumske konstrukcije realnosti in nepreverjenih praktik ter povečati delež racionalnega mišljenja in empiričnega preverjanja njegovih postopkov. Duh časa zahteva,da vidimo v empirični znanosti instanco legitimiranja praktičnih strokovnih postopkov. V tem omejenem smislu ni dvoma, da naj bo socialno delo znanstveno utemeljeno. O tem, kaj je znanstvena osnova socialnega dela, pa so Se vedno deljena mnenja, (a) Po prvem je socialno delo zgolj praktična dejavnost, ki se opira na teoretična spoznanja različnih uveljavljenih ved od psihologije in sociologije do medicine in ekonomije in nima svojega posebnega fonda Socddo 29,1990, 1-3 O specifičnosti metodologije... 145 znanja. To staliSče je veljalo le za zgodovinsko prvo fazo poznanstvenja socialnega dela,fazo, ki Se ni povsod in povsem izzvenda,saj se odraža tako v učnih programih mnogih Sol za socialno delo kot v razmišljanjih o naravi socialnega dela in njegove teorije. Vendar govorita proti tej poziciji dva argumenta: prvi se poziva na tej poziciji imanentno pomanjkljivost, drugi na določeno zunanje dejstvo. Imanentna pomanjkljivost te pozicije je spregled vprašanja o integraciji nepovezanih znanj različnih ved,zunanje dejstvo pa empirično ugotovljiv obstoj specifičnega znanja, ki se ga ne da subsumirati v nobeno od obstoječih znanosti. To spoznaje vodi do druge pozicije, (b) Po drugem staliSču je socialno delo hkrati posebna družbena praktična dejavnost in posebna teoretična dejavnost (veda). Tisti, ki sodijo, da je teoretična osnova socialnega dela konglomerat posameznih delov različnih "fundamentalnih" ved, spregledujejo vpraSanje o integraciji teh znanj in predpostavljajo, da se bo integracija teh znanj okrog problemov praktičnega socialnega dela izvrSila individualno, "v glavah" socialnih delavcev. V resnici je in mora biti integriranje znanj različnih ved okrog problemov socialnega dela kolektivni posel ljudi, ki so dejavni na področjih socialnega dela in ki o njem razmišljajo. Natančneje: v kolektivnem delovnem naporu raziskovalcev, teoretikov in praktikov, ki razmišljajo o svojem delu in ga raziskujejo, se morajo povezati relevantna znanja etabliranih znanosti in empirično pridobljena znanja o problemih in postopkih socialnega dela. To ni samo zahteva; da se to dejansko dogaja, je empirično preverljivo dejstvo. Lahko bi podrobno razčlenili razvojne faze tega mehanizma integracije teorije in spoznanj o praksi, mehanizma, ki se je končno razvil v posebno znanost o socialnem delu. O obstoju posebnega fonda znanj in posebne dejavnosti raziskovanja in razmišljanja priča tudi bogata literatura o socialnem delu,pričajo Številna strokovna srečanja,katerih osnovni namen je izmenjava izkuSenj, raziskovanje in razmišljanje o problemih praktičnega socialnega dela in ne nazadnje dejstvo, da je socialno delo akademsko institucionalizirana disciplina. Socialno delo;eposebna praktična dejavnost in posebna veda in je to dejansko, kot delujoč mehanizem, že dolgo, ko se nekateri Se vedno prpirajo, ali je ali ni. Problem formaliaicije vede o lodalnem ddu Zdi se, da o zgoraj povedanem ne more biti temeljnega nestrinjanja. Takoj ko pa poskuSamo gornje spoznanje formalizirati, to je določiti 146 B. Mesec Soc ddo 29,1990, 1-3 osnovne konstitutivne elemente nove vede, se pojavijo problemi in kontroverze, ki prete vzvratno uničiti idejo o posebni vedi. Kaj je njen predmet, katere so njene specifične metode, kakSen je njen odnos do drugih ved, kako naj jo imenujemo? O predmetu. Poleg univerzalnih družbenih procesov in institucionali- ziranih praks, kot so proces vzgoje in izobraževanja, odnos in proces zdravljenja in drugi, so se v vseh družbah in v vseh časih, torej univerzalno, odvijali tudi procesi pomoči ljudem v stiski, medsebojne pomoči in solidarnosti. Ta proces je eden od temeljnih družbenih procesov, saj prispeva tako k ohranitvi posameznika kot k ohranitvi in integraciji posameznih družbenih struktur in družbe v celoti. Ta proces, v vseh svojih oblikah, je predmet proučevanja različnih ved, kar velja tudi za druge omenjene procese, toda integracija vseh spoznanj o tem posebnem procesu je naloga posebne vede, ki