Slovenski Štev. 10. V Celovcu 15. oktobra 1869. XVIII. tečaj. Pridiga z.a 24. pobinkeštno nedeljo, (Naše življenje, — vožnja po morju; gov. K. K.) ,Hud vihar je vstal in valovi so čoln pokrivali." Mat. 8, 24. V vod. Strah in groza, kakoršne mi ne poznamo, ki na suhi zemlji prebivamo, na morji brodnarje pogosto popada. Resničen je pregovor: „Kdor moliti ne zna, naj se na morje poda" ; tam mu bo molitev, čeravno še ni nobene v svojem življenji opravil, sama na jezik prišla, da bo na kolena padel, svoje trepeče roke proti ne-besom povzdignil in na pomoč klical vse svetnike božje. Tudi aposteljnom se je taka godila, če so ravno Jezusa pri sebi imeli, kakor nam dan. sv. evangelje kaže. Ljubi moji! jez poznam pa še drugo morje, po kterem se vsi peljemo, to je naše sedanje življenje. Da bo naša vožnja srečna, hočem vam zdaj pokazati, kakšno barko moramo imeti, kako se pri vožnji varovati in kako se v viharjih obnašati. Kakor učenci v dan. evang. tudi jez poln zaupanja kličem: Jezus-pomagaj nam. Slov. Prijatel. 28 Razlaga. Vožnja po morji je naše življenje na svetu; pervi brod je rojstvo, drugi brod je smert; med njima tečejo ure, dnevi in leta življenja našega hitreje, kakor valovi dereče Drave, v globoko morje neskončne večnosti. Da pa pojde naša vožnja po sreči naprej, imamo naj prej se za terdno in varno barko zmeniti, da nas nosi po morji tega življenja in v brod večnega miru in pokoja pripelje. Ta duhovska barka je katoliška cerkev, v kteri smo se rodili, na kteri se Jezus sam znajde in jo vodi, kakor se je znašel v čolnu na Galilejskem morji. Podoba te barke je bila Noetova barka, ktero si je po božjem ukazu napravil in na njej sebe in svojo družino otel iz vesoljnega potopa. Razujzdani ljudje so se mu posmehovali, ko so ga videli barko delati in niso verjeli božjemu žuganju, so jedli in pili in dobre volje bili; pri priči pa so vsi viri velikega brezna priderli in vsi lijaki neba se odperli; više in više voda narašča, revni ljudje k barki pribežijo in se je oklepajo, da bi se pri živijenji ohranili; toda zastonj, serditi valovi jih pokrijejo in utopijo. Tako se tudi dandanašnji neverni in brezbožni posmehujejo vernim kristijanom, ki se sv. vere deržijo in se tako zavarujejo zoper prihodnjo jezo in pogubljenje. Pa zgodilo se jim bo, kakor o Noetovem času; zunaj barke kat. cerkve in sv. vere ne bojo našli otetbe za svoje revne duše in v globočino pekla se bojo pogreznili. Mi pa, ljubi moji! hvalimo Boga, in deržimo se zvesto naše zveličanske vere; ona nam pot kaže v srečno večnost, nas vodi in varuje, da na morji tega življenja ne vtonemo. Bodi človek še tako slab in pregrešen, ako le sveto vero še ima, je še zmiraj upanja, da se spreoberne in zveliča. Kdor je pa vero zgubil , za tega je djano; nič druzega ga ne čaka, kakor večni potop. Nevarno se je po morji voziti, pa še nevarniši, na svetu živeti; človek priraste, pride med zapeljive tovaršije, vidi marsikaj grešnega in pohujšljivega, in prej ko se misli, loti se ga zapeljevanje; v mladem sercu se grešne želje zbudijo, skušnjava na vso moč na njega prihruje; sovražni vetrovi hudih nagonov mu barko v nevarne kraje gonijo, močni valovi hudih strast in navad ga hočejo v skrito skalovje pregrešnih priložnost nagnati. Kdor skerbno ne gleda, nesrečno zadene, barka se mu razbije, on se potopi — le mertvega voda na drugi brod verže. Tako se človeku godi, ki v smerten greh pade, in se pred smertjo ne spokori. Oh, koliko grešnikov se je že pred nami potopilo, potone in se bo še potopilo v globočino nesrečne večnosti! — Da se nam ta nesreča prigodila ne bo, imamo clo varno se voziti, posebno v sedajnem času, kjer je toliko zapeljivcev, toliko slabih zgledov na svetu; se imamo grešnih priložnost, nevarnih krajev skerbno zogibati, vojskovati se zoper skušnjave in zapeljevanje, in tako našo