NAŠ RALLY — SATURNUS 78 t - i i \ v S II f ( it ir t x S' if ;« H I« f IH' rt k satuhhus h n uy ivv-Ui\\univ i vcIrSc »*'«**# Si J i Lani decembra je športna komisija AMZ Jugoslavije na eni svojih zadnjih sej sprejela predlog AMD Slovenija avta iz Ljubljane, da ji zaupa organizacijo enega od rallyjev za državno prvenstvo, istočasno pa je ta komisija sprejela tudi našo pobudo, da se ta rally imenuje po največjem proizvajalcu svetlobne opreme pri nas — to je po Saturnusu; tako smo dobili SATURNUS RAL-LY 78. Zdaj ko je za nami, ko poklicani ugotavljajo njegovo uspešno organizacijo, spoznavamo tudi mi njegovo propagandno in informativno vrednost, s tem pa tudi organizacijski pomen te prireditve v celoti. Skoraj neverjetno je, da smo uspeli poimenovati eno od športnih prireditev z našim imenom in še več, saj tu ne gre za lokalno ali turistično prireditev. Kaj si ob tem želimo in kaj smo že dosegli. Dosegli smo osnovne pogoje, da ta športna prireditev postane lahko tradicionalna manifestacija, da v neposredni povezavi z našimi proizvodi postane sinonim preizkusa zahtevnosti in tudi avtomobilističnih znanj v nočnih pogojih tekmovanj na najvišjem nivoju v državi. Ob vsem tem pa zagotavljamo športni javnosti in občinstvu povratek te športne zvrsti na naše koordinate, v našo najbližjo okolico, od koder je ta šport skoraj povsem izginil, čeprav mu ne manjka ljubiteljev, o slednjem smo se lahko prepričali na Krimu in Planini vso noč vse do zgodnjih jutranjih ur, ko je še vedno kakih štiristo gledalcev čakalo in bodrilo nastopajoče. Sodimo, da v tem trenutku obvladamo organizacijo tega rallyja na ravni državnega prvenstva, zato si želimo več. Želimo si in to tudi postavljamo kot končni organizacijski cilj izvedbo mednarodnega rallyja, SATURNUS RALLY INTERNATIONAL. Osnovni pogoj za pridobitev organizacijskih možnosti za izvedbo mednarodne prireditve, na kateri bi lahko sodelovali tudi tuji tekmovalci, je vsaj dvakratna uspešna, ali zelo uspešna organizacija rallyja na nivoju državnega prvenstva. Sodimo, pa tudi poklicani so za prvič že dali tako oceno. V prihodnosti bi želeli, da v organizacijskih pripravah sodeluje kar največ Saturnu-žanov, prav tako pa tudi želimo, da bi si v prihodnje hitrostne preizkušnje, kot najzanimivejši del rallyja, ogledalo kar največ sodelavcev naše delovne organizacije in gostov, ki so sodelovali pri financiranju. V kolikor v prihodnjih letih uspemo pridobiti potrebne pogoje za mednarodno prireditev, bi to ne pomenilo samo možnost udeležbe voznikov in vozil, ki jih pri nas ni možno videti, ta prireditev naj bi v taki obliki in obsegu predstavljala tudi poslovno srečanje vseh tistih, s katerimi sodelujemo v mednarodni delitvi dela. Prireditev naj bi predstavljala vsaj eno spono več v povezovanju vseh sodelujočih v proizvodnji, potrošnji in prodaji svetlobne opreme. 2e letos je z dokajšnjim zneskom 3.500 dolarjev prireditev podprlo izvozno in uvozno podjetje Motokov iz Prage. Sodimo, da k prihodnji organizaciji rallyja lahko povabimo vse inozemske kupce naših izdelkov in da bi sam datum rallyja lahko predstavljal tudi dan poslovnega srečanja vseh, ki se srečujejo z uporabo naših izdelkov. Sosedstvo in bližina razvitih športnih sredin pa bi pri mednarodni udeležbi zagotavljala veliko udeležbo »težjih« kategorij, naše državno prvenstvo se konča s kategorijo nad 2.000 ccm, grupa I — t. j. nepredelanih avtomobilov. Zgled pri vsem tem nam je Barum Rallye v Got-vvaldovem v ČSSR, v središču češke gumarske in plastične industrije (nekdanji Bata). Tudi ta rally je v začetku bil le rally za državno prvenstvo ČSSR, že nekaj let je mednarodni rally, od prihodnjega leta pa že šteje za Prvenstvo Evrope in to bo IX. Barum Rallye. Če primerjamo obe prireditvi po udeležbi, je na naši prireditvi sodelovalo 65 domačih posadk, na češki pa 135 mednarodnih, od tega 65 posadk v razredih nad 2.000 ccm. 2e ta podatek sam zase dovolj pove, kje smo, pa tudi o tem kakšna je še naša pot in dimenzija razvoja do res prave mednarodne rally prireditve, na kateri pa ne