Izhaja vsak petek z datumom prihodnjega dneva. Dopisi naj se franknjejo in pošiljajo uredništvu „Mira“ v Celovec, Pavličeva ulica št. 7. Osebni pogovor od 10. do 11. ure predpoldne in od 3. do 4. ure popoldne. Rokopisi se ne vračajo. Za inserate se plačuje po 20 vin. od garmond-vrste za vsakokrat. Velja: za celo leto 4 krone. Denar naj se pošilja točno pod napisom: l'pravni št v« ..ITI 1 r a“ v Celovcu, Vetrinjsko ohmestje št. 26. Naročnina naj se plačuje naprej. Leto XXV. V Celovcu, 1. septembra 1906. Štev. 35. jMT Današnja številka obsega 6 strani in ima prilogo: Promemoria koroških Slovencev glede volilne reforme za državni zbor. Po mariborskem shodu. Pretekli četrtek se je vršil politični shod v Mariboru za koroške in štajerske Slovence. Resolucije bralec „Mira“ čita na drugem mestu. Kaj se naj v obče pove o shodu? „Slovenčeva“ stranka z njim ni zadovoljna in stranka „Na-rodova" nima povoda ga zàse reklamirati, in to je dobro. Korošci pa, kaj naj ti rečejo? Korošci so našli v Mariboru prijatelje, in gotovo bodo vedeli ceniti prijateljska čustva in prijateljsko pomoč v težki politični in narodni borbi, ki jo imajo s silnim nasprotnikom v deželi. Borba, ki so jo pa Korošci zdaj imeli z Ljubljano, za nje ni bila nečastna, in nikdo, ki je vso stvar zasledoval, ni mogel reči, da bi bilo boljše molčati zdaj na usode-polne udarce, ki so slovensko zemljo doleteli. Kar se je storilo, bil je neki minimum, neki dokaz, da, če slovenski Korotan ne more živeti, on ni volje, nečastno umreti. Težkoče poslaniškega poklica pozna vsakdo, ki se bavi z javnimi zadevami. In Korošci, ki nimajo sami poslanca, vedo najbolj ceniti vrednosti vrlega zastopnika, vedo ga ceniti, kakor sestradani berač ve ceniti ponujeni mu kos kruha. A zaradi tega se vendar ne more in ne sme molčati k vsaki stvari, ki jo poslanec ukrene. Tako molčanje bi le bilo znak ali nezmožnosti, ali nemarnosti. Stranka, ki ima zmožnih političnih moči, bo imela iskre debate v svojih zborih in v časnikih se bo na dostojni način vršila marsikatera menzura. Po menzuri bomo sešili rane, dali si bomo prijateljski roke in zopet delali v isto smer. Tako je politično življenje. Stranka brez zmožnih sodelovalcev bo sicer delala ali mirovala brez neprijetnih opominov, a zmagati bo mogla le tam, kjer najde nasprotnika še manj zmožnega. Zato je treba, da se javno posluša prijateljske kritike. O dr. Plojevem govoru imamo poročati, da javnosti ni dal pojasnil, ki bi jih popred ne bila že znala. Gospod dvorni svetnik se je za Koroško osebno mnogo trudil, za kar mu bodo Korošci posebno hvaležni. A ker je zatrjeval, da so poslanci storili, kar so mogli, to je, kakor je dr. Brejc odgovoril, trditev, o kateri ni vsakdo prepričan, da bi bila resnična. O Italijanih se ve, da so kot politiki zelo spretni, o Nemcih, da so brezobzirni. Po teh potih se dà seve marsikaj doseči ; zadnji dogodki so dokazali, da sta ta dva naroda dosegla, kar se jima morebiti niti sanjalo ni, da bi mogla doseči. S spretnostjo ali brezobzirnostjo slovenska delegacija ni nastopala. Brezobziren ne sme biti vsakdo, in spreten je tudi le, komur je spretnost dana. Pripoznavamo, da je maloštevilni slovenski oddelek moral premišljevati, ali kaže odločno se odtegniti sodelovanju, ali pa kaže ostati poleg, ko se rišejo na zemljevidu usodepolni volilni krogi od vlade in njenih zaveznikov. V pravem trenotku bila je tudi brezobzirnost na mestu. Nastopanje Bartoli j evo je zato jasen dokaz. In spretnost? Marsikomu je prirojena, drugi se je mora pa učiti. Da bi hoteli politiki spoznati na pravem mestu resnico, da se živi politično ob kompromisih. To se