SLDUENSKIUČIMO Glafllo slovenskih tellsklh In kale m Begu srce Mladini mol Domovini zvestobo krščanskih užl-hetsklh društev. Štev. 5. Leto XVI. | Matlsnlia Katollilta tiskarna v ljubljeni. | iVsebina: IM ■'[f.V Šolski vrt. J. Grad. (Konec.) . ... . . . . . . 97 Disciplina v šoli. J. Mikš. (Konec.) . . , . . .. . .. 98 Kateheza o VIII. božji zapovedi. P. Regalat Čebulj . . . .100 Prirodoslovje v ljudski šoli. —a—. . . . . ■ • . . 106 Razvoj oskrbe slaboumnih. Anica Lebar. (Dalje.) . . . . 108 Katehetski vestnik: Katehetsko .gibanje . . . . . . . . lii Katehetske beležke . . .. . •’ ■. •. ž . ■ " ' y m ' ; ■ ti: Zgledi, porabni pri katehezi . . . |j ,. . ,i" . . 113 1 ( } : ■ ■ r ... .114 Učiteljski vestnik: Učiteljske vesti .... . . . . .115 Raznoterosti . . . . . . . , .. . . . . ' . ... . 118 Slovstvo in glasba . v . .. . . ,, . . . . .... 119 ' ' ' \ \ '''■ -';v.. V' *' v \ t '.-.Mš. ■ r : V. , v: ••/ •■•ujfcV -V'; ' V'V-‘ »Slovenski Učitelj« izhaja sredi vsakega meseca. Celoletna naročnina 4 krone. (Naročnina in članarina za »Slomškovo zvezo« 5 K; naročnina in članarina za »Društvo slovenskih ! katehetov« 5 K; naročniki; ki so člani obeh društev, plačajo 6 K.) Spisi in dopisi se jiOiiljajo uredništvu do 4. vsakega meseca. Reklamacije1, naročnino, dopise sprejema,] Uredništvo »Slovenskega Učitelja« v Ljubljani. Urednika: A.Čad*2, katehet v Ljubljani; Fr. ^ Jaklič, nadučitelj, -drž.iivdež. poslanec. Natisnila Katoliška tiskarna. — Oblastem odgovoren Ivan Rakovec. Slovenski Učitelj Glasilo slovenskih Krščanskih učiteljskih in katehetskih društev. Last „Slomškove zveze" in „Drušfva slov. katehetov". IHHHHHHHHHHHHHHHHIHHHIIHIIHIHIHHHHIIHHHHHIHHHHHHHHHHHIHHHHHHIHHHHHHHIHHHHHHIHIHIHHHHHHHHIHHHHHHHIIHHIHHHHHHIIIHHHHIHIHHHHHHIHI Letnik XVI. V Ljubljani, 15. maja 1915. Šfev. 5. IIMMIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMI111111111111 lllllll II lili IIIIIIIHIIIMIIIIII lllll IIIIIIIIIIIIIIIIIMII lili lllll IIIIIIII lili llllllll Mllllllll lllll lllll III lllll III llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Šolski vrl. J. Grad. (Konec.) Dosedaj sem govoril le o učitelju-vrtnarju. Še kratko besedo o učiteljici-vrtnarici. Tudi za učiteljico je delo na šolskem vrtu častno; osladi ji marsikatero uro grenkega življenja. Kjer ni učitelja-vrtnarja, je neobhodno potrebno, da prevzame v oskrbovanje tudi šolski vrt. Kako naj ga pa oskrbuje ? Umevno je, da se od nje ne more toliko zahtevati, kakor od učitelja-vrtnarja. Zato naj bi pa vsa težja dela, n. pr, rigolanje, kopanje itd., izvršili pod njenim nadzorstvom učenci; ako so tudi ti prešibki, naj skrb za to prevzame krajni šolski svet. Učiteljica, ki se uživi v svoj poklic, tudi šolskega vrta ne bo zanemarjala, marveč bo skušala po svoji moči zadostiti potrebam časa. Oskrbovala bo mali sadovnjak in gojila malo drevesnico. Glavno skrb bo pa posvečala na šolskem vrtu zelenjadarstvu in cvetličarstvu. Naše ženstvo ne zna ravnati zzelenjadjo; tu ima učiteljica najhvaležnejše polje za svoje delovanje; tu ima priliko, da pokaže svoje zmožnosti, svoje dobro srce in ljubezen do narave. Učenke naših ljudskih šol bi morale imeti na teden vsaj eno uro teoretičnega in eno uro praktičnega pouka v gospodinjstvu, in to vsaj od aprila dalje. Kako dobro in vzgojno bi vplivalo na naše gospodinje, ko bi jim učiteljice razdajale iz šolskega vrta raznih sadik! Koliko bi pridobile na ugledu, ko bi dekletom in učenkam delile cvetlice, ki bi z njimi krasile dosedaj po večini prazna okna. — Zelenjad gojimo navadno za drevesci in cvetlice na