manjka tudi posadk z avtomobili kot Lancia Stratos, Porsche Carrera RS, Fiat 131 Abarth In podobnih. Morda še en podatek: naš rally smo izvedli ob pomoči 75 športnih funkcionarjev, na Barumu pa je sodelovalo 2.000 športnih funkcionarjev. Če se povrnemo na začetek k imenu naše prireditve, potem lahko zapišemo, da je to verjetno zadnji poizkus, da bi se neka prireditev v državnem prvenstvu imenovala po proizvajalcu športne opreme, dodatne opreme ali proizvodov, ki neposredno zagotavljajo neko dejavnost. Tako je že letos nekaj proizvajalcev avtomobilskih gum pri nas poizkušalo poimenovati eno od prireditev za državno prvenstvo v rallyju s svojim imenom, vendar niso uspeli. Nadejamo se, da iz razlogov letošnje uspešne organizacije, čeprav za sedaj le z malo potrebnega znanja In tovrstnih izkušenj uspemo zadržati naše ime v prihodnjih prvenstvih. 2e prvi prihodnji prireditvi, naslednjemu Rallyju Saturnus za državno prvenstvo, želimo dodati nove dimenzije, in to: družbenopolitično obeležje in obeležje večje propagandno poslovne aktivnosti. V zvezi s prvo nalogo, smo si postavili cilj, da našo prireditev preselimo v okvir največje družbenopolitične manifestacije v Ljubljani, to je v okvir majskih prireditev in proslav povezanih pod skupnim naslovom Po poteh tovarištva in spominov. Po prvih kontaktih z organizacijskim odborom Po poteh tovarištva in spominov smo si zagotovili vso potrebno razumevanje in podporo za terminsko preselitev v čas majskih prireditev v Ljubljani. Vendar o tem dokončno odloča samo športna komisija AMZ Jugoslavije. Upamo in pričakujemo, da bo ta komisija upoštevala naše želje in naš predlog pri izdelavi terminskega koledarja rally-jev za Državno prvenstvo 1979. V zvezi z drugo nalogo, ki je vezana na večjo propagandno poslovno aktivnost in afirmacijo, ne mislimo samo na organizacijo večjega in pomembnejšega poslovnega srečanja, temveč predvsem na izredno možnost in priložnost za inoviranje novih proizvodov našega proizvodnega programa. Avtor sestavka sodi, da naj bi nas datum prihodnjih rallyjev obvezoval za predstavitev vedno novih izdelkov, novitet. Tako si predstavljam, da že na prihodnjem Saturnus Ral-ly-79 predstavimo novo meglenko premera 180 ali več milimetrov. To bi bil pravi, za avtorja tega sestavka tudi največji praznik in ne samo prireditev Saturnusa. Če pa si postavimo za drugo leto le skromnejše cilje, potem morda ob rallyju organiziramo za tekmovalna vozila poseben servis za svetlobno opremo za sodelujoča vozila. Nekaj o stroških rallyja. Najprej naslednje: edini plačnik stroškov vezanih na organizacijo Saturnus Rally 78 je AMD Slovenija avto. Vsi stroški ra!lyja v tem trenutku niso znani, vendar bodo nižji od planiranih, ki znašajo 520.000 dinarjev. Od tega zneska so kupci svetlobne opreme Saturnus prispevali, oziroma so se obvezali pokriti polovico stroškov, to je 260.000 dinarjev. Drugo polovico tega zneska pa je prireditelj zbral s propagandnimi uslugami v obliki oglasov objavljenih v Biltenu Saturnus Rallly 78 in z postavitvijo množice transparentov na startu prireditve. Ob tem nedvomno velja poudariti, da transparenti na startu niso bili postavljeni zaradi dekoracije ali proti-sončne zaščite v večernih urah, temveč samo Iz razlogov zbiranja in zagotovitve potrebnih finančnih sredstev, ki so posledica trdega in marljivega dela, včasih tudi upornega, pri zbiranju sredstev. Kot zanimivost lahko zapišemo, da je prijatelj uspel zbrati tudi devizni prispevek za objavljeni oglas in postavljeni transparent Mo-tokova iz ČSSR in morda še to da sta z oglasi sodelovala tudi dva naša kupca embalaže, in sicer Podravka iz Koprivnice in Plutal iz Ljubljane, oba z oglasom za 6.000 din. Koliko smo prispevali mi, Saturnus. Direktni stroški, ki so posledica tega ra!lyja so: 70 parov meglenk tipa Sput-nik, ki jih je prejelo 65 posadk nastopajočih in 5 funk- cionarjev AMZJ. Meglenke je sodelujočim namenil TOZD Tovarna avtoopreme — Saturnus. Imamo še en direkten strošek, to je 5.000 din, kar predstavlja vrednost sofinanciranja z odkupom ene