Program UJU. (Temeljne smernice za razpravo.)* (Referat g. Jovo P. Jovanovida, člana Glavnega Odbora UJU ,Naloge učiteljske organizacije v ujedinjeni domovini Srbov, Hrvatov in Slovencev*, podan na državni učiteljski skupščini v Sarajevu, 1. 1922.) 2 Drugi del. Načelni program učiteljske organizacije v kraljevini Srbov, Hrvatov in Slovencev. KULTURNO PROSVETNI ZNACAJ UJU. — S FANOVSKO-PRAVNI ZNACAJ UJU. — NACELA IN ZAHTEVE V POGLEDU UREDBE ŠOLSKEGA SISTEMA. SPLOŠNI ZNACAJ UCITELJSKE ORGANIZA- 'cazmere in potrebe tudi na položaj učiteljstva CIJE. .kuoslovansko Učiteljsko Udruženje ni izrazitd stanovska organizacija z nalogo, da ;astopa in brani samo stanovske ali razredne interese. UJU je tudi kulturno-prosvetna orgauizacija z nalogo, da dvigne kulturno-prosvetnirazvoj in nivo svoje domovine. Kulturno-prosvetni značaj UJU. Za uveljavljanie te svoje naloge deluje UJU v sledečem pravcu: 1. Proučava prosvetne razmere in narodnu življenje v vseh pokrajinah po svojih članili, uči- teljih, ki žive in. delujejo v neposrednem in ne- | prestanem stiku z narodom. j 2. Zasleduje razvoj in napredek v ostalih državah v kultu.rno-prosvetnem pogledu. 3. Na podlagi spoznavanja naših prosvetnih razmei\ narodnega blagostanja in njegovih potreb, kakor tudi točasnih prosvetnih razmer v drugih naprednih narodih, deluje kot inicijator in svetovalno telo pri delovanju za izboljševanje naših prosvetnih razmer na širjenju in večanju duhovne kiilture našega naroda, obenem pa tudi na povečavanju in povišanju njegove materijalne kulture, kar omogoča razvoj in napredek naSega naroda tudi v vseh drugih pravcih razvoja in napredka. Stanovsko-pravni značaj UJU. Da se doseza širjenje in večanje duševne kulture pri narodih potom šolanja narodove mladine v narodnih šolah, se mora pri sestavi šolskega sistema ozirati razen na tedanje narodne narodnih šol kot na šolske delavce, ker je učitelj v resnici duša šole, ki oživlja vse predpise šolskega zakonika in vse predpise pedagoške znanosti, brez česar ostanejo eni in drugi predpisi na papirju. Radi tega mora skrbeti tudi U.IU za dobro izobrazbo učiteljstva. in za dobro ureditev učiteljskega materijalnega in pravnega stanja in položaja; v toliko ima Jugoslovenska Učiteljska Organizacija tudi značaj strogo stanovske razredne organizacije. NACELA IN ZAHTEVE JUGOSLOV. UCIT. V POGLEDU UREDBE ŠOLSKEGA SISTEMA. Z ozirom na sedanje razmere našega naroda in zahteve novega časa postavlja Jugosl. učit. organizacija glede šolskega sistema v naši domovini sledeča načela in izraža te-le svoje zahteve: Enotna šolska zakonodaja. Ker tvorijo vse vrste šol v državi, počeuši od najnižjih pa do najvišjih eno organsko celoto, zato se mora smatrati tudi vse vrste šol v naši domovini. kot dele ene organske celote in jih je potreba urediti z enim občim šolskim zakonom istočasno ter kot eno organsko celoto, ki bo predstavljala enoten dj-žavni šolski sistem. Ako se pa noče sprejeti in odobriti, da vse vrste šol v državi tvorijo en sam šolski sistem, tedaj naj učiteljska organizaciia deluje na to, da se Smatrajo vsaj vse vrste narodnih šol kot posebna organska celota, ki naj bo formirana istočasno in z istim občim zakonom. (Dalje prih.)