pravi: na eni strani odjenjam, če najdem na drugi nadomestilo. Takih kompromisov potrebuje v razne stranke razcepljeni narod, kadar je treba skupnega postopanja. Ne govorimo o ljubljanskih liberalcih, ker se strinjamo popolnoma z izjavo dr. Brejčevo: želimo tudi „Narodovi“ skupini prej ko mogoče zasluženi pokoj. A iz početka se je moglo povzeti, da sploh med slovenskimi poslanci ni bilo sporazumljenja. Poslanec št. 1 bil je pri ministru, da ga pouči; pride potem poslanec št. 2 pred isti prag, in minister je nad njegovo izjavo ves osupnjen, očividno, ker mu je prvi pravil kaj drugega kot drugi. Vsa Slovenija ima braniti vitalne svoje splošne interese, svoj ugled, svojo last: a posamni go:.p.?dj.e sedè kakor koklje na svojih gnezdih ter postanejo vsi srditi, če se kdo približa njihovemu vališču. In oni, ki gnezda ni našel, se zaletava kmalu v to, kmalu v drugo last. Bojimo se, da bi ne bil zopet kdo žaljen, bojimo se pa še bolj, da zgodovina ne bode dala častnega izpričevala spretnosti slovenski delegaciji. Kdor se je v Mariboru ogledal po zborovalcih, se ni mogel obraniti misli: toliko inteligence, toliko moči, in zakaj je naše politično življenje tako ohromelo? Ker ni celokupnega dela. Nas ne razbija nasprotnik, le nikdar se še narod ni dosti potrudil priti do edinosti. V slogi je moč in iz složne celote bomo našli tiste sposobne voditelje, ki bodo kot katoličani: simplices sicut columbae, blagi kot golobje; a kot politiki: prudentes sicut serpentes, spretni kot gadje. Vsa naša politika mora kreniti na drugo pot. Katoliški shod v Ljubljani. H katoliškemu shodu prišlo je v Ljubljano nad 6000 ljudi! Z drugimi Slovenci veselimo se tega pojava katoliškega mišljenja tudi koroški Slovenci. Največja armada ne zamere nič brez pravih poveljnikov, in največji narod bo podlegel drugim, če nima pravih voditeljev. Poveljniki^ pa se najdejo na bojišču. Vsakdanje narodne borbe dado tudi narodu voditelje. Le ti voditelji pa morejo ljudstvo navdušiti na velikih shodih, na teh morejo spoznati svoje prijatelje in poma-galce, na teh morejo dati narodu novih idej, za katere se bo borilo jutranji dan. Vse to se vrši na velikih shodih. Tukaj tudi narod vidi, kolik je, v množini dobi vsakdo poguma. Da, sloga jači! Taki shodi narod združujejo, dado vsemu narodu skupen smoter, povedo mu, za katere svetinje se je treba najpoprej in najodločneje upostaviti, dado narodu navdušenja, da postane podoben bobnečemu potoku, ki se vsipa srdito s planin preko naj večjih skal nizdol v dolino. Manjši ko je narod, tem več mu je živahnosti in odločnosti treba, in ker je slovensko ljudstvo tako maloštevilno v primeri z drugimi, mora z delavnostjo nadomestiti, kar ne more s številom. Zato se tudi mi iskreno veselimo katoliškega shoda v Ljubljani. Tega veselja nam pa prav nič ne kali dejstvo, da se je katoliški shod od osebe, ki ima o taktu in bontonu očividno še drvarske pojme, zlorabil v namen osebnega maščevanja nad nepokornimi Korošci. „Es muss auch solche Kauze geben!“ Na prvem slovesnem shodu govoril je naj-popred naš „prijatelj“ • da je vlada na krut način zatajila načelo, da naj vohim okraji označujejo narodno posestno stanje posameznih narodov, in 4. da po vladnem načrtu izmed 90.000 Slovencev h ! Koroškem pride samo onih 37.000, ki bivajo v okrajih I KS' O o > T3 > *! >V1 s" > o ’u o •rH A to I o I TJ £ ■$ Ó >» rt ^ O 2 ^ “ ^ 'S -£, S “ 0 'g S 1 O g ž ^ I or ^ a > Cu 8 o m >s' 2 H oT ^ '§ s « g i ° tf > tJ .t: >ry} oc u H o rd O a >co Ò c/f I O P • r-4 '51! ^ j ° TJ O C/} rt OC rt ^4 >c« > O "o rt OC rt ’B, rt 1>C^ o 42 *n ■a a> P. XP B > 0 E • »u •rt» J2 o TJ O c/2 rt p +J t>CZ2 S § p o v p O TJ O (A ^ rt ^ 'J? § i S ° «i -a "S •g > S Srt -*-» 6b «U O >N TJ O fL, if ^ o d s o o ^ g g ^ % >« ^ I -s H 'S’ . 