kopije šestminutnega barvnega, zvočnega, 16 mm, dokumentarnega filma SATURNUS RALLV 78, ki ga je posnela RTV Ljubljana. Imamo tudi dva indirektna stroška, to sta strošek izdelave 200 kosov majic in 1000 značk. To pa sta stroška, ki sta le priložnostno vezana na rally. Namreč vsako leto izdelamo nekaj majic, zadnja leta pa tudi značk. Tokrat pa smo oboje realizirali za in ob priložnosti rallyja. Če ponovimo še enkrat 5.000 din za film in 70 parov meglenk kar gre v breme TOZD AO (kar pa bomo najverjetneje obračunali po proizvodnjih stroških). Nepristransko ocenjevanje propagandne in informativne vrednosti ter popularizacije imena Saturnus vezano za to športno prireditev mora dati oceno in ugotovitev, da smo dobili več kot smo sami vložili. Skorajda smo samo posodili svoje ime. Ni pa samo tako, to bi bila izključno samo ena plat medalje. Uspešnost realizacije tega rallyja je nedvomno vezana na dobre poslovne odnose z našimi kupci in na njihovo samoupravno povezovanje ih sodelovanje z nami, prav tako pa tudi na vse naše napore, da bi te odnose čim bolj razvijali in jih tudi utrjevali. Vse to pa ni od včeraj, je rezultat dolgoletnega dela In sodelovanja. K. R. Pogovor z direktorjem prireditve Tov. Oblak, vi ste bili direktor rallyja Saturnus 78, kako bi na kratko opisali ta rally? Pod pokroviteljstvom tovarne svetlobne opreme SATURNUS in sopokroviteljev je bil 14. in 15. oktobra 1978 organiziran rally SATURNUS 78. Potekal je v nočnem času, da je prišla svetlobna oprema vozil do polne velja-ve; Rally se je točkoval za državno prvenstvo Jugoslavije 1978, v njegovem okviru Pa sta bila zajeta še dva rallyja za republiško prvenstvo Slovenije, vsak približno Za polovico rallyja za državno prvenstvo. Kdaj so se pričele priprave? Tehnične in organizacijske Priprave so se pričele že marca 1978. Tekmovanje na takem nivoju zahteva izred-n° veliko, ta rally pa je bil v Primerjavi z drugimi v Jugoslaviji še prav posebej ob-dolan, propagandno in teh-mcno. Kaj takega smo vide-Pravzaprav le na Barum a||yju, ki je internacionalne-9a razreda. Tehnične pripra-e so zajele izdelavo šport-pravilnika za vse tri ailyje, itinerarja (potovalni um- .ral|yja). pridobitev do-i®ni za izvedbo in zapore « st Pred starti gorskih hi-D . n'h preizkušenj, radarja 1 (poseben pripomoček jeKmova|oem, kjer je pot po Dn(erarJu razdeljena na vse potankosti, označena je vsa- dokuSmre?emba' znak 'Pd-)' otumentacije, ki je potreb- Vania ®amo izvedbo tekmo- trebno ^rLp.raviti ie bil° P°- aandneoa ' Pgromn,°1 Pr°Pa' gradiv!9c !n reklamnega tokolii iSe dogovoriti o pro-•*- m kupu drugih za- dev, ki sodijo v sklop pri- prav na tekmovanje takega nivoja. Kakšen Je delež Saturnusa pri tem? Pomemben dejavnik je bil tudi pridobitev sredstev za izvedbo, ki so bila znatna. Pri pridobivanju sredstev se je pokazal velik vpliv reno-mirane tovarne Saturnusa, ki je s sopokrovitelji znala prisluhniti tudi športni strani avtomobilske stroke. Poleg tega so delavci tovarne Saturnus tekmovalcem pripravili prijetno presenečenje v obliki praktičnega darila, ki ga je prejela vsaka tekmovalna posadka po opravljeni verifikaciji. Kakšna Je splošna ocena o Saturnus rally]u? Po končanem tekmovanju so se tekmovalci, spremljevalci in novinarji pohvalno izražali o vsem, kar je bilo v zvezi z rallyjem Saturnus 78 z željo, da bi ta rally postal tradicionalen in vzor vsem drugim prireditvam te vrste in nivoja v Jugoslaviji. Protesti, ki so za nepoznavalca tega športa vrgli senco na celotno prireditev, so v zadnjem času v avtomobilizmu tako rekoč reden pojav, ker smo v času, ko s takimi in drugačnimi prisilnimi ukrepi urejamo to vrsto športa. Na ta način se borimo proti nedovoljenim Izboljšavam avtomobilov, tako da bi zmagovali bolj pripravljeni in boljši vozniki ne pa avtomobili z nedovoljeno povečano močjo. Po mnenju športnih novinarjev Jugoslavije, ki v končni fazi tudi odločajo o tem, katera avtomobilska prireditev bo v Jugoslaviji v letošnjem letu najboljša, je avto-rally Saturnus '78 resen kandidat za ta naslov. ^ogovor 2 delegatom amz Jugoslz kak° ■ cijsko koM.fd'0 in °r RledalLre lzredno «?