jo začasno imenujemo veda o socialnem delu. Njen predmet je torej univerzalni proces pomoči človeku v stiski na družbeni, interpersonalni in individualni ravni in metode pomoči. Poznam očitke, da to pojmovar\je odmerja socialnemu delu vlogo tistega,ki neposredno skrbi za ljudi v stiski, ko bi v resnici, po teh mnenjih, moralo predvsem izvajati projekte družbenega razvoja, če že ne pripravljati kar družbeno revolucijo. Socialno delo ne sme biti ravnodušno do vpraSanj družbenega spreminjanja na societalni ravni, daje pobude za take spremembe in sodeluje pri spreminjanju, toda njegova prva naloga in fokus njegovega dda je skrb za posameznika ali skupino ljudi v stiski, za posameznika kot dela družbenih skupin, skupnosti in globalne družbe. V svojem prizadevanju za družbene spremembe ne sme spregledati stiske posameznika in jo mora dejavno obravnavati v korist konkretnega posameznika ali skupine. Slediti izključfio družbeno razvojne cilje in pri tem zanemariti klic posameznika v stiski je v nasprotju z etiko socialnega dela in z opredditvijo njegovega predmeta. V družbi so druge stroke, ki si lahko privoščijo razkošje, da v ddu za prihodnost odmislijo stiske sedanjosti; ki v prizadevanju za razvoj družbe spregledajo posebnosti tega ali onega posameznika. To pa nikakor ne pomeni, in v tem nerazlikovanju tiči grob nesporazum, da se zavzemamo izključno za individualno (kos-za-kosom) obravnavo. Posameznik je v žarišču socialnega dda; kako bomo poskrbdi za njegovo stisko, ali bomo delali neposredno z njim, ali posredno z njegovim socialnim okoljem, je stvar strokovne metode. Ne smemo pa ga spustiti izpred oči. Socddo 29,1990, 1-3 O specifičnosti metodologije... 147 O odnosu do drugih ved in statusu vede. Veda o socialnem delu je članica družine ved o ravnanju (action, Handlung), tj. ved, ki proučujejo smotrno človeško dejavnost vsaka na svojem posebnem področju. Druge take vede so: veda o vzgajanju, veda o upravljanju, veda o zdravljenju ipd. S temi vedami jo druži ne samo sploSni predmet (ravnanje) temveč strukturna podobnost odnosa med teorijo in prakso in notranje strukture vede. Ta analogija se lahko uporabi tudi kot argument v prid njenemu konstituiranju kot vede. Nekateri imajo te vede za aplikativne v nasprotju s fundamentalnimi. Ta delitev ved temelji na razlikovanju "naravnih procesov" in "človeške prakse". Fundamentalne vede naj bi proučevale "naravne procese" aplikativne pa "človeSko dejavnost" ali veSčino (téchne, od tod tehnične vede). Ce pa vemo, da so družbeni procesi "naravni" le v toliko, kolikor so nereflektiraiia človekova praksa, tako razlikovanje ved ni več utemeljeno. Proces pomoči in solidarnosti kot aktiven in zavesten integracijski proces je prav tako fundamentalen kot drugi procesi družbene integracije in dezintegracije, katerih osnova v socialni konstrukciji realnosti nam je prikrita in jih imamo zato kot "naravne procese" za predmet sociologije kot "fundamentalne vede". Vedo o socialnem delu imamo torej za "fundamentalno" in ne zgolj za tehnološko vedo. Iz do sedaj povedanega tudi sledi, da imamo vedo o socialnem delu za najsploSnqSo vedo o procesih in metodah pomoči in solidarnosti. To pa nas postavlja pred protislovje: predmet te vede (procesi pomoči in solidarnosti) je v protislovju z nazivom vede (o socialnem delu). Poklicno socialno ddo je le eden od izvajalcev pomoči, veda pa naj bi proučevala poleg strokovne dejavnosti socialnega dela tudi sistem socialnega varstva in neformalne oblike pomoči v družbi. Izhoda sta v načelu dva: ali omejimo predmet naSe vede na profesionalno pomoč in ohranimo ime 'Veda o socialnem delu" ali pa najdemo ustrezen naziv za vedo, ki bo vključevala vso Sirino tega predmeta, in v okviru katere bo veda o socialnem delu le ena od disciplin. Poleg naziva "veda o socialnem delu" se pojavlja naziv 'Veda o socialnem varstvu", ki bi bil ustrezen, če se ne bi prav tako povezoval pretežno s formalnim sistemom socialnega varstva. O imenu. Odsotnost ustreznega naziva za naSo znanost je celo ob razčiščenih vprašanjih o njenem predmetu kar precgSnja ovira, saj ustvarja povsem nepotrebne pojmovne nejasnosti