rabati. Učiteljica pa, ki ne goji drevesnice, naj porabi ves prostor za zelenjad in cvetlice. Ako ne bo takoj uspeha, ne obupati! Poizkušajte, berite strokovne knjige, vprašajte za svet, pa bo šlo. Treba se je poučiti o dobroti semena, o času sejanja, o obdelovanju. Pri zelenjadarstvu je uprav pravilno obdelovanje vse. Zelo je priporočati učiteljicam, da napravijo gorko gredo in jo skrbno negujejo. Vsa dela na šolskem vrta pa naj izvršujejo menjaje se dečki in deklice, in sicer težja dela in pa dela v drevesnici in v sadovnjaku dečki, dela pri zelenjadi in cvetlicah deklice. Prav tako naj se jim tudi izroče v oskrbo in nadzorstvo vse te naprave. Na čuvstvovanje človeškega srca posebno dobro vplivajo cvetlice, zato naj jih goji učiteljica - vrtnarica z vso skrbjo. Nepotrebno pa je trošiti denar za redke cvetlice, ki spadajo v razkošne umetniške vrtove. Zbirka vrtnic je lepa in poceni. Učenci bodo radi nakopali enoletnih šipkov in jih prinesli učiteljici. Te naj vsadi po vrtu in jih cepi — okulira, in v kratkem času bo šolski vrt odet v krasno cvetje. Naseje naj v gorko gredo cvetlic, ki v kraju dobro uspevajo, in jih potem presadi na rabato okoli zelenjadi. Prav primerno je saditi na rabati večje cvetlice zadaj, manjše spredaj. Malo stroškov bo in malo truda, pa lep in gotov bo uspeh. Gospodične tovarišice! Vzgojite naše deklice, te žive cvetke slovenske domovine tako, da bodo dobre gospodinje in hvaležno vam bo ljudstvo! Visoko vas bo spoštovalo in prištevalo vas bo med svoje največje dobrotnice! Ob koncu naj še omenim, da najdemo določbe glede šolskih vrtov v raznih razpisih, posebno iz leta 1912. Izdelal se je tudi že končni štatut za šolske vrtove, ki se nahaja zdaj pri ministrstvu in je upati, da bo kmalu rešen. Tovariši! Tovarišice! Poučevati vas nisem imel namena, saj je marsikdo izmed vas boljši vrtnar od mene. A. iskreno sem želel, da bi vas iznova navdušil za delo na šolskem vrtu in za gospodarsko vzgojo naše mladine. Kmetiški učitelji in učiteljice smo in kmetiško ljudstvo vzgajamo in učimo. O, pomagajmo temu trpinu tudi mi do srečnejše bodočnosti! Priljubimo mladini domačo zemljo, ki jo sedaj tako brezskrbno zapušča in odhaja v daljni, negotovi in nevarni svet. Kličimo našemu naraščaju: »Ostanite na rodni zemlji, ki ima še dovolj moči, da nas preživi, ako bomo znali dvigniti zaklade, ki jih hrani v svojem krilu! Rodne grude se oklepajmo z vso ljubeznijo, pa nam zasijejo srečnejši časi! Disciplina v šoli. J. Mikš. (Konec.) D, Zunanji pripomočki discipline. 1. Oko , . . Voznik ustrahuje konja z vajeti, učitelj mora vladati šolo s svojim očesom. Učitelj, ki ne vidi in ne sliši, ni za šolo. Kjer oko ne vlada, zavlada kmalu šiba, a ta vlada ni najboljše. 2. Stoj večinoma spredaj pred učenci , . ,! Ako preveč hodiš po šoli, s tem begaš in motiš učence, in tvoje oko ne pregleda vse šole. 3. Govori počasi, razločno, a ne preveč glasno! S preglasnim govorjenjem brez potrebe utrujaš sebe. Če učitelj kriči, govore navadno otroci tiho; če učitelj preveliko govori, govore otroci malo, kadar so vprašani. Ako na prižnici med pridigo ponehavaš, zbujaš s tem močno pozornost; delaj pravtako tudi v šoli, posebno pri začetnikih. 4. Vprašanje stavi za vso šolo, potem pokliči enega učenca. Odgovarja naj eden. 5. Po vrsti ne vprašuj učencev, razen morda pri ponavljanju; ne vprašuj samo tistih, ki dvignejo roko, ampak tudi tiste, ki se ne oglašajo prostovoljno. Ko proučiš en oddelek, ga ponovi in tedaj naj bo vprašana cela šola. 6. Bolje da nadzoruješ, kakor pa da bi moral kaznovati . .. Več ko je kazni v šoli, slabša je šola in slabši učitelj. V začetku leta zastavi strogo! 