£•' je akva.SnoG ^-sasrs s,°Pi tekm' U ? maihni p"m * ciirsjj" ->'» liča^lyvje bil izveden vremenskih poc e primerno zasedbo po posameznih službah na prireditvi. Smatram, da prireditelj zasluži primerno pohvalo oziroma priznanje za takšno izvedbo rallyja. Glede protestov, ki so bili vloženi in so razvidni iz zapisnika 2. seje žirije, pa naj resno sklepajo in odločajo pristojni nadrejeni športni organi AMSJ in AMZS. Kar se tiče varnosti izvedbe rallyja, je žirija enotnega mnenja, da ni bilo nikakršnih večjih (hujših) nesreč, oziroma padcev s proge, ki bi vplivale na resne poškodbe — le-teh ni bilo — smatramo, da je organizator pri sestavi itinerarja upošteval že vse kriterije, ki so se odrazili pri dobri organizaciji izvedbe ra!lyja. \.\V- SATURNUS »Prva pomoč« na trasi rallyia Pušnik na startu GHP Planina Start gorsko hitrostne preizkušnje (GHP) Planina Direktor dirke ing. Oblak [f$ n mir ib Cilj rallyja v jutranjih urah na parkingu pred novo tov8flt avtoopreme RAUY 78 2°00 ccm^i 0ra' 0dbora in9- Košak in Wr državni prvak Brane Kuzmič zmagovalec sku Gorsko hitrostna preizkušnja Planina Kritični ovinek na GHP Planina Na anem od prihodnjih Saturnus Ftallyjev pričakujemo tudi udeležbo posadk s takimi vo-zili (Porsche Carera) Državno prvenstvo v rallyju Ni ovir za Kuzmiča Ljubljanska posadka Branislav KUzmlč-MarJan Ravnikar (Slovenija avto) Je tudi v »Rallyju Saturnus 78« zmagala v skupni razvrstitvi ter v razredu do 2000 kublkov. — Nastopilo Je 62 posadk, med tekmovanjem pa Jih Je odstopilo trinajst. — Po odpiranju Petih zastav 101, v razredu do 1150 kublkov (skupina 1), sta bila Vidic In Marega (oba Slovenija avto) diskvalificirana, vendar pa sta se pritožila. Končno so najboljši Jugoslovanski tekmovalci »preživeli« tudi prvi nočni rally pri nas, »Rally Saturnus 78«, ki ga Je organiziralo AMD Slo-venija-avto. V celoti lahko rečemo, da Je bilo tekmovanje zelo dobro organizirano, da so nekateri tekmovalci pokazali veliko znanje In spretnosti, da Je bilo ob progi ves čas veliko gledalcev — skratka, uspela prireditev, si Je bržkone zakoličila bodočnost, zlasti če se bodo uresničili načrti, ki Jih je razkril predsednik organizacijskega odbora rally]a ter generalni direktor tovarne »Saturnus« dipl. Ing. Miha Košak. Že prihodnje leto bodo organizirali »Rally Saturnus« skupaj z ostalimi prireditvami »Po po- teh partizanske Ljubljane« ob obletnici osvoboditve glavnega mesta Slovenije. Skupno je nastopilo 62 posadk, med tekmovanjem pa je 13 posadk odstopilo. Glede na to, da so udeleženci rallyja vozili ponoči ter glede na samo progo je bilo pričakovati več odstopov, vendar je večina tekmovalcev vozila tako, kot je treba, kar tudi sodi k uspehu prireditve. Med tistimi, ki so odstopili, je bil ponovno Drago Zonta, ki je zletel s ceste na hitrostni preizkušnji na Krimu, enako usodo pa je doživel tudi znani zagrebški dirkač Skurič. Nista pa edina, ki sta zletela s proge. Bilo jih je več, vendar so vsi tekmovalci ostali nepoškodovani, medtem ko so biN nekateri avtomobili precej zdelani. NAJBOLJŠI Tudi tokrat je prvo mesto v skupni uvrstitvi zasedla posadka iz najmočnejšega razreda — do 2.000 kubikov. Branislav Kuzmič in njegov sovoznik Marjan Ravnikar (Slovenija-avto) sta uspešno premagovala vse ovire in temu primerno »preskakovala« kazenske točke, tako da sta jih imela ob koncu rallyja najmanj. Posadki Pušnik-Stajnko (5k. Loka) sta ušla le za bornih 7 kazenskih točk, kar pomeni, da je bil boj med »najmočnejšimi« dokaj izenačen, kljub nekoliko skromni udeležbi tekmovalcev. V razredu do 1150 kubikov (skupina 2) sta dva Janeza — Milavec kot voznik in Urbančič kot sovoznik — zmagala dokaj prepričljivo, medtem ko so se za drugo mesto zagrizeno borile štiri posadke. V izenačenem boju je bila najboljša posadka Zorc —Hribar (Slovenija-avto), zelo solidno pa sta se tokrat uvrstili obe posadki Iz Laškega Biderman-Mesarec in Kolšek-Zelič. Tudi Čuček se je zbudili Zaspal je, kot je znano, med »YU rallyjem« in ga je