in zmedo. Nagibam se k mnenju, da bi morali prihraniti naziv "veda o socialnem delu" za proučevanje strokovnih oblik in metod pomoči v okviru socialnega dela, za 148 B. Mesec Soc ddo 29,1990, 1-3 fundamentalno vedo o procesih pomoči nasploh pa bi morali najti drug naziv. Tvegam posmeh in pozabljenje (a držim se pregovora "beseda ni коцј'0 in predlagam lepo ime za to vedo: b o e t i k a. Izvira iz grSke besede boéthda, pomoč. Njena prednost pred nekaterimi drugimi besedami je, poleg tega, da popolnoma ustrezno označuje vsebinsko jedro socialnega dela (nuđenje pomoči), tudi njena blagoglasnost in dejstvo, da v svoji sestavi nima pripone -logija,in označuje lahko (če bi se tako dogovorili) hkrati znanost in praktično dejavnost, kar je v resnid socialno ddo. * O ipediieni melodolofiji пшкоуадја VpraSanje specifične metodologije raziskovanja v okviru boetike je vsekakor vredno pozornosti, ne gre pa mu pripisovati prevelikega pomena. Boetika je družbena veda in kot taka prevzema večino metodologije družbenih ved in ved o vedenju z vso njeno problematiko. Natančneje: na sploSno metodološki ravni, ki sega v epistemologijo in logiko, ne moremo govoriti o kakih specifičnih pristopih. Na ravni metodoloških strategij lahko govorimo o posebnih poudarkih,o bolj ali manj pomembnih metodah. Na ravni tehnik pa bi naSli povsem specifične tehnike, ki jih druge vede ne poznajo ali ne uporabljajo. Na sploSni metodološki ravni se tudi v okviru boetike ne moremo izogniti Se vedno trajajoči polemiki med logično-pozitivistično in razumevajočo zasnovo znanosti o človeku (oziroma med nomotetskim in idiografskim prostopom); lahko pa bi te polemike skrajšali in naredili bolj plodne, če bi v načelu sprejeli kot legitimna oba pristopa, saj se med seboj dopoli\jujeta. Boetika ni niti izključno nomot^ska niti izključno idiografska znanost. Zavedati bi se morali, da je vsak enkraten, individualni primer vedno nosilec sploSnih značilnosti in da se sploSne zakonitosti združijo v posameznem primeru kot presečišču. Ni ne čiste individualnosti ne čiste sploSnosti - to so le abstrakcije. Poskusi afirmacije metode razumevanja. Čeprav neustrezni, kadar so ekskluzivni, so vendarle prispevali k uveljavljanju naturalističnih,kvalitativnih metod raziskovanja, ki so nujno potrebne kot uravnoteženje nediskriminativni rabi standardiziranih in kvantitativnih metod. * Studence so predlagali,da bi se iz te besede dalo izpelajti tudi naziv za poklic: boetik in boetinja! Socddo 29,1990, 1-3 O specifičnosti metodologije... 149 Na ravni metodoloških strategij je posebno pomembna metoda akdjikegft reziikovanja,ki je doživda svojo renesanso in rdntrepretacijo v sedemdesetih letih (posebno v krogu kritiCno-teoretiCno usmerjenih sociologov v ZR Nemčiji). S svojim poudarkom na participativnem raziskovanju, to je na udeležbi klientov v raziskovalnem procesu in na sodelovanju raziskovalca pri praktičnem spreminjanju, je zelo blizu osnovnemu modelu socialnega dela. To metodo, ki jo ndiateri,po naSem pretirano, proglašajo za novo paradigmo družbenih ved, bi v resnici, precej skromneje, lahko vzeli za osnovno metodološko paradigmo boetike, ob tem pa uporabljali tudi vse druge strategije. To, po čemer se novo pojmovanje metode akcijskega raziskovanja razlikuje od klasičnega Lewinovega (K. Lewin), je spoznanje, da akcijsko raziskovanje ni le metoda spreminjanja socialnih entitet s pomočjo podatkovnega povratnega sklopa (data- feedback), in torej po svoji spoznavni funkciji omejena na krog, v katerem se izvaja, ampak da je pomembna metoda spoznavanja, ki lahko prispeva k splošnemu znanju v okviru določene vede. Zavedati pa se moramo, da je referenčni okvir akcijskega raziskovalca avtonomna znanstvena teorija, iz katere črpa svojo strokovno moč, in da ne sme naivno popustiti težnjam po politizaciji znanosti, ki se skrivajo v novem konceptu akcijskega raziskovanja (četudi le politizaciji v 'lokalnih" okvirih) v imenu (nemožne a tako zaželene) enotnosti teorije in prakse, enotnosti ki ni drugega kot ime za strokovni in politični voluntarizem. Blaž Mesec je visji predavatelj na ViSji Soli za socialne ddavce v Ljubljani.