UVODNIK 1 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 ISSN 1318-010X MATEMATIKA V ŠOLI letnik XXIV, številka 2, 2018 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Odgovorna urednica: mag. Mateja Sirnik, Zavod RS za šolstvo Uredniški odbor: dr. Darja Antolin Drešar, Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta, Jerneja Bone, Zavod RS za šolstvo, mag. Melita Gorše Pihler, Zavod RS za šolstvo, dr. Marjan Jerman, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za matematiko in fiziko, Silva Kmetič, Sabina Kumer, Šolski center Krško – Sevnica, dr. Zlatan Magajna, Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, dr. Sandra Mršnik, Zavod RS za šolstvo, mag. Sonja Rajh, Zavod RS za šolstvo, Simona Vreš, Gimnazija Ravne na Koroškem, dr. Amalija Žakelj, Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta, dr. Lucija Željko, Osnovna šola Dravlje, dr. Herremans Adriaan, Universiteit Antwerpen, Belgija, dr. Jasmina Milinković, Pedagoška fakulteta Beograd, Srbija, dr. Evgenia Sendova, Institute of Matematics and Informatics at the Bulgarian academy of Sciences, Bolgarija. Jezikovni pregled: Katja Križnik Jeraj Prevod povzetkov v angleščino: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec, s. p. Urednica založbe: Andreja Nagode Oblikovanje: Simon Kajtna Ilustracije: Davor Grgičević Fotografije: avtorji člankov in foto dokumentacija uredništva Računalniški prelom in tisk: Design Demšar, d. o. o., Present, d. o. o. Naklada: 520 izvodov Prispevke pošljite na naslov: Zavod RS za šolstvo, OE Kranj (za revijo Matematika v šoli), Kidričeva 53, 4000 Kranj, e-naslov: mateja.sirnik@zrss.si Naročila: Zavod RS za šolstvo – založba, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana, faks: 01/30 05 199, e-naslov: zalozba@zrss.si Letna naročnina (2 številki): 22,00 EUR za šole in ustanove, 16,50 € za fizične osebe. Cena posamezne številke v prosti prodaji je 13,00 EUR. Revija Matematika v šoli je vpisana v razvid medijev, ki ga vodi Ministrstvo za kulturo, pod zaporedno številko 568. Revija je indeksirana in vključena v mednarodne baze podatkov: MathEduc – Mathematics Education Database, Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik (ZDM), Co-operative Online Bibliographic System and Services (COBISS) © Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2018 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela te revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij). Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. Spoštovani bralci revije Matematika v šoli! V pričujoči številki revije Matematika v šoli pišemo o računalu kot pripomoč- ku pri pouku matematike. Od kod računalo? Prva računala so izumili Babilonci okoli 2400 let pr. n. št. Premikali so kamenčke po posebnih žlebičkih, ki so jih kasneje začeli daja- ti na žice. Taka računala so imenovali abak. V sedemnajstem stoletju si je Gottfried Wilhelm Leibniz prvi izdelal računski stroj. Na začetku 17. stoletja je John Napier izumil logaritem in kmalu so se pojavila prva logaritemska računala, ki so bila nepogrešljiv pripomoček vsakega tehničnega strokov- njaka in znanstvenika. Sedaj tako računalo najdemo samo še v muzejih in pri kakšnem skrbnem učitelju, ki ga je spravil za spomin. V zadnjih petdesetih letih so jih popolnoma izpodrinila numerična žepna računala. Tudi v našem šolskem prostoru si je računalo v tem času utiralo svojo pot. Do kod smo prišli, lahko berete v prispevkih. Bistvo poučevanja matematike je načrtovati situacije, kjer lahko uporabimo računalo kot pripomoček za usvajanje novih matematičnih znanj. Nadalje nam računalo služi kot pripomoček za reševanje problemov, ko izvajamo različne računske postopke, in kot pripomoček za učence s slabo avtomatiziranimi aritmetičnimi dejstvi in postopki. Pri svojem delu lahko uporabite pripravljene učne liste, ki jih objavljamo, ali pa dobite ideje za izboljšavo le-teh. Poleti smo bili na konferenci o učenju in poučevanju matematike. Posamezne prispevke bomo objavili v tej in v naslednjih številkah revije, z namenom, da ostanejo med nami. Na konferenci je bila ena od tem dvig motivacije za učenje matematike. Eden od odgovorov je zagotovo učenje s preiskovanjem. Nekaj primerov preiskovanja objavljamo v tej številki, v naslednji pa bomo s primeri nadaljevali. Kakšen pečat je pustil na področju matematičnega izobraževanja in razisko- vanja dr. Ivan Vidav, vidimo iz besed prof. Milene Strnad, ki je zapisala svo- je spomine nanj. V svojem matematičnem ustvarjanju je gotovo lahko zgled vsem mladim raziskovalcem. Želim vam prijetne zimske dni, mag. Mateja SIRNIK, odgovorna urednica