njegovo AMD postavilo na led! Čakal je zelo potrpežljivo, prvo priložnost, ki se mu je nudila, pa je izkoristil tako kot vsak dober športnik, tokrat ob pomoči svojega sovoznika Jana. Zmagovita posadka je imela sicer zelo nevarnega nasprotnika v posadki Savič-Vitorovič (Titovo Užice), vendar se je dvoboj končal z minimalno pred- nostjo ljubljanske posadke. Mimogrede naj omenimo, da je posadka Simončič-Tan-cik (Zvezda) vozila dobro, vendar je na koncu tekmovanja v »najlažjem« razredu (do 785 kubikov) pristala na petem mestu, čeprav si je že prej zagotovila naslov državnega prvaka za leto 1978. PROTESTI IN ODPIRANJE PET »STOENK« Ko so udeleženci tekmovanja drug za drugim prihajali na cilj, ko je že kazalo, da se bo končalo vse mirno ter brez večjih razburjanj In pritožb, so začele pritožbe deževati in to samo v enem razredu — do 1150 kubikov (skupina 1). Tako je ob koncu tekmovanja žirija »Rallyja Saturnus 78« imela polne roke dela. V žiriji so bili Ivan Križaj (delegat AMZJ), Sašo Stančič (delegat AMZS), inž. Janez Oblak (direktor rally-ja), Sašo Uršič (vodja moštva AMD Slovenija-avto) ter Franc Kotnik kot član stro-kovno«tehnične komisije Avto moto zveze Jugoslavije. Prvi je vložil protest Janez Jereb (AMD Škofja Loka), ki je v skladu s propo-zicijami In pravili o tekmovanjih zahteval, da komisija na vozilu Erika Marege (Slovenija-avto) preveri: težo vozila, izpušni sistem, menjalnik z diferencialom, prostornino motorja, gib batov, težo glavne gredi, oj niče in bate, električni sistem, razdelilec, izpiop alternatorja, sedeže ventilov in vzmeti ter pregled vpllnjač — difuzor. Skupaj s pritožbo (protestom) je priložil žiriji bianko podpisani ček AMD Škofja Loka. Dagmar Šuster (Slovenija-avto) je v svoji pritožbi zoper Aleša Črnivca (Zvezda, Ljubljana) postavil naslednje zahteve: preveriti težo vozila, izpušni sistem, posebej izpušni lonec (ugotoviti, če je serijski), menjalnik in diferencial, kompresfijsko razmerje, prostornino (gib bata), težo glavne gredi, bate in oj-nice, električni sistem (posebej razdelilno kapo In al-ternator), bencinsko črpalko, odmično gred, ventile s sedeži in vzmetmi ter vplinjač (premer difuzorja). Mimogrede je Šuster pripomnil, da odstopa od protesta, če ne bo izvršen pregled vsega, kar je v svojem protestu navedel. Tudi on je priložil bianco ček, last AMD Slovenija-avto. Član zagrebškega Dinama, Stjepan Ivekovič je vložil protest kar proti trem tekmovalcem AMD Slovenija-avto. V svojem protestu je navedel, da imajo Andrej Vidic, Erik Marega in Dagmar Šuster nedovoljene izboljšave na svojih vozilih, in sicer na strojih, menjalnikih, diferencialih ter da teža njihovih vozil ne ustreza zahtevam skupine 1. Svojo pritožbo in zahtevo je Ivekovič »potrdil« z bianko bariranim čekom AMK Dinamo (Zagreb). Aleš Črnivec (AMD Zvezda, Ljubljana), zmagovalec v dvomljivem razredu, je bil najbolj pogumen, saj je v svojem protestu zahteval, da preverijo vozila, ki so jih vozili na rallyju Dagmar Šuster, Erik Marega, Andrej Vidic (vsi AMD Slovenija- avto) ter Janez Jereb (Škofja Loka). V svojem protestu je Črnivec zahteval kompleten pregled motorja po vseh točkah ho-mologacije, teže gredi, ojnic in batov. Ker pri sebi Črnivec ni imel bariranega čeka, je direktorju rallyja predložil kot varščino lastne čeke v skupnem znesku 9.000 dinarjev (seveda novih)! REZULTATI PREGLEDA: VIDIC IN MAREGA DISKVALIFICIRANA Vse pritožbe je žirija tekmovanja sprejela. Strokovno-tehnična komisija je vsa (5) vozila najprej stehtala že v Saturnusu, nato s pomočjo vlečnih vozil AMZS odvlekla v prostore delavnice AMD Zvezda. Ob navzočnosti strokovnjakov, uradnih oseb (funkcionarjev) ter prizadetih tekmovalcev so mehaniki Zavodov Crvena zastava iz Kragujevca natančno opravili svoje delo. Kljub razmeroma velikim stroškom, zaradi prevoza In odpiranja vozil, kljub dolgotrajnemu delu, so strokovnjaki ugotovili bore malo nedovoljenega. V stoenki Andreja Vidica je prišlo do prekinitve žice med alternatorjem in reglerjem, na vozilu Marege pa je sporen gumb, s katerim iz kabine voznik