53 fe S « m 3 OC d o > o C/} r a) OC >5£ S3 '-P a 3 m isn S" 3 3 -s .*5 g a* J2 >nr> -g . U 1^10 d« o ;d oc o 3 00 £ 4) O C 4) > _o — t> 4) O c o o 00 T3 O Oh • j—< T3 —* ctf > J— +_> D <1> O ^ a. > 4) O C 4) > O OJ 'O lO TfJ fC OO 00 co ^ « > 4) •-75 4) ~o £ ‘S5 jg b > 0 _4 ° 42 •- x: £ 1 'S >- o > dì ‘S? S •S >S o ~o 72 >N 4) R 4) in dj > dj > dì M O d 42 >0 c •2 ;ò o o u: si o 4) C N 42 E <3 72 O cu aj Oj •J? F y Si Si 0 a> 0 £ E I—H E 1—-1 o CD > JO 'o O d (D > 'S O '5? o T5 O t» 03 > iS m o Q -isT tSJ s" G k" O > c r* 'S > J-. ^2 C TJ O c/} ^H* o > T3 « T—I -2 « o >M O > -+-*' 03 G (D J 4-5 >crj !h C T3 O co 03 4—5 >(/} CD >5S3 0> Ž oT u TS' > 4—5 >co •^r O ■d O co 4-i 2 0£ u H CD >Co -g tS uT J-T 2 P Osi o3 00» CD 00 • »H ■J? u 0s2 O "d O CO X» r2 3 -d o □h Sh 0*2 O 'd o co 0=1 o B >co >nT •rH Sh H C c •Ì 2 C1 oj ” 'fii o > 3 > % i Ph >co •rH P Od o ■d o co oT 3 cc ob N ix p =3 0= p 2 O • »— «— "o > S <0 c O -M| 'c ni > O C OJ E ni H ^2 X2 O Q s CL ''S5 0 1 .. >tsa c? i s o > > o s- O CQ C3 ■ 4 CX ni > V O c v > o o 00 T3 O Pi > O s-. O c T3 O V) *0? d) "G jd > N V TO d li 4 o W) co C s-C O o >N T3 R 0) m \ cd ccj S ■5’ •p /' ^ id id \ CD CD G ( E E E ' O o o Pliberk-Zelezna Kapla-Dobrlaves-Borovlje, v položaj izvoliti Slovenca za poslanca, dočim ostalih 53.000 Slo-*~ vencev ostane za vse večne čase brez narodnega zastopstva v državnem zboru. Pri tem pa se ne sme prezreti, da so zgorajsnje številke povzete po vladni statistiki, da pa dejansko na Koroškem ne živi samo 90.000. temveč vsaj 120.000 Slovencev. Iz tega pa sledi, da bo brez narodnega zastopstva ostalo ne le 53.000, temveč vsaj 83.000 koroških Slovencev. Vrkutega je pomisliti, da tudi volilni okraj Pliberk-Ždezna Kapla-Dobrlaves-Borovlje ni sicpiren, temveč je vsled mnogih industrijskih podjetij, ki so v tem kraju, skoraj gotovo, da pripade socijalni demokraciji, ki je pri nas vseskozi nemško-nacijonalna. Slovenci ostanemo tako bržčas slej ko prej brez zastopstva v državnem zboru, kljub temu, da bi nam po številu prebivalstva in tudi po davčni moči pristoj ali vsaj trije mandati. Razume se, da je vočigled tem dejstvom vladni načrt razdelitve volilnih okrajev na Koroškem za nas absolutno nesprejemljiv. Bili bi izdajice svojega naroda, če bi ne storili vsega, da preprečimo ta infernalni atentat na našo narodno eksistenco. Kljub temu, da smo prijatelji splošne in enake volilne pravice, moramo vočigled teh dejstev izjaviti, da nam je ljubše, da ostane vse pri starem, nego da se s tako volilno pre-osnovo zapečati za vselej naša usoda in sankeijonira naš narodni pogin. Ker pa želimo, da se volilna reforma izvede, v imenu slovanske vzajemnosti in bratoljubja ter vseslovanskih koristi apelujemo na vse slovenske in slovanske gospode državne poslan'-e. da nas koroških Slovencev ne žrtvujejo in nas ne pustijo pasti, temveč v odseku in v zbornici — če mogoče sporazumno s pravično mislečimi Nemci — z vsemi silami zagovarjajo in dosežejo spodaj označeno razdelitev volilnih okrajev za Koroško. Pred vsem naj se tudi na Koroškem, kakor se je to zgodilo v vseh sosednih nemških in narodno mešanih deželah, razim deželnega stolnega mesta Celovec tudi za ostala večja mesta, trge in- industrijske kraje ustvari poseben mestni mandat, tako da bo cela dežela razdeljena v dva mestna in osem kmetskih volilnih okrajev. Na ta način, ki je povsem pravičen in razmeram prikladen, se iz kompaktnega slovenskega ozemlja izloči nemška mesta in industrijske kraje in tako