barko na pravem potu obderžati. Od nekega ajdovskega moža se pripoveduje, da se je z več tovarši vozil po zlo nevarnem morji. To morje je pa nekaj posebnega imelo, da se je na naj nevarnišem kraju clo milo petje čulo, ktero je mornarje po sili privleklo, da so poslušali. Ko so pa blizo tistega kraja prišli, niso se ga zogniti mogli več in tako se vtopili. Zatoraj se je tisti mož v svoji modrosti pustil na kol prikleniti, je svojim tovaršem ušesa z voskom zamašil, da niso nič čuli in tako srečno memo tistega kraja se vozili. Tako imamo tudi mi si duhovske in telesne ušesa zamašiti, da ne slišimo zapeljivega klicanja in vabljenja, s kterim nas greh zmotiti in pogubiti skuša, da mu srečno uidemo in pravega pota ne zgrešimo. K temu cilu in koncu je pa keršanskega upanja potreba , da zmerom gor gledamo proti nebesom, ktere so le tistim obljubljene, ki se terdno vojskujejo in srečno premagajo; da od Boga pričakujemo potrebnih pripomočkov, da posebno v goreči molitvi potrebnega orožja si sprosimo, namreč pravo razsvitljenje, pravo modrost, moč in stanovitnost, skušnjave zatreti in do konca zvesti ostati. O koliko se jih nedolžnega serca na nevarno vožnjo poda in nekaj časa se srečno naprej pelje! Toda pridejo nevarne leta, zgubijo svoj nebeški cilj spred oči, molitev opuščajo, le redko k sv. zakramentom pokore in sv. Rešnj Telesa pristopajo, ne porajtajo na prijazno posvarjenje, na starejšino strahovanje; in tako jim božji strah zmirom bolj iz serca zginja; hodijo v nevarne tovaršije, zapeljanju v kremplje padejo, njih barka vtonuje in je pokončanju blizo. Morebiti da se še po poti pokore otmejo iz dušnega potopa, morda pa tndi ne; zakaj kakor sv. Bernard pravi: „Med 10 barkami, ki po morji plavajo, se komaj ena potopi; ali med 10 dušami, ki se po morji življenja, posebno grešnega vozijo, je komaj ena oteta". Nevarna je naša vožnja pa ne le samo zavolj dušnega zveličanja, ampak tudi zavolj telesnega, časnega življenja . ktero je polno neznanih skerbi in vednega strahu, polno stiske in sile, polno britkosti in nadlog. Vidim mlado dete na maternih persih mirno spančkati, lepe, prijazne sanje ga obdajajo, sv. angel varh mu na strani stoji. Sirotica, ti še ne veš, kaj te čaka v daljnem življenja, kako grenke ure, kako žalostne prigodbe; modro ti Bog to zdaj še zakriva, naj bi vsaj svoje otroške leta brez straha preživel. Človek odraste, svoj stan spremeni, jasno nebo se s temnimi oblaki preoblači, bodi si siromaštva ali zaničevanja, preganjanja ali drugega terpljenja; komaj je ena nesreča minula, že druga nastopi, komaj je ena huda ura utihnila, kaže se že k malo druga. To je navadni tek našega življenja, česar nas zopet dan. sv. evangelje prepričuje. V lepem vremenu so učenci odrinili, veseli se peljejo, kjer se jim ničesa ni bati; navajeni morja — znani svojega čolnovanja, pač nobeden na hudo uro ne misli, zlasti ker imajo Jezusa vsegamogočnega Gospoda pri sebi; gladko jim ure tečejo, čoln se rahlo ziblje, morje jih na svojem pohlevnem herbtu mirno nosi. Ali kmalo se veter preverže, morje jame nepokojno prihajati, velik vihar navstane, serditi valovi na čoln planejo, ga neusmiljeno sem in tje mečejo in vsega pokrivajo. Glej vendar pohlevno morje, kako jezno nad učenci postane; in dokler jih je prej veselo zibalo, zdaj jih hoče požreti. Učimo se iz tega, da nobena stvar na svetu ni tako pohlevna in dobra, da bi se danes ali jutre v hudo ne preobernila, nobena tako nedolžna, da bi nam škodovati ne mogla. Učimo se pa tudi iz tega, na časno srečo se ne zanašati, ker ni nobene stanovitnosti nad njo; kdor se danes smeji, lahko se bo jutri že jokal, kdor se danes spoštovanja drugih veseli; morda že v kratkim bo od vseh zaničevan; kogar danes še vsi na rokah nosijo, čez nekaj časa ga bodo z nogami teptali; kdor letos še pri obilni mizi sedi, čez