lahko prekinja žico med reglerjem in alternatorjem, kar morda zvišuje moč motorja za 3 KMI Tako sta bila, v skladu s propozioijami, Vidic in Marega diskvalificirana, medtem ko so bila vozila Črnivca, Jereba in Šusterja brez nedovoljenih izboljšav. Skratka, veliko grmenja, malo dežja, ob pripombi, da sta se Marega in Vidic pritožila in to povsem upravičeno. Res j® škoda, da se tako med seboj grizejo nekateri tekmovalci v tem razredu In kvarijo splošni vtis, ki je sice( pozitven zaradi množičnost' razreda pa tudi izenačenost najboljših, kar so dokazal' tudi na tem rallyju, zlasti o® hitrostnih preizkušnjah, saj je razlika na vseh preizkušnjah med prvim in petim 16 19 sekundi Ob koncu naj omenimo š® to, da so tudi ta rally točkovali za prvenstvo Slovenil® in to dvakrat, kar pomen': da so slovenski tekmoval® opravili že štiri preizkušnja za letošnje republiško prvenstvo v rallyju. Ob morebitnem kaznovanju Vidica Marege se bo vrstni red tako za državno kot republišk prvenstvo spremenil. D. PETROVI6 Uradni rezultati Saturnus rally 78 za državno in republiška prvenstva Razmišljanje Dušice Jovanovič v oddaji Radio Beograda »Vreme športa i razonode« Radar ali »Kitajska knjiga« Vsak resno pripravljen ral-ly ima posebno itinerarsko knjigo, knjigo Idealnega rally-ja izdelanega na izračunu povprečnega časa vsake etape rallyja posebej. To je res ena od redkih »kitajskih knjig« pri nas, najprej, ker vsebuje mnogo znakov, simbolov, predvsem pa zato, ker vsak list čitamo od spodaj navzgor. Radar, kakor itinerar ral-lyja tekmovalci popularno imenujejo, se čita tako, da pri tem posamezne rubrike pomenijo: prva rubrika zaporedno številko znamenja, ki predstavlja orientir na progi, druga rubrika razdaljo v metrih, tretja situacijo: kot ovinek v levo, križišče, nadvoz, križišče s semaforom, most, cestno prometni znak in podobno, naslednja rubrika predstavlja tekoči čas merjen od začetka Starta, zadnja rubrika opisno razlaga Prometno situacijo ali prometni znak. Radar na tak način obde-m celotno traso rallyja. Dobro pripravljen in izmerjen radar, za kar je potrebno vložiti dosti časa, meritev in Prevoženih kilometrov po trasi, izravnava pogoje sodelovanje vseh nastopajočih. Na ta način ni bolje obveščenih, poznavalci trase nimajo več posebne predno- Vsaka tekmovalna posadka Prejme po en izvod radarja Pred startom. Radar čita sovoznik vozniku-pilotu. Podat-£ei ki jih vsebuje radar lah-K° koristno tekmovalna posadka uporabi le, če ima posebno opremo, to je če ima avtomobil vgrajeno dodatno števno napravo, ki kaže raz-ual]e v metrih in poseben interni sistem ozvočenja. Tako sovoznik s čitanjem radarja in kontrolo prevožene razdalje in časa, vodi voznika. Radar ne vsebuje podatkov za »brzince« tj. za hitrostne preizkušnje. Za te, posadka s treningi sama zase izdela radar, ki 9a prilagodi svojim sposobnostim in znanjem po načelu d°seči ob kar največji hltro-sti prevoziti vse ovinke in °stati na cesti ter s tem do-softi najboljši možni čas in hitrost. Morda šele ob tem bolje razumemo pomembno vlogo sovoznika, ki ni samo sopotnik na prednjem sedežu, temveč je predvsem vodnik, k' 9a voznik-pilot slepo ubo-9a in posluša tudi kadar na- zn u "ostro v levo« isti ak prečita »ostro v des-no«.,e R. K. * y \ GLAS j 1 SATURNUSA ' s 20 LET I k Reli SATURNUS, pretpo-slednji za ovogodišnje prvenstvo Jugoslavije, bio je u potpunosti u skladu sa imenom glavnog pokrovitelja, proizvodača svetlosne opreme bez koje se nije moglo jer se vozilo čelu noč. No, biče potrebna i sledeča noč da bi sve bilo dovedeno do kraja. Ljubitelji I poznavaoci prilika u našem auto športu, pretpostavljamo, več zna-ju da je ko zna ko j i put ove godine reč o proveravanjima mera automobila, počev od težine. Naravno, ti automobi-li kao po običaju, da ne kažemo modi, pripadaju nacionalno) klasi, jednoj od njih, onoj u kojoj se takmiče vozači ZASTAVA 101. Medu pr-vom 6-toricom, čak 4-orica su sumnjala u ispravnost 5-orice prvoplasiranih. I naj-veči posao sada imaju članovi Tehničke komisije AMSJ i Zavoda Crvena zastava