doseže, da vsaj v dveh volilnih okrajih pridemo do svojega zastopstva, ne da bi Nemci kako občutno škodo trpeli, ker bi v slovenskem ozemlju ležeča mesta in industrijski kraji, ki so po večini nemški, ne volili s Slovenci in ne mogli biti od Slovencev majorizirani. Volilni okraji bili bi potem sledeči: v I. Mesto Celovec in mesto St. Vid s 27.800 prebivalci; II. Mesta : B e 1 j a k (9690), V o 1 š p e r k (2774), Velikovec (1934), Pliberk (945), Železna Kapla (1115), Strassburg (688), Breže (1849), Stari dvor (1152), Trg (2079), Sovodje (917), Milštat (585), »Spital (2547), Šmohor (833) in Trbiž (1634) ter industrijski kraji : G u š t a n j (117 9), B o r o v 1 j e občina (2543), Podljubelj (Podgora) občina (1440), Hutten-berg (952), Plajberg-Rute občina (3435) in Rabelj (820) s skupaj 39.100 prebivalci; III. Sodni okraji: Borovlje (razim občine Borovlje in Podljubelj), Rož ek, Dobrlaves; sledeče občine sodnega okraja Celovec: Medgorje, Radiše, Žihpolje, Kot- v maraves, Bilčovs, Zgornja Vesca, Hodiše, Otok. Škofiče v in Smartin na Dholici, in sledeče občine sodnega okraja Beljak: Bekštanj, Marija na Žili in Vernberg s 43.400 prebivalci (37.200 Slovencev, 6200 Nemcev); v IV. Sodni okraji Velikovec, Pliberk, Železna Kapla, izvzemši kraje Velikovec, Pliberk, Železna Kapla in Guštanj (vide II), s 36.100 prebivalci (30.900 Slovencev, 5200 Nemcev); V. Sodni okraji St. Lenart, Volšperk, St. Pavel, izvzemši mesto Volšperk (vide II), s 40.000 prebivalci; VI. Sodni okraji Svinec, Stari dvor, Krka in Breže, izvzemši kraje Strassburg, Breže, Stari dvor in Hiittenberg (vide II) z 32.000 prebivalci; VIL Sodni okraj Celovec, izvzemši pod III na- v vedene slovenske občine, in sodni okraj St. Vid, razim v mesta St. Vid (vide I), s 36.200 prebivalci; VIII. Sodni okraji Beljak, P o d k 1 o š t e r, Trbiž, Šmohor, P a t e r n i j o n, razun mest in krajev (vide II) : Beljak, Plajberk-Rute, Trbiž, Rabelj, Šmohor, z 41.600 prebivalci (11.900 Slovencev, 29.700 Nemcev); IX. Sodni okraji Trg, Milštat, Sovodje, izvzemši mesta Trg, Milštat in Sovodje (vide II), z 31.500 prebivalci. v X. Sodni okraji Ko tiče, Greifenburg, Spital, 'N Zgornja Bela in Vogliče, izvzemši mest- S- '• •' (vide II), s 35.600 prebivalci. Zemljevid kaže podobo teh volilnih okra; - i, lično razmerje prebivalstva po narodnosti. Ta načrt ustreza vsem temeljnim načelom, ki sta jih v svojih govorih o volilni reformi poudarjala tako ekscelenca gosp. ministrski predsednik kakor tudi ekscelenca gosp. minister za notranje stvari. Po tem načrtu imamo koroški Slovenci v dveh volilnih okrajih (III. in IV.) večino ; prišlo bi 68.000 Slovencev v položaj izvoliti narodnega zastopnika, 22.000 Slovencev (ne glede na tiste tisoče, ki jih je ljudsko štetje požrlo) bilo bi pa še vseeno izročeno majoriziranju po nemških večinah. Žrtev naša bila bi torej še vedno dosti občutna. Posebnega poudarka je vredno, da se po predsto-ječem načrtu samo dva sodna okraja (Celovec in Beljak) delita, dočim vsi ostali sodni okraji glede svojega obsega ostanejo nedotaknjeni. Delitev sodnih okrajev Celovec in Beljak pa je neizogibna. Ako se sprejme zgorajšnji naš načrt, je upanje, da se narodnostne razmere v deželi sčasoma konsolidirajo, narodnostna nasprotja ublaže in ustvari podlaga za prepotrebni mir v deželi. Ako se pa našim skromnim zahtevam, ki smo jih itak skrčili na naš eksistenčni minimum, ne ugodi, potem stojimo ob začetku narodnih bojev, ka-koršnih Koroška doslej še ni poznala; bili bomo zadnji obupni boj, sicer brez upa zmage, pa tudi brez vsakega ozira z geslom : „ Z o b za zob, oko za o k o ! “ Odvrni Bog to nesrečo od nas!