leto bo kruha prosil; kdor se danes svojega premoženja baha, morda čez ene leta bo po be-raški palici hodil. Zatoraj si nikoli ne obečajmo obstoječega miru, stanovitne sreče; vživajmo po meri časne dobrote in bodimo pripravljeni na vse, kar vtegne čez nas priti, da nas prihodne nevarnosti nepripravljenih zadele ne bodo. Čudno se nam more zdeti, da je Jezus v čolnu mirno spal, dokler so se njegovi učenci z viharjem hudo morali vojskovati. Jezus v sred viharja spijoč nam je lepa podoba nedolžne duše, ki v sredi nevarnosti mirno spi. Dokler slaboverni trepečejo, neumneži divjajo in grešniki obupajo, pravični, ki dobro vest ima, svoje oči obrača na Boga, v kterega rokah je njegovo življenje in njegova smert. Spolnuje se nad njim, kar Jezus pravi: „Mir vam dam, svoj mir vam zapustim, ne kakor ga svet daje, ga jez vam dam-'. To se je očitno vidilo nad sv. Pavlom. Za Jezusove vere del so ga vklenjenega na barki v Rim peljali; kar vzdigne se nekega dne strašna burja, vse upanje rešenja je splavalo, nič kakor nevaren pogin jim proti. Dokler pa vsi na barki straha medljijo in gotovo smert pričakujejo, svetega apostelna se nobeden strah ne loti; poln zaupanja na božjo pomoč on terdno stoji in tndi drugim serce dela rekoč, da jim ne bo noben las v zgubo šel, ampak vsi bojo oteti, ker to mu je bilo od Boga razodeto. — Čujte pa zdaj še drugo prigodbo, ktera je tej naravnost naproti. Preroku Jonatu je bilo od Boga ukazano, v mesto Ninive iti, in njegovim prebivavcem pokoro oznanovati. Jona, kteremu se je nadležno zdelo, pregrešnim ajdom pridigovati, hoče se temu božjemu vkazu odtegniti. Zatoraj je na barko šel, ktera je bila kam drugam namenjena. Pa kmalo ko je na barko stopil, vzdigne se strašen vihar in žuga barko v kose zdrobiti. Mornarji mečejo v morje orodje in blago, da bi barko polehčali in vsaj svoje življenje oteli. Vihar pa ne vtihne, nevarnost prihaja le veča. Zdaj mornarjem na misel pride, morda je kdo med njimi, kterega božja pravica preganja, in zavoljo kterega jih je ta strašna burja prijela. Da krivega zvedd, začnejo srečkati ali lozati; in glejte srečka zadene Jonata. Jona spozna svojo nepokorščino proti Bogu, jo obžaluje in zavpije: „Zares, zavoljo mene je ustal ta vihar; ver-zite me v morje, da se vsi z menoj vred ne vtopite". Mornarji nočejo tega storiti; ker pa vihar le ne vtihne, veržejo ga v morje in vihar se umiri. Ker je pa Jona svojo nepokorščino spoznal in obžaloval, ohrani ga Bog tudi v valovih morja pri življenju. Poslal je veliko ribo in ta je Jonata požerla. Tri dni ga ima riba v svojem trebuhu, pa se mu nič ni zgodilo, tretji dan pa ga je živega iz sebe na suho vergla. Ta prerok je živa podoba tistih, ki se božji volji vstavljajo in po svojih krivih potih hodijo. Pa tudi njim se zgodi prej ali potlej kakor Jonatu ; Bog jim pošlje kako nesrečo, da po njej k pravemu spoznanju pridejo in se spet k Bogu vernejo. Blagor jim, ako se dajo po bridkih prigodbah sedanjega življenja zmodriti in k pravi pokori pripeljati! Potem se bo njih huda vest spet vtolažila, Bog se jih bo zopet usmilil in jim zaželjeno rešenje prinesel. Zatoraj le glejmo, da bomo po Pavlovem zgledu zmirom dobro vest ohranili ali po Jonatovem si jo zopet z resničnim poboljšanjem pridobili; potem se nam časnih nesreč bati ne bo ; kakor Jezus v čolnu, kakor sv. Pavi na barki in kakor Jona v ribjem trebubu, bomo tudi mi mirni in pokojni, čeravno okoli nas huda ura časne nadloge hruje, čeravno temni oblaki solnce naše sreče pokrivajo, in valovi se nakopičijo. Poglejmo še dalje Kristusa v čolnu spijočega. On, ki je pogosto cele noči v molitvi prebudel, in ki je svoje učence še na oljski gori grajal, da niso mogli ene ure ž njim budeti, on se gotovo ni iz telesne lenobe o belem dnevu spanjuv izročil; ampak spal je, da skuša vero in upanje svojih učencev. Čeravno