ko-ji treba da utvrde da II je plasman odlučila vozačkave-ština, ili, eventualno, kakva nedozvoljena prepravka. A kad a se pogledajo rezultati, odnosno razlike medu njima, dilema postaje bezumlje, da ne kažemo glupost. Medu prvom petoricom na 5 brdsko brzinskih ispita — ukup-no 37 kilometara, od čega 22 na makadamu, razlika je samo 19 sekundi. I umesto da im čini čast da su samo br-žim menjanjem stepena prenosa, ili nalaženjem boljeg ugla za prolazak kroz krivine osvojili odredeni plasman, naši reli vozači razlog neuspeha, ako to mogu da bu-du sekunda, dve, traže u maširti. Janeza Jereba, Dag-marja šustera, Stjepana Ive-koviča i Aleša Črnivca, inače nezvaničnog pobednika, niko nije podsetio, a i oni tada nisu bili bebe, da je naš najbolj! vozač svih vremena 14-tu, 15-tu tituiu šampiona države osvajao baš zahvaljujoči sekundama. I nije mu padalo na pamet da sumnja u mašine konkurenata. Sada, jedini koji nisu sumnja-li u protivnike su drugopla-sirani, inače lider prvenstva Andrej Vidic i 4-to plasirani Erik Marega. A zašto bi sumnjali kada su, kako smo nočas videli, vozili onako kako im je bilo potrebno — da završe reli — i ne pokvare do sada postignuto. A upravo je forsiranjem preko g ranica potrebnog to učinio do juče vodeči u generalnem plasmanu — Drago Zonta iz Slovenije auta. Izleteo je sa staže. Razumnom vožnjom u klasi do 1150 ccm, grupe 2 dostigao ga je Janez Milavec 'z Škoije uoke, a u ukup-nom poretku, sada je glavni kandidat, predstavnik Slovenije auta Brane Kuzmič. I njemu svaka čast. Ono št o ima da kaže, dokazuje na staži, dakle tamo gde i treba. U nacionalnoj klasi do 785 ccm — dakle u klasi tiča, najbolji je bio Vojko Čuček iz Slovenije auta. Taj je klub, inače, ubedljivo naj-uspešniji u prvenstvu, a jedini vozač koji ne pripada slovenačkim ekipama, a ume-šao se medu prvu trojicu — i to u »Fiči«, kao drugi, je prošlogodišnji prvak u sada ukinutoj klasi do 1300 ccm, Vičentije Savič iz Titovog Užica. »Slovenija auto«, organizator relija SATURNUS, inače debitant u tom poslu je bes-prekoran. I iskusniji od njih mogli bi da nauče šta treba učiniti za vozače i posmatra-če, a o vi h je i u 2 sata uju-tro na brdskom brzinskom ispitu iznad sela Planina bilo više hiljada. Prvenstvo Jugoslavije — do 785 kubikov: 1. Čuček-Jan (Slovenija-avto) 2.056, 2. Savič-Vitorovič (Titovo Užice) 2.092, 3. Rafaj-Mataija (Rije-ka) 2.129, 4. Stefanovič-Bre-zovar (Crvena zvezda, Beograd) 2.140, 5. Simončič-Tan-cik (Zvezda, Ljubljana) 2.166, 6. Milenkovič-Vasilič (Jugo-auto) 2.179, 7. Menduh-Mili-čevič (Priština) 2.205, 8. Jo-vanovič-Miljkovič (Akademac) 2.222, 9. Božovič-Jovanovič (Akademac) 2.227, 10. Vuj-kov-Mišič (Novi Sad) 2.231. Do 1150 kubikov (skupina 1) — neuradno: 1. Černivec- Dittmayer (Zvezda) 1.905, 2. Vidic-Oblak (Slovenija-avto) 1.908, 3. Suster-Vavpotič (Slovenija-avto) 1.914, 4. Ma-rega-Fratnik (Slovenija-avto) 1.915, 5. Jereb-Lazič (Škofja Loka) 1.924, 6. Ivekovič-Gaži (Dinamo) 1.957, 7. Saksida-Bitežnik (Ajdovščina) 1.994, 8. Blanuša-Broznič (Rijeka) 2.018, 9. Vukčevič-Perovič (Jugoauto) 2.082, 10. Milova-novič-llnič (Jugoauto) 2.101. Do 1150 kubikov (skupina 2) : 1. Milavec-Urbančič (Šk. Loka) 1.089, 2. Zorc-Hribar (Slovenija-avto) 1.916, 3. Jor-dan-Radovan (Slovenija-avto) 1.918, 4. Biderman-Mesarec (Laško) 1.948, 5. Kolšek-Zelič (Laško) 1.957, 6. Vuškovič- Tomič (Akademac) 2.095, 7. Milutinovič-Sartič (Željezni-čar, Sarajevo) 2.168, 8. Je-rančič-Abram (Škofja Loka) 2.172, 9. Kožar-Kožar (Slovenija-avto) 2.233. Do 2.000 kubikov: 1. Kuzmič-Ravnikar (Slovenija-avto) 1.789, 2. Pušnik-Stajnko (šk. Loka) 1.796, 3. Horvat-Podle-snik (Slovenija-avto) 1.863, 4. Černigoj-Vene (Šk. Loka) 1.888, 5. Holinsky-Anželj (Slovenija-avto) 2.038 kazenskih točk. Skupna uvrstitev: 1. Kuz-mič-Ravnikar (Slovenija-avto) 1.789, 2. Pušnik-Stajnko (šk. Loka) 1.796, 3. Milavec-Urbančič (Šk. Loka) 1.089, 4. Horvat-Podlesnik (Slovenija-avto) 1.863, 5. Černigoj-Vene (šk. Loka) 1.888 kazenskih točk. Prvenstvo Slovenije (prvi del) — do 785 kubikov: 1. Čuček-Jan (Slovenija-avto) 1.150, 2. Draškovič-Škulj (Ribnica) 1.200, 3. Gruden-Koba! (Ajdovščina) 1.204, 4. Sveti-na-Berginc (Laško) 1.210, 5. Majcen-Prcač (Litija) 1.234, 6. Simončič-Tancik (Zvezda), 1.244. Do 1150 kubikov (skupina 1) — neuradno: 1. šu- ster-Vavpotič (Slovenija-avto) 1.063, 2. Černivec- Dittmayer (Zvezda) 1.065, 3.