7. Ostani miren, potrpežljiv, če otroci ne znajo, ali če so neubogljivi, Z ropotanjem si ne boš nič izboljšal. Dr. Kellner pravi: »Kadar kaznuješ, skušaj ostati tak, da se ne bi prestrašil, če bi takrat stopil tvoj predstojnik v šolo, ali če bi se pogledal v ogledalo.« Neki star spoštovan učitelj mi je rekel, da je zmeraj molil za potrpežljivost, ko je šel mimo cerkve v šolo. 8. Zavedaj se, da je prav in pravično kaznovati težka stvar. Kazen ima uspeh le tedaj, če presune srce. Pomenljiv je izrek dr. Foersterjev: »Man muB Krafte wecken, nicht Krafte toten«. Vsak slučaj kazni presodi mirno, da boš vedel, kako boš govoril in kaj boš storil. 9. Šola naj bo vesela... Sailer pravi: »Če pridem vesel v šolo, potem so otroci angeli in vse gre krasno.« 10. Ne pozabi, da ima duhovnik na razpolago najuspešnejše vzgojno sredstvo — sv. zakramente. Marsikaj boš rešil v spovednici, česar ne moreš rešiti v šoli. 11. Kaj pa šiba v šoli? Večji ko je učenec, manj umestna je telesna kazen; več doseže brezovka pri manjših otrocih, pri katerih še ne deluje pamet, ampak počutnost. Učitelj na kmetih težko pogreša telesno kazen. Kmetiški otrok doma navadno ne pozna druge kazni kakor šibo, zato se mu v primeri s šibo zdi vsaka druga kazen malenkostna. Otrok pa meri velikost greha po tem, koliko je bil kregan ali tepen. Vkljubtemu, da je šiba včasih potrebna, ni gotovo, da je umestna v šoli: dolžnost in pravico telesno kaznovati otroka imajo pravzaprav starši. Če bi se šibi zagotovilo postavno mesto v šoli, bi bilo morda zlo še večje. To vemo, da prikrito se rabi šiba tudi zdaj, pa bolj previdno, ker visi vedno Damoklejev meč nad učiteljem. Dr. Foerster se prizna kot radikalnega nasprotnika telesne kazni, češ, da šiba ponižuje moralno učitelja in učenca: živina se tepe, človek pa ne.1 Morda živi mož preveč pod vplivom svoje skušnje ; sam namreč pripoveduje, da se je na gimnaziji v Berolinu celo v višjih razredih pretepalo. Z gnjevom imenuje Nemčijo »ein klassisches Priigel-land«. Dr. Kellner meni: »Če sme biti šiba v šoli, s tem ni rečeno, da mora biti. Je čudno, da vlada v tem pogledu tolik razloček med Avstrijo in Nemčijo: Pri nas že toliko let nimamo šibe, zahtevajo jo pa edino — v Nemčiji. Toda oznanja se že geslo: Šiba iz šole! Ob zadnjem katehetskem tečaju na Dunaju je več katehetov bilo mnenja, da duhovnik telesno ne kaznuj. 1 Dr. Foerster se sklicuje govoreč o telesni kazni na Cavourjev izrek: »Mit dem Belagerungszustand kann jeder Esel regieren.* 12. Končno omenjamo še eno važno sredstvo discipline, to je — temeljita priprava za šolo. Overberg, ki se je do visoke starosti po 1V2 ure na dan pripravljal za šolo, je rekel, da mora biti priprava dvojna: priprava srca in priprava uma. Srce se pripravi z dobrim namenom in molitvijo, katero imenuje »das beste Riistzeug«. Kar se uma tiče, se je pripravljal po nastopnih vprašanjih: 1. Kaj hočem danes učiti? 2. Ali razumem tudi sam, kar hočem učiti ? 3. Kako bom to učencem najbolje povedal ? 4. Kako bom učence prepričal, da je res, kar jim pravim? 5. Katere nauke moram učencem povedati ? 6. Kako se prepričam, da so me razumeli ? Če bi se tudi po vseh teh točkah ne pripravljali, vsaj nekaj priprave je potreba. Kolikokrat je katehet čmeren, ker ■ (• ... ^ ' V . r' . ;• f : !•« i iEfc.V v > rd- '...';i ;.s r ..., «. -•/ , *:•.•/(- ? , ( < -v. »k- .• • • ' " '-v i-vvv-.\< , /v'\ f>r.K, f,y- , : * ■» . .-»v ,>, : ■ ■ mpp;v ’}, .v • 26. . •• Vr/f'1''1' tr/vtj .v*« ■■ V ■ • • •