v spanju ležeč vendar je po svoji božji natori budel in hudo uro nad nje poslal. Tako se Bog tudi nam včasih zakrije, in nas pusti v stisko priti, da se naša zvestoba in ljubezen do njega še jasnejši prikaže, še globokejši vkorenini. Dokler se človeku dobro godi, lahko mu je Bogu služiti, na Boga zaupati; ali tudi tedaj Bogu zvest biti, kedar nas Bog na videz zapusti in nas terpljenju zroči, to je še le znamnje prave ljubezni do Boga, in tega nam je živa priča, pobožni Job v stari zavezi. Nekega dne — kakor nam sv. pismo pravi — je bilo satanu pripuščeno, pred Bogom se znajti; se ve da je vse to po človeško govorjeno. In Bog mu pravi: »Ali si že videl mojega služabnika Joba, da mu ni para na zemlji, mož pravičen in bogaboječ, ki se hudega varuje?" Satan Bogu odgovori: „Saj ti Job zastonj ne služi. Si ja njegovo hišo obvaroval, vse njegovo blago in delo njegovih rok blagroval in njegovo posestvo je rastlo na zemlji. Ali stegni svojo roko, in vzemi mu vse kar ima, boš videl, ali ti ni le na oko služil?" Zdaj se Bog svojega služabnika loti in z nadlogami obiskuje, da zve, ali mu bo tudi v nesrečnem stanu pobožen in bogaboječ ostal. Nekega dne Job 4 žalostne novice sliši. Eden njegovih ljudi pride in reče: »Bližnji roparji so na čede tvojih volov in oslic planili, pastirje pobili in čedo odpeljali". Drugi pride in reče: „Ogenj je padel iz neba, in pokončal tvoje ovce s pastirji vred". Tretji pride in reče: „ Tolovaji so tvoje kamele odgnali in pastirje pomorili". Slednjič pride še četerti in reče: „Tvoji otroci so se zbrali pri naj starejem bratu; strašen vihar je navstal, hiša se je poderla in vse tvoje otroke zasula". Ko Job to sliši, bil je silno žalosten; vendar ves vdan v božjo voljo reče: „Gospod mi je dal, i. t. d. Zdaj se satan spet pred Boga postavi, rekoč: „VzeI si mu sicer vse, življenje si mu pa še pustil; toda stegni še enkrat svojo roko in primi ga za zdravje in življenje in videl boš, da ti je le na videz služil." Bog mu pa pravi: „Glej v tvojih rokah je, le njegovi duši ne smeš škodovati". In satan je šel in Joba po božjem pripuščenju z hudo boleznijo vdaril; strašne gobe se ga primejo. Job je terpel neizrečene bolečine; od ljudi zapuščen na gnoju leži in ječi. V tej nadlogi mu njegova žena zabavlja: »Neumnež, čemu ti je tvoja pobožnost? Le zaupaj zdaj na Boga in umri". Ali Job tudi zdaj ni Bogu se odpovedal, njegove besede so bile: „Ako smo dobro iz božjih rok prejeli i. t. d. Tako so ga strašne bolečine prevzele, da je zaupil: „Oj veliko, silno veliko je moje terpljenje! Oj da bi rojen ne bil"; pa vendar pri vseh nadlogah, pri vseh bolečinah obupal ni. Trije prijatli so ga prišli obiskat in tolažit, ali slabo tolaž1 o so mu dajali; kakor bi Job naj veči grešnik bil, kterega Bog tepe. Job jih pa nasproti uči, da Bog na tem svetu ne le samo grešnike s terpljenjem obiskuje, ampak tudi pravične. Zdaj pa Bog sam z Jobom govori, podučivši ga, da on terpljenje vsakemu človeku po svojih modrih namenih pošilja, da terpljenje ni vselej znamnje božje jeze, ampak le skušnja naše vere in stanovitnosti. Oj da bi tudi mi po Jobovem zgledu v vseh zopernostib terdno zaupanje na Boga ohranili; skušnja naše vere bi nam obilno božjega blagra prinesla, kakor Jobu, kterega je Bog zopet bogatega storil in mu še veliko srečnih let doživeti dal. Pogosto se pa tudi ravno narobe godi. Človek v srečnem stanu na Boga pozabi, za posvetnim dobičkom hodi in svoje zveličanje v nevarščino postavi. Tedaj mu Bog hudo uro časnih nadlog na glavo privleče, da se človek iz dušnega spanja zbudi in spet za Boga in nebesa oživi. Neki svetnik se je enkrat po morju vozil; skliče vse mornarje in jim jame sv. Jezusove nauke razkladati. Nekaj časa ga poslušajo; zdaj lepa riba priplava, vsi vstanejo, svetnika zapustijo, ribo vjamejo, pečejo in dobre volje jed