—4. Vidic-Oblak (Slovenija-avto) in Ma-rega-Fratnik (Slovenija-avto) 1.066, 5. Kurnik-Smodiš (Ravne), 6. Satler-Marošek (Slovenija-avto) 1.099. Do 1150 kubikov (skupina 2): 1. Milavec-Urbančič (šk. Loka) 999, 2. Jordan-Rado-van (Slovenija-avto) 1.042, 3. Zorc-Hribar (Slovenija-avto) 1.066, 4. Biderman-Mesarec (Laško) 1.083, 5. Kolšek-Zelič (Laško) 1.092, 6. Jerančič-Abram (šk. Loka) 1.200, 7. Kožar-Kožar (Slovenija-avto) 1.243. Do 2.000 kubikov: 1. Bri-šnik-Freyer (Šk. Loka) 979, 2. Kuzmič-Ravnikar (Slovenija-avto) 995, 3. Pušnik-Stajnko (Šk. Loka) 1.004, 4. Horvat-Podlesnik (Slovenija-avto) 1.029, 5. Černigoj-Vene (Škofja Loka) 1.053, 6. Holin-sky-Anželj (Slovenija-avto) 1.106. Drugi del — do 785 kubikov: 1. Čuček-Jan (Slovenija-avto) 906, 2. Simončič-Tancik (Zvezda) 922, 3. Majcen-Prcač (Litija) 986, 4. Draškovič-Škulj (Ribnica) 1.002, 5. Buh-Prosenc (Šk. Loka) 1.035, 6. Svatina-Berginc (Laško) 1.132. Do 1150 kubikov (skupina 1) — neuradno: 1. Černivec-Dittmayer (Zvezda) 840, 2. Vidic-Oblak (Slovenija-avto) 842, 3. Marega-Fratnik (Slovenija-avto), 849, 4. Šuster-Vavpotič (Slovenija-avto) 851, 5. Jereb-Lazič (šk. Loka) 853, 6. Kurnik-Smodiš (Ravne na Koroškem) 869. Do 1150 kubikov (skupina 2) : 1. Milavec-Urbančič (šk. Loka) 810. 2. Zorc-Hribar (Slovenija-avto) 850, 3. Kolšek-Zelič (Laško) 865, 4. Biderman-Mesarec (Laško) 865, 5. Jordan-Radovan (Slovenija-avto) 876, 6. Jerančič-Ab-ram (Škofja Loka) 972, 7. Kožar-Kožar (Slovenija-avto) 990. Do 2000 kubikov: 1. Pušnik-Stajnko (Škofja Loka) 792, 2. Kuzmič-Ravnikar (Slovenija-avto) 794, 3. Horvat-Podlesnik (Slovenija-avto) 834, 4. Černigoj-Vene (Škofja Loka) 835, 5. HoMnsky-Anželj (Slovenija-avto) 930 kazenskih točk. To številko je pripravila in uredila propagandna služba: Roman Kokalj Ivo Frbežar Dragica Zupančič GLAS SATURNUSA, glasilo delovnega kolektiva delovne organizacije Saturnus, 61110 Ljubljana, Ob železnici 16, telefon 44-466. Ureja uredniški odbor: Marjan Susman — predsednik, Bogomir Jekllč — podpredsednik, člani Ferdinand Cerček, Sašo Kralj, Zdravko Petrič, Janez Ulaga, Dragica Zupančič. Odgovorni urednik Janez Grčar. Tehnični urednik Miran Todorl. Tisk: Tiskarna Ljubljana, Ljubljana. Rokopisov in nenaročenih slik ne vračamo. — Po mnenju Sekretariata za Informacije IS Skupščine SR Slovenije, št. 421-1/72 z dne 8. 9. 1975, je glasilo oproščeno temeljnega davka na promet proizvodov. Dušica Jovanovič 10 0.1 H 59.2 iJMM74W 11 Ct«** reS/f%Š* o / Z ——■■Ail iii n r'UnA«i*. * SfeffOMU ' (prvi d< Cuček-J ^ ^^«0, 2. Drašl c4f» #1.200, 3. G ^jZčina) 1.204, ■Laško) 1.210 Zitija) 1.234, 6. r (Zvezda) 1.244 /(Škofja Loka) 1.2 /tol (Zvezda) 1.765 (ublka (grupa 1) -Šuster-Vavpotič (£ 4,063, 2. Črnivec-k) 1.065, 3-4. Vi. lija-avto) i Mare Inija-avto) 1.066 \ (Ravne), 6. Sai l.nija-avto) 1.09! (tika (grupa 2] ič (Škofja L. lladovan (Slov 1 Zorc-Hribar ( 1)6, 4. Bidern 1 1.083, 5. Kol l>92, 6. Jerar |ka) 1.200, 7. iija-avto) 1.2 : 1. Brišnik-979, 2. Kiz i*SP| a-avto) 99 (Škofja ■ L todlesnik (S 5. Černigoj-' .053, 6. Holi a-avto) 1.108. do 785 kubll jvenija-avto) 9 ,cik (Zvezda) 9I i (Litija) 986, 4. (Ribnica) 1.00 ,c (Škofja Loka)' Serginc (Laško) 1 kubika (grupa 1) ' 1. Črnivec-Dit I©«. / 640, 2. Vidic-Oblak Im /«o) 842, 3. Marega . / »jgniia-avto) 849,4. S lf / f#W^^£iia~avto) 8 yu9os/ove avtomobil ,oaiu ) kubika (grupa 1 rbančič (Škofja Lok. irc-Hribar (Slovenija-a 3. Kolšek-Zehč (Lašk jerman-Mesarec (Las* ,rdan-Radovan (Slove 376, 6. Jerančič-Abr oka) 972, 7. Kožar-Ko a-avto) 990. > ■ ' i00 kubika: 1. P uš (Škofja Loka) 792. 2 /nikar (Slovenija- orvat-Podlesmk (Slo 834,' 4. Černigoj-Loka) 835, 5. HolinsV venija-avto) 930 kaz D. PETI izvršno, tako rt* J1?™ ds Z® »Roli Saturnus 7» Kod; 2ŠHT •-»as sBEEEp-sEEB S55